Kantti kertaa kantti

48 kommenttia
«1

Kun Opel lopetti kantikkaan muotoilun ja siirtyi taas pehmeämpiin linjoihin, niin VW päivittää mallinsa kanttilinjoille.

Onko tämä seinään ajetun näköinen Passat kaunis?



http://www.autobild.de/artikel/vw-passat-vorschau_1164926.html



  
  • Erotatko -Z- sitä Opeliasi kaikista muista valtavirtaus autoista? Ford, Renault,Peugeot, ja kaiken maailman japanilaiset! VW uskaltaa tehdä omalla mallillaan ja ainakin liikenteessä ne tunnistaa! On se paha kun ne on niin tylsiä ininää kuulee, mutta taitavat olla tylsyydessäkin persoonallisempia! Se on tuo tyyli harvan hallitsema ja VW ainakin sen suuren yleisön edessä osaa!

      
  • Volkswagen nyt ei ole osannut tai edes halunnut autoja kunnolla ikinä muotoillakaan. Golf on ollut lähes saman näköinen jo yli kymmenen vuotta ja vain tekniikka on muuttunut. Passat on myös ollut aina se sama mitäänsanomaton laatikko, eikä tuo uusikaan näytä sen kummemmalta. Niin ja se sama tylsyys jatkuu sitten kautta koko malliston myös sisätiloissa.



    Itse en oikein keksi muita hyvin muotoiltua Volkkareita kuin Passat CC ja Spirocco. Hyvä tekniikka ja ominaisuudet luokassaan ei minulle vielä riitä, kun muotoilu on useimmiten mitäänsanomattoman harmaata. Ei millään pahalla Volkkari-kuskeille, jos niitä tällä palstalla on. :smile:

      
  • No Nassen mielipide tuli ainakin selväksi.

    Mun mielestä vain nyky-Passatti on paremman (lue laadukkaamman) näköinen kuin tuo uusi.

    Tuollainen viivoitinmaski on toki halpa tehdä ja kelpaa kansanautoon...

      
  • Mitä halpaa tuossa Passatin maskissa mielestäsi on?

      
  • Huvittavaa; Volkkari tekee omanlaisiansa autoja ja muut polkee tuota toistensa matkimislinjaa! Taitaa olla niin, että VW pystyy siihen. Muut rimpuilee markkinoiden kourissa! Tuo mitäänsanomattoman harmaa ajattelu on naurettavaa kun kaikki kilpailijat ovat samaa nuorekasta kuosia, mutta VW painaa omalla linjallaan! Väliäkö sillä, koska ostajat tykkäävät VW:n ajattoman klassisesta tyylistä! Ajatelkaa ja katsokaa hieman noitten autojen muotoiluja?

      
  • Tosi tyylikäs, tosin ei yhtä hieno kuin CC.

      
  • Ei ole Passat minusta kaunis, mutta ei se rumakaan ole. Varmaan muotoilu toimii sille porukalle, jolle auto on suunnattu eli laadukkaasta, mutta hillitystä tuotteesta pitävälle.



    A-utoilija:

    Volkswagen nyt ei ole osannut tai edes halunnut autoja kunnolla ikinä muotoillakaan. Golf on ollut lähes saman näköinen jo yli kymmenen vuotta ja vain tekniikka on muuttunut. Passat on myös ollut aina se sama mitäänsanomaton laatikko, eikä tuo uusikaan näytä sen kummemmalta. Niin ja se sama tylsyys jatkuu sitten kautta koko malliston myös sisätiloissa.




    Minusta ei voi sanoa, että muotoilua ei osata, jos tuloksena ei ole massasta erottuvaa tai sukupolvesta toiseen olemuksltaan poukkoilevaa tyyliä. Se ei ole kelvollinen mittari kuvaamaan muotoilun onnistumista. Vuosikausien myyntimenestystä tuskin epäonnistuneella muotoilulla voi saavuttaa. Joskus on syytä tarkistaa ajattelutapaa suhteessa ympäröivään maailmaan. Kaikki ei sittenkään pyöri oman navan ympärillä.

      
  • Yleiskommenttina muotoiluun totean, että hyvin monista nykyisistä muuten hyvistä autoista on liialla muotoilulla suorastaan pilattu osa varsinaisista käyttöominaisuuksista: Insignia, Astra, Mazda 6 jne. Kaikki nämä ovat erittäin sulavan näköisiä, mutta takatilat on kärsineet. Samoin näkyvyys taakse ja takaviistoon. Tätä ei mikään tutka korvaa, tulee vain lisää helyjä, jotka rikkoutuvat ennen kuin auto on edes keski-ikäinen. Auton pitää kestää tässä maassa ainakin 15 vuotta, jos nykyinen tyyli jatkuu. Tuskin se muuttuu, vaikka näilläkin palstoilla kovasti urputetaan. On turha puhua, että ilmanvastuskerroin vaatii jne. Kyllä eräät valmistajat on osanneet tehdä sutjakan näköisiä autoja, joihin mahtuu, ja joihin pääsee itseään kolhimatta. Ja pääsee vielä poiskin, se isovanhempikin sieltä takapenkiltä.



    Monille tällä palstalla esiintyville tuntuu olevan muoti tärkeää. Muoti tulee ja meneen ja se auto pysyy, hyvin monella kauemmin kuin se muoti. On se sen verran kallis ostos monelle.

      
  • -Z-?

    Ai tuoko kantikasta muotoilua? Sinä et taida olla kantti kertaa kantti -autoa nähnytkään. Land-Rover Defender on sellainen. Tosin ei sekään kunnolla tilava huonon istuinsergonomiansa takia.

      
  • Uusi Passat on VW:n konserni-lookin mukainen, kuten uusittu Phaetonkin. Vastaavasti Uusi Astra on Opelin konserni-designin mukainen kuten on uusi Merivakin. Mersu on siirtynyt pyöreistä malleista edge designiin läpi malliston viimeisimpänä E-sarja. Autodesignissa pitää pyrkiä samanaikaisesti saavuttamaan aerodynamiikan, matkustaja- ja jalankulkijaturvallisuuden vaatimukset, sekä luoda ehjä designkokonaisuus koko malliston läpi samalla kun pitäisi nayttää tarpeeksi erilaiselta kilpailijoihin verrattuna, säikyttämättä teryleenihousumassoja. Ei oo helppoo!!

      
  • Erikson:

    On turha puhua, että ilmanvastuskerroin vaatii jne. Kyllä eräät valmistajat on osanneet tehdä sutjakan näköisiä autoja, joihin mahtuu, ja joihin pääsee itseään kolhimatta. Ja pääsee vielä poiskin, se isovanhempikin sieltä takapenkiltä.




    Kyllä se perimmäinen syy autojen samasta muotista tulemiseen kuitenkin tulee paljolti teknisistä reunaehdoista. Aerodynamiikka on yksi tekijä, turvallisuus toinen.



    Kaikissa autoluokissa löytyy epäonnistuneita konstruktioita, jotka onnistuvat olemaan samaan aikaa huonoja aerodynamiikaltaan ja tiloiltaan. Toisaalta hyvin vähän autoista löytyy varsinaisia helmiä, jotka onnistuisivat yhdistämään kummankin ominaisuuden olennaisesti kilpailijoitaan paremmin.



    Esimerkiksi farmariautoissa on ollut viime vuosina tapana se, että uudemmissa malleissa on ollut huonommat tavaratilat kuin edeltäjissään. Jos nykyfarmarien sivuprofiilia katsoo, syykin on selvä; kattolinja laskee perää kohden voimakkaasti. Tähän taas on pääosin vain yksi syy. Sillä saadaan ilmanvastusta alas.



    On ihan hyvä, jos jostain löytyy erityisen hyviä autoja, joten niitä kannattaa täällä mainostaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että aerodynamiikan mittari on efektiivinen pinta-ala (ilmanvastuskerroin kerrottuna otsapinnalla), ei pelkkä ilmanvastuskerroin. Isoissa autoissa on tyypillisesti pienempi ilmanvastuskerroin, vaikka efektiivinen pinta-ala onkin suurempi.



    Silmäkään ei ole kovin hyvä mittari. Esimerkiksi taannoinen Audi A2 TDI ei ole mitenkään menevän näköinen auto, mutta silti sen efektiivinen pinta-ala oli pienempi kuin millään nyt myynnissä olevalla.



    Käytännössä pienimmät ilmanvastukset on saavutettu sporttisilla matalilla coupéilla ja toisaalta Kammback-muotoisilla suhteellisen korkeilla autoilla (kuten vaikka A2, Prius, Honda Insight). Jälkimmäinen lähestymistapa tarjoaa väljemmät sisätilat, mutta takatilat kärsivät kattolinjan laskemisesta.



    Samaan liittyen kannattaa joskus katsoa nyky-sedanien sivuprofiilia. Eipä se kovin paljon hatchbackista yleensä poikkea, ja jälleen kerran syy on Kammbackin tavoittelu.

      
  • Mersuhan aloitti tuon muotoilusuunnan, eikä moni Bemarin mallikaan kovin paljon siitä loppujen lopuksi poikkea. Onhan niissäkin pystymmät keulat ym, esim 5 GT.



    Minusta nykyiset Volkkarit muutamaa urheilullista mallia lukuunottamatta ovat muotoilultaan hyvin järkiperäisiä, miksi sitä muuttamaan? Homma toimii myyntiluvuista päätellen aika hyvin. Jos Passat tarjoaa hyvien koneiden ja perusjämäkkyyden lisäksi luokassaan hyvät tilat, niin menestys on aika taattu. Kilpailla pitää lähinnä Mondeon kanssa, koska lähes kaikki muut kilpailijat on farmareinakin kutistettu tiloiltaan onnettomiksi.

      
  • Jos Passatin kuvasta peittää etuvalojen välisen vaakarivoituksen wolkkarin merkkeineen voisia auto olla mikä tahansa nykyfarkku.

    Melkein takasivuviistosta vaikka Avensis tai Accord mielikuvitusta käyttäen?

      
  • Eipä ole tuo Passat uusi malli, pelkkä facelift vain. Noin suoralinjainen maski kaipaisi ehkä muutenkin kantikkaampaa koria.

      
  • Taitaa luokkansa suurin olla kuitenkin Superb eikä Mondeo. Skoda tkajalkatilatkin on massiiviset. Farkkuna ei ole edes ruma.

      
  • Nasse se on hauska.Ihan oikeastikko jonkun mielestä vw muka uskaltaa muotoilla autojaan, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta(siis koko vw konserni).VW muotoilulinja on ollut viimeaikoina yhtä konservatiivistä kuin tojotan perusmallien ja ehkä tämä on hyvä linja yhtiön taloutta ajatellen. Monesti asiakkaat kertovat haluavansa modernia muotoilua mutta ostavat kuitenkin sen perusauton joka ei massasta poikkea ja mielestäni vw ei mitenkään moderni ole viime aikoina ollut vaikkakin itse pidän vw:n muotoilua aika hyvänä.Tuo uusi passatti näyttää ihan siltä kuin vain jo polon ja golfin muotoilun perusteella voi odottaakkin eli ei mitään yllättävää.Eihän mikään tuon luokan auto mikään kanttimuotoilun edustaja ole vaan samanlainen sulavalinjainen iso auto mahdollisimman pienellä ilmanvastuksella tilojen liikaa kärsimättä.

      
  • simppa:

    Taitaa luokkansa suurin olla kuitenkin Superb eikä Mondeo. Skoda tkajalkatilatkin on massiiviset. Farkkuna ei ole edes ruma.




    Vähän vaikea sanoa mihin kokoluokkaan Superbin laskee. Sehän on kooltaan osittain jo edustusluokkaan verrannollinen.



      
  • Nasse se on hauska.Ihan oikeastikko jonkun mielestä vw muka uskaltaa muotoilla autojaan, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta(siis koko vw konserni).



    Hauska voin olla, mutta en sokea! Mielestäni VW:t erottuvat liikenteessä, ei tietenkään toisesta VW:stä, mutta muista kakkuloista, jotka ovat kaikki sillä "persoonallisella" lennokkaalla muotoilulla samankaltaistettu! Harvoilla, kuten VW:llä on oma tyylinsä, jonka tunnistaa VW:ksi mallin uudistuttuakin!

      
  • AkiK:


    Vähän vaikea sanoa mihin kokoluokkaan Superbin laskee. Sehän on kooltaan osittain jo edustusluokkaan verrannollinen.


    Ei kai nyt sentään.



    Pituus:

    Superb 4838

    A8 5137

    S-klasse 5096



    Leveys: 1817

    Superb

    A8 1949

    S-klasse 1871



    Akseliväli:2761

    Superb

    A8 2992

    S-klasse 3035



    Edustusautot taitavat olla vielä Lang-versioita, jolloin ero Superbiin on jo melkoinen.

      
  • VW:n muotoilu ei varmastikkaan herätä nuorissa miehissä samanlaisia tunteita kuin vaikka Alfa Romeon. Eikä vamaan ole takoituskaan. Hillityn tyylikäs linja vetoaa varmasti ihmisiin jotka eivät tahdo "luoda imagoa" autovalinnallaa.

    Samanhenkistä muotoilua löytyi aikanaan 124-koppaisesta Mersusta eikä se näytä vielä tänä päivänäkään huonolta. Voisi sanoa että se on kestänyt ajan hammasta seuraajaansa paremmin.

    Kysytään vaikka näin: onko parempi että muotoilua tehdään kestämään aikaa vai tämän hetken muotiin? Mitä järkeä on esim. ajovaloissa joissa on enemmän näkyvää pintaa sivuille kun eteen?

    Pitääkö joku oikeasti ylimuotoilluista hirvityksistä kuten esim. Peugeot 308?

      
  • VW:n muotoilu ei varmastikkaan herätä nuorissa miehissä samanlaisia tunteita kuin vaikka Alfa Romeon.



    En olisi tuosta ihan varma, sillä lukematon on se määrä esim. Golfeja joita kuskaavat lippispääkuskit ja varsinkin vanhemmat mallit ovat ns. tuunattuja tavalla tai toisella! Sen sijaan harvoin olen tavannut ko. ilmiötä Alfoissa!

      
  • Nasse:

    VW:n muotoilu ei varmastikkaan herätä nuorissa miehissä samanlaisia tunteita kuin vaikka Alfa Romeon.

    En olisi tuosta ihan varma, sillä lukematon on se määrä esim. Golfeja joita kuskaavat lippispääkuskit ja varsinkin vanhemmat mallit ovat ns. tuunattuja tavalla tai toisella! Sen sijaan harvoin olen tavannut ko. ilmiötä Alfoissa!


    Niin, teini golffit ja polot ovat niitä joihin laitetaan kamalan näköisiä levikkeitä, lintulautoja ja lähiö-ledejä. Harvalla tulisi mieleen mennä pilaamaan Alffan linjoja lasikuituhärpäkkeillä.



    No kommentti oli vitsinomainen mutta jos siinä olisi siteeksi tottakin :smile:



      
  • Niin, karmean näköinen oli se 80-luvun Alfa uudessa Tuulilasissa, johon oli pistetty 17 tuuman vanteet! Asiasta mainittiin kyllä lehden kirjoituksessakin!

      
  • Näyttäisi olevan pelkkä facelift kylkiprofiilista päätellen. Ja ehdottomasti huonompaan suuntaan ulkonäön kannalta. Toivottavasti kuitenkin laatu paranee. Tuttavalla nimittäin on ollut nyky-Passatin kanssa ongelmia aikaslailla. On kuulemma farkku-Avensis tilauksessa. Joten taitaa parempaan päin mennä, vaikka ei Toyotakaan aivan täysin viaton ole ollut.



    Onnistunein VW on kyllä oikeastaan Audi A5. Eikä A4:kään hullumpi ole muotoilultaan jos niitä typeriä ajovaloja ei lasketa mukaan. Itselläni oli aikanaan myös vm97 Audi A4 ja se oli - ja on yhä sangen nätti auto. Kestävyys hiukan jätti toivomisen varaa.

      
  • A Tapio:


    Onnistunein VW on kyllä oikeastaan Audi A5. Eikä A4:kään hullumpi ole muotoilultaan jos niitä typeriä ajovaloja ei lasketa mukaan. Itselläni oli aikanaan myös vm97 Audi A4 ja se oli - ja on yhä sangen nätti auto. Kestävyys hiukan jätti toivomisen varaa.




    A5 on audi merkiltään ,ainakaan en ole vielä nähnyt vw a5:sta....heheheheh

      
  • A Tapio:

    Näyttäisi olevan pelkkä facelift kylkiprofiilista päätellen. Ja ehdottomasti huonompaan suuntaan ulkonäön kannalta. Toivottavasti kuitenkin laatu paranee. Tuttavalla nimittäin on ollut nyky-Passatin kanssa ongelmia aikaslailla. On kuulemma farkku-Avensis tilauksessa. Joten taitaa parempaan päin mennä, vaikka ei Toyotakaan aivan täysin viaton ole ollut.




    No voi, onpas tuttavallasi ollut huono tuuri. :cry: Itselläni on ollut dieselipasuuna (2.0TDI) vm. 2006 uudesta lähtien ja vieläpä DSG:llä. 85 000 km mittarissa eikä yhtään ongelmaa. Todennäköisesti jos joskus vaihdan autoa niin pysyttelen samassa merkissä, niin tyytyväinen olen ollut. Ja kun vielä tuo uusi ulkonäkökin miellyttää niin mikäpä se siinä.

      
  • Yllättäen A Tapion tuttava on vaihtamassa Toyotaan :grin:

      
  • Ilwagen:

    A Tapio:
    Näyttäisi olevan pelkkä facelift kylkiprofiilista päätellen. Ja ehdottomasti huonompaan suuntaan ulkonäön kannalta. Toivottavasti kuitenkin laatu paranee. Tuttavalla nimittäin on ollut nyky-Passatin kanssa ongelmia aikaslailla. On kuulemma farkku-Avensis tilauksessa. Joten taitaa parempaan päin mennä, vaikka ei Toyotakaan aivan täysin viaton ole ollut.


    No voi, onpas tuttavallasi ollut huono tuuri. :cry: Itselläni on ollut dieselipasuuna (2.0TDI) vm. 2006 uudesta lähtien ja vieläpä DSG:llä. 85 000 km mittarissa eikä yhtään ongelmaa. Todennäköisesti jos joskus vaihdan autoa niin pysyttelen samassa merkissä, niin tyytyväinen olen ollut. Ja kun vielä tuo uusi ulkonäkökin miellyttää niin mikäpä se siinä.




    Onko se todella mainostamisen arvoinen uutinen, että sinulle, suurelle volkkarifanille, on sattunut täysin viaton yksilö? :grin:



      
  • Vai volkkarifani, no ok sitten... Yhtä suuri "uutinen" tämä on mielestäni kuin että suuren Toyotafanin tuttavalle on sattunut vikaisa yksilö ja niinpä tämä tuttava on vaihtamassa Toyotaan. Sinänsä mulla on ihan sama mitä autoista ollaan mieltä, ei se mihinkään mun hlökohtaisessa elämässä vaikuta. Tää on toka volkkari mulle, eka oli vanha Caravelle joka oli todella huono, ts. aina rikki. Välissä oli hyvin toimiva sitikka.

      
  • Tämäkin palsta on puolillaan keskustelun kannalta täysin turhia tyyppejä. Ainoa näiden tyypien anti on oman merkin kehuminen ja muiden merkkien haukkuminen. Sama laulu jatkuu keskustelusta toiseen. Eipä tässäkään keskustelussa pitkään mennyt ennen kuin eräs aktiivisimmista "laulumiehistä" pääsi suosikkiaiheeseensa. Viimeaikoina toyotafanit ovat aktivoituneet haukkumaan Volkkaria. Samat tyypit kokevat tarpeelliseksi kertoa kuulemistaan Volkkarien vioista jokaisessa keskustelussa. Näin ulkopuolisen silmin näyttää siltä, että volkkarikuskit kykenevät keskustelemaan asioista huomattavasti korkeammalla tasolla.



    Joku toyotafaneista voisi perustaa uuden keskustelun, jossa kaikki halukkaat voivat käydä yksityiskohtaisesti läpi "tuttaviensa" volkkareiden vikaepidemiat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit