Testissä Mersun rengasmeteli oli kovaa vaikka alla oli vain 225/55 sarjan renkaat. Volvossa oli 245/45 sarjan renkaat mutta melu ei ollut Mersua kovempaa.
Voisi viitata tähän Auto-m kysymyksiin myynnistä. BMW kasvatti myyntiä tuonne 2 miljoonaan autoon per vuosi, plussaa +100,000 autoa. Volvo menetti 55 vuoteen 1-paikan ruotsissa myynnissä VW:lle, myynti putosi V70/90-tasolla -7,500 autoa.Ilmeisesti 90-mallit eivät myy riittävästi.
Tracktest, ihmettelen miksi hermostuit kysymyksistäni noin paljon. Ei ollut mitään tarkoitusta ärsyttää, joten otetaanko nyt ihan asiallisesti.
Olen useista aikaisemmista kirjoituksistasi saanut käsityksen, että pidät TM:aa puolueellisena testaajana. Olet lukuisia kertoja hokenut, että VW mainostaa lehdessä paljon ja se mahdollisesti vaikuttaa tuloksiin. Olet valittanut, että lehdessä on eniten juttua VW:n tuotteista ja niin edelleen. Muistaakseni olet myös valittanut, että testit tehdään aina silloin, kun VW:ltä on juuri tullut se uusin pulla uunista ulos. Jos nyt pidät lehteä puolueettomana testaajan (josta olen kanssasi pitkälti samaa mieltä), niin mikä on mielesi kääntänyt? Vai olenko ymmärtänyt aikaisemmat väitteesi väärin?
WhatCar, kuinka vaikea sinun on ymmärtää, että en puhunut globaalista myynnistä. Tarkensin tämän jo kertaalleen ja jokainen täysipäinen ymmärsi asian varmasti jo ennen ensimmäistä tarkennustani.
Ja kuten varmasti tiedät, 90 malleja ei ole vielä paljoa ehditty asiakkaille toimittamaan, joten enemmän vaakakupissa painaa se, että ruotsalaisetkaan eivät ole niin hölmöjä volvofaneja, että olisivat ostaneet vanhaa 70/80 sarjalaista.
Testin varusteista sanon samaa, kuin olen lukuisien aikaisempienkin testien osalta sanonut. Useimmat lisävarusteet eivät vaikuta millään tavalla testituloksiin ja jos vaikuttavat, niin yleensä negatiivisesti (usein varusteet ovat urheilullisuutta korostavia, jotka heikentävät testituloksia). Kalliit kattoluukut ja nahkaiset kojelaudat nostavat hintaa, mutta eivät vaikuta tuloksiin. Tällä kertaa Mersun ilmajousitus on varuste, joka luultavasti paransi Mersun tulosta. Toki siitä huolimatta Mersu olisi varmasti testin voittanut, mutta olisin mielelläni lukenut Volvon ajettavuudesta taka-akselin ilmajousituksen/säädettävän alustan kera, joka Volvosta nyt puuttui.
Linkkasin jo toiseen ketjuun, mutta laitetaan nyt tännekin. Australiassa Volvo S90 voitti Eemelin ja Audin, joten kyllä niitä voittoja molempiin suuntiin on mennyt, vaikka Mersulle varmasti hieman useammin.
Auto-m:Toki Mersu olisi varmasti testin voittanut, mutta olisin mielelläni lukenut Volvon ajettavuudesta taka-akselin ilmajousituksen/säädettävän alustan kera, joka Volvosta nyt puuttui.
Agree. Otetaan seuraavaan vertailuun uusi 5-sarja active/agility alustalla ja xDrive 4-pyöräohjauksella. Tämä nostaa hintaa alle 10 tonnia. Mersu kyllä vei tämän testin sata nolla, aivan omaa luokkaansa. Uutta Audi A6 odotellessa.. 3kk.
Epäilyksiä puolueellisuudesta nimenomaan VW-konsernin eduksi on ollut ennen enkä ole ainoa joka näin on epäillyt. TM talviauto 2014 oli käänteentekevä juttu mikä pikkuhiljaa muutti käsitykseni TM:n puolueettomuuden suhteen positiiviseksi ja sitten tämä VW-konsernin päästöhuijaus sen TM uutisoi kuten puolueettoman lehden pitikin. Nämä ovat asioita mikä todellisuudessa muutti käsitykseni näin kun se nyt on. BMW:n voitto oli käänteentekevä juttu. Kun BMW voittaa TM:n testin niin se voi tehdä sen uudestaan ja ansaitusti. Mikään autonvalmistaja ei pysty tekemään autoa joka kykenisi voittamaan aina. Testien painotukset ovat asia mistä tullaan aina vääntämään. Ja se mikä on kulloisenkin testin järjestys eri julkaisuissa on painotuksista kiinni. Ja kukin saa omilla painotuksillaan taas oman järjestyksensä. Näille ei kannata laittaa liikaa painoarvoa voi todeta näistäkin väännöistä, että kaikki neljä premiumia ovat riittävän hyviä autoja. Makuasia ratkaisee mikä tulee valituksi. Käyttötarkoitukset ovat sitten enempi muiden atomallien kohdalla loogisia, kun valinta kiteytyy pelkästään käyttötarkoitukseen.
Onhan se toisaalta hyvä, että maailmassa on edes jotain pysyviä asioita, kuten WhatCarin provoilu Volvosta viimeiset 10 v.
Volvonhan piti olla "halpis-auto" ja Mersu ja Audi ovat kallista luksusta, mutta nyt Volvo olikin testin kallein auto, niin jo kummasti kääntyi näkökulma. Päätä nyt edes onko se Volvo halpis vai kallis?
Niin tässä testissä Volvon vertailuhinta nousi kun kuitenkin kaikesta pienestä lisävarusteesta rahastetaan. Audissa oli sentään Quattro ja oli edullisin. Volvo on perushinnaltaan suorastaan halpa mutta sama 1,9-kone ja osassa vain 6-vaihteinen automaatti ei pärjää Audi/BMW/MB, mutta aivan loistava vaihtoehto Passatille/ Mondeo, paljon autoa perushintaan 45,000.
Samaa rataa Anti-WC vaikea rakentaa keskustelua kanssasi. Miksi vain yksi merkki on sinulle kaikki maailmassa? Itselläni sentään on useita merkkejä joista pidän. Voisin ajaa Audi, BMW, MB, Porsche ja myös WV & Borgward (ehkä?).
Edelleen ihmetyttää tämä TM:n kommentti Volvo V90:stä:
"Volvon paikaltaan lähtöä säestää pomppivien etupyörien rytke", onhan noita etuvetoisia maailma täynnä ja tuskin etupää hyppii noin rajusti. Kysymys herää... jos painot ovat 50/50 kuten bemarissa myös 1-akselin veto toimii, eikä pömpi ja rytki hallitsemattomasti. Muutoin tarvitaan 4-veto.
Audi ottaa takavedon A6:een, on myös Volvon aika miettiä samaa jos premium-luokaan haluaa pyrkiä. Ohjaus ja veto eivät lähtökohtaisesti sovi samoille pyörille. Myös Volvolla automaatti on aika päivitää 8-9-vaihteiseksi kaikkiin malleihin 6-pykäläisen sijasta.
"Vetely on yksi karmeimpia kokemuksia mitä ajaessa voi olla siksi etuveto on täysin poissuljettu juttu. Käytetyllä vähän ajetuilla, mutta kattavasti varusteuilla BMW:n 5-sarjalla, kun on tottunut ajamaan niin en vaatimattomammalla autolla enää viitsi ajaa. Kun tottuu tiettyyn tasoon on siitä hyvin vaikea luopua."
Tuo on aika ristiriitainen pätkä. Varsinkin takavetoiset Bemarithan ovat herkkiä vetelemään ja monet etuvedot menevät paljon vakaammin.
"Kysymys herää… jos painot ovat 50/50 kuten bemarissa myös 1-akselin veto toimii, eikä pömpi ja rytki hallitsemattomasti. Muutoin tarvitaan 4-veto.
Audi ottaa takavedon A6:een, on myös Volvon aika miettiä samaa jos premium-luokaan haluaa pyrkiä. Ohjaus ja veto eivät lähtökohtaisesti sovi samoille pyörille. "
Nyt menee taas puurot ja vellit sekaisin. Se, että Volvon vetävällä akselillä on Bemaria enemmän paina, ei nyt ainakaan pomputusta lisää - päinvastoin. Esimerkiksi Porsche 911 on vahvasti takapainoinen. Oletko joskus kuullut 911:n pomputtavan pyöriä kiihdytyksessä?
Millä perusteella A6 muuttuu takavetoiseksi? Monissa vertailuissa tuo ohjaus ja veto samalla akselillä näkyy voittavan ajettavuudessa takavetoiset Bemmit. Mikä mahtaa olla perusteesi väitteelleesi sopivuudesta'?
"Tuo on aika ristiriitainen pätkä. Varsinkin takavetoiset Bemarithan ovat herkkiä vetelemään ja monet etuvedot menevät paljon vakaammin."
Tämä keskustelu on käyty niin monta kertaa välillämme, että pitäisi kyllä olla jo täysin selvää mistä moinen johtuu. Ja tämä runflat ongelma liittyen BMW:n on pitkällisenä ja muutamaan kertaan toistettuna keskusteluna käyty. Ja tämä keskustelu päättyi molemminpuoleiseen yhteisymmärrykseen näin ainakin olen asian ymmärtänyt ja sen pitäisi kyllä sen perusteella olla täysin selvä asia. Runflat renkaat ja niiden vaikutus BMW:n uraherkkyyteen on TM:nkin toimesta kyllä asiallisesti selitetty ja myönnetty täysin paikkansa pitäväksi. Ei kai nyt enää samaa tarvitse kymmenettä kertaa lähteä toistamaan. Oletko nyt vuorostasi ottanut tämän inttäjän roolin keskusteluissa, kun Auto-m siitä viimeisten keskustelujen perusteella on selvästi päässyt eroon tai ainakin pyrkii siihen.
Tämä pitäisi olla tuttu lause takapainoisen Porschen käyttäytymisestä kun kaasua painetaan on kuin heittäisi vasaraa varsi edellä kuuluu tuntemukset ratin ja penkin välistä.
Etuvetoisen huonoja puolia ovat nimenomaan puskeminen ja se on herkempi urille ja etuvetoiset vetelee ja pompottaa kiihdytyksessä. Tämä on kyllä kaikkien tiedossa, että etuvetoinen auto sekä ali että yliohjaa.
"Millä perusteella A6 muuttuu takavetoiseksi? Monissa vertailuissa tuo ohjaus ja veto samalla akselillä näkyy voittavan ajettavuudessa takavetoiset Bemmit. Mikä mahtaa olla perusteesi väitteelleesi sopivuudesta’?"
Tässä linkissä on perusteet sille miksi A6, A7 ja A8 muuttunevat takavetoisiksi.
TEkevetoiset BMW:t ovat herkkiä urille ja runflatit pahentavat tuota heikkoutta. On ristiriitaista kehua Bemaria ja samalla kauhistella etuvetoisten uraherkkyyttä. Sun kannattaisi kokeilla enemmän muita autoja, niin ei tarvitsisi summassa kirjoitella kaikenlaista. Jumitat Porschen ja etuvetoisten kanssa jonnekin vuosikymmenien päähän menneisyyteen.
Tuo keräilyikäisistä Porscheista hoettu vasaravertaus ei liity tähän millään tavalla. Se kertoo siitä, kuinka hankalaa on vanhan Porschen yliohjautumisen hallitseminen on ja nyt puhutaan vetävien pyörien pomppimisesta nopeasti paikaltaan lähdettäessä. Itse asiassa, 911 on tunnettu nimenomaan sitä, että se irtoaa viivalta harvinaisen hyvin.
Etuvetoisten autojen pomppimisesta saatiin juuri terveiset TM:n tekemän testin perusteella, kun uuden Volvo V90:n pomppimisesta ja rytkyttämisestä sivulta toiselle saatiin todiste niin että kojelaudalta tuli tavarat syliin. Menneistä vuosikymmenistä on turha puhella, kun faktaa on ihan näiltä päiviltä tarjolla. Oletko sinä jotenkin valikoiva, kun puhe tulee sinun ylistämästä VW-konsernista muut ovat huonoja mutta samat puutteet tai ominaisuudet eivät koske kyseistä konsernia lainkaan.
Porschen käyttäytymisestä vielä se, että löytyy videoita jossa nelivetoinen Porsche yliohjaa aivan samoin kuin entisen ajan takapainoset Porschet ei siis mitään uutta tuossa kyseisen auton käyttäytymisessä kurvista ulos tultaessa.
No se on vain ihan puhdas fakta, että tuo Volvon pomputtaminen ei ole mikään etuvedon mukana automaattisesti seuraava puute tai ominaisuus. TM:kin kirjoitti, että aikaisemmin eri alustalla ja rengastuksella testattu x90 Volvo ei kärsinyt siitä.
Perustelit tuota pomputtamista sillä, että paino olisi jakautunut epätasaisesti akselien välillä. Bemarisi muuttuu täyteen kuormattuna selvästi takapainoiseksi. Alkaako se hyppimään tuolloin samaan tyyliin kuin Volvo vertailussa?
Takavetoisessa 5-sarjan BMW:ssä ei moisia ongelmia ole oli sitten lastattu tai ei. Taitaa olla etuvetoisten ominaisuus kyseinen pompottaminen ja vetely puolelta toiselle.
tracktest: "Tämä pitäisi olla tuttu lause takapainoisen Porschen käyttäytymisestä kun kaasua painetaan on kuin heittäisi vasaraa varsi edellä kuuluu tuntemukset ratin ja penkin välistä.
Etuvetoisen huonoja puolia ovat nimenomaan puskeminen ja se on herkempi urille ja etuvetoiset vetelee ja pompottaa kiihdytyksessä. Tämä on kyllä kaikkien tiedossa, että etuvetoinen auto sekä ali että yliohjaa."
Tervetuloa tälle vuosituhannelle. Kaikissa vetotavoissa moottorin sijoituksineen on tapahtunut kehitystä aikalailla. Tuo Porsche luonnehdintakin ei todellakaan päde uusissa. Etuvetoiset ei puske kuten 99- saab tai takavetoisissa on parempi vetopito ja muutkin ominaisuudet (kuten etuvedoissakin kehitys on mennyt)kuin vaikkapa Ford Taunuksessa 70-luvulla. Jos jonkun autovalinnat periytyy tuolta ajalta, niin kannattaisi kokeilla muitakin autoja kuin niitä omia. Ja kaikilla vetotavoilla.
Etuvetoiset jätän kyllä pois listasta. Nelivetoisia olisi ihan mielenkiinosta hauska kokeilla. Totta on että kehitystä on tapahtunut, mutta etuvetoisen pompottaminen kiihdyttäessä on tätä päivää kuten TM:n testissä Volvo V90:n kohdalla nähtiin. Porschen yliohjautumista on havaittavissa edelleen myös nelivetoisissa malleissa ei se kokonaan ole selätetty ominaisuus.
Onneksi tässä tasavallassa voimme sentään edelleen valita itse ajokkimme- mutta kokeile hyvää etuvetoa ja omaa ajokkia kunnon talvikelillä, niin saat perusteet sille, miksi joku viitsii ajaa etuvedolla(kin). Kokeilepa muutama nelivetoinen ja myös etuvetopohjaisistakin. Saatat yllättyä tutuista yliohjaavuus taipumuksista, jotka tosin aika monessa vaatii laittomuuden rajoilla ajamista.
Noiden testien kaltaisia (täys)kiihdytyksiä ei todennäköisesti harrasta täälläkin kirjoittavista juuri kukaan. Ainakin minulle on tärkeämpää hyvä alustan toiminta nimenomaan huonolla kitkalla. Ei tuo pompotteluilmiö ole kovin vieras viimeisen parin vuosikymmenenkään aikana. Mm. A4 ja sittemmin Passat samoilla monivarsituennoilla oli aika kummallinen tapaus. Huono vetopito yhdistettynä pompotteluun. Huono painonsiirtymä oli kiihdytettäessä kaiketikin yhtenä pääasiallisena syynä. Ja muistaako bemaristit e36 sarjan autojen ravistelua ja tärinää kitkalukolla ?
Volvolla on todennäköisesti epäonnistunut luistonhallinnan säätäminen tai sitten laadunvarmistus pettää jousituksen osalta. Joissakin autoissa (muistelen että Avensis) oli juuri tämmöinen tapaus. Vai onko hihnalta tullut epäkurantti vetoakseli ? Vai onko 90-sarja tehty enemmänkin nelivetoiseksi alustan virittelyssä jo suunnittelupöydällä ?
Turvallisuuden osalta heitän taas kerran kysymyksen: onko näissä kaikissa vertailun autoissa kaikilla paikoilla (5) turvavyön esikiristimet ja voimanrajoittimet, jotka puuttuu edelleen osasta jopa aivan uusia automalleja. TM voisi joskus keskittyä autoja koeajaessaan ja vartaillessaan tarkemmin autojen vakiona oleviin turvavarusteisiin. Ne kun auttaa kuitenkin mahdollisen pahimman tilanteen jälkeen pompottelemaan yhä uudestaan ja uudestaan liikennevaloista...
Testi-Volvon hinta oli siis noin 72.000 euroa. Mainittakoon että 407-hevosvoimaisen V90 T8 AWD Momentum automaatin hinta on 69 890,99 euroa. Momentum-varustelutaso lienee jo kohtuullisen laaja. Nyt ollaan siis samoissa hinnoissa kuin testimme Mersu, erona vain se että pakettiin kuuluu neliveto ja 407 hevosvoimaa.
NHB: "On ristiriitaista kehua Bemaria ja samalla kauhistella etuvetoisten uraherkkyyttä"
tracktest, annas kun minä yritän. Tässähän nimittäin on kaksi eri asiaa, ja on itse kunkin oma asia laittaa ne tärkeysjärjestykseen.
NHB on allerginen takavetoisen vaeltelulle urissa, tracktest ei näytä sietävän vetoakselien vääntelemää rattia ja puolelta toiselle hakevaa tai hakkaavaa etupäätä. Ihan eri asioista puhutaan ja näiden tärkeysjärjestys on jokaiselle oma.
"Hyvän ajettavuuden" kriteerit eivät ole lähellekään yksikäsitteiset. Otan muutaman ääriesimerkin, demografioiden mannekiinit korjatkoon, jos käsitän jotain väärin? Citroen C5, ehkä jopa C6, jota en ole edes ajanut, BMW 300-sarja ja omani, Mercedes E-sarja.
Niin Citikkakuski kuin Bemukuski moittii minun autoni ohjausta, josta kumpikaan ei pidä. He moittivat sitä aivan eri asiasta, ja molempien havainto on aivan oikea.
Citikkakuskin hyvä ajettavuus on pehmeä ja vakaa. Hyvilläkään renkailla tasapainoisesta takavetoisesta ei löydy joka tilanteessa yhtä raskaasti kohti ulkokaarretta puskevaa käytöstä. Citikkakuski toteaa, että Mersu on epävakaa, eikä pidä siitä. Bemusta hän pitää jopa vielä vähemmän, kun vertailussa on mukana lyhyempi 300 malli. Citikkamies saa itse kertoa, mitä mieltä hän on Viissatasesta?
BMW kuski ihmettelee läpiä päähänsä puhuvaa Citikkakuskia, koska hänelle kyse ei ole junamaisesta vakaudesta. Hänelle E-sarjalainen on tunnoton ja kömpelö, vaikka hän myöntääkin yllättyneensä kuinka kohdillaan sen kaarretasapaino on. Ohjaus on etenkin keskiasennon tuntumassa etenkin pienillä G-voimilla kuollut ja ohjausvaste on heikkoa. Palautuksessakin on sanomista, kun loivaan kaarrokseen asetettu auto jatkaa kaarrostaan vaikka päästää kädet irti ratista.
Citikka- ja Mersukuski jäävät yhdessä pähkäilemään, miten kukaan jaksaa ajaa Bemaria, joka on heidän mielestään paimennettava.
En minä tiedä, mikä näistä on absoluuttisesti paras, mutta kaikilla on omat vahvuutensa.
"Turvallisuuden osalta heitän taas kerran kysymyksen: onko näissä kaikissa vertailun autoissa kaikilla paikoilla (5) turvavyön esikiristimet ja voimanrajoittimet, jotka puuttuu edelleen osasta jopa aivan uusia automalleja. TM voisi joskus keskittyä autoja koeajaessaan ja vartaillessaan tarkemmin autojen vakiona oleviin turvavarusteisiin. "
Epäilen vahvasti, että passiivisen turvallisuuden arviointi on parempi jättää siihen erikoistuneille toimijoille. Ainakaan sitä ei tule tehdä minkään yksittäisen varusteen perusteella, joka on vain yksi tekijä muiden joukossa. Katsoin Mersun varusteita ja ainakin siinä mainitsemasi varusteet löytyvät Euro NCAP:n mukaan. Mersussa näkyy olevan erikoisuutena myös eräänlainen "esikiristin" korvillle. Mankka soittaa valkoista kohinaa korville ennen törmäystä, joka suojaa korvia törmäyksen melulta.
Testissä Mersun rengasmeteli oli kovaa vaikka alla oli vain 225/55 sarjan renkaat. Volvossa oli 245/45 sarjan renkaat mutta melu ei ollut Mersua kovempaa.
Voisi viitata tähän Auto-m kysymyksiin myynnistä. BMW kasvatti myyntiä tuonne 2 miljoonaan autoon per vuosi, plussaa +100,000 autoa. Volvo menetti 55 vuoteen 1-paikan ruotsissa myynnissä VW:lle, myynti putosi V70/90-tasolla -7,500 autoa.Ilmeisesti 90-mallit eivät myy riittävästi.
Tracktest, ihmettelen miksi hermostuit kysymyksistäni noin paljon. Ei ollut mitään tarkoitusta ärsyttää, joten otetaanko nyt ihan asiallisesti.
Olen useista aikaisemmista kirjoituksistasi saanut käsityksen, että pidät TM:aa puolueellisena testaajana. Olet lukuisia kertoja hokenut, että VW mainostaa lehdessä paljon ja se mahdollisesti vaikuttaa tuloksiin. Olet valittanut, että lehdessä on eniten juttua VW:n tuotteista ja niin edelleen. Muistaakseni olet myös valittanut, että testit tehdään aina silloin, kun VW:ltä on juuri tullut se uusin pulla uunista ulos. Jos nyt pidät lehteä puolueettomana testaajan (josta olen kanssasi pitkälti samaa mieltä), niin mikä on mielesi kääntänyt? Vai olenko ymmärtänyt aikaisemmat väitteesi väärin?
Anti-WC: Rengasmelu
Jep, Volvo pärjäsi, mutta ei karkealla pinnalla.
Korva ei erota 1dB:n eroja ja renkaista riippuu myös tulos. Nyt autoissa oli erilaisia renkaita.
3dB on ensimmäinen pieni ero jonka korva havaitsee. Ja tässä ei suuria eroja ollut.
Mittausten mukaan Audi on hiljaisin 1-3 dB kautta linjan. Karkealla pinnalla Volvo on meluisin.
WhatCar, kuinka vaikea sinun on ymmärtää, että en puhunut globaalista myynnistä. Tarkensin tämän jo kertaalleen ja jokainen täysipäinen ymmärsi asian varmasti jo ennen ensimmäistä tarkennustani.
Ja kuten varmasti tiedät, 90 malleja ei ole vielä paljoa ehditty asiakkaille toimittamaan, joten enemmän vaakakupissa painaa se, että ruotsalaisetkaan eivät ole niin hölmöjä volvofaneja, että olisivat ostaneet vanhaa 70/80 sarjalaista.
Testin varusteista sanon samaa, kuin olen lukuisien aikaisempienkin testien osalta sanonut. Useimmat lisävarusteet eivät vaikuta millään tavalla testituloksiin ja jos vaikuttavat, niin yleensä negatiivisesti (usein varusteet ovat urheilullisuutta korostavia, jotka heikentävät testituloksia). Kalliit kattoluukut ja nahkaiset kojelaudat nostavat hintaa, mutta eivät vaikuta tuloksiin. Tällä kertaa Mersun ilmajousitus on varuste, joka luultavasti paransi Mersun tulosta. Toki siitä huolimatta Mersu olisi varmasti testin voittanut, mutta olisin mielelläni lukenut Volvon ajettavuudesta taka-akselin ilmajousituksen/säädettävän alustan kera, joka Volvosta nyt puuttui.
Linkkasin jo toiseen ketjuun, mutta laitetaan nyt tännekin. Australiassa Volvo S90 voitti Eemelin ja Audin, joten kyllä niitä voittoja molempiin suuntiin on mennyt, vaikka Mersulle varmasti hieman useammin.
http://www.caradvice.com.au/497328/luxury-diesel-sedan-comparison-audi-a6-v-mercedes-benz-e220d-v-volvo-s90/
Auto-m:Toki Mersu olisi varmasti testin voittanut, mutta olisin mielelläni lukenut Volvon ajettavuudesta taka-akselin ilmajousituksen/säädettävän alustan kera, joka Volvosta nyt puuttui.
Agree. Otetaan seuraavaan vertailuun uusi 5-sarja active/agility alustalla ja xDrive 4-pyöräohjauksella. Tämä nostaa hintaa alle 10 tonnia. Mersu kyllä vei tämän testin sata nolla, aivan omaa luokkaansa. Uutta Audi A6 odotellessa.. 3kk.
Epäilyksiä puolueellisuudesta nimenomaan VW-konsernin eduksi on ollut ennen enkä ole ainoa joka näin on epäillyt. TM talviauto 2014 oli käänteentekevä juttu mikä pikkuhiljaa muutti käsitykseni TM:n puolueettomuuden suhteen positiiviseksi ja sitten tämä VW-konsernin päästöhuijaus sen TM uutisoi kuten puolueettoman lehden pitikin. Nämä ovat asioita mikä todellisuudessa muutti käsitykseni näin kun se nyt on. BMW:n voitto oli käänteentekevä juttu. Kun BMW voittaa TM:n testin niin se voi tehdä sen uudestaan ja ansaitusti. Mikään autonvalmistaja ei pysty tekemään autoa joka kykenisi voittamaan aina. Testien painotukset ovat asia mistä tullaan aina vääntämään. Ja se mikä on kulloisenkin testin järjestys eri julkaisuissa on painotuksista kiinni. Ja kukin saa omilla painotuksillaan taas oman järjestyksensä. Näille ei kannata laittaa liikaa painoarvoa voi todeta näistäkin väännöistä, että kaikki neljä premiumia ovat riittävän hyviä autoja. Makuasia ratkaisee mikä tulee valituksi. Käyttötarkoitukset ovat sitten enempi muiden atomallien kohdalla loogisia, kun valinta kiteytyy pelkästään käyttötarkoitukseen.
https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-talviauto-2014-on-valittu
Onhan se toisaalta hyvä, että maailmassa on edes jotain pysyviä asioita, kuten WhatCarin provoilu Volvosta viimeiset 10 v.
Volvonhan piti olla "halpis-auto" ja Mersu ja Audi ovat kallista luksusta, mutta nyt Volvo olikin testin kallein auto, niin jo kummasti kääntyi näkökulma. Päätä nyt edes onko se Volvo halpis vai kallis?
Niin tässä testissä Volvon vertailuhinta nousi kun kuitenkin kaikesta pienestä lisävarusteesta rahastetaan. Audissa oli sentään Quattro ja oli edullisin. Volvo on perushinnaltaan suorastaan halpa mutta sama 1,9-kone ja osassa vain 6-vaihteinen automaatti ei pärjää Audi/BMW/MB, mutta aivan loistava vaihtoehto Passatille/ Mondeo, paljon autoa perushintaan 45,000.
WhatCarin mielipiteet kääntyvät kuin tuuliviirillä, sen mukaan mitä itselle on aina sopivinta. Kuka tällaisen urpon juttuja jaksaa kuunnella ?
Olisi mielenkiintoinen saunailta tiedossa kun WhatCar ja AWC heittäisivät kilpaa löylyä. Savusaauna olisi varmaan ilmiliekeissä ennen aamua.
Samaa rataa Anti-WC vaikea rakentaa keskustelua kanssasi. Miksi vain yksi merkki on sinulle kaikki maailmassa? Itselläni sentään on useita merkkejä joista pidän. Voisin ajaa Audi, BMW, MB, Porsche ja myös WV & Borgward (ehkä?).
tracktest: "Olisi mielenkiintoinen saunailta tiedossa kun WhatCar ja AWC heittäisivät kilpaa löylyä"
Kyllä tarvitaan myös yksi BMW-fani mukaan
WhatCar:
"tracktest: ”Olisi mielenkiintoinen saunailta tiedossa kun WhatCar ja AWC heittäisivät kilpaa löylyä”
Kyllä tarvitaan myös yksi BMW-fani mukaan ?"
Tietenkin ja miksei muutama muu ja kaunis nainen vaikka vaimoni toimittamaan saunaeväät.
Edelleen ihmetyttää tämä TM:n kommentti Volvo V90:stä:
"Volvon paikaltaan lähtöä säestää pomppivien etupyörien rytke", onhan noita etuvetoisia maailma täynnä ja tuskin etupää hyppii noin rajusti. Kysymys herää... jos painot ovat 50/50 kuten bemarissa myös 1-akselin veto toimii, eikä pömpi ja rytki hallitsemattomasti. Muutoin tarvitaan 4-veto.
Audi ottaa takavedon A6:een, on myös Volvon aika miettiä samaa jos premium-luokaan haluaa pyrkiä. Ohjaus ja veto eivät lähtökohtaisesti sovi samoille pyörille. Myös Volvolla automaatti on aika päivitää 8-9-vaihteiseksi kaikkiin malleihin 6-pykäläisen sijasta.
tracktest: "Tietenkin ja miksei muutama muu ja kaunis nainen vaikka vaimoni toimittamaan saunaeväät."
Siinä olisi sellainen aivoriihi koolla, että en ihmettelisi yhtään jos saisivat saunan poltettua.
"Vetely on yksi karmeimpia kokemuksia mitä ajaessa voi olla siksi etuveto on täysin poissuljettu juttu. Käytetyllä vähän ajetuilla, mutta kattavasti varusteuilla BMW:n 5-sarjalla, kun on tottunut ajamaan niin en vaatimattomammalla autolla enää viitsi ajaa. Kun tottuu tiettyyn tasoon on siitä hyvin vaikea luopua."
Tuo on aika ristiriitainen pätkä. Varsinkin takavetoiset Bemarithan ovat herkkiä vetelemään ja monet etuvedot menevät paljon vakaammin.
"Kysymys herää… jos painot ovat 50/50 kuten bemarissa myös 1-akselin veto toimii, eikä pömpi ja rytki hallitsemattomasti. Muutoin tarvitaan 4-veto.
Audi ottaa takavedon A6:een, on myös Volvon aika miettiä samaa jos premium-luokaan haluaa pyrkiä. Ohjaus ja veto eivät lähtökohtaisesti sovi samoille pyörille. "
Nyt menee taas puurot ja vellit sekaisin. Se, että Volvon vetävällä akselillä on Bemaria enemmän paina, ei nyt ainakaan pomputusta lisää - päinvastoin. Esimerkiksi Porsche 911 on vahvasti takapainoinen. Oletko joskus kuullut 911:n pomputtavan pyöriä kiihdytyksessä?
Millä perusteella A6 muuttuu takavetoiseksi? Monissa vertailuissa tuo ohjaus ja veto samalla akselillä näkyy voittavan ajettavuudessa takavetoiset Bemmit. Mikä mahtaa olla perusteesi väitteelleesi sopivuudesta'?
"Tuo on aika ristiriitainen pätkä. Varsinkin takavetoiset Bemarithan ovat herkkiä vetelemään ja monet etuvedot menevät paljon vakaammin."
Tämä keskustelu on käyty niin monta kertaa välillämme, että pitäisi kyllä olla jo täysin selvää mistä moinen johtuu. Ja tämä runflat ongelma liittyen BMW:n on pitkällisenä ja muutamaan kertaan toistettuna keskusteluna käyty. Ja tämä keskustelu päättyi molemminpuoleiseen yhteisymmärrykseen näin ainakin olen asian ymmärtänyt ja sen pitäisi kyllä sen perusteella olla täysin selvä asia. Runflat renkaat ja niiden vaikutus BMW:n uraherkkyyteen on TM:nkin toimesta kyllä asiallisesti selitetty ja myönnetty täysin paikkansa pitäväksi. Ei kai nyt enää samaa tarvitse kymmenettä kertaa lähteä toistamaan. Oletko nyt vuorostasi ottanut tämän inttäjän roolin keskusteluissa, kun Auto-m siitä viimeisten keskustelujen perusteella on selvästi päässyt eroon tai ainakin pyrkii siihen.
Tämä pitäisi olla tuttu lause takapainoisen Porschen käyttäytymisestä kun kaasua painetaan on kuin heittäisi vasaraa varsi edellä kuuluu tuntemukset ratin ja penkin välistä.
Etuvetoisen huonoja puolia ovat nimenomaan puskeminen ja se on herkempi urille ja etuvetoiset vetelee ja pompottaa kiihdytyksessä. Tämä on kyllä kaikkien tiedossa, että etuvetoinen auto sekä ali että yliohjaa.
"Millä perusteella A6 muuttuu takavetoiseksi? Monissa vertailuissa tuo ohjaus ja veto samalla akselillä näkyy voittavan ajettavuudessa takavetoiset Bemmit. Mikä mahtaa olla perusteesi väitteelleesi sopivuudesta’?"
Tässä linkissä on perusteet sille miksi A6, A7 ja A8 muuttunevat takavetoisiksi.
http://www.caradvice.com.au/491104/audi-to-drop-mlb-longitudinal-engine-platform-as-part-of-dieselgate-cost-cuts-reports/
TEkevetoiset BMW:t ovat herkkiä urille ja runflatit pahentavat tuota heikkoutta. On ristiriitaista kehua Bemaria ja samalla kauhistella etuvetoisten uraherkkyyttä. Sun kannattaisi kokeilla enemmän muita autoja, niin ei tarvitsisi summassa kirjoitella kaikenlaista. Jumitat Porschen ja etuvetoisten kanssa jonnekin vuosikymmenien päähän menneisyyteen.
Tuo keräilyikäisistä Porscheista hoettu vasaravertaus ei liity tähän millään tavalla. Se kertoo siitä, kuinka hankalaa on vanhan Porschen yliohjautumisen hallitseminen on ja nyt puhutaan vetävien pyörien pomppimisesta nopeasti paikaltaan lähdettäessä. Itse asiassa, 911 on tunnettu nimenomaan sitä, että se irtoaa viivalta harvinaisen hyvin.
Etuvetoisten autojen pomppimisesta saatiin juuri terveiset TM:n tekemän testin perusteella, kun uuden Volvo V90:n pomppimisesta ja rytkyttämisestä sivulta toiselle saatiin todiste niin että kojelaudalta tuli tavarat syliin. Menneistä vuosikymmenistä on turha puhella, kun faktaa on ihan näiltä päiviltä tarjolla. Oletko sinä jotenkin valikoiva, kun puhe tulee sinun ylistämästä VW-konsernista muut ovat huonoja mutta samat puutteet tai ominaisuudet eivät koske kyseistä konsernia lainkaan.
Porschen käyttäytymisestä vielä se, että löytyy videoita jossa nelivetoinen Porsche yliohjaa aivan samoin kuin entisen ajan takapainoset Porschet ei siis mitään uutta tuossa kyseisen auton käyttäytymisessä kurvista ulos tultaessa.
No se on vain ihan puhdas fakta, että tuo Volvon pomputtaminen ei ole mikään etuvedon mukana automaattisesti seuraava puute tai ominaisuus. TM:kin kirjoitti, että aikaisemmin eri alustalla ja rengastuksella testattu x90 Volvo ei kärsinyt siitä.
Perustelit tuota pomputtamista sillä, että paino olisi jakautunut epätasaisesti akselien välillä. Bemarisi muuttuu täyteen kuormattuna selvästi takapainoiseksi. Alkaako se hyppimään tuolloin samaan tyyliin kuin Volvo vertailussa?
Takavetoisessa 5-sarjan BMW:ssä ei moisia ongelmia ole oli sitten lastattu tai ei. Taitaa olla etuvetoisten ominaisuus kyseinen pompottaminen ja vetely puolelta toiselle.
tracktest: "Tämä pitäisi olla tuttu lause takapainoisen Porschen käyttäytymisestä kun kaasua painetaan on kuin heittäisi vasaraa varsi edellä kuuluu tuntemukset ratin ja penkin välistä.
Etuvetoisen huonoja puolia ovat nimenomaan puskeminen ja se on herkempi urille ja etuvetoiset vetelee ja pompottaa kiihdytyksessä. Tämä on kyllä kaikkien tiedossa, että etuvetoinen auto sekä ali että yliohjaa."
Tervetuloa tälle vuosituhannelle. Kaikissa vetotavoissa moottorin sijoituksineen on tapahtunut kehitystä aikalailla. Tuo Porsche luonnehdintakin ei todellakaan päde uusissa. Etuvetoiset ei puske kuten 99- saab tai takavetoisissa on parempi vetopito ja muutkin ominaisuudet (kuten etuvedoissakin kehitys on mennyt)kuin vaikkapa Ford Taunuksessa 70-luvulla. Jos jonkun autovalinnat periytyy tuolta ajalta, niin kannattaisi kokeilla muitakin autoja kuin niitä omia. Ja kaikilla vetotavoilla.
Etuvetoiset jätän kyllä pois listasta. Nelivetoisia olisi ihan mielenkiinosta hauska kokeilla. Totta on että kehitystä on tapahtunut, mutta etuvetoisen pompottaminen kiihdyttäessä on tätä päivää kuten TM:n testissä Volvo V90:n kohdalla nähtiin. Porschen yliohjautumista on havaittavissa edelleen myös nelivetoisissa malleissa ei se kokonaan ole selätetty ominaisuus.
Onneksi tässä tasavallassa voimme sentään edelleen valita itse ajokkimme- mutta kokeile hyvää etuvetoa ja omaa ajokkia kunnon talvikelillä, niin saat perusteet sille, miksi joku viitsii ajaa etuvedolla(kin). Kokeilepa muutama nelivetoinen ja myös etuvetopohjaisistakin. Saatat yllättyä tutuista yliohjaavuus taipumuksista, jotka tosin aika monessa vaatii laittomuuden rajoilla ajamista.
Noiden testien kaltaisia (täys)kiihdytyksiä ei todennäköisesti harrasta täälläkin kirjoittavista juuri kukaan. Ainakin minulle on tärkeämpää hyvä alustan toiminta nimenomaan huonolla kitkalla. Ei tuo pompotteluilmiö ole kovin vieras viimeisen parin vuosikymmenenkään aikana. Mm. A4 ja sittemmin Passat samoilla monivarsituennoilla oli aika kummallinen tapaus. Huono vetopito yhdistettynä pompotteluun. Huono painonsiirtymä oli kiihdytettäessä kaiketikin yhtenä pääasiallisena syynä. Ja muistaako bemaristit e36 sarjan autojen ravistelua ja tärinää kitkalukolla ?
Volvolla on todennäköisesti epäonnistunut luistonhallinnan säätäminen tai sitten laadunvarmistus pettää jousituksen osalta. Joissakin autoissa (muistelen että Avensis) oli juuri tämmöinen tapaus. Vai onko hihnalta tullut epäkurantti vetoakseli ? Vai onko 90-sarja tehty enemmänkin nelivetoiseksi alustan virittelyssä jo suunnittelupöydällä ?
Turvallisuuden osalta heitän taas kerran kysymyksen: onko näissä kaikissa vertailun autoissa kaikilla paikoilla (5) turvavyön esikiristimet ja voimanrajoittimet, jotka puuttuu edelleen osasta jopa aivan uusia automalleja. TM voisi joskus keskittyä autoja koeajaessaan ja vartaillessaan tarkemmin autojen vakiona oleviin turvavarusteisiin. Ne kun auttaa kuitenkin mahdollisen pahimman tilanteen jälkeen pompottelemaan yhä uudestaan ja uudestaan liikennevaloista...
Testi-Volvon hinta oli siis noin 72.000 euroa. Mainittakoon että 407-hevosvoimaisen V90 T8 AWD Momentum automaatin hinta on 69 890,99 euroa. Momentum-varustelutaso lienee jo kohtuullisen laaja. Nyt ollaan siis samoissa hinnoissa kuin testimme Mersu, erona vain se että pakettiin kuuluu neliveto ja 407 hevosvoimaa.
NHB: "On ristiriitaista kehua Bemaria ja samalla kauhistella etuvetoisten uraherkkyyttä"
tracktest, annas kun minä yritän. Tässähän nimittäin on kaksi eri asiaa, ja on itse kunkin oma asia laittaa ne tärkeysjärjestykseen.
NHB on allerginen takavetoisen vaeltelulle urissa, tracktest ei näytä sietävän vetoakselien vääntelemää rattia ja puolelta toiselle hakevaa tai hakkaavaa etupäätä. Ihan eri asioista puhutaan ja näiden tärkeysjärjestys on jokaiselle oma.
"Hyvän ajettavuuden" kriteerit eivät ole lähellekään yksikäsitteiset. Otan muutaman ääriesimerkin, demografioiden mannekiinit korjatkoon, jos käsitän jotain väärin? Citroen C5, ehkä jopa C6, jota en ole edes ajanut, BMW 300-sarja ja omani, Mercedes E-sarja.
Niin Citikkakuski kuin Bemukuski moittii minun autoni ohjausta, josta kumpikaan ei pidä. He moittivat sitä aivan eri asiasta, ja molempien havainto on aivan oikea.
Citikkakuskin hyvä ajettavuus on pehmeä ja vakaa. Hyvilläkään renkailla tasapainoisesta takavetoisesta ei löydy joka tilanteessa yhtä raskaasti kohti ulkokaarretta puskevaa käytöstä. Citikkakuski toteaa, että Mersu on epävakaa, eikä pidä siitä. Bemusta hän pitää jopa vielä vähemmän, kun vertailussa on mukana lyhyempi 300 malli. Citikkamies saa itse kertoa, mitä mieltä hän on Viissatasesta?
BMW kuski ihmettelee läpiä päähänsä puhuvaa Citikkakuskia, koska hänelle kyse ei ole junamaisesta vakaudesta. Hänelle E-sarjalainen on tunnoton ja kömpelö, vaikka hän myöntääkin yllättyneensä kuinka kohdillaan sen kaarretasapaino on. Ohjaus on etenkin keskiasennon tuntumassa etenkin pienillä G-voimilla kuollut ja ohjausvaste on heikkoa. Palautuksessakin on sanomista, kun loivaan kaarrokseen asetettu auto jatkaa kaarrostaan vaikka päästää kädet irti ratista.
Citikka- ja Mersukuski jäävät yhdessä pähkäilemään, miten kukaan jaksaa ajaa Bemaria, joka on heidän mielestään paimennettava.
En minä tiedä, mikä näistä on absoluuttisesti paras, mutta kaikilla on omat vahvuutensa.
"Turvallisuuden osalta heitän taas kerran kysymyksen: onko näissä kaikissa vertailun autoissa kaikilla paikoilla (5) turvavyön esikiristimet ja voimanrajoittimet, jotka puuttuu edelleen osasta jopa aivan uusia automalleja. TM voisi joskus keskittyä autoja koeajaessaan ja vartaillessaan tarkemmin autojen vakiona oleviin turvavarusteisiin. "
Epäilen vahvasti, että passiivisen turvallisuuden arviointi on parempi jättää siihen erikoistuneille toimijoille. Ainakaan sitä ei tule tehdä minkään yksittäisen varusteen perusteella, joka on vain yksi tekijä muiden joukossa. Katsoin Mersun varusteita ja ainakin siinä mainitsemasi varusteet löytyvät Euro NCAP:n mukaan. Mersussa näkyy olevan erikoisuutena myös eräänlainen "esikiristin" korvillle. Mankka soittaa valkoista kohinaa korville ennen törmäystä, joka suojaa korvia törmäyksen melulta.