Leveäkaistatie!

138 kommenttia
1235»
  • Kumppani:

    Älä aina kysele noin vaikeita, tulee ihan pää kipeeks...


    Voit vastata kysymys / päivä, jos se auttaa...


    No kun en osaa, sun täytyy kysyä näiltä huippujärkeviltä jotka kirjottelee tänne harva se päivä, tuohon promille hommaan tuli vastattua näillä vajavaisilla lahjoilla jokunen kuukausi sitten mutta se ei tainnut ottaa tulta siellä päässä joten kyvyt vaan loppuu kesken, jatkakaa te viksut niin me muuta kattelellaan älykkäiden touhuja sillon kun me keritään...

      
  • ritsa:

    No kun en osaa, sun täytyy kysyä näiltä huippujärkeviltä jotka kirjottelee tänne harva se päivä




    :weary:

      
  • Herbert:

    Tietenkään kukaan ei tarvitse laitetta, jolla on tuollainen vaikutus. Tuon asianko suhteen mielipiteesi on muuttunut, ennen olit eri mieltä?


    Luulin aiemmin, että vakkari olisi pelkästään mukavuusvaruste, jonka ansiosta tyhjällä tiellä ei tarvitse painaa kaasupoljinta. Olin näemmä väärässä, sillä sen käyttö ei lopu vaikka tie lakkaa olemasta tyhjä ja turvallinen.



    Herbert:

    Mikahe: "Olet kertonut havaintojasi tilanteesta, missä vakkari saavuttaa hitaasti mutta varmasti edellä ajavan motarilla, ja "automaattiohjaus" siirtää peräänajon välttämiseksi koko komeuden ohituskaistalle ilman ohitusaikomusta."

    Olet ymmärtänyt väärin. Aikomus oli suorittaa ohitus tyylikkäästi lain edellyttämällä tavalla, mutta tämän esti toinen osapuoli kiihdyttämällä lainvastaisesti ohituksen aikana. Se, miksi toisen virheestä aiheutui tuollainen tilanne, johtui siitä, että halusin nähdä mitä tapahtuu, jos nopeudessa ei saa tippaakaan joustaa ylöspäin.


    Jos ei ole tarvetta ohittaa, niin ei ole tarvetta suorittaa ohitusta. Tarve syntyy silloin kun edellä ajava ajaa selkeästi hitaammin kuin sinä tai muuten laskee sinut nopeampana edelleen.

      
  • Luulin aiemmin, että vakkari olisi pelkästään mukavuusvaruste, jonka ansiosta tyhjällä tiellä ei tarvitse painaa kaasupoljinta. Olin näemmä väärässä, sillä sen käyttö ei lopu vaikka tie lakkaa olemasta tyhjä ja turvallinen.




    Oikeastaan kyse on siitä että noudattaako 25§:ää eli ajaako ylinopeutta vaiko ei.

    Olisihan se ihan mukavaa ajella fiilispohjalla, mutta itse olen päättänyt että en aja tavoitenopeutena ylinopeutta. Muiden ylinopeus ei häiritse minua, mutta pidän oikeutenani ajaa liikennesääntöjen mukaisesti. Jos se ei jollekulle sovi niin soittakoon 112 ja valittakoon että joku ajaa nopeusrajoituksen mukaan.



    Syitä noudattaa nopeusrajoitusta ovat

    + mukavuus eli hiljaisempi melutaso ilman nykivää kyytiä tai huvipuistotunnelmaa

    + ympäristö eli vähemmän pakokaasuja, sis. CO2

    + taloudellisuus, tärkeimpänä pienempi polttoaineenkulutus.

    +pienempi investointitarve kun tarkoituksenmukaisempi autokalusto, lähinnä moottorikoko + sen mukana vakuutusmaksu

    + liikenneturvallisuus, vähemmän itseaiheutettuja läheltäpititilanteita ja jos jotakin sattuu niin hitaammalla vauhdilla pienemmät vahingot



    - pitkästyttävää joskus

    - matka kestää hieman kauemmin, tosin harvoin merkittävästi ellei matka ole pitkä



    Vakionopeussäädintä ohjaillaan sormilla ja se kytkeytyy pois kun painaa sormella off tai koskee jarrua. Kaasupoljinta voi painaa eli käyttö on todella helppoa. Mutkatiellä sitä ei kannata käytää. Käyttö jonossa edellyttää tietysti turvaväliä ja sen hyväksyntää että joskus etäisyys edelläajavaan kasvaa ja että etäisyyden lyhetessä täytyy liikuttaa sormea sopeuttaakseen vauhtiaan, yksi sormenliikuttaminen vaikuttaa 2 km/h.

      
  • slowgear:

    Uskotaan, uskotaan. Tuo sinun monen rautakangenkin kadehtima joustavuutesi liikenteessä on käynyt jo varmaan kaikille tämän palstan lukijoille hyvinkin selväksi.




    Itse asiassa en tunge koskaan tarkoituksella kenenkään takapuskuriin tai jätä päästämättä ketään suojatien yli.



    Se mikä tuntuu monelle olevan täällä ongelma on se että odottaisi rauhassa omaa ohitusvuoroaan. Lopetin pientareelle siirtymisen ja vilkulla ohituspaikan näyttämisen (raskaan liikenteen keino) siksi että liian moni alkoi pitää sitä oikeutenaan eli "voisinko saada" muuttui muotoon "anna tänne heti" eli ajo reilusti alle ½ sekuntia perässä. Toki se että en kannusta lainvastaiseen toimintaan (ylinopeus matkanopeutena ja vaarallinen hiostaminen) on kuitenkin se mikä estää minua painamasta kaasua. En siis ole "rautakanki" isällisessä opetusmielessä, vaan siksi että en toimi tietoisesti vastoin koulutustani.

      
  • mikahe :

    Kun minä näen taustapeilissäni potentiaalisen ohittajan, haluan päästä hänestä eroon peräpeilissäni mahdollisimman pian, ja niin myös aina käy. Ajoneuvojen jonouttaminen jne. liikenteen häirintä jääköön muiden tehtäväksi.


    Olen hieman ihmetellyt tuollaisten kuskien aivoituksia mutta nyt se selvisi. Ajaisin ihan hieman kovempaa kuin he, mutta juuri kun tulen lähemmäksi ohittaakseni, hekin kiihdyttävät. Olen ajatellut sen olevan itsetunto-ongelmaa. Ei kestä ohitetuksi tulemista joten kaasuttaa itsekin.



    Eipä tuosta lawnmoverin tyylistäkään ole ihmeemmin valittamaista, vaikka voisi hän kaasun vapauttaa ohituksen ajaksi. Ohituspäätöksen voi kuitenkin jättää ohittajalle. Ei sinun tarvitse vetää kaikkia naruja ajaessasi.



    Ongelmia tulee lähinnä sellaisten kanssa jotka ajavat selvästi hitaammin, mutteivät kestä ohitetuksi tulemista. Eli noitten yhdistelmä.

      
  • mikahe :

    Luulin aiemmin, että vakkari olisi pelkästään mukavuusvaruste, jonka ansiosta tyhjällä tiellä ei tarvitse painaa kaasupoljinta. Olin näemmä väärässä, sillä sen käyttö ei lopu vaikka tie lakkaa olemasta tyhjä ja turvallinen.




    Jep. Kyllä vakionopeudensäädintä on helppoa käyttää, vaikka tie ei aivan tyhjä olisikaan. Sinun kannattaisi kokeilla laitetta, ennenkuin alat muodostaa siitä kovin vahvoja mielipiteitä. En myöskään ymmärrä, miksi muodostat mielipiteen laitteen soveltuvuudesta sinulle sillä perusteella, miten kuvittelet muiden sitä käyttävän. Viiniäkään ei varmaan kannata käyttää ruokajuomana, koska teinit veti viikonloppuna pään täyteen koulujen loppumisen kunniaksi.



    mikahe :

    Jos ei ole tarvetta ohittaa, niin ei ole tarvetta suorittaa ohitusta. Tarve syntyy silloin kun edellä ajava ajaa selkeästi hitaammin kuin sinä tai muuten laskee sinut nopeampana edelleen.




    Totta, mutta en ymmärrä miten kommenttisi liittyy kertomaani tilanteeseen.

      
  • drive:

    mikahe :
    Kun minä näen taustapeilissäni potentiaalisen ohittajan, haluan päästä hänestä eroon peräpeilissäni mahdollisimman pian, ja niin myös aina käy. Ajoneuvojen jonouttaminen jne. liikenteen häirintä jääköön muiden tehtäväksi.

    Olen hieman ihmetellyt tuollaisten kuskien aivoituksia mutta nyt se selvisi. Ajaisin ihan hieman kovempaa kuin he, mutta juuri kun tulen lähemmäksi ohittaakseni, hekin kiihdyttävät. Olen ajatellut sen olevan itsetunto-ongelmaa. Ei kestä ohitetuksi tulemista joten kaasuttaa itsekin.


    Kumma juttu, sillä minä en ole tuollaisia kiihdyttelijöitä saavuttanut. Toisaalta jos sen jälkeen vauhtimme olisi sama, niin sehän olisi ihan ok.



    Jos taas minut saavutetaan, niin en todellakaan lisää vauhtiani vaan tarvittaessa hidastan ohitustilanteessa tai sen helpottamiseksi. Yleensä pelkkä siirtyminen reunaan paremman näkyvyyden tarjoamiseksi riittää ilman hidastamista. Huonommissa olosuhteissa myös vilkutan hyvän ohituspaikan nähdessäni.

      
  • mikahe :

    Kumma juttu, sillä minä en ole tuollaisia kiihdyttelijöitä saavuttanut. Toisaalta jos sen jälkeen vauhtimme olisi sama, niin sehän olisi ihan ok.

    Jos taas minut saavutetaan, niin en todellakaan lisää vauhtiani vaan tarvittaessa hidastan ohitustilanteessa tai sen helpottamiseksi.




    Tuskinpa juuri kukaan tahallaan vauhtiansa muutteleekaan, mutta silti ilmiö on olemassa. Kuulostaa kmmalliselta, mutta asiaan löytyy kuitenkin yksinkertainen selitys. Nopeus vaihtelee kuljettajan huomaamattaan. Tätä ei välttämättä aina huomaa, kun itsekin muuttelee nopeuttansa. Vakionopeussäätimellä ajaen sen silti heti huomaa.



    Joskus vuosia sitten kokeilin, miten eräs perässäroikkuja asiaan suhtautuu. Tämä oli hiljaisella, mutta hyvällä tiellä (muistaakseni jossain Parkano-Virrat-välillä ) minut saavutettuaan roikkunut useita kilometrejä perässä, vaikka ohituspaikkoja oli lukuisia. Ensin pudotin nopeuttani n. 15 km/h alle suurimman sallitun, mutta kaveri ei mennyt ohi. Muutaman ohituspaikan jälkeen nostin n. 10-15 km/h ylinopeuden puolelle, mutta silti kaveri vain sitkeästi pysyi kannoillani. Tämän jälkeen jatkoin suurimmalla sallitulla, kunnes lopulta tulimme peräkkäin vt3 risteykseen. Tässä tiemme erosivat.



    En keksi muuta selitystä kuin että kuski nukkui silmät auki. Ei siis ollut mitään tuntumaa tilanteeseen, minun autoni oli se kiintopiste, jonka mukaan tämä ajoi. Ei oma tavoitenopeus tms. tekijä.



    Hieman eri tyyppistä tahatonta toimintaa tapahtuu muissakin tilanteissa. Moottoritiellä jos ajaa jonkun kanssa tasatahtia ja lähdetään ohitukseen, toinen ohittaja vaistomaisesti kiihdyttää etummaisen perään. Ohitukseenhan on opittu kiihdyttämään, joten refleksi toimii moottoritielläkin.



    Maanteiden ohituskaistat ovat sitten oma lukunsa.



    Monesti perässäroikkuja erkaantuessaan rampille tai saavuttaessa vaikka punaisiin valoihin, jossa ryhmitysalueella on toinenkin kaista, kiihdyttää vielä etummaisen rinnalle ennen kovaa jarrutusta. Joku tahaton refleksi tuokin on, ehkä roikkuja näkee pienen palan avointa tietä takapuskurin sijaan. Tulee siis kiihdytettyä, koska se on mahdollista.



    Itse en siis olisi ollenkaan varma, että jotain ilmiötä liikenteessä ei olisi tai itse ei syyllistyisi johonkin älyttömyyteen. Jos varmuudella osaa noin sanoa, on se minusta merkki siitä, ettei juurikaan havaintoja omasta ajamisesta ole tehnyt.



    Ai niin. Mikahe ei tee virheitä.

      
  • Herbert:

    mikahe :
    Kumma juttu, sillä minä en ole tuollaisia kiihdyttelijöitä saavuttanut. Toisaalta jos sen jälkeen vauhtimme olisi sama, niin sehän olisi ihan ok.

    Jos taas minut saavutetaan, niin en todellakaan lisää vauhtiani vaan tarvittaessa hidastan ohitustilanteessa tai sen helpottamiseksi.


    Tuskinpa juuri kukaan tahallaan vauhtiansa muutteleekaan, mutta silti ilmiö on olemassa. Kuulostaa kummalliselta, mutta asiaan löytyy kuitenkin yksinkertainen selitys. Nopeus vaihtelee kuljettajan huomaamattaan. Tätä ei välttämättä aina huomaa, kun itsekin muuttelee nopeuttansa. Vakionopeussäätimellä ajaen sen silti heti huomaa.


    Olen samaa mieltä ainakin siitä, että aika usein edellä ajavan nopeusvaihtelut huomaa vain nopeusmittarista, kun pelkällä orgaanisella vakkarilla nopeus vaihtelee ilman kuljettajan aktiivista vaikutusta. Kun/jos se johtaa ylinopeuteen, niin minun hermoratoihini moiset kaasutukset eivät syövy siten, etten tiedostaisi millä nopeudella etenen.

      
  • ...vaikka voisi hän kaasun vapauttaa ohituksen ajaksi.




    Kovin usein jopa moottoritiellä joutuu ohitettu ( =oikeanpuoleisella kaistalla ajava) hidastamaan (vapauttamaan kaasun) kun ohittaja ( =vasemmalla kaistalla ajava) palaa (moottoritiellä vaihtaa kaistaa) oikealle liian aikaisin, eli ohittaja tavallaan keskeyttää ohituksensa ilman näkyvää syytä.



    Normaaliohituksessa maantiellä oletuksena on että kun saavuttaa hitaamman, vaihtaa ajoissa kaistaa - kiihdyttää - seuraa vastaantulevia ja ohitettua - ja kun ohitettu näkyy taustapeilistä voi palata oikealle kaistalle ja sitten hidastaa rikesakko-/puttumiskynnysrajanopeuteen.



    Kesällä ei liene liian aikaisesta kaistanvaihdosta muita haittoja kuin se että turvaväli on jonkun aikaa liian lyhyt ja siten ohitettu on estynyt seuraamasta liikennettä. Talvella sen lisäksi kuraa roiskuu tuulilasille paljon enemmän kuin oikealla ajoetäisyydellä.



      
  • lawnmover:

    Normaaliohituksessa maantiellä oletuksena on että kun saavuttaa hitaamman, vaihtaa ajoissa kaistaa - kiihdyttää - seuraa vastaantulevia ja ohitettua - ja kun ohitettu näkyy taustapeilistä voi palata oikealle kaistalle ja sitten hidastaa rikesakko-/puttumiskynnysrajanopeuteen.


    Ennen kaistanvaihtoa kannattaa katsoa vastaantulijat. Kiihdytyskin aloitetaan jo ennen kaistanvaihtoa. Tämä tietenkin edellyttää turvaväliä. Silloin voi kiihdyttää ennakoiden ja näkee jotain ennen kaistanvaihtoakin.

      
  • "ja sitten hidastaa rikesakko-/puttumiskynnysrajanopeuteen."

    Mainio lause ylinopeususkovaiselta. No onneksi teitä ei ainakaan kolmostiellä ole paljoa, ainakaan viikonloppuisin.

      
  • nikkra:

    "ja sitten hidastaa rikesakko-/puttumiskynnysrajanopeuteen."
    Mainio lause ylinopeususkovaiselta. No onneksi teitä ei ainakaan kolmostiellä ole paljoa, ainakaan viikonloppuisin.




    En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit. Itse ajan suurinta sallittua mittarivirhe huomioiden joten tulen ohitetuksi joskus useammin, joskus harvemmin. Tarkoititko että onneksi nopeusrajoitusta noudattavia ei ole paljon, vaiko vakionopeussäätimen käyttäjiä?



    Joskus joku ohittaa nopeusrajoitusta noudattavan siten että paluu oikealle tapahtuu liian aikaisin eli siten että ohitetun pitää, tai ainakin pitäisi hetkeksi hidastaa, ja sehän ei voi olla ohittamisen tarkoitus että sillä häiritään nopeusrajoituksen mukaan ajavia? Itse toivon että kyse on "vain" ajotaidon puutteesta, autokoulussahan ei juurikaan opeteta ohittamista ainakaan ajotunneilla.



    Kirjoituksen pointti oli se että jos ajaa ylinopeutta, niin sen lainvastaisuudesta huolimatta olisi hienoa jos ajaisi sitä muita häiritsemättä, huomioiden muun liikenteen ja rikkomatta muita liikennesääntöjä kuin vain nopeusrajoitusta.

      
  • simppa: ” Ranskassa ei nollatoleranssia ole kuin korkeintaan paperilla ja poliitikkojen puheissa ja ehkä sitten nopeuskameroissa. Jos et usko, tervetuloa tarkistamaan asia. Law in action ja law in books kuvaa aika hyvin tilannetta. En ole sakkoja täällä saanut, mutta poliisilta suullisen "epävirallisen" huomautuksen kyllä. Että sillä viisiin. Ja Ranskalaisen mielenlaadun tunnen sen verta hyvin, että tuskinpa poliisilla mitään erityisempää lupaa noille huomautuksille on. ”



    Ranskan liikenneturvallisuus teki valtavan loikan parempaan päin ja siitä tehtiin tutkimus jotta projektin hyvistä ja huonoista puolista voidaan oppia mahdollisimman paljon. Yksi projektin kulmakivistä oli valvonta. Se automatisoitiin alusta loppuun, automaatti valvoi nopeutta nollatoleranssilla, siirsi tiedon ylityksistä automaattisesti eteenpäin ja sakko lähti postiin automaattisesti. Yksittäisen poliisimiehen mahdollinen oma mielipide tai lepsuilu ei siis päässyt vaikuttamaan kameravalvonnan tuottamiin nopeusrangaistuksiin.



    Vuonna 2002 tuli uusi hallitus johon osui neljä ministeriä jotka paitsi olivat muutoksen tarpeesta samaa miltä, kykenivät myös keskenään yhteistyöhön joka mahdollisti kaikkien heidän vastuualueidensa resurssien yhteensovittamisen. Näillä neljällä oli käytössään pääministerin, oikeusministerin, sisäministerin ja liikenneministerin valta. Sisäministeri, Nicolas Sarkozy, alkoi ostaa poliisille kalustoa, mm. tuhat valvontakameraa.



    Vuonna 2002 poliisin valvonta vähensi kuljettajilta 3,1 miljoonaa pistettä kortista, vuonna 2003 jo 4,5 miljoonaa eli 44 % enemmän. Kameroita oli käytössä vasta 100 ja nekin tulivat vasta vuoden viimeisen neljänneksen aikana, joten suurin osa virhepisteiden lisäyksestä koostui vanhanaikaisesta valvonnasta. Likikään kaikki virhepisteet eivät tulleet nopeusvalvonnasta, myös muita turvallisuuden kannalta tärkeitä asioita valvottiin entistä tehokkaammin, mutta myös nopeusvalvonnan tehostumisesta kertoo se, että ulkomaisten osuus ylinopeusvalvonnassa kiinni jääneistä lisääntyi merkittävästi. He kun eivät olleet Ranskan mediassa olleen ylinopeuskampanjoinnin piirissä.



    Vuonna 2004 käytössä oli 400 tutkaa. Näistä 232 oli kiinteitä ja pääosin tai pelkästään moottoriteillä. Tämän panostuksen vuoksi nimenomaan moottoriteillä tapahtui huima liikenneturvallisuuden parannus, kuolleiden määrä laski 34,5 % edellisvuodesta. Kuljettajat menettivät 6,4 miljoonaa virhepistettä, eli taas 44 % enemmän kuin edellisvuonna. Ajokortteja hyllytettiin 87 % enemmän kuin vuonna 2003.



    Seuranta päättyy maaliskuuhun 2005 joten en tiedä mitä sen jälkeen tapahtui, tiedän vain että nyt tutkia on käytössä noin tuhat. Omien kokemusteni mukaan huimia parannuksia yleensä seuraa lyhyt takapakki jonka jälkeen turvallisuuden parantuminen jatkuu loivempana mutta tasaisempana. Sinulla on omat kokemuksesi joiden vuoksi et ehkä jaa käsitystäni, mutta en ymmärrä mistä nuo kaikki ajokortin pisteiden tai koko kortin menetykset voivat johtua jos ei tiukentuneesta valvonnasta. Tai no, osa pisteistä johtuu tietysti kiristyneistä rangaistuksista. Mutta automaattivalvonnan automatisointi kameran välähdyksestä postiluukun kolahdukseen tekee ainakin sen piirissä olevien teiden osalta nopeusvalvonnan nollatoleranssin myös käytännössä todellisuudeksi. Ja luulisi että ranskalainen konstaapelikin osaa jotain aivoillaan tehdä kun näkee miten moottoriteiden kuolonuhrien määrille kävi kun kukaan ei päässyt sabotoimaan valvontaa.

      
  • Suomeen verrattuna ranskalaiset ajavat edelleenkin todella - sanotaanko - "huolettomasti". Motareilla kyllä noudatetaan kyllä pääosin rajoituksia, mutta muuten ajetaan vähän sinne päin. Ei haittaa, vaikka vilkku jää päälle ja aina ei niitä peilejäkään viitsitä kaistaa vaihdettaessa niin kovin katsoa.



    Ja sitäpaitsi kun maantielle lähdetään, niin rajoitukset ovat varsinkin "maaseudulla" aivan tavattoman korkeita verrattuna Suomeen. Suurella osaa teistä suurimman sallitun ajaminen on lähinnä teoreettisesti mahdollista. Jos tulet täälläpäin käymään, niin voin sinulle monta tietä näyttää, joilla ei käytännössä ole minkäänlaisia nopeusrajoituksia.



    Italiassa vallitsee rajoitusten osalta kenties vieläkin vapaampi ote. Tosin Italialaiset ajavatkin kuin siat, Ranskassa sentään pyritään ottamaan toiset huomioon, eikä tahallista kiusantekoa harrasteta. Suomessakin tuo kiusaaminen on yleisempää.



    Muutenkin Ranska on vähän erilainen paikka kuin Suomi. Onnistuisiko Suomessa, että paikallispoliisi istuu tuopposella kylän ukkojen kanssa, kun ei iltapäivästä ole muutakaan sen tärkeämpää puuhaa?

      
  • simppa:


    Muutenkin Ranska on vähän erilainen paikka kuin Suomi. Onnistuisiko Suomessa, että paikallispoliisi istuu tuopposella kylän ukkojen kanssa, kun ei iltapäivästä ole muutakaan sen tärkeämpää puuhaa?




    Onnistuisi kyllä muuten, mutta "paikallispoliisi" alkaa olemaan liian harvinainen.

    Joka kylään oma "tutkapari" takaisin niin kyllä niitä kuppilapoliisejakin taas alkaisi olemaan!

      
  • Simppa: ” Suomeen verrattuna ranskalaiset ajavat edelleenkin todella - sanotaanko - "huolettomasti".”



    Sitä en epäile. Lukemani raportti vertasi Ranskan vanhaa tilannetta Ranskan uuteen tilanteeseen, ei Ranskaa muihin maihin. Ei surkea tilanne muutu taikaiskulla loistavaksi noin lyhyessä ajassa, mutta se voi muuttua surkeasta vähemmän surkeaksi. Halusin vain osoittaa että vastoin kuin sanoit, Ranskassa on nopeusvalvonnan nollatoleranssi myös käytännössä. Parissa vuodessa tuplaantuneet ajokorttien peruutukset ja jaettujen virhepisteiden määrät eivät aiheudu paperilla tapahtuneesta valvonnasta, kyllä se vaatii melkoista muutosta nimenomaan poliisin toiminnassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit