TALVIAUTO 2008

142 kommenttia
«1345

Testi suoritettu ja Volvo V70 nappasi voiton.



Oliko peräti väärin testattu? Asiantuntemattomat toimittajat? Vai yhdytäänkö lehden loppukaneettiin: Volvo on voittonsa ansainnut.



Silmäilin vasta ko. testin, ja mielestäni hyvä asia on se, että oikeen kelvoton talviauto ei ollut yksikään testattavista.



  
  • vernon vili:

    Testi suoritettu ja Volvo V70 nappasi voiton.

    Oliko peräti väärin testattu? Asiantuntemattomat toimittajat? Vai yhdytäänkö lehden loppukaneettiin: Volvo on voittonsa ansainnut.




    Helpottiko ?



    Vielä kun saataisiin talvi tänne näitä hyviä talviautoja varten :smile:

      
  • vernon vili:

    Testi suoritettu ja Volvo V70 nappasi voiton.

    Oliko peräti väärin testattu? Asiantuntemattomat toimittajat? Vai yhdytäänkö lehden loppukaneettiin: Volvo on voittonsa ansainnut.

    Silmäilin vasta ko. testin, ja mielestäni hyvä asia on se, että oikeen kelvoton talviauto ei ollut yksikään testattavista.




    Enpä voi sanoa yllättyneeni, kun on parin talven kokemusta Volvon talviominaisuuksista. Minulle ei tule TM, joten kiinnostaisi tietää ainakin miten A4, Mondeo ja MB C sijoittuivat?



    Tottakai tuo on väärin testattu ja TM on roskalehti, jos tietyltä porukalta kysytään. :sunglasses:

      
  • Audi oli kakkonen. Lähes tasapisteet Volvon kanssa. Mondeo pärjäsi myös hyvin, tosin jo hieman näille jääneenä. Väliin kiilasi uusi Fabia ja Laguna. Mondeota seurasi aivan tuntumassa 308 ja Auris, näiden jälkeen tuli kolmen rypäs: BMW 123d, Kia Ceed ja MB C. Neljän tähden autoja oli Volvo, Audi, Skoda ja Laguna. Monessa "taisteluparissa" autot olivat todella lähellä toisiaan, eli niin lähellä että eroja on ollut varmaan hankala pisteyttää. Toki ero ykkösen ja viimeisen välillä sitten venyykin jo mittaansa. Häntäpaikkaa piti Sebring.

      
  • Volvo V70 2.0D Momentum nousi ykköseksi loppuarvosanalla 8,7. Sille annettiin ainoana autona täysi kymppi tärkeimmistä ajamiseen liittyvistä arvostelukohteista, talviajosta maantiellä ja hallittavuudesta. Myös etenemiskyky on kiitettävä ja jarrut ovat hyvät. Lisäksi tehokas lämmityslaite pitää ison matkustamon lämpötilan tasaisena.

    Toiseksi sijoittunut Audi A4 2.0 TDI Business hävisi voittajalle vain kymmenyksen. Sama ero oli pronssille nousseella Skoda Fabia 1.9 TDI Sportilla, jonka suoritusta voi pitää erittäin hyvänä isompien ja kalliimpien automallien joukossa.

    Erinomaisia eli kympin arvoisia suorituksia löytyi nytkin niukasti, ainoastaan neljä kappaletta. Voittajakaan ei yltänyt parhaaseen viiden lumihiutaleen arvostelutasoon.



    Vertailuun mukaan otetut 15 automallia ovat vuoden 2007 kiintoisimpia autouutuuksia. Otos on sikälikin kattava, että tammikuussa niiden yhteinen markkinaosuus Suomessa oli yli 20 prosenttia.

    Joulukuussa säädetty uusi autovero laski dieselmallien hintoja bensaversioita enemmän, mikä on lisännyt ostajien kiinnostusta. Kun vuonna 2010 siirrytään päästöjen mukaan määriteltävään käyttömaksuun etu on vieläkin isompi. Koska dieseleiden osuuden uskotaan kasvavan Suomessa, jopa bensamallien edelle, ne valittiin talvitestiin.



    Dieseleiden talviominaisuuksista on paljon väärää tietoa. Muun muassa suuremman painon takia autojen väitetään olevan nokkapainoisia ja sen myötä puskevia. Talouskoneiden ei myöskään uskota synnyttävän riittävästi hukkaenergiaa lämmittämään ohjaamoa kovilla pakkasilla.

    Testi osoitti luulot vääriksi. Nykydieselit ovat ominaisuuksiltaan lähellä bensamalleja. Joillakin osa-alueilla, kuten taloudellisuudessa ja vetovoimassa jopa etevämpiä. Testin mukaan perusauto vaikuttaa talviominaisuuksiin paljon enemmän kuin moottorin rakenne.

      
  • Nykyisissä autoissani ei ole suurta eroa käytännön talviominaisuuksissa. Webasto / Eberi tekee kyllä ihmeitä, ei palele kummassakaan, vaikka dieseleitä ei yleensä pidetä kovin lämpiminä. Vetopidossakin on yllättävän vähän eroa, vaikka toinen on etu- ja toinen takavetoinen. Takavetoinen on kärrynvetoon parempi talvella.



    Mutta tavallaan polttoainelämmitin on talviominaisuuksien arvioinnin suhteen "huijausta". Sillähän saa lämpöä vuotavaan latoonkin, ei se välttämättä siis kerro siitä että asiaan olisi erityisesti huomiota kiinnitetty. Ja lisälämpö tulee lisäkulutuksen avulla. Niissä joissa lämmitin on automaattisesti kytkeytyvä, se käy aika tiuhaan pakkaskelillä normaaliajossa.



    En ole tuota talvitestiä vielä lukenut, mutta ei Volvo varmasti ansiotta voittoa vienyt. BMW ja MB hävisivät ilmeisesti joitakin pisteitä vetotapansa takia, näin on ainakin ennen ollut.



    Laguna samoissa tähdissä Volvon kanssa ja 308:llekin suht hyvät pisteet. Se on mielenkiintoista, jos jotkut ranskalaisiin skeptisesti suhtautuvat vain suostuvat sen uskomaan.



      
  • Taloussanomissakin on tuota talvitestiä jo kommentoitu.



    "Volvo sai ainoana autona täyden kympin tärkeimmistä ajamiseen liittyvistä arvostelukohteista, talviajosta maantiellä ja hallittavuudesta. Ympärivuotinen ajamisen helppous on Volvossa tasolla, jota yhä edelleen tapaa liian harvoin, todetaan keskiviikkona ilmestyvässä Tekniikan Maailmassa voittaja-Volvosta"

    http://www.taloussanomat.fi/liikenne-ja-kuljetus/2008/02/05/Volvo+p%E4rj%E4si+parhaiten+talviradalla/20083588/382

      
  • Ei tuossa nyt kovin suuria yllätyksiä ollut. Tosin jotta kukaan voisi ottaa kantaa paremmuuteen, edellyttäisi se kaikkien autojen koeajoa. Monikohan sen on tehnyt ?



    Ja totta kai täytyy muistaa myös se, että moni asia testeissä on ns. ei-mitattavaa asiaa, eli testaajien mieltymykset vaikuttaa. Mutta eiköhän volvo ole voittonsa ansainnut.

      
  • Palstalaisilla tuskin kenelläkään on mahdollisuutta testata tuossa laajuudessa noita autoja. Lyhykäinen koeajo ei autosta paljon paljasta.Varsinkaan näitä ominaisuuksia mitä talvitestissä testattiin. Tosin jos auto tuntuu heti kättelyssä kehnolta, se tuskin paremmaksi pidemmässä omistuksessa muuttuu.

      
  • Itselläni on yksi Volvo ollut ja pakko olla testin kanssa samaa mieltä.. Volvo on loistava talviauto!



    Tosin koska voittaja ei ollut Bmw, testiä on jollain tavalla vääristelty tai testaajat ovat väärässä!!! :lol:

      
  • Jan79:

    Itselläni on yksi Volvo ollut ja pakko olla testin kanssa samaa mieltä.. Volvo on loistava talviauto!

    Tosin koska voittaja ei ollut Bmw, testiä on jollain tavalla vääristelty tai testaajat ovat väärässä!!! :lol:




    Siinäpä meillä mies, joka toisessa topicissa peräänkuuluttaa asiallista keskustelua...

      
  • JEV2:



    Jan79:ltä ihan asiallinen kommentti. Väärin testatuksi tai roskaksi on eräät henkilöt leimanneet mm. seuraavat testit:



    AMS:

    S80 D5 vs. 525d vs. Citroen C6

    V70 T6 vs. A6 3.2FSI

    S60 vs. Lexus IS vs. Jaguar X-type



    Fifth Gear:



    Kaikki (?) koeajot volvoista (sisältää ainakin S60, vanha V70, uusi V70, S80)



    Autoexpress:



    Lukematon määrä koeajoja.



    Mm. A6 2.7TDI vs. V70 D5 vs. bemari 5-sarjalainen vs. E220 CDI



    Roskaahan nuo ovat, kun Volvo on sattunut pärjäämään.



      
  • A-utoilija:

    vernon vili:
    Testi suoritettu ja Volvo V70 nappasi voiton.

    Oliko peräti väärin testattu? Asiantuntemattomat toimittajat? Vai yhdytäänkö lehden loppukaneettiin: Volvo on voittonsa ansainnut.

    Silmäilin vasta ko. testin, ja mielestäni hyvä asia on se, että oikeen kelvoton talviauto ei ollut yksikään testattavista.



    Enpä voi sanoa yllättyneeni, kun on parin talven kokemusta Volvon talviominaisuuksista. Minulle ei tule TM, joten kiinnostaisi tietää ainakin miten A4, Mondeo ja MB C sijoittuivat?

    Tottakai tuo on väärin testattu ja TM on roskalehti, jos tietyltä porukalta kysytään. :sunglasses:




    Aika paljon on talvikokemusta kertynyt, kun tuolla toisaalla kerroit vuoden kokemuksesta uudella Volvolla ja talvikokemusta on jo parilta talvelta. Ai niin onhan tänäkin talvena muutaman kerran ollut vaivaisesti pakkasta ja luntakin on tupruttanut muutama kerran, puhumattakaan viime talven peräti 40 päivän talvesta :smile:



    mutta asiaan, lukaisin pikaisesti testi, kovasti tuntuivat tykkäävän, etenkin ohjauksesta ehkä hieman yllättäenkin, joka tuntui toimivan hyvin talvissa olosuhteissa, vaikka sitä on tunnottomaksi haukuttukin, sama varmaan pätee uraisillakin tiellä muina vuodenaikoina

      
  • Peri Arvo:



    Aika paljon on talvikokemusta kertynyt, kun tuolla toisaalla kerroit vuoden kokemuksesta uudella Volvolla ja talvikokemusta on jo parilta talvelta. Ai niin onhan tänäkin talvena muutaman kerran ollut vaivaisesti pakkasta ja luntakin on tupruttanut muutama kerran, puhumattakaan viime talven peräti 40 päivän talvesta :smile:

    mutta asiaan, lukaisin pikaisesti testi, kovasti tuntuivat tykkäävän, etenkin ohjauksesta ehkä hieman yllättäenkin, joka tuntui toimivan hyvin talvissa olosuhteissa, vaikka sitä on tunnottomaksi haukuttukin, sama varmaan pätee uraisillakin tiellä muina vuodenaikoina




    Viime vuonna talvi alkoi kunnolla vasta juuri kun olin saanut Volvon eli tammikuun puolivälissä. Tänä vuonnakin talvea on jo ollut maan keskiosissa, jossa tulee aina välillä käytyä. Eli on sitä kokemusta jo ihan riittävästi, että tietää miten Volvo lämpenee pakkasilla tai millainen ajettava se on liukkailla, jäisillä, uraisilla ja lumisilla teillä.



    Eikä minulla ole mitään valittamisen aihetta ollut Volvon ohjauksen suhteen, vaan se on hyvä minun makuuni. Enemmän valittamistahan Volvosta on niillä, jotka ei sillä ole edes ikinä ajaneet. :smile:

      
  • Peri Arvo:



    Aika paljon on talvikokemusta kertynyt, kun tuolla toisaalla kerroit vuoden kokemuksesta uudella Volvolla ja talvikokemusta on jo parilta talvelta. Ai niin onhan tänäkin talvena muutaman kerran ollut vaivaisesti pakkasta ja luntakin on tupruttanut muutama kerran, puhumattakaan viime talven peräti 40 päivän talvesta :smile:

    mutta asiaan, lukaisin pikaisesti testi, kovasti tuntuivat tykkäävän, etenkin ohjauksesta ehkä hieman yllättäenkin, joka tuntui toimivan hyvin talvissa olosuhteissa, vaikka sitä on tunnottomaksi haukuttukin, sama varmaan pätee uraisillakin tiellä muina vuodenaikoina




    Viime vuonna talvi alkoi kunnolla vasta juuri kun olin saanut Volvon eli tammikuun puolivälissä. Tänä vuonnakin talvea on jo ollut maan keskiosissa, jossa tulee aina välillä käytyä ja tällä hetkellä on jonkinmoinen talvi täällä pk-seudullakin. Ja vaikka sitä lunta ei olisikaan, niin onhan ne tiet silti monasti liukkaita. Eli on sitä kokemusta jo ihan riittävästi, että tietää miten Volvo lämpenee pakkasilla tai millainen ajettava se on liukkailla, jäisillä, uraisilla ja lumisilla teillä.



    Eikä minulla ole mitään valittamisen aihetta ollut Volvon ohjauksen suhteen, vaan se on hyvä minun makuuni. Enemmän valittamistahan Volvosta on niillä, jotka ei sillä ole edes ikinä ajaneet. :smile:



      
  • Talvitesti kertoi samaa kylmää tarinaa Bemarin valheellisista päästö- ja kulutuslukemista, mistä Saksan autolehdistö aikaisemmin. Kulutus oli kylmänä suorastaan hävytöntä eli 13,2 litraa satasella ja CO-päästöt "vain" 6-kertaiset Audiin verrattuna ja 5-kertaiset Mondeoon verrattuna. Verottajaakin varmaan kiinnostaisi nämä luvut, koska BMW mainostaa itseään ympäristöystävällisenä ja eniten verohyötyä saaneena automerkkinä. BMW sai ajo-ominaisuuksista samoja pisteitä Fiatin ja japanilaisten ja korealaisten kanssa, joten ajajan auto edelleen eli vaatii vähintään c-luokan kv-lisenssin, jotta pysyy kätösessä :smile:



    Volvo suoriutui todella hienosti, samoin Audi ja ehkäpä eniten itseäni yllätti uuden Lagunan hieno menestyminen. Audin tuotekehityksestä kertoo sekin jotain, että autosta on saatu kevyempi kuin Bemarin ykkössarjalaisesta. BMW säästää materiaaleissa ja ympäristöystävällisyydessä painon kustannuksella. BMW:n ESC:tä pidettin lähes vaarallisena kun ei toimi pohjoismaisten talvirenkaiden kanssa vaan ottaa kuivallakin tehot pois esim. ohitustilanteessa. Skodan uusi Fabia on varma myyntimenestys, kaikki toimii niin kuin pitää myös talvella.



    Hieno testi Teknarilta, samanlaisia lisää!

      
  • Peri Arvo:

    Aika paljon on talvikokemusta kertynyt, kun tuolla toisaalla kerroit vuoden kokemuksesta uudella Volvolla ja talvikokemusta on jo parilta talvelta. Ai niin onhan tänäkin talvena muutaman kerran ollut vaivaisesti pakkasta ja luntakin on tupruttanut muutama kerran, puhumattakaan viime talven peräti 40 päivän talvesta :smile:




    Sellaisia ne talvet ovat ainakin etelässä ja niihin soveltuvia ominaisuuksia kaivataan. Turhaa on tavoitella jonnekin napajäätikölle soveltuvia ominaisuuksia, vaikka kuinka pitäisi kovasta talvesta. Jos kerran vuodessa on oikeasti pakkasta ja lunta, eiköhän se hetki pärjätä muullakin kuin TM testivoittajalla. Itse ainakin painotan ominaisuuksien merkitystä niiden käytön yleisyyden mukaan. Kolariturvallisuus on sitten tietenkin toinen juttu, mutta siitä ei nyt ollutkaan puhe.

      
  • Volvo voitti (niukasti tosin) vertailun oikeutetusti. Se on hyvä, että meillä pohjoismaalaisilla on vielä mahdollisuus hankkia autoja, jotka on täällä valmistettuja.



    Minun mielestäni lisälämmittimen vaikutus kylmäkulutuksen arvosanoihin oli vähän kyseenalainen vaikkakin sitä tekstissä lievennettiin. Ilman heikkoa arvosanaa kulutuksesta Volvo olisi voittanut selvemmin - tosin ihmetyttää ettei yksikään yltänyt "viiteen tähteen". Lisäksi yllättäviä olivat Volvon talviongelmat (lukitus ja takalasinpyyhin).



    Minun käsitystäni Volvosta ei tuo vertailu muuttanut mihinkään suuntaan - edelleen mieluummin purisin käden poikki kun ostaisin Volvon. Pystyn hyväksymään ja kunnioittamaan teknistä osaamista mutta mielikuva autosta on totaalisen luotaantyöntävä.

      
  • Warcraft:

    Talvitesti kertoi samaa kylmää tarinaa Bemarin valheellisista päästö- ja kulutuslukemista, mistä Saksan autolehdistö aikaisemmin. Kulutus oli kylmänä suorastaan hävytöntä eli 13,2 litraa satasella ja CO-päästöt "vain" 6-kertaiset Audiin verrattuna ja 5-kertaiset Mondeoon verrattuna.

    Eihän Bemarin kulutus mitenkään erityisesti poikennut muiden vastaavien koneiden kylmäkulutuksesta. Lähinnä vastaavia tässä olivat muut 2-litraiset. Täysin vastaavaa konettahan tässä ei edes ollut, eli Volvolta olisi pitänyt olla D5 ja Audilta 2,7 Tdi. Voisi niiden päästöjä sitten vertailla, epäilen että tarina olisi vähän erilainen.

    Minusta tuo kylmäkulutustaulukko oli jotakuinkin suoraan konekokojen mukainen. Häntäpäässä olivat 2-litraiset ja hännänhuippuna suurin eli MB:n 2,2 litrainen. Bemarin tuplaturbo-dieselin voisi olettaakin olevan kylmänä kankea, ainahan se suurempi liikkuvien osien määrä kylmänä jossain tuntuu.

    Ilmeisesti tuo Bemarin sulkeutuva läppäsysteemi toimii yhdessä hyvien lämmityslaitteiden kanssa hyvin, koska auto lämpeni nopeammin ja paremmin kuin Ford-konsernin vehkeet Eberspächerin kanssa. Pitäisin tätä aika saavutuksena, en olisi uskonut etukäteen.

    Kuten en olisi uskonut myöskään sitä, että parhaiten urissa käyttäytyvä auto taisi olla MB joka sai muutenkin osakseen paljon kehuja ajettavuudesta.

    Audi todennäköisesti hävisi urheilualustallaan tämän kisan, ja valot näyttää edellen olevan pienimuotoinen ongelma. Tosin kaukovaloihin saa lisätehoja (ilmeisesti tässä tuplaksenonien tapauksessa laittomilla) lisävaloilla.

    BMW:n ESC:tä pidettin lähes vaarallisena kun ei toimi pohjoismaisten talvirenkaiden kanssa vaan ottaa kuivallakin tehot pois esim. ohitustilanteessa.

    Jos onnistuu kuivalla saamaan tehot pois ohitustilanteessa, niin silloin kyllä vika ei ole autossa vaan jossain ihan muussa. Aika erikoinen on ohitustapa jos tuollaiseen joutuu, vai ohitatteko te ihan oikeasti "lusikka pohjassa"? Liukkaalla voin tuon uskoakin, mutta jos on niin liukasta niin tarkistaisin silti enemmän sitä ohitustapaa ja -tarvetta kuin syyttäisin auton järjestelmiä.

    Toki tuon tehoinen ja vääntöinen kone 1-sarjan kokoisessa takavetoisessa tekee omat tepposensa ja ESC kyllä toimii 1-sarjalaisessa ärhäkästi. Nokian Rsi ei kyllä ole paras rengasvalinta tuohon autoon.

    Itse en enää osta takavetoiseen (Mersu) kitkarenkaita. Olen huomannut, että niiden kanssa ESP:n toiminta on paljon takkuisempaa kuin nastoilla. Ilmeisesti kitkarenkaat menettävät pitonsa äkillisemmin, jolloin korjauksetkin ovat rajuja. Uudessa MB:ssä asiat näyttäisivät menneen eteenpäin, mutta epäilen siihenkin nastojen sattuvan paremmin. Edellisessä C-sarjalaisessa kitkoilla meno on lumisella / jäisellä tiellä takkuavaa, nastoilla sama järjestelmä sallii pienet luistotkin ja autoa on ilo ajaa.





      
  • KonstaKoo:

    Volvo voitti (niukasti tosin) vertailun oikeutetusti. Se on hyvä, että meillä pohjoismaalaisilla on vielä mahdollisuus hankkia autoja, jotka on täällä valmistettuja.




    Siis Belgiassa monikansallisista osista kasattuja autoja...?



      
  • AkiK:

    KonstaKoo:
    Volvo voitti (niukasti tosin) vertailun oikeutetusti. Se on hyvä, että meillä pohjoismaalaisilla on vielä mahdollisuus hankkia autoja, jotka on täällä valmistettuja.



    Siis Belgiassa monikansallisista osista kasattuja autoja...?




    Tarkalleen ottaen varmaan noin :smile: Eikö kuitenkin edelleen jokunen kasailla Hisingessäkin?

      
  • Pirulainen, ei voittanut Audi vaikka olin siitä kuinka varma. Yllättävää takkuilua etenemiskyky- ja jarruosioissa. Taisi se painopisteen taaksepäin siirtäminen heikentää talviominaisuuksia ainakin samassa suhteessa kuin parantaa kesäominaisuuksia.



    No vaikka järjestys menikin vähän pieleen, niin kärkinelikon koostumuksessa menin vain yhdellä halpaan, kun Rellu löi niukasti Mondeon. Korealaiset oli pieni pettymys itselleni, vaikkakin saivat aika tasaisen hyvät tulokset. Päästöt ja valot kuntoon, niin hyvä tulee.

      
  • Lukaisin kanssa tämän testin. Ei siinä mitään yllättävää ollut, etuvetoiset nähtiin paremmiksi talvitestissä. Taitaapi olla niin,että mieltymykset vetotavan suhteen paljolti vaikuttivat. Käsitykseni voittajasta saivat vaan vahvistusta. Eli auto vietiin varmaan pajalle testin jälkeen, ongelmia lukoissa ja jopa takapyyhkijä sanoi sopimuksen irti. Siis laatu mättää edelleen.

      
  • kenesis:

    Pirulainen, ei voittanut Audi vaikka olin siitä kuinka varma. Yllättävää takkuilua etenemiskyky- ja jarruosioissa. Taisi se painopisteen taaksepäin siirtäminen heikentää talviominaisuuksia ainakin samassa suhteessa kuin parantaa kesäominaisuuksia.




    TM kertoi syynkin Audin tippumiseen ykkössijalta: "Osittain tämä johtuu varmasti testiauton lisävarustukseen kuuluvasta urheilualustasta, jota on vaikea suositella suomalaisolosuhteisiin."



    TM oli myös - terveellistä kyllä - vaihtanut useamman testiauton "idioottileveän" vakiokesärengaskoon korkeaprofiilisemmaksi talvirengaskooksi. Audissa, BMW:ssä Chryslerissä ja M-B:ssä oli valitettavasti käynyt päinvastoin.



    Toivottavasti auton ostajat osaavat valita kapeamman talvirengaskoon.



      
  • No pienestähän tuo voitto oli kiinni. Painotuskertoimia vähänkin muuttamalla järjestys saattaa vaihtua. Esim. 10-15-10-10-10-7-15-15-8 (alkup. 10-15-10-10-10-10-20-10-5)

    Audi: 8,55 -> 8,6

    Volvo: 8,54 -> 8,5

    Tuolla painotuksella myös Mese hyppää Toyotan kanssa tasoihin, ja Nissan Hyundain.

      
  • Kuitenkaan en kehunut, vaikk´ autonsa oli mielestäni hieno, vain virheitä etsin, olinhan auto-asiantuntija.

      
  • AkiK:

    KonstaKoo:
    Volvo voitti (niukasti tosin) vertailun oikeutetusti. Se on hyvä, että meillä pohjoismaalaisilla on vielä mahdollisuus hankkia autoja, jotka on täällä valmistettuja.



    Siis Belgiassa monikansallisista osista kasattuja autoja...?




    AkiK:



    Uudet V70:set kasataan kyllä Torslandassa kaikki. Vanhoista osa tuli Ghentistä ja osa Torslandasta.



    S80:set kootaan nekin ruotsissa...



      
  • MatLog:



    TM kertoi syynkin Audin tippumiseen ykkössijalta: "Osittain tämä johtuu varmasti testiauton lisävarustukseen kuuluvasta urheilualustasta, jota on vaikea suositella suomalaisolosuhteisiin."

    TM oli myös - terveellistä kyllä - vaihtanut useamman testiauton "idioottileveän" vakiokesärengaskoon korkeaprofiilisemmaksi talvirengaskooksi. Audissa, BMW:ssä Chryslerissä ja M-B:ssä oli valitettavasti käynyt päinvastoin.

    Toivottavasti auton ostajat osaavat valita kapeamman talvirengaskoon.




    Osansa on varmasti tuolla urheilualustallakin. Audin tapauksessa ne on jo todella jäykkiä, mikä ei liukkaalla ole alkuunkaan hyvä asia pidon kannalta. Pari vuotta sitten Seat Leon oli urheilualustalla talvivertailussa ja sitä kehuttiin paljonkin, mutta ehkä Seatin tapauksessa urheilualustakaan ei ole vielä liian jäykkä.



    Rengasasiat on aina ongelmia erityisesti tuollaisessa hyvin heterogeenisessa testijoukossa. Periaatteessa saman kokoiset renkaat kaikissa autoissa olisi tietysti ainut oikea ratkaisu, mutta ei oikein mahdu Skodaan Chryslerin renkaat... Eli ehkä autojen oma vakiorengastus on kuitenkin se optimi. Mitään kauhean isoja heittoja ei sentään vakiokokoihin ollut. Ja sitä paitsi nuo mainitsemasi autot ovat tästä joukosta varmaan niitä, joissa oikeassakin elämässä on useimmin leveät ja matalat renkaat.

      
  • Parhaaksi talviautoksi valittiin se ainoa, jonka lukot eivät talvella toimi ja jonka takalasinpyyhin ei kestä pakkasta.

      
  • BZR:

    Parhaaksi talviautoksi valittiin se ainoa, jonka lukot eivät talvella toimi ja jonka takalasinpyyhin ei kestä pakkasta.




    Juu Volvon lukot jäätyivät 2 kertaa testin aikana ja toimivat taas sulattelun jälkeen. Takalasinpyyhin rikkoutui jostain syystä testin viimeisenä päivänä. Aika kuvaavaa palstan tasolle, kun olet jo toinen joka jaksaa tuosta muistuttaa.

    Ilmeisesti on vaan kovin vaikea hyväksyä Volvon voittoa ja niitä kehuja joita Volvo sai tuossa testissä. Muiden autojen ongelmista ei hiiskutakaan, joten tasapuolisuuden nimessä tuodaan nyt sitten ilmi muidenkin ongelmia pakkasella. Ei nimittäin ole mitenkään harvinaista, että niitä ongelmia pakkasella ilmenee tai kun pakastaa ja on suojakeli vuoron perään.



    - Audissa polttoainesäiliön kantta piti yleensä houkutella tovin aukeamaan tankatessa

    - BMW:n karmiton ikkuna vaatii avattaessa, että ikkuna laskeutuu hieman, toiminto halvaantui kylmässä ja korjaantui omia aikojaan

    - Fordin tankkaus ei meinannut onnistua pakkasessa uuden modernin tankkausportin ansiosta

    - Nissanin valot syttyivät itsekseen useamminkin testin aikana ja testin lopuksi toinen ajovalo meni pimeäksi

    - luistoneston ja ajonvakautuksen kanssa oli ongelmia eli ne menivät päältä Nissanissa, Toyotassa, Chryslerissä ja vaativat takaisin päälle tullakseen uudelleenkäynnistyksen, paitsi Toyotassa piti virrat katkaista kokonaan

    - Mersun sähkötoiminen turvavyönkiristin ei aina toiminut liukkaalla kuten piti

    - Mitsubishi ja Peugeot taas vaativat pakkasilla jäähdytinaukkojen peitteeksi muovilevyt, on mukava viritellä noita päälle ja pois aina sään mukaan

      
  • Oliko Skoda sitten ainoa ongelmaton talvikelillä? A-utoilija osannee vastata kysymykseen, jos Autoilija82 ei kerkeä ennen!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit