Mitä kansa ostaa? Mitä mieltä olette, miksi kansa ostaa listan Top 10 autoja eniten, kansa on joko köyhää tai tyhmiä vai jokin muu syy?
Automallien Top 31 tammi-heinäkuussa 2008
Sija- Mallisarja- Heinäkuu 2008 - Tammi-heinäkuu 2008
1. Skoda Octavia 562 4 171
2. VW Golf 573 4 122
3. Kia Ceed 375 3 548
4. VW Passat 312 3 110
5. Ford Focus 320 2 974
6. Toyota Avensis 242 2 730
7. Toyota Corolla 267 2 642
8. Toyota Auris 216 2 511
9. Volvo V70 206 2 489
10. Toyota Yaris 266 2 425
11. Mazda 6 230 2 215
12. Ford Mondeo 216 1 993
13. Nissan Qashqai 209 1 949
14. Audi A4 282 1 881
15. Honda CR-V 127 1 747
16. Opel Astra 148 1 677
17. Mercedes C-luokka 214 1 578
18. Volvo V50 214 1 557
19. Citroën C3 117 1 481
20. Honda Civic 125 1 361
21. Toyota Corolla Verso 134 1 330
22. Peugeot 308 131 1 244
23. Fiat Punto 103 1 239
24. BMW 3-sarja 168 1 218
25 VW Polo 160 994
26. Skoda Fabia 126 981
27. BMW 5-sarja 115 963
28. Nissan Tiida 67 961
29. Peugeot 207 83 957
30. Honda Accord 93 934
31. VW Jetta 104 912
lähde: http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=myyntitilastot&article=152566
Jollain muulla saa vapaasti olla eriävä mielipide niin kuin tällä palstalla tapana on..
Maksava kansa ei ole tyhmä! Toisin kuin tällä palstalla annetaan ymmärtää.. Ihmiset ovat tietoisia mitä haluavat. Auton valintaan vaikuttavat niin monet eri seikat: hinta, laatu, ajo-ominaisuudet, varustelu, takuu, autoliikkeen palvelu, huollon toimivuus, ennakkokäsitykset/omat kokemukset.. Ja lopulta jokaisen omaan autovalintaan vaikuttaa jokaisen omat henkilökohtaiset tarpeet millaista autoa tarvitsee ja millaiseen käyttöön se tulee..
Ja ennen kuin kukaan repeää että väitän että ykköspaikkaa pitävä octavia olisi paras auto ominaisuuksiltaan.. en väitä sitä. Kaikki vaan vaikuttaa kaikkeen..
Mutta lista kertoo kyllä rehellisesti sen että vaikka jotain tiettyä merkkiä joku fanaattisesti kannattaisikin.. Mitä kauempana/alempana listalla merkki/automalli on, sitä huonompi siinä on hinta/laatu/ominaisuudet- yhdistelmä..
Vaikka jollekin hinta ratkaisee, suuri osa on tietoisempia kokonaisuudesta..
Minusta tuo lista kuvaa paremminkin ostajien fiksuutta kuin tyhmyyttä tai köyhyyttä. Esimerkiksi Islannissa lista näyttää varmasti erilaiselta, tässävaiheesa joku saattaa hieman miettiä että olisi ollut viisaampaa ostaa Octavia kuin joku citimaasturi tai preemium. Suomessa varmaan moni uuden octavian ostanut olisi voinut valita tai ainakin harkinnut myös esimerkiksi audia...mutta kaikilla (onneksi) ei liity autoihin sellaisia intohimoja kuin tälle palstalle kirjoittaville.
Jan79:
Yllättäen hybridimerkki Lexus myynti on takunnut, ehkäpä mallisto ei ole riittävän kilpailukykyinen:
Eniten myyntiään menettäneet automerkit
1. Alfa Romeo -30,6%
2. Land Rover -28,1%
3. Lexus -26,1%
4. Saab -17,8%
5. Chrysler -15,3%
Eniten myyntiään kasvattaneet merkit
1. Nissan +16,7%
2. Jaguar +15,8%
3. Smart +15,7%
4. Dacia +11,1%
5. Mini +8,8%
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/10/15445
...siis Euroopan tasolla.
Jorma L:
Miksi jotain tuollaista pitäisi epäillä?
Minusta lista kertoo sen, että tuollaisille autoille on nykytilanteessa kysyntää.
Millainen listan pitäisi sinun mielestäsi olla olettaen, että kansa ei ole tyhmää ja/tai köyhää?
Listan 10 kärjessä on 7 sellaista mallia, jonka valikoimasta löytyy ainakin paperitietojen perusteella minulle erinomainen auto. Oletan olevani aikalailla lähellä taviskansalaisen perikuvaa.
Jorma L:
Öö... ymmärtääkseni määritelmän mukaan kansa ostaa eniten juuri Top 10 autoja.
Siitä voidaan tietysti keskustella, pitäisikö listan koostua esim. Suomessa Ferrarin, Lamborghinin, Maseratin, Aston Martinin, DeLoreanin, Paganin tai SAABin tuotteista.
Jorma L:
Ei yhtään erikoisia tilastoja.Kertoo siitä, että jotkut autot ovat kestosuosikkeja, jotkut halpoja ja siksi suosittuja ja, että tietyt mielikuvat vallitsevat suomalaisia.
Jorma L:
Toyota ainakin on maailman paras ja arvostetuin autonvalmistaja, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Toyotan arvostus on BMW:n tasoa, siis autonvalmistajana ja yhtiönä. Jos jollakulla on heittää muuta faktaa, niin siitä vaan. Jopa Saksassakin arvostus on todella suurta. Ja laadun sekä vikaantumattomuuden takia takiahan Toyotaa ostetaankin. Se säilyttää arvonsa ehkä jopa paremminkin kuin ns. premiumit. Ja onhan se tuossakin listassa varsin korkealla.
petos:
finman:
onko esim tuo sijalla 17 oleva c-mersu muuta kuin erinomainen perusauto?
kysymys on arvostus eroista ja tarpeista. monikaan ei halua sijoittaa autoon vaikka olisi varaakin.
eikö ajamisesta kiinnostunut voi ostaa hyvinkin noiden ns.perus mallien
gti/vastaavaa mallia??
finman:
Tosiasiahan on, että jos katsoo puhtaasti hinta-laatusuhdetta perusliikkumiseen, niin tuo Golf-Auris-Corolla-Ceed ym. luokka on varmasti kannattavin ostos. Siinä saa varsin kohtuulliset ominaisuudet kohtuurahalla ja ylläpitokuluilla eikä menetä liikaa jälleenmyynnissäkään. Octavian lasken tähän luokkaan.
Itse en hanki tuon luokan autoa maantielle, johtuen niiden meluisuudesta ja muista mukavuuden puutteista. Ainoa jonka niistä voisin ajamani perusteella ehkä kelpuuttaa on 308. Tosin verrannollisin varustein 407 ei ole merkittävästi kalliimpi sekään. Perusautot ovat kuitenkin useimpiin tarkoituksiin ihan riittäviä. Minulle käyviä autoja tuosta top 20 listalta olisivat esim. Passat, Mondeo, V70, A4, C-Mersu, miksei V50:kin. On sekin jo kokoluokkansa perusedustajia selvästi sivistyneempi ja penkeiltään ym. mukavampi. Näistä kaikista löytyy niin paljon malleja, että sopivakin löytyisi.
Octaviankin ostaneiden joukossa on luultavasti melkoisesti sellaista väkeä, että C- mesenkin olisi pystynyt ostamaan oman talouden liikaa kärsimättä. Kummankin arvo putoaa uuteen samanlaiseen vaihdettaessa PUOLEEN tällä hetkellä lähempänä kolmea kuin neljää vuotta. Hintaero autoilla kuitenkin 15tonnista ylöspäin! Ajomäärä voi jäädä 15tkm/v niin on sille rahalle parempaakin käyttöä.
Ajodynamiikassa pisteet menee kyllä ihan tasan Mersun, Mazdan ja Mondeon kesken. Ajodynamiikassa eivät autojen hintaerot vaikuta mitenkään, vaan ajodynamiikka on mitä se on. Vai oliko taas väärin testattu ? Oikeata testaamista osoittaa kai se että Mersu oli parempi istuma-mukavuudessa (siis mukavuus autossa) kuten premiumille kuuluukin. Mutta perusominaisuuksien erot eivät kyllä maata järisytä.
http://www.autozeitung.de/node/92519&show=gesamtbewertung
andertz:
Todennäköisesti väärin testattu
jokaka
Laitoin vähän lisää tekstiä inserttiini Mersun ajomukavuudesta, joka tukee ettei olisi väärin testattu. Insertin korjausosa alkaa tekstillä "Oikeata testaamista . . . .
Merkin menestys myynnillisesti jaksaa yllättää ainakin minut tilasto toisensa perään. Markkinointi on kyllä tosi agressiivista, DELTA-auto lähettelee tarjouskirjeitä missä on vaihdokkikin huomioitu ihan mukavalla hinnalla. Automyyjienkin täytyy jotain osata tehdä oikein kun "uusi" merkki pystyy tuollaiseen myyntiin. Toivottavasti ei myydä tappiolla!
andertz:
Olen aiemminkin näillä sivuilla todennut, että jos haluaa jotain selvästi ylemmän keskiluokan perusperheautoista parempaa, niin sitä ei vielä A4, BMW 3, MB C tarjoa. Statusta kylläkin tarjoavat enemmän, joka tulee siitä että ovat kalliimpia ja Suomessahan "kateus voittaa kiimankin" ja naapurit saa kateellisiksi ostamalla Mersun. Tai noin ainakin useimmat kuvittelee, todellisuudessa en oikein ymmärrä kuka kadehtisi jotain pikku-premiumin ostajaa.
A-utoilija:
Varsinkin jonkun A- tai B-sarjan ostajaa.
A-utoilija
Olennaista mielestäni on myös se että mitä saa lisää ostamalla vaikka A6 A4:n sijaan. Tai viitossarjan 300-sarjan sijaan. Elikäs mitä objektiivisesti mitattavia ominaisuuksia tulee lisää.
Eipä nuo autot ole Saksassa kovin kalliita, siellähän voisi ajella kahdella 29.980 e Mersulla !
Aika iso tuo Mersun C-sarjan moottorivalikoima, aina C 180:sta AMG:hen asti, kai noilla "namuilla" saa jotakin eroa "taviksiin".
andertz:
Saa lisää tilaa ja ei tarvi istua lattianrajassa, kun nuo pienemmät preemiumit on tehty urheilullisuuden nimissä niin mataliksi, että niissä istutaan lähes lattialla. Saa lisää jousitusmukavuutta ja lisää hiljaisuutta, kun varsinkin rengasmelu on paljon paremmin eristetty, saa paremman suuntavakavuuden kun auto ei poukkoile kallistusten ja urien mukana niin selvästi. Eli vakautta, tukevuutta, jämäkkyyttä, parempaa laatuvaikutelmaa ja materiaaleja ja ulkonäkökin on tyylikkäämpi kun isommat ei ole sellaisia töpöjä. Moottorivalikoimasta ei suuria eroja löydy eli se on aika samanlainen.
Jos 16 kärjessä on niinkin isoja autoja kuin
- Octavia
- Passat
- Avensis
- 6
- Mondeo
- CR-V
...niin en minä pidä suomalaisia mitenkään "köyhänä", kyllä ne Suomen verotuksella tulevat aivan riittävän kalliiksi. Emmehän tuosta voi tosin päätellä ovatko malliston ala- vai yläpäästä.
Lisäksi sijoitukset sisältävät varmasti työsuhdeautotkin? Jos sellaisetkin voisivat valita "paremman merkin", mutta ottavat vaikka Mondeon, niin ehkä se tosiaan kertoo jotakin suomalaisesta automieltymyksistä, eli TOTUUDEN.
Omilla rahoillaan autoja ostavien maksukyvyn voinee päätellä varsin hyvin suomalaisten keskiansiosta. Ei siinä useimmat voi kuin toivoa lottovoittoa, että saisi auton jonka hankintahinta ylittää nippanappa 30000. Totuus lienee lähempänä 20000. Kun pitäisi vielä maksaa vuokraa, tai lyhentää asuntolainaakin, syödä, kustantaa lasten harrastukset, omatkin, säästää ulkomaanmatkoja varten jne.
Mitä hiivatin urputtamista siinä sitten enää on, jos eivät sitten osta "audeja/bemuja/mesejä/ferrareita/rollseja.....". Mä en vaan ymmärrä! Kukaan autonsa ostanuthan ei ole väärässä, eihän? Ei autoissa ole olemassa vain "oikeita", eikä sen puoleen vääriä merkkejäkään, saati ominaisuuksia, vaikka etenkin merkkifriikit kuvittelevatkin.
Eihän teistä kukaan tiedä, vaikka tavis-Auriksen omistajalla olisi 1000 neliön kämppä kultasuihkuin, koska arvostaa sellaista enemmän kuin kulkinetta. Monellakos teistä on?
Eihän teistä kukaan tiedä, vaikka tavis-Golfin ostaja ei yksinkertaisesti viitsi sijoittaa autoon kymmeniä tuhansia (enemmän), koska liikkuu päivittäin työmatkansa vaikka metrolla.
Eihän teistä kukaan tiedä, vaikka tavis-Ceedin ostajalla on tallissaan ENNESTÄÄN vaikka Mercedes-Benz S-sarjan uusi ja täydellisin mallikaan ja hän ostaa Ceedin sisäkölleen kauppa-autoksi! Näkyy sekin tilastossa mukana!
Ja monikaan autofriikki ei ymmärrä sellaista näkökulmaa, ettei autossa tarvitse olla edes yli 100hv ja sillä pystyy liikkumaan täysin turvallisesti Suomen liikenteessä. Miksi kaikkien pitäisi olla kiinnostunut heposita, väännöistä, kiihtyvyydestä esim jne? Mopoauto on ainoa jolla täällä voi liikennesääntöjä noudattaen "jäädä jalkoihin", siksi sen ajoa rajoitetaan eri tavoin (ei esim. moottoritielle jne)
Jokseenkin turhaa pähkäilyä Jorma L:ltä
Saataisiinko myös tilastoa siitä, mitä KÄYTETTYJÄ autoja kansa ostaa? Veikkaan, ettei lista siitä miksikään muutu, vaikka vanhan S-Mesen saa esim. alta 10t euron. Toyotat sun muut keikkuu kärjessä.
Funtsikaapas siltä kannaltakin!
Yleensä en autojen myyntitilastoista välitä tuon taivaallista.
Nyt kiinnitti huomiota se että mazdan 6 oli myynnyt euroalueella
enemmän kuin ford mondeo.Muuten listassa ei ollut
mitään maata mullistavaa.
A-utoilija:
En oikein ymmärrä, mitä eroa isommatkaan sitten tarjoavat. Vai muuttuuko se tilanne kun autolle tulee kokoa?
A4 on laatutuote ihan siinä missä A6:kin, vai osaatko sanoa missä A6 on koko poisluettuna merkittävästi parempi? Ja miksi esim. Mondeoon teknisesti aika paljon pohjaava S80 olisi niin merkittävästi Mondeota parempi kuin vaikkapa Lexus IS?
Minusta C-Mersu, Lexus IS ym. tarjoavat premiumominaisuuksia siinä missä isommatkin mallit, kokoluokkaan suhteutettuna jopa enemmän koska pieniä ja ketteriä autoja jotka ovat hyviä ajaa ja laadukkaasti tehty on vähän. Isot ovat laadukkaampia kautta linjan, Passatin ja Mondeon kokoiset ovat jo lähes järestään hyviä ajaa, kohtuullisesti äänieristetty ja niistä saa aika hyviä vähän varustelemalla. En näe merkittävää käytännön eroa esim. Mondeon titaniumissa suhteutettuna vaikkapa isoon Volvoon.
Tuossa mitatussa ajodynamiikassa on useinkin todettu, että juuri ko. Ford ja sen sukulaiset kuten Mazda6 pesevät jopa useimmat luokkia paremmat autot mennen tullen. Yleensä esim. Volvon, MB:n, Audin. Bemari pääsee yleensä sentään samoihin väistönopeuksiin, ei juurikaan parempiin.
Kumppani:
Kyllä keskituloista voi aika paljon päätellä. Muutama juttu kannattaa kuitenkin muistaa:
- Suomalaiset ovat verojen jälkeen keskimäärin hyvin tasavertaisessa asemassa. Valintakysymyksiä ne kulutusasiat useimpien kohdalla enemmän ovat. Toiselle on tärkeää omistaa kesämökki ja käydä etelässä, toinen laittaa rahaa enemmän autoon tai harrastuksiin jne.
- Kun on kauan ansainnut sen keskitulon ja asunto ym. alkaa olla maksettu, on paremmin varaa kunnon autoonkin niin halutessaan
- On muitakin tuloja kuin palkkatuloja
Tupakoinnin ja satunnaisen alkoholittelun hinnalla ajaa jo hyvällä autolla. Eihän ne röökit maksa kuin vitosen päivässä ja viikonlopun baarissa käynti ja kotijuomat satasen viikossa. Siis vain 550 eur / kk...
AkiK:
Miksi pitää sitten nimitellä muuhun kuin autoiluun "enemmän" satsaavia "tyhmiksi" tai "köyhiksi".
VARSINAISEN tyhmää ja köyhää touhua!
AkiK:
Tai sen sijaan vihdoin ostaa se mökki, josta on haaveillut, lähteä tosi kauas matkalle jne. Kas kun juuri toissa vuonna vaihtoivat uuteen Ceediin, mitä sitä nyt alvariinsa vaihtamaan autoa, turhinta touhua Suomessa. Edelleen OLEMATTA "tyhmä" tai "köyhä"!
AkiK:
Jotka erittäin monet sijoittavat mielestään paremmin muuhun kuin "parempaan" automerkkiin. Edelleen OLEMATTA "tyhmä" tai "köyhä"!
AkiK:
Monelle tuo 550 euroa/kk on iso summa, jos saman verran on maksanut ensin kämpästään vuokraa/lainanlyhennystä.
Tehdään vähän raakaa jakolaskua tuota summaa hyväksi käyttäen, tasasummia ilman hienosteluja:
- 10000 euron välirahaa maksetaan 1,6 vuotta
- 20000 - " - 3 vuotta
- 30000 - " - 4,5 vuotta
- 40000 - " - 7,5 vuotta
Jos sinulla on se niin monen täällä päällesylkemä Toyota Corolla vm. -99 ja pitäisi ostaa uusi MB C kun se on niin "saakelin paljon parempi", niin arvaa moniko laittaa "huvikseen" tuon viimeisen vaihtoehdon siksi likoon?
AkiK:
Tuo on kyllä varsin suhteellisesti käsitettävissä. Helsingissä majaileva joutuu maksamaan sekä vuokria että ottamaan lainaa asuntoon enemmän kuin periferioissa asuva, joten asumiskulut yksistään tekevät meidät "epätasa-arvoisiksi".
jokaka:
on joo, varsinkin kun autot ovat yhtä hyviä.