Etn:
Kiinalainen Brightsun New Energy on kehittänyt akkutekniikan, joka käytännössä korjaa nykyisten sähköautojen suurimman haasteen eli pienen kantaman. Brightsunin litium-rikkiakku lupaa jopa 2000 kilometrin ajomatkaa yhdellä latauksella.
Yhtiö kertoo aloittavansa teolliset testit uusilla akuilla, joiden energiatiheys on 5-8 kertaa nykyisiä akkuja parempi. Lisäksi litium-rikkiakku ei käytännössä menetä latauskapasiteettiaan edes tuhansien lataus-purkaussyklien jälkeen.
Mikäli Brightsunin kennosto ladataan täyteen 30 minuutissa, kapasiteetista on jäljellä vielä 91 prosenttia 1700 jakson jälkeen. Akun lataaminen 12,5 minuutin huippuvauhdilla pitäisi sekin 74 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista tuhannen lataussyklin jälkeen.
Brightsunin akku on vallankumouksellinen sekä energiatiheyden että materiaalien kustannusten kannalta. Rikkiakkuja on kehittänyt moni, mutta tähän asti ongelmana on säilynyt katodin laajeneminen ja pienten dendriittien kasvattaminen latauksen aikana.
Brighsun New Energy on patentoinut akkutekniikan, joka estää polysulfidin muodostumisen rikkikatodiin ja estää näin tehokkaasti litiumdendriittien muodostumisen anodissa. Yhtiö on jo kehittänyt menetelmät katodimateriaalien, elektrolyyttien, erottimien ja litiumanodien tuottamiseksi. Nyt on alkamassa suuritehoisten, energiatiheydeltään yli 1000 Wh/kg, kennojen kokeellinen tuotanto.
Sähköautojen lisäksi Brightsunin akku kestää käytössä yli kahden miljoonan kilometrin ajon. Älypuhelimeen siirrettynä tekniikka tarkoittaisi 10 minuutin latausta ja yli viikon toiminta-aikaa. Lisäksi akkujen arvioidut tuotantokustannukset ovat alhaisemmat kuin tavanomaisten litiumioniakkujen.
Laajamittaisen tuotannon kehityksen pitäisi valmistus tämän vuoden loppuun mennessä. Varsinaiseen massatuotantoon tähdätään siis ensi vuonna.
https://etn.fi/index.php/13-news/10706-kiinalaisakulla-yli-2000-kilometria-yhdella-latauksella
Kun tai jos tuollainen saadaan laajamittaisesti kohtuuhintaan markkinoille, se tietää nykyisten liikenteessä olevien sähköautojen arvon pikaista romahtamista. Sähköauton ostaneita lohduttanee, että samoin käy myös polttomoottoriautojen arvolle.
Tuommoinen akkutekniikka tarkoittaa myös sitä, että sähkön varastoimisesta tulee paljon kannattavampaa.
Eli kesämökille ei tarvii enää kallista langallista sähköä.
Sanotaan positiivisesti: on hienoa, että näitä uusia akkuinnovaatioita julkaistaan lähes viikottain. Tietää, että hommia paiskotaan ja ehkä tämä viimeisin on se vallankumouksellinen, oikeasti massatuotantokelpoinen ratkaisu.
Mainostettu 2000 km range tarkoittaa noin 300 kWh kapasiteettia, jos lasketaan maltillisella 15 kWh / 100 km kulutuksella. Sitä en sitten tiedä, millaisella helvetinkoneella meinasivat ladata sen täyteen 12,5 minuutissa (1440 kW keskimääräinen latausteho), tai edes puolessa tunnissa (600 kW keskiteho).
Riippuu mökistä. Ei kotona auton akussa oleva sähkö auta yhtään mökin lämmittämisessä etänä mökille lähtöä edeltävänä päivänä. Siksi toisekseen, vesikalusteiden, saunan ja WC:n vuoksi pitää joka tapauksessa olla lattialämmitykset ylläpitolämpötilassa koko talven ja boilerikin on hyvä pitää jatkuvasti kuumana bakteerikasvun estämiseksi.
Hälytin- ja kauko-ohjausjärjestelmä selviäisi kyllä kesäaikana aurinkokennon ja paikallisen akun varassa, mutta ei toimi hiihtokaudella eikä riitä muuhun paikalliseen kulutukseen.
Tarvittavilla latausvirroilla olisi koristeellinen vaikutus suolan tuhrimiin latausliittimiin.
Onneksi noin suurta akkua ei tarvitakaan henkilöautokäytössä, vaan akun koko on varaa helposti ainakin nyt aluksi puolittaa. Kolmasosakin olisi jo ihan hyvä, kunhan saadaan tuotantoon.
Nostamalla jännitettä. Porche Taycanissa on jo 800V, jolla mahdollistetaan 270kW lataus "Valmistajan mukaan ideaaliolosuhteissa 5–80 % lataus vie 22,5 minuuttia". Toki vaatii muuntajalta potkua, ja sitä että eristykset ovat kunnossa, mutta 1600V päästään samalla virtamäärällä jo yli 500kW tehoihin - siis verrattuna tuohon Porcheen)
Kesämökkejä on monenlaisia, myös sellaisia, jotka on talvella kylmiä.
Nyt Elon Muskin lupaa uutta akkuteknologiaa
Uusi versio Tesla Model 3 -sähköautosta on varustettu aivan uudenlaisella akulla, kertoo Reuters. Erittäin halvalla hinnalla myytävää autoa odotetaan markkinoille Kiinassa joko tämän vuoden lopulla tai ensi vuoden alussa. Kiinan jälkeen uudella tekniikalla varustettuja sähköautoja tuodaan myös muille markkinoille.
Auton erikoisuutena on sen mullistava akku. Uuteen tekniikkaan perustuvan akun kerrotaan kestävän peräti miljoonan mailin verran ajoa (noin 1 609 344 kilometriä). Hurjan kestävyyden lisäksi se on myös huomattavasti nykyisiä akkuja edullisempi valmistaa. Akun takana on kiinalainen Contemporary Amperex Technology yhdessä Teslan kanssa. Tesla on viime aikoina rekrytoinut kehitystyöhön akkualan huippuasiantuntijoita yliopistomaailmasta, Reutersin lähteet kertovat.
Akkujen kehitystyössä hyödynnetään lukuisia eri tekniikoita, niiden avulla akkujen suorituskyky on onnistuttu nostamaan ennennäkemättömiin lukemiin. Niiden valmistuskulut pyritään puolestaan painamaan mahdollisimman alas uusissa ”teratehtaissa”, joista visioidaan jopa 30 kertaa Teslan nykyistä ”gigatehdasta” suurempia.
Yleisesti on arvioitu sähköautojen hinnan painuvan samaan polttomoottoriautojen kanssa, jos akkujen hinta saadaan pudotettua alle sataan dollariin kilowattitunnilta. Contemporary Amperex Technologyn vähäkobolttisen akkuratkaisun hinta on jo lähellä haamurajaa. Yhtiön täysin ilman kobolttia toimivat akut puolestaan ovat hinnaltaan jo alle 80 dollaria kilowattitunnilta. General Motors ja LG kehittelevät myös omia akkuratkaisujaan, joiden hintaa on painettu alas kalliin koboltin osuutta vähentämällä. Näiden uskotaan kuitenkin olevan valmiita käyttöön vasta 2025.
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/d653a1da-8bc0-4d48-8a3b-2dda5452c08a?ref=ampparit:97ec
Näitä lupauksia on nähty valtava määrä vuosien varrella. Kehitys on kulkenut tasaisen tappavaa tahtia eteenpäin eikä nopeita pikaloikkia ole näkynyt eikä sellaisia tulekaan yhtäkkiä tarjolle. Pelkästään tuotannon kehittäminen, testaaminen ja rakentaminen laajamittaiseen käyttöön ottaa niin paljon aikaa ettei kannata olettaa loppuvuodesta akkujen mullistuvan jos nyt kuulee uuden huhun tulevasta.
Tesla on ollut varsin luotettava kertoessaan akkujen kehityksestä. Tiputtihan jo M3:n akutkin hintaa reilusti alas. Tämä viimeisin on aika paljon vahvemmalla pohjalla kuin pelkkä huhu. Sen takana on rahaa ja resursseja. Patentissa mennään myös aika pitkälle akun ja sen valmistuksen teknologiaan.
Se on just näin. Noi 2000 km ranget ovat pelkkää mainospuhetta, jolla yritetään käännyttää pinttyneimmätkin diesel-miehet. Käytännössä lähes kaikki ihmiset pärjäävät vallan hyvin jollain 400-500 km rangella, leijonanosa paljon vähemmälläkin. Tämä vain vaatii sen, että latausinfra on kunnossa, eli pönttöjä on vähän siellä sun täällä ja niistä saadaan latinkia hyvällä tahdilla.
Kylläkyllä, mutta hurjia noiden tehojen on oltava joka tapauksessa. Ja tästä seuraa muutamia ratkaistavia ongelmia, kuten riittävän tehon järjestäminen vaikkapa parillekin pöntölle samaan kohteeseen ja toisaalta letkujen ja liittimien kuumeneminen (nestejäähdytys).
Kun tuo kaikki on jo ihan yleistä tämän päivän teknologiaa, niin miksi tässä olisi syytä tehdä asiasta ongelma?
500 km range on ihan ok, jos siihen ylletään vielä 10 vuotta vanhalla autollakin 20 asteen pakkasessa eli sikäli olisi ihan kiva jos tuo luku uudessa autossa +20 asteessa olisi lähempänä tuhatta kilometriä, niin olisi vähän "väsähtämisvaraa".