Uusi VOLVO XC90- susi vai ei ??

625 kommenttia
191012141521
  • AkiK kiteytti asian aika hyvin.





    On myös aivan selvää, että V8 autoja tullaan jatkossakin myymään. Luultavasti kuitenkin määrät vähenevät edelleen. Eikä Volvon olisi uskoakseni mielekästä lähteä kilpailemaan tällaisilla markkinoilla, koska joka tapauksessa saksalaiset veisivät tuolla saralla voiton. On parempi erottua markkinoista jotenkin, kuin yrittää tehdä samankaltainen tuote, kuin mitä vahvoilla kilpailijoilla on. Tähän vielä päälle se, että potentiaaliset Volvon ostajat ovat melko varmasti ympäristötietoisempia kuin useimmat muut maastureilla ajelevat.



    Ja lopuksi vielä totean, että onhan sekin itsestään selvä asia, jonka muutama on jo kirjoittanut. Tietenkin V8:n puute johtuu osittain rajallisista resurlsseista. Kaikki valmistajat pyrkivät tekemään järkeviä ratkaisuja ja Volvo luultavasti itsekin arvioi, että V8:n myynti jäisi niin marginaaliseksi, että sellaisen kehittämisessä ei ole järkeä. Volvon on aivan eri asia pohtia valmistaako hybridi vai V8, kuin pohtia sitä, korvataanko olemassa oleva V8 hybridillä.

      
  • Putput:

    ...nonniin, sieltä tulikin sitten Ajattelija2013 ja Derrickiltä vain hätäiset vastaanhuudot. Eiköhän se tullut siis selväksi!

    Senhän tiedämme että Ajattelija2013 ainakin, Derrick varmaan myös, jaksaisivat jankata 'jotain hätäisesti keksimäänsä' vastaan ihan jokaiseen viestiin mitä kukaan koskaan kirjoittaa vaikka vuosien ajan. Joten todetaan vain tämä keskustelu valmiiksi!

    Jos Ajattelija2013 tai Derrick keksivät jotain uusia keksustelun aiheita tai haluavat kerjätä huomiota horinoillaan niin voivat varmaan aloittaa uusia ketjuja niille.




    Kyllä ne vanhat kirjoituksesi downsizingistä tuolta löytyvät, joten ei ihme, että vetäydyt häntä koipien välissä keskustelusta. Et olisi enempää voinut olla väärässä tuolloin. NHB ja muutamat muut suorastaan nöyryyttivät sinua, kun kirjoituksia katsoo jälkikäteen. Samanlaista kiroamista ja uhoamistahan se sinulla silloinkin oli. Vain v***un valehtelevat idiootit pitivät pienempiä turboja parempina tai edes yhtä hyvinä kuin BMW:n mahtavia vapareita. Pienemmästä moottorista ja turbosta ei ollut kerrassaan mitään hyvää ja downsizing ei mielestäsi ollut mikään tulevaisuuden ilmiö.



    Paljonko muuten Bemarilta löytyy nyt vapareita? Miksi BMW:n insinöörit korvasivat mahtavat vaparit (jopa vaparikutoset) surkeilla turboilla?



    No toki jo tuolloin muut ennustivat, että heti kun BMW korvaa vaparinsa turboilla, niin PutPutin takki kääntyy ja turbot ovatkin ihan hyviä, kiitos BMW:n kehitystyön.

      
  • AkiK:


    Kysymyksen tarkoitus ei ollut kartoittaa markkinoita vaan kysyä kysymys. Yksi ainoa on kertonut ajavansa V8:lla, vaikka aika monen mielestä se on ainoa kuviteltavissa oleva kone. Mistä se mielestäsi kertoo?




    Suomessa tuon luokan autot ovat harvinaisia.



    Toki kysyntä on aina hinnoittelukysymyskin, jos hybridi lanseerataan NHB:n haluamaan 16-syl koneeseen...




    Onko faktat vähissä kun alat valehtelemaan siitä, mitä muut ovat kirjoittaneet?



    Juuri tekniikan kehittyminen tekee isoista koneista tarpeettomia. Isot koneet syntyivät silloin kun muulla keinolla ei ollut tehoja saavutettavissa. Niiden taloudellisuuden parantuminen ei poista sitä tosiasiaa, että taloudellisempiakin vaihtoehtoja on olemassa ja koko ajan koneet kehittyvät. Liikenne sitä vastoin kehittyy ympääri maailman enemmän valvottuun, rajoitettuun ja ruuhkaiseen suuntaan. Se ei suosi isoja tehokkaita koneita.




    Esimerkiksi G-Klassen suosituin moottori on ollu pitkään kahdeksansylinterinen AMG-versio. Vahvasti ahdettu bensakasi ei varmasti ole suosittu siksi, että se olisi taloudellinen tai että ruuhkassa mateleminen vaatisi tuollaisia tehoja. Ja vaikka kyseinen auto on yksi kaikkein epätaloudellisimmista autoista, niin silti sille on löytynyt ostajia käsittömättömän pitkään, vaikka hintaa kyseisellä 70-luvun tuotteella on varsin paljon. Kaikki eivät osta autojaan kuivan insinöörimäisesti laskeskellen sitä, kuinka pienellä kihtyvyydellä ja kulutuksella voi ajoistaan selvitä. Näissä möhkömaastureissa tuo asiakaskunta on maailmanlaajuisesti aika tärkeässä osassa. Kyllähän joku hiilikuidusta tehty keveä Ferrarikin matelisi ongelmitta ruuhkassa vaikka Fiatin 2-sylinterisellä koneella, mutta jostain syystä tuollaistakaan autoa ei olla tehty.



    Sitä en lainkaan epäile, etteikö maailmasta löydy ostajia jatkossakin isoillekin koneille. Kokonaismarkkinoilla ne jäävät kuitenkin koko ajan enemmän kurioisiteetiksi. Ja hyvä niin, ei koko maailma voi ajaa V8-koneisilla autoillla, vaikka ne olisivatkin "taloudellisia" ja veisivät alle 10 litraa satasella.




    XC90:n hintaluokan autot eivät missään tapauksessa kosiskele massoja. Niiden kulutuserot eivät heiluta kokonaisuutta suuntaan tai toiseen.



    BMW:n X5:n myynti taatusti on painottunut 6-syl ja 8-syl koneisiin kun muuta ei ole ollut tarjolla. Tulevaisuudesta ja pienempien koneiden kysynnästä se ei kuitenkaan kerro mitään.




    Kyllä sitä X5:ttäkin tarjotaan 4-sylinterisellä moottorilla. Silti moni vain valitsee 6- tai 8-sylinterisen moottorin. Miksi noin, vaikka se nelisylinterinen varmasti matelisi ruuhkassa paljon pienemmällä kulutuksella?



      
  • tracktest:

    Se miten Geelyn omistamalla Volvolla asioita hoidetaan (puuhastellaan) on kokonaan toinen juttu. Esimerkkinä käy hyvin täällä väännetty ja käännetty Volvon suppea moottorivalikoima ja yksiomaan kiinalaisille räätälöity muotoilu jne...

    BMW:llä asiat menevät yhteistyön merkeissä kiinalaisen Briliancen kanssa jossa muotoillaan BMW:t kiinalaiseen makuun. Tuota yhteistyötä edelsi oikeudenkäynti joka tunnetusti Kiinan maaperällä menee niin että siellä ei muut toimijat kuin kiinalaiset voi noita vääntöjä voittaa. Oli luonnollista aloittaa yhteistyö koska kopiointi on kiinalaisille tuttua ja luonnikasta toimintaa. Tunnetusti myös se mitä tuolla kopioidaan on hyvin merkityksellistä sillä eihän kaikkea tosin kannatakkaan kopioda. Joten voihan tuon ottaa kunnianosoituksena laadukasta ja erittäin arvostettua merkkiä kohtaan mitä BMW ansiokkaasti edustaa. Aidot BMW:t tosin venytettyinä (pidennetyt BMW:t) niille kiinalaisille jotka haluavat erottua tavallisesta kansasta. Tämä vauraampi osa kiinalaisista tunnetusti haluaa väljät jalkatilat siitähän nuo pidennetyt Kiinan markkinoille suunnatut aidot BMW:t tunnetaan. Se että mikä osa myynnistä on pidennettyjä ja mitkä normi mitoissa ei lukuja ainakaan minun tiedossani ole.

    http://www.topgearsuomi.fi/content/bmw-kopio-kiinasta-oikein-luvan-kanssa

    Asioita voi AkiK toki tehdä monella tavalla mikä sitten on viisasta pidemmällä aikavälillä sen aika näyttää, mutta tuo BMW:n valitsema strategia näyttää ainakin toimivan hyvin monessakin mielessä. Olisi sopinut malliksi ruotsalaisille Volvonkin suhteen mutta taisi siellä usko ruveta loppumaan kun myynti maailmanlaajuisesti katsottuna oli heikkoa eikä kasvua saatu riittävästi aikaiseksi lyötiin hansakat tiskiin ja myytiin Volvo Geelylle. Tarina tosin jatkuu ja hyvä niin mutta sananvalta ja päätökset tehdään yksinomaan Kiinassa. Entistä omistajaahan ei tarvinne enää noteerata mitenkään.

    http://fi.gbtimes.com/politiikka/sahkoautoilu-leviaa-kiinassa




    Käsittääkseni, jos aioit kiinassa autoja tehdä niin ei ole muuta vaihtoehtoja kuin tehdä ne yhteistyössä jonkin paikallisen toimijan kanssa jolloin omistus osuudet kai pitää olla väh 50% kiinalaisella?

      
  • NHB: Suomessa tuon luokan autot ovat harvinaisia.




    Ei kalliimman luokan isot maasturit USA:ssakaan mitään yleisiä ole. Pääosa USA:n V8-autoista ei ole mitään eurooppalaisia premium-laitteita vaan avolavoja ja muita vastaavia, jotka eivät edusta mitään viimeistä teknologiaa. Ei kannata sotkea näiden markkinoita keskenään.



    Onko faktat vähissä kun alat valehtelemaan siitä, mitä muut ovat kirjoittaneet?




    Ehkä sinun kannattaa itse lukea kirjoituksesi, jos et niitä muista. 16-syl kone yhdistettynä hybridiin esiintyy niissä.



    Esimerkiksi G-Klassen suosituin moottori on ollu pitkään kahdeksansylinterinen AMG-versio.




    Ja ko. auton markkinat lähes kokonaan Venäjällä ja arabimaissa. Ei kerro minusta yhtään mitään siitä, mikä tilanne on USA:ssa ja Euroopassa.



    Vahvasti ahdettu bensakasi ei varmasti ole suosittu siksi, että se olisi taloudellinen tai että ruuhkassa mateleminen vaatisi tuollaisia tehoja.




    Voit nyt varmaan jo kertoa mikä se ison auton ja ison koneen yhdistävä ”sama tarve” on, kun se on jäänyt sinulta vielä kertomatta.



    Kaikki eivät osta autojaan kuivan insinöörimäisesti laskeskellen sitä, kuinka pienellä kihtyvyydellä ja kulutuksella voi ajoistaan selvitä.




    Tuskin moni niitä laskeskelee, kuten useimmat eivät myöskään välitä mikä auton sylinteri- ja kuutiotuumamäärä on. Useimmille autonostajille riittää suorituskykyä kuvaavat luvut ja ne ovat pienemmissäkin koneissa ja hybrideissä jo varsin hyvällä tasolla.



    Kyllähän joku hiilikuidusta tehty keveä Ferrarikin matelisi ongelmitta ruuhkassa vaikka Fiatin 2-sylinterisellä koneella, mutta jostain syystä tuollaistakaan autoa ei olla tehty.




    Aika turha verrata Ferraria möhkömaastureihin. Noihin maastureihin ei saa kovin kummoisia ominaisuuksia vaikka niihin laittaisi minkä koneen. Malmikasa on malmikasa. Siitä syystä en näe, että niissä olisi tarvetta millekään supermoottoreillekaan. Ferrarissa asian ymmärrän kyllä.



    XC90:n hintaluokan autot eivät missään tapauksessa kosiskele massoja. Niiden kulutuserot eivät heiluta kokonaisuutta suuntaan tai toiseen.




    Eihän missään asiassa mikään yksittäinen asia heilauta mitään. Perusteluna se on siis lähinnä naurettava.



    Mutta on mielenkiintoista, että sinun mielestäsi tässä autoluokassa olisi jatkossakin niin että kalliimman luokan autot kuluttavat eniten ja niiden ostajakunta haluaa nimenomaan profiloitua paljon kuluttavilla autoilla.



    Minä uskon ihan päinvastaiseen kehitykseen – paljon kuluttavat autot jäävät köyhien ja junttien murheeksi ja useimmat rikkaat siirtyvät tulevaisuudessa hyvin nopeasti ekologisempiin teknologioihin, koska niillä on siihen ostovaiheessa varaa. Esim. USA:ssa jokaisella köyhälläkin on alla joku pajavasaran kaltainen V8. Modernilla vähän kuluttavalla autolla on mahdollisuus erottua aivan eri tavalla kuin paljon kuluttavalla isokoneisella. Ja siihen markkinaan on jatkossa paljon tunkua.



    Kyllä sitä X5:ttäkin tarjotaan 4-sylinterisellä moottorilla.




    On ollut tarjolla vain hetken ja vain Euroopassa. Jostain sekin kertoo, että tällainen malli on päätetty tehdä. Nyt näyttää olevan Bemarilla ja muillakin saksalaisilla olevan kova kiire tuoda markkinoille plug-in hybridejä näihin isoihin autoihin. Miksi ihmeessä, kun sinun mukaasi tällainen auto ei voi toimia kuin isolla V8:lla ilman mitään sähköapuja eikä kulutuksella ole näissä mitään väliä?



    Ja ilmeisesti Volvon valinnat ovat vääriä mutta saksalaisten oikeita?

      
  • Hieman aihetta sivuten eli Motortrendissä juttua -15 Mustangin Four Bangeristä eli 4-syl ecoboos moottorilla. Eivät sitä todellakaan tuomitse eli vaihtoehto niille jotka eivät V8 kaipaa ja parempi jopa kuin V6 kone.



    "Overall, the EcoBoost makes a very pleasant non-V-8 entrant in the Mustang lineup, matching the performance of similarly priced enthusiast cars, provided you option it reasonably. It's by no means a replacement for the V-8, but nor is it the penalty box the V-6 used to be. Its higher fuel economy rating and strong low-rpm power delivery make it a compelling choice as a fun, sporty daily driver."



    Koko juttu: http://www.motortrend.com/roadtests/coupes/1409_2015_ford_mustang_ecoboost_23_first_test/

      
  • NHB:

    Ulkonäen puolesta odotin uudelta mallilta selkeämpää irtiottoa ikivanhasta edeljästään. Sinänsä muotoilu on ihan ok, mutta itse olisin kyllä painottanut Volvon nousemista omasta tuhkastaan selkeämmällä tyylin muutoksella. Esimerkiksi keväällä nähdystä farkkumallin muotokonseptista olisi voitu lainata enemmän ja suorempaan. Etulampun muotoilu ei oikein istu muuhun. Tuo lamppukin olisi mieluimmin voitu lainata konseptista.

    Mitä tulee tekniikkaan, niin suora kutonen ja poikittaismoottorinen pohjalevy sopivat huonosti yhteen. Sen perään en itse haikailisi. Tuon luokan autoon 8-sylinterinen moottori olisi kuitenkin tarpeen. Nyt ei puhuta mistään ekoautosta vaan ihan täysikokoisesta alistajaporvarin SUV:sta, joiden ostajista moni haluaa ison moottorin. Näiden autojen markkinat ovat isolta ostalta maissa, joissa arvot poikkeavat pohjoismaalaisesta vaatimattomuudesta. Jos rahaa on, tai vaikkei sitä olisikaan, niin rahan pitää näkyä ja kuulua. Muuta väittäville suosittelen vaikkapa ekskursiota johonkin kaupunkiin, jossa tuon luokan autoja myydään paljon. Monilla merkeillä edes 6-sylinteriset moottorit eivät käy kaupaksi, kun asiakkaat mieluimmin maksavat 8-sylinterisyydestä. Puunhalaajan valintaa möhkömaasturista ei saa millään moottorilla. Tai voihan jossain olla joku ekoporvareiden kommuuni, joka pää märkänä ostaa neloskoneisia möhkömaastureita, mutta tuohon porukkaan rajoittuminen kaventaa ostajakuntaa tuntuvasti.




    Kyllä se on USA:ssakin trendi tällä hetkellä, että moottorit pienenevät. Myös nimenomaan näissä SUV:eissa ja lava-autoissa. Dodgen Ram lava-autoakin alkaa siellä nyt saada 3 litraisella v6 dieselillä, kun tähän asti on ollut tarjolla vain 5,9l tai 6,7 cummins dieseliä tai V8 bensakonetta.



    Fordilla sama juttu, V8 moottoreita heivataan pois v6 eco boost koneiden tieltä ja ymmärtääkseni 4 sylinterisiäkin saa.



    Tuo on kyllä ihan järki suunta, sillä tähän asti autojen koko ja teho ovat kasvaneet kokoajan. Ja kuten järkikin sanoo, ei auton koko voi kasvaa loputtomasti. Tietyssä vaiheessa tulee se piste, kun muut ominaisuudet kärsivät koosta niin paljon, että on järkevämpää alkaa taas pienentää. Kevyempiä materiaaleja, taloudellisepia moottoreita. Kevennettiinhän myös uutta Range Roveria aika monta sataa kiloa edeltäjästä. VW Touareg oli aivan samalla linjalla jo pari vuotta sitten. Ei enää V10 dieseliä, V8:illakin pärjää.



    Maasturi on erinomainen puuhalaajan valinta. Maasturin korimuodon takia, siihen sopii hyvin akkuja niin etteivät muut tilat merkittävästi kärsi. Eli erinomainen pohja plug in hybridiksi.



    Ja koko ajan tarjonta kasvaa, seuraavista maasturisukupolvista todennäköisesti aika monesta saa PHEV version nyt ilmi tulleiden tietjen pohjalta. Land Roverilta saa käsittääkseni jo nyt. Niille on kysyntää myös edullisemmissa cross overeisa, Mitsukin myi Outlanderinsa PHEV:t loppuun euroopassa ennenkuin yhtään autoa oli laivattu tänne ja tehtaan tuotantokapasitetti piti kaksinkertaistaa. Tietysti osasyy on se, että autot saivat tukia ja verohelpotuksia. Mutta näkisin näille autoille paremmat markkinat kuitenkin maastureisa ja kalliissa autoissa, sillä edullisessa autossa se akkupaketin ja sähkön tuoma lisähinta on niin kallis, että se voi olla hyvin merkittävä osa koko auton hinnasta kun taas muutenkin kalliissa autossa, se ei paljoa lisää maksa, verohelpotuksineen on jopa edullisempi, kuten S sarjan mersussa. Lisäksi kun vihreys ja cleantech ovat muodissa, alkaa kummasti hybridimaasturit kiinostaa niitäkin, joilla rahaa on.



    Sama ilmapiiri on myös maailmalla foorumeilla. Kyllä isonkin maasturin osatajaa kiinnostaa polttoaineenkulutus. Dieselmoottori on varsin helppo tapa päästä hyvinkin järkevään kulutukseen, vaikka moottori olisi isompikin.



    USA:ssa ongelma vain on se, ettei maastureissa ole tarjontaa dieselmoottoreista, joka ilmeisesti on tähän asti johtunut kovista vaatimuksista hiukkaspäästöjen suhteen.

      
  • AkiK:



    Ei kalliimman luokan isot maasturit USA:ssakaan mitään yleisiä ole. Pääosa USA:n V8-autoista ei ole mitään eurooppalaisia premium-laitteita vaan avolavoja ja muita vastaavia, jotka eivät edusta mitään viimeistä teknologiaa. Ei kannata sotkea näiden markkinoita keskenää.


    Sinä tässä nyt sotket luokkia. Minä puhun nimenomaan tuosta Volvon luokasta, jota myydään monilla markkinoilla kertaluokkia enemmän kuin Suomessa. Noilla markkinoilla isot koneet ovat myös suosittuja.

    Ehkä sinun kannattaa itse lukea kirjoituksesi, jos et niitä muista. 16-syl kone yhdistettynä hybridiin esiintyy niissä.


    Muistan tuon kyllä hyvin, kuten sinäkin nyt tällä kertaa. Viimeksi vain väitit minun halunneen tuollaisia, joka on ihan vain sinun sepittämiä satuja.

    Ja ko. auton markkinat lähes kokonaan Venäjällä ja arabimaissa. Ei kerro minusta yhtään mitään siitä, mikä tilanne on USA:ssa ja Euroopassa.


    Miksi tarvitsisikaan kertoa? Nuo ovat hyvin isoja potentiaalisia markkinoita XC90:lle.

    Voit nyt varmaan jo kertoa mikä se ison auton ja ison koneen yhdistävä ”sama tarve” on, kun se on jäänyt sinulta vielä kertomatta.


    Se on se sama tarve, jonka vuoksi jotku valitsevat HD:n skootterin sijaan, vaikka skootterilla ajaisi samat matkat pienemmällä kulutuksella ja halvemmilla kuluilla.

    Aika turha verrata Ferraria möhkömaastureihin. Noihin maastureihin ei saa kovin kummoisia ominaisuuksia vaikka niihin laittaisi minkä koneen. Malmikasa on malmikasa. Siitä syystä en näe, että niissä olisi tarvetta millekään supermoottoreillekaan. Ferrarissa asian ymmärrän kyllä.


    Ihan samalla tavalla se teho puhuu Möhkössäkin.

    On ollut tarjolla vain hetken ja vain Euroopassa. Jostain sekin kertoo, että tällainen malli on päätetty tehdä. Nyt näyttää olevan Bemarilla ja muillakin saksalaisilla olevan kova kiire tuoda markkinoille plug-in hybridejä näihin isoihin autoihin. Miksi ihmeessä, kun sinun mukaasi tällainen auto ei voi toimia kuin isolla V8:lla ilman mitään sähköapuja eikä kulutuksella ole näissä mitään väliä?

    Ja ilmeisesti Volvon valinnat ovat vääriä mutta saksalaisten oikeita?

    Ja taas vajoat satuiluun. En ole missään vaiheessa väittänyt mitään siitä, millä moottorilla tuollainen auto voisi toimia tai ei. Kyse on vain siitä, että laajempi moottorivalikoima vetoaa laajempaan asiakaskuntaan. Saksalaisilla on kieltämättä laajin moottorivalikoima. Japanilaisilla valikoima on kapea ja painottunut isoihin moottoreihin.
      
  • AkiK:


    Ei kalliimman luokan isot maasturit USA:ssakaan mitään yleisiä ole. Pääosa USA:n V8-autoista ei ole mitään eurooppalaisia premium-laitteita vaan avolavoja ja muita vastaavia, jotka eivät edusta mitään viimeistä teknologiaa. Ei kannata sotkea näiden markkinoita keskenää.




    Sinä tässä nyt sotket luokkia. Minä puhun nimenomaan tuosta Volvon luokasta, jota myydään monilla markkinoilla kertaluokkia enemmän kuin Suomessa. Noilla markkinoilla isot koneet ovat myös suosittuja.



    Ehkä sinun kannattaa itse lukea kirjoituksesi, jos et niitä muista. 16-syl kone yhdistettynä hybridiin esiintyy niissä.




    Muistan tuon kyllä hyvin, kuten sinäkin nyt tällä kertaa. Viimeksi vain väitit minun halunneen tuollaisia, joka on ihan vain sinun sepittämiä satuja.



    Ja ko. auton markkinat lähes kokonaan Venäjällä ja arabimaissa. Ei kerro minusta yhtään mitään siitä, mikä tilanne on USA:ssa ja Euroopassa.




    Miksi tarvitsisikaan kertoa? Nuo ovat hyvin isoja potentiaalisia markkinoita XC90:lle.



    Voit nyt varmaan jo kertoa mikä se ison auton ja ison koneen yhdistävä ”sama tarve” on, kun se on jäänyt sinulta vielä kertomatta.




    Se on se sama tarve, jonka vuoksi jotku valitsevat HD:n skootterin sijaan, vaikka skootterilla ajaisi samat matkat pienemmällä kulutuksella ja halvemmilla kuluilla.


    Aika turha verrata Ferraria möhkömaastureihin. Noihin maastureihin ei saa kovin kummoisia ominaisuuksia vaikka niihin laittaisi minkä koneen. Malmikasa on malmikasa. Siitä syystä en näe, että niissä olisi tarvetta millekään supermoottoreillekaan. Ferrarissa asian ymmärrän kyllä.




    Ihan samalla tavalla se teho puhuu Möhkössäkin.



    On ollut tarjolla vain hetken ja vain Euroopassa. Jostain sekin kertoo, että tällainen malli on päätetty tehdä. Nyt näyttää olevan Bemarilla ja muillakin saksalaisilla olevan kova kiire tuoda markkinoille plug-in hybridejä näihin isoihin autoihin. Miksi ihmeessä, kun sinun mukaasi tällainen auto ei voi toimia kuin isolla V8:lla ilman mitään sähköapuja eikä kulutuksella ole näissä mitään väliä?

    Ja ilmeisesti Volvon valinnat ovat vääriä mutta saksalaisten oikeita?


    Ja taas vajoat satuiluun. En ole missään vaiheessa väittänyt mitään siitä, millä moottorilla tuollainen auto voisi toimia tai ei. Kyse on vain siitä, että laajempi moottorivalikoima vetoaa laajempaan asiakaskuntaan. Saksalaisilla on kieltämättä laajin moottorivalikoima. Japanilaisilla valikoima on kapea ja painottunut isoihin moottoreihin.

      
  • NHB Sinä tässä nyt sotket luokkia. Minä puhun nimenomaan tuosta Volvon luokasta, jota myydään monilla markkinoilla kertaluokkia enemmän kuin Suomessa. Noilla markkinoilla isot koneet ovat myös suosittuja.




    Puhutaan nyt siis SUV:ien myynnistä USA:ssa. Olen edelleen sitä mieltä, myös myyntitilaston perusteella, ettei V8 ole mikään pakollinen menestyksen kannalta USA:nkaan markkinoilla. Koneet pienenevät sielläkin.



    Ja voitko kertoa, mikä on eurooppalaisten SUVien markkinaosuus USA:ssa. Minä en nimittäin usko, että niitä siellä myydään ”kertaluokkia” enemmän kuin meillä, jos asiaa suhteuttaa markkinoiden kokoon. Linkitin jo aiemmin myyntitilastoa tältä keväältä. Myydyimmät mallit ovat käytännössä aika samoja / vastaavia kompaktiluokan maastureita kuin meilläkin.



    Miksi tarvitsisikaan kertoa? Nuo ovat hyvin isoja potentiaalisia markkinoita XC90:lle.




    Varmasti. Mutta ei XC90 kilpaile missään samoilla markkinoilla kuin M-B:n G-sarjan AMG, jonka perusteella sinä sepität tarinoita ahdetun V8:n tarpeellisuudesta.



    Se on se sama tarve, jonka vuoksi jotku valitsevat HD:n skootterin sijaan, vaikka skootterilla ajaisi samat matkat pienemmällä kulutuksella ja halvemmilla kuluilla.




    Kai tällä tarpeella on nimi? Ja se on nimenomaan sama isolla autolla ja isolla moottorilla?

    Minusta monta ison auton tarvetta, mm. näyttämisen tarpeen, voi tyydyttää ilman V8-konettakin ja jopa paremmin ilman sitä. Mutta kerro nyt mikä tuo noiden ison auton ja ison koneen sama tarve mahtaa olla, niin jatketaan juttua.



    Ihan samalla tavalla se teho puhuu Möhkössäkin.




    Puhe on voimakkaampaa paremmalla teho-painosuhteella.



    Kyse on vain siitä, että laajempi moottorivalikoima vetoaa laajempaan asiakaskuntaan. Saksalaisilla on kieltämättä laajin moottorivalikoima.




    Itsekin saksalaisen auton omistajana pidän nykyistä moottorikikkailua lähinnä asiakkaan kannalta hankalana. Todella erilaisia koneita on aika vähän, enemmän on niin että samoja koneita myydään eri tehoversioina. Uutena tehokkaamman hintaero on merkittävä, käytettynä suunnilleen 0 perusversioon nähden.



    Varmaa on, että hyvät moottorit ja ratkaisut vetoavat asiakaskuntaan ja hinnallakin on aina tekemistä asian kanssa. Ei konepaletin laajuus sitä sinänsä tee. On paljon erittäin haluttuja autoja, joissa konevaihtoehtoja on vähän tai ainoastaan yksikin.



    Sinänsä Volvon moottorivalikoima ei ole tuossa autossa edes kovin kapea. Tarjolla on bensakone muutamassa teholuokassa, ainakin testien perusteella moderni diesel ja ladattava hybridi. Toki saksalaisilla on jatkossa tarjolla myös hybridejä jolloin niidenkin tarjonta ulottuu laajemmalle kuin pelkkiin bensa- ja dieselkoneisiin ja niiden eri tehoversioihin.



    Japanilaisilla valikoima on kapea ja painottunut isoihin moottoreihin.




    Eipä ole Lexuksenkaan RX:n myyntiä haitannut, vaikka tarjolla on vain hybridi ja pari bensapataa.

      
  • ritsa:

    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/volvolla-vauhti-paalla




    Kovasti ihmettelen, miksi Experience ei ole kommentoinut tuota uutista, kun hän on muuten kommentoinut jatkuvasti Volvo-uutisia. Nythän Experience voi vihdoin huokaista helpotuksesta ainakin toistaiseksi, koska hän on pitkään ollut niin huolissaan Volvon tilanteesta, että on vaahdonnut täällä asiasta jatkuvasti. :sunglasses:



    Nyt Experience vaan pitelemään peukkuja, että XC90 myy jatkossakin hyvin. Alku ainakin näyttää paremmalta, kuin mitä Volvo itsekään uskoi, joten varmasti sinäkin olet tyytyväinen ja huojentunut.

      
  • Tuossa uutisessahan maalaillaan vain ja ainoastaan ennenaikaisia toiveunia myynnin kehityksestä parempaan suuntaan. Hihkukaa vasta sitten jos nuo myyntiluvut toteutuu nimittäin uuden XC90:n valmistus pääsee käyntiin vasta 2015 kaikkine edellä kerroittuine puutteineen.

      
  • Derrick miksi jatkat tuota järjetöntä trollausta? Helvetin kuvottavaa meininkiä tuskin olen ainoa joka on tuota mieltä.

      
  • tracktest:

    Derrick miksi jatkat tuota järjetöntä trollausta? Helvetin kuvottavaa meininkiä tuskin olen ainoa joka on tuota mieltä.


    Tuskin olet ainoa mutta trolleja täällä kyllä riittää, vielä enemmän ns. aikuisia merkkifanaatikkoja joiden kanssa ei voi käydä mitään järkevää keskustelua.

      
  • tracktest:

    Tuossa uutisessahan maalaillaan vain ja ainoastaan ennenaikaisia toiveunia myynnin kehityksestä parempaan suuntaan. Hihkukaa vasta sitten jos nuo myyntiluvut toteutuu nimittäin uuden XC90:n valmistus pääsee käyntiin vasta 2015 kaikkine edellä kerroittuine puutteineen.


    Ennakkomyynnistähän tuossa oli puhe, suosittua uutta autoa joutuu yleensä odottamaan ainakin 3 kuukautta, joskus jopa vuoden. Jonoja ei saada purettua muuten kuin väkeä lisäämällä.

      
  • ritsa:

    tracktest:
    Derrick miksi jatkat tuota järjetöntä trollausta? Helvetin kuvottavaa meininkiä tuskin olen ainoa joka on tuota mieltä.

    Tuskin olet ainoa mutta trolleja täällä kyllä riittää, vielä enemmän ns. aikuisia merkkifanaatikkoja joiden kanssa ei voi käydä mitään järkevää keskustelua.




    Järkevän keskustelun edellytys on se että on edes hitusen kunnioitusta muita keskustelijoita kohtaan. Osalta tuota hitustakaan ei kaivamallakaan saa ulos. Oma kantani on se että trolleja ei ruokita komppaamalla kuten eräät täällä tekee vaan annetaan kunnolla palautetta. Paskasta haastamisen osaa kaikki älylliset olennot fiksut vaan ei lähde paskanheittoon mukaan vaan tuomitsee sen heti alkuunsa.

      
  • tracktest:

    ritsa:
    tracktest:
    Derrick miksi jatkat tuota järjetöntä trollausta? Helvetin kuvottavaa meininkiä tuskin olen ainoa joka on tuota mieltä.

    Tuskin olet ainoa mutta trolleja täällä kyllä riittää, vielä enemmän ns. aikuisia merkkifanaatikkoja joiden kanssa ei voi käydä mitään järkevää keskustelua.


    Järkevän keskustelun edellytys on se että on edes hitusen kunnioitusta muita keskustelijoita kohtaan. Osalta tuota hitustakaan ei kaivamallakaan saa ulos. Oma kantani on se että trolleja ei ruokita komppaamalla kuten eräät täällä tekee vaan annetaan kunnolla palautetta. Paskasta haastamisen osaa kaikki älylliset olennot fiksut vaan ei lähde paskanheittoon mukaan vaan tuomitsee sen heti alkuunsa.


    Sinä voit siis näyttää tässä esimerkkiä. Fiksu ei tuomitse ketään, sitäkin älykkäämpi jättää trollit keskustelemaan keskenään.

      
  • ritsa:

    tracktest:
    Tuossa uutisessahan maalaillaan vain ja ainoastaan ennenaikaisia toiveunia myynnin kehityksestä parempaan suuntaan. Hihkukaa vasta sitten jos nuo myyntiluvut toteutuu nimittäin uuden XC90:n valmistus pääsee käyntiin vasta 2015 kaikkine edellä kerroittuine puutteineen.

    Ennakkomyynnistähän tuossa oli puhe, suosittua uutta autoa joutuu yleensä odottamaan ainakin 3 kuukautta, joskus jopa vuoden. Jonoja ei saada purettua muuten kuin väkeä lisäämällä.




    Näyttäviä uutisotsikoita tuolla saadaan aikaiseksi. Myyntiluvut vuoden päätteeksi kertoo kaiken oleellisen miten on mennyt. Kaikki muu on joutavaa höpinää.



    Unessa olevat saadaan noin paremmin hereille kun kerrotaan pitkistä tilausajoista. Itse en odota mitään autoa vuotta vaan haen itseäni kiinnostavia autoja yksilöllisistä BMW:stä joita onneksi löytyy hieman käytettyinä kalleimmat kilometrit jo takana. Täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla olevat harvinaisemmat menopelit ovat se juttu mikä säväyttää ja kiinnostaa. Näitä ei tule joka marketin pihassa vastaan eikä sieltä poistuttaessakaan heh. Näen tämän kaikkein järkevimpänä tapana muut saa toki olla mitä mieltä haluaa.

      
  • tracktest:

    Derrick miksi jatkat tuota järjetöntä trollausta? Helvetin kuvottavaa meininkiä tuskin olen ainoa joka on tuota mieltä.




    Kyse ei ollut trollaukesta, vaan profiloinnista.



    (Lisäksi en vastusta saksalaisuutta sinänsä, esimerkiksi saksalaiset tekee hyviä dekkarisarjoja, laittakaa vaikka hakusanaksi "HD-Krimiarchiv" youtubeen, niin sieltä näkee ilmaiseksi saksalaisia dekkarisarjoja erittäin korkealla kuvanlaadulla, itse olen Google Chromecastin avulla katsonut näitä sarjoja televisiosta, en tosin osaa saksaa. Ehkä avaan tästä ihan oman keskusteluketjun kun nämä autokeskustelut ovat lähinnä typerää jankkausta ja TM on yleistekniikan julkaisu).

      
  • tracktest:

    Tuossa uutisessahan maalaillaan vain ja ainoastaan ennenaikaisia toiveunia myynnin kehityksestä parempaan suuntaan. Hihkukaa vasta sitten jos nuo myyntiluvut toteutuu nimittäin uuden XC90:n valmistus pääsee käyntiin vasta 2015 kaikkine edellä kerroittuine puutteineen.




    Ei tässä kukaan mitään hihku. Ei minua ainakaan sinänsä Volvon myyntiluvut hetkauta, vaikka toki toivon, että Ruotsissa pärjätään. Toisaalta eihän tuo mitään pelkkää toiveunta tulevaisuudesta ole, sillä uutisen mukaan Volvon myynti on kasvanut 9,2 % tämän vuoden aikana ja XC90 mallia on myyty ennakkoon paremmin kuin kuviteltiin. Ihan hyvältä siis näyttää ainakin tällä hetkellä.



    Eikö sinua ihmetytä se, että Experience on pari vuotta kommentoinut lähes jokaista Volvo-uutista ja ollut todella "huolissaan" Volvon myynnistä. Nyt kun tulee positiivinen uutinen, niin Experience yllättäen vaikenee. :smile:

      
  • Ajattelija2013:

    tracktest:
    Tuossa uutisessahan maalaillaan vain ja ainoastaan ennenaikaisia toiveunia myynnin kehityksestä parempaan suuntaan. Hihkukaa vasta sitten jos nuo myyntiluvut toteutuu nimittäin uuden XC90:n valmistus pääsee käyntiin vasta 2015 kaikkine edellä kerroittuine puutteineen.


    Ei tässä kukaan mitään hihku. Ei minua ainakaan sinänsä Volvon myyntiluvut hetkauta, vaikka toki toivon, että Ruotsissa pärjätään. Toisaalta eihän tuo mitään pelkkää toiveunta tulevaisuudesta ole, sillä uutisen mukaan Volvon myynti on kasvanut 9,2 % tämän vuoden aikana ja XC90 mallia on myyty ennakkoon paremmin kuin kuviteltiin. Ihan hyvältä siis näyttää ainakin tällä hetkellä.

    Eikö sinua ihmetytä se, että Experience on pari vuotta kommentoinut lähes jokaista Volvo-uutista ja ollut todella "huolissaan" Volvon myynnistä. Nyt kun tulee positiivinen uutinen, niin Experience yllättäen vaikenee. :smile:




    Hän on varmaan pahoittanut mielensä siitä, että Volvolla on nyt käytössään niin paljon pääomaa.



    On muuten harvinaisen ärsyttävä mulkero tämä Experience samoin kuin nämä hänen aseveljensä. Kun Volvo oli Fordin omistuksessa, niin tuo Experience vetosi aina tähän seikkaan, ja nyt kun omistaja on muuttunut kiinalaiseksi niin Experience vetoaa tähän seikkaan jotenkin negatiivisena, paljastaen samalla pohjattoman tietämättömyytensä kun kyse on loppujen lopuksi siitä että tuo kiinalaisuus rajoittuu lähinnä noihin pääomiin joilla toimintaa rahoitetaan.



    Vai luuleeko hän että Torslanda on muualla kuin Ruotsissa.

      
  • Tyhmännäköinen. Muovinen. Kiinalaistettu. Huipputyhmänä yksityiskohtana etumaskin logon pyöreys.



    Volvo on kuollut.

      
  • Sen kummemmin ottamatta kantaa näihin trolleihin, derrick, kuukeri, ajattelijaxxxx, wesa, mutta etumaskissa on yksi erikoinen piirre. Volvon logossa maskissa nuoli osoittaa eri suuntaan (alemmaksi) kuin esim. ratissa jossa on se perinteinen suunta. Eli jos firmalla on logo, sen täytyisi olla yhdenmukainen joka paikassa. Muissa Volvoissa se maskin nuoli on kuten pitääkin. Tällainen pieni havainto..

      
  • Experience:

    Sen kummemmin ottamatta kantaa näihin trolleihin, derrick, kuukeri, ajattelijaxxxx, wesa, mutta etumaskissa on yksi erikoinen piirre. Volvon logossa maskissa nuoli osoittaa eri suuntaan (alemmaksi) kuin esim. ratissa jossa on se perinteinen suunta. Eli jos firmalla on logo, sen täytyisi olla yhdenmukainen joka paikassa. Muissa Volvoissa se maskin nuoli on kuten pitääkin. Tällainen pieni havainto..




    Nimimerkki Experience on trollannut jo 15.7.2007 lukien seuraavilla nimimerkeillä; XWD, Andrea, Neue ja Heinzman. Eli seitsemän vuotta.



    Tuossa:



    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t4547



    Lisäksi hän uskoo että automerkit BMW, Mercedes ja Audi kilpailevat Suomessa yhdessä Volvoa vastaan. Niillä on jokin yhteisyritys Audi-BMW-Mercedes Suomi Oy

      
  • Experience:

    Sen kummemmin ottamatta kantaa näihin trolleihin, derrick, kuukeri, ajattelijaxxxx, wesa, mutta etumaskissa on yksi erikoinen piirre. Volvon logossa maskissa nuoli osoittaa eri suuntaan (alemmaksi) kuin esim. ratissa jossa on se perinteinen suunta. Eli jos firmalla on logo, sen täytyisi olla yhdenmukainen joka paikassa. Muissa Volvoissa se maskin nuoli on kuten pitääkin. Tällainen pieni havainto..




    On meitä moneen junaan... :smile:

      
  • Ajattelija2013:

    Experience:
    Sen kummemmin ottamatta kantaa näihin trolleihin, derrick, kuukeri, ajattelijaxxxx, wesa, mutta etumaskissa on yksi erikoinen piirre. Volvon logossa maskissa nuoli osoittaa eri suuntaan (alemmaksi) kuin esim. ratissa jossa on se perinteinen suunta. Eli jos firmalla on logo, sen täytyisi olla yhdenmukainen joka paikassa. Muissa Volvoissa se maskin nuoli on kuten pitääkin. Tällainen pieni havainto..


    On meitä moneen junaan... :smile:




    Ajattelija, mikä on mielipide tästä Volvo-logon variaatioista?

      
  • Experience:



    Logo muuttuu XC90 myötä, jos et asiaa vielä tiennyt.

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288731095516.html

      
  • Experience:

    Ajattelija2013:
    Experience:
    Sen kummemmin ottamatta kantaa näihin trolleihin, derrick, kuukeri, ajattelijaxxxx, wesa, mutta etumaskissa on yksi erikoinen piirre. Volvon logossa maskissa nuoli osoittaa eri suuntaan (alemmaksi) kuin esim. ratissa jossa on se perinteinen suunta. Eli jos firmalla on logo, sen täytyisi olla yhdenmukainen joka paikassa. Muissa Volvoissa se maskin nuoli on kuten pitääkin. Tällainen pieni havainto..


    On meitä moneen junaan... :smile:


    Ajattelija, mikä on mielipide tästä Volvo-logon variaatioista?




    Ei ole kyseiseen asiaan mitään mielipidettä. Lähinnä tuo sinun touhusi huvittaa minua. :smile:



    Kuulut juuri siihen käsittämättömään porukkaan, joka arvostelee yhtä automerkkiä vuodesta toiseen, mutta joka samalla jaksaa kirjoittaa, vaahdota ja kaivella asiaa siitä yhdestä ja samasta automerkistä jatkuvasti. Mikäköhän ajaa ihmisen tuollaiseen tilaan? Ketää oikeasti kiinnostaa, mihin suuntaan Volvon nuoli sojottaa? :weary:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit