suojatiestä

149 kommenttia
135
  • Lainaus:
    15.10.2005 klo 01:16 Rätkätin kirjoitti
    Lainaus:
    14.10.2005 klo 12:36 Maukka kirjoitti
    Pyrin tasan rajoituksen mukaiseen nopeuteen, käytönnössä menee useimmiten korkeintaan 1- 3 km/h yli.



    Mikä se noista vaihtoehdoista on. Mittarinopeus, absoluuttinen nopeus, sakotettavan nopeuden raja vai mikä? Entäs mitenkä nopeasti siihen pitäisi päästä. Ajatko reilusti alinopeutta pitkän aikaa, kunnes olet saavuttanut sen tai jonkun noista tavoitenopeuksista .. mikä se sitten lieneekin? Entäs sama toisinpäin .. hidastettaessa .. mitenkä pitkältä etukäteen alat ajaa hitaammin? Koko käsite "rajoituksen mukainen nopeus" on hieman hämärä. Merkissä lukee vaikka 80 aivan yksiselitteisesti - vaan miten se sitten mitataan. Hienoa tietenkin on, että siihen pyritään, mutta niin sitä pyritään moniin muihinkin juttuihin - keinot vain vaihtelevat. Pyrkiminenkin on hieman epäselvää - pyritkö hienovaraisesti, pyritkö viikon kuluessa, pyritkö silloin kun huvittaa, pyritkö kaikin voimin, pyritkö seurauksista välittämättä, sinä pyrit nyt ja muista viis, pyritkö joustavasti ja järkevästi - siis niinku kenen mielestä paitsi omasta .. pyrkiä tietenkin kannattaa vaikka siihen ei koskaan pääsisikään. Naapurinlikkakin pyrki oikeustieteelliseen vaikka ei päässytkään.
    Kolleegalla oli tapana vastailla, kun siltä kyseltiin, että mitenkä joku homma piti tehdä, että "hyvin ja huolellisesti .. mieluummin kerralla oikein". Ja saihan hän siitä sitten silmilleen .. kuinkas muutenkaan.



    Absoluuttinen nopeus. GPS:llä tarkastettu
    Alempaan nopeuteen moottorijarrutuksella siten, että vauhti on alempi 0 - 50 metriä ennen merkkiä, hyvin tarkasti siis.
    Ylempään nopeuteen rivakasti. Puskurissa roikkujat putoavat yleensä tässä vaiheessa (hinaavat valitettavasti usein ylinopeudella itsensä takaisin puskuriin tuota pikaa)

    Siitä olen samaa mieltä kanssasi, että käsite rajoituksen mukainen nopeus on helppoudestaan huolimatta käsittämättömän hämärä monelle kuljettajalle.

    Teksistäsi päättelen, että sinä ilmeisesti pyrit tekemään hommasi huonosti ja huolimattomasti, ja sillä, että meneekö oikein ei ole väliä. Vaikka mitäpä sitä turhaan pyrkimään, siinhän voi toinen kuvitella, että pyrkii olemaan parempi kuin muut?

    Sinusta nopeuden pitäminen 1-3 km/h rajoissa on ilmeisesti pahimman luokan saivartelua? Se on kuitenkin kohtuullisen helposti opittavissa oleva taito joka on saavutettavissa, jos on todellista halua sujuvampaan, turvallisempaan ja taloudellisempaan liikkumiseen.

    [Maukka muokkasi tätä viestiä 15.10.2005 klo 07:31]
      
  • Maukka kirjoitti:
    Sinusta nopeuden pitäminen 1-3 km/h rajoissa on ilmeisesti pahimman luokan saivartelua?


    Suomi on vapaa maa - siitä vaan - tuskin siitä haittaakaan on.
    :sunglasses:

    Maukka kirjoitti:
    Teksistäsi päättelen, että sinä ilmeisesti pyrit tekemään hommasi huonosti ja huolimattomasti...


    Ai niinkö?
    :grin:

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 15.10.2005 klo 09:23]
      
  • Liittyykö katsekontakti liikennesilmään? on vaikea ymmärtää että sitä edes voidaan kysyä. Käykö kuljettajalle joka sitä ei käytä siten, että kun keskitytään tarkkaan vauhdinpitoon niin sivutieltä eteen ryntäävä pappa ja mummo päätyvät hautuumaalle, siitä syystä kun tunnollisena itseään pitävä kuljettaja on keskittynyt vauhdin tarkkaan ylläpitoon, eikä tohkeissaan huomaa että papalla ei ollut mitään havaintoa muista kulkijoista?

    Koko ajan näköjään pyritään kytkemään, muut liikenteen oleelliset ja tärkeämmät asiat siihen, että se tarkoittaa ylinopeudella ajoa, eräillä on näköjään talibaniakin kovempi usko yhden asian autuaaksitekevään vaikutukseen, erikoinen näkemys kun liikenteen turvallisuuteen vaikuttaa ehkä kymmeniä tai satoja tärkempiä asioita kuin nopeusmittarin tarkkailu.

    Yhteen asiaan tarvitaan ehdottomasti selvyys, miten ne jotka eivät usko katsekontaktin tarpeeseen, hoitavat parinmuodostuksen kuvioita, onko heillä jokin toinen tapa viestittää vastakkaiselle sukupuolelle viestejä, jos on niin liittyykö se jotenkin nopeuteen.

    Nimimerkki: ehdottoman vakuuttunut molemmissa toiminnoissa katsekontaktin erittäin hallitsevasta roolista.



      
  • Kävin polkupyörällä kaupassa. Iso-Omena on vilkas suuri kauppakeskus n. kilsan päässä. Hyvin toimii katsekontakti polkupyörä/jalankulkuväylällä, suojatietä ylittäessä jne. Ei todellakaan tarvitse nähdä toisen silmämunaa kuten Maukka arveli, että näkökyky on 30-40 m. Arvelisin, että minulla on keskinkertainen näkö, silmälasit nykyään. Silti näen kasvonpiirteet 100 m päästä, ihmisen valkoisen naamataulun näen n. 200 m päästä. Eli kun hän katsoo minuun päin, ymmärrän ihmisenä, että hän havaitsee minut, ja muut ympärillä.

    Joko eräällä on erittäin rajoittunut näkökyky, tai muutenkin rajoittunut kyky tehdä havaintoja ja ymmärtää elekieltä. Ihmisen kasvoissa on n. 300 lihasta jolla puheiden lomassa viestitämme toisillemme tiedostamatta eri tunnetiloja. Ihmisellä on eläinmaailmassa ainutlaatuinen kyky tunnistaa, ymmärtää, lukea ja tulkita näitä tiedostamatta.
    Ainakin useimmilla meistä, aina löytyy jokin poikkeus.

      
  • Lainaus:
    15.10.2005 klo 13:07 SixPack kirjoitti
    Joko eräällä on erittäin rajoittunut näkökyky, tai muutenkin rajoittunut kyky tehdä havaintoja ja ymmärtää elekieltä.


    Alkoi sen verran kiinnostamaan, että kysynkin, jos ajetaan vaikka arkena Tullinpuolmilta Erottajalle klo 16:30 aikoihin, niin kenenkä ilmeitä ja eleitä tulee erityisesti seurattua? Siinä tulee varmaan jokunen tuhat ihmistä seurailtua? Syväanalyysi taitaa kuitenkin olla aika pinnallista - luulisin. Mikä siinä eniten huolettaa on se useiden niskojen määrä, joiden omistajilla on isohko rooli omaan etenemiseeni sekä turvallisuuteeni. Eikä näillä punaniskoilla ole välttämättä hajuakaan siitä mitä heidän takanaan tapahtuu vaikka heillekin on ehkä korostettu joskus, että takana tulevan liikenteen seuraaminen on yhtä tärkeää kuin edessä olevan liikenteen seuraaminenkin. Taitaa totuus kuitenkin olla, jos pidetään huoli ainakin omasta turvavälistä ja seurataan liikennevaloja ja varotaan kaistanvaihtajia, niin muiden naamoilla ei taida olla juuri sen enempää merkitystä koko matkan aikana. Pariutumisilmehdintää voi sitten harrastella toisaalla ja parempaan aikaankin kenties.

    Oma lukunsa on sitten sokeat polkupyöräilijät. Esim. Boulevardilla tai melkeinpä missä hyvänsä vaikka Kaivopuistossa olevilla pyöräteillä nämä sokeat kilpapyöräilijät huristelevat pientä miljoonaa ja sitten vielä suuttuvat, jos joku jalankulkija on erehtynyt hitauttaan jäämään eteen. Noita nykysokeita pitäisi oikeammin kutsua terroristeiksi, sillä kenelläkään ei ole päälleajo-oikeutta siitäkään huolimatta, että joku mummo tai lapsi ei ole ymmärtänyt näitä nykyajan liikennekotkotuksia. Jäin nytkin kuluvana kesänä useasti sivusta seuraamaan, että miten "ystävällisesti" niitä mummoja sekä lapsia "opastettiin". Luoja paratkoon millaista kielenkäyttöä tuli kuultua aikuisena itseään pitäviltä tolloilta. Toivottavasti noilla raggareilla ei ole autoa - meno olisi varmasti vielä kamalampaa. Tämän siitä saa, kun omista ns. oikeuksista pidetään kiinni ihan viimeiseen asti ja jousto, sujuvuus sekä normaalina pidetty kohteliaisuus ovat täysin tuntemattomia käsitteitä näille minä-minä-hemmoille. Onneksi on sitten niitä mukaviakin pyöräilijöitä.

    Oletteko koskaan miettineet mitenkä pitkälle pääsisi pelkästään kunnollisella peruskohteliaisuudella. Jos annetaan tietä, niin on kohteliasta mennä silloin ja on kohteliasta antaa itsekin tietä ja muutenkin olla häiritsemättä ja sotkematta muiden olemista ja etenemistä. On myös kohteliasta olla vaarantamatta toisten terveyttä etc. Kohteliaisuus olisi kaiken kaikkiaan ihan hyvä juttu, mutta se ei tietenkään tarkoita sitä, että joka asiasta tarvitsisi olla samaa mieltä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan - joten se siitä kohteliaisudesta.
    :sunglasses:

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 15.10.2005 klo 18:59]
      
  • Lainaus:
    15.10.2005 klo 11:29 misar kirjoitti
    Liittyykö katsekontakti liikennesilmään? on vaikea ymmärtää että sitä edes voidaan kysyä.


    Tämä ei ollut yllätys. Tuntuu olevan niin paljon asioita, joita on niin kovin vaikeaa ymmärtää, vaikka monta ihmistä koettaa urakalla vääntää rautalangasta.

    Ei näköjään kannattaisi yrittääkään.

      
  • Lainaus:
    15.10.2005 klo 13:07 SixPack kirjoitti
    Kävin polkupyörällä kaupassa. Iso-Omena on vilkas suuri kauppakeskus n. kilsan päässä. Hyvin toimii katsekontakti polkupyörä/jalankulkuväylällä, suojatietä ylittäessä jne. Ei todellakaan tarvitse nähdä toisen silmämunaa kuten Maukka arveli, että näkökyky on 30-40 m. Arvelisin, että minulla on keskinkertainen näkö, silmälasit nykyään. Silti näen kasvonpiirteet 100 m päästä, ihmisen valkoisen naamataulun näen n. 200 m päästä. Eli kun hän katsoo minuun päin, ymmärrän ihmisenä, että hän havaitsee minut, ja muut ympärillä.

    Joko eräällä on erittäin rajoittunut näkökyky, tai muutenkin rajoittunut kyky tehdä havaintoja ja ymmärtää elekieltä. Ihmisen kasvoissa on n. 300 lihasta jolla puheiden lomassa viestitämme toisillemme tiedostamatta eri tunnetiloja. Ihmisellä on eläinmaailmassa ainutlaatuinen kyky tunnistaa, ymmärtää, lukea ja tulkita näitä tiedostamatta.
    Ainakin useimmilla meistä, aina löytyy jokin poikkeus.


    Joo, voit ehkä nähdä naamataulun 200 metrin päästä, mutta mitä se kertoo? Et voi sillä perusteella tehdä oletusta, että henkilöllä on sinuun katsekontakti. Henkilöhän voi olla vaikka sokea, joka kuulee epämääräistä ääntä suunnastasi ja kääntää kasvonsa sinua kohti. Ja sinä luulet iloisesti saaneesi katsekontaktin.

    Mutta nythän onkin täysikuu ja supermiehet liikkeellä. Varmaan ne pystyvät kuutamonvalossakin näkemään puolen kilometrin päästä hirven silmänliikkeistä milloin se aikoo hypätä tielle. Sitten voi lisätä vauhtia että hirvi ei ehdi alle. :sunglasses:

    Ihminen luulee näkökyvystään helposti liikoja. Kaikki ei ole todellakaan aina sitä, miltä ensisilmäyksellä näyttää.

    Hitaissa pyöräilynopeuksissa katsekontaktilla on käyttöä. Reippaammissa pyöräilynopeuksissa katsekontakti ei enää toimi.

    Olet muuten unohtanut vaatia valvonnan kohdentamista ylinopeuksien sijasta katsekontaktikykyyn. :tongue:

      
  • Lainaus:
    15.10.2005 klo 11:29 misar kirjoitti
    Käykö kuljettajalle joka sitä ei käytä siten, että kun keskitytään tarkkaan vauhdinpitoon niin sivutieltä eteen ryntäävä pappa ja mummo päätyvät hautuumaalle, siitä syystä kun tunnollisena itseään pitävä kuljettaja on keskittynyt vauhdin tarkkaan ylläpitoon, eikä tohkeissaan huomaa että papalla ei ollut mitään havaintoa muista kulkijoista?

    Koko ajan näköjään pyritään kytkemään, muut liikenteen oleelliset ja tärkeämmät asiat siihen, että se tarkoittaa ylinopeudella ajoa, eräillä on näköjään talibaniakin kovempi usko yhden asian autuaaksitekevään vaikutukseen, erikoinen näkemys kun liikenteen turvallisuuteen vaikuttaa ehkä kymmeniä tai satoja tärkempiä asioita kuin nopeusmittarin tarkkailu.


    Rajoituksen mukaisen nopeuden ylläpitäminen tuntuu olevan monelle erittäin vaikeaa. Minusta moinen osoittaa sen verran heikkoa autolla-ajotaitoa, keskittymiskykyä ja huomiontikykyä, että kyseisen henkilön olisi ehdottomasti ajettava huomattavasti alle rajoituksen oman ja muiden turvallisuuden vuoksi.




    [Maukka muokkasi tätä viestiä 15.10.2005 klo 22:02]
      
  • Lainaus:
    15.10.2005 klo 14:37 Rätkätin kirjoitti
    Oma lukunsa on sitten sokeat polkupyöräilijät. Esim. Boulevardilla tai melkeinpä missä hyvänsä vaikka Kaivopuistossa olevilla pyöräteillä nämä sokeat kilpapyöräilijät huristelevat pientä miljoonaa ja sitten vielä suuttuvat, jos joku jalankulkija on erehtynyt hitauttaan jäämään eteen. Noita nykysokeita pitäisi oikeammin kutsua terroristeiksi, sillä kenelläkään ei ole päälleajo-oikeutta siitäkään huolimatta, että joku mummo tai lapsi ei ole ymmärtänyt näitä nykyajan liikennekotkotuksia. Jäin nytkin kuluvana kesänä useasti sivusta seuraamaan, että miten "ystävällisesti" niitä mummoja sekä lapsia "opastettiin". Luoja paratkoon millaista kielenkäyttöä tuli kuultua aikuisena itseään pitäviltä tolloilta. Toivottavasti noilla raggareilla ei ole autoa - meno olisi varmasti vielä kamalampaa. Tämän siitä saa, kun omista ns. oikeuksista pidetään kiinni ihan viimeiseen asti ja jousto, sujuvuus sekä normaalina pidetty kohteliaisuus ovat täysin tuntemattomia käsitteitä näille minä-minä-hemmoille. Onneksi on sitten niitä mukaviakin pyöräilijöitä.


    Kyllä niillä valitettavasti taitaa olla auto. Kuvasithan juuri tyypillisen sujuvan ylinopeususkovaisen käyttäytymistä auton kanssa. Miksipä moinen ajaisi polkupyörällä yhtään siistimmin?

      
  • Joka ainoasta asiasta voi aina vääntää ja olla eri mieltä jos todella niin haluaa. Se on helppoa. Onko hiustenhalkomisessa sitten kokonaisliikenteen kannalta järkeä, on eri asia.

      
  • Vaikka asia ei oikeastaan minulle kuulu, sanon vain ,että liikenteessä kohtaisin mieluummin joitain misarin,SixPackin,Herbertin ja jopa ZILON ja JOXAn tapaisia juostavan tuntuisia tyyppejä kuin esim maukanlaisia pykälissä roikkujia.Hänhän tuntuu mieluummin näpräävän jopa jotain GPS lelua pysyäkseen nopeusrajoituksen sisällä.Keskity ny hyvä mies sekin aika muun liikenteen seuraamiseen,tiiä vaikka jotain oppisit!
    Matkailu avartaa, joten suosittelen lämpimästi maukalle pisempiaikaista opintoretkeä johonkin eteläisemmistä lomakohteista,Kreeta vois sopia.Ota TeeCee mukaas.Näkisitte miten kaaos toimii pykälistä piittaamatta. Ja unohtakaa tilastot!
    Itse en roiku pykälissä niinkuin räkä Junttilan tuvan seinässä vaan mieluuummin annan tietä kohelillekkin kuin kolaroin vaikka olisin kuinka oikeassa.Tarvitsen oikeastaan kyllä uuden etupuskurin,joten
    "oikeassa oleminen" sopivalla nopeudella voi olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto.

      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 10:03 salo-m kirjoitti
    Vaikka asia ei oikeastaan minulle kuulu, sanon vain ,että liikenteessä kohtaisin mieluummin joitain misarin,SixPackin,Herbertin ja jopa ZILON ja JOXAn tapaisia juostavan tuntuisia tyyppejä kuin esim maukanlaisia pykälissä roikkujia.Hänhän tuntuu mieluummin näpräävän jopa jotain GPS lelua pysyäkseen nopeusrajoituksen sisällä.Keskity ny hyvä mies sekin aika muun liikenteen seuraamiseen,tiiä vaikka jotain oppisit!
    Matkailu avartaa, joten suosittelen lämpimästi maukalle pisempiaikaista opintoretkeä johonkin eteläisemmistä lomakohteista,Kreeta vois sopia.Ota TeeCee mukaas.Näkisitte miten kaaos toimii pykälistä piittaamatta. Ja unohtakaa tilastot!
    Itse en roiku pykälissä niinkuin räkä Junttilan tuvan seinässä vaan mieluuummin annan tietä kohelillekkin kuin kolaroin vaikka olisin kuinka oikeassa.Tarvitsen oikeastaan kyllä uuden etupuskurin,joten
    "oikeassa oleminen" sopivalla nopeudella voi olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto.


    Onko nyt liikenne turvallisuuteen vaikuttava no 1 käyttäytyminen Tekniikan Maailman juttu palstalla? Aika erikoista tehdä ajotapa-analyyseja palstakirjoitusten perusteella.

    Alkusi tällä palstalla oli lupaava, mutta nyt meni arvostuksesi silmissäni alaspäin kuin lehmän häntä. Ettet vaan olisi esiintynyt aikaisemmin jollakin toisella nimimerkillä? Juttusi alkavat tuntua niin tutuilta.

    Ahdistaako ajatus, että omat suuret kilometrimäärät eivät välttämättä riitäkään kun vähemmän ajavat plantut pääsevät ojentamaan tosiasioissa?

    Vai hermostuitko siitä, kun hätäisesti lukemasi opiskelijan harjoitustyö ei ollutkaan ihan riittävän vakavasti otettava lähde?

    Minä pärjään liikenteessä oikein hyvin. Olen ajanut useammassa maassa. Niistä kaikissa on voinut havaita kuljettajia, jotka eivät ajattele muuta kuin omaa etuaan. Suomessa näiden kuljettajien osuus on mielestäni melkoisen suuri ja heidän osuutensa on huolestuttavasti kasvamassa.

    Sanot että kaaos toimii pykälistä piittaamatta. Olen aivan varma, että pykäliä noudattaen kaaosta ei edes olisi ja liikenne sujuisi kokonaisuutena paljon paremmin missä maassa tahansa.

    Hanki etupuskurisi ostamalla, äläkä maksata sitä vakuutusyhtiöllä. Sääntöjen mukaan ajava estää onnettomuuksia kaikin mahdollisin keinoin, sillä niin sanotaan säännöissä! :wink:

      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 10:31 Maukka kirjoitti
    Aika erikoista tehdä ajotapa-analyyseja palstakirjoitusten perusteella.

    Niin teet muuten sinäkin.

      
  • Säännöt ovat tietenkin ihan kivoja, mutta vilkaiskaapa tätä

    http://media.putfile.com/survive-saigon-short-movie

    ja miettikää, että mitenkä vähän onnettomuuksia kuitenkin sattuu siihen nähden mitenkä paljon potentiaalia on. Luovuutta tarvittaneen tuosta selviämiseen.
    :sunglasses:

      
  • Älähän maukka hulluja ehdottele,puskuri maksaa sentään selvää rahaa monta sataa ja jos joku tarjoutuu sen maksamaan (ei välitä raudanlujasta oikealta tulevan väistämisvelvollisuudesta) on hullua olla ottamatta lahjoitusta vastaan.
    Jos olen jotenkin tunteitasi loukannut,pyydän melkein anteeksi,mutta itseppähän olet tarjonnut,ts aika herkkä olet menemään henkilökohtaisuuksiin sinäkin.Leikki leikkinä ja pylly pois tyynyltä!!
    Tyylistä riippumatta en ole aikaisemmin kirjoitellut muulla nimimerkillä,vuosia sitten kyllä omalla nimellä, mutta eri aiheista.
    Eikä ota koteloon saatikka menisi herneitä nokkaani eli kaljatarjous on aina vaan voimassa kaikille nimimerkeille jotka on näissä jutuissa mukana ollut.(Taitaa piru tulla kalliiks, jos tulette vaikka kaikki kerralla?)

      
  • Kyllä kannattaisi saigonissakin ottaa oppia meidän sääntönipottajilta ja järjestää kunnon sanktiot sääntörikkojille, niin saataisiin liikenne sujumaan meidän malliin jossa jo kaksi autoa aiheuttavat liikenneruuhkan.

    Näyttäisi siltä että katsekontakti on tarpeen saigonissakin, ei niitä varmaan tarvi muodostaa kuin ehkä parisataa minuutissa.

    Kaiken kaikkiaan loistava esimerkki siitä, mihin ihmisaivot pystyvät kun ei tarvitse ottaa kaikkia sääntöjä huomioon.

      
  • En ole Saigonissa tai muuallakaan kaaosmaisessa liikenteessä ajanut. Minun käsittääkseni kuitenkaan ruuhkaa täällä ei saa aikaan sääntöjä noudattavat vaan ne, jotka nimenomaan eivät noudata niitä tai muuten vain eivät toimi päättäväisen johdonmukaisesti. Kaupungissahan tyypillinen esimerkki ruuhkan aiheuttamisesta on risteyksen tukkiminen. Ruotsissakin muutamissa paikoissa on kylttejä Blockera ej korsningen ja asvalttiin maalattu viivoitus. Tuntuu auttavan. Viivyttelykin muodossa tai toisessa hidastaa etenemistä, mutta eipä kukaan voi sanoa siihen sääntöjä noudattavien syyllistyvän sen enempää kuin muidenkaan. Nopeusrajoitusten noudattaminenkaan ei voi hidasta menoa, ehkä 30-40 alueilla hidas nopeus vain tuntuu takkuamiselta. Ruuhkan siellä kuitenkin aikaansaavat ne, jotka haluavat ajaa muuta liikennettä lujempaa.

    Suojatielläkin jalankulkijan päästäminen tien yli on hitaasti ajettaessa huomattavasti sujuvampaa kuin suurempaa nopeutta käytettäessä. 40 km/h nopeudella varmuusvälit auton ja jalankulkijan välillä voi olla pienemmät ja pysäyttämiseen kuluu vähemmän aikaa kuin vaikkapa 60 nopeudesta.

      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 12:06 misar kirjoitti
    Kyllä kannattaisi saigonissakin ottaa oppia meidän sääntönipottajilta ja järjestää kunnon sanktiot sääntörikkojille, niin saataisiin liikenne sujumaan meidän malliin jossa jo kaksi autoa aiheuttavat liikenneruuhkan.



    Joo. Niistä kahdesta toinen ajaa ylinopeutta ja toinen haluaa mennä vielä kovempaa! :tongue:

    Et varmaan oikeasti halua kuulla, mitä minulle tulee mieleen lauseestasi "mihin ihmisaivot pystyvät kun ei tarvitse ottaa kaikkia sääntöjä huomioon"?


    [Maukka muokkasi tätä viestiä 17.10.2005 klo 12:42]
      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 12:40 Maukka kirjoitti
    Lainaus:
    17.10.2005 klo 12:06 misar kirjoitti
    Kyllä kannattaisi saigonissakin ottaa oppia meidän sääntönipottajilta ja järjestää kunnon sanktiot sääntörikkojille, niin saataisiin liikenne sujumaan meidän malliin jossa jo kaksi autoa aiheuttavat liikenneruuhkan.



    Joo. Niistä kahdesta toinen ajaa ylinopeutta ja toinen haluaa mennä vielä kovempaa! :tongue:

    Et varmaan oikeasti halua kuulla, mitä minulle tulee mieleen lauseestasi "mihin ihmisaivot pystyvät kun ei tarvitse ottaa kaikkia sääntöjä huomioon"?


    Etköhän ole kelvottomuutesi liikenteessä jotenkin vakuuttavasti osoittanut.

    Eräs tuttava totesi joskus asiakkaalle joka ei ymmärtänyt vasaran hienoutta katkojan kärkien säädössä. (Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä)

      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 11:54 salo-m kirjoitti
    Jos olen jotenkin tunteitasi loukannut,pyydän melkein anteeksi,mutta itseppähän olet tarjonnut,ts aika herkkä olet menemään henkilökohtaisuuksiin sinäkin.


    Tunteita et ole loukannut, mutta myönnän ärsyyntyväni kohtalaisen helposti yleistyksistä, jotka tehdään omiin kokemuksiin pohjautuen innosta hehkuen.

      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 11:07 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    17.10.2005 klo 10:31 Maukka kirjoitti
    Aika erikoista tehdä ajotapa-analyyseja palstakirjoitusten perusteella.

    Niin teet muuten sinäkin.


    Annapa esimerkki! :smile:

      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 11:31 Rätkätin kirjoitti
    Säännöt ovat tietenkin ihan kivoja, mutta vilkaiskaapa tätä

    http://media.putfile.com/survive-saigon-short-movie

    ja miettikää, että mitenkä vähän onnettomuuksia kuitenkin sattuu siihen nähden mitenkä paljon potentiaalia on. Luovuutta tarvittaneen tuosta selviämiseen.
    :sunglasses:


    Kävinpä katsomassa linkkiäsi. Fiksua porukkaa näyttää tuolla olevan. Ymmärtävät edetä ruuhkassa hermostumatta vähän yli kävelyvauhdilla. Oikein hyvä esimerkki oikean tilannenopeuden merkityksestä. Kaksipyöräisiä, vähän tilaa vieviä ajoneuvoja on suurin osa ja kun vauhti on vähäistä, niin liikenne sujuu.

    Ei tuo minusta mitenkään mahdottomalta näyttänyt. Homma ei ole paljon kävelyä kummempaa. Sekaan vain. Lahdentie iltaruuhkassa on riskitasoltaan paljon pahempi paikka.

      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 12:51 misar kirjoitti
    Etköhän ole kelvottomuutesi liikenteessä jotenkin vakuuttavasti osoittanut.


    25 vuotta liikenteessä, pari parkkisakkoa. Sen jälkeen kun aloin ajaa rajoitusten mukaan ei ole osunut kohdalle edes läheltä piti -tilanteita.

    Ei tuo ole minusta kelvoton suoritus, mutta parantamisen varaa toki löytyy.

    Ihan oikeasti, valtaosa pyrkii ajamaan sääntöjen mukaan niin hyvin kuin mahdollista. Se, että "sujuvat" örveltäjät voivat koheltaa perustuu siihen, että suurin osa ajaa sääntöjen mukaan.

    Tästä kertoo osaltaan myös monen "sujuvan" kuljettajan ärtymys esimerkiksi ohitustilanteissa oletetuista sääntöjen rikkomisista, joissa niissäkin on kysymys vain siitä, että örveltäjä ei tunne sääntöjä.

      
  • Lainaus:
    14.10.2005 klo 13:55 Maukka kirjoitti

    Misar ja SixPack saavat liikenteestä sujuvaa yhteispeliä katsekontaktein rennosti ja sujuvasti ylinopeutta ajaen. Kaikki eivät todellakaan tätä taitoa osaa, osanneeko kukaan?

    Tässä Maukalle yksi esimerkki yleistyksestä tässä samassa viestiketjussa.

      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 13:39 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    14.10.2005 klo 13:55 Maukka kirjoitti

    Misar ja SixPack saavat liikenteestä sujuvaa yhteispeliä katsekontaktein rennosti ja sujuvasti ylinopeutta ajaen. Kaikki eivät todellakaan tätä taitoa osaa, osanneeko kukaan?


    Tässä Maukalle yksi esimerkki yleistyksestä tässä samassa viestiketjussa.


    No ei tuo kyllä yleistys ole, sehän kohdistui misariin ja sinuun. Ajotavoista oletin tuon ylinopeuden, joka osaltasi tuli sitten toisessa keskustelussa pontevasti todistettua, sillä kerroit ajavasti ylinopeutta karkuun rekan edestä.

    Misarin osalta se taisi mennä pieleen, muistaakseni hän on kertonut ajavansa aina rajoitusten mukaan. Vai oliko se Zilo? Joka tapauksessa misarilta anteeksi jos arvostelin suotta ylinopeudesta.

    Katsekontaktin puolesta rummutitte itse niin vahvasti, että katsoin voivani olettaa teidän tekevän käytännössäkin kirjoitustenne mukaan.


    [Maukka muokkasi tätä viestiä 17.10.2005 klo 14:07]
      
  • Vastaukseni Maukalle menee aiheen suojatien ohi, mutta menköön.

    Jotkut ammattikuljettajat syyllistyvät aivan varmasti liian lähellä ajamiseen, mutta koska joustan tässä asiassa takapuskurin läheisyydessä ei ole tunkua. Raskas liikenne on lisääntynyt maanteillämme 10-kertaisesti sitten -80 luvun. Myös henkilöautot, ja samoilla liikenneväylille joudumme ahtaamaan vain yhä enemmän liikennettä. Ei ihme, että joillekin tulee ahdistava olo, ehkä jopa pelokas ja turvaton olo. Varsinkin jos ei ole tottunut liikenteeseen.

    Onko joku vetänyt asuntovaunua? Jos, otatko yhtään vauhtia ylämäkeen mikäli kukaan ei ole edessäsi?
    Olen itse ajanut 4-akselisia betoniautoja joskus ja rekkaa siirtokuljetuksessa. Useimmiten MB ja MAN joissa ZF 16-vaihteisto. Käytännössä on 32 vaihdetta eteen. Aluevaihtaja (2 H-rinnakkain), kertoja ja puolittaja. Riippuen välityksistä ja kuormasta, yrittää kuljettaja sopeuttaa nopeuden rajoittimen läheisyydessä ennenkuin ylämäki on kohdalla niin, että max. vääntömomentti on käytössä. Mikäli toinen ajoneuvo on esteenä pienelle vauhdinotolle, on rekan yleinen puolittajan/kertojan kierroslukualue vain 300 rpm, jolloin on vaihdettava ylös tai alas. Alas joutuu tässä tapauksessa vaihtamaan, vauhti hiipuu, vaihdetaan vielä alemmas ja sitä rataa sillä seurauksella, että mäen päällä vauhtia voi olla 40 km/h. Henkilö- ja muuta autoliikennettä on sitten kymmeniä perässä, jos nopeusalue on esim. 80 tai 100 kerää rekka autoja peräänsä kuin rysä.

    Tämän jälkeen alkaa ohitukset sieltä takaa, ja ovat hurjia. Rekan kuljettajan on tiiviisti seurattava vasenta taustapeiliä, myös oikeata, että näkee missä oikeanpuoleiset pyöräparit kulkevat, aina perävaunuun saakka, ettei tule heiluriliikettä. Useimmilla pääväylillä Suomessa piennar on tunnetusti 30 cm "leveä", paikoin 10 cm. Eteen on myös seurattava tilannetta, onko kevyttä liikennettä, kuinka pitkä matka vastaantulijaan, ja miten autot kerkiävät edestä jonne usein koukkaavat rekan puskuria viistäen eteen ja jarruttavat. Rekan kuljettajalla on täysi työ ylämäen jälkeen. Mäet eivät tunnu henkilöautossa miltään, mutta laittappa asuntovaunu perään niin huomaat miten kaasua joutuu polkemaan vaikka vielä näyttää tasamaalta.

    Tämä yksi pedantti pykälänviilaaja saa melkoista rumbaa aikaiseksi tietämättä mitään mitä hän oikeastaan on aiheuttanut siellä takana. Hän ei ennakoi tulevaa tilannetta silkkaa ymmärtämättömyyttään. Tilanne muuttuu vielä jännittävämmäksi jäällä ja sohjossa! Pieni jousto tässä saisi ihmeitä aikaan sujuvuudessa. Moottoriteillä tätä ei luonnollisesti tarvitse huomioida. Kalustoakaan ei voi verrata huippu-uutuuksiin, suurin osa on edelleen 5-15 v. vanhoja, kuten autokantamme keskiarvo on edelleen 10,3 v. Tähän lisäksi Virolaiset, Latvialaiset ja Venäläiset ja heidän liikennekulttuurinsa.

    Joutsan bensalastissa olevan rekan kylkeen ajanut henkilöauto oli Virolainen ja poliisi epäilee törkeätä rattijuopumusta Iltiksen mukaan.


    [SixPack muokkasi tätä viestiä 17.10.2005 klo 15:05]
      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 15:04 SixPack kirjoitti
    Vastaukseni Maukalle menee aiheen suojatien ohi, mutta menköön.

    Jotkut ammattikuljettajat syyllistyvät aivan varmasti liian lähellä ajamiseen..
    ..Mikäli toinen ajoneuvo on esteenä pienelle vauhdinotolle, on rekan yleinen puolittajan/kertojan kierroslukualue vain 300 rpm, jolloin on vaihdettava ylös tai alas...
    ..Tämä yksi pedantti pykälänviilaaja saa melkoista rumbaa aikaiseksi tietämättä mitään mitä hän oikeastaan on aiheuttanut siellä takana. Hän ei ennakoi tulevaa tilannetta silkkaa ymmärtämättömyyttään...



    Aika yllättävää kuulla että rajoitusta noudattavat autoilijat (joita valtaosa liikenteessä kuitenkin onneksi lienee) aiheuttavat ammattikuljettajille noinkin suuria ongelmia. Täällä kirjoitellaan paljon myös liikennesilmästä, jäinkin miettimään että eikö se ammattilainen voisi paremmin ennakoida siellä runsaan sadan metrin päässä edellään ilmeisellä vakionopeudella kulkevaa rajoitusta noudattavaa autoa, tuskin se perä nyt kovin yllättäen siihen etupuskuriin ilmestyy? Kysyn tosissani, kas kun en ole raskailla ajellut sitten armeijavuosien ja siitä on aikaa. Ja asiaan liittyvä lisäkysymys: auttaako se takapuskuriin liimautuminen juuri koskaan, tuskin monikaan tätä palkitsee ylinopeudella tai pientareelle siirtymällä, joista jälkimmäinen toki järkevämpi vaihtoehto.

    Sinänsä kuulostaa loogiselta että jos sillä raskaalla pyritään ajamaan tappinopeutta vaikkapa 80 alueella niin varmasti tulee autoja perä edellä vastaan ja SixPackin kuvaamia ongelmia.

    Suojatiekäyttäytymiseen tämä ei nyt tosiaan liittynyt, siitä olen yhtä ihmeissäni kuin nimimerkki tiet.
    :cry:

      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 12:06 misar kirjoitti
    Näyttäisi siltä että katsekontakti on tarpeen saigonissakin, ei niitä varmaan tarvi muodostaa kuin ehkä parisataa minuutissa.


    Muaahhahhahhaaaaaa .... :grin:

      
  • SixPakin kuvaama tilanne tuntuu vastauksista päätellen hyvinkin olevan pykälänviilaajien tiedossa.Lisänä on vielä se että joku näistä pykälätalipaaneista jää roikkumaan tasaisellakin 15-20 metriä rekan eteen ,entisestäänkin vaikeuttamaan takaa tulevien ohitusta.
    Kiusaahan se on pienikin kiusa.

      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 16:13 kutvonen kirjoitti
    Täällä kirjoitellaan paljon myös liikennesilmästä, jäinkin miettimään että eikö se ammattilainen voisi paremmin ennakoida siellä runsaan sadan metrin päässä edellään ilmeisellä vakionopeudella kulkevaa rajoitusta noudattavaa autoa, tuskin se perä nyt kovin yllättäen siihen etupuskuriin ilmestyy?

    Ongelma ei ratkea liimautumalla kenenkään takapuskuriin, ei henkilöautolla, ei millään ajoneuvolla. Jos näitä tapahtuu, saattaa olla kyseessä väsynyt kuljettaja joka vain haluaa ajaa omaa tahtia. Syitä tähän en voi kuin arvailla. Minusta henk.kohtaisesti tuntuisi hyvin rasittavalta ajaa toisessa autossa kiinni.

    Yhtä harvinaisia ovat onneksi nämä pienet "liikennepoliisit" jotka väkisin haluavat yleisillä maanteillä viestittää muulle liikenteelle miten tulee ajaa. Liikenne on kuitenkin melkoinen kokonaisuus erilaisia ihmisiä, erikokoisia ja -tehoisia kulkuvälineitä. Kaikkien tulisi kuitenkin jotenkin sopia tuonne, ja päästä turvallisesti kotiin. Siinäpä kysymys? Vastaukseni oli hieman joustoa tietyissä tilanteissa.

    Ei asuntovaunun vetokaan herkkua ole. Katse saa olla melko lailla liimaantunut vasempaan sivupeiliin, välillä oikeaan. Yksi henkilöautoilija valittaa välittömästi mikäli isompi ajoenuvo lähestyy, mutta kaikki jotka jotain vetävät perässään, tietävät takuulla mitä tunkua takana on, koko ajan. Mutta edessä ne varsinaiset näytelmät sitten odottavat, kerkiää - ei kerkiä. Luovuin jo kauan sitten vaunun kanssa reissaamisen, henkilöautot pers*essä tekevät siitä todella rasittavan, ja niitä vain riittää, välimatkoja ei pidetä, oikein ängetään ohi keulaa viistäen, ikäänkuin ei vaunun vetäjällä olisi oikeutta ajaa yleistä tietä, saakelin tientukko! Tätä se on. Tämä tehdään selväksi myös monella tavalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit