Volvo S/V90

1685 kommenttia
1356757
  • Saako lämmitettävää rattia kumpaankaan ja jos saa, niin mihin hintaan ?

      
  • Lennokkain osa on historiaa. Ja ei ole reilua kun ei ole todisteita asiasta vain olettamus ja se kun ei syytökseen riitä. On reilua unohtaa kyseinen osa ja tarjota sovinnollista jatkoa. Kuten A-utoilija jo aiemmin totesi "pitää rauhoittua ja laittaa jäitä hattuun" jos oikein muistan tuon kommentin. Ihmettelen vaan mihin osa keskustelijoista on hävinnyt. Voiko uudistus olla syynä ettei ennen niin aktiiviset keskustelijat viitsi enää vaivautua. On ikävää, että niinkin laajaalaista tietoa autoista ja autoihin liittyvästä tekniikasta omaavat keskustelijat ovat hylänneet kokonaan Tekniikan Maailman keskustelupalstan.

      
  • Volvon varustepaketti Winter, Lämmitettävä ratti, tuulilasi ja tuulilasin pesusuuttimet. Hinnoista ei mitään hajua. BMW lisävarustepaketista monitoimiratin tuttu lisävaruste tänne pohjolan oloihin. Iso virtasyöppö talvella kun kaikki herkut on käytössä. Akkulaturi on tullut tutuksi kun ajaa lyhyttä kaupunkiajoa.

      
  • Kiitos tiedosta ! Koko ajan akkua lataava akkulaturi varmaan olisi kanssa hyvä, itselläni vain sellainen tavallinen "älykäs".

      
  • Tähän nelivetojen ja autojen paremmuuteen yleensäkin on todettava, että muistakaa nyt vertailla saman hintaisia ja samantasoisella varustelulla olevia autoja keskenään. Ja siinähän tämä homma karahtaa usein kiveen niinkuin moni autolehtien vertailukin.

    Ja sitten kun meillä autoilijoilla on vielä kovin erilaisia mieltymyksiä ja käyttötarpeita, niin eihän näistä kannata verenpainetta nostaa. Mitä tulee otsikon mukaiseen Volvoon, niin odotellaan rauhassa hinnastoa ja useamman lehden testejä. Tehdään sitten omat johtopäätäksemme missä Volvo menee uusittujen mallien osalta. Itse toivon, että Volvolla pidettäisiin kiinni omista vahvuuksista, joita on ainakin turvallisuuteen ja ergonomiaan liittyvät asiat sekä talvivarusteet ja niiden toimivuus (XC 90 osalta odotin kyllä parempia valoja). Ja vahvuus on ollut sekin, että jotkin (Suomessa ja talvella tärkeät) varusteet ovat olleet vakiona tai huomattavasti edullisempia kuin kilpailijoilla- mikä lie tilanne nyt ? Hintaluokka johon s/V90 sijoittuu on sellainen, että kaikki (pahimmat/parhaimmat) kilpailijat ovat helkutin hyviä autoja. Marginaalit ovat pieniä.

      
  • Parhaan nelivedon nimeäminen on mahdotonta käyttötarkoitusta ja tavoitteita määrittelemättä. Ajettavuuden suhteen xDrive ja Subaru ovat ainoat mukautuvat nelivedot, joista itse olen tykännyt. Subarusta siksi, että ovat nelivetoasiantuntijoina ymmärtäneet pakottaa aina riittävästi voimaa taakse, joten prosessoriohjattu nelivetokaan ei tunnu etuvetoiselta. xDrive siksi, että se tekee kaikkensa luistojen neutraloimiseksi voimanjaolla tasaisen rauhallisesti edeten tilanteessa kuin tilanteessa. Jarruja tarvitaan vasta sitten jos kuljettaja pyytää mahdottomia.

    En silti osaa perustella, miksi xDrive olisi omalla ajotavallani yhtään quattroa tai 4Maticia parempi? Mukavampia nämä Audin ja Mersun kovat nelivedot ovat ajaa neutraalimman ohjauksensa vuoksi. Etuvetokuskia ei toisaalta Bemun ohjauksen vetely välttämättä häiritse yhtä pahasti kuin minua, joten hän voi olla eri mieltä? Itseäni ei koske veneen nosto rannasta, mutta siinä jopa hyvä kytkeytyvä neliveto voi olla etevä. Tuosta vain yhden parhaan nelivedon nimeäminen on pinnallista yleistämistä tai yritys monopolisoida omat mieltymykset ainoaksi totuudeksi.

    Ymmärrän hyvin, että ohjaustuntumasta tarkka kuski ostaa F30 mieluummin takavetoisena, koska xDriven kuljettaja tuntee etuvetoisen vetelyn näpeissään. Itselleni en tuota mallia kelpuuttaisi muutenkaan, koska rengasmelu nastarenkain on ihan väärää hintaluokkaa. Yksi omituisuus on sinänsä hienosti vaihtavan ja taloudellisen automaatin pilaaminen huonolla ohjelmoinnilla moottorijarrutuksen puuttuessa. Automaatin joustavuudesta menetetään paljon kun kuljettaja ei saa valita kevyen rullauksen ja moottorijarrutuksella hidastamisen välillä. ZF-8 mekaniikan ja vaihtotapahtuman ja 7G-Tronicin toimintalogiikan yhdistelmä olisi paras automaatti mitä voisin kuvitella. Polttoainetalous kummasta tahansa kelpaa.

    Sähköisen nelivedon koeajomahdollisuutta odotan itsekin. Toivottavasti "kardaani" on riittävän jäykkä ettei takavetokuski huomaa etuvetoon rakennetun valenelivedon tuntua?

      
  • Hämmästyttävän paljon on uuden Volvon osalta keskustelua siitä, miltä se näyttää. Vanhaan hyvään aikaan Volvo arvioitiin toimintojensa ja käytännöllisyytensä perusteella ja designkikkailu jäi niille, joilla ei ollut tarjota käytännöllistä tilaa ketteryyteen ja ylläpidettävyyteen yhdistettynä.

    En arvioi ulkonäköä enkä keulan ilmettä, koska olen perinnevolvoilija. Minua askarruttaa enemmän uutuuden erikoisen mallisten valojen teho? Tässä suhteessa lienee lupa odottaa selvästi saksalaisia parempaa suoritusta? Siihen ei tosin paljon tarvitakaan ja todellinen mittatikku lieneekin edeltäneiden Volvojen bi-xenon + H7 kaukovalon yhdistelmä.

    Joko Volvo lopultakin tekee takatilojen osalta vanhojen takavetovolvojen arvoisen seuraajan? Toivotaan, koska mallitunnus velvoittaa ja ulkomitat sen mahdollistavat hyvin.

    Volvolla on ollut muutamia aivan asiallisia moottoreita, jotka Aisin-Warner automaatti on rampauttanut. Nykyaikainen automaatti on manuaalia nopeampi ja vähintään yhtä taloudellinen niin teoriassa kuin käytännössä. Onko tomaatti taas A-W, ja onko parhaiden kardaania pyörittävien automaattien etumatka saatu lopulta kiinni?

    Suunnilleen Mondeon kokoa en pidä pahana, jos S80 verrattuna kääntöympyrästä on saatu edes metrikään pois ja jos koko on tosiaan tilojen hyväksi käytetty?

    S90 on ensimmäinen Volvo jota viitsin edes vilkaista sen jälkeen kun pari autoa sitten jouduin merkkiä vaihtamaan Volvon hylättyä uskollisimmat asiakkaansa. Olisi hienoa, jos ovat tehneet siitä taas Volvomaisen: tilavan ja käytännöllisen myös sedanina.

      
  • Miksi pilata hyvä auto renkailla kun ne voi vaihtaa siinäpä kysymys? BMW F30 dA kertauksen vuoksi kun Volvomies otti tämän keskusteluun. Tämä olisi oma valinta jos kokoluokka olisi oikea. Ja vaikka nelivetona.

      
  • Parhaan nelivedon määrittely on yhtä vaikeaa kuin parhaan auton määrittely. Riippuu siis tarpeista ja eri asioiden arvostuksista. Mutta olisi nelivetotesti silti erittäin mielenkiintoinen, sillä onhan nelivedollakin arvoja, joita voi mitata (esim kiihtyvyys eri tilanteissa). Autojen hintaluokillakaan ei olisi kauheasti väliä, sillä samat nelivetotekniikat saman merkin autoissa on hinnoista huolimatta (poislukien Audi, jonka pienemmissä malleissa VW:n tekniikka). Toki käsittelykokeessa on merkitystä, mihin luokkaan auto kuuluu.

      
  • Ulkonäön osalta olen 740 kanssa eri mieltä. Ehkä sinua auton ulkonäkö ei niin paljoa kiinnosta, mutta kyllähän tosiasia on se, että useimmille auton ulkonäkö on yksi merkittävimmistä ostokriteereistä. Rumaa autoa ei moni halua ostaa, kun taas kaunis auto saatetaan ostaa joistain puutteista huolimatta. Sama ilmiö pätee toki lähes kaikkeen. Ja tietenkin parasta on, mikäli kaunis ulkonäkö ei vaikuta haitallisesti tuotteen käytettävyyteen. Autojen osalla se usein vaikuttaa, mutta siitä huolimatta moni maksaa jopa ekstraa, saadakseen ahtaamman, hankalamman, jopa vajaaovisen coupen.

      
  • Ulkonäkö on tärkeä asia. Jos pitäisi valita ja BMW jättää pois joka olisi valintani tietenkin. Konservstiivisen ulkonäön kannattajana MB on uusilla malleillaan niin luotaantyöntävän näköinen että valinta osuisi Audi A6:seen ja tietenkin nelivetoiseen. Niin paljon nämä asiat merkitsevät. Kyllä aamuisin kun lähtee liikenteeseen auton pitää luoda hyvä fiilis että päivän käynnistäminen on paras mahdollinen. Tämä kuuluu hyvän päivän aloitukseen sen yhtenä tärkeänä osana.

      
  • Tuossa ulkonäkövertailua Volvo - BMW, sisustat melkein identtiset.

    http://www.bmwblog.com/2015/12/03/image-comparison-2016-volvo-s90-vs-bmw-f10-5-series/

      
  • Terävä huomio. On kyllä melkeinpä identtiset. Tuohon voisi todeta Volvon sisustuksen suunnittelijan tykästyneen BMW F10/11 sisustukseen.

      
  • On sanomattakin selvä, että uusi Volvo tulee äärimmäisen kovaan seuraan. Löytänee kuitenkin varmuudella oman käyttäjäkuntansa sitä ei sopine edes epäillä.

      
  • Ulkonäkö on volvomiehellekin välillisesti tärkeä asia. Muut saavat ostaa kauneimman löytämänsä neliovisen coupen, minulle riittää kun tilat riittävät ja huoltokohteet ovat hyvin käsillä. Muoto kertoo jotain suunnittelusta.

    Renkaista ei kannata tinkiä, mutta sekään ei ole mustavalkoinen valinta hyvän ja pahan välillä. Tänään iltapäiväkävelyllä ensimmäisen kilometrin oli tiessä kello yhden jälkeen yhden auton pyöränjäljet vaaksan uudessa lumessa. Siitä eteenpäin hieman nollan yläpuolella kostean nihkeä jääpolanne oli lumilingon jäljiltä varsin liukas talvisaappaan alla. Kitkoilla on käyttökohteensa, mutta se ei ole minun talvessani.

    Edellisen BMW 300-sarjan kilpailijamallin alla pyörivistä ContiIce nastarenkaistani kyydissä istunut tuttava ei kysynyt vaan pehmeän rangasäänen perusteella suoraan totesi minun siirtyneen kitkoihin. Nykyinen on hiljaisempi. Mutta monille kitkat sopivat hyvin ja silloin auton äänieristyksen merkitys vähenee. Turha näistä on väitellä, vertaillaan mieluummin näiden vehkeiden ominaisuuksia, joista voi sitten valita mieleisensä.

    Automaatin puuttuvaa moottorijarrutusta lukuunottamatta allekirjoitan ylle postatun koeajovideon havainnot. Jos kehuttu ohjaustuntuma on tärkeää, ei xDrivea kannata tilata koeajamatta ensin.

      
  • Näköjään ei ole kiinalainen pääoma mennyt hukkaan kun moottorit saa palkintoja (eka linkki).

    T6 oli eräässä toisessa yhteydessä valittu yhdeksi maailman parhaimmista moottoreista, myös yksi BMW:n moottori sai saman tunnustuksen (toinen linkki).

    http://teknikensvarld.se/volvos-drive-e-motorer-prisade-igen-228146/

    http://teknikensvarld.se/volvos-t6-motor-prisad-som-en-av-de-basta-i-varlden-225585/

      
  • Tutustu tämän kilpailun historiaan siellä on yksi merkki ylitse muiden nimittäin BMW. The International Engine of the Year Awards 2015.

    http://www.ukipme.com/engineoftheyear/results.php?id=2

      
  • Aftonbladet uutisoi eilen. Volvo autovalmistaja vetää takaisin ainakin S60, V60, V70 ja XC70 -automallit. Autoissa on viisisylinteriset dieselmoottorit ja ne ovat vuosimallia 2015 tai 2016.

    Uutisointi on sanalla sanoen hieman nurinkurista. Lehden mukaan joissakin henkilöautoissa on ilmennyt ongelmia bensansyötössä. Vian seurauksena autosta saattaa loppua bensa, vaikka mittari näyttää, että tankissa on vielä kolmannes polttoaineesta jäljellä.
    Takaisinvedon piirissä ovat Volvon 60-, 70- ja 80-sarjan autot, joissa on viisisylinterinen dieselmoottori ja jotka ovat vuosimallia 2015 tai 2016. Siis ongelmia bensansyötössä mutta takaisinvedon piirissä on autot jossa on viisisylinterinen dieselmoottori. Joku ei nyt ihan stemmaa. Onko jutussa mennyt nimikkeet bensiini ja polttoaine sekaisin näin täytyy olla sillä tässä ei ole muuten mitään järkeä.

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1451386551381.html

    http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015123120892657_ul.shtml

      
  • http://teknikensvarld.se/volvo-v90-avslojad-helt-omaskerad-238515/

    Tuossa Volvo V90, peräosa on melko omaperäinen. Pitkä keula on plussaa.

      
  • Aika erikoinen perätoteutus jos ei sitten ole photoshopattu? Perä vaikuttaa todella piiiitkältä. Mikähän tuo iso "kahva" on tuossa takalasin alla?

      
  • Ei tuossa minusta mitään vikaa ole. Tuo on ihan tyylikäs. S90:n perä on mielestäni hieman omituinen, eikä oikein istu autoon - ainakaan kuvissa.

      
  • Volvolandiassakin on näköjään huomattu nykyaikaisten neliovisten coupe-korien rajoitus, kun farkkumallista kommentoidaan "Det ser ut att bli gott om utrymme på höjden för bakre passagerarnas huvud".

    Saman asian ajattelin käydä tarkistamassa sedanista, kunhan ilmaantuu näytille.

    Jutun tarina akselivälistä kuulostaa lupaavasti siltä, että tuotekehityspanosten tuhlaaminen farmariversioiden lyhentämiseen on lopetettu?

      
  • Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson on kertonut, että Volvon sedanit eivät ole olleet tarpeeksi hyviä haastaakseen saksalaiset premium-sedanit.

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volvo-automme-eivat-aiemmin-olleet-tarpeeksi-hyvia-nykyiset-ja-tulevat-mallimme-ovat

      
  • Ei nyt tosin maininnut mitkä ne heikkoudet verrattuna saksalaisiin on aiemmin olleet. Veikkaan, että imago ja mielikuvat on olleet suurin syy ja vaikea sitä asiaa on hetkessä muuttaakaan. Teknisesti varmaan voimansiirto on ollut aiemmin yksi heikkous verrattuna saksalaisiin. Moottoripuolella on aina jätetty suosiolla kilpailematta RS-, M- ja AMG- ym tehomalleja vastaan. Nyt Volvo on ostanut Polestarin itselleen, joten jotain nykyistä tehokkaampia mallejakin varmaan on tulossa, mutta ei noille em. saksalaisille verrattavia kuitenkaan. Turvallisuudessa taas Volvo on ollut jo pitkään jopa edelläkävijä. Tietenkin jos aletaan vertailla kalleimpien mallien luksusvaikutelmaa, niin Volvo ei ole siinä enää tosissaan haastanut, mutta jatkossa varmaankin on tarkoitus.

    Tuossa oleellisimmat kohdat:
    "uuden S90:n avulla Volvolla on tarjota todellinen ja hieman erilainen vaihtoehto saksalaisautoille."
    "Volvo ei myöskään halua kopioida saksalaisia, vaan tehdä omanlaisia autoja, joissa esimerkiksi turvallisuus on maailman huippuluokkaa."

    Noin sen pitää ollakin, koska erilaisia vaihtoehtoja kaivataan eli tavoitteet on kohdallaan.

    Tuokin linkki oli ilmaiseksi Tuulilasissa eli TM uutispalsta ei ole enää mistään kotoisin ja ilmaiskäyttäjät halutaan heivata palstalta pois, koska mitään luettavaa ei enää tarjota ilmaiseksi. Sen myötä tämäkin keskustelupalsta on kuihtunut näin surkeaksi.

      
  • Täysin selvää, että ikivanha S80 ei ole haastanut juuri mitään autoa vuosikausiin. S60:llä oli mahdollisuuksia, mutta itse kritisoin pitkään esimerkiksi vanhanaikaista vaihteistoa. Nykyisin vaihteisto on kunnossa, mutta S60 jo kokonaisuutena liian vanha malli. Kuten pitkään sanoin, kiinalainen omistus tekee Volvolle vain hyvää ja niin kertoi myös Volvon johtaja haastattelussa. Vihdoin on kunnolla rahaa kehittää uusia omia autoja.

      
  • "Täysin selvää, että ikivanha S80 ei ole haastanut juuri mitään autoa vuosikausiin."

    En ole tuosta samaa mieltä. Malliin on tullut useita faceliftauksia ja siihen saa varustepuolella melkoisen valikoiman varusteita ja tällä hetkellä sitä myydään Classic-mallina, jossa on jo melkoinen varustevalikoima valmiiksi ja myös se uusin automaattivaihteisto on saatavissa. Kaikki uusimmat turvavarusteet saa tuohon myös, kuten jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden törmäystä estävät järjestelmät ja noissahan Volvo on edelläkävijä kaikkiin verrattuna. Turvallisuus on siis edelleen tuossakin mallissa huippuluokkaa. V70 on puolestaan farmarina monikäyttöisyydessä edelleen kilpailukykyinen.

    Se on vähän mitä autolta hakee eli jos hakee uusinta designia tai tehokkaita moottoreita, niin eihän nuo sitä tarjoa, koska moottorit on rajattu vain yhteen bensa ja yhteen dieseliin. Joillekin kelpaa myös mallisarjan loppupuolen mallit, joista viat on testailtu pois ja jotka on ahdettu täyteen varusteita eli hintakilpailukyky on sen puolesta huippua. Itse kylläkin myös ostan mieluummin uuden markkinoille tulleen mallin, kuin vanhaa, mutta muitakin tarpeita on.

      
  • A-utoilija taas kerran fiksua ajattelua ja päätelmiä.

    Volvo on perinteisesti painottanut autojensa turvallisuutta ja sama jatkunee tulevaisuudessa. Turvallisuuden pitäminen korkealla tasolla on pistänyt saksalaiset premium-merkit panostamaan entistä enemmän turvallisuuden lisäämiseen siitä täydet pisteet Volvolle. Näin Audi, BMW ja MB ovat olleet pakotettuja panostamaan entistä enemmän turvallisuuteen ja tämä on pelkästään hyvä asia. Moottoripaletissa Volvo antaa tasoitusta saksalaisille premium-merkeille edelleen ja tämä hieman ihmetyttää. Tähän pitäisi mielestäni panostaa enemmän, kun useat tahot toteavat että rahaa on käytössä kehitykseen lähes rajattomasti. Se milloin tuo rupeaa näkymään moottori puolella jää nähtäväksi.

    S90 :n ulkonäössä mennään omia polkuja mitään kopiointia ei ole nähtävissä. Sisätiloissa yhtäläisyydet uuden S90 Volvon ja BMW:n F10/11 kanssa ovat melkeinpä identtiset.

    A-utoilija:
    "Tuokin linkki oli ilmaiseksi Tuulilasissa eli TM uutispalsta ei ole enää mistään kotoisin ja ilmaiskäyttäjät halutaan heivata palstalta pois, koska mitään luettavaa ei enää tarjota ilmaiseksi. Sen myötä tämäkin keskustelupalsta on kuihtunut näin surkeaksi."

    Itseäni ärsyttää myös tämä nykyinen TM:n toimintakulttuuri mielenkiintoiset uutiset ovat typistetty hyvin marginaalisiksi jos niitä on ilmaseksi edes saatavilla. Ja räikeimpänä valikoiduissa ilmais -uutisissa näin esimerkkinä muutaman lauseen anti katkeaa jopa kesken lauseen, tämä jos mikä on lukijoiden aliarvioimista. Tällä tyylillä ette kyllä pisteitä tule keräämään. Järjen käyttö on sallittua ja myös suotavaa siellä toimituksessa.

      
  • A-utoilija, juuri nuo ilmaiset/halvat varusteethan juuri ovat merkki siitä, että S80 ei ole pystynyt haastamaan kilpailijoita. Puhun nyt siis haastamisesta juurikin tekniikan/ulkonäön suhteen. Hintaa laskemalla tarpeeksi mikä tahansa tuote voi myydä, mutta se tuskin on Volvon tavoite. Auto ei ole myynyt hyvin hinnastaan huolimatta, joten sekin kertoo omaa karua kieltään vanhentuneesta mallista, joka ei enää pärjää kilpailijoille. Myyntiluvut ovat olleet surkeita jo vuosikausia.

    Katsoin joskus niitä kuvia, joissa S90 sisustusta verrataan Bemariin, enkä kyllä löydä niistä juurikaan yhteistä. Sisustukset ovat niin erilaisia, kuin ne nyt yleisesti "normi"-autoissa voi erilaisia olla. Kuvissa värimaailma oli toki sama, mikä voi hieman hämätä. Ja ettei kukaan tulkitse väärin, niin tämä ei ole moite 5 Bemarille, sillä sen sisusta on mielestäni ollutkin ihan tyylikäs.

      
  • Muistin virkistämiseksi. Kyllä Volvo S90:n sisustan suunnittelijan pöydällä on pitkään katseltu BMW F10/11 5-sarjan sisustaa niin paljon yhtäläisyyksiä näissä on. Molemmat ovat laadultaan ja ulkonäöltään upeita.

    http://www.bmwblog.com/2015/12/03/image-comparison-2016-volvo-s90-vs-bmw-f10-5-series/

      
  • Ei kai Volvon isoin sedan ole koskaan ollut mikään menestystuote. Volvo ei enää pärjää imagossa, jos tavoitteena on hankkia viittä vaille edustusluokan auto, mitä nuo nykyään alkaa olemaan. Eli ei tuo aina ominaisuuksistakaan riipu, kun vaaditaan tiettyä imagoa autolta, eikä Volvolla ole hintaetuakaan puolellaan muualla kuin Pohjoismaissa. Ja kun niitä isoja kuutos- ja kasikoneitakaan ei ole valikoimissa, eikä mitään tehodieseleitä +300 hv.

    Eikä uusi S90 ole välttämättä myöskään mikään menestystuote, vaikka olisi kuinka hyvä tahansa, kun joidenkin on vaan pakko saada nimenomaan se saksalais-premiumi. Vaikuttaahan tuo S90 kuitenkin olevan pykälän tai parin verran parempi ja selvästi isompikin kuin S80, joten itse tuote on mitä todennäköisimmin kilpailukykyinen.

    Mutta minua ei haittaa tippaakaan, että Volvot ei myy kuten saksalaiset. Säilykööt edelleen hieman erilaisena vaihtoehtona saksalaisautoille. Itse pidän myöskin Volvon imagosta, kun se vastaa hyvin omia arvojani eli paremman luokan auto ilman liikaa pröystäilyä, mitä esim. uusi E-sarjan Mersu alkaa jo olemaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit