Ei jaksasi joka kirjoituksesi jälkeen käskeä sinua painumaan takaisin www.suomi24.fi sivustolle. Tule takaisin kun osaat oikeasti kirjoittaa jotain järkevää.
Jos puhutaan talviautotestistä, pitää valita autot, jotka on tehty talvea varten.
Mitä ne sellaiset ovat? Käsittääkseni autotehtaat aika vähän panostavat talviominaisuuksiin. Nelivetoisia henkilöautojakaan tuskin talvea varten on tehty.
Kun tota bemaria nyt painetaan talviautona alas niin puhutaanko uudesta 3-sarjasta ? hankin just pari viikkoa sitten 320d mallin ja ei tosta enää talviauto parane. Tehoa on riitävästi, 177 hv ja vääntöäkin 350 nm. Ajonvakautus ja luiston esto toimivat hienosti ja tarvittaessa niitä voi vähentää tai kytkeä kokonaan pois. Kitkat ovat alla (nokian rsi) ja toimivat mitä parhaiten kaikenlaisessa ajossa. Näin ainakin täällä Oulussa missä on oikea talvi ! En millään keksi pahaa sanottavaa autostani ja olen vuosien varrella kokeillut Audit, Volvot ja Mersut. Kyllä tämä nykyinen Bemu on tähän astisista paras, ehdottomasti !
Ei jaksasi joka kirjoituksesi jälkeen käskeä sinua painumaan takaisin www.suomi24.fi sivustolle. Tule takaisin kun osaat oikeasti kirjoittaa jotain järkevää.
Näytä hyvää esimerkkiä niin lupaan tehdä samoin!
Minä en suoli24-palstoilla kirjoittele, kuis sinä?
Jos autot "happanee käsissä" niin kait syyllinen löytyy peilistä?
Nyt testissä hyvin menestynyt Audi pysähtyy tosi huonosti talviolosuhteissa, jarrutusmatka lumella 10m pitempi kuin parhaalla autolla ja jäällä 20m pitempi!
TM voisi tehdä tälle kotisivulle laskurin johon voisi muuttaa painoarvoprosentit oman mieltymyksen mukaisesti ja näin löytää itselle sopivan talviauton. (Itse tein sen Excelillä.http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t4922,125#
Audista sanotaan testissä mm. seuraavaa:
"Audin kohtalona on renkaat. Pehmeäpintainen kitkarengas saa ohjauksen keskialueen halvaantumaan, eikä se palauta kunnolla. Audi jää kaartamaan, ellei kuljettaja korjaa kurssia suoraan. Tunto käännöksissä on kyllä kunnossa."
Tämä ei tee testissä autosta huonoa, koska hallittavuus on erinomaisella tasolla ja siitä saa täydet pisteet.
Ei jaksasi joka kirjoituksesi jälkeen käskeä sinua painumaan takaisin www.suomi24.fi sivustolle. Tule takaisin kun osaat oikeasti kirjoittaa jotain järkevää.
Näytä hyvää esimerkkiä niin lupaan tehdä samoin!
Minä en suoli24-palstoilla kirjoittele, kuis sinä?
Jos autot "happanee käsissä" niin kait syyllinen löytyy peilistä?
eli Herbertin linkittämä kerrankin asiantunteva ruotsalainen talviautovertailu.
Selityksenä, jos joku ei jaksa lukea, että nopein talviauto on BMW 330xd farkku, joka pesi jääradalla sekuntikaupalla muiden muassa mukana olleet Mitsubishin ja Subarun ralliautot.
Testin viimeiseksi näytti jääneen Volvon T5 AWD.
Epäloogista vain että dieselkoneen takia moottorin äänen takia annetaan huonot moottoripisteet.
Selityksenä, jos joku ei jaksa lukea, että nopein talviauto on BMW 330xd farkku, joka pesi jääradalla sekuntikaupalla muiden muassa mukana olleet Mitsubishin ja Subarun ralliautot.
Siinähän sitä on talviominaisuuksia jokaiselle amisviiksillä varustetulle päiväunelmoijalle, jolla ei tule koskaan olemaan varaa ostaa mitään noista testin autoista.
Hyvin huomaa, että testejä pitäisi tehdä yhtä monta kuin automerkkejä ja -malleja on olemassa. Ja sitten julkaista erikseen joka merkki ja malli voittajaksi niin ei tulisi kädenvääntöä
Tuo paljon puhuttu junamaisuus (ja ohjauksen ominaisuudet) tulee muuten eteen hyvin täällä Saksassa ajettaessa moottoriteillä. Itse en uskaltaisi ajaa kovaa nopeutta autolla, jossa ohjaus hakee urien ja muiden tienpinnan epätasaisuuksien mukaan (joskus täällä isotkin tiet ovat todella huonoja). Vaikka kuinka tätä mainostetaan hienona ominaisuutena kun "tuntee" tien. Kun mennään yli 200 km/t, ohjauksen pitää olla jäykkä ja täsmällinen (junamainen) jotta auto pysyy käsissä. No Volvossahan on hyvä ohjaus, ja tehoa riittää (2008 V70 D5) joten kyllä täällä on mukava päästellä saksalaismerkkien ohi. Tosin rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että aina löytyy joku nopeampi joten kilpasille ei kannata lähteä. On se huima tunne, kun saa rajoitinta vastaan (=kaasu pohjassa) painaa ja maisemat vaihtuvat.
Ecoisti: "Hyvin huomaa, että testejä pitäisi tehdä yhtä monta kuin automerkkejä ja -malleja on olemassa. Ja sitten julkaista erikseen joka merkki ja malli voittajaksi niin ei tulisi kädenvääntöä "
Tai jos ei julistettaisi voittajaa ollenkaan, ei tarvitsisi tehdä niin monta testiä.
"Tuo paljon puhuttu junamaisuus (ja ohjauksen ominaisuudet) tulee muuten eteen hyvin täällä Saksassa ajettaessa moottoriteillä."
Aivan varmasti. Sikäläisiin olosuhteisiinhan monet autot ovat viritetty.
"Itse en uskaltaisi ajaa kovaa nopeutta autolla, jossa ohjaus hakee urien ja muiden tienpinnan epätasaisuuksien mukaan (joskus täällä isotkin tiet ovat todella huonoja)."
Mahtaako saksalaisille moottoriteille sopivallakaan ohjauksella olla viisasta ajella kovaa huonolla tiellä?
"Vaikka kuinka tätä mainostetaan hienona ominaisuutena kun "tuntee" tien."
Jos ei tietä tunne, voi huolettomasti ajella kovaa huonollakin tiellä. Kunnes kolahtaa.
"Kun mennään yli 200 km/t, ohjauksen pitää olla jäykkä ja täsmällinen (junamainen) jotta auto pysyy käsissä."
Voi olla, en ole kokeillut. Kukaan järkevä tuskin silti huonolla tiellä ajaa yli 200 km/h?
"On se huima tunne, kun saa rajoitinta vastaan (=kaasu pohjassa) painaa ja maisemat vaihtuvat."
En epäile yhtään. Enkä ihmettele, että täälläkin monet ovat joskus kokeilleet autonsa huippunopeutta. Itse tosin en vuosiin, olisikohan mittarinopeus 170 km/h edellisellä autolla ennätys. Todellista nopeutta ehkä 155-160. Nykyinen kulkee jo niin lujaa, etten viitsi kokeilla. Aika nurinkurinen tilanne, tehot kasvaa, mutta vauhti laskee.
On se huima tunne, kun saa rajoitinta vastaan (=kaasu pohjassa) painaa ja maisemat vaihtuvat.
Ovvai? Täytyypä ohjelmoida smartin rajoitin vaikka yhdeksään kymppiin ja kokeilla kuinka huimalta se tuntuu. Mä olenkin ihmetelly että mitä varten tällänenkin omitui..naisuus on tehty, mutta nythän se selvis.
Ovvai? Täytyypä ohjelmoida smartin rajoitin vaikka yhdeksään kymppiin ja kokeilla kuinka huimalta se tuntuu.
Enpä ole Smartilla ajanut, olisi varmaan mielenkiintoinen kokemus varsinkin Roadsterilla. Mutta eipä se vauhdin tunne yksin vauhdin määrästä ole kiinni. TM:ssä oli joskus juttua vuoristoradoista. Sen mukaan Linnanmäen vanhalla radalla mennään maksimissaan vain 30 km/h, silti vauhdin tunnetta on ihan sopivasti.
Ei tämä Smartiin varsinaisesti liittynyt, korkeintaan siten, että ehkä siinäkin 90 km/h vauhti tuntuu kovemmalta kuin vaikka 500-sarjan bemarissa.
Ehkä joku voisi tarkentaa sitä ohjaustuntuman vaarallisuutta liikenneturvallisuuden kannalta ?
Tarkoitatko kommenttiani siitä, että vakaalla ohjauksella voi huonollakin tiellä ajaa huolettomasti lujaa?
Erään tutkimuksen mukaan kuljettajat keskimäärin aliarvioivat tien liukkautta ja yliarvioivat renkaidensa kunnon. Toisen tutkimuksen mukaan he yliarvioivat oman ajotaitonsa suhteessa muuhun liikenteeseen. Kun tällaiselle keskivertokuljettajalle annetaan auto, joka ei erityisen hyvin kerro tapahtumia, kasvaa riski jatkossakin syyllistyä em. virhearviointeihin ja käyttää olosuhteisiin sopimatonta nopeutta. Katso vaikka mikahe:n kommentteja BMW-ketjussa. Siinä ei ohjauksesta ole kyse, mutta periaatteessa vastaavasta asiasta.
Ei tämä oikeasti rakettitiedettä ole, mutta monille silti valitettavan vieras asia.
Kun tota bemaria nyt painetaan talviautona alas niin puhutaanko uudesta 3-sarjasta ? hankin just pari viikkoa sitten 320d mallin ja ei tosta enää talviauto parane. Tehoa on riitävästi, 177 hv ja vääntöäkin 350 nm. Ajonvakautus ja luiston esto toimivat hienosti ja tarvittaessa niitä voi vähentää tai kytkeä kokonaan pois. Kitkat ovat alla
Nämä ovat aina niin huvittavia
Kerro minulle mitä tekemistä heppojen määrän kanssa esim. on talviominaisuuksien kanssa? Normiautossa on aivan yhtä riittävästi, jos niitä on +- 100hv. Jos niitä on 177, niin sen takiahan tarvitaan varmaan ajonvakautusta tai luistonestoa, koska tulee poljettua helposti liikaa talviliukkailla....
Jotenkin nurinkurista mielestäni! Ei ennenvanhaan ollut liikaa heppoja (ns. tavallisella kansalla), mutta autoissa taisi olla paremmat TALVIominaisuudet juuri siksi:
ei saanut painettua liikaa kaasua, jolloin auto lähti helpommin sutimatta liikkeelle! Varsinkaan kun ei ollut elekronisia apuvälineitä auttamassa nykyisin vissiin niin avuttomia kuskeja...
Onko siinä Biimerin-hirmussasi lukkiutumattomat jarrut. Se se vasta on hyvä talviauton ominaisuus!
Ei silti, ajonvakautus on hyvä vakiovaruste nykyään liki kaikissa uusissa autoissa. Se pitäisi saada pakolliseksi loppuihinkin, mutta siitäkin on valtion niin kiva ja helppo rokottaa veroja...
Ei jaksasi joka kirjoituksesi jälkeen käskeä sinua painumaan takaisin www.suomi24.fi sivustolle. Tule takaisin kun osaat oikeasti kirjoittaa jotain järkevää.
beeämwee:
Mitä ne sellaiset ovat? Käsittääkseni autotehtaat aika vähän panostavat talviominaisuuksiin. Nelivetoisia henkilöautojakaan tuskin talvea varten on tehty.
Näitä "keskusteluja" ei taida enää valvoa kukaan...
Kun tota bemaria nyt painetaan talviautona alas niin puhutaanko uudesta 3-sarjasta ? hankin just pari viikkoa sitten 320d mallin ja ei tosta enää talviauto parane. Tehoa on riitävästi, 177 hv ja vääntöäkin 350 nm. Ajonvakautus ja luiston esto toimivat hienosti ja tarvittaessa niitä voi vähentää tai kytkeä kokonaan pois. Kitkat ovat alla (nokian rsi) ja toimivat mitä parhaiten kaikenlaisessa ajossa. Näin ainakin täällä Oulussa missä on oikea talvi ! En millään keksi pahaa sanottavaa autostani ja olen vuosien varrella kokeillut Audit, Volvot ja Mersut. Kyllä tämä nykyinen Bemu on tähän astisista paras, ehdottomasti !
Vanha hyvä sanonta on olemassa: Ei korppi korpin silmää noki!
Niksu-:
Näytä hyvää esimerkkiä niin lupaan tehdä samoin!
Minä en suoli24-palstoilla kirjoittele, kuis sinä?
Jos autot "happanee käsissä" niin kait syyllinen löytyy peilistä?
Nyt testissä hyvin menestynyt Audi pysähtyy tosi huonosti talviolosuhteissa, jarrutusmatka lumella 10m pitempi kuin parhaalla autolla ja jäällä 20m pitempi!
TM voisi tehdä tälle kotisivulle laskurin johon voisi muuttaa painoarvoprosentit oman mieltymyksen mukaisesti ja näin löytää itselle sopivan talviauton. (Itse tein sen Excelillä.http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t4922,125#
Audista sanotaan testissä mm. seuraavaa:
"Audin kohtalona on renkaat. Pehmeäpintainen kitkarengas saa ohjauksen keskialueen halvaantumaan, eikä se palauta kunnolla. Audi jää kaartamaan, ellei kuljettaja korjaa kurssia suoraan. Tunto käännöksissä on kyllä kunnossa."
Tämä ei tee testissä autosta huonoa, koska hallittavuus on erinomaisella tasolla ja siitä saa täydet pisteet.
Täällä on kunnon talviautovertailu!
http://www.automotorsport.se/biltester/2006/0603/060303.pdf
Metsähaka:
Metsähaka, en minä sinulle tuota tarkoittanu
eli Herbertin linkittämä kerrankin asiantunteva ruotsalainen talviautovertailu.
Selityksenä, jos joku ei jaksa lukea, että nopein talviauto on BMW 330xd farkku, joka pesi jääradalla sekuntikaupalla muiden muassa mukana olleet Mitsubishin ja Subarun ralliautot.
Testin viimeiseksi näytti jääneen Volvon T5 AWD.
Epäloogista vain että dieselkoneen takia moottorin äänen takia annetaan huonot moottoripisteet.
hieman saman suuntainen ''testi'' tämäkin:
http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2004/0404/040405_1.html
heh, ruotsi ei taivu ihan kauhean hyvin, mutta näkeehän tämän ettei ehkä ole sieltä järkevimmästä päästä...
Talvitesti jossa pitää ajaa kypärät päässä
Tervetuloa tähän maailmaan. Lähtee käymään perheen kera EVO IX:llä hiihtoretkellä Levillä ja tulee sitten kertomaan sen parhaudesta...
Nunchaku:
Siinähän sitä on talviominaisuuksia jokaiselle amisviiksillä varustetulle päiväunelmoijalle, jolla ei tule koskaan olemaan varaa ostaa mitään noista testin autoista.
Hyvin huomaa, että testejä pitäisi tehdä yhtä monta kuin automerkkejä ja -malleja on olemassa. Ja sitten julkaista erikseen joka merkki ja malli voittajaksi niin ei tulisi kädenvääntöä
Tuo paljon puhuttu junamaisuus (ja ohjauksen ominaisuudet) tulee muuten eteen hyvin täällä Saksassa ajettaessa moottoriteillä. Itse en uskaltaisi ajaa kovaa nopeutta autolla, jossa ohjaus hakee urien ja muiden tienpinnan epätasaisuuksien mukaan (joskus täällä isotkin tiet ovat todella huonoja). Vaikka kuinka tätä mainostetaan hienona ominaisuutena kun "tuntee" tien. Kun mennään yli 200 km/t, ohjauksen pitää olla jäykkä ja täsmällinen (junamainen) jotta auto pysyy käsissä. No Volvossahan on hyvä ohjaus, ja tehoa riittää (2008 V70 D5) joten kyllä täällä on mukava päästellä saksalaismerkkien ohi. Tosin rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että aina löytyy joku nopeampi joten kilpasille ei kannata lähteä. On se huima tunne, kun saa rajoitinta vastaan (=kaasu pohjassa) painaa ja maisemat vaihtuvat.
Ecoisti: "Hyvin huomaa, että testejä pitäisi tehdä yhtä monta kuin automerkkejä ja -malleja on olemassa. Ja sitten julkaista erikseen joka merkki ja malli voittajaksi niin ei tulisi kädenvääntöä "
Tai jos ei julistettaisi voittajaa ollenkaan, ei tarvitsisi tehdä niin monta testiä.
"Tuo paljon puhuttu junamaisuus (ja ohjauksen ominaisuudet) tulee muuten eteen hyvin täällä Saksassa ajettaessa moottoriteillä."
Aivan varmasti. Sikäläisiin olosuhteisiinhan monet autot ovat viritetty.
"Itse en uskaltaisi ajaa kovaa nopeutta autolla, jossa ohjaus hakee urien ja muiden tienpinnan epätasaisuuksien mukaan (joskus täällä isotkin tiet ovat todella huonoja)."
Mahtaako saksalaisille moottoriteille sopivallakaan ohjauksella olla viisasta ajella kovaa huonolla tiellä?
"Vaikka kuinka tätä mainostetaan hienona ominaisuutena kun "tuntee" tien."
Jos ei tietä tunne, voi huolettomasti ajella kovaa huonollakin tiellä. Kunnes kolahtaa.
"Kun mennään yli 200 km/t, ohjauksen pitää olla jäykkä ja täsmällinen (junamainen) jotta auto pysyy käsissä."
Voi olla, en ole kokeillut. Kukaan järkevä tuskin silti huonolla tiellä ajaa yli 200 km/h?
"On se huima tunne, kun saa rajoitinta vastaan (=kaasu pohjassa) painaa ja maisemat vaihtuvat."
En epäile yhtään. Enkä ihmettele, että täälläkin monet ovat joskus kokeilleet autonsa huippunopeutta. Itse tosin en vuosiin, olisikohan mittarinopeus 170 km/h edellisellä autolla ennätys. Todellista nopeutta ehkä 155-160. Nykyinen kulkee jo niin lujaa, etten viitsi kokeilla. Aika nurinkurinen tilanne, tehot kasvaa, mutta vauhti laskee.
Ecoisti:
Ovvai? Täytyypä ohjelmoida smartin rajoitin vaikka yhdeksään kymppiin ja kokeilla kuinka huimalta se tuntuu. Mä olenkin ihmetelly että mitä varten tällänenkin omitui..naisuus on tehty, mutta nythän se selvis.
slowgear:
Enpä ole Smartilla ajanut, olisi varmaan mielenkiintoinen kokemus varsinkin Roadsterilla. Mutta eipä se vauhdin tunne yksin vauhdin määrästä ole kiinni. TM:ssä oli joskus juttua vuoristoradoista. Sen mukaan Linnanmäen vanhalla radalla mennään maksimissaan vain 30 km/h, silti vauhdin tunnetta on ihan sopivasti.
Ei tämä Smartiin varsinaisesti liittynyt, korkeintaan siten, että ehkä siinäkin 90 km/h vauhti tuntuu kovemmalta kuin vaikka 500-sarjan bemarissa.
Hah ! Saapa taas naureskella suomessa asuville peräpohjolan ohjaustunto-asiantuntijoille.
Ilmeisesti asiantuntemus on lähinnä peräisin siitä kun luetaan sohvalla saksalaisia moottorilehtiä.
Voitko tarkentaa?
Herbie
Ehkä joku voisi tarkentaa sitä ohjaustuntuman vaarallisuutta liikenneturvallisuuden kannalta ?
Alkaa mennä jo hieman överiksi jutut näiltä osin. Tai vaihtoehtoisesti on kyse rakettitieteestä jota en ymmärrä.
Simo-Anders:
Tarkoitatko kommenttiani siitä, että vakaalla ohjauksella voi huonollakin tiellä ajaa huolettomasti lujaa?
Erään tutkimuksen mukaan kuljettajat keskimäärin aliarvioivat tien liukkautta ja yliarvioivat renkaidensa kunnon. Toisen tutkimuksen mukaan he yliarvioivat oman ajotaitonsa suhteessa muuhun liikenteeseen. Kun tällaiselle keskivertokuljettajalle annetaan auto, joka ei erityisen hyvin kerro tapahtumia, kasvaa riski jatkossakin syyllistyä em. virhearviointeihin ja käyttää olosuhteisiin sopimatonta nopeutta. Katso vaikka mikahe:n kommentteja BMW-ketjussa. Siinä ei ohjauksesta ole kyse, mutta periaatteessa vastaavasta asiasta.
Ei tämä oikeasti rakettitiedettä ole, mutta monille silti valitettavan vieras asia.
Kun tota bemaria nyt painetaan talviautona alas niin puhutaanko uudesta 3-sarjasta ? hankin just pari viikkoa sitten 320d mallin ja ei tosta enää talviauto parane. Tehoa on riitävästi, 177 hv ja vääntöäkin 350 nm. Ajonvakautus ja luiston esto toimivat hienosti ja tarvittaessa niitä voi vähentää tai kytkeä kokonaan pois. Kitkat ovat alla
Nämä ovat aina niin huvittavia
Kerro minulle mitä tekemistä heppojen määrän kanssa esim. on talviominaisuuksien kanssa? Normiautossa on aivan yhtä riittävästi, jos niitä on +- 100hv. Jos niitä on 177, niin sen takiahan tarvitaan varmaan ajonvakautusta tai luistonestoa, koska tulee poljettua helposti liikaa talviliukkailla....
Jotenkin nurinkurista mielestäni! Ei ennenvanhaan ollut liikaa heppoja (ns. tavallisella kansalla), mutta autoissa taisi olla paremmat TALVIominaisuudet juuri siksi:
ei saanut painettua liikaa kaasua, jolloin auto lähti helpommin sutimatta liikkeelle! Varsinkaan kun ei ollut elekronisia apuvälineitä auttamassa nykyisin vissiin niin avuttomia kuskeja...
Onko siinä Biimerin-hirmussasi lukkiutumattomat jarrut. Se se vasta on hyvä talviauton ominaisuus!
Ei silti, ajonvakautus on hyvä vakiovaruste nykyään liki kaikissa uusissa autoissa. Se pitäisi saada pakolliseksi loppuihinkin, mutta siitäkin on valtion niin kiva ja helppo rokottaa veroja...