Uutuus, joka pitää ehdottomasti käydä koeajamassa. Onko moottoritarjonta jo julkistettu? 3.0 HDI?
Pisti silmään, että tuossa DS5 Hybridissä on aika mieto sähkömoottori, olikohan se nyt 37 hv. Tuskinpa pelkällä sähköllä kovin nopeasti pääsee etenemään, mutta auttanee liikkellelähdöissä kivasti.
PSA:lta on kyllä tullut erinomaisia uutuuksia. RC-Z, 508, DS3 ja nyt tämä. DS4 oli ainakin kuvien perusteella itselleni pieni pettymys.
Toivottavasti ovat malttaneet jättää autosta sopivan "sitikkamaisen" yksityiskohtineen. Kuvien perusteella vaikuttaa ihan lupaavalta.
Lähtökohta ainakin on kunnossa, sillä pidän C5:stä kovasti. Jos perhevankkuria olisin vailla, niin C5 olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto. Ja tietenkin hydractive-jousituksella.
Mitenkä muuten on tämän laita? Kai tähänkin saan maanmainion kaasunestejousituksen?
Uutuus, joka pitää ehdottomasti käydä koeajamassa. Onko moottoritarjonta jo julkistettu? 3.0 HDI?
Pisti silmään, että tuossa DS5 Hybridissä on aika mieto sähkömoottori, olikohan se nyt 37 hv. Tuskinpa pelkällä sähköllä kovin nopeasti pääsee etenemään, mutta auttanee liikkellelähdöissä kivasti.
PSA:lta on kyllä tullut erinomaisia uutuuksia. RC-Z, 508, DS3 ja nyt tämä. DS4 oli ainakin kuvien perusteella itselleni pieni pettymys.
Toivottavasti ovat malttaneet jättää autosta sopivan "sitikkamaisen" yksityiskohtineen. Kuvien perusteella vaikuttaa ihan lupaavalta.
Lähtökohta ainakin on kunnossa, sillä pidän C5:stä kovasti. Jos perhevankkuria olisin vailla, niin C5 olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto. Ja tietenkin hydractive-jousituksella.
Mitenkä muuten on tämän laita? Kai tähänkin saan maanmainion kaasunestejousituksen?
Onko moottoritarjonta jo julkistettu? 3.0 HDI?
Lopullista tietoa ei vielä moottorivaihtoehdoista ole, mutta näistä on puhuttu:
Bensiinimoottoreista 1,6 litran THP 156 ja THP 200.
Yllättävän vaisuilta kuulostavat nuo DS5:den dieselit bensakoneisiin verrattuna. Esimerkiksi:
DS5 THP200 0-100 km/h 7,3s, 152g/km
DS5 HDi200 0-100 km/h 8,1s, 155g/km
Itselleni valinta ainakin noiden kahden väliltä olisi selvä. Myös THP155 ja HDi163 menevät muutaman gramman sisään samoilla hiilidioksidipäästöillä. Ennen kuin joku ehtii sanomaan, niin ei 0-100 km/h arvo toki sitä olennaisinta suorituskyvystä kerro minunkaan mielestäni.
Mielestäni aika käsittämätöntä, että Citroen päätti jättää Hydramaticin pois tästä "premium"-mallistaan. Tuohan on juuri se varuste, josta sitikat tunnetaan. Jos se johonkin malliin kuuluisi, niin tähän.
Mielenkiinnolla odottelen koeajolle pääsyä edelleenkin. Usko on edelleenkin korkealla tähän sitikkaan.
DS4 ei jotenkin vaan istu omaan silmääni. Lisäksi melkoinen puute on, että ainoa saatavilla oleva automaatti on joku nykivä robottivaihteisto. Miksi? Sitikan luonteeseen istuu mielestäni automaatti kuin nenä päähän. Sisarmalli C4 oli sekin loppujenlopuksi jonkinmoinen pettymys.
RC-Z, 508, DS3 ja pösön tila-autot vaikuttavat kaikki todella onnistuneilta tuotteilta näistä uudemmista. Myös C5 vakuuttaa edelleen.
Kulutus: 4,5/3,3/3,8 l/100 km
CO2: 99 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,5 s
Vääntömomentti: 500 Nm
Paino: 1590 kg
Renkaat: 225/50 R18
Hinta Ranskassa: 43 900
HDi 163:
Kulutus: 7,2/4,9/5,7 l/100 km
CO2: 149 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,5 s
Vääntömomentti: 340 Nm
Paino: 1480 kg
Renkaat: 225/55 R17
Hinta Ranskassa: 30 900
Hybridin edut:
- Hybridin 110 kg:n lisäpainosta huolimatta 0-100 km/h kiihtyvyys on sekunnin parempi.
- Pienemmät kulutukset; kaupunkikulutus 2,7 litraa ja maantiekulutus 1,6 litraa/100 km.
- Pienempi yhteiskulutus 1,9 l/100 km pienentää CO2 arvoa 50 g/km joka taas laskee autoveroa.
- Hybridissä on neliveto.
voiko laskea haitaksi 45% kalliimman hinnan?
(ranskassa saati millainen tulee olemaan suomessa varmasti suurempi?)
Tässä muut tällä vuosituhannella valitut vuoden kauneimmat autot:
2009 Peugeot RC-Z
2008 Alfa Romeo MiTo
2007 Renault Laguna Estate
2006 Audi TT
2005 Alfa Romeo Brera
2004 Mercedes SLK
2003 Niszan 350Z
2002 Mercedes CLK
2001 Mercedes C-Class Sports Coupe
2000 BMW 3-sarjan Coupé
Mitkä muut näistä autoista mielestänne on väärin valittu?
Enpä lähde noita yksitellen pois tiputtelemaan, jotta edes jonkinlainen palstasopu säilyy. Sanonpa vaan, että tuossa on mielestäni jopa rumia autoja useampikin.
Niin no, onko reilu pari miljoonaa autoa paljon vai vähän?
Suomessa tosin myytiin viime vuonna vain 465 Priusta, mutta saman kokoluokan Citroën C4:ää myytiin vielä vähemmän. Ja tuota "haluttua" C6:tta myytiin peräti 4 kpl.
Tässä muutamia omia lievästi kriittisiä ajatuksia.
Onhan se toki hieno ja autoon on satsattu varmasti paljon.
Kuka sitten ostaa nyt esitellyn DS:n.
Ostajat löytynevät muista kuin vanhoista aidon Citroënin käyttäjistä.
Myykö se hybridinä jää nähtäväksi.
Ei Toyota Priuskaan ole kovin paljon myyty.
Alkaisiko sellainen mennä sitten nelivetona kaupaksi?
Epäilen.
Minun seuraava auto:
- Nelivetoinen jossa on automaattivaihteisto.
- Maavaraa riittävästi, minimi 15 cm.
- Citymaasturi on ollut harkinnassa, mutta keskikokoluokassa ne ovat hieman turhan korkeita.
- Siinä pitää olla iso tavaratilan luukku ja tavaratilan laajennus. Farmarikorisissa on turhan suuri tavaratila.
- Auton pitää olla keskikokoa. Tässä kokoluokassa nelivedot ovat yleensä hintavia ja turhan suurilla moottoreilla varustettuja.
- Ympäristöystävällisyys otettu huomioon (alhainen CO2). Hybridit ovat lähitulevaisuuden moderneja autoja.
DS5 HYbrid4:ssä on aineksia noihin ominaisuuksiin.
Pahin puute siinä on kaasunestejousituksen puuttuminen.
Google kääntäjän avulla myös yhdeltä ranskalaiselta sivulta löysin puhetta 15 cm maavarasta. Minulle tuo on hieman liian vähän. Peugeot 508 hyprid4:ssa näyttäisi kuvien perusteella olevan hieman enemmän maavaraa. 16-17cm olisi minulle tarpeeksi. Ehkä noin 42 tuhatta peugeotin lähtöhinta olisi?
Mielestäni aika käsittämätöntä, että Citroen päätti jättää Hydramaticin pois tästä "premium"-mallistaan. Tuohan on juuri se varuste, josta sitikat tunnetaan. Jos se johonkin malliin kuuluisi, niin tähän.
DS4 ei jotenkin vaan istu omaan silmääni. Lisäksi melkoinen puute on, että ainoa saatavilla oleva automaatti on joku nykivä robottivaihteisto. Miksi? Sitikan luonteeseen istuu mielestäni automaatti kuin nenä päähän. Sisarmalli C4 oli sekin loppujenlopuksi jonkinmoinen pettymys.
Nuo puutteet ovat munkin mielestä aivan käsittämättömiä. Luulisi, että huippumalliin kuuluisi automaattisesti varuste, joka kaikkein selvimmin erottaa Citroenin kilpailijoistaan.
Tähän asti näkemäni DS:t ovat olleet muotoilultaan aika sotkuisia. Viivoja on vedelty vähän sinne sun tänne. C6 iski ja iskee yhä paljon paremmin mun näköhermoihin.
Kulutus: 4,5/3,3/3,8 l/100 km
CO2: 99 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,5 s
Vääntömomentti: 500 Nm
Paino: 1590 kg
Renkaat: 225/50 R18
Hinta Ranskassa: 43 900
HDi 163:
Kulutus: 7,2/4,9/5,7 l/100 km
CO2: 149 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,5 s
Vääntömomentti: 340 Nm
Paino: 1480 kg
Renkaat: 225/55 R17
Hinta Ranskassa: 30 900
Hybridin edut:
- Hybridin 110 kg:n lisäpainosta huolimatta 0-100 km/h kiihtyvyys on sekunnin parempi.
- Pienemmät kulutukset; kaupunkikulutus 2,7 litraa ja maantiekulutus 1,6 litraa/100 km.
- Pienempi yhteiskulutus 1,9 l/100 km pienentää CO2 arvoa 50 g/km joka taas laskee autoveroa.
- Hybridissä on neliveto.
voiko laskea haitaksi 45% kalliimman hinnan?
(ranskassa saati millainen tulee olemaan suomessa varmasti suurempi?)
Jos taas verrataan C5 sedanin HDi 204-malliin jonka teho on samaa luokkaa kuin DS5 HYbrid4:n jää hintaeroksi 1000 , jos tuo minun arvioni DS5:n 45 000 toteutuu.
mhj:
Kyllä. Punainen on Kiinassa ilon väri ja myös hyvän onnen symboli!
http://www.facebook.com/Citroen?sk=app_164224726964667
On kuvaa ja videota.
Hyvältä näyttää. Pituus 452 cm ja leveys 185 cm, korkeus 150 cm ja tavaratila 465 l.
Lehdistötiedote.
Video.
Polttoainetankin täyttöaukko auton vasemmalla puolella!
Lisää kuvia esim. täällä. (42 kuvaa) Video.
Lasinnostimien kytkimet keskikonsolissa!
Uutuus, joka pitää ehdottomasti käydä koeajamassa. Onko moottoritarjonta jo julkistettu? 3.0 HDI?
Pisti silmään, että tuossa DS5 Hybridissä on aika mieto sähkömoottori, olikohan se nyt 37 hv. Tuskinpa pelkällä sähköllä kovin nopeasti pääsee etenemään, mutta auttanee liikkellelähdöissä kivasti.
PSA:lta on kyllä tullut erinomaisia uutuuksia. RC-Z, 508, DS3 ja nyt tämä. DS4 oli ainakin kuvien perusteella itselleni pieni pettymys.
Toivottavasti ovat malttaneet jättää autosta sopivan "sitikkamaisen" yksityiskohtineen. Kuvien perusteella vaikuttaa ihan lupaavalta.
Lähtökohta ainakin on kunnossa, sillä pidän C5:stä kovasti. Jos perhevankkuria olisin vailla, niin C5 olisi erittäin varteenotettava vaihtoehto. Ja tietenkin hydractive-jousituksella.
Mitenkä muuten on tämän laita? Kai tähänkin saan maanmainion kaasunestejousituksen?
simppa:
Lopullista tietoa ei vielä moottorivaihtoehdoista ole, mutta näistä on puhuttu:
Bensiinimoottoreista 1,6 litran THP 156 ja THP 200.
Dieselmoottoreista 2,0 litran HDi 140, HDi 163 sekä 2,2 litran HDi 204.
Hybridissä 2,0 litran HDi 163 ja sähkömoottori 37 hv.
Pistokehybridi tulee parin vuoden kuluttua eli 2013.
Mallimerkinnät kertovat moottorin tehon hevosvoimissa. Hybridissä siis yhteensä 200 hv (500 Nm)! Katso lisää> täältä <
Citroën DS4 on saavuttanut ykköstilan Vuoden kaunein auto (Most Beautiful Car of the Year) - äänestyksessä.
http://www.ksml.fi/teemat/autot/%C3%A4%C3%A4nestys-citroen-ds4-on-kaunein/641747
Ei saa, valitettavasti.
Täytyy taiten ja ajan kanssa tutkia tämä tapaus.
Neliveto hybridin Suomen hinnaksi arvioisin noin 45 000 .
1.6 THP 156:
1.6 THP 202:
2.2 HDi 200:
2.0 HDI HYbrid4:
Yllättävän vaisuilta kuulostavat nuo DS5:den dieselit bensakoneisiin verrattuna. Esimerkiksi:
DS5 THP200 0-100 km/h 7,3s, 152g/km
DS5 HDi200 0-100 km/h 8,1s, 155g/km
Itselleni valinta ainakin noiden kahden väliltä olisi selvä. Myös THP155 ja HDi163 menevät muutaman gramman sisään samoilla hiilidioksidipäästöillä. Ennen kuin joku ehtii sanomaan, niin ei 0-100 km/h arvo toki sitä olennaisinta suorituskyvystä kerro minunkaan mielestäni.
Mielestäni aika käsittämätöntä, että Citroen päätti jättää Hydramaticin pois tästä "premium"-mallistaan. Tuohan on juuri se varuste, josta sitikat tunnetaan. Jos se johonkin malliin kuuluisi, niin tähän.
Mielenkiinnolla odottelen koeajolle pääsyä edelleenkin. Usko on edelleenkin korkealla tähän sitikkaan.
DS4 ei jotenkin vaan istu omaan silmääni. Lisäksi melkoinen puute on, että ainoa saatavilla oleva automaatti on joku nykivä robottivaihteisto. Miksi? Sitikan luonteeseen istuu mielestäni automaatti kuin nenä päähän. Sisarmalli C4 oli sekin loppujenlopuksi jonkinmoinen pettymys.
RC-Z, 508, DS3 ja pösön tila-autot vaikuttavat kaikki todella onnistuneilta tuotteilta näistä uudemmista. Myös C5 vakuuttaa edelleen.
Penteles:
finman:
Tässä muut tällä vuosituhannella valitut vuoden kauneimmat autot:
2009 Peugeot RC-Z
2008 Alfa Romeo MiTo
2007 Renault Laguna Estate
2006 Audi TT
2005 Alfa Romeo Brera
2004 Mercedes SLK
2003 Niszan 350Z
2002 Mercedes CLK
2001 Mercedes C-Class Sports Coupe
2000 BMW 3-sarjan Coupé
Mitkä muut näistä autoista mielestänne on väärin valittu?
Aika vaatimattomasti näkyy mallimerkinnässä Hybridi.
Saapa nähdä lähteekö Citroen DS5-mallissa 5 vuoden takuuseen kuten Peugeot 508-mallissa.
Tuleekohan DS5-malliin Li-Ion akut kun teknisissä tiedoissa on näin mainittu vai onko tieto virheellinen?
PSA on tehnyt sopimuksen japanilaisen GS Yuasa:n kanssa Li-Ion akkujen toimittamisesta Partneria ja Berlingoa varten.
Peugeot 3008 Hybridiin tulee (ainakin piti tulla) Ni-MH akut.
Vertailu hybridin ja dieselin välillä.
HDi 163 HYbrid4:
Kulutus: 4,5/3,3/3,8 l/100 km
CO2: 99 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,5 s
Vääntömomentti: 500 Nm
Paino: 1590 kg
Renkaat: 225/50 R18
Hinta Ranskassa: 43 900
HDi 163:
Kulutus: 7,2/4,9/5,7 l/100 km
CO2: 149 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,5 s
Vääntömomentti: 340 Nm
Paino: 1480 kg
Renkaat: 225/55 R17
Hinta Ranskassa: 30 900
Hybridin edut:
- Hybridin 110 kg:n lisäpainosta huolimatta 0-100 km/h kiihtyvyys on sekunnin parempi.
- Pienemmät kulutukset; kaupunkikulutus 2,7 litraa ja maantiekulutus 1,6 litraa/100 km.
- Pienempi yhteiskulutus 1,9 l/100 km pienentää CO2 arvoa 50 g/km joka taas laskee autoveroa.
- Hybridissä on neliveto.
Penteles:
kyllähän tuota sivustoa tutkimalla jossa nuo "voittajat" +ym ovat niin huomaa sen olevan ranskalaisten oma systeemi.
kerrotko mitkä mallit olivat joka vuosi kilpailussa mukana niin voimme arvuutella voittajan oikeellisuutta?
ja kuka/ketkä olivat valinneet nuo tämän vuoden 7 autoa loppukilpailuun
Penteles:
voiko laskea haitaksi 45% kalliimman hinnan?
(ranskassa saati millainen tulee olemaan suomessa varmasti suurempi?)
finman:
Tuolla aikaisemmin arvelin Suomen hinnaksi 45 000 .
Pitää huomioida että auto on nelivetoinen, automaatti ja hybridi.
Jos vielä akkupaketti on (jota epäilen) Li-Ion, kuten tuolla teknisissä tiedoissa on ilmoitettu, korkeahkon hinnan ymmärtää.
Onkohan tuosta hyprid4-mallin maavarasta mitään tietoa?
mika karvajalka:
En ole kuullut/nähnyt, mutta veikkaan samaa kuin Peugeot 3008 eli 15 cm.
Penteles:
Enpä lähde noita yksitellen pois tiputtelemaan, jotta edes jonkinlainen palstasopu säilyy. Sanonpa vaan, että tuossa on mielestäni jopa rumia autoja useampikin.
Tässä muutamia omia lievästi kriittisiä ajatuksia.
Onhan se toki hieno ja autoon on satsattu varmasti paljon.
Kuka sitten ostaa nyt esitellyn DS:n.
Ostajat löytynevät muista kuin vanhoista aidon Citroënin käyttäjistä.
Myykö se hybridinä jää nähtäväksi.
Ei Toyota Priuskaan ole kovin paljon myyty.
Alkaisiko sellainen mennä sitten nelivetona kaupaksi?
Epäilen.
DS ja ID, CX, BX, XM, C5 ja C6.
Kaikissa näissä on kaasunestejousitus, se joka tekee Citroënista halutun ja myydyn.
Miksi Citroën ylipäätänsä alkoi tehdä toista DS:sää ja vielä sarjaa.
On vain yksi DS. Jos tuo DS tehtäisiin uudestaan, niin menekki olisi varma.
Nykyisillä suurlujuusteräksillä autosta saataisiin varmasti myös turvatestit läpäisevä.
mhj:
Niin no, onko reilu pari miljoonaa autoa paljon vai vähän?
Suomessa tosin myytiin viime vuonna vain 465 Priusta, mutta saman kokoluokan Citroën C4:ää myytiin vielä vähemmän. Ja tuota "haluttua" C6:tta myytiin peräti 4 kpl.
mhj:
Minun seuraava auto:
- Nelivetoinen jossa on automaattivaihteisto.
- Maavaraa riittävästi, minimi 15 cm.
- Citymaasturi on ollut harkinnassa, mutta keskikokoluokassa ne ovat hieman turhan korkeita.
- Siinä pitää olla iso tavaratilan luukku ja tavaratilan laajennus. Farmarikorisissa on turhan suuri tavaratila.
- Auton pitää olla keskikokoa. Tässä kokoluokassa nelivedot ovat yleensä hintavia ja turhan suurilla moottoreilla varustettuja.
- Ympäristöystävällisyys otettu huomioon (alhainen CO2). Hybridit ovat lähitulevaisuuden moderneja autoja.
DS5 HYbrid4:ssä on aineksia noihin ominaisuuksiin.
Pahin puute siinä on kaasunestejousituksen puuttuminen.
Toisaalta maavaraa on kohtuullisesti.
Google kääntäjän avulla myös yhdeltä ranskalaiselta sivulta löysin puhetta 15 cm maavarasta. Minulle tuo on hieman liian vähän. Peugeot 508 hyprid4:ssa näyttäisi kuvien perusteella olevan hieman enemmän maavaraa. 16-17cm olisi minulle tarpeeksi. Ehkä noin 42 tuhatta peugeotin lähtöhinta olisi?
simppa:
Nuo puutteet ovat munkin mielestä aivan käsittämättömiä. Luulisi, että huippumalliin kuuluisi automaattisesti varuste, joka kaikkein selvimmin erottaa Citroenin kilpailijoistaan.
Tähän asti näkemäni DS:t ovat olleet muotoilultaan aika sotkuisia. Viivoja on vedelty vähän sinne sun tänne. C6 iski ja iskee yhä paljon paremmin mun näköhermoihin.
Voisiko syy kaasujousituksesta luopumiseen olla takajousitusratkaisusta hybridiä ajatellen?
Tätä pakettia tullaan käyttämään ilmeisesti myös muissa malleissa.
Penteles,
olen myös pohtimut tuota kaasujousituksen poisjättämistä.
Ehken paketista olisi tullut liian monimutkainen toteuttaa.
Ja myöskin hinnakas.
Kerrot tuolla edellä seuraavasta autostasi.
Varsin samanlaisia ajatuksia on ollut myös minulla.
Turvallisuus ja ympäristöystävällisyys ovat olleet päällimmäisinä.
Kyllähän tuo DS täyttää kaikinpuolin vaatimuksesi.
Miten kokenet sitten tuon jousituspuutteen. Jos oikein muistan, niin käytössäsi on C5.
Meillä on paukkukärri, pommppuauto ja toisena XM.
Matkustusmukavuudessa on hyvin suuri ero.
FARwd,
on toki Prius paljon myyty, Japanissa eniten.
Tutkin talven aikana Priuksen myyntimääriä meillä ja Ruotsissa. Valitettavasti myynti on vähäistä. Ruotsissa toki enemmän mennyt kaupaksi.
Yksi syy täytyy olla ennakkoluulot.
Toisen jokainen suomalainen tietääkin.
C4:ssä ei ole oikeaa jousitusta, ei ole "oikea" Citroën vain Citroën merkkinen.
C6 on liian kallis, syyn tiedät.
Aika monta on haettu käytettynä muualta.
(Tullin listojen mukaan.)
finman:
Jos taas verrataan C5 sedanin HDi 204-malliin jonka teho on samaa luokkaa kuin DS5 HYbrid4:n jää hintaeroksi 1000 , jos tuo minun arvioni DS5:n 45 000 toteutuu.
C5 HDi 204 sedanin hinta Suomessa on 44 000 .