Leveäkaistatie!

138 kommenttia
«1345

Miksi ihmiset eivät osaa ajaa leveäkaistatiellä?



Usein näkee että ihmiset ajelevat keskellä kaistaa tai katkoviivan tuntumassa!



Eikä siellä edes osata ohittaa oikein! monesti autot ohittavat keskiviivan päällä tai kyttäävät katkoviivan tuntumassa oikealla viivalla ajavan rekan ohitus paikkaa vaikka voisi mennä siitä nätisti katkoviivan oikealta puolelta rekan vierestä ohi vaikka vastaan tulee autoa ja tällä tavalla tukkivat liikennttä.



ja paras mitä olen nähnyt: Henkilöauto ohitti rekkaa kokonaan vastaantulioiden puollella samaan aikaan vastaantulevan rekan kanssa!



Itse olen ajanut paljon leveäkaistatietä ja siellä olisi helppo ohitella autoja jos siellä osattaisiin ajaa. Ja rekan ohittaminen onistu vaikka vastaan tulisi toinen rekka jota henkilö-auto on samaa aikaa ohittamassa.

  
  • Leoni:

    Miksi ihmiset eivät osaa ajaa leveäkaistatiellä?

    Usein näkee että ihmiset ajelevat keskellä kaistaa tai katkoviivan tuntumassa!

    ja paras mitä olen nähnyt: Henkilöauto ohitti rekkaa kokonaan vastaantulioiden puollella samaan aikaan vastaantulevan rekan kanssa!


    Olisi mennyt oikealta ohi, paljon turvallisempi vaihtoehto.

      
  • Mites sitä nyt oppis leveäkaistan ajotavan kun ei muutakaan osaa.

      
  • Tuosta miksei ohiteta vastaantulijan kohdalla? Ehkä siksi ettei luoteta ohitettavaan, siellä voi olla jos jonkinlaista sokeaa, nukkuvaa ja kännistä soutajaa. Ei ole kiva ottaa kylkiosumaa samaan aikaan kun vastaan tulee autoja.

      
  • drive:

    Tuosta miksei ohiteta vastaantulijan kohdalla? Ehkä siksi ettei luoteta ohitettavaan, siellä voi olla jos jonkinlaista sokeaa, nukkuvaa ja kännistä soutajaa. Ei ole kiva ottaa kylkiosumaa samaan aikaan kun vastaan tulee autoja.




    Sen näkee jo kaukaa jos on epävarma kuljettaja ajelemassa!



    itse leveäkaistatietä ajellessa en ole kertaakaan saanut kylkikosketusta vaikka olen ohittanut rekkaa samaan aikaan kun vastaan tulee ohitettavana oleva rekka!

      
  • Leoni hyvä!



    Olen kanssasi samaa mieltä, että pitäisi neljä mahtua rinnakkain. Käytännössä kuitenkin niistä neljästä kaikkien pitäisi osata ajaa samalla kertaa. No, sinä ja minä tietenkin osataan, mutta entäs ne kolme muuta siinä samalla hetkellä.

    Ottaisinko riskin kaksivuotiaan poikani ollessa takapenkillä, että päädyn vastaantulevaa keulille.

    Vain, jos muut tielläliikkujat toiminnallaan osoittavat selkeästi ymmärtävänsä pelin hengen. Jos jään epävarmuuteen, jätän riskin väliin. Voin odottaa muutaman kymmenen sekuntia.

      
  • Leoni:

    Miksi ihmiset eivät osaa ajaa leveäkaistatiellä?




    Minusta tuohon on kaksi syytä. Toinen on se, että leveäkaistatie on minusta epäonnistunut ratkaisu. Se on hieman epämääräinen ei-selkeästi-oikein mikään-ratkaisu. Jotain kaksi- ja nelikaistaisen ajoradan väliltä. Tilaa ei ole riittävästi ajamiseen kuten nelikaistaisella tiellä, mutta silti leveys antaa ymmärtää, että pelisäännöt ovat erilaiset kuin kaksikaistaisella. Selkeä systeemi siis puuttuu. Vähän sama, jos paritanssissa mies ei osaa viedä. Kukaan ei oiken tiedä, mitä pitää tehdä.



    Toinen tekijä on se, että kuljettajilla on valtavasti puutteita liikennetaidossa (käytän tuota termiä, koska termi ajotaito helposti ymmärretään väärin). Tähän liittyen olen kertonut mielipiteeni tällä palstalla useasti, mutta ymmärrystä ajatuksilleni on kovin vähän löytynyt.

      
  • Ajoneuvon paikka ajoradalla



    Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.




    Jokainen joka on ajanut moottoripyörällä tietää että ajamalla piennarviivan vieressä (vaikka pientä ylinopeuttakin) houkuttaa ohittajia sekä takaatulijoista että vastaantulijoista aloittamaan ohituksen. Ihminen vaan toimii niin?



    Siksi ohitetuksi tulijalle jää vastuu seilata välillä oikealle ja välillä keskemälle ellei tietoisesti nauti vaaratilanteista joissa ohitetaan kyseenalaisissa paikoissa.

    Metri tai kaksi lisää leveyttä tiehen ja kaistamerkinnät kuntoon. Tosin tämä ei poistaisi kysymystä miten kovimmat koheltajat saisi pidettyä poissa vastaantulijoille varatuilta kaistoilta (vrt. moottoritien vasen kaista jonoutuu).



    Keskikaide ratkaisi sen leveäkaistatiellä mutta sitten olisikin jo tien rakennuskustannukset karanneet.





      
  • lawnmover:

    Ajoneuvon paikka ajoradalla

    Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.





    Teihin syntyneistä uristakin näkee, että tätä ei moni noudata. :confused:



      
  • AkiK:

    lawnmover:
    Ajoneuvon paikka ajoradalla

    Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.




    Teihin syntyneistä uristakin näkee, että tätä ei moni noudata. :confused:


    Aivan .. oiva mittari siitä mitenkä hyvin liikennesääntöjä (osataan) noudatetaan.

    :smile:

      
  • O-rengas olen samaa mieltä sinun kanssa riskin ottamisesta. En itsekkään ota turhia riskeja.



    Herbert:


    Minusta tuohon on kaksi syytä. Toinen on se, että leveäkaistatie on minusta epäonnistunut ratkaisu. Se on hieman epämääräinen ei-selkeästi-oikein mikään-ratkaisu. Jotain kaksi- ja nelikaistaisen ajoradan väliltä. Tilaa ei ole riittävästi ajamiseen kuten nelikaistaisella tiellä, mutta silti leveys antaa ymmärtää, että pelisäännöt ovat erilaiset kuin kaksikaistaisella. Selkeä systeemi siis puuttuu. Vähän sama, jos paritanssissa mies ei osaa viedä. Kukaan ei oiken tiedä, mitä pitää tehdä.




    Leveäkaistatie on onnistunut ratkaisu, Mutta ihmiset ei vain osaa ajaa siellä.





    lawnmover:


    Jokainen joka on ajanut moottoripyörällä tietää että ajamalla piennarviivan vieressä (vaikka pientä ylinopeuttakin) houkuttaa ohittajia sekä takaatulijoista että vastaantulijoista aloittamaan ohituksen. Ihminen vaan toimii niin?




    Joskus kuulin radiosta neuvon jossa kehoitettiin antamaan moottoripyörälle koko kaistan levynen tila ajaa. Muistaakseni perusteina oli moottoripyörän kallistuminen.

    Mutta edelleenkin leveäkaista on noin 5metriä leveä ja sinne mahtuu moottoripyörä ja auto rinnan! moottoripyörälle jää vielä kevyesti yli metri kummallekkin puolelle tilaa.



    Tässä vielä Linkki wikipedian sivuille aiheesta leveäkaistatie.

      
  • Mutta edelleenkin leveäkaista on noin 5metriä leveä ja sinne mahtuu moottoripyörä ja auto rinnan! moottoripyörälle jää vielä kevyesti yli metri kummallekkin puolelle tilaa.




    Joo, ei tuo ole leveäkaistatiellä ongelma tuo mp-auto- tai auto-mp-ohitus.

    Pikemmin tavallisten teiden osalta voi tulla ahdasta jos auto lähtee ohittamaan silloin kun mp ajaa jostain syystä siten että väärinkäsityksen mahdollisuus syntyy.

    Pientareella voi lisäksi olla kevyttä liikennettä (mm. pyöräilijöitä ) joita pitää voida väistää eli ohitettavan kuuluu seurata takanatulevaa liikennettä jotta ajaisi tarvittaessa keskemmällä ettei aiheuttaisi vaaratilanteita kohteliaisuudellaan.



    Vastaantulija voi luulla että kohtaa mopon jos mp ajaa siellä missä mopon kuuluu ajaa.



    Hyvä idea tuo leveäkaistatie jos vaan malttia riittää ohituksissa eli ohitukset ovat helppoja mutta ei niitä pidä tehdä jos vähänkään arvelluttaa onnistuminen.

      
  • Leoni:


    Leveäkaistatie on onnistunut ratkaisu, Mutta ihmiset ei vain osaa ajaa siellä.




    Se, että leveäkaistatie on epämääräinen liikenneympäristö, pahentaa osaamattomuuden merkitystä.



    Ajaminen suurelta osin perustuu siihen, miten kuljettaja kokee liikenneympäristön. Tien pitää tukea käsitystä siitä, miten siellä ajetaan. Tällä pyritään myös lisäämään ennalta-arvattavuutta.



    Leveäkaistatie ei minusta tue tällaista tapaa. Ohitus siten, että keskiviivaa ei ylitetä vaatii usein hyvin pienet sivuttaiset etäisyydet. Siksi keskiviiva ylitetään. Vastaantulijoidenkin kohdalla ohitetaan, koska tilaa riittää huolimatta siitä, että keskiviivan ylitys on yksiselitteisesti kielletty vastaantulijoiden kohdalla. Mutta koska liikenneympäristö tuon mahdollistaa, ilmiö ei ole harvinainen. Samantapaista ilmiötä esiintyy moottoriteillä, jossa esim. rampilta tulijoiden kohdalla on luotu ihan omat sovellukset säännöistä. Samoin jokut kuvittelevat "ohituskaistaa" ajavalla olevan oikeus painostaa muita pois edestä. Mistä lie nuo keksitty, kuvitelluista tai jopa todellisista Saksan moottoritien säännöistä kai.

      
  • Leveäkaista tai mikä hyvänsä muukin tie .. ensimmäinen ja tärkein asia on, että ketään ei saa vaarantaa. Hieno aasin silta siihen, että turhia ohituksia tehdään edelleenkin vaikka kuinka. Miksi ihmeessä pitää kaiken aikaa ja ensimmäiseksi päästä ohitse? Jos ja kun turvallista tilaa ei ole, niin ei pidä mennä ohitse. Metrin sivuttaistila ohituksessa .. onko se turvallista vaikka 100km/h vauhdissa .. hieman epäilen. Minusta on täysin idioottimaista vaarantaa ketään vain sen vuoksi, että edessä oleva rekka ei saa 100km/h alueella ajaa kuin 80km/h. En edelleenkään tajua miksi sen rekan perässä ei mukamas voisi odotella ja körötellä vaikka maailman ääriin, jos ei tule turvallista paikkaa. Näilläkin palstoilla osa porukasta puhuu kaiken aikaa ohituksista ikään kuin ne olisivat itsestään selvä vaihtoehto. Pitäsi älytä mitenkä paljon aikaa säästyy kuhunkin otettuun riskiin nähden ja voittaako siinä jotain todella arvokasta. Edelleenkin siis jauhan ohittamaan lähtemisen järkevistä kriteereistä.

      
  • Leoni:

    Miksi ihmiset eivät osaa ajaa leveäkaistatiellä?

    Usein näkee että ihmiset ajelevat keskellä kaistaa tai katkoviivan tuntumassa!

    Eikä siellä edes osata ohittaa oikein! monesti autot ohittavat keskiviivan päällä tai kyttäävät katkoviivan tuntumassa oikealla viivalla ajavan rekan ohitus paikkaa vaikka voisi mennä siitä nätisti katkoviivan oikealta puolelta rekan vierestä ohi vaikka vastaan tulee autoa ja tällä tavalla tukkivat liikennttä.

    ja paras mitä olen nähnyt: Henkilöauto ohitti rekkaa kokonaan vastaantulioiden puollella samaan aikaan vastaantulevan rekan kanssa!

    Itse olen ajanut paljon leveäkaistatietä ja siellä olisi helppo ohitella autoja jos siellä osattaisiin ajaa. Ja rekan ohittaminen onistu vaikka vastaan tulisi toinen rekka jota henkilö-auto on samaa aikaa ohittamassa.




    Kait syynä nykyinen tilanne, siis autokoulut keskittyy vain "moottorijarrutukseen yms. taloudelliseen ajoon", jää oikea opetus vähemmälle? :snotty:

      
  • Näilläkin palstoilla osa porukasta puhuu kaiken aikaa ohituksista ikään kuin ne olisivat itsestään selvä vaihtoehto. Pitäsi älytä mitenkä paljon aikaa säästyy kuhunkin otettuun riskiin nähden ja voittaako siinä jotain todella arvokasta. Edelleenkin siis jauhan ohittamaan lähtemisen järkevistä kriteereistä.




    Viimeksi oli vääntöä kaistanvaihtona tehtävästä ohittamisesta jossa riskinä on että ylinopeuskuljettajille tulee paha mieli kun joku muu kuin poliisi hidastaa heidän matkantekonsa suurimpaan sallittuun nopeuteen.



    Muutoinhan maantiellä ohittaminen on asia jonka jätän mieluusti väliin koska ajansäästö on vähäinen tai ohitettava kääntyy kuitenkin pois jossakin vaiheessa. Jätän välin edelläajavaan sellaiseksi etten hankaloita ohitetuksi tulemistani ellen itse yritä ohittaa. Jos kuitenkin pitkällä tyhjällä suoralla helppo ohitusmahdollisuus syntyy menen ohi jotten kerää jonoa taakseni tai aja omaa tavoitevauhtiani hitaammin yhden (1) muun autoilijan vuoksi.



    Tavoitevauhtini on 80 tai 100 rajoituksesta riippuen, 120 on jo liikaa kasvaneen polttoaineenkulutuksen ja melun vuoksi (hinta/laatu) mutta sitä vartenhan on 120-teillä vasen kaista varattu vain ohittamiseen ellei oikea kaista ole vapaa.



    (Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa).



    (Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.)



    Mitä enemmän liikennettä niin sen vaikeampaa olisi olla ajamatta ohi, ohittaminen on jotain aktiivisempaa joka siis useampikaistaisella tiellä tuntuu väärältä sanavalinnalta. Toki moni ohittaa eli palaa oikeanpuoleisella kaistalle aivan liian aikaisin eli tekee tarpeettoman kaistanvaihdon ajaessaan ohi.

      
  • Noista leveäkaistateistä pitäisi luopua kokonaan. Keskelle vaan kaide niin saadaan hieno nelikaistainen tie.

      
  • Ei riitä leveys.

      
  • Leveäkaistatie sinänsä hyvä juttu, mutta ohitus kielletty kuitenkin jos on vastaantulijoita? :snotty:

      
  • Ohitus ei ole kielletty, kun sen tekee omalla kaistalla, paitsi jos liikennemerkki kieltää ohituksen.

      
  • Ohitus on kielletty vastaantulijoiden kaistaa käyttäen, jos on vastaantulijoita. Ohittaja on kuitenkin aina vastuussa, joten ei ketään voi pakottaa ohittamaan, vaikka näennäisesti tilaa olisikin. Pitäisi kuitenkin muistaa se, että vaikka omasta mielestä ei mahtuisi ohittamaan omaa kaistaa käyttäen, voi takana tuleva olla eri mieltä. Eli pitäisi siis ajaa sitä oikeaa reunaa, jos ei itse lähde ohittamaan.



    Täytyy myöntää, että en aja levekäistatiellä aivan oikeassa reunassa silloin, kun taustapeilissä on ihan hiljaista...

      
  • Leveäkaistatie on ainoa oikea maantie - tosin sitä ei tarvitse nimetä erikseen leveäkaistatieksi joka vaatii jotain erilaista ajamista. :wink:



      
  • Mistä lie tullut itselleni käsitys, että ohitukset (kuten kaikki muutkin manööverit) ovat kiellettyjä, mikäli niistä aiheutuu vaaraa tai haittaa muulle liikenteelle. Sitten on valtavasti erilaisia käsityksiä siitä mikä kaikki voikaan olla vaaran aiheuttamista tahi haittaa.

      
  • Se nyt vaan on sillee että lain mukaan et saa tehdä 1.jos tulee vastaan liikennettä.2.Samaa kaistaa käyttäen kuin ohitettava

      
  • arska 50:

    Se nyt vaan on sillee että lain mukaan et saa tehdä 1.jos tulee vastaan liikennettä.2.Samaa kaistaa käyttäen kuin ohitettava




    Jos Ymmärsin oikein niin jos vastaan tulee autoa/samaa kaistaa käyttäen ohittaminen kielletty?



    Leveäkaistatiellä saa ohittaa samaakaistaa käyttäen vaikka vastaan tulee autoa ja vaikka keltasenviivan vaikutusalueella kunhan ei mene viivan yli jos sitä ei ole liikenne merkillä kielletty. jos vastaan tulee autoa niin kaista viivaa ei saa ylittää. Tässä vielä selkeä selitys wikipedian toimesta miten leveäkaistatiellä ohitetaan.

      
  • Mutta kun samaa kaistaa pitkin ei saa ohittaa ja siitä ei ole leveäkaistatiessä mitään erivapautta

      
  • Missä tuollainen kielletään?

      
  • Arskalla on hieman tieto hukassa. Katsopa vaikka tuolta: http://yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=liikenne&osannimi=puskuri_arkisto_2006&jutunid=7465



    ”Leveäkaistatiellä saa ohittaa edellä ajavan ajoneuvon myös silloin kun ajoneuvoja tulee vastaan, jos todella pysyy omalla kaistallaan..."



    ”Jos on keltainen viiva, niin myös silloin saa ohittaa, kun todella pysyy omalla kaistallaan. Mutta sitten jos on keltaisen viivan lisäksi ohituskieltoliikennemerkki, niin silloin ei saa ohittaa muuta kuin kaksipyöräisen ajoneuvon."

      
  • Kapeakaistatielläkin saa ohittaa keltaisen viivan kohdalla jos ei ylitä viivaa, mutta ei kait jos on nelipyöräisiä (tai useampipyöräisi&#228:wink: vastaantulijoita? :snotty:

      
  • Saa ohittaa, vaikka olisi vastaantulijoitakin. Ainoastaan viivan ylittäminen on kiellettyä.



    Käytännössä korkeintaan polkupyörän tai mopon ohitus on mahdollista, aina ei sekään.

      
  • arska 50:

    Mutta kun samaa kaistaa pitkin ei saa ohittaa ja siitä ei ole leveäkaistatiessä mitään erivapautta




    Mitä hyötyä olisi leveäkaistatiestä jos sitä leveyttä ei saisi käyttää?



    Jos liikenne poliisin ohittaa leveäkaistatiellä samaa kaistaa käyttäen niin luulisi sakot tulevan jos se olisi kiellettyä!?

    Kerran kokeilin eikä poliisi edes kiinnostunut asiasta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit