Minäpä heitän tällaisen: Autoilussa tarvitaan tiettyä pelisilmää ja älykkyyttä. Voisiko olla niin, että samoja ominaisuuksia tarvitaan jotta olisi varaa ostaa, ainakin uutena, noita lueteltuja autoja.
Korrelaatio on selvä: Nopeuslistan kärkiautot kolaroivat selvästi odotusarvoaan vähemmän ja niiden uusimmat ja kalleimmat mallit edeltäjiään vähemmän.
Omassa arvauksessani muotoilisin Jorman arvion hieman toisin: pelisilmä kehittyy pelaamalla. Ne, joille harjoitusta tulee paljon, ostavat suurta ajomääräänsä varten kalliimman auton, jos se on heille mahdollista?
Onko Kumppanilla mitään muuta arviota, kuin huutonaurua?
Minäpä heitän tällaisen: Autoilussa tarvitaan tiettyä pelisilmää ja älykkyyttä. Voisiko olla niin, että samoja ominaisuuksia tarvitaan jotta olisi varaa ostaa, ainakin uutena, noita lueteltuja autoja.
Korrelaatio on selvä: Nopeuslistan kärkiautot kolaroivat selvästi odotusarvoaan vähemmän ja niiden uusimmat ja kalleimmat mallit edeltäjiään vähemmän.
Omassa arvauksessani muotoilisin Jorman arvion hieman toisin: pelisilmä kehittyy pelaamalla. Ne, joille harjoitusta tulee paljon, ostavat suurta ajomääräänsä varten kalliimman auton, jos se on heille mahdollista?
Onko Kumppanilla mitään muuta arviota, kuin huutonaurua?
Kumppanilta voi tuskin muuta tasoa odottaa. Minulla tähän myös oma arvaukseni, kun katselee millä autoilla ajetaan paljon ylinopeuksia ja millä ajetaan paljon onnettomuuksia voidaan poikkeuksia lukuunottamatta yleistää tiettyjä asioita. Keskiverto vanhukset ajavat korkeintaan keskiluokan autoilla jotka useasti ovat vanhoja, näillä ajetaan paljon onnettomuuksia, myös pahoja jotka näkyvät kuolonkolaritilastoissa, pienempiä kolhuja tulee sitäkin enemmän. Näihin hyvin harvoin liittyy kovat nopeudet. Tyypilliset lehtien "kaaharit" jotka ajavat parikymppiä ylinopeutta uusilla merkkiautoilla eivät edusta kärkeä kolaritilastoissa. Tämä jälkimmäinen ilmiö protestoikin vahvasti tiedettä vastaan, näin kun ei tieteen mukaan pitäisi tapahtua vaan nopeuden noston pitäisi aina näkyä lisääntyneinä onnettomuuksina, ehkä TeeCee osaa kertoa miksi näin ei tosielämässä tapahdu.
Tyypilliset lehtien "kaaharit" jotka ajavat parikymppiä ylinopeutta uusilla merkkiautoilla eivät edusta kärkeä kolaritilastoissa. Tämä jälkimmäinen ilmiö protestoikin vahvasti tiedettä vastaan, näin kun ei tieteen mukaan pitäisi tapahtua vaan nopeuden noston pitäisi aina näkyä lisääntyneinä onnettomuuksina, ehkä TeeCee osaa kertoa miksi näin ei tosielämässä tapahdu.
Provoiletko vai tarkoitatko oikeasti, että vielä kaikkien näiden vuosien jälkeenkään et ymmärrä nopeuden muutoksen vaikutusta turvallisuuteen?
Mainitaanko tuossa muuten mitenkään, että minkäikäisiin autoihin, saati kuljettajiin tuo liittyy? Eikös se olisi aika oleellinen tieto kuitenkin, ennen kuin spekuloitte, saati tehdään pitkälle meneviä johtopäätöksiä? En tiedä onko ristiintaulukointia tehty, tai tehtävissä, mutta silti.
740 GLE:
Korrelaatio on selvä: Nopeuslistan kärkiautot kolaroivat selvästi odotusarvoaan vähemmän ja niiden uusimmat ja kalleimmat mallit edeltäjiään vähemmän.
Uusimpien ja kalleimpien mallien lukumäärällä automassasta ei varmaan liene merkitystä tilastollisesti?
Käytetään sitä kuitenkin, miten se tukee tuota spekulointiasi?
740 GLE:
Omassa arvauksessani muotoilisin Jorman arvion hieman toisin: pelisilmä kehittyy pelaamalla. Ne, joille harjoitusta tulee paljon, ostavat suurta ajomääräänsä varten kalliimman auton, jos se on heille mahdollista?
Miten olisi ihan vaan sellainen, että luontevasti paljon ajamalla saa pelisilmää. Ja loppu on todellakin, jos mahdollista, sitten ison kysymysmerkin arvoista puhdasta spekulaatiota. Tukeeko sitä mikään? Taksi-isäntiä ehkä koskee ja rengeillähän sitä silmää sitten luulisi tosiaan kehittyvän
ritsa:
Minulla tähän myös oma arvaukseni
Alat oppia!
ritsa:
kun katselee millä autoilla ajetaan paljon ylinopeuksia ja millä ajetaan paljon onnettomuuksia voidaan . yleistää tiettyjä asioita.
Yleistämistä voi tosin harrastaa moneen suuntaan sitten
ritsa:
Keskiverto vanhukset ajavat korkeintaan keskiluokan autoilla jotka useasti ovat vanhoja .
Kuulostaa yhtä "hyvältä" yleistykseltä tosiaan kuin väittää jormamaisesti, että keskiverto rikkaat/älykkäät/fiksut/pelisilmäiset ajavat vähintään alemman ylemmänluokan autoilla jotka ovat useasti uusia. Eikö hän sitä jotakuinkin tarkoittanut?
ritsa:
Tyypilliset lehtien "kaaharit" jotka ajavat parikymppiä ylinopeutta uusilla merkkiautoilla eivät edusta kärkeä kolaritilastoissa. Tämä jälkimmäinen ilmiö protestoikin vahvasti tiedettä vastaan
Miten mielestäsi tuon minun linkkaamani tilasto (miten se loppuosaltaan menisikään, en tiedä ) tukee arvaustasi? Ja mitä mieltä olet tuosta aiemmin laittamastani vakuutusyhtiöiden tulevaisuudenkuvasta?
Tuosta linkistä on paha mennä sanomaan että Bemari on poikkeuksellisen vaarallinen pelkästään sen takia että tiettyä mallia suosii nuoret lippispäät joilla vauhtia on tuplaten rajoitukseen nähden. Tämä ei siis ole automerkin vika vaan käyttäjäryhmän vika että onnettomuuksia tapahtuu paljon vanhoille kolmos-sarjan bemareille. Alkoholi auttaa myös lukujen nostossa.
Onnettomuusherkin automerkki on BMW, tämä on hyvin lehtiä myyvä etusivun otsikko.
Lehtien otsikko jos BMW on osallisena oli sitten kyseessä ulosajo tai kolari niin otsikko on aina "bemarikuski" jos osallisena joku muu merkki niin otsikko on auto siis muut merkit ovat vain autoja. BMW pitää mainita aina otsikossa nimeltä ja tämä on fakta.
Yksisilmäinen ajattelu saa tässä suunnattomat mittasuhteet kun ruvetaan haukkumaan kaikkia BMW-kuljettajia kuin he olisivat kaikki samanlaisia. Tarvitaanhan kolariin aina se vastapuoli myös. Olisi oikeudenmukaista syyttelyn sijaan tutkia kolareita joissa BMW on osallisena hieman syvällisemmin, että onko se BMW-kuljettaja se syyllinen vai ei. Siis vastapuoli se toinen merkki voi olla syypää kolariin ja tämä BMW kuljettaja täysin syytön. Tuomitaanko hänet tutkimatta heti syylliseksi kolariin vaan sen takia, että taas sitä on kaahattu hirveää ylinopeutta. Tämä kai on se yleinen lehtien luoma harhakuva kaikista BMW-kuljettajista.
Totta on että nuoret suosii BMW:tä. Taitaa olla niin että tämä vauhdin hurmaama porukka on näiden autojen käyttäjäkunnassa se suurin osatekijä siihen että kun mennään aina enempi kuin laki sallii niin silloin sattuu ja tapahtuu. Ja te ennalta tuomisijat muistakaa että kolarin voi aiheuttaa se vastapuoli virheellään eikä tämä kaahaava BMW-kuljettaja siis virheen tekijä joka kolarin todellisuudessa virheellään aiheuttaa on aina myös syyllinen. Toki se usein on myös se kaahaava vielä taitojaan kartuttava nuori joka kaiken aikaa hakee rajojaan kaikkialla ei vain pelkästään auton ratissa. Siksi haluaisin poliisin avaavan näitä kolareita syvällisemmin syistä ja seurauksista että onko se kolarin aiheuttaja kuitenkaan aina se BMW-kuljettaja ainakin haukutuin ja syyllistetyin hän on ja se on lähtökohtaisesti täysin väärä lähestymistapa asioihin.
Toivon todella että nuoret BMW-kuljettajat ottaisivat opikseen tästä huonosta imagosta ja siirtäisivät harjoittelun suljetuille radoille ja rakentaisivat autojaan sinne eivätkä vaarantaisi enään omaa eikä muiden henkeä kaahailulla julkisessa liikenteessä. Me vanhemmat BMW-kuljettajat jotka ajamme sivistyneesti liikenteessä lakeja noudattaen menemme suljetuille radoille jos menohaluja haluamme purkaa ja taitoja testailla. Näyttäminen radoilla on se tapa millä voi saada kunnioitusta jos sitä nuori mieli kaipaa ja kaipaahan se. Olenhan itse ollut myös nuori se meiltä vanhemmilta "viisailta no ainakin kokeneilta" usein saarnatessamme unohtuu. Tehkää nuoret samoin netistä löydätte paikat ja ajat jossa voitte turvallisesti kehittää taitojanne ja saada niitä hyviä neuvoja miten teistä kaikista tulee taitavampia ja vastuullisempia kuljettajia sitä kautta teiden turvallisuus parantuu ja saatte varmasti kiitosta tämän ainaisen haukkumisen sijaan.
Oma kokemus on, että kiireisimpiä liikenteessä ovat muutaman vuoden ikäisellä BMW 3-sarjalla ja Audi A3:lla/A4:llä ajavat. Ilmeisesti nämä koetaan urheilullisiksi ja suorituskykyisiksi ja ovat vielä käytettynä monen nuorenkin kuskin hankittavissa. Noiden omistajien ajotyyli on sitten sen mukainen ja mistään turvaväleistä noilla ajavat törpöimmät ei ole koskaan ilmeisesti kuulleetkaan.
Jos moottoriteillä tai pk-seudun kehäteillä on molemmilla kaistoilla jonot, mutta vasen kaista etenee kuitenkin reipasta 10-20 km mittariylinopeutta, niin on hyvin todennäköistä, että vasemman kaistan vauhtikaan ei riitä, vaan joku em. automallilla ajava aloittaa kaistapujottelun jonojen ohittamiseksi tai sitten ajaa mielenosoituksellisesti lähes puskurissa kiinni, että tajuttaisiin antaa kiireisemmälle tietä, vaikka se ei helposti onnistukaan jonojen takia. Näiden automallien kuskien törttöilyyn liikenteessä törmää niin usein, että ei voi olla pelkkää sattumaa ja sanoohan sen onnettomuustilastotkin.
Isommilla BMW, Audi, Mersu, Volvo ym. kalliimmilla automalleilla ajavat tuntuvat olevan paljon fiksumpaa porukkaa eli ehkä noita ei kovin nuorilla kuskeilla ole varaa hankkiakaan, mikä paljolti selittää asiaa.
Tarvitaanhan kolariin aina se vastapuoli myös. Olisi oikeudenmukaista syyttelyn sijaan tutkia kolareita joissa BMW on osallisena hieman syvällisemmin, että onko se BMW-kuljettaja se syyllinen vai ei.
Aivan. Useinhan vastapuolena on esimerkiksi väärässä paikassa seisoskeleva puu tai liian jyrkän mutkan viereen itsensä sijoittanut pelto.
Onnettomuusherkin automerkki on BMW, tämä on hyvin lehtiä myyvä etusivun otsikko.
No ei todellakaan ole, hiljaisen päivän täytettä korkeintaan. Myyvä otsikko kertoo kouluampumisesta tai perhesurmasta.
Säväreitä Priuksesta saavalle tuo otsikko lehdessä on kuin sitä kuuluisaa päänpaijausta mutta tulee kyllä helvetin paljon halvemmaksi. Onko käynyt mielessä kun tuon otsikon alla kommentoidaan ketkä siellä purkaa paineitaan siinä se jos et heti tajunnut.
Niin voi, Bemareita kun on montaa eri mallia ja ikävuotta.
Koskee muuten kaikkia merkkejä, joita linkeissä on ehkä se kannattaa tosiaan pitää mielessä ja teet johtopäätöksiäsi.
ritsa:
Tuosta linkistä on paha mennä sanomaan että Bemari on poikkeuksellisen vaarallinen pelkästään sen takia että tiettyä mallia suosii nuoret lippispäät joilla vauhtia on tuplaten rajoitukseen nähden.
En minä muuten mistään lippispäistä kirjoittanut, ihan itse vedit sen tuohon. Aiemmista linkeistä on minusta paha mennä sanomaan kyllä mitään fiksuista rikkaista joilla on pelisilmääkään. Mutta ainahan sitä veikkailla voi.
Tuossa raportissa oli muuten aika alussa ihan yleispätevä otsikko, jossa sanotaan että auto on sitä turvallisempi, mitä uudempi se on. Kyllä se koskee kaikkia merkkejä, mitäs sinä kuvittelet?
ritsa:
Tämä ei siis ole automerkin vika vaan käyttäjäryhmän vika että onnettomuuksia tapahtuu paljon vanhoille kolmos-sarjan bemareille. Alkoholi auttaa myös lukujen nostossa.
No minkäs automerkin vika on sitten se, että omistajat on vähemmissä varoissa tai tullut ikää mittariin? Sen takia minä yritän tässä vihjailla, että jormailijoiden johtopäätöksissä voi olla paljonkin tulkinnanvaraa vielä
ritsa:
Mitäs jos otat taas ne lääkkeet, ne näyttää jääneen viimeaikoina vahvasti sinne kaappiin.
Ja taas alkaa lipsumaan. Mitäs jos lopettaisit taas ne lääkärileikkisi
Mitäs jos otat taas ne lääkkeet, ne näyttää jääneen viimeaikoina vahvasti sinne kaappiin.
Ja taas alkaa lipsumaan. Mitäs jos lopettaisit taas ne lääkärileikkisi
Sinulla on lipsunut jo ainakin parikymmentä vuotta, kenties syntymästäsi lähtien tai sitten jatkuvat aivopierusi johtuvat tyhmyyden ja ilkeyden täydellisestä liitosta.
Sinulla on lipsunut jo ainakin parikymmentä vuotta, kenties syntymästäsi lähtien tai sitten jatkuvat aivopierusi johtuvat tyhmyyden ja ilkeyden täydellisestä liitosta.
Mistä sinun lääkärileikkisi juontaa?
Aika harvan tarvitsee moiseen sortua, kertoo siis sinusta aika paljon. Eihän se nimittely ole vaikeaa...
Mitäs jos otat taas ne lääkkeet, ne näyttää jääneen viimeaikoina vahvasti sinne kaappiin.
Ja taas alkaa lipsumaan. Mitäs jos lopettaisit taas ne lääkärileikkisi
Sinulla on lipsunut jo ainakin parikymmentä vuotta, kenties syntymästäsi lähtien tai sitten jatkuvat aivopierusi johtuvat tyhmyyden ja ilkeyden täydellisestä liitosta.
ritsan olisi aika lähteä katsastuskonttorille tutkimuksiin.
Lewyn kappale -tautia sairastavat ovat yleensä nuorempia kuin Alzheimer-potilaat, ja heillä saattaa olla hankalia käytösoireita.
Säväreitä Priuksesta saavalle tuo otsikko lehdessä on kuin sitä kuuluisaa päänpaijausta mutta tulee kyllä helvetin paljon halvemmaksi. Onko käynyt mielessä kun tuon otsikon alla kommentoidaan ketkä siellä purkaa paineitaan siinä se jos et heti tajunnut.
Ei ole käynyt mielessä, en edes lue Iltapäivälehtiä, saati jotain niiden lukijoiden kommentteja. Mutta kerro ihmeessä ketkä siellä paineitaan purkavat.
Sinun kirjoituksissasi sensijaan hämmentää tuo jatkuva viholliskuvien hakeminen. Näitä salaliittolaisia on keskustelupalstoilla, lehdistössä ja nyt tilastojakin kootaan väärin. Olen ymmärtänyt, että olet ajanut BMW:llä lähes 30 vuotta, ja olet valintaasi hyvin tyytyväinen. Tuohon mennessä luulisi ihmisen saavuttavan myös jonkinlaisen sisäisen rauhan, ettei tarvitsisi niin kauheasti välittää mitä muut ihmiset tai vaikka lehdet autostasi kirjoittavat. Löysempi pipo ja sopiva annos itseironiaa ei varmaan olisi pahitteeksi.
Säväreitä Priuksesta saavalle tuo otsikko lehdessä on kuin sitä kuuluisaa päänpaijausta mutta tulee kyllä helvetin paljon halvemmaksi. Onko käynyt mielessä kun tuon otsikon alla kommentoidaan ketkä siellä purkaa paineitaan siinä se jos et heti tajunnut.
Ei ole käynyt mielessä, en edes lue Iltapäivälehtiä, saati jotain niiden lukijoiden kommentteja. Mutta kerro ihmeessä ketkä siellä paineitaan purkavat.
Sinun kirjoituksissasi sensijaan hämmentää tuo jatkuva viholliskuvien hakeminen. Näitä salaliittolaisia on keskustelupalstoilla, lehdistössä ja nyt tilastojakin kootaan väärin. Olen ymmärtänyt, että olet ajanut BMW:llä lähes 30 vuotta, ja olet valintaasi hyvin tyytyväinen. Tuohon mennessä luulisi ihmisen saavuttavan myös jonkinlaisen sisäisen rauhan, ettei tarvitsisi niin kauheasti välittää mitä muut ihmiset tai vaikka lehdet autostasi kirjoittavat. Löysempi pipo ja sopiva annos itseironiaa ei varmaan olisi pahitteeksi.
En tiedä ketä koitat sumuttaa tarinoillasi, turha kuitenkaan on esittää tietämätöntä minuun nuo vuodatukset eivät kylläkään uppoa. Puskasta huutelijoiden kommentteja nuo edelliset turha väittää muuta.
Sinähän tuota kulttuuria edustat huudellaan yleistyksiä ja trollataan minkä keritään. En olisi kommentoinut mitään sinulle mutta tuntui vaan siltä että täytyy. Nyt tiedän minkä sortin huutelija olet joten se siitä. Näyttää ottavan joillekin koville että monen merkin kokeiltuaan löytää merkin joka vastaa kaikiin tarpeisiin mitä olla saattaa. Ja mallejahan on riittävästi joka makuun.
Sisäisestä rauhastani ei sinun tarvitse huolta kantaa. Ja on aivan sama mitä tuollaiset BMW:stä kirjoittavat mitään järkevää kun ei kannata sieltä suunnasta odottaa. En jatka tarinointia kanssasi joten ei tarvinne enää tähän vastata.
Trollien kirjoitteluun ei kannata kenenkään vastailla. Vastaaminen ruokkii heidän tyytyväisyyttään kun kokevat nautintoa kun joku heidän huuteluunsa vastaa.
Olet ladannut samankaltaisen vuodatuksen vuorollaan varmaan puolelle tämän palstan nimimerkeistä. Vaikea sinua on ottaa vakavasti, mutta toisaalta, miksi pitäisikään.
Olet ladannut samankaltaisen vuodatuksen vuorollaan varmaan puolelle tämän palstan nimimerkeistä. Vaikea sinua on ottaa vakavasti, mutta toisaalta, miksi pitäisikään.
Valehtelet tuo ei pidä paikkaansa. Trollit ovat kaikkien tiedossa. Turha sinun on rimpuilla jos olet itsesi munannut ja kuulut tuohon joukkoon ja piste. Miksi koitat kääntää trollaustasi minun syyksi? Hyökkäilysi on tuhoon tuomittu. Jokainen vastaa itse siitä mitä kirjoittaa. Lapsellista horinaa jolle ei voi muuta kuin .
Tracktest, olen kanssasi samaa mieltä, että BMWnostetaan merkkinä esiin kaikissa onnettomuuksissa. Muille merkeille näin ei tehdä. Siitäkin olen samaa mieltä, että Bemareiden onnettomuudet johtunevat pääosin "teinibemareista", joilla ei ole mitään tekemistä uudehkojen autojen kanssa, joista täällä useimmiten puhutaan. Ei uusilla Bemareilla sen enempää kaahata kuin muillakaan merkeillä.
Olen kuitenkin lefan kanssa samaa mieltä siitä, että syytät aivan suotta muita "hermojen menettämisestä" tai trollaamisesta jatkuvasti. Minä olen ollut monta kertaa mielestäsi trolli(vaikka olisin ollut oikeassa), NHB on ollut trolli, lähes kaikki, jotka sanallakaan arvostelevat Bemaria, tai ovat kanssasi eri mieltä, ovat heti mielestäsi trolleja. Kannattaisi ehkä sinunkin käyttää hieman harkintaasi siinä, milloin ketääkin trolliksi syyttelet. Tuo muiden jatkuva trolliksi syytteleminen on mielestäni tietynlaista trollaamista itsessään. Asioista voi olla eri mieltä, eikä se heti tarkoita, että toinen trollaa.
Olen kuitenkin lefan kanssa samaa mieltä siitä, että syytät aivan suotta muita "hermojen menettämisestä" tai trollaamisesta jatkuvasti. Minä olen ollut monta kertaa mielestäsi trolli(vaikka olisin ollut oikeassa), NHB on ollut trolli, lähes kaikki, jotka sanallakaan arvostelevat Bemaria, tai ovat kanssasi eri mieltä, ovat heti mielestäsi trolleja. Kannattaisi ehkä sinunkin käyttää hieman harkintaasi siinä, milloin ketääkin trolliksi syyttelet. Tuo muiden jatkuva trolliksi syytteleminen on mielestäni tietynlaista trollaamista itsessään. Asioista voi olla eri mieltä, eikä se heti tarkoita, että toinen trollaa.
Tracktest, olen kanssasi samaa mieltä, että BMWnostetaan merkkinä esiin kaikissa onnettomuuksissa. Muille merkeille näin ei tehdä. Siitäkin olen samaa mieltä, että Bemareiden onnettomuudet johtunevat pääosin "teinibemareista", joilla ei ole mitään tekemistä uudehkojen autojen kanssa, joista täällä useimmiten puhutaan. Ei uusilla Bemareilla sen enempää kaahata kuin muillakaan merkeillä.
Olen kuitenkin lefan kanssa samaa mieltä siitä, että syytät aivan suotta muita "hermojen menettämisestä" tai trollaamisesta jatkuvasti. Minä olen ollut monta kertaa mielestäsi trolli(vaikka olisin ollut oikeassa), NHB on ollut trolli, lähes kaikki, jotka sanallakaan arvostelevat Bemaria, tai ovat kanssasi eri mieltä, ovat heti mielestäsi trolleja. Kannattaisi ehkä sinunkin käyttää hieman harkintaasi siinä, milloin ketääkin trolliksi syyttelet. Tuo muiden jatkuva trolliksi syytteleminen on mielestäni tietynlaista trollaamista itsessään. Asioista voi olla eri mieltä, eikä se heti tarkoita, että toinen trollaa.
Ymmärrän kritiikkisi täysin puolustan BMW:tä joskus hanakastikin se on pakko myöntää. Mutta eväät täällä netti-keskusteluissa ovat vain sanalla hoidettavissa ja onhan merkkiä kohtaan paljon trollausta ja suoranaista skeidaa kirjoitellaan paljon. Audikin saa osansa, itse en tosin siihen syyllisty ja onhan se lapsellista. Kyllä se lefallakin siitä kytee tuo minun savustus. Kumppanille syötti samaa että miksi täällä roikut tuossa lukemassani keskustelussa. Kaivan sen esiin jos on tarve. Pakko todeta ja kuten jo aiemmin totesin. Ajattelija2013 on parantanut paljon ja kirjoitukset ovat mukavaa luettavaa ja paljosta olen samaa mieltä, vaikken kaikkiin keskusteluihin millään ehdi osallistua. NHB:n kanssa ollaan sotakirveet haudattu ja se on molemminpuolin todettu viisaaksi ratkaisuksi. Pidän NHB:tä yhtenä tiedoiltaan monipuolisimpana keskustelijana mitä tulee autoihin ja paljoon muuhunkin alaan.
Hyvä. Sen verran olet ainakin minulle antanut naurunaihetta, että on pelkästään kohtuullista että saat välillä itsekin nauraa.
Tuo taisi olla sitä ihteään eli sitä solvausta. En ymmärrä tarvettasi hyökkäilyyn ja solvaukseen. Pidät kirjoituksiani naurettavina. Vaikea sinua on ymmärtää ja pitää fiksuna. Näyttää olevan kova tarve tuon suuntaiseen, onko paikkasi nyrkin ja hellan välissä siltä tuo näyttää?
Seison joka sanan takana, tuo oli osaltani aivan asiallinen keskustelu. Päädyin lopulta kysymään, mikä motivoi Kumppania kirjoittelemaan autopalstalle, kun hän ei tosiasiassa kieltäytyy autoista keskustelemasta. Mutta en ole yhtään yllättynyt, että Tracktest käsittämättömän yliherkkänä näki tuossakin jotain savustamista.
Tracktest, olen kanssasi samaa mieltä, että BMWnostetaan merkkinä esiin kaikissa onnettomuuksissa. Muille merkeille näin ei tehdä. Siitäkin olen samaa mieltä, että Bemareiden onnettomuudet johtunevat pääosin "teinibemareista", joilla ei ole mitään tekemistä uudehkojen autojen kanssa, joista täällä useimmiten puhutaan. Ei uusilla Bemareilla sen enempää kaahata kuin muillakaan merkeillä.
Tuo on aivan totta. Samalla tavalla esimerkiksi tietyt koirarodut mainitaan aina kun ne sattuvat osallistumaan johonkin kärhämään, vaikka ne eivät tosiasiassa keskimääräistä aggressiivisempia olisikaan. Valitettavan suuri osa ihmisistä ammentaa tietonsa keltaisesta lehdistöstä, joka elää kohujen ja paheksunnan nostattamisesta.
Seison joka sanan takana, tuo oli osaltani aivan asiallinen keskustelu. Päädyin lopulta kysymään, mikä motivoi Kumppania kirjoittelemaan autopalstalle, kun hän ei tosiasiassa kieltäytyy autoista keskustelemasta. Mutta en ole yhtään yllättynyt, että Tracktest käsittämättömän yliherkkänä näki tuossakin jotain savustamista.
Itsehän aloit hyökkäilyn minua päin. Lopetetaan tähän ettei tarvi torilla tavata. Ymmärrät varmaan vinkin joten parempi olla sovinnolla.
Kumppani:
Korrelaatio on selvä: Nopeuslistan kärkiautot kolaroivat selvästi odotusarvoaan vähemmän ja niiden uusimmat ja kalleimmat mallit edeltäjiään vähemmän.
Omassa arvauksessani muotoilisin Jorman arvion hieman toisin: pelisilmä kehittyy pelaamalla. Ne, joille harjoitusta tulee paljon, ostavat suurta ajomääräänsä varten kalliimman auton, jos se on heille mahdollista?
Onko Kumppanilla mitään muuta arviota, kuin huutonaurua?
740 GLE:
Kumppanilta voi tuskin muuta tasoa odottaa. Minulla tähän myös oma arvaukseni, kun katselee millä autoilla ajetaan paljon ylinopeuksia ja millä ajetaan paljon onnettomuuksia voidaan poikkeuksia lukuunottamatta yleistää tiettyjä asioita. Keskiverto vanhukset ajavat korkeintaan keskiluokan autoilla jotka useasti ovat vanhoja, näillä ajetaan paljon onnettomuuksia, myös pahoja jotka näkyvät kuolonkolaritilastoissa, pienempiä kolhuja tulee sitäkin enemmän. Näihin hyvin harvoin liittyy kovat nopeudet. Tyypilliset lehtien "kaaharit" jotka ajavat parikymppiä ylinopeutta uusilla merkkiautoilla eivät edusta kärkeä kolaritilastoissa. Tämä jälkimmäinen ilmiö protestoikin vahvasti tiedettä vastaan, näin kun ei tieteen mukaan pitäisi tapahtua vaan nopeuden noston pitäisi aina näkyä lisääntyneinä onnettomuuksina, ehkä TeeCee osaa kertoa miksi näin ei tosielämässä tapahdu.
ritsa:
Provoiletko vai tarkoitatko oikeasti, että vielä kaikkien näiden vuosien jälkeenkään et ymmärrä nopeuden muutoksen vaikutusta turvallisuuteen?
http://www.iltalehti.fi/autot/2014081318569617_au.shtml
Mainitaanko tuossa muuten mitenkään, että minkäikäisiin autoihin, saati kuljettajiin tuo liittyy? Eikös se olisi aika oleellinen tieto kuitenkin, ennen kuin spekuloitte, saati tehdään pitkälle meneviä johtopäätöksiä? En tiedä onko ristiintaulukointia tehty, tai tehtävissä, mutta silti.
740 GLE:
Uusimpien ja kalleimpien mallien lukumäärällä automassasta ei varmaan liene merkitystä tilastollisesti?
Löytyykö muuten tuoreempaa kuin tämä tilasto merkeistä joilla kolaroidaan eniten? http://www.iltalehti.fi/autot/2014021918052904_au.shtml
Käytetään sitä kuitenkin, miten se tukee tuota spekulointiasi?
740 GLE:
Miten olisi ihan vaan sellainen, että luontevasti paljon ajamalla saa pelisilmää. Ja loppu on todellakin, jos mahdollista, sitten ison kysymysmerkin arvoista puhdasta spekulaatiota. Tukeeko sitä mikään? Taksi-isäntiä ehkä koskee ja rengeillähän sitä silmää sitten luulisi tosiaan kehittyvän
ritsa:
Alat oppia!
ritsa:
Yleistämistä voi tosin harrastaa moneen suuntaan sitten
ritsa:
Kuulostaa yhtä "hyvältä" yleistykseltä tosiaan kuin väittää jormamaisesti, että keskiverto rikkaat/älykkäät/fiksut/pelisilmäiset ajavat vähintään alemman ylemmänluokan autoilla jotka ovat useasti uusia. Eikö hän sitä jotakuinkin tarkoittanut?
ritsa:
Miten mielestäsi tuon minun linkkaamani tilasto (miten se loppuosaltaan menisikään, en tiedä ) tukee arvaustasi? Ja mitä mieltä olet tuosta aiemmin laittamastani vakuutusyhtiöiden tulevaisuudenkuvasta?
Kumppani:
Niin voi, Bemareita kun on montaa eri mallia ja ikä-vuotta. Mitäs jos otat taas ne lääkkeet, ne näyttää jääneen viimeaikoina vahvasti sinne kaappiin.
http://www.lvk.fi/templates/vinha/services/download.aspx?fid=313898&hash=692ffc32c2644c56fe822429eab6f97ee57ed609c74d81b76806270583fac49a
Tuosta linkistä on paha mennä sanomaan että Bemari on poikkeuksellisen vaarallinen pelkästään sen takia että tiettyä mallia suosii nuoret lippispäät joilla vauhtia on tuplaten rajoitukseen nähden. Tämä ei siis ole automerkin vika vaan käyttäjäryhmän vika että onnettomuuksia tapahtuu paljon vanhoille kolmos-sarjan bemareille. Alkoholi auttaa myös lukujen nostossa.
Onnettomuusherkin automerkki on BMW, tämä on hyvin lehtiä myyvä etusivun otsikko.
Lehtien otsikko jos BMW on osallisena oli sitten kyseessä ulosajo tai kolari niin otsikko on aina "bemarikuski" jos osallisena joku muu merkki niin otsikko on auto siis muut merkit ovat vain autoja. BMW pitää mainita aina otsikossa nimeltä ja tämä on fakta.
Yksisilmäinen ajattelu saa tässä suunnattomat mittasuhteet kun ruvetaan haukkumaan kaikkia BMW-kuljettajia kuin he olisivat kaikki samanlaisia. Tarvitaanhan kolariin aina se vastapuoli myös. Olisi oikeudenmukaista syyttelyn sijaan tutkia kolareita joissa BMW on osallisena hieman syvällisemmin, että onko se BMW-kuljettaja se syyllinen vai ei. Siis vastapuoli se toinen merkki voi olla syypää kolariin ja tämä BMW kuljettaja täysin syytön. Tuomitaanko hänet tutkimatta heti syylliseksi kolariin vaan sen takia, että taas sitä on kaahattu hirveää ylinopeutta. Tämä kai on se yleinen lehtien luoma harhakuva kaikista BMW-kuljettajista.
Totta on että nuoret suosii BMW:tä. Taitaa olla niin että tämä vauhdin hurmaama porukka on näiden autojen käyttäjäkunnassa se suurin osatekijä siihen että kun mennään aina enempi kuin laki sallii niin silloin sattuu ja tapahtuu. Ja te ennalta tuomisijat muistakaa että kolarin voi aiheuttaa se vastapuoli virheellään eikä tämä kaahaava BMW-kuljettaja siis virheen tekijä joka kolarin todellisuudessa virheellään aiheuttaa on aina myös syyllinen. Toki se usein on myös se kaahaava vielä taitojaan kartuttava nuori joka kaiken aikaa hakee rajojaan kaikkialla ei vain pelkästään auton ratissa. Siksi haluaisin poliisin avaavan näitä kolareita syvällisemmin syistä ja seurauksista että onko se kolarin aiheuttaja kuitenkaan aina se BMW-kuljettaja ainakin haukutuin ja syyllistetyin hän on ja se on lähtökohtaisesti täysin väärä lähestymistapa asioihin.
Toivon todella että nuoret BMW-kuljettajat ottaisivat opikseen tästä huonosta imagosta ja siirtäisivät harjoittelun suljetuille radoille ja rakentaisivat autojaan sinne eivätkä vaarantaisi enään omaa eikä muiden henkeä kaahailulla julkisessa liikenteessä. Me vanhemmat BMW-kuljettajat jotka ajamme sivistyneesti liikenteessä lakeja noudattaen menemme suljetuille radoille jos menohaluja haluamme purkaa ja taitoja testailla. Näyttäminen radoilla on se tapa millä voi saada kunnioitusta jos sitä nuori mieli kaipaa ja kaipaahan se. Olenhan itse ollut myös nuori se meiltä vanhemmilta "viisailta no ainakin kokeneilta" usein saarnatessamme unohtuu. Tehkää nuoret samoin netistä löydätte paikat ja ajat jossa voitte turvallisesti kehittää taitojanne ja saada niitä hyviä neuvoja miten teistä kaikista tulee taitavampia ja vastuullisempia kuljettajia sitä kautta teiden turvallisuus parantuu ja saatte varmasti kiitosta tämän ainaisen haukkumisen sijaan.
Oma kokemus on, että kiireisimpiä liikenteessä ovat muutaman vuoden ikäisellä BMW 3-sarjalla ja Audi A3:lla/A4:llä ajavat. Ilmeisesti nämä koetaan urheilullisiksi ja suorituskykyisiksi ja ovat vielä käytettynä monen nuorenkin kuskin hankittavissa. Noiden omistajien ajotyyli on sitten sen mukainen ja mistään turvaväleistä noilla ajavat törpöimmät ei ole koskaan ilmeisesti kuulleetkaan.
Jos moottoriteillä tai pk-seudun kehäteillä on molemmilla kaistoilla jonot, mutta vasen kaista etenee kuitenkin reipasta 10-20 km mittariylinopeutta, niin on hyvin todennäköistä, että vasemman kaistan vauhtikaan ei riitä, vaan joku em. automallilla ajava aloittaa kaistapujottelun jonojen ohittamiseksi tai sitten ajaa mielenosoituksellisesti lähes puskurissa kiinni, että tajuttaisiin antaa kiireisemmälle tietä, vaikka se ei helposti onnistukaan jonojen takia. Näiden automallien kuskien törttöilyyn liikenteessä törmää niin usein, että ei voi olla pelkkää sattumaa ja sanoohan sen onnettomuustilastotkin.
Isommilla BMW, Audi, Mersu, Volvo ym. kalliimmilla automalleilla ajavat tuntuvat olevan paljon fiksumpaa porukkaa eli ehkä noita ei kovin nuorilla kuskeilla ole varaa hankkiakaan, mikä paljolti selittää asiaa.
A-utoilija:
Olet nähnyt ilmeisesti unta, tällaista ei todellisuudessa tapahdu, ainakaan jos on palstan asiantuntijoihin uskova.
tracktest:
No ei todellakaan ole, hiljaisen päivän täytettä korkeintaan. Myyvä otsikko kertoo kouluampumisesta tai perhesurmasta.
tracktest:
Aivan. Useinhan vastapuolena on esimerkiksi väärässä paikassa seisoskeleva puu tai liian jyrkän mutkan viereen itsensä sijoittanut pelto.
Lefa:
Säväreitä Priuksesta saavalle tuo otsikko lehdessä on kuin sitä kuuluisaa päänpaijausta mutta tulee kyllä helvetin paljon halvemmaksi. Onko käynyt mielessä kun tuon otsikon alla kommentoidaan ketkä siellä purkaa paineitaan siinä se jos et heti tajunnut.
http://www.iltalehti.fi/autot/2014081318569617_au.shtml Yleistämistä voi tosin harrastaa moneen suuntaan sitten
ritsa:
Koskee muuten kaikkia merkkejä, joita linkeissä on ehkä se kannattaa tosiaan pitää mielessä ja teet johtopäätöksiäsi.
ritsa:
En minä muuten mistään lippispäistä kirjoittanut, ihan itse vedit sen tuohon. Aiemmista linkeistä on minusta paha mennä sanomaan kyllä mitään fiksuista rikkaista joilla on pelisilmääkään. Mutta ainahan sitä veikkailla voi.
Tuossa raportissa oli muuten aika alussa ihan yleispätevä otsikko, jossa sanotaan että auto on sitä turvallisempi, mitä uudempi se on. Kyllä se koskee kaikkia merkkejä, mitäs sinä kuvittelet?
ritsa:
No minkäs automerkin vika on sitten se, että omistajat on vähemmissä varoissa tai tullut ikää mittariin? Sen takia minä yritän tässä vihjailla, että jormailijoiden johtopäätöksissä voi olla paljonkin tulkinnanvaraa vielä
ritsa:
Ja taas alkaa lipsumaan. Mitäs jos lopettaisit taas ne lääkärileikkisi
Kumppani:
Sinulla on lipsunut jo ainakin parikymmentä vuotta, kenties syntymästäsi lähtien tai sitten jatkuvat aivopierusi johtuvat tyhmyyden ja ilkeyden täydellisestä liitosta.
ritsa:
Mistä sinun lääkärileikkisi juontaa?
Aika harvan tarvitsee moiseen sortua, kertoo siis sinusta aika paljon. Eihän se nimittely ole vaikeaa...
green:
http://www.hs.fi/m/fingerpori/1135236369421
tracktest:
Ei ole käynyt mielessä, en edes lue Iltapäivälehtiä, saati jotain niiden lukijoiden kommentteja. Mutta kerro ihmeessä ketkä siellä paineitaan purkavat.
Sinun kirjoituksissasi sensijaan hämmentää tuo jatkuva viholliskuvien hakeminen. Näitä salaliittolaisia on keskustelupalstoilla, lehdistössä ja nyt tilastojakin kootaan väärin. Olen ymmärtänyt, että olet ajanut BMW:llä lähes 30 vuotta, ja olet valintaasi hyvin tyytyväinen. Tuohon mennessä luulisi ihmisen saavuttavan myös jonkinlaisen sisäisen rauhan, ettei tarvitsisi niin kauheasti välittää mitä muut ihmiset tai vaikka lehdet autostasi kirjoittavat. Löysempi pipo ja sopiva annos itseironiaa ei varmaan olisi pahitteeksi.
Lefa:
En tiedä ketä koitat sumuttaa tarinoillasi, turha kuitenkaan on esittää tietämätöntä minuun nuo vuodatukset eivät kylläkään uppoa. Puskasta huutelijoiden kommentteja nuo edelliset turha väittää muuta.
Sinähän tuota kulttuuria edustat huudellaan yleistyksiä ja trollataan minkä keritään. En olisi kommentoinut mitään sinulle mutta tuntui vaan siltä että täytyy. Nyt tiedän minkä sortin huutelija olet joten se siitä. Näyttää ottavan joillekin koville että monen merkin kokeiltuaan löytää merkin joka vastaa kaikiin tarpeisiin mitä olla saattaa. Ja mallejahan on riittävästi joka makuun.
Sisäisestä rauhastani ei sinun tarvitse huolta kantaa. Ja on aivan sama mitä tuollaiset BMW:stä kirjoittavat mitään järkevää kun ei kannata sieltä suunnasta odottaa. En jatka tarinointia kanssasi joten ei tarvinne enää tähän vastata.
Trollien kirjoitteluun ei kannata kenenkään vastailla. Vastaaminen ruokkii heidän tyytyväisyyttään kun kokevat nautintoa kun joku heidän huuteluunsa vastaa.
Olet ladannut samankaltaisen vuodatuksen vuorollaan varmaan puolelle tämän palstan nimimerkeistä. Vaikea sinua on ottaa vakavasti, mutta toisaalta, miksi pitäisikään.
Lefa:
Valehtelet tuo ei pidä paikkaansa. Trollit ovat kaikkien tiedossa. Turha sinun on rimpuilla jos olet itsesi munannut ja kuulut tuohon joukkoon ja piste. Miksi koitat kääntää trollaustasi minun syyksi? Hyökkäilysi on tuhoon tuomittu. Jokainen vastaa itse siitä mitä kirjoittaa. Lapsellista horinaa jolle ei voi muuta kuin .
Hyvä. Sen verran olet ainakin minulle antanut naurunaihetta, että on pelkästään kohtuullista että saat välillä itsekin nauraa.
Tracktest, olen kanssasi samaa mieltä, että BMWnostetaan merkkinä esiin kaikissa onnettomuuksissa. Muille merkeille näin ei tehdä. Siitäkin olen samaa mieltä, että Bemareiden onnettomuudet johtunevat pääosin "teinibemareista", joilla ei ole mitään tekemistä uudehkojen autojen kanssa, joista täällä useimmiten puhutaan. Ei uusilla Bemareilla sen enempää kaahata kuin muillakaan merkeillä.
Olen kuitenkin lefan kanssa samaa mieltä siitä, että syytät aivan suotta muita "hermojen menettämisestä" tai trollaamisesta jatkuvasti. Minä olen ollut monta kertaa mielestäsi trolli(vaikka olisin ollut oikeassa), NHB on ollut trolli, lähes kaikki, jotka sanallakaan arvostelevat Bemaria, tai ovat kanssasi eri mieltä, ovat heti mielestäsi trolleja. Kannattaisi ehkä sinunkin käyttää hieman harkintaasi siinä, milloin ketääkin trolliksi syyttelet. Tuo muiden jatkuva trolliksi syytteleminen on mielestäni tietynlaista trollaamista itsessään. Asioista voi olla eri mieltä, eikä se heti tarkoita, että toinen trollaa.
Ajattelija2013:
+1
Ajattelija2013:
Ymmärrän kritiikkisi täysin puolustan BMW:tä joskus hanakastikin se on pakko myöntää. Mutta eväät täällä netti-keskusteluissa ovat vain sanalla hoidettavissa ja onhan merkkiä kohtaan paljon trollausta ja suoranaista skeidaa kirjoitellaan paljon. Audikin saa osansa, itse en tosin siihen syyllisty ja onhan se lapsellista. Kyllä se lefallakin siitä kytee tuo minun savustus. Kumppanille syötti samaa että miksi täällä roikut tuossa lukemassani keskustelussa. Kaivan sen esiin jos on tarve. Pakko todeta ja kuten jo aiemmin totesin. Ajattelija2013 on parantanut paljon ja kirjoitukset ovat mukavaa luettavaa ja paljosta olen samaa mieltä, vaikken kaikkiin keskusteluihin millään ehdi osallistua. NHB:n kanssa ollaan sotakirveet haudattu ja se on molemminpuolin todettu viisaaksi ratkaisuksi. Pidän NHB:tä yhtenä tiedoiltaan monipuolisimpana keskustelijana mitä tulee autoihin ja paljoon muuhunkin alaan.
Lefa:
Tuo taisi olla sitä ihteään eli sitä solvausta. En ymmärrä tarvettasi hyökkäilyyn ja solvaukseen. Pidät kirjoituksiani naurettavina. Vaikea sinua on ymmärtää ja pitää fiksuna. Näyttää olevan kova tarve tuon suuntaiseen, onko paikkasi nyrkin ja hellan välissä siltä tuo näyttää?
Tuosta lefan tyyliä keskusteluun.
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t7363,300#m159847
tracktest:
Seison joka sanan takana, tuo oli osaltani aivan asiallinen keskustelu. Päädyin lopulta kysymään, mikä motivoi Kumppania kirjoittelemaan autopalstalle, kun hän ei tosiasiassa kieltäytyy autoista keskustelemasta. Mutta en ole yhtään yllättynyt, että Tracktest käsittämättömän yliherkkänä näki tuossakin jotain savustamista.
Ajattelija2013:
Tuo on aivan totta. Samalla tavalla esimerkiksi tietyt koirarodut mainitaan aina kun ne sattuvat osallistumaan johonkin kärhämään, vaikka ne eivät tosiasiassa keskimääräistä aggressiivisempia olisikaan. Valitettavan suuri osa ihmisistä ammentaa tietonsa keltaisesta lehdistöstä, joka elää kohujen ja paheksunnan nostattamisesta.
Lefa:
Itsehän aloit hyökkäilyn minua päin. Lopetetaan tähän ettei tarvi torilla tavata. Ymmärrät varmaan vinkin joten parempi olla sovinnolla.
tracktest:
Niin mistä se epäasiallinen osuus löytyy?
tracktest:
Väkivallalla uhkailu onkin juuri jotain sellaista kuin kaltaiseltasi juntilta sopi odottaa.