Omasta näkökulmastani katsoen kysymys ei ole siitä, myykö XC90 riittävästi tai kannattaisiko Volvon kehittää vain tähän malliin isompi moottori. Ensimmäiseen kysymykseen vastaus riippuu aivan vastaajan ajatuksista ja toiseen vastaus on mitä ilmeisimmin ei. Alusta alkaen olen puhunut vain siitä, että kapea moottorivalikoima vähentää myyntiä. Ei tässä sen kummemmasta ole kysy. Tämän varsin täysin selvän faktan ääneen sanominen vain saa tietyissä kirjoittajissa aikaan uskomattomia reaktioita.
"Lopeta NHB kirjoittaminen, niin järjettömät väitteet ja vääristelyt vähenevät huomattavasti."
Pidinkin aika hyvän tauon tänne kirjoittelusta, eikä sama ole kaukana nytkään. Siinä näytti kyllä loppuvan kaikki keskutelu tältä palstalta. No samapa tuolle, aika vähän täällä on kirjoittajia, joilla on jotain mielenkiintoista sanottavaa.
"Alusta alkaen olen puhunut vain siitä, että kapea moottorivalikoima vähentää myyntiä. Ei tässä sen kummemmasta ole kysy. Tämän varsin täysin selvän faktan ääneen sanominen vain saa tietyissä kirjoittajissa aikaan uskomattomia reaktioita."
Tietenkin se vähentää myyntiä. Kuten myös rakettimoottorin puuttuminen vähentää myyntiä, koska joku saattaisi sellaisenkin ostaa. Oleellinen kysymys on tietenkin alusta asti ollut, myisikö Volvo V8 koneella niin paljon, että sellainen olisi kannattanut kehittää käytännössä vain yhtä mallia varten. Itsestään selvä vastaus on, että V8:n kehittäminen olisi ollut täysin järjetöntä. Volvo myy erinomaisesti käyttäen vain neloskoneita.
KOSKA NHB:n MUISTI TAAS PÄTKII, niin lainataanpa vielä kerran mitä hän kirjoitti:
"Tuon luokan autoon 8-sylinterinen moottori olisi kuitenkin tarpeen."
Tässä sanot täysin yksiselitteisesti, että SUV:ssa pitäisi olla V8. Et todellakaan vain sano, että sen puuttuminen vain vähentää myyntiä, vaan sanot, että V8 on tarpeen, jotta malli voi menestyä.
Keskustelun otsikko kysyi, onko XC90 susi vai ei. Ei ole ollut susi testeissä, ei muotoilun osalta, eikä myynnillisesti. Ja tämäkös muutamia harmittaa.
"Keskustelun otsikko kysyi, onko XC90 susi vai ei. Ei ole ollut susi testeissä, ei muotoilun osalta, eikä myynnillisesti. Ja tämäkös muutamia harmittaa."
Tuo kiteyttää aika hyvin asian. Toki hyviä perusteluja olisi kiinnostavaa lukea, jos joku on sitä mieltä että XC90 tai joku muu Volvon uusi malli on susi.
"Seuraavina vuosina XC90 myi huomattavasti tuota enemmän. Ennätys 86 tuhatta on vuodelta 2005. Tuolloin M-Klasse ja X5 olivat myynniltään samaa luokkaa. Viime vuonna esimerkiksi tuo X5 myi 168 tuhatta, mutta Volvo on edelleen edeltäjänsä myynilukujen tasolla."
Vanhaa XC 90 mallia on myyty yhteensä 636.143 kpl, eli keskimäärin 48.924 autoa vuodessa 13 vuoden aikana.
Joten on harhaanjohtavaa väittää, että myynti olisi ollut koko ajan tasolla 86.000 autoa.
"Joten on harhaanjohtavaa väittää, että myynti olisi ollut koko ajan tasolla 86.000 autoa."
Ihanko tosi? Siksi varmaankin kirjoitin, että ENNÄTYSVUOTENA 2005 myynti oli tuo 86 000. Sun ja erään toisen nimimerkinvaihtajan, jonka viestiin vahingossa vastasin, argumentointi on juuri noin järjetöntä. Kun ette oikeasti löydä mitään korjattavaa kirjoituksistani, niin vajoatte jostakin käsittämättömästä syystä juuri noin typerälle tasolle. Parhaimmillaan irroitatte jonkin irrallisen lauseen yhteydestään ja sävellätte sille uusia merkityksiä ja typerimmillään sitten ihan suoraan esitätte puhtaita valheitä väitteistäni - juuri niin kuin sinä tuossa teit. Harvalla palstalla törmää tuollaiseen ääliömäisyyksien jatkumoon. Onnitelkaa itseänne. Olette edes jossakin vertaanne vaille. Puolestani saat sinäkin rauhassa valehdella mitä irrationaalinen mielesi vain ikinä keksiikään.
"Ihanko tosi? Siksi varmaankin kirjoitin, että ENNÄTYSVUOTENA 2005 myynti oli tuo 86 000. Sun ja erään toisen nimimerkinvaihtajan, jonka viestiin vahingossa vastasin, argumentointi on juuri noin järjetöntä. Kun ette oikeasti löydä mitään korjattavaa kirjoituksistani, niin vajoatte jostakin käsittämättömästä syystä juuri noin typerälle tasolle. Parhaimmillaan irroitatte jonkin irrallisen lauseen yhteydestään ja sävellätte sille uusia merkityksiä ja typerimmillään sitten ihan suoraan esitätte puhtaita valheitä väitteistäni – juuri niin kuin sinä tuossa teit. Harvalla palstalla törmää tuollaiseen ääliömäisyyksien jatkumoon. Onnitelkaa itseänne. Olette edes jossakin vertaanne vaille. Puolestani saat sinäkin rauhassa valehdella mitä irrationaalinen mielesi vain ikinä keksiikään."
Sinä ja opetuslapsesi olette siis esittäneet että uusi XC 90 yltää ainoastaan edeltäjänsä myyntilukemiin. Epäselväksi on jäänyt miten nämä edeltäjän myynnit määritellään. Esimerkiksi vuonna 2014 vanha XC 90 möi vain 23.784 kpl. Näin ollen kun tiedetään että uusi XC 90 on myynyt noin puolentoista vuoden aikana tuon 122.000 kpl, niin voidaan havaita että se on ikäänkuin tyhjästä saavuttanut markkinaosuutta. Todennäköisesti vanhan XC 90:n myynti on ollut todella vähäistä myös vuotta 2014 edeltävinä vuosina.
Mikset muuten NHB vastaa kaikkiin viesteihin, vaan keskityt haukkumaan kirjoittajia nimimerkin vaihtajiksi. Ei ne nimimerkit viestien sisältöön vaikuta lainkaan.
Volvo XC90 T8 on Suomen myydyin sähköauto/ladattava hybridi. Viime vuonna myytiin yhteensä 266 kpl T8 Volvoja. Siinä mielessä aika kova suoritus, että auto on huomattavasti kalliimpi, kuin esimerkiksi toiseksi myydyin Passat GTE, jota myytiin "vain" 166 kpl.
Viime vuonna XC90 myi 91.522 kappaletta, eli enemmän kuon vanha XC90 milloinkaan, vaikka uusi XC90 on edeltäjäänsä kalliimpi auto. Myös kilpailu 7 paikkaisten SUV:ien kesken on paljon kovempaa, kuin vuosikymmen sitten. Kun huomioidaan, että XC90:en toimitusajat ovat melko pitkiä, niin on selvää, että myynti olisi tätäkin suurempaa, mikäli autoa vain ehdittäisiin valmistamaan tarpeeksi. XC60 on melko vanhasta iästään huolimatta myynyt uuden ennätyksen joka vuosi esittelystään alkaen, eli jos tämä yhtään mitään ennakoi, niin XC90 Volvolla tulee jatkossakin pyyhkimään hyvin.
USA:ssa XC90 myi vuonna 2016 enemmän kuin Audi Q7, joten näytti se nelimukinen kelpaavan sinne suureen Amerikkaankin, toisin kuin monet täällä väittivät. Koko Volvon USA:n myynti kasvoi käsiin vanhenevasta mallistosta huolimatta 18 %, kun USA:n automarkkinat muutoin pysyivät jokseenkin tasaisena. Loistava suoritus merkiltä, joka oli jo välillä hiipumassa kokonaan USA:n markkinoilta. Mitä mahtaakaan tapahtua, kun V90 CC tulee myyntiin ja XC60 sekä S/V60 esitellään lähitulevaisuudessa. Toivottavasti Volvo ei suosiostaan huolimatta "jämähdä" paikoilleen esimerkiksi muotoilun osalta, kuten saksalaisille on käynyt.
Jokuhan väitti, että nelipyttyinen suuri SUV ei kelpaisi edes suomalaisille, mutta aika paljon niitä liikenteessä pyörii hintaluokan huomioiden.
Myyntimäärät USA:n osalta löytyvät Volvon/Audin USA:n sivuilta - kuten ennenkin. Luulisi, että aikuinen osaa itsekin googlailla.
Volvo XC90 32.526 kpl ja Audi Q7 30.563 kpl. Ei ero kovin suuri ole, mutta nelipyttyinen suuri SUV myi jopa USA:ssa paremmin kuin kuusipyttyinen, eli eipä tämä nyt Volvolta kovin huono strategia ollut.
Auto-m tuolla vieraillessaan saa ne kätevästi myös mukaan joten laitetaan vaan linkit kaikkien käyttöön. Eipä tuosta isoa vaivaa ole ja helpottaa se kiinnostuneiden elämää jos ei muuta.
Juuri näin kuten tracktest neuvoo, laita lähde ja linkit. Jos viittaat esim. myyntimääriin niin kerro mistä tieto on saatu. Ja jos mainitset "austraalian testin", niin mikä testi?? Varmasti tullaan olemaan kriittisempiä täällä mitä kirjoitat referoimalla jos ei mitään lähdettä tai linkkiä löydy. Ota onkeesi, näillä mennään.
WhatCar, Australian testin linkin olin laittanut kahteen eri ketjuun ja tämänkin jo kerroin toisessa ketjussa, jossa märisit samasta asiasta. Jospa siis itse lukisit mitä tänne on laitettu ja lopettaisit kitinän.
Nyt kun sinulla on linkit myyntimääriin, niin miten ihmeessä nelipyttyinen XC90 voi myydä enemmän kuin Q7 kutoskoneella, koska jenkithän sinun mukaasi vaativat vähintäänkin kutoskoneen.
Hyvät myyntitiedot löytyvät www.carsalesbase.com sivuilta jossa voi tarkastella yksittäisiä malleja tai segmenttejä.
USAn markkinoilla Volvo todellakin on myynyt hieman Audi Q7:a paremmin. Ja Euroopassakin aika samoissa lukemissa vaikka sieltä Joulukuun luvut vielä puuttuvat. Tosin vanha XC90 on myynyt Jenkeissä kyllä hieman paremmin aikoinaan ja onhan tuo SUV segmentti tuossa välissä hieman kasvanut joten saattaa olla pienoinen pettymys Volvolle. Audi Q7 ei ole koskaan myynyt Jenkeissä kovin hyvin, mutta selkeä parannus on saatu tällä uudella mallilla.
S/V90 on myynyt kyllä todella ankeasti kaikkialla, mutta olisiko tuotannon ramp-up vielä menossa joka rajoittaa saatavuutta?
Mielenkiintoista on kyllä koko suurien sedanien markkina joka on suhteessa nykyään pienentynyt. SUV:t ovat ottaneet vallan vaikka hintaa noilla (myös autoverottomilla markkinoilla) on yleisesti aika paljon enemmän kuin sedaneilla. Tuntuu maailmalla olevan ylimääräistä rahaa ja tarvetta tilalle? Ja onhan tuo trendi havaittavissa myös täällä Pohjolassa vaikkakin viiveellä.
Hyvä linkki RXluxus, tuolta on helppo tutkailla myyntimääriä. Tuo S/V90 myynnti on todellakin nihkeää vaikka on ollut myynnissä jo viime keväästä. Tuskin on edes tuotannon ylösajoa jos maailmanlaajuisesti myynti on vain tuhansia kpl:ita. On yllättävää, luulisi, että vanhojen S80/V70 mallien vaihtajia riittäisi. Olisiko joku laadunparannusprojekti syynä pienelle tuotannolle?
Myynnin aloitus ja toimitusten aloitus on kaksi eri asiaa, mutta kyllähän WhatCar sen tietääkin, vaikka mielellään esittää tyhmää. Kyllä täytyy muuten olla erikoinen henkilö, että on mielellään täysi idiootti, kunhan sen varjolla saa arvostella jotain automerkkiä. Vai pitäisikö nyt kohkata, kun uutta BMW 5 sarjaa ei rekisteröity Suomessa yhtään kappaletta joulukuussa, vaikka myynti on jo alkanut aikoja sitten? Joka kerta kun tällaista tekstiä näkee, tietää että Volvon menestys ottaa WhatCarilla todella koville. Eli anna palaa vain WhatCar, hauskaa luettavaa. Me kaikki tiedämme, että mitä enemmän Volvosta kirjoitat, sitä enemmän olet paniikissa. Ihmettelen vain, miten menestyvä ruotsalaismerkki voi noin paljon harmittaa.
Muistaakseni näiden Volvojen toimitukset siis alkoivat elokuun paikkeilla, eli ei ihme, jos Q1-Q3 on hieman vaisu. Sedanin tuotantohan siirretään Kiinaan, jolloin tuotannon volyymit varmaan kasvavat huomattavasti. Euroopan tuotannossa kaikki paukut laitetaan farmariin.
RXluxus, ainakin globaalisti uusi XC90 ohitti myynnissä jo edeltäjänsä. Näitä ei voi kuitenkaan verrata toisiinsa, koska nykymalli on suhteessa kilpailijoihin selvästi kalliimpi, kuin vanha malli. Toinen monta kertaa mainitsemani asia on se, että Volvo joutui/joutuu rakentamaan myynti- ja markkinointiverkostonsa jenkeissä lähes kokonaan uusiksi. Merkki oli kuihtumassa jo lähes kokonaan pois jenkkien markkinoilta, jos menestystä vertaa parhaimpiin päiviin. Tämä asia on usein muostettu Audin USA:n myyntilukuja pohdittaessa, mutta Volvon tapauksessa myynti- ja markkinointiverkoston tärkeys on kumma kyllä samoilta henkilöiltä unohtunut. Ei ole aivan helppo tehtävä nousta nopeasti USA:n premiumsegmentin myyntitilastoissa. Volvon toimitusajatkin ovat varsin pitkät, mikä sekin osaltaan rajoittaa myyntiä, tai ainakin uusien autojen rekisteröintiä. Tilanne helpottanee ainakin joiltain osin ja joidenkin mallien kohdalla, kunhan tehtaat USA:ssa ja Kiinassa saadaan pyörimään.
Voidaankin siis sanoa, että Audi Q7:n myynnin täytyy olla jonkinlainen pettymys jenkeissä, koska jopa Volvon maasturi myi Audia enemmän (noin yhtä paljon). Audillahan on ollut oitkään tavoitteena nousta Mersun ja Bemarin rinnalle USA:ssa, mutta se ei tunnu onnistuvan millään. Audi Q7 on saavuttanut huikeaa menestystä testeissä, mutta kommenteista ja myynnistä päätellen suuri yleisö on pettynyt auton muotoiluun, joka on erittäin oleellinen asia uusien (etenkin luksus) autojen myynnissä, sanovat tämän palstan "juntit" mitä tahansa. Q7:n muotoilua ei ole kehuttu oikeastaan missään, enkä kyllä yhtään ihmettele.
Minua ei juurikaan kiinnosta mikä on BMW 5:n myynti, näyttäisi olevan em. sivuston mukaan Q4/16 seuraavaa (eur/US/kiina), näissä euroopan joulukuu puuttuu:
"Hyvä linkki RXluxus, tuolta on helppo tutkailla myyntimääriä. Tuo S/V90 myynnti on todellakin nihkeää vaikka on ollut myynnissä jo viime keväästä. Tuskin on edes tuotannon ylösajoa jos maailmanlaajuisesti myynti on vain tuhansia kpl:ita. On yllättävää, luulisi, että vanhojen S80/V70 mallien vaihtajia riittäisi. Olisiko joku laadunparannusprojekti syynä pienelle tuotannolle?"
Suomessa myytiin vuonna 2016 koko Volvon 90-sarjaa yhteensä 3.265 kpl. Ainuttakaan uutta vitossarjan BMW:tä en ole liikenteessä nähnyt.
Toyotan Camry-malli Yhdysvaltain myydyin auto kahdettatoista peräkkäistä vuotta.
Toivelistallani on Camryn hybridimallin tuleminen takaisin Suomen mallistoon.
Minulla on kynä kuumana tilausvahvistusta varten.
"Toyotan Camry-malli Yhdysvaltain myydyin auto kahdettatoista peräkkäistä vuotta.
Toivelistallani on Camryn hybridimallin tuleminen takaisin Suomen mallistoon.
Minulla on kynä kuumana tilausvahvistusta varten."
Fordin F-sarja myy yli tuplat Camryyn verrattuna. Camryn paluuta Eurooppaa odotellessa voi ehtiä muste kuivua kynästä.
Hybridi-Camryllä olisi hyvät edellytykset osua aiemmin haastamaani autoluokkaan 740 GLE tilat nykyaikaisella kulutuksella.
Suomeen ei tuoda Toyotan, Hyundain ja Kian mallistosta kuin näiden kaikkien mallistoon kuuluvien täysikokoisten autojen teossa yli jääneet hukkapalat.
Mielenkiintoista silti, kuinka pikkudieseleitä jaksaa kauhistella kansakunta, joka ajaa pääasiassa kevytkuorma-autoilla (kolme eniten myytyä täysikokoista pick-uppia myy jokainen yksinään enemmän kuin eniten myyty henkilöauto, lähde yllä).
Tämä on yksi Trumpismi, joka on keskitty jo paljon ennen Trumpin vaalivoittoa.
Derrick: "Ainuttakaan uutta vitossarjan BMW:tä en ole liikenteessä nähnyt."
Satutko olemaan tietoinen, että uuden BMW 5-sarjan toimitukset alkavat median mukaan helmikuussa? Ensiesittely on 11. helmikuuta jonka jälkeen asiakkaat saavat aikaisemmin tilaamiaan autoja. Ilmeisesti muutama auto on rekisteröity lehdistön ajoihin, koska ainakin Moottori-lehti juuri julkaisi lyhyen koeajon.
Niin, tuossahan se lukee että myynti alkaa vasta helmikuussa 2017 ja hinnat ovat alkaen 49.397 euroa (hinnastossa tosin on vähän alempi hinta). Ennakkotilauksia on varmaan tehty autosta paljon, mutta taitaa olla niin että näiden määrästä ei ole saatavissa mitään tietoa.
XC90:n Jenkkilän kuukausimyynnin suhde Audi Q7:aan kuvaa suoraan designien onnistuneisuutta. Tämä on yleisesti tunnette fakta. Tälle vuodelle Volvon on täytynyt heikentää rajusti XC90:n designia, koska mallin myynti on romahtanut rajusti jopa Q7:n taakse.
Omasta näkökulmastani katsoen kysymys ei ole siitä, myykö XC90 riittävästi tai kannattaisiko Volvon kehittää vain tähän malliin isompi moottori. Ensimmäiseen kysymykseen vastaus riippuu aivan vastaajan ajatuksista ja toiseen vastaus on mitä ilmeisimmin ei. Alusta alkaen olen puhunut vain siitä, että kapea moottorivalikoima vähentää myyntiä. Ei tässä sen kummemmasta ole kysy. Tämän varsin täysin selvän faktan ääneen sanominen vain saa tietyissä kirjoittajissa aikaan uskomattomia reaktioita.
"Lopeta NHB kirjoittaminen, niin järjettömät väitteet ja vääristelyt vähenevät huomattavasti."
Pidinkin aika hyvän tauon tänne kirjoittelusta, eikä sama ole kaukana nytkään. Siinä näytti kyllä loppuvan kaikki keskutelu tältä palstalta. No samapa tuolle, aika vähän täällä on kirjoittajia, joilla on jotain mielenkiintoista sanottavaa.
"Alusta alkaen olen puhunut vain siitä, että kapea moottorivalikoima vähentää myyntiä. Ei tässä sen kummemmasta ole kysy. Tämän varsin täysin selvän faktan ääneen sanominen vain saa tietyissä kirjoittajissa aikaan uskomattomia reaktioita."
Tietenkin se vähentää myyntiä. Kuten myös rakettimoottorin puuttuminen vähentää myyntiä, koska joku saattaisi sellaisenkin ostaa. Oleellinen kysymys on tietenkin alusta asti ollut, myisikö Volvo V8 koneella niin paljon, että sellainen olisi kannattanut kehittää käytännössä vain yhtä mallia varten. Itsestään selvä vastaus on, että V8:n kehittäminen olisi ollut täysin järjetöntä. Volvo myy erinomaisesti käyttäen vain neloskoneita.
KOSKA NHB:n MUISTI TAAS PÄTKII, niin lainataanpa vielä kerran mitä hän kirjoitti:
"Tuon luokan autoon 8-sylinterinen moottori olisi kuitenkin tarpeen."
Tässä sanot täysin yksiselitteisesti, että SUV:ssa pitäisi olla V8. Et todellakaan vain sano, että sen puuttuminen vain vähentää myyntiä, vaan sanot, että V8 on tarpeen, jotta malli voi menestyä.
Keskustelun otsikko kysyi, onko XC90 susi vai ei. Ei ole ollut susi testeissä, ei muotoilun osalta, eikä myynnillisesti. Ja tämäkös muutamia harmittaa.
"Keskustelun otsikko kysyi, onko XC90 susi vai ei. Ei ole ollut susi testeissä, ei muotoilun osalta, eikä myynnillisesti. Ja tämäkös muutamia harmittaa."
Tuo kiteyttää aika hyvin asian. Toki hyviä perusteluja olisi kiinnostavaa lukea, jos joku on sitä mieltä että XC90 tai joku muu Volvon uusi malli on susi.
"Seuraavina vuosina XC90 myi huomattavasti tuota enemmän. Ennätys 86 tuhatta on vuodelta 2005. Tuolloin M-Klasse ja X5 olivat myynniltään samaa luokkaa. Viime vuonna esimerkiksi tuo X5 myi 168 tuhatta, mutta Volvo on edelleen edeltäjänsä myynilukujen tasolla."
Vanhaa XC 90 mallia on myyty yhteensä 636.143 kpl, eli keskimäärin 48.924 autoa vuodessa 13 vuoden aikana.
Joten on harhaanjohtavaa väittää, että myynti olisi ollut koko ajan tasolla 86.000 autoa.
Hups! tuli teksti väärään otsikkoon.
"Joten on harhaanjohtavaa väittää, että myynti olisi ollut koko ajan tasolla 86.000 autoa."
Ihanko tosi? Siksi varmaankin kirjoitin, että ENNÄTYSVUOTENA 2005 myynti oli tuo 86 000. Sun ja erään toisen nimimerkinvaihtajan, jonka viestiin vahingossa vastasin, argumentointi on juuri noin järjetöntä. Kun ette oikeasti löydä mitään korjattavaa kirjoituksistani, niin vajoatte jostakin käsittämättömästä syystä juuri noin typerälle tasolle. Parhaimmillaan irroitatte jonkin irrallisen lauseen yhteydestään ja sävellätte sille uusia merkityksiä ja typerimmillään sitten ihan suoraan esitätte puhtaita valheitä väitteistäni - juuri niin kuin sinä tuossa teit. Harvalla palstalla törmää tuollaiseen ääliömäisyyksien jatkumoon. Onnitelkaa itseänne. Olette edes jossakin vertaanne vaille. Puolestani saat sinäkin rauhassa valehdella mitä irrationaalinen mielesi vain ikinä keksiikään.
"Ihanko tosi? Siksi varmaankin kirjoitin, että ENNÄTYSVUOTENA 2005 myynti oli tuo 86 000. Sun ja erään toisen nimimerkinvaihtajan, jonka viestiin vahingossa vastasin, argumentointi on juuri noin järjetöntä. Kun ette oikeasti löydä mitään korjattavaa kirjoituksistani, niin vajoatte jostakin käsittämättömästä syystä juuri noin typerälle tasolle. Parhaimmillaan irroitatte jonkin irrallisen lauseen yhteydestään ja sävellätte sille uusia merkityksiä ja typerimmillään sitten ihan suoraan esitätte puhtaita valheitä väitteistäni – juuri niin kuin sinä tuossa teit. Harvalla palstalla törmää tuollaiseen ääliömäisyyksien jatkumoon. Onnitelkaa itseänne. Olette edes jossakin vertaanne vaille. Puolestani saat sinäkin rauhassa valehdella mitä irrationaalinen mielesi vain ikinä keksiikään."
Sinä ja opetuslapsesi olette siis esittäneet että uusi XC 90 yltää ainoastaan edeltäjänsä myyntilukemiin. Epäselväksi on jäänyt miten nämä edeltäjän myynnit määritellään. Esimerkiksi vuonna 2014 vanha XC 90 möi vain 23.784 kpl. Näin ollen kun tiedetään että uusi XC 90 on myynyt noin puolentoista vuoden aikana tuon 122.000 kpl, niin voidaan havaita että se on ikäänkuin tyhjästä saavuttanut markkinaosuutta. Todennäköisesti vanhan XC 90:n myynti on ollut todella vähäistä myös vuotta 2014 edeltävinä vuosina.
Mikset muuten NHB vastaa kaikkiin viesteihin, vaan keskityt haukkumaan kirjoittajia nimimerkin vaihtajiksi. Ei ne nimimerkit viestien sisältöön vaikuta lainkaan.
Volvo XC90 T8 on Suomen myydyin sähköauto/ladattava hybridi. Viime vuonna myytiin yhteensä 266 kpl T8 Volvoja. Siinä mielessä aika kova suoritus, että auto on huomattavasti kalliimpi, kuin esimerkiksi toiseksi myydyin Passat GTE, jota myytiin "vain" 166 kpl.
Viime vuonna XC90 myi 91.522 kappaletta, eli enemmän kuon vanha XC90 milloinkaan, vaikka uusi XC90 on edeltäjäänsä kalliimpi auto. Myös kilpailu 7 paikkaisten SUV:ien kesken on paljon kovempaa, kuin vuosikymmen sitten. Kun huomioidaan, että XC90:en toimitusajat ovat melko pitkiä, niin on selvää, että myynti olisi tätäkin suurempaa, mikäli autoa vain ehdittäisiin valmistamaan tarpeeksi. XC60 on melko vanhasta iästään huolimatta myynyt uuden ennätyksen joka vuosi esittelystään alkaen, eli jos tämä yhtään mitään ennakoi, niin XC90 Volvolla tulee jatkossakin pyyhkimään hyvin.
USA:ssa XC90 myi vuonna 2016 enemmän kuin Audi Q7, joten näytti se nelimukinen kelpaavan sinne suureen Amerikkaankin, toisin kuin monet täällä väittivät. Koko Volvon USA:n myynti kasvoi käsiin vanhenevasta mallistosta huolimatta 18 %, kun USA:n automarkkinat muutoin pysyivät jokseenkin tasaisena. Loistava suoritus merkiltä, joka oli jo välillä hiipumassa kokonaan USA:n markkinoilta. Mitä mahtaakaan tapahtua, kun V90 CC tulee myyntiin ja XC60 sekä S/V60 esitellään lähitulevaisuudessa. Toivottavasti Volvo ei suosiostaan huolimatta "jämähdä" paikoilleen esimerkiksi muotoilun osalta, kuten saksalaisille on käynyt.
Jokuhan väitti, että nelipyttyinen suuri SUV ei kelpaisi edes suomalaisille, mutta aika paljon niitä liikenteessä pyörii hintaluokan huomioiden.
Ja sama jatkuu, ei mitään lähteitä Auto:m:ltä...
Esitä myyntiluvut viime vuonna US:ssa Xc9o ja Q7, montako kappaletta myytiin??? Myös X5 ja Mercedes. Kiitos.
Myyntimäärät USA:n osalta löytyvät Volvon/Audin USA:n sivuilta - kuten ennenkin. Luulisi, että aikuinen osaa itsekin googlailla.
Volvo XC90 32.526 kpl ja Audi Q7 30.563 kpl. Ei ero kovin suuri ole, mutta nelipyttyinen suuri SUV myi jopa USA:ssa paremmin kuin kuusipyttyinen, eli eipä tämä nyt Volvolta kovin huono strategia ollut.
https://www.media.volvocars.com/us/en-us/corporate/sales-volumes
https://www.audiusa.com/newsroom/news/press-releases/2017/01/audi-breaks-annual-u-s-sales-record-in-2016
Esimerkiksi tässä Volvon globaalista myynnistä, mutta siitäkin saanee tietoa Volvon omilta sivuilta.
http://www.automotiveworld.com/news-releases/volvo-cars-2016-sales-hit-new-record/
Hyvä kiitos linkeistä ja tiedosta. Jatka samaa rataa ja laita lähteet ja linkit myös jatkossa. Ei tarvi sitten arvailla.
Jatkossakin pidän sitä riittävänä, että tuon luvut esille. Aikuinen ihminen osaa ne halutessan tarkastaa, jos mielenkiintoa riittää.
Auto-m tuolla vieraillessaan saa ne kätevästi myös mukaan joten laitetaan vaan linkit kaikkien käyttöön. Eipä tuosta isoa vaivaa ole ja helpottaa se kiinnostuneiden elämää jos ei muuta.
Juuri näin kuten tracktest neuvoo, laita lähde ja linkit. Jos viittaat esim. myyntimääriin niin kerro mistä tieto on saatu. Ja jos mainitset "austraalian testin", niin mikä testi?? Varmasti tullaan olemaan kriittisempiä täällä mitä kirjoitat referoimalla jos ei mitään lähdettä tai linkkiä löydy. Ota onkeesi, näillä mennään.
WhatCar, Australian testin linkin olin laittanut kahteen eri ketjuun ja tämänkin jo kerroin toisessa ketjussa, jossa märisit samasta asiasta. Jospa siis itse lukisit mitä tänne on laitettu ja lopettaisit kitinän.
Nyt kun sinulla on linkit myyntimääriin, niin miten ihmeessä nelipyttyinen XC90 voi myydä enemmän kuin Q7 kutoskoneella, koska jenkithän sinun mukaasi vaativat vähintäänkin kutoskoneen.
Hyvät myyntitiedot löytyvät www.carsalesbase.com sivuilta jossa voi tarkastella yksittäisiä malleja tai segmenttejä.
USAn markkinoilla Volvo todellakin on myynyt hieman Audi Q7:a paremmin. Ja Euroopassakin aika samoissa lukemissa vaikka sieltä Joulukuun luvut vielä puuttuvat. Tosin vanha XC90 on myynyt Jenkeissä kyllä hieman paremmin aikoinaan ja onhan tuo SUV segmentti tuossa välissä hieman kasvanut joten saattaa olla pienoinen pettymys Volvolle. Audi Q7 ei ole koskaan myynyt Jenkeissä kovin hyvin, mutta selkeä parannus on saatu tällä uudella mallilla.
S/V90 on myynyt kyllä todella ankeasti kaikkialla, mutta olisiko tuotannon ramp-up vielä menossa joka rajoittaa saatavuutta?
Mielenkiintoista on kyllä koko suurien sedanien markkina joka on suhteessa nykyään pienentynyt. SUV:t ovat ottaneet vallan vaikka hintaa noilla (myös autoverottomilla markkinoilla) on yleisesti aika paljon enemmän kuin sedaneilla. Tuntuu maailmalla olevan ylimääräistä rahaa ja tarvetta tilalle? Ja onhan tuo trendi havaittavissa myös täällä Pohjolassa vaikkakin viiveellä.
Hyvä linkki RXluxus, tuolta on helppo tutkailla myyntimääriä. Tuo S/V90 myynnti on todellakin nihkeää vaikka on ollut myynnissä jo viime keväästä. Tuskin on edes tuotannon ylösajoa jos maailmanlaajuisesti myynti on vain tuhansia kpl:ita. On yllättävää, luulisi, että vanhojen S80/V70 mallien vaihtajia riittäisi. Olisiko joku laadunparannusprojekti syynä pienelle tuotannolle?
Myynnin aloitus ja toimitusten aloitus on kaksi eri asiaa, mutta kyllähän WhatCar sen tietääkin, vaikka mielellään esittää tyhmää. Kyllä täytyy muuten olla erikoinen henkilö, että on mielellään täysi idiootti, kunhan sen varjolla saa arvostella jotain automerkkiä. Vai pitäisikö nyt kohkata, kun uutta BMW 5 sarjaa ei rekisteröity Suomessa yhtään kappaletta joulukuussa, vaikka myynti on jo alkanut aikoja sitten? Joka kerta kun tällaista tekstiä näkee, tietää että Volvon menestys ottaa WhatCarilla todella koville. Eli anna palaa vain WhatCar, hauskaa luettavaa. Me kaikki tiedämme, että mitä enemmän Volvosta kirjoitat, sitä enemmän olet paniikissa. Ihmettelen vain, miten menestyvä ruotsalaismerkki voi noin paljon harmittaa.
Muistaakseni näiden Volvojen toimitukset siis alkoivat elokuun paikkeilla, eli ei ihme, jos Q1-Q3 on hieman vaisu. Sedanin tuotantohan siirretään Kiinaan, jolloin tuotannon volyymit varmaan kasvavat huomattavasti. Euroopan tuotannossa kaikki paukut laitetaan farmariin.
RXluxus, ainakin globaalisti uusi XC90 ohitti myynnissä jo edeltäjänsä. Näitä ei voi kuitenkaan verrata toisiinsa, koska nykymalli on suhteessa kilpailijoihin selvästi kalliimpi, kuin vanha malli. Toinen monta kertaa mainitsemani asia on se, että Volvo joutui/joutuu rakentamaan myynti- ja markkinointiverkostonsa jenkeissä lähes kokonaan uusiksi. Merkki oli kuihtumassa jo lähes kokonaan pois jenkkien markkinoilta, jos menestystä vertaa parhaimpiin päiviin. Tämä asia on usein muostettu Audin USA:n myyntilukuja pohdittaessa, mutta Volvon tapauksessa myynti- ja markkinointiverkoston tärkeys on kumma kyllä samoilta henkilöiltä unohtunut. Ei ole aivan helppo tehtävä nousta nopeasti USA:n premiumsegmentin myyntitilastoissa. Volvon toimitusajatkin ovat varsin pitkät, mikä sekin osaltaan rajoittaa myyntiä, tai ainakin uusien autojen rekisteröintiä. Tilanne helpottanee ainakin joiltain osin ja joidenkin mallien kohdalla, kunhan tehtaat USA:ssa ja Kiinassa saadaan pyörimään.
Voidaankin siis sanoa, että Audi Q7:n myynnin täytyy olla jonkinlainen pettymys jenkeissä, koska jopa Volvon maasturi myi Audia enemmän (noin yhtä paljon). Audillahan on ollut oitkään tavoitteena nousta Mersun ja Bemarin rinnalle USA:ssa, mutta se ei tunnu onnistuvan millään. Audi Q7 on saavuttanut huikeaa menestystä testeissä, mutta kommenteista ja myynnistä päätellen suuri yleisö on pettynyt auton muotoiluun, joka on erittäin oleellinen asia uusien (etenkin luksus) autojen myynnissä, sanovat tämän palstan "juntit" mitä tahansa. Q7:n muotoilua ei ole kehuttu oikeastaan missään, enkä kyllä yhtään ihmettele.
Minua ei juurikaan kiinnosta mikä on BMW 5:n myynti, näyttäisi olevan em. sivuston mukaan Q4/16 seuraavaa (eur/US/kiina), näissä euroopan joulukuu puuttuu:
BMW 5-sarja Q4: 13793 + 4703 + 34170 = 52.666 kpl
Volvo s/V90 Q4: 1543 + 2948 + 968 = 5459 kpl
Eli edelleenkin tuo Volvon S/V90 -myynti on nihkeää. Toimitukset kuitenkin alkoivat jo kauan sitten.
"Hyvä linkki RXluxus, tuolta on helppo tutkailla myyntimääriä. Tuo S/V90 myynnti on todellakin nihkeää vaikka on ollut myynnissä jo viime keväästä. Tuskin on edes tuotannon ylösajoa jos maailmanlaajuisesti myynti on vain tuhansia kpl:ita. On yllättävää, luulisi, että vanhojen S80/V70 mallien vaihtajia riittäisi. Olisiko joku laadunparannusprojekti syynä pienelle tuotannolle?"
Suomessa myytiin vuonna 2016 koko Volvon 90-sarjaa yhteensä 3.265 kpl. Ainuttakaan uutta vitossarjan BMW:tä en ole liikenteessä nähnyt.
Toyotan Camry-malli Yhdysvaltain myydyin auto kahdettatoista peräkkäistä vuotta.
Toivelistallani on Camryn hybridimallin tuleminen takaisin Suomen mallistoon.
Minulla on kynä kuumana tilausvahvistusta varten.
"Toyotan Camry-malli Yhdysvaltain myydyin auto kahdettatoista peräkkäistä vuotta.
Toivelistallani on Camryn hybridimallin tuleminen takaisin Suomen mallistoon.
Minulla on kynä kuumana tilausvahvistusta varten."
Fordin F-sarja myy yli tuplat Camryyn verrattuna. Camryn paluuta Eurooppaa odotellessa voi ehtiä muste kuivua kynästä.
Voi se olla niinkin, mutta kyllä se tuleva Avensis aukko tullaan täyttämään.
@2016: äläpäs etuile jonossa
Hybridi-Camryllä olisi hyvät edellytykset osua aiemmin haastamaani autoluokkaan 740 GLE tilat nykyaikaisella kulutuksella.
Suomeen ei tuoda Toyotan, Hyundain ja Kian mallistosta kuin näiden kaikkien mallistoon kuuluvien täysikokoisten autojen teossa yli jääneet hukkapalat.
Mielenkiintoista silti, kuinka pikkudieseleitä jaksaa kauhistella kansakunta, joka ajaa pääasiassa kevytkuorma-autoilla (kolme eniten myytyä täysikokoista pick-uppia myy jokainen yksinään enemmän kuin eniten myyty henkilöauto, lähde yllä).
Tämä on yksi Trumpismi, joka on keskitty jo paljon ennen Trumpin vaalivoittoa.
Derrick: "Ainuttakaan uutta vitossarjan BMW:tä en ole liikenteessä nähnyt."
Satutko olemaan tietoinen, että uuden BMW 5-sarjan toimitukset alkavat median mukaan helmikuussa? Ensiesittely on 11. helmikuuta jonka jälkeen asiakkaat saavat aikaisemmin tilaamiaan autoja. Ilmeisesti muutama auto on rekisteröity lehdistön ajoihin, koska ainakin Moottori-lehti juuri julkaisi lyhyen koeajon.
Niin, tuossahan se lukee että myynti alkaa vasta helmikuussa 2017 ja hinnat ovat alkaen 49.397 euroa (hinnastossa tosin on vähän alempi hinta). Ennakkotilauksia on varmaan tehty autosta paljon, mutta taitaa olla niin että näiden määrästä ei ole saatavissa mitään tietoa.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/tallainen-bmwn-uusi-5-sarja/
XC90:n Jenkkilän kuukausimyynnin suhde Audi Q7:aan kuvaa suoraan designien onnistuneisuutta. Tämä on yleisesti tunnette fakta. Tälle vuodelle Volvon on täytynyt heikentää rajusti XC90:n designia, koska mallin myynti on romahtanut rajusti jopa Q7:n taakse.
http://www.goodcarbadcar.net/2017/02/usa-suv-crossover-sales-rankings-by-model-january-2017.html