Eli V60 Plug-in -hybridimalli, polttoaineen kulutus 1,9 l, 50 km ajoa pelkällä sähköllä, etuakselille 215 hv D5-diesel ja taka-akselille 70 hv sähkömoottori. Ilmeisesti tuo on tarpeen mukaan joko etu-, taka- tai nelivetoinen.
Oma kiinnostus ei tosin tuommoisiin erityisemmin kohdistu, mutta kyllähän tuossa ideaa on. Varmaan hinta tulee olemaan sen verran korkea, että pitää olla aikamoinen eko-fani tuommoisen hankkiakseen. Tai mistä sitä tietää mitä tuo maksaa, kun huomioidaan Suomen nykyinen päästöperusteinen verotus. Eli jos tuo olisi vaikka normaalin D5-mallin hintainen, niin veikkaan kiinnostuksen olevan aika suuri.
paljonko niillä Volvoilla ajetaan? loppujen lopuks tuprutetaan sitä co2sta enemmän kuin monilla muilla malleilla joilla kilometrimäärät jäävät vuositasolla pienemmäksi...
V60 on raskas ja isokoneinen auto. Ei kuulosta oikein ekolta.
Tuota kommenttia en nyt oikein tajunnut. Eko-malli ei siis voi sinun logiikalla edes normaalin auton kokoinen. V60 on vielä perhefarmariksi sieltä ihan pienimmästä päästä. Jos ilmoitettu EU-kulutus on 1,9 l, niin paljonko sen pitää olla, jotta voidaan puhua eko-mallista?
Sehän tuossa Volvon tulevassa hybridissä juuri onkin hienoa, että sillä voi ajaa sähköllä vaikka työmatkat saastuttamatta kaupunkien ruuhkissa ja sitten matka-ajossa se onkin yhtäkkiä myös tehokas diesel. Eiköhän myöhemmin tule niitä 1,6D plug-in-hybridejäkin, kun ainahan Volvon ja monen muunkin strategiana on tuoda ensin huippumalli markkinoille.
Sama idea vielä 200 hv bensaturbolla ja voisin jo itsekin harkita tuon tapaista autoa.
Lienee selvää, että tuo kulutuslukema on aika hatusta vedetty kuten näillä plug-in-hybrideillä yleensäkin.
Merkittävämpää minusta tuossa on se, että esimerkiksi minä pystyisin tuolla Volvolla ajamaan päivittäiset työmatkani pelkällä sähköllä mikäli tuo 50 km lupaus on edes suuntaa antava. Bensamoottori kuitenkin herää tuossa aika helposti, kun sähköllä on käytettävissä ainoastaan 70 hv.
Kiinnostaa myös tietää, miten Volvo (ja PSA) onnistuvat ajettavuuden suhteen takavedolla mentäessä, kun autot kuitenkin pohjimmiltaan ovat etuvetoisia.
Eiköhän tuosta tekniikasta bensaversiokin saada. Pohjois-Amerikka on Volvolle valtavan tärkeä markkina. Siellä dieseleitä vierastetaan ja toisaalta hybrideistä pidetään.
Tuota:
Volvo on paljastanut, että autossa on 12 kWh litium-ioni-akusto.Käsittääkseni taka-akselilla on yksi (70 hv) sähkömoottori, eli ei pyöräkohtaisia sähkömoottoreita. Autossa on 6-portainen automaatti (kaksoiskytkin vai perinteinen!?)
Volvo on luvannut enemmän tietoa ensimmäinen päivä maaliskuuta.
Tuolla aiheesta juttu vuodelta 2009, jossa mallikuvissa on vielä V70. Kuvissa sähkömoottori on sijoitettu suunilleen takapenkin alle ja akut on takapyörien päällä. Akkujen latausaika on noin 5 tuntia ja latausta tapahtuu ajon aikana myös jarruista saadulla energialla.
Sehän tuossa Volvon tulevassa hybridissä juuri onkin hienoa, että sillä voi ajaa sähköllä vaikka työmatkat saastuttamatta kaupunkien ruuhkissa ja sitten matka-ajossa se onkin yhtäkkiä myös tehokas diesel. Eiköhän myöhemmin tule niitä 1,6D plug-in-hybridejäkin, kun ainahan Volvon ja monen muunkin strategiana on tuoda ensin huippumalli markkinoille.
C30:sta on jo olemassa varsin valmis plug-in hybridikonsepti, jonka pitäisi tulla markkinoille vähän tuon V60:n jälkeen. Asiasta oli juttua TM:n Detroitin näyttelyä koskevassa artikkelissa.
V60 on raskas ja isokoneinen auto. Ei kuulosta oikein ekolta.
Lukemien perusteella kuitenkin ekommalta kuin Lexukset. Vaikka toki tuo plug-in juttu tuossa vähän hämää. Silti kannattaa huomata, että ilman etukäteislataustakaan tuo ei päästele yli 100 grammaa mikä on kova lukema sekin tuon teho- ja painoluokan automaattivaihteiselle autolle.
Tuota kommenttia en nyt oikein tajunnut. Eko-malli ei siis voi sinun logiikalla edes normaalin auton kokoinen. V60 on vielä perhefarmariksi sieltä ihan pienimmästä päästä. Jos ilmoitettu EU-kulutus on 1,9 l, niin paljonko sen pitää olla, jotta voidaan puhua eko-mallista?
Sehän tuossa Volvon tulevassa hybridissä juuri onkin hienoa, että sillä voi ajaa sähköllä vaikka työmatkat saastuttamatta kaupunkien ruuhkissa ja sitten matka-ajossa se onkin yhtäkkiä myös tehokas diesel. Eiköhän myöhemmin tule niitä 1,6D plug-in-hybridejäkin, kun ainahan Volvon ja monen muunkin strategiana on tuoda ensin huippumalli markkinoille.
Sama idea vielä 200 hv bensaturbolla ja voisin jo itsekin harkita tuon tapaista autoa.
Mitä merkitystä noilla kulutuslukemilla on? Ne jättävät kokonaan käsittelemättä puolet käytetystä energiasta.
Näen autonylimääräisen painon, ilmanvastuksen ja suorituskyvyn kaikkein suurimpina energian tuhlaajina. Tässä tapauksessa perusratkaisut on valittu palvelemaan suorituskykyä, luksusta ja statusta. Siitä on ekoajattelu kaukana.
Ei tuo Volvo toki pahin ekopesukarhu ole. Parempaan suoritukseen pääseminen olisi vain täysin ilmaista ja erittäin helppoa.
Mitä merkitystä noilla kulutuslukemilla on? Ne jättävät kokonaan käsittelemättä puolet käytetystä energiasta.
Näen autonylimääräisen painon, ilmanvastuksen ja suorituskyvyn kaikkein suurimpina energian tuhlaajina. Tässä tapauksessa perusratkaisut on valittu palvelemaan suorituskykyä, luksusta ja statusta. Siitä on ekoajattelu kaukana.
Ei tuo Volvo toki pahin ekopesukarhu ole. Parempaan suoritukseen pääseminen olisi vain täysin ilmaista ja erittäin helppoa.
Edelleenkään en ymmärrä kommenttejasi. Mitä ylimääräistä painoa Volvossa on, jos unohdetaan akut jotka nyt vaan on oltava nykytekniikalla painolastina tuon tyyppisessä autossa? Mitä huonoa V60:n ilmanvastuksessa on farmariksi ja jos autoa tarvitaan perhekäyttöön, niin miten se voisi enää tuota pienempi olla kooltaan? Miksi tuosta plug-in-hybridistä on ekoajattelu kaukana? Miten niin kulutuslukemilla ei ole merkitystä?
Sekö tuossa närästää, että diesel ei ole pihein ekomalli, vaan Volvon tehokkain malli ja sekö tuo parempaan eko-suoritukseen pääseminen olisi, että laitetaan nokalle se pihein ekodiesel vai pitäisikö olla vielä aurinkopaneelitkin katolla? Se pihein ekodiesel-malli tulee melko varmasti ja tämähän on vasta esittelymalli automessuja varten ja markkinoiden mielenkiinnon herättämiseksi. Muutenkaan en ymmärrä mitä pahaa siinä on, että auto on myös tarvittaessa suorituskykyinen ja minusta ainakin se on varsin ekologinen, jos sillä voi halutessaan ajaa alle 50 km työmatkat sähköllä.
Ainut missä jäädään varsin kauas 1,9 l kulutuksesta on jos autolla ajaa yhtä mittaa tankillisen tyhjäksi lataamatta välillä akkuja. Normaalikäytössähän auton voisi laittaa joka ilta sähköpistokkeeseen lataukseen, jolloin vuoden mittaan dieselinkulutus voi jäädä hyvinkin pieneksi, riippuen päivämatkoista.
Pakko sanoa, että en oikein ymmärrä nyky-ekoilijoiden ajatuksenjuoksua, joten voit vähän valaista sitä minulle lisää.
Edelleenkään en ymmärrä kommenttejasi. Mitä ylimääräistä painoa Volvossa on, jos unohdetaan akut jotka nyt vaan on oltava nykytekniikalla painolastina tuon tyyppisessä autossa? Mitä huonoa V60:n ilmanvastuksessa on farmariksi ja jos autoa tarvitaan perhekäyttöön, niin miten se voisi enää tuota pienempi olla kooltaan? Miksi tuosta plug-in-hybridistä on ekoajattelu kaukana? Miten niin kulutuslukemilla ei ole merkitystä?
Moni yhtä paljon tilaa tarjoava tavisauto on keveämpi. Samoin moni tavisauton moottori on taloudellisempi. Ilmanvastus lienee hyvin tavanomaiselle tasolla. Kun perusasiat ovat korkeintaan keskimääräisellä tasolla, niin en saa tuosta mitään ekoihmettä.
Kulutuslukema kertoo kulutuksen vasta sitten, kun lukemaan sisältyy kaikki käytetyt energiamuodot.
Suorituskyky ja luksus ovat kulutusjuhlijan arvoja. Ekoilijan pitäisi pyrkiä vastakkaiseen.
Moni yhtä paljon tilaa tarjoava tavisauto on keveämpi. Samoin moni tavisauton moottori on taloudellisempi. Ilmanvastus lienee hyvin tavanomaiselle tasolla. Kun perusasiat ovat korkeintaan keskimääräisellä tasolla, niin en saa tuosta mitään ekoihmettä.
Kulutuslukema kertoo kulutuksen vasta sitten, kun lukemaan sisältyy kaikki käytetyt energiamuodot.
Suorituskyky ja luksus ovat kulutusjuhlijan arvoja. Ekoilijan pitäisi pyrkiä vastakkaiseen.
Toki Volvo on ns. paremman ja kalliimman luokan auto, joten jos sellaisen ostaminen on jonkun ekoilijan periaatteiden vastaista, niin osta ihmeessä esim. Dacia, jos sellainen tyydyttää.
Sitten noita ilmanvastuksesta valittamisia tai painosta valittamisia en ymmärrä, kuten en D5-diesel-moottorista valittamistakaan. V60 on varsin dynaamisesti muotoiltu nykyauto ja jos jossain on vielä hiukan liikaa ilmanvastusta, niin olkoon. D5-diesel ei olekaan mikään pisaralla pisimmälle eko-diesel ja koko tuo Volvon plug-in-hybrid -mallihan on vasta prototyyppi, joka ensin esitellään tuolla moottorilla. Ihan yleistä tuoda huippumalli ensin näytille.
Koko tuon auton ideahan on tehdä tavallisesta perhe-autosta diesel-hybridi ja tuohan on energiayhtiö Vattenfallin kanssa yhteistyössä tehty ja tulee olemaan ensimmäinen ladattava markkinoille tuleva diesel-hybridi. On tuo nyt minusta jonkinmoinen saavutus, joten mistä tämä vähättely NHB?
Toki Volvo on ns. paremman ja kalliimman luokan auto, joten jos sellaisen ostaminen on jonkun ekoilijan periaatteiden vastaista, niin osta ihmeessä esim. Dacia, jos sellainen tyydyttää.
Dacia ei taida olla erityisen taloudellinen.
Sitten noita ilmanvastuksesta valittamisia tai painosta valittamisia en ymmärrä, kuten en D5-diesel-moottorista valittamistakaan. V60 on varsin dynaamisesti muotoiltu nykyauto ja jos jossain on vielä hiukan liikaa ilmanvastusta, niin olkoon. D5-diesel ei olekaan mikään pisaralla pisimmälle eko-diesel ja koko tuo Volvon plug-in-hybrid -mallihan on vasta prototyyppi, joka ensin esitellään tuolla moottorilla. Ihan yleistä tuoda huippumalli ensin näytille.
Itse puhun nyt tuosta nimenomaisesta toteutuksesta. Mahdolliset tulevat versiot voivat olla jotain muuta.
Koko tuon auton ideahan on tehdä tavallisesta perhe-autosta diesel-hybridi ja tuohan on energiayhtiö Vattenfallin kanssa yhteistyössä tehty ja tulee olemaan ensimmäinen ladattava markkinoille tuleva diesel-hybridi. On tuo nyt minusta jonkinmoinen saavutus, joten mistä tämä vähättely NHB?
Vähättely johtuu juuri siitä, että auto on perusasioiltaan kovin tavanomainen. Energiankulutusta on hankala saada pieneksi tuollaiselle autolle. Ekoasioissa pidän energiankulutusta tärkeämpänä asiana kuin käytettyä tekniikkaa. Hienolta kuulostavia kulutuslukemia saadaan kyllä aikaiseksi kun ei oteta huomioon suurta osaa kulutuneesta energiasta. GM ilmoitti Voltin kulutukseksi 1 l/100km. Jos viherpesu tai kivalta näyttävät numerot ovat tärkeintä, niin Volvo ottaa Voltilta lujaa dunkkuun.
Suorituskyky ja luksus ovat kulutusjuhlijan arvoja. Ekoilijan pitäisi pyrkiä vastakkaiseen.
No tuolla periaatteella niiden potentiaalisten ekoautoilijoiden määrä saadaan ainakin pidettyä mahdollisimman vähäisenä. Sekö olisi tavoiteltavaa?
Kyllä minun mielestä suorituskykyinen ja taloudellinen perheauto kiinnostaisi paljon laajempaa ostajakuntaa, kuin mahdollisimman askeettinen nuhapumppu-kinneri.
Moni yhtä paljon tilaa tarjoava tavisauto on keveämpi. Samoin moni tavisauton moottori on taloudellisempi. Ilmanvastus lienee hyvin tavanomaiselle tasolla. Kun perusasiat ovat korkeintaan keskimääräisellä tasolla, niin en saa tuosta mitään ekoihmettä.
Kulutuslukema kertoo kulutuksen vasta sitten, kun lukemaan sisältyy kaikki käytetyt energiamuodot.
Suorituskyky ja luksus ovat kulutusjuhlijan arvoja. Ekoilijan pitäisi pyrkiä vastakkaiseen.
Moni tilaa tarjoava tavisauto ei vaan pärjää niillä osa-alueilla joihin tuossa Volvossa on panostettu. Lähinnä turvallisuus, mukavuus, laatuvaikutelma, äänieristys ,varustelu ym. Kyllä niistä painoa kertyy väkisin. Painaviksi ovat käyneet kilpailijatkin, eniten lihotuskuurilla ovat viime aikoina olleet Bemarit.
Ne jotka arvostavat äärimmäistä ekoilua, ovat varmasti jo niin tehneet ja ostavat ensimmäisinä koppimopon kokoisia sähköautoja, joilla pääsee kauppaan ja takaisin 4 tunnin latauksen jälkeen. Ekoimmat eivät aja millään autolla. Näiden keskuudesta ei siis saavuteta enää kovin merkittäviä ympäristösäästöjä.
Merkittävin ympäristösäästö on minusta saavutettavisssa, kun saadaan nyt suht paljon kuluttavalla kalustolla ajavat tai paljon ajavat vaihtamaan merkittävästi taloudellisempiin autoihin. Tämä Volvo ajaa juuri tuota asiaa, enkä siksi väheksyisi sen merkitystä. Isoon mukaavaan ja kulkevaan autoon tottunut tuskin seuraavaksi ostaa Think Cityä. Lisäksi tuo on ensimmäinen laajoille markkinoille tuleva plug-in hybridi, jos lanseerausajankohta pitää paikkansa.
Kulutukseen tuolla D5-koneella ei ole minusta kovin suurta merkitystä, kyse on muutamista deseistä pienempään dieseliin nähden. Se on maantiellä tasaisessa ajossa melko taloudellinen, muissa oloissa hybridijärjestelmä auttaa sitä ja tasoittaa kulutushuiput. D5:n valintaan on vaikuttanut varmaan teho, mutta ehkä myös nelipyttyistä pikkudieseliä parempi käynti olennaisilla kierrosalueilla, hybridissä tällä on varmasti jotain merkitystä kun puhutaan kuitenkin diesel-koneista. Lisäksi Volvo ei varmaan ole halunnut rakentaa ensimäistä hybridiään muilta ostettujen koneiden varaan vaan on valinnut viisipyttyisen julkistamismalliksi.
Todellisen kulutuksen ilman plug-iniä saa laskemalla tuon ilmoitetun lukeman kertaa kaksi, koska sähköllä ajettu matka sattuu olemaan juuri 50 km. Sähkönkulutuksella tuskin on suurta väliä muuten kuin toimitnasäteen kannalta, sähkömoottorit ovat taloudellisia. Kulutuksen voi halutessaan laskea akkukapasiteetista ja toimintasäteestä. Käytännön testiajossa kaikki hybridit ovat vieneet enemmän kuin niille on luvattu, mutta halutessaan pääsee kyllä hyvinkin taloudellisesti. Uskon näin olevan myös Volvon kohdalla.
No tuolla periaatteella niiden potentiaalisten ekoautoilijoiden määrä saadaan ainakin pidettyä mahdollisimman vähäisenä. Sekö olisi tavoiteltavaa?
Kyllä minun mielestä suorituskykyinen ja taloudellinen perheauto kiinnostaisi paljon laajempaa ostajakuntaa, kuin mahdollisimman askeettinen nuhapumppu-kinneri.
Tuohon Volvoon verrattuna nuhaisella pumpulla varustettu Prius myy monta kertaa enemmän kuin Volvon mallit yhteensä. Se on Japanin myydyin auto. Itseasiassa Prius taitaa myydä enemmän kuin yksikään premium-merkki. Siinä taitaa olla riittävästi tavoitetta hybridi-Volvolle.
Volvon perusmallikin pitää hinnoitella siten, etteivät taviksen kynnet yllä siihen. Hybriditekniikka tuo varmasti tuntuvan lisän hintaan. Tuollainen auto ei voi mitenkään olla myyntilistojen kärjessä.
Niin, eikö olekin nurinkurista, että tuommoisen Volvon plug-in-hybridin kaltaisen vähän kuluttavan auton pystyy ostamaan vain varakkaat. Köyhät saa ajella paljon kuluttavilla yli 10 vuotta vanhoilla ropposilla.
Sama asia muutenkin uusien, viimeistä tekniikka olevien autojen kanssa eli niitä pystyy ostamaan vain hyvätuloiset ja yleensä jo vuosia autoilleet kokeneet kuskit. Juuri ajokortin saaneet, jotka nimenomaan on onnettomuusriskeimpiä joutuvat ajamaan vanhoilla ropposilla ilman turvatyynyjä, luistonestoja ja ajovakaudenhallintoja ym. viimeisintä teknologiaa.
Maailma on nurinkurisia asioita täynnä. Ketä tästä autojen kalleudesta sitten on kiittäminen ja miksi muualla autot on puolta halvempia, onkin sitten jo toinen asia.
Niin, eikö olekin nurinkurista, että tuommoisen Volvon plug-in-hybridin kaltaisen vähän kuluttavan auton pystyy ostamaan vain varakkaat. Köyhät saa ajella paljon kuluttavilla yli 10 vuotta vanhoilla ropposilla.
Maailma ei ole mustavalkoinen. Prius maksaa oleellisesti vähemmän kuin mitä V60:n hybridiversio maksaisi. Ääripäiden välilä on yleensä keskiluokka, jonka vaikutus kokonaisuuteen on hyin merkittävä.
Merkittävin ympäristösäästö on minusta saavutettavisssa, kun saadaan nyt suht paljon kuluttavalla kalustolla ajavat tai paljon ajavat vaihtamaan merkittävästi taloudellisempiin autoihin.
Tässä on kyllä totuuden siementä. Sinänsä tuo Volvo ansaitsee pienet aplodit siitä, että se tulee ilmeisesti olemaan ensimmäinen plug-in -tyyppinen dieselhybridi ja vieläpä nelivetoinen farmari. Jos sen todellinen energiankulutus on oikeasti edes jotenkin alhainen, sillä tulee olemaan ihan oikeakin merkitys päästöjen vähentäjänä.
Pienet myyntimäärät toki vähän vähentävät asian merkitystä, mutta hybridisointi on tietysti tärkeää kaikissa segmenteissä. Loppujen lopuksi energiankulutus on se, mikä hyvyyden määrittää ekomielessä, ei mikään muu.
Todellisen kulutuksen ilman plug-iniä saa laskemalla tuon ilmoitetun lukeman kertaa kaksi, koska sähköllä ajettu matka sattuu olemaan juuri 50 km.
Tämä taas välttämättä ei pidä paikkaansa. Jos plug-inille ilmoitetaan kulutus Volvon tyyliin, se on lopputulosta laskutoimituksesta:
x = (kd * (tm - ms)) / tm,
jossa
kd: kulutus dieselillä ajettaessa (l/100 km)
tm: testimatka (km)
ms: toimintamatka sähköllä
Volvo on tästä ilmoittanut x:n ja vihjannut ms:stä. Mitään muuta tietoa ei auton valmistaja ole kertonut. Lisäksi sekin vähä tieto on alustavaa ja ilmeisesti testaamatonta. Sopivia parametreja valitsemalla tuolta saa haluttuja tuloksia, kuten kaikki plug-inien valmistajat ovat näyttäneet.
Kuten NHB mainitsi, GM ilmoitti Voltilleen aikoinaan ensimmäiset kulutuslukemat 238 mpg (1 l/100 km). Sekin perustui siihen, että auto melkein pääsi EPA:n testisyklin läpi lataamatta akkujaan, jolloin bensiiniä kului kovin vähän. Virallinen lukema on kuitenkin nykyään 6,4 l/100 km, joka kuvastaa auton todellista energiankulutusta.
Volvon energiankulutuksella voi spekuloida monella tavalla, mutta ennen kuin Volvo tai joku muu suostuu kertomaan todellisia numeroita a) sähköllä ja b) dieselillä kuljettaessa, asia on ihan puhdasta spekulointia.
Henkilökohaisesti veikkaisin, että tuon V60 plug-inin päästöt ovat dieselillä liikuttaessa samaa luokkaa kuin V70 DRIVe:ssä (119 g/km). Perusteluna se, että auton maantiekulutus on joitakin desejä korkeampi (lisää massaa, janoisempi moottori, monimutkaisempi voimansiirto), kaupunkikulutus vastaavasti hybridin ansiosta alempi.
Mutta toisaalta jos samoilla päästöillä saa isokoneisen nelivedon automaattina tai pienikoneisen ekodieselin manuaalina, niin on siinäkin vähän mukavuuseroa.
Sähkönkulutuksella tuskin on suurta väliä muuten kuin toimitnasäteen kannalta, sähkömoottorit ovat taloudellisia.
Sähkömoottorit ovat taloudellisia, mutta niissä se energian hukkaaminen tapahtuu taas voimalaitoksessa. Jos koko energiansiirtoketjua katsotaan kaivosta (kaivoksesta) pyöriin, niin ei siinä isoa hyötysuhde-eroa tule hybridin ja sähköauton välille.
Päästöjen kannalta siis sähkönkulutuksella on isostikin merkitystä.
Kulutuksen voi halutessaan laskea akkukapasiteetista ja toimintasäteestä.
Valitettavasti ei voi. Kolmestakaan syystä:
1. Akkujen kapasiteetti ilmoitetaan usein bruttokapasiteettina, jota ei käytetä kuin osittain (esimerkiksi 60 %) akkujen eliniän pidentämiseksi.
2. Seinästä otetaan sähköä selvästi enemmän kuin mitä akkuihin saadaan (lataushäviöt).
3. Joissakin normeissa toimintasäde ilmaistaan varmuuskertoimen kera (EPA tekee näin).
Hyvin menee Volvot kaupaksi muutenkin, viime vuoden myyntivoittaja kahdessa kategoriassa: suuret autot ja katumaasturit. Talouselämän mukaan vain yksi merkki on tuplakeisari.
Hyvin menee Volvot kaupaksi muutenkin, viime vuoden myyntivoittaja kahdessa kategoriassa: suuret autot ja katumaasturit. Talouselämän mukaan vain yksi merkki on tuplakeisari.
Hienoa, että ekoluokan autot käyvät kaupaksi! Se on aina hieno asia ympäristön kannalta. Olen myös Volvoista pitävänä hieman ehkä puolueellinen ja olen tyytyväinen, että Volvo on menestynyt jonkinasteisesti tässä "tulevaisuuden autoluokassa". Onhan tämä toki myös ansaittu tulos, sillä Volvon ekomallisto on ajanmukainen ja riittävän laaja. Kokonaisuus on Volvon rajalliset resurssit huomioiden mainio.
Ihmettelen myös ettei testiä ole vieläkään tehty! Turvallisuus kuitenkin kuuluu Volvon imagoon hyvin keskeisesti! En kylläkään epäile etteikö tulos olisi hyvä, olisi kuitenkin mielenkiintoista nähdä kuinka hyvä.
Eikö tuommoinen Volvo yhtään kiinnostaisi palstan ekoilijoita, joka tulee kai ensi vuonna myyntiin?
http://www.cisionwire.fi/volvo-auto/volvo-v60-plug-in--hybridimalli--jalleen-uusi-maailmanuutuus-volvolta76880
Eli V60 Plug-in -hybridimalli, polttoaineen kulutus 1,9 l, 50 km ajoa pelkällä sähköllä, etuakselille 215 hv D5-diesel ja taka-akselille 70 hv sähkömoottori. Ilmeisesti tuo on tarpeen mukaan joko etu-, taka- tai nelivetoinen.
Oma kiinnostus ei tosin tuommoisiin erityisemmin kohdistu, mutta kyllähän tuossa ideaa on. Varmaan hinta tulee olemaan sen verran korkea, että pitää olla aikamoinen eko-fani tuommoisen hankkiakseen. Tai mistä sitä tietää mitä tuo maksaa, kun huomioidaan Suomen nykyinen päästöperusteinen verotus. Eli jos tuo olisi vaikka normaalin D5-mallin hintainen, niin veikkaan kiinnostuksen olevan aika suuri.
V60 on raskas ja isokoneinen auto. Ei kuulosta oikein ekolta.
paljonko niillä Volvoilla ajetaan? loppujen lopuks tuprutetaan sitä co2sta enemmän kuin monilla muilla malleilla joilla kilometrimäärät jäävät vuositasolla pienemmäksi...
NHB:
Tuota kommenttia en nyt oikein tajunnut. Eko-malli ei siis voi sinun logiikalla edes normaalin auton kokoinen. V60 on vielä perhefarmariksi sieltä ihan pienimmästä päästä. Jos ilmoitettu EU-kulutus on 1,9 l, niin paljonko sen pitää olla, jotta voidaan puhua eko-mallista?
Sehän tuossa Volvon tulevassa hybridissä juuri onkin hienoa, että sillä voi ajaa sähköllä vaikka työmatkat saastuttamatta kaupunkien ruuhkissa ja sitten matka-ajossa se onkin yhtäkkiä myös tehokas diesel. Eiköhän myöhemmin tule niitä 1,6D plug-in-hybridejäkin, kun ainahan Volvon ja monen muunkin strategiana on tuoda ensin huippumalli markkinoille.
Sama idea vielä 200 hv bensaturbolla ja voisin jo itsekin harkita tuon tapaista autoa.
Komea kulutuslukema, joka tosin riippuu täysin testisyklistä. Hieno suoritus joka tapauksessa. Miten akut ja sähkömoottori on sijoitettu?
Lienee selvää, että tuo kulutuslukema on aika hatusta vedetty kuten näillä plug-in-hybrideillä yleensäkin.
Merkittävämpää minusta tuossa on se, että esimerkiksi minä pystyisin tuolla Volvolla ajamaan päivittäiset työmatkani pelkällä sähköllä mikäli tuo 50 km lupaus on edes suuntaa antava. Bensamoottori kuitenkin herää tuossa aika helposti, kun sähköllä on käytettävissä ainoastaan 70 hv.
Kiinnostaa myös tietää, miten Volvo (ja PSA) onnistuvat ajettavuuden suhteen takavedolla mentäessä, kun autot kuitenkin pohjimmiltaan ovat etuvetoisia.
Eiköhän tuosta tekniikasta bensaversiokin saada. Pohjois-Amerikka on Volvolle valtavan tärkeä markkina. Siellä dieseleitä vierastetaan ja toisaalta hybrideistä pidetään.
Tuota:
Volvo on paljastanut, että autossa on 12 kWh litium-ioni-akusto.Käsittääkseni taka-akselilla on yksi (70 hv) sähkömoottori, eli ei pyöräkohtaisia sähkömoottoreita. Autossa on 6-portainen automaatti (kaksoiskytkin vai perinteinen!?)
Volvo on luvannut enemmän tietoa ensimmäinen päivä maaliskuuta.
Tuolla aiheesta juttu vuodelta 2009, jossa mallikuvissa on vielä V70. Kuvissa sähkömoottori on sijoitettu suunilleen takapenkin alle ja akut on takapyörien päällä. Akkujen latausaika on noin 5 tuntia ja latausta tapahtuu ajon aikana myös jarruista saadulla energialla.
http://www.autoblog.com/2009/06/01/volving-announces-diesel-plug-in-hybrid-for-2012-w-video/
A-utoilija:
C30:sta on jo olemassa varsin valmis plug-in hybridikonsepti, jonka pitäisi tulla markkinoille vähän tuon V60:n jälkeen. Asiasta oli juttua TM:n Detroitin näyttelyä koskevassa artikkelissa.
NHB:
Lukemien perusteella kuitenkin ekommalta kuin Lexukset. Vaikka toki tuo plug-in juttu tuossa vähän hämää. Silti kannattaa huomata, että ilman etukäteislataustakaan tuo ei päästele yli 100 grammaa mikä on kova lukema sekin tuon teho- ja painoluokan automaattivaihteiselle autolle.
A-utoilija:
Mitä merkitystä noilla kulutuslukemilla on? Ne jättävät kokonaan käsittelemättä puolet käytetystä energiasta.
Näen autonylimääräisen painon, ilmanvastuksen ja suorituskyvyn kaikkein suurimpina energian tuhlaajina. Tässä tapauksessa perusratkaisut on valittu palvelemaan suorituskykyä, luksusta ja statusta. Siitä on ekoajattelu kaukana.
Ei tuo Volvo toki pahin ekopesukarhu ole. Parempaan suoritukseen pääseminen olisi vain täysin ilmaista ja erittäin helppoa.
NHB:
Edelleenkään en ymmärrä kommenttejasi. Mitä ylimääräistä painoa Volvossa on, jos unohdetaan akut jotka nyt vaan on oltava nykytekniikalla painolastina tuon tyyppisessä autossa? Mitä huonoa V60:n ilmanvastuksessa on farmariksi ja jos autoa tarvitaan perhekäyttöön, niin miten se voisi enää tuota pienempi olla kooltaan? Miksi tuosta plug-in-hybridistä on ekoajattelu kaukana? Miten niin kulutuslukemilla ei ole merkitystä?
Sekö tuossa närästää, että diesel ei ole pihein ekomalli, vaan Volvon tehokkain malli ja sekö tuo parempaan eko-suoritukseen pääseminen olisi, että laitetaan nokalle se pihein ekodiesel vai pitäisikö olla vielä aurinkopaneelitkin katolla? Se pihein ekodiesel-malli tulee melko varmasti ja tämähän on vasta esittelymalli automessuja varten ja markkinoiden mielenkiinnon herättämiseksi. Muutenkaan en ymmärrä mitä pahaa siinä on, että auto on myös tarvittaessa suorituskykyinen ja minusta ainakin se on varsin ekologinen, jos sillä voi halutessaan ajaa alle 50 km työmatkat sähköllä.
Ainut missä jäädään varsin kauas 1,9 l kulutuksesta on jos autolla ajaa yhtä mittaa tankillisen tyhjäksi lataamatta välillä akkuja. Normaalikäytössähän auton voisi laittaa joka ilta sähköpistokkeeseen lataukseen, jolloin vuoden mittaan dieselinkulutus voi jäädä hyvinkin pieneksi, riippuen päivämatkoista.
Pakko sanoa, että en oikein ymmärrä nyky-ekoilijoiden ajatuksenjuoksua, joten voit vähän valaista sitä minulle lisää.
A-utoilija:
Moni yhtä paljon tilaa tarjoava tavisauto on keveämpi. Samoin moni tavisauton moottori on taloudellisempi. Ilmanvastus lienee hyvin tavanomaiselle tasolla. Kun perusasiat ovat korkeintaan keskimääräisellä tasolla, niin en saa tuosta mitään ekoihmettä.
Kulutuslukema kertoo kulutuksen vasta sitten, kun lukemaan sisältyy kaikki käytetyt energiamuodot.
Suorituskyky ja luksus ovat kulutusjuhlijan arvoja. Ekoilijan pitäisi pyrkiä vastakkaiseen.
NHB:
Toki Volvo on ns. paremman ja kalliimman luokan auto, joten jos sellaisen ostaminen on jonkun ekoilijan periaatteiden vastaista, niin osta ihmeessä esim. Dacia, jos sellainen tyydyttää.
Sitten noita ilmanvastuksesta valittamisia tai painosta valittamisia en ymmärrä, kuten en D5-diesel-moottorista valittamistakaan. V60 on varsin dynaamisesti muotoiltu nykyauto ja jos jossain on vielä hiukan liikaa ilmanvastusta, niin olkoon. D5-diesel ei olekaan mikään pisaralla pisimmälle eko-diesel ja koko tuo Volvon plug-in-hybrid -mallihan on vasta prototyyppi, joka ensin esitellään tuolla moottorilla. Ihan yleistä tuoda huippumalli ensin näytille.
Koko tuon auton ideahan on tehdä tavallisesta perhe-autosta diesel-hybridi ja tuohan on energiayhtiö Vattenfallin kanssa yhteistyössä tehty ja tulee olemaan ensimmäinen ladattava markkinoille tuleva diesel-hybridi. On tuo nyt minusta jonkinmoinen saavutus, joten mistä tämä vähättely NHB?
A-utoilija:
Dacia ei taida olla erityisen taloudellinen.
Itse puhun nyt tuosta nimenomaisesta toteutuksesta. Mahdolliset tulevat versiot voivat olla jotain muuta.
Koko tuon auton ideahan on tehdä tavallisesta perhe-autosta diesel-hybridi ja tuohan on energiayhtiö Vattenfallin kanssa yhteistyössä tehty ja tulee olemaan ensimmäinen ladattava markkinoille tuleva diesel-hybridi. On tuo nyt minusta jonkinmoinen saavutus, joten mistä tämä vähättely NHB?
Vähättely johtuu juuri siitä, että auto on perusasioiltaan kovin tavanomainen. Energiankulutusta on hankala saada pieneksi tuollaiselle autolle. Ekoasioissa pidän energiankulutusta tärkeämpänä asiana kuin käytettyä tekniikkaa. Hienolta kuulostavia kulutuslukemia saadaan kyllä aikaiseksi kun ei oteta huomioon suurta osaa kulutuneesta energiasta. GM ilmoitti Voltin kulutukseksi 1 l/100km. Jos viherpesu tai kivalta näyttävät numerot ovat tärkeintä, niin Volvo ottaa Voltilta lujaa dunkkuun.
NHB:
No tuolla periaatteella niiden potentiaalisten ekoautoilijoiden määrä saadaan ainakin pidettyä mahdollisimman vähäisenä. Sekö olisi tavoiteltavaa?
Kyllä minun mielestä suorituskykyinen ja taloudellinen perheauto kiinnostaisi paljon laajempaa ostajakuntaa, kuin mahdollisimman askeettinen nuhapumppu-kinneri.
NHB:
Moni tilaa tarjoava tavisauto ei vaan pärjää niillä osa-alueilla joihin tuossa Volvossa on panostettu. Lähinnä turvallisuus, mukavuus, laatuvaikutelma, äänieristys ,varustelu ym. Kyllä niistä painoa kertyy väkisin. Painaviksi ovat käyneet kilpailijatkin, eniten lihotuskuurilla ovat viime aikoina olleet Bemarit.
Ne jotka arvostavat äärimmäistä ekoilua, ovat varmasti jo niin tehneet ja ostavat ensimmäisinä koppimopon kokoisia sähköautoja, joilla pääsee kauppaan ja takaisin 4 tunnin latauksen jälkeen. Ekoimmat eivät aja millään autolla. Näiden keskuudesta ei siis saavuteta enää kovin merkittäviä ympäristösäästöjä.
Merkittävin ympäristösäästö on minusta saavutettavisssa, kun saadaan nyt suht paljon kuluttavalla kalustolla ajavat tai paljon ajavat vaihtamaan merkittävästi taloudellisempiin autoihin. Tämä Volvo ajaa juuri tuota asiaa, enkä siksi väheksyisi sen merkitystä. Isoon mukaavaan ja kulkevaan autoon tottunut tuskin seuraavaksi ostaa Think Cityä. Lisäksi tuo on ensimmäinen laajoille markkinoille tuleva plug-in hybridi, jos lanseerausajankohta pitää paikkansa.
Kulutukseen tuolla D5-koneella ei ole minusta kovin suurta merkitystä, kyse on muutamista deseistä pienempään dieseliin nähden. Se on maantiellä tasaisessa ajossa melko taloudellinen, muissa oloissa hybridijärjestelmä auttaa sitä ja tasoittaa kulutushuiput. D5:n valintaan on vaikuttanut varmaan teho, mutta ehkä myös nelipyttyistä pikkudieseliä parempi käynti olennaisilla kierrosalueilla, hybridissä tällä on varmasti jotain merkitystä kun puhutaan kuitenkin diesel-koneista. Lisäksi Volvo ei varmaan ole halunnut rakentaa ensimäistä hybridiään muilta ostettujen koneiden varaan vaan on valinnut viisipyttyisen julkistamismalliksi.
Todellisen kulutuksen ilman plug-iniä saa laskemalla tuon ilmoitetun lukeman kertaa kaksi, koska sähköllä ajettu matka sattuu olemaan juuri 50 km. Sähkönkulutuksella tuskin on suurta väliä muuten kuin toimitnasäteen kannalta, sähkömoottorit ovat taloudellisia. Kulutuksen voi halutessaan laskea akkukapasiteetista ja toimintasäteestä. Käytännön testiajossa kaikki hybridit ovat vieneet enemmän kuin niille on luvattu, mutta halutessaan pääsee kyllä hyvinkin taloudellisesti. Uskon näin olevan myös Volvon kohdalla.
FARwd:
Tuohon Volvoon verrattuna nuhaisella pumpulla varustettu Prius myy monta kertaa enemmän kuin Volvon mallit yhteensä. Se on Japanin myydyin auto. Itseasiassa Prius taitaa myydä enemmän kuin yksikään premium-merkki. Siinä taitaa olla riittävästi tavoitetta hybridi-Volvolle.
Volvon perusmallikin pitää hinnoitella siten, etteivät taviksen kynnet yllä siihen. Hybriditekniikka tuo varmasti tuntuvan lisän hintaan. Tuollainen auto ei voi mitenkään olla myyntilistojen kärjessä.
Niin, eikö olekin nurinkurista, että tuommoisen Volvon plug-in-hybridin kaltaisen vähän kuluttavan auton pystyy ostamaan vain varakkaat. Köyhät saa ajella paljon kuluttavilla yli 10 vuotta vanhoilla ropposilla.
Sama asia muutenkin uusien, viimeistä tekniikka olevien autojen kanssa eli niitä pystyy ostamaan vain hyvätuloiset ja yleensä jo vuosia autoilleet kokeneet kuskit. Juuri ajokortin saaneet, jotka nimenomaan on onnettomuusriskeimpiä joutuvat ajamaan vanhoilla ropposilla ilman turvatyynyjä, luistonestoja ja ajovakaudenhallintoja ym. viimeisintä teknologiaa.
Maailma on nurinkurisia asioita täynnä. Ketä tästä autojen kalleudesta sitten on kiittäminen ja miksi muualla autot on puolta halvempia, onkin sitten jo toinen asia.
NHB:
Olet oikeassa! Mikään auto ei voi olla myyntitilastojen kärjessä ennenkuin se on edes myynnissä.
A-utoilija:
Maailma ei ole mustavalkoinen. Prius maksaa oleellisesti vähemmän kuin mitä V60:n hybridiversio maksaisi. Ääripäiden välilä on yleensä keskiluokka, jonka vaikutus kokonaisuuteen on hyin merkittävä.
AkiK:
Tässä on kyllä totuuden siementä. Sinänsä tuo Volvo ansaitsee pienet aplodit siitä, että se tulee ilmeisesti olemaan ensimmäinen plug-in -tyyppinen dieselhybridi ja vieläpä nelivetoinen farmari. Jos sen todellinen energiankulutus on oikeasti edes jotenkin alhainen, sillä tulee olemaan ihan oikeakin merkitys päästöjen vähentäjänä.
Pienet myyntimäärät toki vähän vähentävät asian merkitystä, mutta hybridisointi on tietysti tärkeää kaikissa segmenteissä. Loppujen lopuksi energiankulutus on se, mikä hyvyyden määrittää ekomielessä, ei mikään muu.
Tämä taas välttämättä ei pidä paikkaansa. Jos plug-inille ilmoitetaan kulutus Volvon tyyliin, se on lopputulosta laskutoimituksesta:
x = (kd * (tm - ms)) / tm,
jossa
kd: kulutus dieselillä ajettaessa (l/100 km)
tm: testimatka (km)
ms: toimintamatka sähköllä
Volvo on tästä ilmoittanut x:n ja vihjannut ms:stä. Mitään muuta tietoa ei auton valmistaja ole kertonut. Lisäksi sekin vähä tieto on alustavaa ja ilmeisesti testaamatonta. Sopivia parametreja valitsemalla tuolta saa haluttuja tuloksia, kuten kaikki plug-inien valmistajat ovat näyttäneet.
Kuten NHB mainitsi, GM ilmoitti Voltilleen aikoinaan ensimmäiset kulutuslukemat 238 mpg (1 l/100 km). Sekin perustui siihen, että auto melkein pääsi EPA:n testisyklin läpi lataamatta akkujaan, jolloin bensiiniä kului kovin vähän. Virallinen lukema on kuitenkin nykyään 6,4 l/100 km, joka kuvastaa auton todellista energiankulutusta.
Volvon energiankulutuksella voi spekuloida monella tavalla, mutta ennen kuin Volvo tai joku muu suostuu kertomaan todellisia numeroita a) sähköllä ja b) dieselillä kuljettaessa, asia on ihan puhdasta spekulointia.
Henkilökohaisesti veikkaisin, että tuon V60 plug-inin päästöt ovat dieselillä liikuttaessa samaa luokkaa kuin V70 DRIVe:ssä (119 g/km). Perusteluna se, että auton maantiekulutus on joitakin desejä korkeampi (lisää massaa, janoisempi moottori, monimutkaisempi voimansiirto), kaupunkikulutus vastaavasti hybridin ansiosta alempi.
Mutta toisaalta jos samoilla päästöillä saa isokoneisen nelivedon automaattina tai pienikoneisen ekodieselin manuaalina, niin on siinäkin vähän mukavuuseroa.
Sähkömoottorit ovat taloudellisia, mutta niissä se energian hukkaaminen tapahtuu taas voimalaitoksessa. Jos koko energiansiirtoketjua katsotaan kaivosta (kaivoksesta) pyöriin, niin ei siinä isoa hyötysuhde-eroa tule hybridin ja sähköauton välille.
Päästöjen kannalta siis sähkönkulutuksella on isostikin merkitystä.
Valitettavasti ei voi. Kolmestakaan syystä:
1. Akkujen kapasiteetti ilmoitetaan usein bruttokapasiteettina, jota ei käytetä kuin osittain (esimerkiksi 60 %) akkujen eliniän pidentämiseksi.
2. Seinästä otetaan sähköä selvästi enemmän kuin mitä akkuihin saadaan (lataushäviöt).
3. Joissakin normeissa toimintasäde ilmaistaan varmuuskertoimen kera (EPA tekee näin).
Hyvin menee Volvot kaupaksi muutenkin, viime vuoden myyntivoittaja kahdessa kategoriassa: suuret autot ja katumaasturit. Talouselämän mukaan vain yksi merkki on tuplakeisari.
http://www.talouselama.fi/uutiset/article579402.ece?s=r&wtm=talouselama/-15022011
A-utoilija:
taisit unohtaa mainita että V50 myytiin entistä vähemmän saman artikkelin mukaan vaikka myyntivolyymit kasvoikin, mutta sattuuhan sitä
Peri Arvo:
Liekö tuolla niin väliä, jos samassa lauseessa mainitaan nämäkin automallit:
"Volyymi pieneni muun muassa VW Passatilla, Volvo V50:llä, Mazda 6:lla, BMW 3-sarjalla ja Opel Insignialla."
A-utoilija:
lieneekö siläkään väliä jos myy 11 maasturia enemmän kuin seuraavaksi tullut...
Peri Arvo:
Äläs nyt vähättele, 11 on melkein tusina.
Hyvin näyttäisi Suomessa S40/V50 myyvän poistuvaksi malliksi.
Hienoa, että ekoluokan autot käyvät kaupaksi! Se on aina hieno asia ympäristön kannalta. Olen myös Volvoista pitävänä hieman ehkä puolueellinen ja olen tyytyväinen, että Volvo on menestynyt jonkinasteisesti tässä "tulevaisuuden autoluokassa". Onhan tämä toki myös ansaittu tulos, sillä Volvon ekomallisto on ajanmukainen ja riittävän laaja. Kokonaisuus on Volvon rajalliset resurssit huomioiden mainio.
Ihmettelen myös ettei testiä ole vieläkään tehty! Turvallisuus kuitenkin kuuluu Volvon imagoon hyvin keskeisesti! En kylläkään epäile etteikö tulos olisi hyvä, olisi kuitenkin mielenkiintoista nähdä kuinka hyvä.
Viestini tuhoutuikin vahingossa välistä.
Ihmettelin vain miks'ei viimeiselle Volvolle ole tehty turvatestiä.