Luultavasti ensi vuonna julkistetaan yksi erittäin mielenkiintoinen ja monien pitkään odottama automalli, eli uusi suuri Volvo. Pidän todella paljon uuden XC90 Volvon muotoilusta, vaikka mikään maasturifani en yleensä olekaan. Etenkin sisustus on todella tyylikäs. S/V90 Volvot näyttävät noudattavan samaa muotoilulinjaa sekä ulkoa, että sisältä. S90 on erittäin linjakas sivuprofiililtaan ja V90 on melko perinteinen, mutta minun silmääni onnistuneesti muotoiltu Volvon farmari. Itseäni kiinnostaa todella paljon etenkin T8 hybridi, joka tulee luultavasti hinnaltaan olemaan todella kova pala saksalaisille vähänkään saman suorituskyvyn omaaville kilpailijoille. Oletettavastihan se on selkeästi halvempi, kuin XC90, joka sekin on mielestäni hybridinä "halpa".
Tässä kuvaa V90 pienoismallista. Myös S90:stä on levinnyt vastaavia kuvia.
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2016-volvo-v90-leaked-pictures-scale-model
On se edestäpäin nätti, jos tykkää kuorma auton näköisestä. En tykkää.
Minusta etenkin keula on erikoinen, mutta varsin onnistunut. Koko auton hienoin kohta sisustuksen lisäksi. Hienoa, että kaikki merkit eivät pelaa liian varman päälle.
Volvo pelaa juuri varman päälle, kaikki mallit on edestä ja takaa samannäköisiä.
Että S60 on edestä samannäköinen kuin XC90 ja tuleva S90.
Minun mielestäni Porsche Boxter on ainoa auto jonka keula muistuttaa perää.
Joo, aika kuorma-automainen keula, tai työkonemainen luukki. Onhan esim. Audi Q7 aivan omassa luokassa verrattuna tähän kiinalaiseen Volvoon. Tuo V90 summum näyttää Hondan kopiolta ja perästä tosi ruma:(
Makuasioista ei kannata kiistellä, mutta Experiencen kommentit nyt ovat aina mitä ovat. Kun katsoo testejä, tai lukee testien kommentteja, niin aika yksimielisesti XC90 on kruunattu markkinoiden hienoimmaksi maasturiksi. Q7 saattaa olla joillain osa-alueilla parempi, mutta se sitten onkin markkinoiden rumin maasturi sekä minun, että lähes kaikkien muidenkin mielestä. Valitettavasti edes luonnossa Q7 ei näytä yhtään paremmalta. Sisustus siinä on sentään upea.
Taitaa Experience jäädä mielipiteensä kanssa vähemmistöön kun tarkistetaan esim. myyntilukemat XC90 vs. Q7
Laitetaan tämä sama viesti tännekin, jonka kirjoitin TM:n "Volvo S90 tuli julkisuuteen" -otsikon alle. Siellä se jäi odottamaan hyväksyntää ja hukkuu, kun uutinen siirtyy pois etusivulta.
Hieno on, julkaisuhetkellään tulee olemaan tyylikkäin luokassaan, mutta tuleva M-B E-sarja saattaa olla vieläkin tyylikkäämpi. On aikanaan nähtävä molemmat luonnossa, että osaa tarkemmin sanoa.
Koko kasvaa turhankin paljon ja ainakin itselleni olisi kelvannut vähän pienempikin. S90 on 3 cm pitempi kuin A6, 6 cm pitempi kuin BMW 5-sarja ja 9 cm pitempi kuin M-B E-sarja. Leveydessäkin on kaikkia noita isompi, tosin A6:tta vain 0,5 cm. S90 mitat on kerrottu tuolla ruotsalaisella sivulla:
http://teknikensvarld.se/volvo-s90-officiell-fakta-pris-bilder-och-film-221144/
Iso kuvakokoelma löytyy samalta sivustolta. Valkoinen väri on jotenkin enemmän mieleeni kuin tuo hailakan sininen, jolla sitä esitellään aluksi joka paikassa.
http://teknikensvarld.se/bildgalleri/volvo-s90-2016/
Merkittävä uutuus tuossa on suurten eläinten tunnistusjärjestelmä eli osaa jarruttaa automaattisesti esim. tielle tulevia hirviä pimeässäkin.
Volvomiesten argumentoinnissa nämä sentit onkin uusi juttu kun muuten on kilpailijoihin nähden asiat vähän niin ja näin. Moottorien osalta ollaan jäljessä ja tullaan aina olemaan ikävä kyllä. Taitaa kuitenkin nämä sentit Volvon eduksi olla hyvin lyhytaikainen etu jos sen sellaiseksi voi edes ajatella, sillä kilpailijoilta tulee pian uutta premiumia. Esimerkiksi BMW 5-sarja ensi vuoden syyskuussa ja MB E-sarja myöskin. Tulee tuosta Volvon mitoituksesta mieleen se että ollaanko tuossa yrittämässä jotain välimallia tuohon BMW:n 5-sarjan ja BMW 7-sarjan väliin tuossa hommassa jää kyllä luu käteen kun kilpailijat pistävät kaiken aikaa kattavampaa mallistoa lisää koko ajan kovenevaan kilpailuun. Ulkonäkö on pitkälti makuasia eikä niistä kannata sen enempää kenenkään kiistellä, mutta mielipiteeni on hieman kaksijakoinen sillä tuosta tulee mieleen takapäästä 2000-luvun alun BMW 7-sarja E65/66 Lang. Se olikin tuon BMW:n paras puoli, mutta nämä ovat makuasioita kuten totesin.
Keulan uudistus on sikäli tervetullut että jotain pitää keksiä kun myyntiluvut ovat jokaisen merkin elinehto. Onnistumisesta ei voida puhua Volvon osalta kun se ei säväytä mitenkään jääden hyvin mitäänsanomattomaksi. Esimerkkinä onnistuneesta keulasta voi mainita Audin keulan uudistus joka onnistui täydellisesti ja kantaa tuota muuten tylsähköä autoa hyvin edelleen. Volvomies näkee uudistuksessa riittävästi hyvää kuten A-utoilija asioita valaisee ja hyvä niin sillä tuon esityksen jälkeen ne joita ei Uusi Volvo miellytä avaavat toisen merkin ovia jatkossa kuka sitten mistäkin syystä ja sekin on hyvin ymmärrettävää.
Miksi tracktest arvostelet A-utoilijan kirjoitusta noista senteistä, kun A-utoilija nimenomaan sanoi, että Volvo on ehkä liiankin suuri. Ei siis mitenkään kirjoittanut siihen malliin, että Volvo voittaisi kilpailijat koollaan, vaan päinvastoin, totesi sen olevan ehkä jopa haitta. Toisaalta monilla tärkeillä markkinoilla, kuten Kiinassa, suuri koko saattaa olla eduksi. Sinne Volvo tekee vielä pidennetyn mallin, kuten moni muukin merkki.
Ainakin omaan makuuni muotoilu on perää lukuunottamatta erittäin onnistunut ja hakkaa jokaisen tällä hetkellä markkinoilla olevan saman luokan saksalaisen mennen tullen ulkoäöltään ja etenkin sisustukseltaan. Uusi E Mersu saattaa kuvien perusteella olla jo kovempi pala, muuta toisaalta sekin on suora kopio C:stä. Volvon muotoilussa on nyt jotain aivan uutta, mikä on positiivista, piti siitä tai ei. Jos joku ei säväytä, niin uusien Bemareiden ja Audien muotoilu.
Hieman myös ihmettelen, millä perusteella moottoriteknologia on huonompaa kuin saksalaisilla? Eikös Volvo esimerkiksi voittanut jokin aika sitten erään taloudellisuuskilpailun. Lähtökohdat ja tavoitteet näissä suurissa malleissa toki hieman erilaiset kuin saksalaisilla, mutta esimerkiksi T8 hybridi on huomattavasti kiinnostavampi, kuin yksikään tällä hetkellä myynnissä oleva tuohon kokoluokkaan tarjolla oleva saksalainen hybridi. Kuten jo XC90 keskustelussa todettiin, on Volvolta varsin järkevää, että se ei edes pyri kilpailemaan saksalaisten kanssa täysin samoilla konsteilla.
Jos tälle linjalle lähdetään, niin toisaalta voidaan todeta, että Volvo on aina näyttänyt kaapin paikan turvallisuudessa ja niin se tekee jälleen. Käsittämätöntä, että näin pieni valmistaja hakkaa suuret merkit vuosikymmenestä toiseen.
Palstan "asiantuntijoiden" mukaan Volvon kiinaomistuksesta piti tulla viimeinen naula arkkuun ja uuden XC90:en piti myydä huonosti. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että Volvo eteni juuri siihen suuntaan, kuten ennustin jo vuosia sitten. Kiinaomistus on ollut pelkästään positiivinen asia. Nyt Volvo tekee ruotsalaisempia autoja kuin koskaan, Volvo on varsin itsenäinen, rahaa riittää omaan tuotekehitykseen ja uudet mallit myyvät erinomaisesti.
Ja A-utoilijan kanssa täysin samaa mieltä, valkoisena tuo Volvo on huomattavasti tyylikkäämmän näköinen, kuin sinertävän hopeana. Jotenkin plattu väri, vaikka luulisi, että nimenomaan metalliväri olisi arvokkaamman näköinen.
Koon kasvu ei ole minusta mikään meriitti. Tämän luokan autot on kasvaneet kooltaan jo liiankin suuriksi. S90 kasvaa 10 senttiä lisää pituutta edeltävästä S80 mallista, joten tuollaisen auton kanssa saa jo tuskailla ahtailla parkkipaikoilla, kun vielä leveyskin on luokkansa suurin.
Tämän luokan autot on aina vähän vanhoillisesti muotoiltu, mutta S90 on varsin onnistunut kompromissi uuden tuoreen muotoilun ja perinteisen luokkaan kuuluvan vanhoillisuuden välillä. Takavalot ei ensi näkemältä miellyttäneet, mutta tarkemmin katsoen nekin on loppujen lopuksi ihan ok. Sisätilat taas on erittäin freesit ja käyttöliittymä on moderni suuren näytön ansiosta. Tosi hienot myös lisävarusteiset Bowers & Wilkinsin kaiuttimet ovissa.
Moottoreissa tyydytään 2 l turboihin eri tehoversioina ja tehokkaimmassa on hybrid sähkömoottori lisänä eli kuutoskoneet puuttuu, mutta kun kerran kehitys menee tuohon suuntaan päästömääräysten takia, niin ei kai tuokaan nyt kovin suuri miinus ole. Turbomoottorit on kuitenkin täysin kilpailukykyisiä.
Ei kannata unohtaa tuota hirvitörmäyksiä estävää turvallisuuslisääkään. Sellaista ei ole vielä kilpailijoilla eli turvallisuuden suhteen Volvo on edelläkävijöitä tällä hetkellä.
Ottaisinko sitten uuden S90:n vai tulevan uuden E-sarjan, jos niistä pitäisi valita, niin sitä en osaa sanoa. E-sarjakin näyttää oikein tyylikkäältä niissä kuvissa mitä siitä on salaa päästy ottamaan. Tulevasta BMW 5-sarjasta taas en ole nähnyt niin hyviä kuvia, että osaisin siitä päätellä oikein mitään. Audi A6 taas on vähän mitäänsanomaton minun makuuni, kuten suurin osa Audin nykymallistosta.
Samoilla linjoilla A-utoilijan kanssa koko mennyt BMW 5-sarjan kohdalla jo myös mielestäni max-mittoihin ja en ole koskaan BMW 7-sarjan kokoista autoa kokenut tarvitsevani. Onhan se matka-ajossa aivan huippu ja on sitä tullut sen verran kokeiltua ettei voi kun nautiskella mutta pikkuautoille maalatuissa ruuduissa rupeaa olemaan ahdasta. Uusi BMW 5-sarja varmasti kasvaa taas hieman kuten on kaikille uuden sukupolven sarjoille käynyt vaikkei mielestäni tarvitsisi. En ymmärrä mihin kiinalaiset tarvitsevat pidennettyjä malleja kun normi mitoilla riittävät normaali pituiselle aivan hyvin. Ja kiinalaiset ovat tunnetusti lyhyttä kansaa. Ajattelija voisi hieman hillitä tuota tunteiden paloa kun kaikki mitä kirjoitan aiheutta raivoa. Nyt tosin jätit BMW:n haukkumisen kokonaan pois, se oli uutta.
Pakko kysyä, että missä kohtaa viestiäni raivosin? Ihmettelin kyllä, miten sait A-utoilijan tekstin käännettyä niin, että hän muka "brassaili" Volvon senteillä, kun aivan selkeästi hän niitä arvosteli. Ennemminkin sanoisin sinulle, että jäitä hattuun ja lue ajatuksella mitä muut kirjoittavat, ennen kuin kommentoit.
Toki kirjoituksessasi jälleen ihmettelen hieman sitä, mikä oikeus sinulla on "arvostella" kaikkia merkkejä, mutta yksikin negatiivinen sana Bemarista on "trollausta". Etenkin tässäkin tapauksessa, kun en oikein pysty pitämään tosina heittojasi Volvosta. Makuasiat ovat sitten asia erikseen.
Kiinalaiset ostavat pitkiä malleja ilmeisesti siksi, että siellä autonkuljettajan palkka verrattuna uuteen autoon on aika mitätön toisin kuin länsimaissa. Tällaisen auton ostajalla saattaa siis olla kuljettaja ja omistaja viettää aikansa takapenkillä. Suomessahan autonkuljettajaan ei ole varaa kuin vihreiden/vasemmiston ympäristöministerillä tai Björn Wahlroosilla.
Niin, raha ratkaisee auton suunnittelussa ja kyllä ruotsalaiset ovat hyödyntämässä kiinalaista pääomaa. Ja kyllä me suomalaiset joudutaan myöntämään tälläkin hetkellä, että ruotsalaiset ovat hämmästyttävän hyviä suunnittelemaan kaikenlaisia ja kokoisia autoja, ottaen huomioon kanskunnan koon. Ja meistä suomalaisista poiketen vielä markkinoivatkin tuotteensa hyvin. Toivotan siitäkin syystä menestystä, että Volvo ostaa edelleen suomalaisilta alihankkijoilta runsaasti tavaraa. Ja toivottavasti jatkossa enemmän.
Tuo hirvieläinten törmäyksiä estävä järjestelmä on erittäin tervetullut lisä. Saisi olla pakollinen joka autossa. Onkohan tuo järjestelmä sellainen , että se vain varoittaa vai aloittaako jo itsenäisesti jarrutuksen ? Jos aloittaa, niin Volvon korissa olevien hirvikolarit huomioivien vahvisteiden ansiosta saattaa pahimmanlaatuisissakin hirvikolareissa pelastua, kun pienikin nopeuden lasku auttaa huomattavasti. Korin painosta ei kirjoitellut vielä kukaan mitään (eikä painoa ole ollut esillä ?), mutta mitään ultra lighttia ei varmasti ole luvassa, kun tehtaan tavoitteena ei ole optimoida autoa pelkkiin testeihin.
Ulkonäön osalta mennään varman päälle, kuten lähes kaikki kilpailijatkin. Ei mielestäni mitään mullistavaa ainakaan näin kuvien perusteella.
Onhan Teknikens världissä mainittu auton painokin, joka vaihtelee moottorin ja varustelun mukaan 1800 - 2150 kg:n välillä. Kuten sekin, että auto varoittaa ensin varoitusvaloilla hirvestä tms. tiellä olevasta eläimestä ja jos kuljettaja ei jarruta, niin sitten auto jarruttaa itse. Pidän tuota itsekin erittäin tervetulleena lisänä ja tosiaan kannattaa muistaa sekin, että Volvon turvarakenteissa on varauduttu hirvikolareihin jo iät ja ajat, kun moni muu automerkki rakentaa autonsa vain testejä varten.
"Tuo hirvieläinten törmäyksiä estävä järjestelmä on erittäin tervetullut lisä. Saisi olla pakollinen joka autossa. Onkohan tuo järjestelmä sellainen , että se vain varoittaa vai aloittaako jo itsenäisesti jarrutuksen ?"
Uskoo ken tahtoo. Eikä tämä ole ainoa epäonnistunut innovaatio mitä Volvon historiasta löytyy.
Tämä on taas varmasti näitä tracktestin hauskoja vitsejä. Muista sitten sama huumorintaju, kun Bemarista heitetään samanlaista lapsellista juttua. Yksi vuosia sitten epäonnistunut testihän osoittaa, että laitteesta ei ole mitään hyötyä.
Ajattelija paatoksesi hipoo uskontoa. Eikö tämä ole totta kun sen omin silmin näkee. Se joka tien päällä luottaa autoon enemmän kuin omiin kykyihinsä ja jättää jarruttamatta kun auto hoitaa sen ja luottaa siihen, kulkekoon julkisilla. En ole kehitystä vastaan, mutta ne täytyy olla niin testattuja ettei ne tule tuotantomalleihin keskeneräisinä, sitä ei kai kukaan järkevä hyväksy. Ja toivottavasti ei näitä epäonnistumisia enää näe. Tuo joka alle jäi tuskin uskoo asiaan vaikka vakuutettaisiin ettei näin voi käydä. Kyllä kritiikkiä pitää kestää jos meinaa että muutkin kestää.
Tämä on uutta tietoa tämän päivän uutisia. Tätäkö on kiinalainen laatu vai oliko tämä sitä hämmästyttävää ruotsalaista laatua mitä Volvo-uskovaiset ovat toitottaneet muille vuosikaudet.
http://www.iltalehti.fi/autot/2015120320772960_au.shtml
Tuossa on kuvia autosta, näyttää todella isolta kun mies on vieressä. http://www.automotorsport.se/bloggar/alriks-bilar/20151203/sa-bra-ar-nya-s90
Et siis itse näe minkäänlaista ristiriitaa omissa kirjoituksissasi suhteessa siihen, miten itse suhtaudut pienimpäänkin kritiikkiin Bemaria kohtaan? Huvittavinta sinussa on se, että olet ihan tosissasi.
Ei noita turvalaitteita ole tarkoitettu siihen, että niihin sokeasti luotetaan, tai etteikö kuskilla olisi vastuuta. Mutta jos kuski tekee virheen, niin onhan se hienoa, että auto mahdollisesti korjaa virheen. Volvo toi noita laitteita ensimmäisinä markkinoille ja on täysin selvää, etteivät ne heti 100 % toimi. Jos estävät vaikka yli 50 % jalankulkijoiden yliajoista tai hirvikolareista, niin ollaan jo erittäin pitkällä.
Volvon bensmittarissa häikkää. Sehän todistaa Volvon laadun surkeaksi. Onneksi yksikään BMW ei ole milloinkaan hajonnut, eikä BMW ole milloinkaan joutunut kutsumaan autoja korjaukseen. Ihan oikeasti, miten aikuinen mies jaksaa?
tracktest:
Mistä tämä lapsellinen Volvon dissaus? Laukaisiko uuden Volvo-mallin esittely jonkin patoutuneen Volvo-vihan? Ja miksi nimittelet täällä toisia Volvo-uskovaisiksi?
Ongelmia ja vikoja on kaikilla automerkeillä. Autoja tuodaan markkinoille kiireellä ja jotain jää testaamatta, joka sitten paljastuu vasta myöhemmin. Yleensä viat korjataan takaisinkutsu-kampanjoilla vähin äänin tai joskus niistä nousee suurempi haloo ennen kuin korjaus tehdään tai jotkut automerkit ei vaan hoida ongelmia kuntoon yhtä hyvin kuin toiset takaisinkutsuilla. Volvo on aina kantanut vastuunsa, jos jotain ongelmia on esiintynyt jossain automalleissa ja asiat on korjattu huoltokutsuilla kuntoon. Näin tulee tapahtumaan tuon Iltalehden linkityksesi osaltakin, kun ongelma on kartoitettu.
Tuossa vielä yksi video tästä uudesta.
Kysy helvetisssä toimittajilta miten ne jaksaa. Ai niin nehän tekee työtään. Heh heh vaan sulle. Olet palstan lapsellisin mies.
BMW:llä on julkisia takaisinkutsu-kampanjoita ei niitä peitellä ja miksi pitäisi. Ottaa se koville näköjään jos joku alkaa Volvosta antamaan ansaittua palautetta. Kritiikkiä pitää kestää jos sitä myös itse antaa. Menipä vakavaksi. Volvo ei herätä mitään tunteita muuta kuin teissä Volvomiehissä taas se tuli todistettua. Ei kai mielipiteen sanominen noin paljon häiritse. Ja ongelmat ovat aitoja kai niistäkin puhua saa vai pitäisikö vaieta. Tämähän on vapaa foorumi ja sana on vapaa niin kuin pitääkin. On hieman erikoista että iso joukko herää mielipiteistä ja faktoista kuin raivon vallassa. Ei voi kuin ihmetellä fanattisuuttanne.
Poisto.
Kommentti tuhon tracktestin linkittämään videoon. Kyseinen XC60 oli varustettu vain vakiona tulevalla city safety järjestelmällä. City safety tunnistaa vain isommat kohteet ei ihmisiä.
Lisävarusteena saatavaa jarjestelmä törmäysvaroitin automaattisella jarrutuksella ( tulee driver support paketin mukana) ei kyseisessä autossa ollut. Eli kyseessä on ollut käyttäjien tietämättömyys mihin auto pystyy. Video on kuvattu Dominikaanisessa tasavallassa.
ADAC 2014 jalankulkijan törmäyksen automaattijarrutusta ja varoitusjärjestelmiä testataan. Mukana Lexus, Volvo, Mercedes, BMW ja Mobileye after-market -tuote.