Kaikilla minun ikäisilläni on ollut käytössä monia autoja ilman ajovakaudenhallintaa, niin etu- kuin takavetoisiakin. Niillä on myös oltu talvisin niin perä- kuin keulaluisussakin, joskus tahallaan ja joskus vahingossa ja joskus päädytty lumiseen ojaankin. Lopulta auton hallinta on kuitenkin siirtynyt niin sanotusti selkäytimeen, jolloin yllättävät luistelut ym. auton hallitseminen on sujunut kuin luonnostaan liukkaallakin.
Kuinka nykynuoret oppivat ajamaan, vai tarvitseeko enää oppiakkaan, kun auto itse hallitsee luistot?
En kiistä tosiaankaan ajovakauden hallinnan ym. turvallisuutta parantavaa vaikutusta, mutta se kyllä omassa autossani häiritsee, ettei niitä voi kytkeä edes silloin pois kuin haluaisi vaikka niin sanotusti opetella sitä auton hallintaa vaikka jääradalla. Ei saa perää sivulle, ei keulaa puskemaan, kaikki "kiva" on rajoitettua. Lukkiutuvia jarruja en sentään ehkä kaipaa, vaikka liukkailla nekin on kivat.
Oma unelma-auto taitaisi olla hieman takavetopainotteinen neliveto, josta ylimääräiset avustimet ja -estot saa halutessaan kokonaan pois päältä, mutta niitä ei taida kohta olla saatavilla kuin käytettynä tai sitten miljonäärihintaan uutena.
LMJ:
Pitäisikö keskustelun otsikon olla: Tahtoisin suditella ja luistella nykyautoilla? Jos tekniikka on helpottanut auton hallintaa poistamalla mainitsemasi häiriöt auton käytöksestä, niin tarvitseeko niistä enää välittää?
Onko ajovakaudenhallinta ja luistonesto jotenkin huonoja asioita? Voithan halutessasi hankkia auton josta nuo puuttuu, jos koet noiden jotenkin rajoittavan autoiluasi.
Itselläni ei ole noista muuta kuin positiivia kokemuksia 8 vuoden ajalta kahdesta autosta, joissa nuo on olleet. Todennäköisesti yhdestä ojaanajosta tai ainakin vaaratilanteesta olen välttynyt hyvin toimineen ajovakaudenhallinnan ansiosta ja aina välillä olen tarkoituksella kokeillut sen toimintaa ja hienosti toimii.
Pääasia että luistoneston saa kokonaan pois päältä, koska joskus täytyy saada vetävät pyörät pyörimään tyhjää päästäkseen pois jostain jäisestä paikasta. Monesta autosta saa myös ajovakaudenhallinnan pois päältä joko osittain tai vaiheittain kokonaan. Tuohan on siis myös autonvalintakysymys.
Ajotaidollakin on merkityksensä ainakin huonoissa olosuhteissa, mutta kyllä asenne on merkittävin tekijä turvallisuudessa ja siihen pitää ajo-opetuksessakin keskittyä.
Se on vain ja ainoastaan hyvä asia jos nuorille ei synny käsitystä liikenteestä paikkana jossa kokeillaan erilaisia temppuja ja mittaillaan niitä ajotaitoja. Niitä varten on ihan muut alueet varattuna ja niitä kannattaisi myös nykyistä enemmän käyttää - aika vähän näkyy varsinaisia harjoittelijoita missään sellaisessakaan paikassa jossa siihen on oikea mahdollisuus.
Tosin noiden käsityksien ja asenteiden syntyminen tapahtuu jo varhaisessa vaiheessa ns kotiopetuksessa, joten saamme odotella seuraavia sukupolvia jotka ovat kikkailevan isukin kyydin sijaan istuneet enemmän (toivottavasti vähemmän kikkailevan) äidin kyydissä, ennenkuin tuo asia alkaa korjaantua.
LMJ:
Oppii, jos haluaa opetella.
LMJ:
Väärin käytetyn nuoruuden oireet tunnistan minäkin.
LMJ:
ESP vain hyödyntää tarjolla olevan pidon, mutta ei lisää sitä yhtään. Niinpä kaarreajossa tai liukkaalla ohitettaessa ellei tila riitä ilman ESP:tä, ei se riitä myöskään ESP:n kanssa ja siksi pitää osata ajaa.
Ainakin moottoripyörällä ajamaan opetelleelle nuorelle näyttäisi aktiivinen kaasulla ohjaaminen menevän kaaliin aika luonnostaan.
Jos joku nyt ajattelee leveissä sladeissa ovi edellä ajamista, on pihalla kuin lumiukko autiotalon kartanolla.
Tässä puhutaan kaarretasapainon tuntemisesta, siitä kuinka kaarteeseen mennessä annetaan ohjauksella kevyt komento halutusta kääntymissuunnasta ja sen jälkeen määrätään kääntöpiste kaasua vähentäen.
Kaarteesta ulostulossa ei ohjausta tarvita lainkaan, vaan lakataan kääntämästä ja nostetaan mopo pystyyn kaasulla. Sama homma autolla merkitsee vähänkään tiukassa kaarteessa tasapainon tunnustelua ja jatkuvaa säätelyä kaasulla.
Poliisi, ESP ja matkustajat eivät reagoi tähän jatkuvaan kaasulla ohjaamiseen millään tavoin, kun sen tekee ajoissa ja rauhallisesti.
LMJ:
Mihin leveää luistoa oikeasti tarvii liikenteessä?
Tavoitehan on, että kuljettaja tuntee tasapainon muutokset jo ennen kuin luistaa ja on siten valmis reagoimaan ennen kuin tilanne pääsee hänelle itselleen liian vaikeaksi. Tämän voi opetella mainiosti myös ESP:n ja poliisin puuttumiskynnyksen alapuolella.
ESP puuttuu etenemiseen vasta kuljettajan tehtyä virheen tai edettyä liikenteeseen sopimattomalla tavalla.
LMJ:
Lakkaa unelmoimasta ja osta sen verran uusi Audi A4 quattro, että siinä on 40/60 takapainoinen voimanjako.
Siitä saa ESP:n pois päältä, mutta en ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä? Tuollaisella voi ajaa vaikka koko talven kevyesti yliohjaten vaikka ESP olisi päälläkin. Mikäli ESP huomauttaa asiasta, olet jo tehnyt virheen.
Yleensä tosiasiallisesta liikenteestä ja tapahtuneista onnettomuuksista puhuttaessa luiston oikaisu ei ole ollut enää kovin olennaista. Siinä kohdalla missä luisto on alkanut ja olisi ollut oikaisun aika, on samalla hetkellä joku tullut jo vastaan ja kolari jo tapahtunut. Olennaista olisi siis ollut ettei luistoon olisi koskaan jouduttu.
Autokoulun ajo-opetukseen on jo vuosikaudet kuulunut liukkaan kelin ajoharjoittelu, missä opetellaan korjaamaan yllättäviä luistoja ja tehdään jarrutus/väistökokeita ilman aktiivisia turvalaitteita.
Mitä tulee nykynuorien oppimiseen tällä hetkellä, niin siitä pitää huolen hyvin kokenut autokantamme. Silmäilemällä keskimääräistä nuorison ajoneuvokantaa, niin voi sanoa, että suurimmassa osassa autoja ajonvakauden hallinta puuttuu, valitettavasti.
Täällä ollaan aloittajan kanssa harvinaisen samoilla linjoilla.
n.95% nykykuskeista aivan avutonta porukaa kun on liukasta tai luullaan olevan liukasta. Suurimmalla osalla autoilijoista ei ole minkään sortin käsitystä siitä millä nopeudella autollaan voi ajaa esim.kaarteet tai kuinka pitkä sen pysähtymismatka on kulloinkin vallitsevassa kelissä.
Vaihtoehtoina ovat yleensä nämä:
A:Ajetaan joko pusikkoon oli esp tai ei
B:kuin rikkinäinen lasidildo perseessä ajaen hieman alle kävelynopeuden.
Missä on sanottu, että kaarteissa nopeusrajoitus talvisin on 10km/h? Ainakin Jyväskylässä tämä on ilmeisesti jokin saatanan pinttynyt tapa! Verenpaine kohoaa varmaan 2sataan kun noita apinoita katselee tuolla liikenteessä vaikka itse olisi vain koiran kanssa kävelyllä.
Kuljettajien tuntuma autonsa käytökseen täysin hukassa nykyään suurimmalla osalla kuskeista.
Meillä emäntä kuului juuri näihin kuskeihin,vaan eipä kuulu enää.
Ostettiin auto (audi tt) josta esp:n saa kytkettyä pois ja harjoitteli sillä viimetalven ja nyt kuluvaa jo kuukauden verran. Eilen satuin olemaan pitkästäaikaa hänen kyydissä ja eroa jo ihan PERUSAJOTAIDOSSA viimetalveen kuin juhanuksella ja joululla.
Ei sillä etteikö se esp olisi hyvä ja henkiä pelastava varuste, mutta saisi ihmiset silti hieman opetella sitä ajamista ilman sitäkin. Joku autokoulun liukkaankelin kurssi ihan täyttä paskaa ja rahastusta. Jos joku väittää oppivansa tuolla liukkaankelin ajotaidot niin terve! Oppiminen vaatii satoja ja taas satoja kilometrejä/toistoja esim. luisusta ja sen hallitsemisesta alusta loppuun.
Ryne:
Kerrotko samalla, että millä vuosikymmenellä tilanne oli parempi?
Ryne:
Yllättävän paljon löytyy kuljettajia, jotka selviytyvät noista kaarteista kolareitta tai penkkaan ajamatta ihan päivittäin ja harvemmin on omalle kohdalle sattunut noita kävelyvauhtia ajavia.
Melkein voisi sanoa päinvastoin, että silloin harvoin, kun oikeasti pitäisi ajaa alle rajoituksen, niin valtaosa paahtaa samaa rajoitusnopeutta, kuin sulallakin kelillä. Liekö alhaisilla nopeusrajoituksilla osuutta asiaan.
Ryne:
Jälleen olisin kiinnostunut kuulemaan sen vuosikymmenen tai ikäryhmän, jolta homma onnistuu?
Ryne:
Onko omakohtaista kokemusta kyseisestä harjoittelusta?
Ryne:
Valtaosa nuorista miehistä harjoittelee kotikaupungissani noita päivittäin. Jonkin verran lohkeaa töitä peltisepällekin kyseisistä "toistoista".
Itse olen ajellut viitisen toista vuotta takavetoisilla autoilla ja talvisin käynyt leikkimässä jääradoilla. Luistojen oikaisu on varsin hyvin hallussa, mutta varsin harvoin kyseiselle taidolle on käytännön tarvetta ellen sitten tietoisesti ole ajanut kaarteisiin hieman liian lujaa.
Nopeusrajoitusta likimainkaan noudattamalla ei maantieajossa luistoihin joudu eikä yli 80km/h nopeuksissa paljoa luistoja ehdi oikaisemaankaan, kun loppuu tien leveys kesken.
Mielestäni vaahtoat siis aivan turhasta!
Hyvin yksinkertainen vastaus tuohon kysymykseen: tottakai, miksei?
Ihan oikeasti, mikä estäisi? Edes niinkin surkeat autot kuin sellaiset joissa ESP:tä ei saa kokonaan pois päältä se ei ole este opettelulle. Kyllä siitä silti harjoitellessa huomaa miten auto käyttäytyy ja milloin ESP tarraa...
Kyse ei todellakaan ole kalustosta vaan viitsimisestä, opettelemisesta ja tiedosta.
joo samalla tavalla sen auton käsittelyn oppii ajonvakautuksen kanssa se vain hiukan avustaa mutta samalla tavalla siellä kädet ja jalat käy
Epsillä ajaessa tärkein eli tuntuma häviää. Ennen kaarteisiin menoa ei ole perstuntumaa miten lujaa voi ajaa. Silmäkään ei välttämättä kehity samalla tavalla kuin 80-luvun autoilla ajaessa. ESPi toimii mainiosti ja korjaa hyvinkin paljon, mutta jos kaarteeseen tulo on liian luja niin ESPilläkään sitä ei korjata. Taitaa silti paremmin autoilu sujua ESPin kanssa kuin ilman. Niin ikävää oli istua vieressä kun auto lähti pyörimään ympyrää ja kuski ei tehnyt mitään asialle, ei edes jarrua painanut!
Talvella pitää ajaa vähän samaan tapaan kuin fillarilla talvikelissä, kulmikkaasti. Ei ainakaan ajaudu ulos..
Opelixille:
80-luvulla 90-luvun alussa tilanne oli täysin erillainen, kun ei niitä espejä juuri kellään ollut. Autoilla ajettiin enemmän perstuntumalla.
No joo unohdin tuon kategorian kokonaan, jotka siis ajavat kelistä/nopeudesta piittaamatta niin kauan kunnes "pölähtää".
Kuitenkin tämäkin johtuu pitkälti siitä kun ns.normikelillä on apulaitteet aina pelastanut, maalaisjärki on hävinnyt apulaitteiden aikakautena.
Ei niiden luistojen osaaminen olekkaan mikään itsetarkoitus. Siinä samalla vaan sattuu oppimaan auton käyttäytymistä ja esim.sitä missä/millä nopeudella se raja tulee vastaan, oppii siis ns.perstuntuman. Olet saattanut tuota tarvita Omegallasi(arvaus) ihan huomaamatta ja tunnistat varmaan keskivertoa kuskia paremmin mikä on tienpinnan kulloinenkin tila.
Ja joo on kokemusta tuosta liukkaankelin kurssista. Sattuu olemaan ratakin kotikunnassa tuohon hommaan (myös kesäisin käytössä.Olen ollut tuolla pitämässä aikanaan kursseja muutamana talvena (joululomilla koulusta) kun ei vielä ollut kunnon töitä.
Joo pojilla ns.rapatessa roiskuu kun niitä toistoja tehdään. Nuorison kannataisi vaan hieman ajatella missä niitä tekee? Eihän semmoista paikkakuntaa suomessa olekaan mistä ei sen verran tilaa löytyisi, jossa tuonkin voi tehdä turvallisesti.
GTamv:lla melko nopeat reflexit! Esp korjaa noin alle 100-osa sekunnissa ja sinä siis olet tuota nopeampi. Varmaan ne kädet ja jalat käy esp autoissa mutta osittain turhaan.
Kuitenkin edelleen sitä mieltä henk.kohtaisesti, että esp on hyvä varuste mutta saisi niitä aivojakin käyttää. Asiaa voisikin verrata mikroruokaan. Nyky "äipät" eivät osaa enää tehdä niin hyvää ruokaa (kuin meidän äidit) kun on tullut mikroruuat.
Ryne:
no ei se mitään korjaa ennen luiston alkua, ja autojakin on erilaisia itse ajelen tuollaisella mikä ei heti stoppaa menoa ihan hyvän tuntuman sillä saa luistoihin ennenkuin se alkaa toimimaan, ei siinä mitään jos ajat jollain mummomallilla mikä ei anna yhtään luistaa
Style66:
En ymmärrä? Eihän ESP tee yhtään mitään ennen kuin auto luistaa jo. Jos kaipaamasi tuntuma on vähänkään kunnossa, on kuljettaja ollut alkavasta luistosta tietoinen jo paljon aiemmin.
Vai oliko pointtisi se, että pienestä luistosta on vielä matkaa maksiminopeuteen eikä ESP salli kaarteiden ajamista tappisladissa?
Ryne:
Jospa GTamv fuskaa ja toimii pari sekuntia ennen kuin ESP edes huomaa mitä on tekeillä?
Ei ESP tuossakaan tilanteessa taustalla mitään haittaa, koska jos kuljettaja osaa, hän voi itse valita jättääkö sille mitään tekemistä.
Jos taas ei osaa, suojelusenkeli hoitaa homman silti. Ja antaa palautteen sitten kun luistaa jo.
740 GLE:
Tuntuma häviää tosiaan jo ennen kaarretta. Wanhoilla autoilla ajessa liukkaus tuli ilmi jo liikkeelle lähdettäessä, ensimmäisessä jarrutuksessa ja ensimmäisessä käännössä. ESPi aikana kun rattia kääntää, niin auto kääntyykin liukkaalla samalla jarruttaen riittävästi jotta haluttu käännös on mahdollista. Ilman ESpiä vastaavassa tilanteessa hieman (joitakin senttejä ) liuttaisiin ja sitten alkaisi käännös. Liun tuntee ratissa keveytenä. ESPissä vastaavaa tuntoa ei ole. Jos ei halua uskoa, että tunto on mennyt niin istu kokemattoman kyytiin ja huomaat että on täydellistä arpomista millä nopeudella kaarteeseen voi ajaa. Takavuosina huonokin kuski oppi pikkuhiljaa oikean vauhdin.
voihan se olla noinkin, itse pidän sitä lähinna avustavana laitteena , sitä ei oikeastaan edes huomaa kun se toimii, nivoutuu todella hyvin omiin ratin liikkeisiin ja auto menee vain helpommin sinne minne pitikin- omalla kotterolla pystyy esim ajamaan sladissa (etuveto) vaikka on ajonvakautus päällä...
Style66:
Esson baarin höpötystä. Eihän tuossa ole mitään logiikkaa, sillä ei ESP mitään tuntumalle tee. Tai ei ainakaan kunnossa olevalle autolle.
Jos autossasi ei ole mitään tuntumaa ennenkuin se luistaa niin paljon että ESP vetää voimakkaasti, niin käy korjaamassa sen pitkä vikalista tai vaihda kunnolliseen autoon.
Ryne:
Mielestäni ne olivat harvassa vielä 2000-luvun alussakin. Muistetaan, että keskimääräinen auto oli silloinkin 90-luvun alusta.
Vielä tänäkin päivänä yli puolessa kuolonkolarissa olleista autoista ei ole ollut edes ABS-jarruja. Nopeasti silmäiltynä myös liikennevahingoissa vanhojen ABS:ittomien ja EPS:ittömien autojen osuus on samaa luokkaa.
Liikennemäärään suhteutettuna liikennevahinkoja mainitseminasi vuosikymmeninä näyttäisi sattuneen ihan samaan tapaan, kuin nytkin, vaikka ajettiinkin perstuntumalta.
Ryne:
Omien havaintojeni perusteella varsin reippaasti saa ajella, että apulaitteet edes puuttuvat peliin.
LMJ:
Kerrot, kuinka ennen ajettiin ojaan ja kuinka ennen on osattu ajaa. Eikä tuossa ole aikamoinen ristiriita?
Auton hallinta ei todellakaan ole siirtynyt selkäytimeen, jos luistot pääsee yllättämään. Ei olla lähelläkään selkäydintä. Suosittelen siis sinulle vahvaa ajamisen opettelua edelleen. Luistojen hallinta on varsin pieni osa ajotaitoa, mutta jutuissa merkitys jostain syystä korostuu usein suhteettomaan mittakaavaan.
Paljonko ajamisen opetteluun liittyen olet lukenut esim. lakikirjaa? Paljonko olet pohtinut omia käyttäytymismalleja ja niihin vaikuttavia syy- ja seurausushteita eli opetellut tuntemaan itseäsi? Paljonko sallit itsellesi sääntörikkomuksia? Oletko pohtinut, millä tavalla ajotaitoasi olisi tehokkainta edelleen kehittää?
Miksi pitäisi opetella hallintaa epäkuntoisella autolla? Opettele hallitsemaan sitä ajonhallinta kytkettynä, kun se muutenkin on kytkettynä. Jos yhtään osaat ajaa, saat auton kyllä luistamaan. Ja nimenomaan todentuntuisissa tilanteissa.
Ilman ajonhallintaa saa kyllä keuan puskemaan, kun survaisee kurvissa kaasua. Ongelmana hallinnan oppimisen kannalta vain on se, että hallinta palautuu, kun nostaa kaasun. Todellisuudessa vähänkään osaavampi kuski ei tuollaista tilannetta aiheuta, eikä yllättävän luiston korjaaminen ole noin helppoa. Kannattaa siis keskittyä vähemmän kivoihin juttuihin, jos auton käsittelyä oikeasti haluat opetella, etkä painota harrastusta leikkimiseen.
Suhtautumisesi ajonhallintajärjestelmään tuli kyllä selväksi edellisessä aihetta käsittelevässä viestiketjussasi, joten kun faktat ei kelpaa, on tämä keskustelu ajanhukkaa.
Ryne:
Eli tarkoitat ilmeisesti että ajavat joka kelillä samaa vauhtia?
Sinänsä ihminen on ollut aika kauan samanlainen, autot ovat aika uusi keksintö. En oikein usko, että autoistumisen ja autolla ajamisen lisääntymisen myötä kuskit yleisesti olisivat avuttomampia kuin silloin, kun autolla ajaminen oli vasta alkutaipaleellaan. Iso osa Suomen teillä liikkuvista kuskeista on kuitenkin ajanut korttinsa autokoulussa ja lisäksi ajanut autolla koko aikuisikänsä. Tilanne on ihan eri kuin esimerkiksi 60- ja 70-luvulla, jolloin merkittää osa tiellä liikkujmista oli vasta aloittanut autoilun eikä maassa ollut minkäänlaista autokulttuuriakaan, mikä kyllä näkyikin onnettomustilastoissa, etenkin talvella. Vielä 80-luvulla talvi oli suhteessa ajomääriin hyvin vaarallista aikaa tien päällä, nykyisin se on päinvastoin.
Vähän ristiriitainen tämä sinun juttusi, ensin valitat että ajavat liian kovaa ja nyt sitten ajavatkin huonolla kelillä mielestäsi liian hiljaa. Päättäisit nyt njo kummin se on. Itse en näe näitä hitaita kovin paljon, sen sijaan paljon näkee niitä jotka ajavat aina samaa vauhtia, oli keli mikä hyvänsä.
Style66:
Ilmeisesti et ole ikinä ajanut autoa jossa on toimiva ESP? Mitenkään muuten en voi juttuasi selittää. Ei ESP autosta mitään tuntumaa vie, ei kaarteessa eikä etenkään ennen sitä. Jos ESP toimii liikkeelle lähtiessä tai jarrutuksessa on autossasi jotain hyvin pahasti vialla.
Vetoluistonesto ei ole sama kuin ESP.
Taitaa itselläni olla nyt 6:s tai 7:s auto jossa on ESP, eikä yksikään niistä ole tehnyt mitään sellaista josta sinä kerrot.
Tuota ei voi päätellä ainakaan onnettomuustilastoista. Väittäisin tilastojen perusteella, että oppi jäi suurelta osalta oppimatta kunnes se oli jo myöhäistä. Niin se on nykyisinkin, ja kuinka ollakaan onnettomustilastoissa vanhat autot ovat suhteettomasti yliedustettuina. Siihen toki vaikuttaa muitakin tekijöitä kuin pelkkä auto, mutta ei se ihan sattumaakaan ole.
Vaikka autossa on ESP ja tässä aiemmin mainittiin että opettelee ajamaan vaan ESP kytkettynä kun autossa nyt sellainen sattuu olemaan niin kyllä mun mielestä olisi tarpeellista tietää myös se että miten auto käyttäytyy ilman ESP:tä, joissakin autoissa se onnistuu nappia painamalla, toisissa ei ilmeisesti muuten kuin sulakkeen poistamalla jota tuskin kukaan normiautolija tulee tekemään.
Miten lie, opetetaanko autokoulussa enää ollenkaan vastaohjausta, edes teoriassa ?
Style66:
...aivan kuten nykyautoissakin.
Kaikille autoille yhteisen sutimisindikaattorin jälkeen uudessa syttyy lisäksi kojetauluun varoitusvalo.
Style66:
Minkä auton ESP:n havaitsit toimivan tuolla tavalla?
Vika ei välttämättä ole suojelusenkelissäsi vaikka se olisikin sinua nopeampi ja tarkempi.
Mutta ennustaa sekään ei osaa, vaan ainoastaan reagoida jo tapahtuneeseen.
Selitinköhän huonosti, mutta kyllähän ESP jarruttaa mutkan aikana tiettyjä pyöriä, jotta käännös tapahtuisi (jos liikaa nopeutta pitoon nähden). Kokeile vaikka jyrkentää käännöstä mutkan aikana niin huomaat jarrutuksen. Uudemmissa autoissa ESP toimii niin pehmeästi ettei liikkeelle lähdössä ja kaarteissa toimintaa normikuljettaja edes huomaa. Ei nyi auto, kuten aikoinaan.
En tiedä vilkkuuko valo aivan heti pienestäkin ESP:n aktvoitumisesta (esim. kaarteessa) vai vasta riittävän voimakkaasta puuttumisesta. Esim. omassa sallii luistoa ennen kuin valo vilkkuu. Vaikka valo vilkkuisi moni ei tätä noteeraa tai edes tiedä mistä on kyse. Kyllä varmasti täällä autopalstalla tiedetään, mutta mitenkäs se 65 vuotias anoppi? ESP:llä tässä tarkoitan yleiskielen omaisesti ajonvakautusta sis. TC:in.
Sekä rallissa että rata-autoilussa ESP ym. apujutut kiellettiin kun niiden kanssa ajamisesta tuli liian helppoa. Maailman parhaat kuljettajatkin olivat siis nopeampia ESP:llä kuin ilman
tuskin
Style66:
Aivan. Mutta vaikka eri ESP:t sallivat eri määrän luistoa, on silti kuljettajalle tarjolla ensin tuntemus luiston rajasta ja vasta sen jälkeen alkaa valo vilkkua.
Style66:
Olemmeko siis samaa mieltä siitä, että nykyautossakin on mahdollista tuntea luiston rajat, jos asian haluaa ymmärtää ja opetella, mutta jos ei halua ymmärtää, ei nykyauto siihen väkisin pakota?
Style66:
Mutta tämän se tekee vasta sitten kun auto jo luistaa. Ei koskaan ennen sitä. Ei se siis mitään tuntumaa vie kuten väität.
Sallitun luiston määrä riippuu auton asetuksista, osa järjestelmistä sallii aika paljonkin luistoa ja monissa autoissa on nykyään valittavanakin erilaisia asetuksia järjestelmille.
Kokeilepa eroa käännöksen jyrkentämisessä järjestelmä päällä ja ilman sitä. Järjestelmä päällä auto nimittäin ohjautuu paremmin jyrkennykseen kuin ilman sitä, koska järjestelmä mahdollistaa eri pyörien hallinnan jota et itse mitenkään pysty tekemään vaikka olisit miten taitava.
Juuri tuosta syystä formuloissa kiellettiin järjestelmät, autojen ominaisuudet olivat liian hyvät niiden kanssa.
Näet ilmiön autolehtien testivideoilta, keilakuja menee läpi järjestmä päällä vähän eri tapaan kuin ilman sitä.
Liikkeelle lähtiessä järjestelmää ei huomaa, koska se ei liikkeelle lähtiessä toimi. Se toimii vain ajonhallintajärjestelmänä hallinnan menettämistilanteissa, ei muuten. Luistonesto voi toimia liikkeelle lähtisessä, mutta kyllä niissä liikkeelle lähdöissä / renkaissa / autossa jotain outoa on jos järjeselmää jatkuvasti tarvitaan.
No mitä sen anopin tarvitsee asiasta tietää? Ei minusta mitään. Parempi kun keskittyy ajamiseen ja antaa auton hoitaa hommansa. Vähän kyllä epäilen, ettei anopin tarvitse olla kovin huolissaan valon vikkumisesta, tuskin ajotapa on sellainen että valo koko ajan vilkkuu. Jos on, niin se on aika huolestuttavaa. Ei järjstelmän, vaan ajotavan kannalta.
Pari juttua sen 65-vuotiaan anopinkin pitää tietää:
Jos vanhoilla lukkiutuvilla jarruilla piti kesken nopean jarrutuksen ohjata liukkaalla, piti jarru päästää ylös. Nykyään paras tapa on jarruttaa ohjaamisenkin aikana, jotta nopeus silloinkin hidastuu. (Tällä tavalla se seuraava väistö sujuu paremmin) Tämä ainakin minun piti opetella aikoinaan lukkiutumattomiin jarruihin siirtyessäni.
Toinen anopin opeteltava juttu on, että toisinaan kannattaa hankalassa paikassa laittaa luistonesto pois päältä. Esim. paksussa lumessa. (Tuo riippuu aika paljon autosta, jotkut möyrivät aika hyvin luistonesto käytössäkin. )
Ajovakauden hallinnasta nyt anopin ei tarvitse tietää paljoakaan.
(Nuo ohjeet oli siis mukavalle anopille, ei sille vitsien vakioanopille.)