Vastuu on kuljettajalla, oli hän autossa tai ei. Sovellus on tarkoitettu ainoastaan yksityisille parkkipaikoille mutta sehän ei näytä estävän innokkaita kuljettajia testaamaan autojaan missä vaan.
Trollaus postaukseen voisi todeta niin kauan kuin autoja on ollut on niitä myös erinäisistä syistä palanut. Jos jollakin on tiedossa automerkki joka ei pala tai ei ole koskaan palanut sen voi tuoda julki. Säännöllinen huolto on yksi tapa ehkäistä autopaloja. Autopaloihin liittyen uutinen takaisinkutsusta. BMW kutsuu Yhdysvalloissa yhteensä 670 000 3-sarjan vuosimallien 2006-2011 autoa korjauksiin ilmastointilaitteen johdotusongelmien tarkistamiseksi. Johdot voivat ylikuumentua ja kasvattaa tulipalon vaaraa. Vastuullinen autonvalmistaja korjaa virheet.
Takuuaika on yksi tapa ottaa vastuuta ja takaisinkutsut toinen, ajan kanssa ilmitulleet viat hoidetaan pitkänkin ajan kuluttua. BMW on tässä kunnostautunut on omiakin kokemuksia tarkastuksista jotka eivät kuitenkaan edellyttäneet korjausta. Isojen erien valmistuksessa joitakin virheellisiä eriä voi päästä asennusvaiheeseen asti.
Tuo "kylväneet kaaosta" on kyllä hienosti sanottu! Paljonko niitä smart summonin aiheuttamia kolareita on oikein ollut, kun sitä ei näissä uutisissa ikinä kerrota? Mitä olen kv-uutisointia ja keskustelupalstoja seurannut, niin kolareita on ollut kaksi, joista toisessa syypäänä oli kylkeen peruuttanut toinen auto. Toki niitä voi jokunen enemmänkin olla, mutta mistään epidemiasta ei liene kyse.
Uskonnoissa on opinkappaleensa ja niistä on turha kiistellä.
Videoiden perusteella Smart Summon vaikuttaa hauskalta kalliilta lelulta, jolle on vaikea löytää hyötykäyttöä. Vähän kuin ne X:n sikakalliit ja turhat takaovet. Ihminen on tietysti patalaiska, eihän esimerkiksi 95% autoilijoista viitsi peruuttaa parkkiruutuunsa omaa elämäänsä helpottaakseen. Smart Summonilla varmaan saa auton ulos kapeasta ruudusta tai tallista, mikä toki on hyvä juttu.
Toinen asia on, että tätä varmasti käytetään citymarkettien pysäköintialueilla. Kun mukaan yhdistetään sinne tänne sinkoilevat lapset, alkaa pelottaa. Lienee vain ajan kysymys kunnes joku pääsee hengestään. Olisiko reilumpaa, jos Elon julkaisisi pari testiä tehtynä omilla lapsillaan? Ei niin.
Kolmas näkulma on, että koko autonomiselle ajamiselle on todella vaikea löytää tarvetta, eikä sen toteutuminen ole lähelläkään. Nyt on Teslan teknologialla siis päästy tasolle, että autot hortoilevat 5 km/h parkkipaikoilla kuljettajansa sormi tappokatkaisijalla. Masentavaa tai loistavaa, ihan miten vain.
Minusta Smart Summon on hyvin looginen osa Teslan Wow-efektiä, joten on luonnollista, että se piti toteuttaa.
Sen sijaan autoaan pitkin parkkipaikkoja alle kävelyvauhtia kävelyttävät ovat yhtä luonnollinen myötähäpeän ja naamapalmun kohde. Useimmissa tapauksissa olisi nopeampaa ja omaltakin kannalta kätevämpää vain kävellä autolle.
Ahtaissa pysäköintitiloissa voi olla hyötyä mahdollisuudesta kutsua auto parkkirivistöstä ulos mahtuakseen avaamaan oven. Muualla kauko-ohjattu takaluukku helpottaa lastaamista paljon enemmän kuin ajan kuluttaminen parin askeleen säästämiseksi.
Määräänsä nähden Teslat ovat aiheuttaneet kaikkein vähiten ongelmia niin liikenteessä kuin parkkipaikoillakin.
Joidenkin on vain tehtävä kaikkensa vastustaakseen sähköautoja.
@PiiJei kirjoitti:
Videoiden perusteella Smart Summon vaikuttaa hauskalta kalliilta lelulta, jolle on vaikea löytää hyötykäyttöä. Vähän kuin ne X:n sikakalliit ja turhat takaovet.
Jep, vielä tällä hetkellä vähän turha epävarma ja hidas, mutta oletettavasti kehittyy ajan myötä. Itse en olisi tuota vielä julkaissut, mutta kun Musk on tavoilleen uskollisena mennyt lupailemaan epärealistisia aikatauluja FSD:n ostaneille, niin ilmeisesti halusivat jotain ulos vihdoinkin. Onhan tossa tietenkin se puoli, että toiminallisuuden kehittymisen kannalta on erittäin arvokasta saada neuroverkolle reenimateriaalia oikeasta käytöstä.
Mitä X:n oviin tulee, niin olen kokemusperusteisesti eri mieltä, mutta ei siitä sen enempää.
Smart Summonilla varmaan saa auton ulos kapeasta ruudusta tai tallista, mikä toki on hyvä juttu.
Tähän olisi toki riittänyt se ihan perusmuotoinen summonkin, jonka avulla autoa pystyi liikuttelemaan lähietäisyydeltä.
Toinen asia on, että tätä varmasti käytetään citymarkettien pysäköintialueilla. Kun mukaan yhdistetään sinne tänne sinkoilevat lapset, alkaa pelottaa. Lienee vain ajan kysymys kunnes joku pääsee hengestään. Olisiko reilumpaa, jos Elon julkaisisi pari testiä tehtynä omilla lapsillaan? Ei niin.
Meinaat että omien sanojesi mukaisesti 5 km/h vauhtia etenevä auto muodostaa merkittävän turvallisuusriskin lapsille? Voin lohduttaa, että tällä hetkellä SS on niin "ujo", että jarruttelee vähäisenkin "esteen" kohdalla. Tällaiseksi voi riittää ihan pelkkä varjo, tai matala kynnys ajoväylällä.
Noin yleisesti voi sanoa, että anturien kautta jatkuvasti ympäristöään eri puolilta seuraava "kuski" on huomattavasti ihmiskuljettajaa turvallisempi tilanteissa, joissa joku hyppää äkillisesti eteen. Tekoäly ei kurki peileihin, säädä radiota, tai kännykkää. Näistähän on ollut jo tovin yleisessä käytössä sovellutuksia, esimerkiksi AEB, jota löytyy jo lukuisista automalleista ja joka ymmärtääkseni toimii vallan mainiosti. Minutkin tuo on kerran pelastanut kolarilta.
Kolmas näkulma on, että koko autonomiselle ajamiselle on todella vaikea löytää tarvetta, eikä sen toteutuminen ole lähelläkään.
Erikoista. Minulle sopisi vallan mainiosti, että pääsisin autollani paikasta toiseen vaikkapa nukkuen, videoita katsellen.. tai päihtyneenä. Tai että se osaisi edes etsiä itse parkkipaikan kaupungin keskustasta, kun minulla on kiire tapaamiseen.
Voit muuten kysyä joltain taksiyrittäjältä alan kustannusrakenteesta ja ihmiskuskin vaikutuksesta siihen. Tähän kun ympätään halpoja kilometrejä ja vähäistä huoltoa tarvitseva sähköinen voimalinja, niin oletettavasti myös asiakashinnoissa nähdään muutos.
Nyt on Teslan teknologialla siis päästy tasolle, että autot hortoilevat 5 km/h parkkipaikoilla kuljettajansa sormi tappokatkaisijalla. Masentavaa tai loistavaa, ihan miten vain.
Maanteillähän nuo ajelevat jo varsin mallikkaasti. Ja jopa ihan pienehköillä taajamateillä. Parkkipaikka-ajo on mahdollisesti haastavin tyypillisistä ajoympäristöistä, siellähän ihmisetkin tekevät leijonanosan kolareistaan.
Kyllä. 5 km/h tunnissa etenevä auto muodostaa vakavan riskin pienille lapsille. Aika monta lasta on omassa kotipihassa ajettu yli. Keskeneräisen automatiikan käyttöönotto on tässä mielessä vastuutonta toimintaa.
USA:ssa kohistaan autopaloista.
Vastuu on kuljettajalla, oli hän autossa tai ei. Sovellus on tarkoitettu ainoastaan yksityisille parkkipaikoille mutta sehän ei näytä estävän innokkaita kuljettajia testaamaan autojaan missä vaan.
Trollaus postaukseen voisi todeta niin kauan kuin autoja on ollut on niitä myös erinäisistä syistä palanut. Jos jollakin on tiedossa automerkki joka ei pala tai ei ole koskaan palanut sen voi tuoda julki. Säännöllinen huolto on yksi tapa ehkäistä autopaloja. Autopaloihin liittyen uutinen takaisinkutsusta. BMW kutsuu Yhdysvalloissa yhteensä 670 000 3-sarjan vuosimallien 2006-2011 autoa korjauksiin ilmastointilaitteen johdotusongelmien tarkistamiseksi. Johdot voivat ylikuumentua ja kasvattaa tulipalon vaaraa. Vastuullinen autonvalmistaja korjaa virheet.
Aivan, Saksallisista vain Ford ottaa vastuun autoistaan pitkällä takuulla.
Takuuaika on yksi tapa ottaa vastuuta ja takaisinkutsut toinen, ajan kanssa ilmitulleet viat hoidetaan pitkänkin ajan kuluttua. BMW on tässä kunnostautunut on omiakin kokemuksia tarkastuksista jotka eivät kuitenkaan edellyttäneet korjausta. Isojen erien valmistuksessa joitakin virheellisiä eriä voi päästä asennusvaiheeseen asti.
Kahden vuoden takuu on kyllä melko surkea. Omassa autossani on viiden vuoden takuu.
Takuuajat yleisimmillä automerkeillä:
7 vuoden takuu, 150 000 km: Kia
5/7 vuoden takuu, ei km-rajaa: Huyndai (7 v. i30-malli)
5 vuoden takuu, 100 000 km: Mitsubishi, Ford
4 vuoden takuu, 100 000 km: Renault
3 vuoden takuu, 100 000 km: Citroen Honda Mazda Nissan Peugeot Subaru Toyota
2 vuoden takuu, ei km-rajaa; lista alla:
Audi
BMW
Mercedes Benz
Opel
Volkswagen
Skoda
Volvo
Seat (5 v. 30.4.asti)
Tuo "kylväneet kaaosta" on kyllä hienosti sanottu! Paljonko niitä smart summonin aiheuttamia kolareita on oikein ollut, kun sitä ei näissä uutisissa ikinä kerrota? Mitä olen kv-uutisointia ja keskustelupalstoja seurannut, niin kolareita on ollut kaksi, joista toisessa syypäänä oli kylkeen peruuttanut toinen auto. Toki niitä voi jokunen enemmänkin olla, mutta mistään epidemiasta ei liene kyse.
Uskonnoissa on opinkappaleensa ja niistä on turha kiistellä.
Videoiden perusteella Smart Summon vaikuttaa hauskalta kalliilta lelulta, jolle on vaikea löytää hyötykäyttöä. Vähän kuin ne X:n sikakalliit ja turhat takaovet. Ihminen on tietysti patalaiska, eihän esimerkiksi 95% autoilijoista viitsi peruuttaa parkkiruutuunsa omaa elämäänsä helpottaakseen. Smart Summonilla varmaan saa auton ulos kapeasta ruudusta tai tallista, mikä toki on hyvä juttu.
Toinen asia on, että tätä varmasti käytetään citymarkettien pysäköintialueilla. Kun mukaan yhdistetään sinne tänne sinkoilevat lapset, alkaa pelottaa. Lienee vain ajan kysymys kunnes joku pääsee hengestään. Olisiko reilumpaa, jos Elon julkaisisi pari testiä tehtynä omilla lapsillaan? Ei niin.
Kolmas näkulma on, että koko autonomiselle ajamiselle on todella vaikea löytää tarvetta, eikä sen toteutuminen ole lähelläkään. Nyt on Teslan teknologialla siis päästy tasolle, että autot hortoilevat 5 km/h parkkipaikoilla kuljettajansa sormi tappokatkaisijalla. Masentavaa tai loistavaa, ihan miten vain.
Eilen tuli vastaan Hesassa kauppakeskus Redin lähettyvillä autonominen pikkubussi. Oli ilmeisesti jokin kokeilujakso menossa.
Minusta Smart Summon on hyvin looginen osa Teslan Wow-efektiä, joten on luonnollista, että se piti toteuttaa.
Sen sijaan autoaan pitkin parkkipaikkoja alle kävelyvauhtia kävelyttävät ovat yhtä luonnollinen myötähäpeän ja naamapalmun kohde. Useimmissa tapauksissa olisi nopeampaa ja omaltakin kannalta kätevämpää vain kävellä autolle.
Ahtaissa pysäköintitiloissa voi olla hyötyä mahdollisuudesta kutsua auto parkkirivistöstä ulos mahtuakseen avaamaan oven. Muualla kauko-ohjattu takaluukku helpottaa lastaamista paljon enemmän kuin ajan kuluttaminen parin askeleen säästämiseksi.
Määräänsä nähden Teslat ovat aiheuttaneet kaikkein vähiten ongelmia niin liikenteessä kuin parkkipaikoillakin.
Joidenkin on vain tehtävä kaikkensa vastustaakseen sähköautoja.
Sähköautoilla ja Smart Summonilla tai autonomisella ajamisella yleisemmin ei ole mitään syy-seuraussuhdetta toisiinsa.
Olin jo itsekin kirjoittamassa, että eiväthän nämä ole mitään erityisiä sähköauton ominaisuuksia, mutta luulin kaikkien jo tietävän sen muutenkin.
Jep, vielä tällä hetkellä vähän turha epävarma ja hidas, mutta oletettavasti kehittyy ajan myötä. Itse en olisi tuota vielä julkaissut, mutta kun Musk on tavoilleen uskollisena mennyt lupailemaan epärealistisia aikatauluja FSD:n ostaneille, niin ilmeisesti halusivat jotain ulos vihdoinkin. Onhan tossa tietenkin se puoli, että toiminallisuuden kehittymisen kannalta on erittäin arvokasta saada neuroverkolle reenimateriaalia oikeasta käytöstä.
Mitä X:n oviin tulee, niin olen kokemusperusteisesti eri mieltä, mutta ei siitä sen enempää.
Tähän olisi toki riittänyt se ihan perusmuotoinen summonkin, jonka avulla autoa pystyi liikuttelemaan lähietäisyydeltä.
Meinaat että omien sanojesi mukaisesti 5 km/h vauhtia etenevä auto muodostaa merkittävän turvallisuusriskin lapsille? Voin lohduttaa, että tällä hetkellä SS on niin "ujo", että jarruttelee vähäisenkin "esteen" kohdalla. Tällaiseksi voi riittää ihan pelkkä varjo, tai matala kynnys ajoväylällä.
Noin yleisesti voi sanoa, että anturien kautta jatkuvasti ympäristöään eri puolilta seuraava "kuski" on huomattavasti ihmiskuljettajaa turvallisempi tilanteissa, joissa joku hyppää äkillisesti eteen. Tekoäly ei kurki peileihin, säädä radiota, tai kännykkää. Näistähän on ollut jo tovin yleisessä käytössä sovellutuksia, esimerkiksi AEB, jota löytyy jo lukuisista automalleista ja joka ymmärtääkseni toimii vallan mainiosti. Minutkin tuo on kerran pelastanut kolarilta.
Erikoista. Minulle sopisi vallan mainiosti, että pääsisin autollani paikasta toiseen vaikkapa nukkuen, videoita katsellen.. tai päihtyneenä. Tai että se osaisi edes etsiä itse parkkipaikan kaupungin keskustasta, kun minulla on kiire tapaamiseen.
Voit muuten kysyä joltain taksiyrittäjältä alan kustannusrakenteesta ja ihmiskuskin vaikutuksesta siihen. Tähän kun ympätään halpoja kilometrejä ja vähäistä huoltoa tarvitseva sähköinen voimalinja, niin oletettavasti myös asiakashinnoissa nähdään muutos.
Maanteillähän nuo ajelevat jo varsin mallikkaasti. Ja jopa ihan pienehköillä taajamateillä. Parkkipaikka-ajo on mahdollisesti haastavin tyypillisistä ajoympäristöistä, siellähän ihmisetkin tekevät leijonanosan kolareistaan.
Kyllä. 5 km/h tunnissa etenevä auto muodostaa vakavan riskin pienille lapsille. Aika monta lasta on omassa kotipihassa ajettu yli. Keskeneräisen automatiikan käyttöönotto on tässä mielessä vastuutonta toimintaa.