VETOOMUS NASTARENKAIDEN KIELTÄMISEKSI

363 kommenttia
1246713
  • Ja paljonko katupöly tappoikaan ihmisiä?

      
  • Kolareista voidaan helposti analysoida melko tarkasti, paljonko ihmisen elinikä lyhenee. Sen sijaan katupölyn osalta liikutaan paljon vaikeammin hahmotettavissa luvuissa. Se tuskin tappaa työikäisiä ihmisiä, vaan lyhentää elinikää loppupäästä. Paljonko, sitä en ole mistään saanut selville. Uskon sen kuitenkin poikkeavan kolareista. Näin ollen katupölyn ja liikenneonnettomuuden seuraukset ovat erilaisia.

      
  • Tässä muuten mielenkiintoinen raportti talvirenkaista:

    "Kitkarenkaiden käytöllä parempaa ilmanlaatua liikenneturvallisuudesta tinkimättä"



    http://files.kotisivukone.com/nasta.palvelee.fi/tiedostot/NASTA-LR/nasta-loppuraportti_2013_verkko.simppeli.pdf



    Mielestäni olennainen pointti on, että siinä tarkastellaan asiaa pääkaupunkiseudun näkökulmasta.



    Ja miten tämä"liikenneturvallisuudesta tinkimättä" ? Onnistuuko?

      
  • E2800:


    Luitko sen Autoliiton jutun? Rengas oli ollut testiin asti käytössä, eli se oli toiminut kuljettajan turvavälineenä "kelieroja tasoittamassa".




    Ei tuo kerro minusta yhtään mitään muuta kuin sen, että liian vanhoilla renkailla ei pidä ajaa. Se koskee kaikkia renkaita ja on se todellinen ongelma turvallisuuden kannalta.



    Ja Hakkapeliitta 2:n ominaisuuksia ei kannata verrata esim. Hakkapeliitta 8:n ominaisuuksiin. Ensimmäisen pito kun perustui paljon jälkimmäistä enemmän niihin nastoihin. Tuossa 8:ssa on käytössä kaikki sama teknologia mikä on mainitsemissasi uusimmissa kitkarenkaissakin. Lisäksi siinä on nastat.



    Arvaanko oikein jos kirjoitan että et ole lukenut testejä joissa käytetty huippunastarengas on siirtynyt neljässä vuodessa kitkasarjalaisten joukkoon




    Pakko sanoa että en ole lukenut vielä testiä, jossa olisi ajettu saman verran kilsoja ja vuosia nastalla ja kitkalla ja verrattu sitten pitoa. Laitapa sellainen vertailu.



    Oma kokemus talvirenkaista on se, että ne yleensä kestävät kulutusta liiankin hyvin. Järkevä ajo- ja vuosimäärä tulee useimmilla autoilijoilla vastaan jo paljon ennen kuin rengas on pinnan suhteen sakkorajoilla.





    4-5 vuotta talvirenkaalla alkaa olla lähellä sen maksimikäyttöikää, joten minusta tuo tulos ei kerro mitään muuta kuin sen, että vanhat renkaat ei ole suositeltava vaihtoehto. Kaikkien renkaiden ominaisuudet lähenevät nollaa sitä mukaa kun ne ikääntyvät. Jos siis 3 vuotta saa ajaa paremmalla pidolla ja sitten siirtyy samaan kuin kitkoilla, niin mikäs siinä. Itse vaihdan joka tapauksessa renkaat kuin renkaat uusiin 2-3 talven välein.

      
  • NHB:



    Kitkarenkaat ovat parempia ainoastaan melussa ja varsinaisia ominaisuuksia verratessa ,mitä se sitten ikinä tarkoittaakin Akik:n omassa mutuilumaailmassa, nastarenkaat ovat tosi selvästi parempia.




    Jostain syystä tuo hehkuttamasi Tuulilasin testi (jossa oli kitkarenkaat testissä ja verrokkina yksi nasta) tuli kuitenkin arvostelussaan juuri tuon kaltaiseen tulokseen. Kitkarenkaalla oli olennaista etua vain melussa. Lue vaikka itse teksti nastarenkaan arvostelun kohdalta jos et muuten usko.



    Varsinaiset ominaisuudet ovat minusta talviominaisuudet kun puhutaan talvirenkaista. Kesärenkaat ja Keski-Euroopan kitkat ovat muissa osioissa ylivoimaisen hyviä, paitsi että ne eivät toimi talvella. Sinun vertailussasi ajettaisiin niillä, jos jääominaisuudet eivät olisi merkittävässä osassa.





    Se on ihan eri asia mikä on riittävän hyvä rengas. Kitka voi hyvin olla sellainen, kun tiedostaa realistisesti sen puutteet. Siitä et kuitenkaan pääse mihinkään, että aina vastaavan tasoinen rengasteknologia kuin kitkoissa on käytettävissä myös nastarenkaissa. Nastat eivät hävitä niitä muita ominaisuuksia mihinkään, melu ja tien kulutus ovat ne negatiiviset puolet joihin nastoitus olennaisesti vaikuttaa. Tästä joudutaan väkisin siihen, että nastan pito on kitkaa laaja-alaisempi ja haittapuolet jäävät tuohon melu- ja tienkulutusasteelle.

      
  • ArtoNissi:


    Tuo väite, että nastat tekisivät jäänpinnan kitkoille sopivaksi ei pidä alkuunsakkaan paikkaansa.




    No jos ne ei karhenna, niin ei ne sitten voi kuluttaa tietäkään. Vai mihin tuo tienkulutus perustuu jos ei samaan ominaisuuteen?

      
  • maavara:

    Putput:
    Jotkut meistä tajusivat ettei tarvitse talvirenkaita vielä vaihtaa ollenkaan


    Seurauksena kymmeniä ulosajoja kesärenkailla ja satoja päiviä sairaslomaa.

    Mistä teitä kusipäitä oikein sikiää

    :lol:




    Mitä juntti oikein selität, en ole ajanut kymmeniä kertoja ulos tieltä! Ei minulle ole sattunut yhtään ulosajoa (normaalissa tieliikenteessä ) koskaan! Eikä yhtäkään päivää sairaslomaa liikenneonnettomuuksien takia ikinä!



    Oletko sekaisin?? Selvästi sinä olet täysi kusipää ja vielä poikkeuksellisen vähä-älyinen!



    Miksi olisin ajanut tieltä kesärenkailla, kun kerran kelit joilla olen ajanut eivät ole vaatineet mitään muuta, talvirenkaat eivät olisi vaikuttaneet mihinkään positiiviseen suuntaan!! Todella moni muu on ollut samassa tilanteessa, en takuulla ole LÄHESKÄÄN ainoa!! Ja vaikka välillä olisikin ollut pakko ajaa kun keli on juuri tiputtanut yhden asteen pakkaselle (ei ole sattunut monelle Suomalaiselle vielä tänä vuonna) niin kuivilla teillä olisi ihan hyvin voinut körötellä kesärenkaillakin turvallisesti sen matkan; vaihtaa talvirenkaat alle ensin tuon todellisen tarpeen myötä; tahi kulkea jollain muulla kuin omalla autolla. Mutta yksinkertaisille junteille kuten täysidiootti-maavaralle tämä on aivan liian monimutkaista tajuta. Jos renkaanvaihtoa ei tee sääennusteiden, ulkona itse näkemänsä todellisuuden ja järkevän ajattelun avulla vaan iltalehden lööpin perusteella niin kai sitten sinun pitää vaan hädissäsi huutaa kaikille että joka ikinen Suomalainen tarvitsee piikkirenkaat Syyskuusta alkaen!



    Eikun hetkinen, maavara haluaakin selvästi tappaa lapset ja kaikki muutkin Suomalaiset sukupuuttoon kun ei vaadi että kaikki ajaa Elokuusta lähtien metalliteloilla!!



    Ja entä nyt kun keli on plussalla pitkään? Kuinka kusipää täytyy olla että väittää olevan järkevää ajaa talvirenkailla ylipäänsä, saati sitten nastoilla? Miten jollain voi olla pää niin syvällä perseessä että horisee sieltä sitä mitä maavara suputtaa?

      
  • Kuukeri:

    Minä joudun vaihtamaan huomenna nastarenkat alle siitä syystä, että olen käymässä paikassa jossa säilytän renkaitani, kaukana kotoa. Ei voi mit.

    Mutta onneksi minäkin kuulun niihin nastakuskeihin jotka eivät turhia ruovita, eivätkä kuluta tietä tai renkaita liian nopeilla mutkanopeuksilla. Ne ollin oppivuodet ovat takana.




    Jep, jos täytyy niin silloin täytyy. Ja jos on mennyt jo ostamaan nastarenkaat jostain syystä. Sitä ei juntit kuten maavara osaa ymmärtää. Hänen mukaansa koska sinun tilanne on tuo niin siksi kaikki muut Suomalaiset kuolee ellei ole talvirenkaat alla, eikä ainoastaan talvirenkaat vaan nimenomaan nastarenkaat!

      
  • Quu..:

    Fabio: Nastarenkaiden kieltämisen edut ovat niin mittavat, että sitä päätöstä on järjetöntä viivyttää.

    Mikä on onkaan ihmishengen hinta Fabio?

    Laskennallinen keskiarvo -menetelmä
    - Kuolemaan johtanut onnettomuus 2 430 316 e
    - vammautumiseen johtanut onnettomuus 315 352 e
    - omaisuusvahinko-onnettomuus 16 819 e
    - tieliikenteen onnettomuus keskimäärin 84 094 e
    Yksittäisen kunnan luku saadaan kun kerrotaan yksikkökustannukset tapausmäärillä. Näistä kaikista kustannuksista kunnan osuus on noin 20 %.




    Kumma kun Suomessa korvaustapauksissa ihmishengen hinta näyttää olevan ennemmin satasia. Sopii kuvioon sillä Suomessa on näemmä tapana selittää ihan mitä sattuu riippuen siitä miten se itseään hyödyttää.

      
  • AkiK:

    Laitapa sellainen vertailu.




    Numerossa 17/2010 on vertailussa mukana pari-kolme talvea ajettu nastarengas, sen kaikki nastat olivat tallella mutta ne olivat kuluneet ja pyöristyneet.



    Itse vaihdan joka tapauksessa renkaat kuin renkaat uusiin 2-3 talven välein.




    Viimeksi kun minä vaihdoin nastarenkaat pois oli renkaan ikä 6 vuotta. Vaihdoin ne siksi että siirryin kitkarenkaisiin, en siksi että ne olisivat olleet liian kuluneet.



    Ja Hakkapeliitta 2:n ominaisuuksia ei kannata verrata esim. Hakkapeliitta 8:n ominaisuuksiin. Ensimmäisen pito kun perustui paljon jälkimmäistä enemmän niihin nastoihin.




    Renkaan valmistaja on kanssasi eri mieltä:



    "Nokian Hakkapeliitta 2 on ensimmäinen henkilöauton talvirengas, jossa on onnistuttu yhdistämään kitka- ja nastarenkaan tärkeimmät turvallisuuteen vaikuttavat piirteet. Uudessa Nokian Hakkapeliitta 2:ssa ovat mukana sekä nasta- että kitkarenkaan pito-ominaisuudet. Kyseessä on markkinoiden turvallisin nastarengas."



    http://www.nokianrenkaat.fi/media-tiedote?id=10340832&year=&group=

      
  • Fabio:

    Nastoista on kokonaisuutena selvästi enemmän haittaa kuin hyötyä suomen liikenteessä. En kannata niiden kieltämistä kokonaan, mutta noin 100 euron haittavero per rengas olisi paikallaan.


    Sama pätee myös suolaan ja hiekkaan.



      
  • Putput:

    Ja entä nyt kun keli on plussalla pitkään?


    Pakkastahan tuolla näyttää nytkin olevan ja tie valkoinen.



    Isommalla tiellä oli huonompi ajokeli, kun olivat kylväneet suolaa.

      
  • 740 GLE:

    Putput:
    Ja entä nyt kun keli on plussalla pitkään?

    Pakkastahan tuolla näyttää nytkin olevan ja tie valkoinen.

    Isommalla tiellä oli huonompi ajokeli, kun olivat kylväneet suolaa.




    Älä valehtele, nyt on suuressa osassa Suomea plussaa ja päälle vielä täysin kuiva keli.



    Ja sano sitten niille ettei kylvä suolaa jos kerran se mielestäsi aiheutti huonomman kelin sinne isommille teille???

      
  • Pakkastahan tuolla näyttää nytkin olevan




    http://www.foreca.fi/Finland/Kajaani/tenday



    Laitan tähän Kajaanin 10 päivän ennusteen. Tällaisten kelivaihtelujen takia minä en kehtaisi ajaa nastoilla jo loka-marraskuussa, mutta koska kelit voivat olla ajoittain tai paikoittain huonot on kitkarenkaat hyvät olla alla.



    Niitä liukkaita jääkelejä vartenhan ne nastat on, ei lumen vuoksi. Liukkaalla jäällä ei ole hiekkaa eikä tiekarhukaan ole karhentanut tietä. Ja jos testissä todetaan että se nastojen merkittävästi parempi pito on katoavaa ei kitkarenkaan valinta ole riskinotto.



    Luonnollisesti jos on vuonna 2002 kokeillut Goodyearin nastoja ja kitkoja voi oikeutetusti olla eri mieltä. Toinen niistä voitti koko testin, toinen jäi kokonaan ilman tähtiä. Kitkarenkaan tuloksista näki että se oli ns. keskieuroopparengas.



    Vaan samana vuonna Nokian kitkarengas pysähtyi sileällä jäällä 3,5 metriä lyhyemmällä jarrutusmatkalla kuin Kumhon nastarengas, eli merkki on joskus tärkeämpi kuin renkaan tyyppi.

      
  • Kahdeksan aikaan edes ei lämpötila ole laskenut kovin alas:

    http://cdn.fmi.fi/weather-observations/products/finland/finland-weather-observations-map.png



    Ja Kuopion korkeudelle asti:

    http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/kuopio



    Pitääkö täällä oikeasti vääntää rautalangasta miten säätiedotukset toimii ja mitä niistä näkee???

      
  • Tuoltahan noita volvomiehen asuinpaikan kelitietoja voi tarkastella:



    http://www2.liikennevirasto.fi/alk/kelikamerat/kelikamerat_4.html



    Jos tie on jäässä ja lunta vain vähän jään päällä eikä ilmanlämpötilakaan ole kovin paljon pakkasen puolella, niin arkahan se on, joka ei suvikumeilla sinne uskalla! :innocent:



    Onneksi täällä vähän etelämmässä pärjää vielä hyvin näillä kesärenkaillakin.

      
  • FARwd:

    Tuoltahan noita volvomiehen asuinpaikan kelitietoja voi tarkastella:

    http://www2.liikennevirasto.fi/alk/kelikamerat/kelikamerat_4.html

    Jos tie on jäässä ja lunta vain vähän jään päällä eikä ilmanlämpötilakaan ole kovin paljon pakkasen puolella, niin arkahan se on, joka ei suvikumeilla sinne uskalla! :innocent:

    Onneksi täällä vähän etelämmässä pärjää vielä hyvin näillä kesärenkaillakin.




    Viimeinen lause on ainoa jolla on merkitystä tähän keskusteluun. Ja tarkennuksena että ei ainoastaan E-Suomessa vaan suunnilleen 90% asutuksesta, n. Kuopiosta alkaen...

      
  • Hyvä että Quu poisti viestinsä lumisateesta, koko Suomi kun tuskin on liikkeellä aamuyöstä P-Suomessa.

      
  • Onneksi täällä vähän etelämmässä pärjää vielä hyvin näillä kesärenkaillakin.


    Pitikin mennä kehumaan!

    Nyt on maa valkosena jo täälläkin... :weary:

      
  • Quu..:

    Putput:
    Hyvä että Quu poisti viestinsä lumisateesta, koko Suomi kun tuskin on liikkeellä aamuyöstä P-Suomessa.


    Lauantai aamuna 19.10.2013 oli Salon seudulla tie aivan jäässä, sunnuntai aamuna 20.10.2013 oli 140 tiellä todella vaarallisia jäisiä alueita.




    No siinä onkin sinun ongelma: et edes tiedä mikä päivä on meneillään!!



    http://www.foreca.fi/meteogram.php?loc_id=100637948&lang=fi&t=20131022213635



    Hyvä kuitenkin että yritit vääristellä asioita ja valehdella tuomalla Sunnuntai-aamun tilanteen esille, koska ONHAN MERKITTÄVÄ ASIA KOKO SAATANAN MAALLE ETTÄ ONKO SUNNUNTAI-AAMUNA JÄISIÄ ALUEITA OLLUT MAHDOLLISESTI EHKÄ JOSSAIN YÖLLÄ TAI AAMUYÖSTÄ!!!! Sunnuntai-aamunahan koko maa on liikkeellä pakon sanelemana eikä voi missään tapauksessa jättää sitä ajelua pari tuntia myöhemmäksi

      
  • FARwd:

    Onneksi täällä vähän etelämmässä pärjää vielä hyvin näillä kesärenkaillakin.

    Pitikin mennä kehumaan!
    Nyt on maa valkosena jo täälläkin... :weary:




    Mitä, lunta vai? Meinaatko että on aamullakin? Ja kuinka suuressa osassa maata? Kuopiossakin asti on tällä hetkellä vielä plussaa, aamulla on lähemmäs 5 plussalla ja vesisadetta. Jotenkin epäilyttää ettei lumi ole monenkaan Suomalaisen ongelmana viikkokausiin...



    Mutta hei, en tietenkään vähättele joidenkin ihmisten kykyä tehdä yksinkertaisistakin asioista todella haasteellisia.

      
  • Olen valmis nastakieltoon jos saan takuut siitä että tämäm iänikuinen vääntäminen näillä palstoilla pysähtyy kuin nastarengas.



    Itsellä alla Hakkapeliitta ykköstä ja kakkosta sekaisin. Mikä hauskinta, niin kolme niistä on saman pyörimissuunnan renkaita. Moka ei ollut minun vaan tulivat auton mukana.



    En tiedä miten paljon auttaa, mutta suihkutan silikonisuihketta koko kumipintaan, jos se vähän vetreyttäisi vanhoja sotilaita.



    Niin, talvella ajetaan hitaammin, varsinkin minä.



    Ja jotta suhteellisuudentaju pysyy mukana, niin mainitsen ystävästäni joka toissa talvena kokeili ihan vaan puhtaasta mielenkiinnosta pks-seudulla ajaa läpi talven kesärenkailla: helmikuussa ajoi kevyesti rampilla kinokseen, työnsi auton takaisin tielle ja vaihtoi talvikumit alle.



    99% kilometreistä olisin joka talvi pärjäillyt huonommillakin, mutta kun käy esim. mökillä kerran tai meinaa jäädä jumiin auraamattomalle parkkikselle aamulla töihin lähtiessä, niin juuri ne harvat ääritilanteet pitävät nastat renkaissani.

      
  • Quu..:

    Putput:
    Sunnuntai-aamunahan koko maa on liikkeellä pakon sanelemana eikä voi missään tapauksessa jättää sitä ajelua pari tuntia myöhemmäksi.

    EI voi

    Koko maa ei voi maata kotona ja odottaa sossun rahoja.


    Sunnuntai-aamuna n. 8ään asti vai??



    Kylläpä onkin nyt hienoa varmaan lähteä jyristelemään nastoilla suurimmassa osassa maata kun on +5:stä +10:een... Mutta kun Quun täytyy näköjään päästä joka päivä sossun luukulle, myös aamuyöllä!





    Quu..:


    Ota ihan rauhallisesti Putput, laita talvirenkaat alle jos sinulla yleensä on auto äläkä ota turhia paineita kelistä.




    HAHAHAHAHA!!! Hyvä että vahvistat sen syyn miksi pitää vaan heittää nastat alle lööpin mukaan: ei osaa eikä viitsi itse ajatella!!!



    Quu..:

    23.10.2013 aamulla.
    Huono ajokeli on aiheuttanut useita ulosajoja ja peltikolareita aamuliikenteessä eri puolilla Suomea.
    Toistaiseksi vakavilta henkilövahingoilta on tiettävästi kuitenkin vältytty.


    Bullshit

      
  • E 2800: Numerossa 17/2010 on vertailussa mukana pari-kolme talvea ajettu nastarengas, sen kaikki nastat olivat tallella mutta ne olivat kuluneet ja pyöristyneet.




    Vaan eipä ollut samanikäistä kitkarengasta samoilla kilometreillä.



    Viimeksi kun minä vaihdoin nastarenkaat pois oli renkaan ikä 6 vuotta. Vaihdoin ne siksi että siirryin kitkarenkaisiin, en siksi että ne olisivat olleet liian kuluneet.




    Jos vertailukohtasi on 6 vuotta vanhat nastat ja uudet kitkat, niin ei ihme että kuva on vähän vääristynyt.



    Nastarenkaiden ”käyttöikä” (jos sellaisen rajana pitää siis renkaan kulumista) on yleensä huomattavan pitkä. Kitkarenkaiden pito taas perustuu lamelleihin ja pehmeämpään kumiseokseen, eli itse rengas kuluu selvästi enemmän. Siksi oikea tapa vertailla on verrata ainoastaan samanikäisiä renkaita samoilla ajokilometreillä.



    Liian vanhat renkaat ovat aina ongelma, olivat sitten kitkat tai nastat. Talvirenkaiden osalta osa halpisrenkaista ja meidän oloihin sopimattomat renkaat tosin ovat käyttökelvottomia jo uutenakin, kuten testitkin kertovat.



    Renkaan valmistaja on kanssasi eri mieltä:




    Renkaan valmistaja julkisti mielipiteensä 31.1.2000, joten minusta tuo mielipide ei enää ole kovin relevantti lähes 14 vuotta myöhemmin. Museorengas jo tällä hetkellä, kuten sanoin.

      
  • Putput:


    Älä valehtele, nyt on suuressa osassa Suomea plussaa ja päälle vielä täysin kuiva keli.

    Ja sano sitten niille ettei kylvä suolaa jos kerran se mielestäsi aiheutti huonomman kelin sinne isommille teille???




    http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/10/1821654/talvirajoitukset-teille-talla-viikolla



    Ilmeisesti viranomaisella on eri käsitys keleistä kuin sinulla, koska talvirajoitukset on voimassa viimeistään perjantaina koko maassa.

      
  • Putput:

    maavara:
    Putput:
    Jotkut meistä tajusivat ettei tarvitse talvirenkaita vielä vaihtaa ollenkaan


    Seurauksena kymmeniä ulosajoja kesärenkailla ja satoja päiviä sairaslomaa.

    Mistä teitä kusipäitä oikein sikiää

    :lol:


    Mitä juntti oikein selität, en ole ajanut kymmeniä kertoja ulos tieltä! Ei minulle ole sattunut yhtään ulosajoa (normaalissa tieliikenteessä ) koskaan! Eikä yhtäkään päivää sairaslomaa liikenneonnettomuuksien takia ikinä!




    Et ilmeisesti ole paljon muuta kuin kolmipyöräistä vielä ajanut.



    Tänäänkin liikenne takkusi kesärenkailla liikkeellä olevien vuoksi, eivät aamulla päässeet edes mäkiä ylös tampereen seudulla.



    Ensin tuli hieman lunta, sitten se tiivistyi raskaan kaluston renkaiden alla ja päälle satoi vettä.



    Pellisepät saivat kyllä töitä, onneksi suurempia henkilövahinkoja ei ilmeisesti tullut.



      
  • Putput:

    740 GLE:
    Putput:
    Ja entä nyt kun keli on plussalla pitkään?

    Pakkastahan tuolla näyttää nytkin olevan ja tie valkoinen.

    Älä valehtele, nyt on suuressa osassa Suomea plussaa ja päälle vielä täysin kuiva keli.


    Siitä huolimatta tie oli yllä olevaa kirjoittaessani luminen. Aamulla töihin lähtiessä sitä lunta ei tosin enää näkynyt, kun sen päälle oli satanut lisää uutta lunta.



    Sitä minä vaan yritin sanoa, että olosuhteita ja tarpeita on erilaisia, joten niin kauan kun ajaminen kelpaa poliisille, se saa kelvata muillekin.



    Nastarengas- ja talvirengasmääräyksissä kieltämättä on epäkäytännöllisesti kirjoitettuja vaatimuksia.



    Putput:

    Ja sano sitten niille ettei kylvä suolaa jos kerran se mielestäsi aiheutti huonomman kelin sinne isommille teille???


    Eri paikoissa olen sanonut tuon saman ja monesti, mutta ei se ole vielä tehonnut.



    Kerro minulle, missä ätuon pyynnön esittäminen oikeasti vaikuttaa jotain, niin menen saman tien ja pyydän, että suolaun määrä puolitetaan jo tänä talvena. Sen jälkeen puolitusta jatketaan kunnes nähdään jotain syytä toimia toisin.

      
  • Putput:

    FARwd:
    Onneksi täällä vähän etelämmässä pärjää vielä hyvin näillä kesärenkaillakin.

    Pitikin mennä kehumaan!
    Nyt on maa valkosena jo täälläkin... :weary:


    Mitä, lunta vai? Meinaatko että on aamullakin?


    Täällä ainakin oli aamulla selvästi enemmän kuin illalla.



    Asenteesi kuvaa hyvin myös joissain muissa yhteyksissä näkyvää Etelä-Suomalaista suhtautumista Suomen sääoloihin.

      
  • Kuukeri:

    Olen valmis nastakieltoon jos saan takuut siitä että tämäm iänikuinen vääntäminen näillä palstoilla pysähtyy kuin nastarengas.


    Minustakin tuo olisi houkutteleva ajatus. Suolaa voisi samalla vähentää.



    Putput:

    Quu:
    23.10.2013 aamulla.
    Huono ajokeli on aiheuttanut useita ulosajoja ja peltikolareita aamuliikenteessä eri puolilla Suomea.

    Bullshit


    Ehdottomasti samaa mieltä tästä. Kuski sen kolarin aiheuttaa eikä keli tai renkaat.



    Minunkin on vaikea hyväksyä periaatetta, että lumi olisi muka lieventävä asianhaara, kun on ajettu yli omien taitojen metsään tai päin toista. Sama halveksiva ja nuhteleva sävy kaikille yli taitojensa ajaen kolaroijille, kiitos!

      
  • AkiK:

    Vaan eipä ollut samanikäistä kitkarengasta samoilla kilometreillä.




    Olipas. Kun löydät sen kohdan missä kuvailtiin nastojen kuluneisuus huomaat että siinä mainittiin myös kitkarenkaan olevan pari-kolme vuotta ajettu.



    Jos vertailukohtasi on 6 vuotta vanhat nastat ja uudet kitkat, niin ei ihme että kuva on vähän vääristynyt.




    Tarkoitin luonnollisesti sitä että en vaihda renkaita kolmen vuoden välein. Se olisi tuhlausta ja tarpeetonta. En usko että läheskään kaikki ovat yhtä turvallisuustietoisia renkaiden osalta kuin sinä. Ei sitä Autoliiton testaamaa rengasta museosta varmaankaan otettu testiin.



    Liian vanhat renkaat ovat aina ongelma, olivat sitten kitkat tai nastat. Talvirenkaiden osalta osa halpisrenkaista ja meidän oloihin sopimattomat renkaat tosin ovat käyttökelvottomia jo uutenakin, kuten testitkin kertovat.




    Tästä en voi olla muuta kuin samaa mieltä. Silti jopa TM korostaa nastojen tuomaa turvaa vaikka jättää osan nastarenkaista ilman TM-tähtiä. Ja ne tähdettömienkien nastat kuluvat käytössä.



    ..minusta tuo mielipide ei enää ole kovin relevantti lähes 14 vuotta myöhemmin.




    Jos rengasta valmistettaisiin vielä voisi se toimia yhtä hyvin kuin se toimi vuonna 2003. Ei minun käsitykseni mukaan silloin talvirenkaat olleet huonoja, ja testatusta renkaista puuttui vain kolme (3) nastaa. "Pahimmassa tapauksessa auton alle sovitetaan täysin laillinen, mutta vaarallinen yhdistelmä heikkoa pitoa ja hallittavuutta." (Autoliitto )



    Luonnollisesti sakkorajalle 3 mm kulunut nastarengas oli testin huonoin, jarrutusmatka jäällä venyi 7 metriä yhtä kulunutta kitkarengasta pidemmälle.



    Siksi ei pitäisi korostaa sitä että alla olisi nimenomaan nastarenkaat (niitä jääkelin renkaita näkee jo nyt Helsingissä ), vaan sitä että tarkistetaan ettei DOT-numeron mukaan rengas olisi kovin vanha. Sitä en osaa muotoilla miten turvallisuutta hakevalle voi luetella mitkä ovat ne huonot renkaat (nasta, pohjoismainen kitka tai keskieurooppakitka ) joita ei kannattaisi ostaa edes halvan hinnan vuoksi. Laillisiahan ne kuitenkin ovat. Ja pintakuvio on kaikissa lamelloitu kuten alkaen Hakkapeliitta 2:ssa oli.



    No, joka tapauksessa minulle ekovalinnan tekee helpoksi tieto siitä että nastarenkaan testivoittopito katoaa ajan mittaan. Ja että se testivoitto ei tule lumella tai asfaltilla, vaan se tulee sileällä jäällä. Sitä ei siis mitata talvisella maantiellä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit