Tuli ostettua uusi ruotsalainen AMS ja siinä 18 sivun perusteellinen SUV-lataushybridivertailu, Audi Q7 v BMW X5 v Volvo xc90.
En lähde referoimaan koko testiä tähän, jos joku haluaa lukea sen niin ostakaa R-kiskalta.
Lopputulos oli kiistaton voitto Audi Q7 e-tron, Volvo toisena ja X5 lähes elinkaarensa lopussa 3. Ensi vuonna toki tulee uusi X5, joten tilanne tulee muuttumaan. Audi Q7:sta todettiin, että tuntuma ratin takana on vain niin ’super-luxusta’. Kertoo paljon miten loistava auto Audi Q7 todella on.
Siis Audi Q7 jälleen testivoittaja, tämä näyttää toistuvan testistä toiseen. Parasta mitä saatavilla on tässä luokassa. Lisäksi erittäin tyylikäs sisältä ja ulkoa. Audin valttina on myös tasaisuus, eli käytännössä kaikista arvostelukohteista tuli kiitettävä, paitsi 'Ekonomi' kohdasta vain 3 tähteä. Ostohinta vaikuttaa tässä varmasti eniten.
Audi Q7:n mukavuudesta mainitaan, että kyseessä on ehkä paras jousitus mitä lehti on koskaan testannut. Turvallisuudesta myös täysi potti. Tiloista annettiin 4 tähteä, samoin 'ajamisen ilosta'.
Lehti vertaili tarkasti akun kestoa ja kulutuksia. Audi Q7 on täysin ylivoimainen tässä: Pelkällä sähköllä: BMW 21,5km; Volvo 32,9km; Audi 50,4km. Testissä ajettiin 272km matka ja keskikulutukset: BMW: 9,5 l/100km; Volvo 8,5 l/100km ja Audi ainoastaan 6,5 l/100km. Loistava tulos Audilta vaikka siinä moottorina V6. Bonuksena moottoriäänet ovat 'härligt', eli herkulliset.
Loppukaneetti: "Audi har gjort ett ordentlig job med Q7 e-tron. Superlyxig och villig att köra på el, men dyr.
No mistään pirkka-tuotteesta tässä ei ole kysymys, mutta ei nuo hinnat nyt aivan pahoja ole kun varustelukin on hyvin kattava:
Q7 3,0 V6 TDI quattro tiptronic 218hv: 85.900 €
Q7 Business 3,0 V6 TDI quattro tiptronic 218hv: 89.218 €
Q7 Business 3,0 V6 TDI quattro tiptronic 272hv: 98.890 €
Q7 e-tron Business 3,0 V6 TDI e-tron quattro tiptronic 374hv: 97.904 €
WhatCar, taisit taas tarkoituksellisesti jättää pois tietoja tästä testistä. Testin loppupisteet olivat seuraavat.
Audi Q7 e-tron: 33,5 pistettä
Volvo XC 90 T8: 32,5 pistettä
BMW XDrive 40e: 29 pistettä
Testissä Volvo ja Audi olivat viiden tähden autoja kun taas BMW jäi neljään tähteen.
Testiautojen hinnat olivat seuraavat.
Audi Q7 e - tron: 835.200 kruunua
Volvo XC 90 T8: 740.900 kruunua
BMW XDrive 40e: 671.000 kruunua
Toisin kuin WhatCar väittää, niin Audin korkeata hankintahintaa ei juurikaan huomioitu pisteytyksessä koska Volvo ja Audi saivat taloudellisuudessa kumpikin 6 pistettä ja BMW sai 7 pistettä. Hintaeroa Volvon ja Audin välillä on 94.300 kruunua. Bemariin hintaeroa on 164.200 kruunua.
Audi sai ohjauksesta 4 pistettä ja Volvo 3,5 pistettä.
Audi sai alustasta 3,5 pistettä ja Volvo sai 4 pistettä.
Moottorista ja vaihteistosta Audi sai 5 pistettä, Volvo 4,5 pistettä ja
BMW 4 pistettä. Nollasta sataan muuten Volvo kiihtyy 6,0 sekunnissa, Audi 6,4 sekunnissa ja BMW 7,1 sekunnissa.
Testissä Audia kiiteltiin hiljaisuudesta, matkustusmukavuudesta ja tuosta sähkömoottorista. Latausnopeutta kiiteltiin myös. Ulkonäköä pidettiin tylsänä mutta pisteisiin tämä ei vaikuttanut.
Kuka tahansa tämä uusi nimimerkki 'Manual' onkaan, niin aivan turhaa tarinaa. Jos päästöissä on ylityksiä, niistä maksetaan, ja jatkossa asia kunnossa. VW:lle pirun kallis huijaus. En hyväksy huijauksia, mutta on myös selvinnyt ettei VW ole ainoa merkki näissä kuvioissa.
Onko Q7 oikea quattro, jossa nelivetoa pyöritetään joko mäntämoottorilla ta sähköllä tai molemmilla? Vai onko kyseessä joku etuvedon ja sähköisen takavedon yhdistelmä?
Mikämikäauto: "En hyväksy huijauksia, mutta on myös selvinnyt ettei VW ole ainoa merkki näissä kuvioissa."
Pahoittelut jatkonarinasta, mutta jotta ei kenellekään jää kevyistä heitostasi epätietoisuutta, niin tarkoittanet VW:n lisäksi Audia, Seatia ja Skodaa?
@740 GLE: Käsittääkseni Q7 e-tronissa on sähkölimppu momentinmuuntimen paikalla vaihteistossa, joten neliveto olisi käytettävissä aina.
Off Topic: Miksiköhän näitä vastaavia diesel plug-in hybrideitä ei ole enemmän ns. tavallisten (takaveto)autojen joukossa. Diesel on ylivoimainen maantiekäytössä ja sähkö taas sopii kaupunkiin. Vai tuleeko NOx-päästöjen rajoittaminen liian kalliiksi?
Kokeilin F30 330e-mallia, mutta vääntö ei oikein vakuuttanut bensaturbossa edes sähkövatkaimen avustamana. Tokihan silläkin pärjäisi, mutta kun on tottunut parempaan. Ja bensatankki oli säälittävän kokoinen. Tavaratilakin oli kutistunut jonkin verran, vaikka minulle se ei olisikaan kynnyskysymys.
Dieselit nyt ovat oikeastaan paikallinen ilmiö. Kovin moni ei halua rakentaa hybridiä vain Eurooppaa varten. Bensaa poltetaan sulavasti ympäri maailmaa.
AMS:n vertailussa ilmoittivat 41 litraa 330e:n tankin tilavuudeksi. On tainnut käydä tila melko vähiin, kun tuollaiseen on jouduttu tyytymään. Vertailussa Passattiin 330e näyttäisi olevan vähän janoisampi ja vähän suorituskykyisempi.
Saksalaisista uutuuksista et ikinä löytäisi näin persiillään olevia korisovituksia. Lähes joka paikassa on sovitukset vinksallaan johonkin suuntaan. Ei edes Ladassa tällaista.
Kumma kyllä emme ole saaneet raporttia syyskuun SUV-myynnistä jenkeissä. Oletuksena voisi toetenkin väittää, että XC90 myy enemmän kuin muut SUVit yhteensä ja varsinkin kauhian rumaa Q7:aa enemmän. No tarkastetaan nyt kumminkin, kun nämä kuukausittaiset jenkkilän myyntiluvut ovat niin tärkeitä. http://www.goodcarbadcar.net/2016/10/usa-suv-crossover-sales-by-model-september-2016-ytd.html
Mitä ihmettä tapahtuu? Tilannehan on sellainen, että Mersun C-, E- ja S-luokan SUVit myyvät jumalautoa paremmin. Bemarilta X3 ja X5 ovat edellä ja Audilta Q5:n lisäksi jopa rumuudestaan tunnettu Q7 on edellä. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että Volvonkin design on kauhian ruma?
NHB, en jaksanut noita tilastoja enää laittaa, koska käsittääkseni sovimme, että emme keskustele toistemme kanssa ja noiden linkkaaminen olisi auttamattomasti viitannut sinun kirjoituksiisi. Sen lisäksi tilastoissa ei varsinaisesti tapahtunut mitään uutta.
Ensinnäkin ei kai kukaan ole Volvoa noihin pienempiin maastureihin verrannut? Älä viitsi olla noin tyhmä, kun et oikeasti sitä ole.
Toiseksi Q7:aa myytiin tuossa kuussa muistaakseni noin kymmenisen kappaletta enemmän kuin Volvoa ja onhan Audi aikaisemminkin ollut edellä joinain kuukausina. Liukuvan vuoden määrässä Volvo on melko selvästi Audin edellä. Poksautteletko nyt samppanjapulloa auki, kun yhden kuukauden ajan Q7 myy jonkun kappaleen enemmän kuin Volvo? Minä kun joskus käsitin, että nelipyttyinen Volvo ei voi myydä jenkeissä juuri mitään, eikä voi päästä lähellekään 6 sylinterisen saksalaisen Q7:n myyntilukuja.
Volvon myyntimäärissä lienee kyllä sellainenkin ongelma, että autoa ei pystytä tuottamaan tarpeeksi paljon. Sama ongelma kyllä koskee joitain saksalaisiakin autoja. En tosin tiedä miten määrät jenkeissä tilastoidaan.
NHB, kun et oikeasti ole tracktestin ja WhatCarin tasoinen idiootti, niin miksi teet itsestäsi oikein tarkoituksella sellaisen?
Piti oikein vielä tarkastaa ja kyllä, Q7 myi peräti 10 kpl enemmän kuin XC90. Ihan oikeasti NHB, tunnen myötähäpeää... Toivottavasti tuo tilasto nyt pelasti viikkosi.
Audi on ykkönen, kuten se on ollut lähes kaikissa testeissä ja Volvo on kovan joukon selvänä kakkosena. Range yltää vielä melko selkeästi kolmoseksi, mutta tämän jälkeen joukko on tasaisempi. Kun XC90 rökittää (tässäkin) testissä Porschen, BMW:n, Lexuksen, Mersun ja Range Roverin, niin kaipa voidaan yksissä tuumin todeta, että XC90 on erinomainen auto ja kuuluu kirkkaasti premium-maastureiden joukkoon.
En ymmärrä mikä vimma NHB:llä on kutsua Volvoa pilkallisesti joksikin "jumalautoksi" (viimeisin viesti), tai ylipäätään nostaa meidän muiden silmissä Volvo jonnekin kaiken yläpuolelle. Itselleni Volvo on vaihtoehto saksalaisille premium-merkeille, eikä se ole teknisesti kaikessa saksalaisten tasolla oleva tuote. Tosin eroavat ne saksalaisetkin toisistaan ja monien ominaisuuksien paremmuus riippuu paljon mallista ja varusteluista, kuten myös Volvonkin tapauksessa. Kuten olen jo monta kertaa kirjoittanut, hinta huomioiden uudet Volvot ovat kuitenkin ainakin minun mittareillani huipputuotteita luokissaan. Ja ainakin XC90 on tällä hetkellä aivan aidostikin yksi parhaimpia suuria SUV-malleja. Kun tähän huomioi vielä itseäni miellyttävän muotoilun sekä sisältä että ulkopuolelta, valmistaa Volvo tällä hetkellä minun tarpeisiini/mielihaluihini eräitä markkinoiden kiinnostavimpia malleja. Ei välttämättä absoluuttisesti markkinoiden paras tuote, mutta teknisesti riittävän hyvä saksalaisiin verrattuna, jotta hinta ja ulkonäkö nousevat ratkaisevammaksi kuin itse tekniset erot.
Minusta uuden auton kulutus on lähes täysi sivuseikka ja varsinkaan tässä hintaluokassa sillä ei ole yhtään mitään merkitystä, mutta kun välillä oli kovaa purinaa noista Volvon kulutuksista, niin siitäkin pari sanaa. Volvon D5 moottorin kulutus oli tämän joukon toiseksi pienin. Toki mukana on myös V6 moottoreilla varustettuja tehokkaampia malleja, mutta esimerkiksi BMW:n 4 pyttyisen dieselin kulutus oli selkeästi Volvoa suurempi ja myös suurempi kuin kaikkien kuusisylinteristen dieselien. Myös Mersun nelipyttyinen kulutti hieman Volvoa enemmän, joskin ero oli marginaalinen. Audin kulutus oli pienin, vaikka koneena 160 kW V6 diesel.
Kaikissa autoalan julkaisuissa joista olen asiasta lukenut, Volvo XC90:stä on ainakin toistaiseksi pidetty huikeana menestystarinana niin autona, kuin myynnillisestikin. Siitä huolimatta tällä palstalla on ollut "asiantuntijoita", joille XC90:en menestys ei ole ollut riittävää ja joiden mielestä menestys on lähinnä Volvon omaa propagandaa. En tiedä kuinka huimaa myynnillistä menestystä nämä "asiantuntijat" odottivat, mutta mahtaisikohan tämä riittää todisteeksi Volvon menestyksestä:
Moody’s said in its analysis: “The upgrade of Volvo Car’s ratings reflects the company’s strong operating performance over the past 12 months based on the successful introduction of the new XC90 and our expectation of further improvements in the company’s credit metrics driven by several new product launches, including the recently launched S90 and V90, over the next 2 years.”?
Jokainen voi sitten arvioida, onko TM:n keskustelupalstalla nimimerkin takana kirjoitteleva "asiantuntija" parempi arvioimaan XC90:en menestystä kuin Moody's. Itse luottaisin enemmän jälkimmäiseen.
Audi Q7:aa aletaan viemään USA:n markkinolle nelisylinterisenä versiona. Mitenkäs tämä nyt näin meni? Eihän nelisylinterisille luksusmaastureille pitänyt olla markkinoita. Kansa kuulemma vaatii V8 moottoreita. Käsittääkseni Q7 Audia ei saa jenkeissä V8:lla (ainakaan bensakoneella), mutta nelipyttyinen kone tulikin nyt tarjolle. Ehkä Audin pitäisi kysyä WhatCarilta asiantuntija-analyysiä. Audilla sentään olisi omasta takaa noita myllyjä, toisin kuin Volvolla, jonka olisi pitänyt upottaa valtavasti rahaa tehdäkseen V8, jota sitten myytäisiin käytännössä vain yhdessä mallissa.
Ja kaikki Q5 Audit kasataan Meksikossa. Eihän tuollaista roskaa voi kukaan ostaa! Onhan Meksiko nyt vähemmän kehittynyt maa kuin Kiina, jossa tehdään muutama kappale S90 pitkää versiota Eurooppaan, jos joku tuollaisen erikoisversion tilaa. Ja tästähän nousi kauhea äläkkä. Miksi nyt Meksikon Audista vaietaan täysin?
XC90 on tippunut sitten reilulla marginaalilla saksalaisten kilpailijoidensa taakse. Kauhean ruma Q7 kävi kaupaksi 17 prosenttia paremmin ja ne kaksi muuta saksalaista tylsimystä myivät 60-70 prosenttia paremmin kuin XC90. On vain yksi sille, nykyinen malli on tilastoissa kilpailijoidensa takana vaikka edeltäjänsä oli kärjessä: uuden XC90:n täytyy olla vieläkin rumempi kuin Q7 eli puhutaan kammottavan rumasta designista. Minä olen aina 100 prosenttisesti oikeassa.
Sitten NHB pientä kertausta taas siitä, mistä olemme keskustelleet. Numeroidaan asiat vielä listaksi, jotta yksinkertaisempikin kaveri pysyy kärryillä.
Muistutan, että en ole koskaan väittänytkään, että Volvo tulisi myymään USA:ssa enemmän kuin Audi Q7. Kun se hyvin pitkään näin teki, niin se oli todella suuri yllätys ja täysin selvä osoitus siitä, että XC90 myy erinomaisesti myös USA:ssa neloskoneesta huolimatta. Missään nimessä ei voida väittää, että neloskone olisi ollut suuri ongelma, koska Volvo myi neloskoneella pitkään paremmin kuin Q7 kutoskoneella. Nykytiedon valossa voidaan sanoa, että V6 tai V8 moottorin valmistaminen ei luultavasti olisi ollut Volvolle järkevää ja sehän oli koko keskustelun alkuperäinen pointti.
NHB, liukuvan vuoden mittarillla XC90 taitaa edelleen olla Audin edellä.
Volvolla on tuotantokapasiteetti käsittääkseni aika tapissa, joten en osaa sanoa, pystyttäisiinkö autoa edes toimittamaan tuon enempää. En kyllä sitäkään tiedä, ovatko myydyt autot toimitettuja autoja vai vasta tilattuja autoja, jolloin tuotantokapasiteetilla ei tietenkään ole niin paljoa merkitystä.
Edelleen selität tuosta vanhasta XC90:stä, vaikka se on jo useita kertoja todettu, että kyseinen auto oli hintaluokaltaan selvästi nykyistä mallia halvempi, eikä näin ollen vertailukelpoinen nykymalliin.
Kuten tuossa ylempänä kirjoitin ja lainasin, myös Moodys hehkuttaa Volvon menestystä. Jokainen tällä palstalla voi sitten arvioida, onko nimimerkki NHB:n tiukka analyysi Volvon menestyksestä merkittävämpi, kuin Moodysin analyysi. Kuvittelisin, että ainakin useimmat yritykset ovat enemmän kiinnostuneita Moodysin analyysista, vaikka NHB luuleekin aina tietävänsä kaiken.
Audifani Sokea-Reetta jakoi taas infoa toisessa ketjussa. Laitetaan nyt tännekin. XC90 ei ole ollut susi missään valossa, mutta Audi taitaa olla aika susi, jos uusimmat huhut pitävät paikkansa. Ehkä myös CO2 päästöissä on huijattu.
Vaikuttaa, että Auto-m, ajattelija xxxx, ym., pitää ihan omaa thredia tässä. Oletko huomannut, ettei kiinnosta ketään kommentisi. Fanaattista suorastaan, vaikea uskoa Audin olevan autosi. Olisiko vanha s40?
Volvon vaihtaminen Audiin, BMW:hen tai MB:iin on jotenkin ymmärrettävä juttuna mutta Audin vaihto Volvoon on jokseenkin harvinaista. Näin ainakin oletan. Audin jatkuva mollaaminen kuulostaa paikoin jo trollaukselta joten WhatCarin analyysi lienee oikea.
Olen kyllä nähnyt Audeja, Mersuja ja Bemareita vaihtoautoina Volvo-liikkeissä. Kannattaa varmaan jalkautua Volvo-liikkeisiin niin ymmärtää asioista enemmän.
Vuoden 2010 jälkeen kun Volvo siirtyi kiinalaisten omistukseen kuulin enemmän näitä Volvo-kuljettajien haluja vaihtaa saksalaisiin kilpailijoihin. On tosin selvää että fanaattisimmat eivät Volvoa vaihda saksalaisiin mistään hinnasta, mutta tämä joukko harvenee vuosi vuodelta. Toiset vannovat takavetoiseen Volvoon lopun elämäänsä jota sitten korjaavat hautaan asti vaikka suurin osa noista pitäisi viedä jo turvallisuudenkin vuoksi suoraan paaliin.
Mistä näin voi päätellä? Varsinkin nykyisessä tilanteessa, kun Volvolla on tyylikkäitä ja ominaisuuksiltaan kilpailukykyisiä uusia mallia, niin eiköhän ne kiinnosta monillakin automerkeillä ajavia. Volvon kiinnostavuus vaan kasvaa, kun uusia malleja tulee lähivuosina koko ajan lisää. Uusiutumistahti vaan on ollut vähän turhan verkkainen viime vuosina, mutta nyt on vihdoin päästy vauhtiin. Juuri Audi ja Volvo on minusta ne, joiden välillä moni tekee valintansa. Näin tein itsekin nykyisen auton valitessani.
Tuli ostettua uusi ruotsalainen AMS ja siinä 18 sivun perusteellinen SUV-lataushybridivertailu, Audi Q7 v BMW X5 v Volvo xc90.
En lähde referoimaan koko testiä tähän, jos joku haluaa lukea sen niin ostakaa R-kiskalta.
Lopputulos oli kiistaton voitto Audi Q7 e-tron, Volvo toisena ja X5 lähes elinkaarensa lopussa 3. Ensi vuonna toki tulee uusi X5, joten tilanne tulee muuttumaan. Audi Q7:sta todettiin, että tuntuma ratin takana on vain niin ’super-luxusta’. Kertoo paljon miten loistava auto Audi Q7 todella on.
Siis Audi Q7 jälleen testivoittaja, tämä näyttää toistuvan testistä toiseen. Parasta mitä saatavilla on tässä luokassa. Lisäksi erittäin tyylikäs sisältä ja ulkoa. Audin valttina on myös tasaisuus, eli käytännössä kaikista arvostelukohteista tuli kiitettävä, paitsi 'Ekonomi' kohdasta vain 3 tähteä. Ostohinta vaikuttaa tässä varmasti eniten.
Audi Q7:n mukavuudesta mainitaan, että kyseessä on ehkä paras jousitus mitä lehti on koskaan testannut. Turvallisuudesta myös täysi potti. Tiloista annettiin 4 tähteä, samoin 'ajamisen ilosta'.
Lehti vertaili tarkasti akun kestoa ja kulutuksia. Audi Q7 on täysin ylivoimainen tässä: Pelkällä sähköllä: BMW 21,5km; Volvo 32,9km; Audi 50,4km. Testissä ajettiin 272km matka ja keskikulutukset: BMW: 9,5 l/100km; Volvo 8,5 l/100km ja Audi ainoastaan 6,5 l/100km. Loistava tulos Audilta vaikka siinä moottorina V6. Bonuksena moottoriäänet ovat 'härligt', eli herkulliset.
Loppukaneetti: "Audi har gjort ett ordentlig job med Q7 e-tron. Superlyxig och villig att köra på el, men dyr.
No mistään pirkka-tuotteesta tässä ei ole kysymys, mutta ei nuo hinnat nyt aivan pahoja ole kun varustelukin on hyvin kattava:
Q7 3,0 V6 TDI quattro tiptronic 218hv: 85.900 €
Q7 Business 3,0 V6 TDI quattro tiptronic 218hv: 89.218 €
Q7 Business 3,0 V6 TDI quattro tiptronic 272hv: 98.890 €
Q7 e-tron Business 3,0 V6 TDI e-tron quattro tiptronic 374hv: 97.904 €
WhatCar, taisit taas tarkoituksellisesti jättää pois tietoja tästä testistä. Testin loppupisteet olivat seuraavat.
Audi Q7 e-tron: 33,5 pistettä
Volvo XC 90 T8: 32,5 pistettä
BMW XDrive 40e: 29 pistettä
Testissä Volvo ja Audi olivat viiden tähden autoja kun taas BMW jäi neljään tähteen.
Testiautojen hinnat olivat seuraavat.
Audi Q7 e - tron: 835.200 kruunua
Volvo XC 90 T8: 740.900 kruunua
BMW XDrive 40e: 671.000 kruunua
Toisin kuin WhatCar väittää, niin Audin korkeata hankintahintaa ei juurikaan huomioitu pisteytyksessä koska Volvo ja Audi saivat taloudellisuudessa kumpikin 6 pistettä ja BMW sai 7 pistettä. Hintaeroa Volvon ja Audin välillä on 94.300 kruunua. Bemariin hintaeroa on 164.200 kruunua.
Audi sai ohjauksesta 4 pistettä ja Volvo 3,5 pistettä.
Audi sai alustasta 3,5 pistettä ja Volvo sai 4 pistettä.
Moottorista ja vaihteistosta Audi sai 5 pistettä, Volvo 4,5 pistettä ja
BMW 4 pistettä. Nollasta sataan muuten Volvo kiihtyy 6,0 sekunnissa, Audi 6,4 sekunnissa ja BMW 7,1 sekunnissa.
Testissä Audia kiiteltiin hiljaisuudesta, matkustusmukavuudesta ja tuosta sähkömoottorista. Latausnopeutta kiiteltiin myös. Ulkonäköä pidettiin tylsänä mutta pisteisiin tämä ei vaikuttanut.
Sähkömoottorien tehot olivat seuraavat:
Audi: 128 hp
BMW: 113 hp
Volvo: 87 hp
Odotetaan nyt vielä Audin lopullista menestymistä: http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/yhdysvaltalaisviranomaiset-vw-ryhman-3-0-dieseleissa-lisahuijauksia/
Kuka tahansa tämä uusi nimimerkki 'Manual' onkaan, niin aivan turhaa tarinaa. Jos päästöissä on ylityksiä, niistä maksetaan, ja jatkossa asia kunnossa. VW:lle pirun kallis huijaus. En hyväksy huijauksia, mutta on myös selvinnyt ettei VW ole ainoa merkki näissä kuvioissa.
Onko Q7 oikea quattro, jossa nelivetoa pyöritetään joko mäntämoottorilla ta sähköllä tai molemmilla? Vai onko kyseessä joku etuvedon ja sähköisen takavedon yhdistelmä?
Mikämikäauto: "En hyväksy huijauksia, mutta on myös selvinnyt ettei VW ole ainoa merkki näissä kuvioissa."
Pahoittelut jatkonarinasta, mutta jotta ei kenellekään jää kevyistä heitostasi epätietoisuutta, niin tarkoittanet VW:n lisäksi Audia, Seatia ja Skodaa?
@740 GLE: Käsittääkseni Q7 e-tronissa on sähkölimppu momentinmuuntimen paikalla vaihteistossa, joten neliveto olisi käytettävissä aina.
Off Topic: Miksiköhän näitä vastaavia diesel plug-in hybrideitä ei ole enemmän ns. tavallisten (takaveto)autojen joukossa. Diesel on ylivoimainen maantiekäytössä ja sähkö taas sopii kaupunkiin. Vai tuleeko NOx-päästöjen rajoittaminen liian kalliiksi?
Kokeilin F30 330e-mallia, mutta vääntö ei oikein vakuuttanut bensaturbossa edes sähkövatkaimen avustamana. Tokihan silläkin pärjäisi, mutta kun on tottunut parempaan. Ja bensatankki oli säälittävän kokoinen. Tavaratilakin oli kutistunut jonkin verran, vaikka minulle se ei olisikaan kynnyskysymys.
Dieselit nyt ovat oikeastaan paikallinen ilmiö. Kovin moni ei halua rakentaa hybridiä vain Eurooppaa varten. Bensaa poltetaan sulavasti ympäri maailmaa.
AMS:n vertailussa ilmoittivat 41 litraa 330e:n tankin tilavuudeksi. On tainnut käydä tila melko vähiin, kun tuollaiseen on jouduttu tyytymään. Vertailussa Passattiin 330e näyttäisi olevan vähän janoisampi ja vähän suorituskykyisempi.
http://www.volkswagen.de/content/medialib/vwd4/de/dialog/testberichte/passat/passat-gte_ams0816036/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/passat-gte_ams0816_036.pdf
NHB taisi kertoa syyn siihen, miksi Mersukin vaihtoi hybridiensä polttomoottorin dieselistä bensaan.
Lännessä ja Kauko-Idässä lähes 0% markkinaosuus.
Audi lopettaa V8 - moottorit ja tilalle tulee esimerkiksi 2,9 litran tuplaturbo V6 josta otetaan 500 hevosvoimaa.
http://teknikensvarld.se/audi-lagger-ned-v8-motorerna-330679/
Taisi mennä nämä laatukommentit väärään ketjuun, eli ongelmat liittyvät juuri 100keuron XC90:een:
Volvolla on melkoisia laatuongelmia:
http://teknikensvarld.se/volvo-har-kvalitetsproblem-332330/
Saksalaisista uutuuksista et ikinä löytäisi näin persiillään olevia korisovituksia. Lähes joka paikassa on sovitukset vinksallaan johonkin suuntaan. Ei edes Ladassa tällaista.
Kumma kyllä emme ole saaneet raporttia syyskuun SUV-myynnistä jenkeissä. Oletuksena voisi toetenkin väittää, että XC90 myy enemmän kuin muut SUVit yhteensä ja varsinkin kauhian rumaa Q7:aa enemmän. No tarkastetaan nyt kumminkin, kun nämä kuukausittaiset jenkkilän myyntiluvut ovat niin tärkeitä.
http://www.goodcarbadcar.net/2016/10/usa-suv-crossover-sales-by-model-september-2016-ytd.html
Mitä ihmettä tapahtuu? Tilannehan on sellainen, että Mersun C-, E- ja S-luokan SUVit myyvät jumalautoa paremmin. Bemarilta X3 ja X5 ovat edellä ja Audilta Q5:n lisäksi jopa rumuudestaan tunnettu Q7 on edellä. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että Volvonkin design on kauhian ruma?
Arvioisin tuon NHB:n viimeisimmän kommentin suurinpiirtein näin lapselliseksi.
https://static.ylilauta.org/files/bt/orig/n4al1129/bemarimiehet.jpg
NHB, en jaksanut noita tilastoja enää laittaa, koska käsittääkseni sovimme, että emme keskustele toistemme kanssa ja noiden linkkaaminen olisi auttamattomasti viitannut sinun kirjoituksiisi. Sen lisäksi tilastoissa ei varsinaisesti tapahtunut mitään uutta.
Ensinnäkin ei kai kukaan ole Volvoa noihin pienempiin maastureihin verrannut? Älä viitsi olla noin tyhmä, kun et oikeasti sitä ole.
Toiseksi Q7:aa myytiin tuossa kuussa muistaakseni noin kymmenisen kappaletta enemmän kuin Volvoa ja onhan Audi aikaisemminkin ollut edellä joinain kuukausina. Liukuvan vuoden määrässä Volvo on melko selvästi Audin edellä. Poksautteletko nyt samppanjapulloa auki, kun yhden kuukauden ajan Q7 myy jonkun kappaleen enemmän kuin Volvo? Minä kun joskus käsitin, että nelipyttyinen Volvo ei voi myydä jenkeissä juuri mitään, eikä voi päästä lähellekään 6 sylinterisen saksalaisen Q7:n myyntilukuja.
Volvon myyntimäärissä lienee kyllä sellainenkin ongelma, että autoa ei pystytä tuottamaan tarpeeksi paljon. Sama ongelma kyllä koskee joitain saksalaisiakin autoja. En tosin tiedä miten määrät jenkeissä tilastoidaan.
NHB, kun et oikeasti ole tracktestin ja WhatCarin tasoinen idiootti, niin miksi teet itsestäsi oikein tarkoituksella sellaisen?
Piti oikein vielä tarkastaa ja kyllä, Q7 myi peräti 10 kpl enemmän kuin XC90. Ihan oikeasti NHB, tunnen myötähäpeää... Toivottavasti tuo tilasto nyt pelasti viikkosi.
Tässä erittäin mielenkiintoinen testi suurista maastureista, mukana myös hieman pienempi Jaguar.
http://www.caradvice.com.au/470932/luxury-suv-comparison-audi-q7-v-bmw-x5-v-jaguar-f-pace-v-lexus-rx350-v-mercedes-benz-gle-v-porsche-cayenne-v-range-rover-sport-v-volvo-xc90/
Audi on ykkönen, kuten se on ollut lähes kaikissa testeissä ja Volvo on kovan joukon selvänä kakkosena. Range yltää vielä melko selkeästi kolmoseksi, mutta tämän jälkeen joukko on tasaisempi. Kun XC90 rökittää (tässäkin) testissä Porschen, BMW:n, Lexuksen, Mersun ja Range Roverin, niin kaipa voidaan yksissä tuumin todeta, että XC90 on erinomainen auto ja kuuluu kirkkaasti premium-maastureiden joukkoon.
En ymmärrä mikä vimma NHB:llä on kutsua Volvoa pilkallisesti joksikin "jumalautoksi" (viimeisin viesti), tai ylipäätään nostaa meidän muiden silmissä Volvo jonnekin kaiken yläpuolelle. Itselleni Volvo on vaihtoehto saksalaisille premium-merkeille, eikä se ole teknisesti kaikessa saksalaisten tasolla oleva tuote. Tosin eroavat ne saksalaisetkin toisistaan ja monien ominaisuuksien paremmuus riippuu paljon mallista ja varusteluista, kuten myös Volvonkin tapauksessa. Kuten olen jo monta kertaa kirjoittanut, hinta huomioiden uudet Volvot ovat kuitenkin ainakin minun mittareillani huipputuotteita luokissaan. Ja ainakin XC90 on tällä hetkellä aivan aidostikin yksi parhaimpia suuria SUV-malleja. Kun tähän huomioi vielä itseäni miellyttävän muotoilun sekä sisältä että ulkopuolelta, valmistaa Volvo tällä hetkellä minun tarpeisiini/mielihaluihini eräitä markkinoiden kiinnostavimpia malleja. Ei välttämättä absoluuttisesti markkinoiden paras tuote, mutta teknisesti riittävän hyvä saksalaisiin verrattuna, jotta hinta ja ulkonäkö nousevat ratkaisevammaksi kuin itse tekniset erot.
Minusta uuden auton kulutus on lähes täysi sivuseikka ja varsinkaan tässä hintaluokassa sillä ei ole yhtään mitään merkitystä, mutta kun välillä oli kovaa purinaa noista Volvon kulutuksista, niin siitäkin pari sanaa. Volvon D5 moottorin kulutus oli tämän joukon toiseksi pienin. Toki mukana on myös V6 moottoreilla varustettuja tehokkaampia malleja, mutta esimerkiksi BMW:n 4 pyttyisen dieselin kulutus oli selkeästi Volvoa suurempi ja myös suurempi kuin kaikkien kuusisylinteristen dieselien. Myös Mersun nelipyttyinen kulutti hieman Volvoa enemmän, joskin ero oli marginaalinen. Audin kulutus oli pienin, vaikka koneena 160 kW V6 diesel.
Kaikissa autoalan julkaisuissa joista olen asiasta lukenut, Volvo XC90:stä on ainakin toistaiseksi pidetty huikeana menestystarinana niin autona, kuin myynnillisestikin. Siitä huolimatta tällä palstalla on ollut "asiantuntijoita", joille XC90:en menestys ei ole ollut riittävää ja joiden mielestä menestys on lähinnä Volvon omaa propagandaa. En tiedä kuinka huimaa myynnillistä menestystä nämä "asiantuntijat" odottivat, mutta mahtaisikohan tämä riittää todisteeksi Volvon menestyksestä:
Moody’s said in its analysis: “The upgrade of Volvo Car’s ratings reflects the company’s strong operating performance over the past 12 months based on the successful introduction of the new XC90 and our expectation of further improvements in the company’s credit metrics driven by several new product launches, including the recently launched S90 and V90, over the next 2 years.”?
Jokainen voi sitten arvioida, onko TM:n keskustelupalstalla nimimerkin takana kirjoitteleva "asiantuntija" parempi arvioimaan XC90:en menestystä kuin Moody's. Itse luottaisin enemmän jälkimmäiseen.
Audi Q7:aa aletaan viemään USA:n markkinolle nelisylinterisenä versiona. Mitenkäs tämä nyt näin meni? Eihän nelisylinterisille luksusmaastureille pitänyt olla markkinoita. Kansa kuulemma vaatii V8 moottoreita. Käsittääkseni Q7 Audia ei saa jenkeissä V8:lla (ainakaan bensakoneella), mutta nelipyttyinen kone tulikin nyt tarjolle. Ehkä Audin pitäisi kysyä WhatCarilta asiantuntija-analyysiä. Audilla sentään olisi omasta takaa noita myllyjä, toisin kuin Volvolla, jonka olisi pitänyt upottaa valtavasti rahaa tehdäkseen V8, jota sitten myytäisiin käytännössä vain yhdessä mallissa.
Ja kaikki Q5 Audit kasataan Meksikossa. Eihän tuollaista roskaa voi kukaan ostaa! Onhan Meksiko nyt vähemmän kehittynyt maa kuin Kiina, jossa tehdään muutama kappale S90 pitkää versiota Eurooppaan, jos joku tuollaisen erikoisversion tilaa. Ja tästähän nousi kauhea äläkkä. Miksi nyt Meksikon Audista vaietaan täysin?
http://www.goodcarbadcar.net/2016/11/usa-complete-suv-crossover-sales-by-model-october-2016-ytd.html
XC90 on tippunut sitten reilulla marginaalilla saksalaisten kilpailijoidensa taakse. Kauhean ruma Q7 kävi kaupaksi 17 prosenttia paremmin ja ne kaksi muuta saksalaista tylsimystä myivät 60-70 prosenttia paremmin kuin XC90. On vain yksi sille, nykyinen malli on tilastoissa kilpailijoidensa takana vaikka edeltäjänsä oli kärjessä: uuden XC90:n täytyy olla vieläkin rumempi kuin Q7 eli puhutaan kammottavan rumasta designista. Minä olen aina 100 prosenttisesti oikeassa.
There was a time:
http://www.thetruthaboutcars.com/wp-content/uploads/2015/08/TTAC-Volvo-XC90-sales-chart.jpg
Sitten NHB pientä kertausta taas siitä, mistä olemme keskustelleet. Numeroidaan asiat vielä listaksi, jotta yksinkertaisempikin kaveri pysyy kärryillä.
Muistutan, että en ole koskaan väittänytkään, että Volvo tulisi myymään USA:ssa enemmän kuin Audi Q7. Kun se hyvin pitkään näin teki, niin se oli todella suuri yllätys ja täysin selvä osoitus siitä, että XC90 myy erinomaisesti myös USA:ssa neloskoneesta huolimatta. Missään nimessä ei voida väittää, että neloskone olisi ollut suuri ongelma, koska Volvo myi neloskoneella pitkään paremmin kuin Q7 kutoskoneella. Nykytiedon valossa voidaan sanoa, että V6 tai V8 moottorin valmistaminen ei luultavasti olisi ollut Volvolle järkevää ja sehän oli koko keskustelun alkuperäinen pointti.
NHB, liukuvan vuoden mittarillla XC90 taitaa edelleen olla Audin edellä.
Volvolla on tuotantokapasiteetti käsittääkseni aika tapissa, joten en osaa sanoa, pystyttäisiinkö autoa edes toimittamaan tuon enempää. En kyllä sitäkään tiedä, ovatko myydyt autot toimitettuja autoja vai vasta tilattuja autoja, jolloin tuotantokapasiteetilla ei tietenkään ole niin paljoa merkitystä.
Edelleen selität tuosta vanhasta XC90:stä, vaikka se on jo useita kertoja todettu, että kyseinen auto oli hintaluokaltaan selvästi nykyistä mallia halvempi, eikä näin ollen vertailukelpoinen nykymalliin.
Kuten tuossa ylempänä kirjoitin ja lainasin, myös Moodys hehkuttaa Volvon menestystä. Jokainen tällä palstalla voi sitten arvioida, onko nimimerkki NHB:n tiukka analyysi Volvon menestyksestä merkittävämpi, kuin Moodysin analyysi. Kuvittelisin, että ainakin useimmat yritykset ovat enemmän kiinnostuneita Moodysin analyysista, vaikka NHB luuleekin aina tietävänsä kaiken.
Oikeastaan Audi Q7:n myynti on muuten negatiivista, sillä Audi ostaa 25000 kpl Q7 malleja takaisin. Jonkun sortin maailmanennätys tämäkin.
http://fortune.com/2016/10/21/audi-q7-diesel-buyback/
Audifani Sokea-Reetta jakoi taas infoa toisessa ketjussa. Laitetaan nyt tännekin. XC90 ei ole ollut susi missään valossa, mutta Audi taitaa olla aika susi, jos uusimmat huhut pitävät paikkansa. Ehkä myös CO2 päästöissä on huijattu.
http://www.reuters.com/article/us-volkswagen-emissions-audi-idUSKBN1300V7
Vaikuttaa, että Auto-m, ajattelija xxxx, ym., pitää ihan omaa thredia tässä. Oletko huomannut, ettei kiinnosta ketään kommentisi. Fanaattista suorastaan, vaikea uskoa Audin olevan autosi. Olisiko vanha s40?
Volvon vaihtaminen Audiin, BMW:hen tai MB:iin on jotenkin ymmärrettävä juttuna mutta Audin vaihto Volvoon on jokseenkin harvinaista. Näin ainakin oletan. Audin jatkuva mollaaminen kuulostaa paikoin jo trollaukselta joten WhatCarin analyysi lienee oikea.
Olen kyllä nähnyt Audeja, Mersuja ja Bemareita vaihtoautoina Volvo-liikkeissä. Kannattaa varmaan jalkautua Volvo-liikkeisiin niin ymmärtää asioista enemmän.
Vuoden 2010 jälkeen kun Volvo siirtyi kiinalaisten omistukseen kuulin enemmän näitä Volvo-kuljettajien haluja vaihtaa saksalaisiin kilpailijoihin. On tosin selvää että fanaattisimmat eivät Volvoa vaihda saksalaisiin mistään hinnasta, mutta tämä joukko harvenee vuosi vuodelta. Toiset vannovat takavetoiseen Volvoon lopun elämäänsä jota sitten korjaavat hautaan asti vaikka suurin osa noista pitäisi viedä jo turvallisuudenkin vuoksi suoraan paaliin.
"Audin vaihto Volvoon on jokseenkin harvinaista."
Mistä näin voi päätellä? Varsinkin nykyisessä tilanteessa, kun Volvolla on tyylikkäitä ja ominaisuuksiltaan kilpailukykyisiä uusia mallia, niin eiköhän ne kiinnosta monillakin automerkeillä ajavia. Volvon kiinnostavuus vaan kasvaa, kun uusia malleja tulee lähivuosina koko ajan lisää. Uusiutumistahti vaan on ollut vähän turhan verkkainen viime vuosina, mutta nyt on vihdoin päästy vauhtiin. Juuri Audi ja Volvo on minusta ne, joiden välillä moni tekee valintansa. Näin tein itsekin nykyisen auton valitessani.
Kyllähän auton tärkein ominaisuus on miehekkäät äänet. Ja niitä ei nelosesta saa.
Joo.... Mopon pakoputkesta sisuskalut pois ja ollaan miehekkäitä.