SUV vai asfalttiauto hintaluokassa 48.500 euroa ?

124 kommenttia
1235»
  • Tuosta jutusta voi päätellä myös sen, että kannattaa tosiaan lukea TM:n ja muiden testejä, niistä saa ainakin sen tiedon mikä tila-auto floppaa kuormalla ja mikä ei.

      
  • Bugracer: "Mielenkiintoista tuossa on se että usein onnettomuuksia sattuu itse kuljettajille, koska auto kaatuu, ajetaan ylinopeutta tai on turvavyö jäänyt käytämättä (haloo!)."



    Mitä tarkoitat? Tekstissähän sanotaan, että neljännes kolareista (törmäilyistä muiden kanssa) on maasturien aiheuttamia, neljännes yksittäisvahinkoja ja puolet muiden aiheuttamia. Liikenteessä yleensäkin noin puolet ajaa ylinopeutta, joten myös noin puolet onnettomuuuksista ajetaan ylinopeudella. En tiedä, poikkeaako katumaasturien ajonopeudet keskiarvosta.



    En myöskään tiedä, mikä on noiden tekijöiden osuus henkilöautojen kohdalla. Siihen ei oteta kantaa, sanotaan vain maasturin kaatuvan herkemmin kuin henkilöauton. Se ei vielä kerro yhtään mitään. Kuinka paljon herkemmin ja mikä on kaatumisten osuus kokonaisuudesta?



    "Tämä ei siis oikeastaan sano mitään siitä mitä tapahtuu törmätessä henkilöautoon."



    Ei. Mutta siitä kertoo se, että maasturionnettomuuden henkilövahinkokorvaus oli määrältään keskimäärin kaksinkertainen muiden henkilöautojen henkilökorvaukseen nähden.



    "Se mielenkiinotinen pointti tuossa tutkimuksessa on, että se indikoi myös huonompaa näkymistä, jos polkupyöräilijään törmätään useammin kuin henkilöautolla."



    Tuohon en keksi mitään uskottavaa selitystä. Ehkä syy löytyy huonosta näkyvyydestä sivulle/takaviistoon. Pyöräilijä etenee lujempaa kuin jalankulkija, joten auton kuljettajalta vaaditaan silloin havainnointia laajemmalta alueelta kuin jalankulkijan kohdalla.

      
  • Kommentti "Haloo!" oli tarkoitettu sille että joku vielä nykypäivänä ajaa ilman turvavyötä. Muutenhan en ollut asiasta juurikaan eri mieltä.

      
  • "Tämä ei siis oikeastaan sano mitään siitä mitä tapahtuu törmätessä henkilöautoon."



    Jos oletetaan eri tekijöiden osuuksiksi maastureissa ja henkilöautoissa samat suuruusluokat, niin eikö tuon saa helposti pääteltyä suuremmista korvaussummista niissä tapauksissa joissa mukana on maasturi?



    "Se mielenkiinotinen pointti tuossa tutkimuksessa on, että se indikoi myös huonompaa näkymistä, jos polkupyöräilijään törmätään useammin kuin henkilöautolla."



    Se voi kertoa siitä. Voiko se kertoa myös asenteesta muita pienempiä liikkujia kohtaan? Ei viitsi niin katsella, kun on itsellä rautaa ympärillä?



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit