@PiiJei kirjoitti:
Volkkarin ID.Buzzin kehitystaival on kyllä hämmentävä suoritus. VW:ltä toki voi odottaa kaikenlaista, onhan dieseleihinkin törsätty tähän mennessä kai 30 miljardia. Tai muihin ID-malleihin ei osata kirjoittaa softaa. Mutta siis ID.Buzzin konseptista tuotantoon mennee reilusti yli 10 vuotta. Samaan aikaan malli lienee Kuplan jälkeen firman ikonisin ja sillä on oletettavasti eniten kysyntää koko konsernin tuotteista. Kilpailijoita ei oikeastaan ole. Silti VW säätää autonomisen ajamisen kanssa, sen sijaan että toisi auton myyntiin.
Onko se viivästymässä ensi vuodesta, vai mistä moinen?
Volkkari julkaisi uuden Microbussin vuonna 2001. Sitten siitä tuli e-Bulli vuonna 2011 Tokion autonäyttelyssä. Seuraavaksi nimi muuttui ID.Buzziksi muutama vuosi sitten ja ruvettiin horisemaan autonomisesta ajamisesta samalla kun ohjauspyörästä tehtiin neliönmuotoinen. Volkkari on kai sanonut tuovansa auton tuotantoon 2022. Notta kehitys on kestänyt laskutavasta riippuen reilut 20 tai reilut 10 vuotta. Jos tuo joskus saadaan tuotantoon, lienee selvää, että ratti on pyöreä ja autoa ajaa ihminen.
Harmillista. Tälle olisi ollut käyttöä silloin kun lapset olivat pieniä. No, ehkä sitten lastenlasten kanssa.
@PiiJei kirjoitti:
Volkkari julkaisi uuden Microbussin vuonna 2001. Sitten siitä tuli e-Bulli vuonna 2011 Tokion autonäyttelyssä. Seuraavaksi nimi muuttui ID.Buzziksi muutama vuosi sitten ja ruvettiin horisemaan autonomisesta ajamisesta samalla kun ohjauspyörästä tehtiin neliönmuotoinen. Volkkari on kai sanonut tuovansa auton tuotantoon 2022. Notta kehitys on kestänyt laskutavasta riippuen reilut 20 tai reilut 10 vuotta. Jos tuo joskus saadaan tuotantoon, lienee selvää, että ratti on pyöreä ja autoa ajaa ihminen.
Harmillista. Tälle olisi ollut käyttöä silloin kun lapset olivat pieniä. No, ehkä sitten lastenlasten kanssa.
Sotket sulavasti kaksi eri autoa yhteen. Ei tuollaista autoa voi julkaista ennen kuin akkuteknologia sen sallii. Buzzin proto esieltiin 2017.
@PiiJei kirjoitti:
Volkkari julkaisi uuden Microbussin vuonna 2001. Sitten siitä tuli e-Bulli vuonna 2011 Tokion autonäyttelyssä. Seuraavaksi nimi muuttui ID.Buzziksi muutama vuosi sitten ja ruvettiin horisemaan autonomisesta ajamisesta samalla kun ohjauspyörästä tehtiin neliönmuotoinen. Volkkari on kai sanonut tuovansa auton tuotantoon 2022. Notta kehitys on kestänyt laskutavasta riippuen reilut 20 tai reilut 10 vuotta. Jos tuo joskus saadaan tuotantoon, lienee selvää, että ratti on pyöreä ja autoa ajaa ihminen.
Harmillista. Tälle olisi ollut käyttöä silloin kun lapset olivat pieniä. No, ehkä sitten lastenlasten kanssa.
Sotket sulavasti kaksi eri autoa yhteen. Ei tuollaista autoa voi julkaista ennen kuin akkuteknologia sen sallii. Buzzin proto esieltiin 2017.
Vai menikö sinulta pointti ohi? Mikä Kleinbussin moderni versio on, jos sellainen kerran oli ennen Buzzia?
Kyse on Volkkarin ’Microbus’ -konseptista vanhan hippibussin (Type 2) markkinapaikalla.
Vuonna 2001 julkaistiin ensimmäinen korvava konsepti. Vuonna 2011 taas uusi vanhalla nimellä Bulli töpseli auton kyljessä. Sitten 2016 BUDD-e, ja 2017 ID.Buzz. Outoja nimiä kaikki tyynni. Tällä hetkellä Volkkari ounastelee tuotantoa vuodelle 2022. Siis kauppoihin aikaisintaan 2023.
Pointti on, että teknisesti mikään ei ole estänyt tällaisen auton markkinoille tuomista pitkään aikaan. Päinvastoin, hippibussin korimalli on mitä otollisin akkujen pakkaamiselle. Kyse lienee siitä, että Volkkari on talousosaston johtama firma ja siellä ei ole osattu kalkyloida auton menestystä. Kuplan nostalgiaversio ei pärjännyt kaupallisessa mielessä erityisen hyvin. Volkkari on hyvä tekemään umpitylsiä, funktionaalisia autoja, jollaista tässä lohkossa edustaa vaikkapa Touran. Sellaisen kaupallinen tulevaisuus on selkeä arvioida ja konsernin badge engineering -tiimillä on myös vapaat kädet. Sen sijaan Type 2:n (tai Kuplan) seuraajaa ei oikein voi lanseerata Skodana. Exceliin jää vähemmän tilaa. Pitää ottaa riskiä ja ne rahat on nyt allokoitu diesel-korvauksiin.
Sinänsä ironinen tilanne. Varsinkin tänä vuonna kaikenlainen urbaanihippihenkinen fiilistely on noussut kovaan menestykseen auto-/teltta-/fillariretkineen ja nimenomaan ympäristökulmalla. Näitä juttuja on vaikea laittaa saksalaisekonomin Exceliin. ID.Buzz olisi tähän täydellinen tuote.
Pointti on, että teknisesti mikään ei ole estänyt tällaisen auton markkinoille tuomista pitkään aikaan. Päinvastoin, hippibussin korimalli on mitä otollisin akkujen pakkaamiselle. Kyse lienee siitä, että Volkkari on talousosaston johtama firma ja siellä ei ole osattu kalkyloida auton menestystä.
Tuollaisessa autossa on suuri ilmanvastus ja kulutus sen mukainen. Jotta homma ei menisi harrasteluksi, akun hinta pitää painaa riittävän alas, ennen kuin tuollaista voidaan tehdä. Tilannetta ei myöskään helpota se, että Volkkarin brändillä kun ei premium-hintoja peritä.
Millainen tuon Buzz:n menestys on sitten todellisuudessa on?
Eikö id:n softa juuri saatu julkiaisukuntoon? Onko siinäkin jotain merkittäviä ongelmia?
Onko se viivästymässä ensi vuodesta, vai mistä moinen?
Volkkari julkaisi uuden Microbussin vuonna 2001. Sitten siitä tuli e-Bulli vuonna 2011 Tokion autonäyttelyssä. Seuraavaksi nimi muuttui ID.Buzziksi muutama vuosi sitten ja ruvettiin horisemaan autonomisesta ajamisesta samalla kun ohjauspyörästä tehtiin neliönmuotoinen. Volkkari on kai sanonut tuovansa auton tuotantoon 2022. Notta kehitys on kestänyt laskutavasta riippuen reilut 20 tai reilut 10 vuotta. Jos tuo joskus saadaan tuotantoon, lienee selvää, että ratti on pyöreä ja autoa ajaa ihminen.
Harmillista. Tälle olisi ollut käyttöä silloin kun lapset olivat pieniä. No, ehkä sitten lastenlasten kanssa.
Sotket sulavasti kaksi eri autoa yhteen. Ei tuollaista autoa voi julkaista ennen kuin akkuteknologia sen sallii. Buzzin proto esieltiin 2017.
Vai menikö sinulta pointti ohi? Mikä Kleinbussin moderni versio on, jos sellainen kerran oli ennen Buzzia?
Kyse on Volkkarin ’Microbus’ -konseptista vanhan hippibussin (Type 2) markkinapaikalla.
Vuonna 2001 julkaistiin ensimmäinen korvava konsepti. Vuonna 2011 taas uusi vanhalla nimellä Bulli töpseli auton kyljessä. Sitten 2016 BUDD-e, ja 2017 ID.Buzz. Outoja nimiä kaikki tyynni. Tällä hetkellä Volkkari ounastelee tuotantoa vuodelle 2022. Siis kauppoihin aikaisintaan 2023.
Pointti on, että teknisesti mikään ei ole estänyt tällaisen auton markkinoille tuomista pitkään aikaan. Päinvastoin, hippibussin korimalli on mitä otollisin akkujen pakkaamiselle. Kyse lienee siitä, että Volkkari on talousosaston johtama firma ja siellä ei ole osattu kalkyloida auton menestystä. Kuplan nostalgiaversio ei pärjännyt kaupallisessa mielessä erityisen hyvin. Volkkari on hyvä tekemään umpitylsiä, funktionaalisia autoja, jollaista tässä lohkossa edustaa vaikkapa Touran. Sellaisen kaupallinen tulevaisuus on selkeä arvioida ja konsernin badge engineering -tiimillä on myös vapaat kädet. Sen sijaan Type 2:n (tai Kuplan) seuraajaa ei oikein voi lanseerata Skodana. Exceliin jää vähemmän tilaa. Pitää ottaa riskiä ja ne rahat on nyt allokoitu diesel-korvauksiin.
Sinänsä ironinen tilanne. Varsinkin tänä vuonna kaikenlainen urbaanihippihenkinen fiilistely on noussut kovaan menestykseen auto-/teltta-/fillariretkineen ja nimenomaan ympäristökulmalla. Näitä juttuja on vaikea laittaa saksalaisekonomin Exceliin. ID.Buzz olisi tähän täydellinen tuote.
Tuollaisessa autossa on suuri ilmanvastus ja kulutus sen mukainen. Jotta homma ei menisi harrasteluksi, akun hinta pitää painaa riittävän alas, ennen kuin tuollaista voidaan tehdä. Tilannetta ei myöskään helpota se, että Volkkarin brändillä kun ei premium-hintoja peritä.
Millainen tuon Buzz:n menestys on sitten todellisuudessa on?
Eikö id:n softa juuri saatu julkiaisukuntoon? Onko siinäkin jotain merkittäviä ongelmia?
Aika hienosti NHB simuloi PiiJein kuvaaman ajatuskulun. Suunnilleen noin siinä on varmaan tosiaan käynyt.