Nastojen tylsyminen

13 kommenttia

Kun nykyaikaiset nastat kuluvat talvirenkaissa, tylsyvätkö vai teroittuvatko ne? Miten tämä vaikuttaa nastojen pito-ominaisuuksiin?

  
  • @juono kirjoitti:
    Kun nykyaikaiset nastat kuluvat talvirenkaissa, tylsyvätkö vai teroittuvatko ne? Miten tämä vaikuttaa nastojen pito-ominaisuuksiin?

    Ne tylsyvät kuten muutkin teräesineet. Ruotsalainen Teknikens Värld kirjoitti joku vuosi sitten artikkelin missä totesivat että testivoittajan suorituskyky on jollakin tasolla tuoretavaraa. Kitkarenkaatkin kuluvat, mutta suorituskyky ei laske yhtä nopeasti.

    Olisikin informatiivista pitää verrokkina pari talvea ajettuja renkaita osoittamassa eroa ihan uusiin, vain testeissä käytettyihin renkaisiin.

    Viimeisimmät kokemukset käytetyistä nastoista oli minulla sellaiset etteivät nekään liukkaasta kesäkeliä tee.

      
  • muokattu 03.12.2019 18:24

    Eiväthän nastat kesäkeliä tee, mutta hyvät nastarenkaat poistavat ajamista häiritsevän liukkauden kaikista keleistä kokonaan myös kuluneina. Luiston raja varmaankin löytyy kuluneena uutta nastarengasta aiemmin, mutta edelleen yhtä loogisena, helposti havaittavana ja helposti hallittavana kuin uutenakin.

    Nykyajan nastamääräykset houkuttelevat valmistajia käyttämään rakenteita, joissa nastan pistovoimaa rajoittaen mahdollistetaan suuren nastamäärän käyttö. Näitä rakenteita on paremmin ja huonommin toimivia.

    Nastojen irtoamista tai tylsymistä en ole havainnut häiriöksi asti, mutta kahden eri valmistajan testeissä hyvin pärjänneissä nastarenkaissa olen havainnut nastojen uppoavan vaimennintyynyynsä kanta edellä kilometrien karttuessa. Omassa autossani huomasin tämän ajotuntumasta kolmantena talvena noin 25.000 - 30.000 km jälkeen, kun näennäisen hyvissä renkaissa oli pintaa paljon enemmän kuin pitoa. Toisia pyöri sarja etuvetoisen ja takavetoisen alla, joten ilmiö ei näyttänyt olevan edes vetotavasta riippuva.

    Saman ikäluokan kolmannen valmistajan nastarengas taas säilyy nastarenkaana myös huomattavan paljon kuluneena, minkä kuulee myös melusta. Eron edellisiin tuntee selvästi paljain käsinkin renkaan pinnasta ja renkaat tuntuvat yhä 5 milliseksi kuluneinakin varsin toimivilta talvirenkailta myös mustalla jäällä.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Kitkarenkaatkin kuluvat, mutta suorituskyky ei laske yhtä nopeasti.

    Kitkarenkaan jääpidossa ei olekaan mitään menetettävää, kun jo lähtökohtakin on säälittävän huono.

      
  • Aika vähän tuntuu olevan liikkeellä varsinaista tietoa nykynastojen toimintaperiaatteesta. Teroittuvatko ne silloin kun talvirenkaat pyörivät "vapaasti" eli nastojen pitoa ei varsinaisesti tarvita ja "tylsyvätkö" ne silloin kun renkaat sutivat? Vai onko nastojen muoto nykyään sellainen ettei tällä olisi mitään merkitystä?

      
  • muokattu 04.12.2019 12:47

    Oman perheeni autojen renkaissa en ole havainnut merkittävää tylsymistä tai nastojen katoamista tämän vuosikymmenen renkailla.

    Piikki niissä on metallimöykyn keskellä kuluneenakin. Mielestäni nastaulkoneman pysyminen vakiona on merkittävästi nastojen kulumista merkittävämpi kuluneen nastarenkaan toimivuutta määräävä tekijä.

    Jos nastaulkonema riittää, silloin takavetoisen takarenkaissa näkyy selvästi nastojen kallistuminen vedon suuntaan, joten etu- ja takapyörien kausivaihto lienee perusteltua myös etuvetoisessa, etteivät jatkuvasti pienellä rasituksella takana pyörivät nastat menetä pitoaan.

      
  • @juono kirjoitti:
    Aika vähän tuntuu olevan liikkeellä varsinaista tietoa nykynastojen toimintaperiaatteesta. Teroittuvatko ne silloin kun talvirenkaat pyörivät "vapaasti" eli nastojen pitoa ei varsinaisesti tarvita ja "tylsyvätkö" ne silloin kun renkaat sutivat? Vai onko nastojen muoto nykyään sellainen ettei tällä olisi mitään merkitystä?

    Nastat eivät teroitu missään ajossa. Piikin pään reunat ovat uutena terävät, mutta pyöristyvät ajossa. Tämä pätee vanhoihin, nykyisiin ja tuleviin nastoihin. Ja kyllä, tällä on iso merkitys jääpitoon.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Nastat eivät teroitu missään ajossa. Piikin pään reunat ovat uutena terävät, mutta pyöristyvät ajossa. Tämä pätee vanhoihin, nykyisiin ja tuleviin nastoihin. Ja kyllä, tällä on iso merkitys jääpitoon.

    +1.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Kitkarenkaatkin kuluvat, mutta suorituskyky ei laske yhtä nopeasti.

    Kitkarenkaan jääpidossa ei olekaan mitään menetettävää, kun jo lähtökohtakin on säälittävän huono.

    En ole vielä tänä talvena päässyt kokeilemaan jääpitoa - joten nastat olisivat olleet 100 % turhat käytössäni.

    Vaan oliko niin että olet kokeillut lähinnä yhtä rengasmerkkiä takavetoisessa autossa, ilman kuormaa?

    Omat muistikuvani - ilman testiverrokkeja ja sekuntikelloa - olivat tunnetun talvimerkin nastoista sellaiset että kovaa ääntä ne pitivät, mutta luistonesto vilkkui niilläkin kun oli vähän jäätä alla. Siksi vaihdoin ne pois käytettynä ostamastani autosta vaikka olivat vain 2 talvea ajetut - siihen loppui minulta nastojen käyttö.

      
  • Kitkarengashan on ainoa järjellinen valinta, jos näet jääkelin noin harvoin.

    Yhden talven ajoin Conti Viking kitkoilla suhteellisen tasapainoista takavetoista kaikilla kuormilla mitä talven mittaan oli tarpeen siirtää. Ei minulla ole niistä mitään muuta valittamista kuin jääpito. Kyse ei ole liikkeelle pääsystä, vaan siitä miten auto pysähtyy tai kääntyy jäiseen mutkaan maantienopeuksilla.

    Kaikissa muissa tilanteissa Contin kitkarengas toimi mielestäni oikein hyvin

      
  • @NHB kirjoitti:

    @juono kirjoitti:
    Aika vähän tuntuu olevan liikkeellä varsinaista tietoa nykynastojen toimintaperiaatteesta. Teroittuvatko ne silloin kun talvirenkaat pyörivät "vapaasti" eli nastojen pitoa ei varsinaisesti tarvita ja "tylsyvätkö" ne silloin kun renkaat sutivat? Vai onko nastojen muoto nykyään sellainen ettei tällä olisi mitään merkitystä?

    Nastat eivät teroitu missään ajossa. Piikin pään reunat ovat uutena terävät, mutta pyöristyvät ajossa. Tämä pätee vanhoihin, nykyisiin ja tuleviin nastoihin. Ja kyllä, tällä on iso merkitys jääpitoon.

    Paljonko niillä pitää ajaa että ne pyöristyvät? Piti ihan käydä tarkistamassa, autoni nastarenkailla on ajettu nyt joitain kymmeniä tuhansia kilometrejä, ja kyllä ne vain terävät ovat. Fyysinen kosketus kertoo tässä totuuden melko suurella varmuudella.

      
  • @juono kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @juono kirjoitti:
    Aika vähän tuntuu olevan liikkeellä varsinaista tietoa nykynastojen toimintaperiaatteesta. Teroittuvatko ne silloin kun talvirenkaat pyörivät "vapaasti" eli nastojen pitoa ei varsinaisesti tarvita ja "tylsyvätkö" ne silloin kun renkaat sutivat? Vai onko nastojen muoto nykyään sellainen ettei tällä olisi mitään merkitystä?

    Nastat eivät teroitu missään ajossa. Piikin pään reunat ovat uutena terävät, mutta pyöristyvät ajossa. Tämä pätee vanhoihin, nykyisiin ja tuleviin nastoihin. Ja kyllä, tällä on iso merkitys jääpitoon.

    Paljonko niillä pitää ajaa että ne pyöristyvät? Piti ihan käydä tarkistamassa, autoni nastarenkailla on ajettu nyt joitain kymmeniä tuhansia kilometrejä, ja kyllä ne vain terävät ovat. Fyysinen kosketus kertoo tässä totuuden melko suurella varmuudella.

    Veitsikin voi tuntua terävällä, mutta teroittaminen saa sen leikkaamaan paremmin.

    Ei näitä pidä miettiä liikaa, vaan kokeilla onko pito hyvä vaiko ei. Itse mietin rengasasioita siltä kantilta että nastat urauttavat ja kuluttavat karkeapintaiseksi tiet tuottaen myös kesäksi enemmän rengasmelua.

    Turvallisuuden kannalta olisi hyvä testata myös parin vuoden ikäisiä renkaita jotta ei ajettaisi turhaan nastoilla.

      1
  • @Karrette kirjoitti:
    Turvallisuuden kannalta olisi hyvä testata myös parin vuoden ikäisiä renkaita

    Tämä olisi minustakin mielenkiintoista nähdä. Omien kokemusteni perusteella tällainen testaaminen saattaisi muuttaa ainakin nastarenkaiden paremmuusjärjestystä? Meidän perheen autoissa on vain testien kärkipään renkaita ja osa niistä on kulunut tasaisen hitaasti hiipuen ilman pahoja tason romahduksia, mutta eivät suinkaan kaikki.

    Tällainen testaustapa on TM:n kannalta hankala, koska renkaan ikääntyminen ei välttämättä riipu pelkästään ajomäärästä vaan ehkä osin myös ajasta? Parin vuoden takaisten renkaiden testituloksilla ei ole enää paljon merkitystä kun ainakin kärkirenkaat kokevat parannuksia varsin usein.

      
  • muokattu tänään 12:31

    @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Turvallisuuden kannalta olisi hyvä testata myös parin vuoden ikäisiä renkaita

    Tämä olisi minustakin mielenkiintoista nähdä. Omien kokemusteni perusteella tällainen testaaminen saattaisi muuttaa ainakin nastarenkaiden paremmuusjärjestystä? Meidän perheen autoissa on vain testien kärkipään renkaita ja osa niistä on kulunut tasaisen hitaasti hiipuen ilman pahoja tason romahduksia, mutta eivät suinkaan kaikki.

    Tällainen testaustapa on TM:n kannalta hankala, koska renkaan ikääntyminen ei välttämättä riipu pelkästään ajomäärästä vaan ehkä osin myös ajasta? Parin vuoden takaisten renkaiden testituloksilla ei ole enää paljon merkitystä kun ainakin kärkirenkaat kokevat parannuksia varsin usein.

    Jos sinulla on pääsy arkistoon, niin eipä noissa tuloksissa mitään kovin merkittäviä muutoksia ole lopulta tapahtunut - vaikka ainahan mallit päivittyvät ja mallinimetkin muuttuvat. Pitää tutkia tarkkaan jotta voisi huomata mitä ominaisuutta on painotettu. Itse aloitin nastattomuuden Michelin X-Ice2 -mallilla, ja pian sen jälkeen tullut X-Ice3 näyttää edelleen samanlaiselta.

    Merkittävin muutos noissa on tapahtunut siinä että aiemmin ei-niin-hyvin pärjännyt Michelin muuttui jääratojen kärkimerkiksi, mutta on siinä sitten nastojakin täydet 1000 kappaletta kun aiemmassa nasta-monsterissa niitä oli "vain" 760 kpl. Nuo 240 lisänastaa lyhensivät jarrutusmatkaa 70 cm ykkössijalle kun 4 kärkimerkin jarrutusmatka on 36,5-38,1 metriä.

    Märällä (suolatulla tai leudolla talvikelillä) asfaltilla puolestaan testivoittaja jarruttaa 7,7 metriä pidemmän matkan 80 km/h nopeudesta kuin Goodyear-kitka.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit