Olen pitkään ihmetellyt miksi hybridit tehdään monimutkaisina polttomoottori-sähkömoottoriauton yhdistelminä. Minusta yksinkertaisin ja halvin ratkaisu niin toteutuksen, käytön kuin ylläpidonkin kannalta olisivat pyöräkohtaiset sähkömoottorit (2 tai 4) ja akkuja laataava "agregaatti". Monimutkainen vaihteisto-kytkinjärjestelmä voitaisiin jättää pois. Polttomoottorin ohjaus yksinkertaistuisi merkittävästi, kun se aina toimisi samalla optimiteholla. Auton paino kevenisi tai akkuja voitaisiin lisätä. Ajettaisiin sähköautolla, jolla ei olisi matkan pituuden rajoituksia. Lisäämällä sähköverkosta latauksen saataisiin kaikki sähköauton hyödyt pienessä ajossa.
Matti
Onhan noita sarjahybridejä jo ollut pitkään - esim. BMW i3 REX. Napamoottorit olisivat tilankäytön, voimansiirtohäviöiden ja vedon säädeltävyyden kannalta mainiot, mutta ilmeisesti niiden toteutttamisessa on vielä jumpaa, koska tätä ideaa on kähitetlty jo vaikka kuinka pitkään aika laihoin tuliksin.
Ai miksi? ehkä täksi:
Toyota on ainoa sekahybridiauto, ja se onkin ollut markkinoilla ensimmäisenä hybridinä. Tekniset ratkaisut ovat säilyneet läpi sen elinkaaren hyvin samankaltaisina. Mahdollisuus on pelkkään sähkömoottori tai polttomoottorikäyttöön. Moottoreita käytetään tietysti myös yhdessä. Suuri ero käytössä esimerkiksi rinnakkaishybridiin verrattuna on, että tällä pystyy ajamaan pelkällä sähköllä melko pitkiä matkoja jopa maantienopeuksia. Polttomoottori on silloin kokonaan sammuksissa. Rinnakkaishybridin tavoin polttomoottorin kuormitusta myös vähennetään aina tarvittaessa sähkömoottorin avustuksella.
Ajossa sekahybridi tuntuu poikkeukselliselta, silloin todella huomaa ajavansa tavallisesta poikkeavalla autolla. Käynnistettäessä auto polttomoottori ei käynnisty, vaan liikkeelle lähdetään äänettömästi pelkällä sähköllä. Tietyn ajan kuluessa polttomoottori tarvittaessa huomaamattomasti käynnistyy. Kokonaisuudessaan poltto ja sähkö moottorin vuorottelu on saumatonta, ja kyyti miellyttävää. Priuksen polttomoottori, sähkömoottori ja generaattori ovat kaikki erillisiä. Planeettapyörästö huolehtii moottoreiden käytön ohjauksesta eri ajotilanteissa sekä latauksesta. Ratkaisun paras puoli on mahdollisuus ajaa pelkällä sähköllä pitkänkin matkaa, planeettapyörästö mahdollistaa tämän. Polttomoottori ei pyöri silloin mukana lainkaan.
Oma arvaukseni on, että autotehtaat hakevat volyymia jo tehdylle tutkimukselle ja pyrkivät siksi luonnostaan tekemään polttomoottoriautoja sähköavustuksella?
Pidän itsekin sarjahybridin periaatteesta, koska voimalinja toimii ajon aikana aina sähköisesti ja aina samalla vasteella riippumatta siitä, otetaanko sähkö akusta vai range extender generaattorista.
BMW i3 mainittiin jo. Muita vastaavia on ainakin Opel Ampera ja Mitsubishi Outlander. Ford julkaisi vasta uuden Transitin samalla periaatteella ja 1.0 litran nelosmoottorilla.
Miksi Toyotan itselataava hybridi ei olisi rinnakkaishybridi? Käsittääkseni rinnakkaishybridin määritelmä on joko sähkö tai polttis pyörittämässä vetoakselia joko yksin tai erikseen?
No onhan se
Määritelmä Rinnakkaishybridiksi kutsutaan ajoneuvoa, jossa samaan voimalinjaan on kytketty sekä sähkö- että polttomoottori. Auton voimanlähteenä voi siten toimia polttomoottori, sähkömoottori tai molemmat yhdessä.
Se johtuu siitä, että pyorimisliikkeen muuttamisessa sähköksi ja taas pyörimisliikkeeksi on senverran paljon lämpöhäviöitä, että sitä kannattaa välttää (Häviöt lisäävät liikaa polttoaineenkulutusta.) Ainakin Toyotan käyttämässä hybridijärjestelmässä muuten " monimutkainen vaihteisto-kytkinjärjestelmä" on jätetty kokonaan pois.
Tuo riippuu siitä, miten ajetaan. Matalan ja vaihtelevan kuorman tilanteissa eli kaupunkiajossa nuo sähkömuunoksen häviöt tulevat ylikompensoiduksi. Sarjahybridi on oikein hyvä vaihtoehto esimerkiksi kaupunkibussiksi.
Hybridivoimalinjat yleistyvät myös perinteisissä bensiini- ja dieselautoissa, sillä ne parantavat merkittävästi autojen energiatehokkuutta.
Lataushybridi on välivaiheen auto mentäessä kohti täyssähköautoja.
Näin on näppäimet, nykyiset päiväkotilapset jne..........
Kolmevuotiaillekin on oma Spotify, 17 egeä kuukaudessa.
Minä uskon edelleen, että täyssähköauto on välivaihe mentäessä kohti polttokennoautoja. Vedyn valmistus on toki vielä epätaloudellista, mutta tekniikoita kehitetään, Japani mitä ilmeisimmin etunenässä. Suomikin mukana vedyn käytön/valmistuksen kehittämisessä terästeollisuuden kautta.
Kyllä se on niin, että väliaikaista kaikki on vaan
Näin näppäimet, se vaan ei kaikkien lanttuun ole tiedostettu, käymään vaan tänne tullaan eikä olemaan.