Vaihteeksi asiaa tälle provoilun kyllästämälle palstalle.
Volvon "City Safety" -järjestelmä on palkittu tämän vuoden Maailman liikenneturvallisuuden symposiumissa New Yorkissa. Volvohan on ensimmäinen valmistaja, joka asentaa City Safety järjestelmän tavalliseen tuotantoautoon eli tuohan on vakiona XC60-mallissa. Volvon mukaan noin 75% törmäyksistä tapahtuu alle 30 km/h nopeuksilla. 50 prosentissa tapauksista kuljettaja ei ehdi edes jarruttaa keskittymisen puutteen takia.
http://fi.worldcarfans.com/9080331.001/volvolle-kansainvlinen-liikenneturvallisuuspalkinto
Eiköhän vastaavat järjestelmät ole muutamien vuosien päästä autoissa yhtä yleisiä kuin ESP tänä päivänä.
A-utoilija:
Uutisen kohde kuitenkin on palstalle mitä ominaisin.
Heh, näköjään täytyy jollain keinolla herätellä volvo-keskustelua. Näyttää olevan tärkeä aihe eräälle keskustelijalle.
A-utoilija:
Vaihteeksi asiaa tälle provoilun kyllästämälle palstalle.
voikohan tällaisen laittaa tähän ilman että tulee provoilua:
http://www.tekniikkatalous.fi/ict/article75503.ece?s=r&wtm=-01042008
MMS:
Juu, tällä palstallahan onkin viime aikoina ollut niin vilkasta keskustelua, ettei tänne oikein enää uusia aiheita mahdukaan.
A-utoilija:
Ei ole tarkoitus provoilla, tai laskea omalta osaltani palstan tasoa entisestään. Eikä A-utoilijaa vastaan henkilökohtaisesti keskustelijana minulla ole mitään vastaan. Uudet autot- osion ekalla sivulla kolmannes otsikoista käsittelee Volvoa, hyvä niin. Aiempaa viestiäni en kuitenkaan poista, kuten jotkut näyttää tekevän.
Vackraste:
-heh, kolmanneshan on jo silmiinpistävän vähän, joskushan on ainakin puolet
puhumattakaan muilla otsikoillaolevista ketjuista jotka ovat muuttuneet volvo-bmw tai ''uskottelen ja todistelen että volvo on yhtä hyvä kuin saksanpremiumit''- ketjuiksi.
petos:
Pienimuotoinen kehityskeskustelu olisi paikallaan, palsta ei ole millään tavalla lämminhenkinen. Monella keskustelijalla olisi ehkä paljonkin annettavaa muille autoista ja autoilusta kiinnostuneille. Kaikki asia hukkuu nykyään kaiken paskan alle.
Vackrasten kanssa samaa mieltä. Minusta oli hienoa kerrankin nähdä yksi Volvo-aiheinen aloitus jota ei oltu tehty Volvovihaajien toimesta. Tosin tähänkin ketjuun on jo saatu yksi ''uskottelen ja todistelen että volvo on yhtä hyvä kuin saksanpremiumit''- kommentti. Ei yllätä.
Ihan asiasta kuitenkin sen verran että hieno homma Volvolta. Itse olen ajanut yhden kolarin ajo-urani aikana juuri alle kolmen kympin nopeudessa, ironisesti BMW'llä . Onnettomuus oli 100% oma moka, mutta jos olisi kuvailtu assistentti ollut, niin tältä olisin saattanut välttyä.
Toivon tosiaan että yleistyy muihinkin autoihin.
Bugracer:
Täällä palstalla pääsee yllätävänkin helposti Volvovihaajaksi, puhumattakin siitä kuinka nopeasti on jo ehta provo.
Tähän mennessä yksi ainoa on kommentoinut itse asiaa eli tuota City Safety -järjestelmää. Kuvaa hyvin mihin tämä palsta on mennyt eli ei täällä juuri voi asioista keskustella. Tuossa kyseisessä City Safety:ssä on hyvää se, että sellainen tulee nyt vakiovarusteeksi ensimmäiseen tuotantomalliin ja selvää on, että kilpailijat tulee perässä, varsinkin jos ja kun tuo tulee Volvon muihinkin malleihin. Juuri näinhän se autojen turvallisuus ja kaikki muutkin ominaisuudet kehittyy.
Olen itsekin meinannut ajaa joskus peräänajon pk-seudun ruuhkissa eli kyllä tuollaiselle järjestelmälle tarvetta on. Seuraava vaihe noissa on kasvattaa nopeutta, jolla järjestelmä suorittaa täysjarrutuksen esim. alle 50 km/h nopeudessa ja siitä sitten esim. alle 80 km/h nopeudessa jne. Volvo käy parhaillaan neuvotteluja vakuutusmaksujen alentamisesta vakuutusyhtiöiden kanssa City Safety -järjestelmällä varustetuista autoista eli voi tuolla olla vielä autoilun kustannuksia alentava hyötykin. Omalta kannalta harmi, että tuollainen tulee vasta nyt ja vasta XC60-malliin.
Eikös Honda esitellyt CRV:ssä vastaavan systeemin ennen Volvoa? Ensiesittelyssä laite ei tosin täysin toiminut, mutta ehkä se oli yksilövika.
Ja taitaa olla lisävaruste tai sitten vain huippumallien varuste.
Ja suurin osahan niistä Volvo-otsikoista oli näiden provopellejen aloittamia, joissa jo otsikko kertoi kaiken sisällöstä. Olisikohan ollut peräti 85% näiden provoilijoiden sieluntuotetta. Volvolla ajavia on turha niistä syyttää.
Tai ehkä olisi oikeutetumpaa puhua saksalais-premium-fanaatikoista. Näkyy Tuulilasinkin palstalla, kun XF on tullut markkinoille, niin heti pitää todistella 5-sarjan paremmuutta esim. muotoilun saralla...
Järjestelmä on ollut käytössä, jo muutamia vuosia niissä ei tavallisissa autoissa, mihin Volvo on palkinnon saadessaan luettu. Aikoinaan Jeremy Clarkson ajoi jo tämän vuosikymmenen alussa Lontoon ruuhkissa kyseillä laiteella varustetulla Mersulla ja autolla pysyi liikenteen rytmissä koskematta jarruun tai kaasuun, auto siis hoiti nopeuden säätelyn itse. Tosin aina ei järjestelmä ole pelannut, josta muistissa saman merkin nykyisen S-sarjan esittelytilaisuus.
http://www.drive.com.au/Editorial/ArticleDetail.aspx?ArticleID=10734&vf=23
Tulevaisuudessa yleistyvät videopohjaiset varoitusjärjestelmät. Niissä kamerat kuvaavat tietä ja liikenneympäristöä auton edessä, tunnistavat jalankulkijat ja pyöräilijät ja "lukevat" liikennemerkkejä ja -valoja. Tämän ansiosta kuljettaja saa koko ajan tietoa ympäristön tapahtumista. Ongelmana on ollut saada kyseisille järjestelmille EU:lta lupaa ottaa käyttöön kaupallisissa tuotteissa.
simppa:
Mistä mahtaa johtua se, että "ei-saksalaispremium" ryhmällä on tarve heittäytyä lähes marttyyrin rooliin Volvoa yms. puolustaessaan? Onko Simppa kommenttisi tulkittava niin, että uusi XF on yksiselitteisesti parempi auto 5-sarjaan verrattuna ja kaikki sitä vastaan suunnattu arvostelu on vain provoilua?
Mutta itse asiaan, arvostan Volvon aktiivista turvallisuustyötä hyvin paljon vaikkakin tässä tapauksessa palkinto tulee jo olemassaolevasta tekniikasta. Toki vaikka S-sarja onkin tuotantoauto, ei sitä ehkä tavalliseksi voi sanoa.
JEV2:
Mun mielestä taas nämä saksalais-premium fanit vähän turhan usein kuvittelevat, ettei niille autoille löydy mitään kilpailijoita. Ja XF:ää en ole vielä ajanut. Sisällä olen istunut kylläkin, ja se teki todella suuren vaikutuksen. Sisusta on jotain ihan helevetisti upeampaa kuin muilla kilpailijoilla. Todella tyylikäs kokonaisuus ainakin sisältä. Ajettavuuden pitäisi olla mainiolla tasolla. Useat lehdet ovat kehuneet maasta taivaaseen. Mutta sen näkee sitten koeajolla, että millainen on ajaa. XKR:n perusteella odotukseni eivät ole ihan pienet. Suuri painohan lienee XF:n suurin ongelma, joka sitten näkyy kohonneena kulutuksena ja heikentyneenä suorituskykynä verrattuna kilpailijoiden samantehoisiin tuotteisiin.
ja laitetaan nyt tänne ne erään nimimerkin heitot:
- 5-sarja luokkansa mukavin
- 5-sarjan laatuvaikutelma on luokkansa paras
- 5-sarja muotoilu on luokkansa laadukkainta
- 5-sarja on tiloiltaan fiksuin luokassaan
- 5-sarja on luokkansa paras ajettava, eikä suuntavakavuudessa ole sanomista
- 5-sarjan turvallisuudessa ei ole mitään sanottavaa, vaikka aktiiviset pääntuet puuttuvat ja EuroNCAP tulos on 4*
5-sarjan tilalle voisit vaihtaa ihan minkä vaan baijerilaisen menopelin, vaikkapa X3-sittarin.
jne. mielestäni tuosta paistaa melkoinen fanaattisuus. 5-sarjalainen on toki hieno auto, mutta ei se nyt kaikilta ominaisuuksiltaan luokkansa paras ole. Sen kyllä allekirjoitan, että mutkatiellä se on ainakin tähän asti tarjonnut hauskimman auton luokassaan, ja muutkin ominaisuudet ovat olleet suurimmilta osin parasta A-luokkaa.
Ja itse tosiaan laskin ne otsikot pari päivää sitten. Kahdeksasta otsikosta seitsemän oli kirjoitettu selvästi provoilumielessä. Nimimerkki XWD oli ainakin tehtaillut useamman kappaleen.
Se pointtihan on, että City Safety on vakiona Volvon pikkusittarissa. Eipä taida muista löytyä vakiovarusteena tuollaista. Ja S-sarja on tosiaankin "hieman" eri sarjassa kuin XC60, tuleva GLK tai X3. Se nyt on sanomattakin selvää. Itse olen S-sarjalaista aktiivivakkarilla ajanut useammankin kerran.
Volvo on turvallinen auto ja sapettaa "tinatölkkien" omistajia?
S80:n nykyinen järjestelmä CWAB (collision warning with auto brake) osaa jo tehdä automaattisen hätäjarrutuksen 30km/h-180km/h. Tuo city safety vain sitten täydentää sen toiminnan myös 0-30km/h. Eli tuo automaattijarrutus tapahtuu vaikka, aktiivicruise ei olisikaan päällä.
BMW 5 sarjan järjestelmässä aktiivivakionopeussäädin osaa päällä ollessaan hallita myös täyden pysähdyksen ja automaattisen liikkelle lähdön 3s kuluessa. Volvon aktiivivakionopeussäädin ei tuota tosin osaa, ei myöskään City Safety.
BMW:n mahdollisesta törmäysvaroittimesta minulla ei ole tietoa, tietävämmät voisivat asiaa valaista...
Itse voi ajaa virheittä jos haluaa ja osaa, mutta kuis muut liikkujat?
Kyllä Volvo on palkintonsa ansainnut.Tuskin kukaan kieltää etteikö volvo ja saab olisi oleet edelläkävijöitä turvallisuuden kehittämisessä.
Otetaan nyt vaikka kaksipiirijarrut,turvavyöt,valonpesimet,turvapuskurit ja monia muita pienempiä keksintöjä.
En kuitenkaan kumpaakaan ole ostamassa,mutta se onkin toinen juttu.
Maanantaissani meni pensapumppu vaihtoon pääsiäsen jälkeisellä viikolla
noin 190 000 kmn kohdalla ja kaukana kotoa.Uutta pumppua ei ollut täällä eikä niitä kuulemma koskaan ole rikki mennytkään.Onneksi netin avulla löytyi hajottamolta sopiva vain 100kmn päästä.Kolme päivää lomasta kuitenkin tuhraantui ja vähän rahaakin.
Aika outoa palkita järjestelmä, jonka Nissan Primera on ottanut käyttöön vakiona Tekna 2,0 CVT-M6 mallissaan jo vuonna 2002 (ICC Intelligent Cuice Control) Järjestelmä ylläpitää vakioetäisyyttä edellä ajavaan, joka voidaan säätää kolmeen eri etäisyyteen esim. 100km nopeudella lyhyt-33m keskipitkä-47m pitkä-61m Jos välimatkassa tapahtuu nopea etäisyyden lyheneminen, tai ohittava auto kiilaa väliin niin järjestelmä jarruttaa 25% teholla. Mikäli tämä ei riitä järjestelmä antaa ääni ja infokomennon kuljettajalle voimakkaammasta jarrutuksesta.
Onko siis näin, että Volvo on kopioinut järjestelmän Nissanilta jota se nyt mainostaa omana keksintönään,aika röyhkeätä sanoisin.
Ennenkuin joku alkaa epäilemään edelläkerrottua, mainittakoon että kerrotut asiat on luettu suoraan ohjekirjasta
Niin ja kun turvallisuudesta puhutaan, niin mikä olikaan auto joka on saanut eniten pisteitä kolaritestissä kautta aikojen. Ettei vaan ollut Nissan Qashqai ja maksimipistein. temppu johon Volvot eivät ole kyenneet vaikka maksavatkin kaksin kolminkertaisesti. Eikö olekin ihmeellistä, kuinka muut osaavat vaikka tekevät ihan tavis autoja??
misar:
Ottaisit nyt järjestelmistä selvää. Tuo Nissanin systeemi on todella alkeellinen verrattuna vaikkapa mersun tai Volvon vastaaviin, sillä se perustuu infrapunaan. Lisäksi se pystyy jarruttamaan vain 25% teholla, ja toimivuuskin on ollut testeissä tuosta infrapunasta johtuen vähän niin ja näin.
Minusta Volvot ovat yksinkertaisesti mukavia ruotsalaisia autoa,vaikkakin niitä tehdään Ruotsin ulkopuolellakin,Volvot penkithän ovat aina olleet ihan automaailman keulassa.
Ensimmäiset järjestelmät tulivat markkinoille viime vuosituhannen puolella. Nykyään tämän järjestelmän saa pariinkymmeneen eri automerkkiin. Järjestelmien toiminnoissa on jonkin verran eroja, suurin ero on toimintaperiaatteessa. Tekniikkana on laseriin tai tutkaan perustavat järjestelmät, joista tutka toimii paremmin esim. huonolla säällä.
Kumpikaan ei ole 100 % varma systeemi, joten kokonaan ei niiden varaan etäisyyden pitoa muihin liikenteessä voi jättää, vaikka periaatteessa joidenkin merkkien järjestelmät sen mahdollistaisivat.
juster:
Juuri näin. Tuo Volvon palkintohan liittyi käsittääkseni siihen, että järjestelmä on vakiona Volvossa.
Ja noihin systeemeihin ei todellakaan kannata merkistä riippumatta sokeasti luottaa. Kiva apu ne ovat maantiellä, mutta silti tarkkana kannattaa olla.
Ainakin moottoritiellä nopeasti eteen suoraan sivusta tulevan auton havainnoinnissa on parantamisen varaa. Pelkästään tutkaan perustuva havainnointi ei ole aina riittävän nopea. Uusimmissa malleissa on nyt tutkan lisäksi lisätty tuo kamera pohjainen järjestelmä lähietäisyyden valvontaan, joka havainnoinnee nopeammin...
Nyt tarvittaisiin tarkennus Simpalta mihin testeihin nuo kuvaamasi toimivuusvajeet perustuvat, eli voisitko tarkentaa mistä nuo löytyvät. Tosin uskon että kuvaamasi ominaisuudet ovat omaa tuotantoa.
Miten niin alkeellinen, eihän Volvo kuusi vuotta sitten osannut edes haaveilla moisista järjestelmistä, saatikka että olisi osannut moisen laitteen rakentaa.
Tästä järjestelmästä oli jonkun Volvo-ketjun yhteydessä puhetta aiemminkin. Nostan hattua Volvolle siitä, että se tuo tällaisen sarjatuotantoon (XC60) / kohtuuhintaiseksi lisävarusteeksi eräisiin muihin malleihin. Tässä on se etu, että se pakottaa muutkin kilpailijat seuraamaan perässä.
Järjestelmiä on kehitelty eikä ajatus sinänsä ole ainutlaatuinen, mutta tämä on ilmeisesti hyvin toimiva kokonaisuus ja vakiovarusteena / kohtuuhintaisena lisänä sillä tulee olemaan vaikutusta laajemminkin.
Olen muutaman kerran ajanut aktiivisella vakionopeudensäätimellä varustetulla autolla. Sen verran hyvän oloinen laite, että seuraavaan autooni ostan sellaisen. Nyt hintaa on monilla valmistajilla vielä paljon, mutta se tulee kyllä tippumaan.
misar:
Ei minulla ole sinulle tähän hätään kaivaa vuosia vanhoja lehtiartikkeleja. Netistä varmasti jotain löytyy, jos nyt haluat vängätä.
Ja kyllähän tyhmäkin tajuaa, että nykyään tuo Primeran tekniikka edustaa mennyttä sukupolvea. Tutkat toimivat huomattavasti paremmin myös esim. sateessa, ja ovat muutenkin joustavampia. Mutta toki haluat tästäkin vängätä?
Kyllähän höyryautokin ajoi aikanaan asiansa, mutta ei sitä voi polttomoottoriseen nykymenopeliin verrata.
Moniko autotehdas muuten tekee nämä järjestelmät itse? Eiköhän moni tule yhteistyöstä alihankkijan kanssa kuten esim Boschilta. Ensimmäisen kerran törmäsin tuollaiseen Jaguarissa jo viime vuosituhannella, tosin ei osannut jarruttaa. Tuon aikaiset systeemit olivat laser vehkeitä eikä ne toiminut oikein hyvin sateella tai kurasissa oloissa. Eiköhän nuo ala yleisty nyt kun kalliimmat autot on ne jo saanut. Niinhän nuo muutkin turvalaitteet ovat tulleet. Ensiksi kalliissa ja sitten muutaman vuoden päästä kansanautoissa.
Major:
Tuollaisen laser-vehkeen sekaisinsaamiseksi ei tarvinnut kovinkaan paljoa tehdä. Sen takia Nissanissakin on jarrutusvoima rajoitettu 25% maksimista, ja tehty systeemi niin, ettei se toimi ilman että vakkari on päällä. Yleensähän noihin liittyy se ns. pre-safe toiminto, joka on kokoajan päällä. (näin ainakin Volvossa, Lexuksessa, Hondassa ja mersussa.)
EIVÄT nuo nykyajankaan järjestelmät pomminvarmoja ole, mutta selvästi kehittyneempiä kuitenkin.
Epäilen, että kaikki hankkivat järjestelmänsä alihankkijoilta.