Nykyiset autojen mallimerkinnät pyrkivät kertomaan autosta tärkeimmät ominaisuudet, mutta kuinka monelle tavalliselle auton ostajalle nuo merkinnät avautuvat.
Samankaltaisuuksista ei voi välttyä kuten kahden uusimman sporttisen auton mallimerkinnät ovat esim. näin:
CR-Z 1,5 S Coupe ja RCZ THP 156 Coupe.
Ensimmäinen on siis Hondan ja toinen Peugeotin uutuudet. Kummassakin kirjaimet C,R ja Z, hieman eri järjestyksessä.
"Ennenvanhaan" pystyi esimerkiksi dieselauton tunnistamaan helposti mallimerkinnästä kun siinä oli yleensä kirjain D. Samoin oli vaihteiston kohdalla kun merkintä oli yksinkertaisesti A.
Nykyisistä merkinnöistä on tavallisen autonostajan vaikea päätellä onko auton moottori diesel- vai bensamoottori, vaihteistona automaatti- vai manuaalivaihteisto.
Tässä muutamia mallimerkintöjä malliksi:
Alfa Romeo MiTo 1,4 T-Jet 155 Distinctive
Audi A6 2,0 TDI Multitronic
Audi Q5 3,0 V6 TDI Quattro S tronic
BMW X3 xDrive20d A
Dodge Journey 2,0 CRD XST DCT
Ford Focus 1,6 TDCi Econetic
Ford Mondeo 2,0 TDCi DPF ECOnetic+
Honda CR-V 2,2 i-CTDi
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi GLS 5p A
Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 CRD QT Limited Business
Kia Ceed 2,0 CRDi EX Sporty Wagon
Land Rover Discovery 4 3,0 TDV6 HSE Aut.
Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D Intense+
Nissan Qashqai 2,0 dCi 4x4 Tekna A
Opel Astra 1,9 CDTI Wagon Enjoy
Renault Grand Scénic 1,4 TCe 130 Dynamique
Renault Koleos 2,0 dCi 16V FAP Dynamic Executive
Saab 9-3 Sport Sedan 1,9 TTiD Vector
Seat Exeo 2,0 TDI DPF 143 Style
Skoda Fabia 1,2 HTP Fun
Skoda Yeti 2,0 TDI CR 140 Experience 4WD
Smart Fortwo mhd
Subaru Legacy STW 2,5i-S Lineartronic
Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical
Toyota Avensis 2,0 D-4D 126 4ov Linea Sol Navi
Toyota Avensis 2,0 Valvematic Luxury Wagon Multidrive S
Toyota Prius Premium HSD Pre-Crash
Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start Linea Sol
Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG
Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion Highline
Volkswagen Passat Sedan 2,0 TDI Power Diesel Comfortline
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Track&Field 4Motion
Volvo XC60 D5 AWD A
Penteles:
Luulen, että mallimerkinnät ovat markkinointialan ihmisten kehittämiä. Tarkoitus on tehdä tuotteesta mahdollisimman houkutteleva. Informatiivisuus ei ole päällimmäisenä.
Z, R ja C kirjaimet yhdisteltynä ilmeisesti vetoaa nuoriin (luo mielikuvan menevästä mallista), koska niitä käytetään nuorille suunnatuissa autoissa.
Samoin ihan normaalit tekniset ratkaisut nimetään nykyään jollain hienolta kuulostavalla nimellä, josta käytetään sopivaa kirjainyhdistelmää. Aivan kuin olisi luotu jokin erityisen mullistava järjestelmä.
Totta, mutta Pösö tuossa lähti kopioimisen tielle.
Pösöllä on ollut kohtuullisen selkeä numerokoodisto jo vuosikymmeniä.
Vastaavasti Honda on käyttänyt jo pitkään kolmen aakkosen ja väliviivan yhdistelmää, esim. CR-V, FR-V ja HR-V. Lisäksi pikkucoupe oli jo 80-luvulla myynnissä nimellä CRX. CR-Z on siten täysin looginen jatkumo Hondan mallinimille.
BMW:n kolminumeroiset mallinimet on pääasiassa käteviä ja ytimekkäitä, kuten Peugeotillakin. Nykyään vain bemarilla on ongelmana ettei mallinimi vastaa todellista moottoritilavuutta juuri missään mallissa. Lisäksi sDrive20i/xDrive35i -tyyliset merkinnät varmasti aiheuttaa monille turhaa epäselvyyttä.
Tupla.
Mitä iloa sen todellisen iskutilavuuden ilmoittamisesta on? Se ei vielä kerro oikein mitään olennaista.
NHB:
Totta. BMW:lläkin on 2-litraisesta dieselistä ainakin kuutta eri tehoversiota.
Onko bemarin sdrive-tunnuksella jotain muutakin sisältöä kuin takaveto?
Toisaalta voivat nuo bemarintyyppiset numerolyhennelmätkin olla varsin epäinformatiivisia. Hyvänä esimerkkinä mersun kolmelitraine diesel, joka on typerästi nimetty 350 CDI:ksi. Nyt joku voisi luulla, että tuo on vaikkapa bemarin x35d:tä vastaava mitä se ei todellakaan ole.
Herbert:
Ei. Se kertoo vain SUV-mallien takavetoisuudesta. Vastaavasti xDrive nelivetoisuudesta.
Takavetoisen "katumaasturin" järkevyydestä voidaankin sitten olla montaakin mieltä.
FARwd:
Esimerkkinä vaikkapa avomaasturi Z4.
Suurin osa katumaasturin ostajista ei hyödy nelivetoisuudesta. Takavetoisena saman kopin saa halvemmalla ja pienemmällä kulutuksella.
Aloitin uuden keskustelun katumaastureiden vetotavoista. Jatketaan aiheen käsittelyä siellä, mikäli jotain kommentoitavaa on.
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6000