1.VW 117.557
2.Renault 90.840
3.Ford 85.856
4.Opel/Vauxhall 83.289
5.Peugeot 80.451
6.Citroën 64.091
7.Fiat 57.208
8.BMW 54.078
9.Mercedes 53.343
10.Audi 52.222
11.Toyota 43.488
12.Skoda 39.985
13.Nissan 34.874
14.Hyundai 30.087
15.SEAT 25.712
16.Dacia 24.647
17.Kia 21.052
18.Volvo 17.816
19.Suzuki 15.993
20.Chevrolet 14.963
21.Honda 13.791
22.Mazda 12.313
23.MINI 11.972
24.Mitsubishi 10.272
25.Alfa Romeo 10.023
Lähde:
http://www.acea.be/
http://es.autoblog.com/
Renaultin suosio koko Euroopassa lienee jotain ihan muuta kuin mikä on Suomen tilanne. Uskomattoman tasaista on näissä:
8.BMW 54.078
9.Mercedes 53.343
10.Audi 52.222
Volvon myynti on kohonnut 10.4 prosenttia.
Yllättävän hyvin kauppa käynyt PSA:lla (Peugeot+Citroen) 144.542.
Lähde:
http://www.acea.be/
Mm. näissä maissa rekisteröinnit putosi:
Saksa: -6.2%
Ranska: -10.8%
Englanti: -11.5%
Italia: -21.1%
Espanja: -25.5%
Suurin yllätys minulle on Dacia. Muutama vuosi sitten syntynyt uusi merkki on ohittanut monta perinteistä merkkiä. Hieno saavutus ja kertoo myös markkinasta (ja markkinan tulevaisuuden suunnasta?).
Skoda yllättävän alhaalla listalla.
Alfa on jäänyt jotenkin markkinoiden jalkoihin. Myynti on laskenut jo niin kauan. Ensi vuonna on mahdollisuus tippua 100 000:n alapuolelle. Saksanpremiumilla on tosiaan harvinaisen tasainen kilpailutilanne. Eurooppa menettää koko ajan merkitystään automarkkinana. Saapa nähdä, milloin ollaan tilanteessa, jossa eurooppalaiset valmistajat tuovat Eurooppaan ne murut, jotka jäävät yli kiinalaisten ruokapyödästä.
NHB:
vaikea sanoa mutta nyt on malli mitä voi yrittää myydä eli Giulietta, luulisin että myynti alkaa kasvamaan ja viimeistään kun uusi Giulia tulee myyntiin, toisaalta kaikki vanhat mallit ovat tiensä päässä joten myytävää on aika vähän...
Alfa Romeon Suomen ensirekisteröinnit tänä vuonna:
Tammikuu 21
Helmkuu 16
Maaliskuu 14
Huhtikuu 30
Toukokuu 24
Kesäkuu 32
Heinäkuu 31
Elokuu 32
Syyskuu 20
Lokakuu 17
Marrasuu 38 joista 17 Giuliettaa
Yhteensä: 275
Vuonna 2009 yhteensä 97, eli melkoista kasvua tänä vuonna.
Penteles:
Englanti, Italia ja Espanja liene selviöitä, taloustilanne on mikä on.
Saksan osalta kokonaismyynti on pudonnut romutustuen jäätyä pois. Kalliimpien autojen myynti on kuitenkin piristynyt ja maailmanlaajuisesti niitä myydään taas niin, että Mercedes, BMW ja Audi ovat kaikki historiansa parhaassa tuloskunnossa.