TESLA Model 3 - Sähköauto joka taloon

95 kommenttia
«134

Ei mikään pikku uutinen Teslan Model 3. Reilusti yli vuosi toimituksiin ja ennakkovarauksia esittelyhetkellä 115.000 kpl. Näissä myös 1000e varausmaksu vaadittu, eli vakavissaan ollaan.

Tekniikka vaikuttaa hyvältä, 350km luvataan yhdellä latauksella. Kiihtyvyys 6s 0-100km/h, koska "Tesla ei valmista hitaasti kiihtyviä autoja". Esittelyssä melkoista hypeä, rinnastettavissa Applen puhelin-uutuuksiin, jenkit tulevat ottamaan tämän alueen omakseen ilman muuta.

Euroopassa tätä ei välttämättä nieletä. Audin e-tron, BMW e-versiot sekä Mercedes e-plug-in-hybrid -mallit tulevine kehitysversioineen vastaavat Teslan haasteeseen. Ja hyvä näin, haastajien kautta Audi, BMW ja Mercedes vahvistavat omaa paikkaansa mailman parhaina automerkkeinä.

  
  • Mistä tässä piti oikein keskustella vai onko parempi että kukin rakentaa kotiinsa legoista temppelin fanittamilleen automerkeille ja pyllistelee sille iltaisin.

      
  • Tuo tonnin varausmaksu palautetaan, jos ei haluakaan Teslaa eli mukana voi olla myös puolivakavissaankin. Koko varauskuvio lienee tehty enemmänkin hypen luomiseksi. Noin saatiin isoja otsikoita tukemaan julkistusta.

    Muotoilu on sopivan omituinen kummastuttamaan konservatiivejä. Nyt on menty pidemmälle kuin S:n kanssa. joka on perinteisimmillä linjoilla. Varmaan hyvä auto tämäkin Tesla, mutta lyhyt käyttösäde ei joka taloon riitä. Toki tuohon hintaan lienee vaikea pidempääkään käyttösädettä saada.

      
  • En kyllä ihan heti ymmärrä hypeä tämän auton ympärillä. Ei tässä ennakkotietojen perusteella ole mitään erityistä, eikä auto edes näytä kovin hyvältä. Ei siis mitään vikaa, mutta ei nyt millään tavoilla myöskään sytytä.

      
  • Vajaassa kahdessa vuorokaudessa ennakkotilauksia melkein 300.000 kpl. Keulaan tulee vielä muutoksia.

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/valtava-menestys-uuden-teslan-ennakkotilannut-jo-melkein-300-000-muotoilu-ei-miellyta

      
  • Näin Kauppalehdessä:
    "Yhdysvaltalaisen Tesla Motorsin viime viikolla julkistama uutuusmalli Tesla Model 3 sai lentävän lähdön. Ensimmäisen 24 tunnin aikana autosta tehtiin 198000 tilausta ja Autocar-julkaisun mukaan autoja olisi tilattu ensimmäisen 72 tunnin aikana peräti 276 000 kappaletta."

    Toimitusajat saattavat venyä 5 vuoteen. Mielestäni silloin pitäisi saada jo seuraavan generation malli. Melkoista hypeä on!

      
  • mrse kirjoitti puhdaslinjaisista klassikkoautoista kauniisti näillä sanoilla: onko parempi että kukin rakentaa kotiinsa legoista temppelin fanittamilleen automerkeille

    Ei kovin tasapuolinen ajatus, vaikka omalta kannaltani kaunis onkin. Legojen rakenteen tunteva huomaa kyllä aika helposti, miksi niillä ei ihan jokaisen suosikkiautoa mallinneta :-)

    Oikea Volvo on takavetoinen ja sen näköismallin voi rakentaa kahdesta Legopalikasta. Lasten Legot ovat vissiin tallin vintillä, mutta isompi Legopalikka on vielä tallissa suolatonta tiedä odottelemassa. Muutama viikko vielä...

    Asiaan: Jos Tesla Model 3 pitää minkä lupaa, se on pelin muuttaja. Yli sadan tonnin autoja ostetaan koska "mä halusin tällasen", mutta keskihintaisen auton käyttökustannuksissa, siis myös rahoituskuluissa pitää olla joku tolkku vaikkei se kuluttaisi polttoainetta lainkaan. Model S on varmaan hieno auto, mutta hinta estää sitä muuttamasta pelikenttää. 2/3 hinnasta pois, ja pelin henki alkaa muuttua vähemmälläkin työntövoimalla.

      
  • No eikös Model 3 juuri ole tuollaista "2/3 hinnasta pois" -osastoa tavoittelemassa? Se ei vaan sitten ole enää Model S, vaan ns. helpommin saavutettavissa oleva malli. Miksi siis Model S:stä pitäisi ottaa tuo 2/3 hinnasta pois?

    Suomen hinta ei taida olla ihan sama edullinen kuin Jenkeissä.

      
  • Enhän minä Model S:n hintaa ollut tinkimässä, vaan sanoin että sen hintaluokasta ei tehdä vallankumousta. Model S:ää 2/3 halvemmassa Model 3 hintaluokassa voidaan vaikka tehdäkin?

    Model 3:n suurin haaste on olla kaupassa sille nyt avoinna olevassa aikaikkunassa. Ilmoitetulla hinnalla ja ominaisuuksilla se olisi hittituote tänään. Saa nähdä, onko se sitä vielä markkinoille saapuessaan?

      
  • http://www.iltalehti.fi/autot/2016040721378181_au.shtml

    Nissan Leafin Acenta- ja Tecna-varusteluversiot asettuvat samaan hintahaarukkaan.

      
  • No kummalla ajat mieluummin, kun hinta on sama?

      
  • En ole testannut kumpaakaan. Pitänee ensin koeajaa.

    Riippunee siitä, kummassa on parempi päätila takaistuimella? ;-)

      
  • Porsche Mission E haastaa Teslan. 600 hevosvoimaa ja 15 minuutin latausaika.

    http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150914/porsche-mission-e-tar-sikte-pa-tesla-snart-fardig

      
  • Siis haastaa Tesla Model 3:n?

      
  • Tämän mukaan eka viikon varaussaldo 325.000 kpl. Tuotanto ollut noin 50.000 luokkaa. Milloinkahan aikovat saada nuo autot valmistettua. Tässä jo vertauksena katselee saksalaisten tuotantoa, se on noin 2 milj. kpl kullakin Audilla, BMW:eellä ja Mercedeksellä. Jos sama tahti Teslalla jatkuu, voi tuotanto olla muutaman vuoden päästä yli 500.000 kpl/v.

    http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/04/07/teslan-uutuus-moninkertaistaa-yhtion-tuotannon/20163788/304

      
  • En yhtään epäile tällä hetkellä Teslan osaamista varrattuna muihin, mutta tuon kaltainen tuotannon lisääminen ei tule helpolla. Riskit laatuongelmien osalta kasvaa melko lailla, jos tuotantoluvut nostetaan 10-kertaisiksi. Jos he kaikesta huolimatta tässä onnistuvat ja tuo edullisinkin malli on hinta-laatusuhteeltaan hyvä, niin siinä sitä on eurooppalaisilla valmistajilla rypistelemistä...

      
  • Tesla Model Ässään on kuulemma tulossa 100 kWh akusto joten toimintasäde lienee paranemaan päin.

      
  • Ai Model S haastaa Porsche Mission E:n?

      
  • Artikkelin mukaan Mission E haastaa Model S:n.

    http://www.cnet.com/roadshow/news/porsche-mission-e/

      
  • Paku haastaa Porschen :-D

    http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201604110160754_v0.shtml

    (Joo, huono vitsi, mutta ei voinut vastustaa. Ei noista nyt kumpikaan osapuoli pojoja saa, mutta ehkä Porsche-kuski sympatiaa enemmän, aiheesta kyllä)

      
  • "Euroopassa tätä ei välttämättä nieletä. Audin e-tron, BMW e-versiot sekä Mercedes e-plug-in-hybrid -mallit tulevine kehitysversioineen vastaavat Teslan haasteeseen. Ja hyvä näin, haastajien kautta Audi, BMW ja Mercedes vahvistavat omaa paikkaansa mailman parhaina automerkkeinä."

    Tähän ei voi muuta todeta kuin että Audi, BMW ja Mercedes ovat maailman parhaimmat automerkit.

      
  • Ensimmäinen Tesla 3 on nyt siis Elon Muskin mukaan ajettu tuotantolinjalta ulos. Tarina ei kerro koska toinen auto saadaan valmiiksi.

    Karun näköinen vekotin. Huomion kiinnittää auton takaluukkuun saakka jatkuva tuulilasi. Lasissa on sauma B-pilarin takapuolella. Silti akkunan malli ja koko on poikkeuksellinen. Kun autoja ilmestyy Suomeen, toivoisi Teslan maahantuojan varautuvan lasien vaihtourakoihin jo ennakolta. Jos olisin autoa ostamassa, haluaisin tietää lasinvaihdon hinnan jo etukäteen. Veikkaanpa, että summa on nelinumeroinen ja ensimmäinen numero ei ole ykkönen.

    Muskilla on hassu päähänpinttymä pilata tuotteensa poikkeuksellisilla ratkaisuilla. Model X:n höperöitä takaovia hiottiin vuosia, aivan turhaan.

      
  • Tuo erikoisuuden tavoittelu ja korjauskustannusten sivuuttaminen ovat mielestäni Teslan suurin ongelma. Mielenkiintoista nähdä, miten Model 3 pärjää vertailuissa isojen valmistajien sähköautojen kanssa.

      
  • No eipä taida Teslan liisaajalle tulla korjauskulut mieleen.
    Nykyisten aikanaan käytettynä omaksi ostajien pitkälle viety nykyautojen tekniikka voi tulla kalliiksi.
    Käytettyjen ostajilta kuulee usein selityksenä että antaa uutena ostajan ajaa kalliit kilometrit pois.
    Minä olen yksi niistä jotka nauttii uusimmasta tekniikasta vaihtamalla uuteen ajamattomaan 2-3v välein.

      
  • Enpä paljon yöuniani menettäisi Tesla 3:n tuulilasin vaihtokustannuksia miettiessä. Tuulilasivakuutuksen omavastuuosuuden verran kirpaisisi, niin kuin muissakin autoissa.

    NHB:

    "Mielenkiintoista nähdä, miten Model 3 pärjää vertailuissa isojen valmistajien sähköautojen kanssa."

    Mitkä ovat ne isojen autovalmistajien merkit ja mallit tällä hetkellä, jotka ovat vertailukelpoisia Tesla 3:n kanssa?

      
  • Esimerkiksi VW e-Golf on hyvinkin verrannolinen Tesla 3:n kanssa. Ja moni muu.

    Tesla-lasit päässä on ehkä hyvä muistaa, että Teslan markkinaosuus (henkilöautot) vuonna 2016 oli hulppeat 0,12%. Tesloja saatiin linjalta ulos 83.922 kappaletta.

    Amerikkalaisen Consumer Reportsin laatuvertailussa Tesla on sijalla 25/29.

    Vuonna 2016 Tesla saavutti 2.284 mrd USD liikevaihdon ja teki 773 milj USD tappiota.

    Käytännössä jokainen eurooppalainen autonvalmistaja on tuomassa täyssähköautoja markkinoille parin vuoden kuluessa. Nämä perinteiset firmat eivät aio tehdä tappiota. Kristallipalloni sanoo, että Teslan kurssin romahdettua rippeet ostaa esimerkiksi GM tai Ford.

      
  • PiiJei:

    "Esimerkiksi VW e-Golf on hyvinkin verrannolinen Tesla 3:n kanssa."

    Niin ovathan ne suurin piirtein saman hintaisia, jos maahantuojan arvioon Tesla 3:n hinnasta uskoo. Muuten on jo numerojen perusteella Golffilla vähän tiukempaa.

    "Tesla-lasit päässä on ehkä hyvä muistaa, että Teslan markkinaosuus (henkilöautot) vuonna 2016 oli hulppeat 0,12%. Tesloja saatiin linjalta ulos 83.922 kappaletta."

    Mitä muistamista noissa prosenttiosuuksissa on? Löytääpähän oman autonsa vähän helpommin ruokakaupan pihalta, kun ei ole niin montaa liikenteessä.

    "Amerikkalaisen Consumer Reportsin laatuvertailussa Tesla on sijalla 25/29."

    Nopeasti amerikkalaiset saivat selville Tesla 3:n laadun, edistyksellinen kansa.

    "Käytännössä jokainen eurooppalainen autonvalmistaja on tuomassa täyssähköautoja markkinoille parin vuoden kuluessa."

    Ja ensimmäinen Tesla tuli markkinoille kait jo kymmenen vuotta sitten.

    "Nämä perinteiset firmat eivät aio tehdä tappiota."

    Eihän ne aio. VW Phaeton 28000 euroa tappiota per myyty auto, Bugatti Veyron 4500000 euroa tappiota per myyty auto.

      
  • 1-5/2017 ensirekisteröintien perusteella aika hittituote tuo e-Golf, 4 kpl mennyt rekisteriin, liekkö oikeasti edes yhtään myyty.

      
  • Hienoa, eli VW e-Golfin markkinaosuus vs. Tesla 3 Suomessa on 100% suurempi!

    Vakavasti puhuen Teslalla on siis megalomaanisia ongelmia tuotteidensa ja firman tulevaisuuden kanssa. Firman talous on kuralla, tuotannon skaalautumisessa on suuria haasteita, laaduntuotantokyky ei riitä ja kaiken lisäksi useita kertaluokkaa suuremmat ja kymmeniä vuosia kokeneemmat kilpailijat hengittävät niskaan.

    Teslan suurin oivallus, se varsinainen innovaatio, on ollut kaupallinen. Firma on tuotu markkinoille juuri oikein ja innokkailta sijoittajilta saatu kerättyä fyrkat himaan. Valitettavasti tämäkin on kääntynyt päälaelleen osakkeen hinnan kuplahdettua pilviin. Nyt putiikki on liian kallis myytäväksi. Vaihtoehtoja ei oikein ole. Pakko painaa kunnes rahat loppuvat.

      
  • ...ja seuraavaksi @Sokea-Reetta kertoo kuinka Bugatti Veyron liittyy tähän keskusteluun?

      
  • PiiJei:

    "…ja seuraavaksi @Sokea-Reetta kertoo kuinka Bugatti Veyron liittyy tähän keskusteluun?"

    Eiköhän Bugatin takana ole ns. perinteinen firma.

    ”Nämä perinteiset firmat eivät aio tehdä tappiota.”

    Eihän ne aio. VW Phaeton 28000 euroa tappiota per myyty auto, Bugatti Veyron 4500000 euroa tappiota per myyty auto.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit