Tai ehkä enemmänkin on painottanut sitä, kun taas Focuksessa on todennäköisesti keskitytty enemmän ajettavuuteen.
Kannattaisi keskittyä molempiin. Ei nuo ominaisuudet ole toisiaan poissulkevia.
No ei ehkä poissulkevia, mutta vaikeita yhdistää. Tai muuten se olisi luultavimmin tehty jo moneen kertaan ja monen eri merkin toimesta.
Tuossa pikkufarmarivertailussahan Renault pärjäsi oikein hyvin myös ajettavuudellaan ollen silti porukan hiljaisin. Ylemmässä luokassa 508 on erittäin hyvä ajaa, sekä hiljainen. Rahalla sitten toki saa, mutta halvemmissa hintaluokissa taitaa noi hiljasemmat autot olla ranskalaisia jostain syystä vieläkin.
... Juuri siksi siihen pitää keskittyä, ei se tuosta vaan onnistu kuten toteat.
BMW esimerkiksi on onnitunut melko hyvin.
Omat (ja useiden kollegoiden) kokemukset 500-sarjalaisista ei kyllä tue tuota. BMWt eivät kulje suoraan. Ajettavuus siis on aikas heikolla tasolla, erityisesti hintaan nähden.
Omat (ja useiden kollegoiden) kokemukset 500-sarjalaisista ei kyllä tue tuota. BMWt eivät kulje suoraan. Ajettavuus siis on aikas heikolla tasolla, erityisesti hintaan nähden.
Bemareiden suuntavakaus on renkaista ja rengaskulmista kiinni. Tarvitaan vähän näkemystä tai paljon tuuria, jotta suuntavakaus olisi kunnossa uraisillakin teillä.
Bemareiden suuntavakaus on renkaista ja rengaskulmista kiinni. Tarvitaan vähän näkemystä tai paljon tuuria, jotta suuntavakaus olisi kunnossa uraisillakin teillä.
Juuri siksi siihen pitää keskittyä, ei se tuosta vaan onnistu kuten toteat.
BMW esimerkiksi on onnitunut melko hyvin.
Kyllä Fordillakin äänieristys osataan, ei nykyistä Mondeota tai etenkään S-Maxia voi erityisen meluisaksi haukkua. Molemmissa kuitenkin ajettavuus ykkösluokkaa.
Minusta kaikissa kalliimmissakin autoissa rengasäänien ja tarkan ajotuntuman välillä on tehty kompromisseja. Heti kun Bemareissakin mennään varsinaiseen urheilualustaan ja vastaaviin alkaa renkaiden kumina kuulua aivan eri tavalla.
Se nyt vaan on niin, että tuosta Focus-luokasta puhuttaessa ei löydy autoa joka olisi erityisen hyvä ajaa ja samalla erityisen hyvä äänieristykseltään. Nykyinen Focus ainakin oman lyhyen ajon perustella on samaa tasoa nykyisen Golfin kanssa, molemmat minusta äänieristykseltään kohtuullisia.
Aika paljon tuohon meluun voi itse vaikuttaaa autosta riippumatta ihan perusvalinnoilla. Lukaisee rengastestin ja valkkaa sieltä hiljaisimmat renkaat oikean kokoisina, niin siitä se lähtee. Talveksi alle kitkat, niin eipä rengasmelu paljon häiritse.
Ranskalaisten meluun vaikuttaa joissain tapauksissa juuri tuo rengastus. Ainakin minulla olleessa 407:ssä oli rengaskoko 205/60 R16 joka on kokemukseni mukaan erittäin hyvä Suomen teillä ja hiljaisempi kuin 55-sarjalainen samankokoinen. Itse halusin juuri nuo renkaat, autoon oli vaihtoehtona myös 17-tuumainen matalampi rengastus.
Näyttääpä 508:ssa olevan siinäkin rengaskokona 215/60 R 16 tai 215/55 R17 jotka on molemmat korkeampiprofiilisia kuin yleisemmin käytetyt 16" ja 17" renkaat. Aivan vertailukelpoinen tuo melutaso ei testimielessä siis ole.
Heti kun Bemareissakin mennään varsinaiseen urheilualustaan ja vastaaviin alkaa renkaiden kumina kuulua aivan eri tavalla.
Ei nyt uusimmista merkittävää kokemusta, mutta oma M Sport II -alustalla oleva E39 ei kärsi renkaiden kuminasta mainittavammin vertasi nyt mihin tahansa ajamaani uudempaan. Eikä noissa puslien jäykkyyksissä ainakaan vanhemmissa bemareissa ole mun tietääkseni eroja sen suhteen onko urheilualusta vai tavallinen. Jouset, iskarit ja kallistuksen vakaajat on erilaiset mulla kuin tavallisessa vakioalustassa tai tavallisessa urheilualustassa.
Mikähän pikkuauto (maksimissaan golf/auris -koko) voisikaan sitten olla hiljaisimmasta päästä?
Olen ajellut nyt jonkin verran myös uusimmalla Golfilla (1,2TSI DSG).
Golf on mukavan näppärä pienen kääntösäteensä sekä sisätilojensa johdosta. Siinä tuntuu saavan paljon vastinetta rahalle, mutta moottoritiellä rengasmelu on kyllä pidemmillä matkoilla hieman ärsyttävä. Ymmärrän, että tässä hintaluokassa ei voi vaatia ihan kaikkea, mutta olisiko Audi A3 sitten hiljaisempi?
Kuoppaisella hiekkatiellä pienissä nopeuksissa se on hyvinkin mukava, mutta kun nopeus nousee 60-80km/h, niin millä tahansa tiellä äänimaailma kasvaa jossain niillä tienoin jotenkin aika nopeasti.
Hiljaisuus moottoritiellä mielestäni yhdistyy laaduntunteeseen. Joskus tuntuu, että ajaisin tällaisella autolla kesälläkin mielellään kitkoilla vähäisemmän melun vuoksi.
Jotkut puhuvat, että Lexus CT 200h olisi hiljainen, mutta sitten taas jossain artikkelissa olin lukevinani, että uusin Prius olisi jopa vielä hiljaisempi kuin tämä edellämainittu.
Mikähän voisi olla tässä kokoluokassa hiljaisimmasta päästä? Mielellään vielä pehmeä jousitus.. On ehkä tutustuttava myös Mersuihin, mutta kovin skeptisesti suhtaudun A-B sarjoihin hieman heppoisina..
Hiljaisehkoja pienehköjä autoja TM:n mittausen dB-lukemien valossa (huom! ei siis huomioi melun sävyä samalla tavalla kuin ihminen) on ollut viimevuosina:
Renault Mégane Sport Tourer 1.4 TCe (2009)
Volvo C30 1.8 (2007)
Peugeot 308 1.6 VTi 120 (2008)
Opel Astra 1.4 Turbo (2010)
Noihin verratuna Lexus CT 200h dB-lukemat on noin 3 dB korkeammat.
Erittäin hyvä lista. Onko tuo sijalla 30 oleva Focus farmari nyt tämä uusin versio? 1 db enemmän melua kuin vaikkapa BMW 116i:ssä ei minusta kuulosta kovin pahalta.
Erittäin hyvä lista. Onko tuo sijalla 30 oleva Focus farmari nyt tämä uusin versio? 1 db enemmän melua kuin vaikkapa BMW 116i:ssä ei minusta kuulosta kovin pahalta.
Vaidoin 3 viikkoa sitten:
Titaani Focus farm 2L bensa automaatti vuosimalli06
Titaani Focus farm 2L diesel 115hv automaatti tuliterään 2011
Vuoden aikana ajan Espoo-Porvoo väliä 2 kertaa viikossa.
Vanhalla jouduin aina nostamaa radion äänitasoa ainakin kaksi yksikköä matkan aikana.
Uudella voin ajaa samalla äänitasolla radiossa koko matkan.
Eli kyllä uusi on huomattavasti hiljaisempi.
Ihan vaan mutu tuntuma
Eikö fordin radio osaa itse nostaa äänenvoimakkuutta nopeuden mukaan? Onhan tämmöienn toiminto jo 20v vanhoissa autoissa.
simppa:
Mondeo?
viltteri valjami:
Tarkoitatko että Focus ois merkittävästi kilpailijoitaan keveämpi?
"Tarkoitatko että Focus ois merkittävästi kilpailijoitaan keveämpi?"
En vaan pyöräntuennan puslien jäykkyyttä/pehmeyttä.
viltteri valjami:
Ah, niinpäs tietysti.
Penteles:
Tai ehkä enemmänkin on painottanut sitä, kun taas Focuksessa on todennäköisesti keskitytty enemmän ajettavuuteen.
AkiK:
Kannattaisi keskittyä molempiin. Ei nuo ominaisuudet ole toisiaan poissulkevia.
Penteles:
No ei ehkä poissulkevia, mutta vaikeita yhdistää. Tai muuten se olisi luultavimmin tehty jo moneen kertaan ja monen eri merkin toimesta.
slowgear:
Juuri siksi siihen pitää keskittyä, ei se tuosta vaan onnistu kuten toteat.
BMW esimerkiksi on onnitunut melko hyvin.
slowgear:
Tuossa pikkufarmarivertailussahan Renault pärjäsi oikein hyvin myös ajettavuudellaan ollen silti porukan hiljaisin. Ylemmässä luokassa 508 on erittäin hyvä ajaa, sekä hiljainen. Rahalla sitten toki saa, mutta halvemmissa hintaluokissa taitaa noi hiljasemmat autot olla ranskalaisia jostain syystä vieläkin.
Penteles:
Omat (ja useiden kollegoiden) kokemukset 500-sarjalaisista ei kyllä tue tuota. BMWt eivät kulje suoraan. Ajettavuus siis on aikas heikolla tasolla, erityisesti hintaan nähden.
kello68:
Bemareiden suuntavakaus on renkaista ja rengaskulmista kiinni. Tarvitaan vähän näkemystä tai paljon tuuria, jotta suuntavakaus olisi kunnossa uraisillakin teillä.
NHB:
Eikös tehtaan pitäisi tehdä auto valmiiksi?
simppa:
Eiköhän tähän ole vastaus, Peugeot
kello68:
Se on tehty valmiiksi johonkin muualle kuin Suomen teille.
Penteles:
Kyllä Fordillakin äänieristys osataan, ei nykyistä Mondeota tai etenkään S-Maxia voi erityisen meluisaksi haukkua. Molemmissa kuitenkin ajettavuus ykkösluokkaa.
Minusta kaikissa kalliimmissakin autoissa rengasäänien ja tarkan ajotuntuman välillä on tehty kompromisseja. Heti kun Bemareissakin mennään varsinaiseen urheilualustaan ja vastaaviin alkaa renkaiden kumina kuulua aivan eri tavalla.
Se nyt vaan on niin, että tuosta Focus-luokasta puhuttaessa ei löydy autoa joka olisi erityisen hyvä ajaa ja samalla erityisen hyvä äänieristykseltään. Nykyinen Focus ainakin oman lyhyen ajon perustella on samaa tasoa nykyisen Golfin kanssa, molemmat minusta äänieristykseltään kohtuullisia.
Jos noi nykyautot on nyt niin helvetin meluisia, niin eiköhän näistä jälkiasennusvaihtoehdoista löydy ratkaisu kriitisimmällekin autoilijalle.
http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=2386471&catalogUid=2224442&parents=|2235437&path=1
Aika paljon tuohon meluun voi itse vaikuttaaa autosta riippumatta ihan perusvalinnoilla. Lukaisee rengastestin ja valkkaa sieltä hiljaisimmat renkaat oikean kokoisina, niin siitä se lähtee. Talveksi alle kitkat, niin eipä rengasmelu paljon häiritse.
Ranskalaisten meluun vaikuttaa joissain tapauksissa juuri tuo rengastus. Ainakin minulla olleessa 407:ssä oli rengaskoko 205/60 R16 joka on kokemukseni mukaan erittäin hyvä Suomen teillä ja hiljaisempi kuin 55-sarjalainen samankokoinen. Itse halusin juuri nuo renkaat, autoon oli vaihtoehtona myös 17-tuumainen matalampi rengastus.
Näyttääpä 508:ssa olevan siinäkin rengaskokona 215/60 R 16 tai 215/55 R17 jotka on molemmat korkeampiprofiilisia kuin yleisemmin käytetyt 16" ja 17" renkaat. Aivan vertailukelpoinen tuo melutaso ei testimielessä siis ole.
AkiK:
Ei nyt uusimmista merkittävää kokemusta, mutta oma M Sport II -alustalla oleva E39 ei kärsi renkaiden kuminasta mainittavammin vertasi nyt mihin tahansa ajamaani uudempaan. Eikä noissa puslien jäykkyyksissä ainakaan vanhemmissa bemareissa ole mun tietääkseni eroja sen suhteen onko urheilualusta vai tavallinen. Jouset, iskarit ja kallistuksen vakaajat on erilaiset mulla kuin tavallisessa vakioalustassa tai tavallisessa urheilualustassa.
Mikähän pikkuauto (maksimissaan golf/auris -koko) voisikaan sitten olla hiljaisimmasta päästä?
Olen ajellut nyt jonkin verran myös uusimmalla Golfilla (1,2TSI DSG).
Golf on mukavan näppärä pienen kääntösäteensä sekä sisätilojensa johdosta. Siinä tuntuu saavan paljon vastinetta rahalle, mutta moottoritiellä rengasmelu on kyllä pidemmillä matkoilla hieman ärsyttävä. Ymmärrän, että tässä hintaluokassa ei voi vaatia ihan kaikkea, mutta olisiko Audi A3 sitten hiljaisempi?
Kuoppaisella hiekkatiellä pienissä nopeuksissa se on hyvinkin mukava, mutta kun nopeus nousee 60-80km/h, niin millä tahansa tiellä äänimaailma kasvaa jossain niillä tienoin jotenkin aika nopeasti.
Hiljaisuus moottoritiellä mielestäni yhdistyy laaduntunteeseen. Joskus tuntuu, että ajaisin tällaisella autolla kesälläkin mielellään kitkoilla vähäisemmän melun vuoksi.
Jotkut puhuvat, että Lexus CT 200h olisi hiljainen, mutta sitten taas jossain artikkelissa olin lukevinani, että uusin Prius olisi jopa vielä hiljaisempi kuin tämä edellämainittu.
Mikähän voisi olla tässä kokoluokassa hiljaisimmasta päästä? Mielellään vielä pehmeä jousitus.. On ehkä tutustuttava myös Mersuihin, mutta kovin skeptisesti suhtaudun A-B sarjoihin hieman heppoisina..
BMW:n 1-sarjalainen saattaisi olla varteenotettava ehdokas.
Hiljaisehkoja pienehköjä autoja TM:n mittausen dB-lukemien valossa (huom! ei siis huomioi melun sävyä samalla tavalla kuin ihminen) on ollut viimevuosina:
Renault Mégane Sport Tourer 1.4 TCe (2009)
Volvo C30 1.8 (2007)
Peugeot 308 1.6 VTi 120 (2008)
Opel Astra 1.4 Turbo (2010)
Noihin verratuna Lexus CT 200h dB-lukemat on noin 3 dB korkeammat.
>> TM:n mittaamat melottomimmat autot 120 km/h nopeudella <<
Alle 30 k maksaneiden autojen melu 120 km/h nopeudella etu/taka:
>> Autodata <<
Penteles, olipa kerrassaan massiivinen lista, katsoin spreadsheets -puolelta ja ihastellut tuota taulukkoa jo useasti! Kiitos!
Erittäin hyvä lista. Onko tuo sijalla 30 oleva Focus farmari nyt tämä uusin versio? 1 db enemmän melua kuin vaikkapa BMW 116i:ssä ei minusta kuulosta kovin pahalta.
AkiK:
Focus sijalla 30 on uusin versio.
Kesärenkailla hiljainen uusi Focus muuttui nastarenkailla (Contiicecontact) hyvin meluisaksi jo kaupunkinopeuksilla.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia?