Plug-in hybridien pienet polttoainesäiliöt

7 kommenttia

Olisi mielenkiintosta nähdä näistä pug-in hybrideistä kulutulukemia pelkällä bensiinillä. Ainakin kaupunkilaisille se on todellisuutta, kun kerrostalossa ei voi ladata. Nimittäin polttoainesäiliöt ovat hyvin pieniä. Esim BMW 530e tankki on vain 44 litraa. Polttoaineenkulutukseksi netistä olen löytänut kaikkea 6.0 -9.8 litran välillä. Tämähän tietää tankaamista jopa alle 500 km välein. Aika rasittavaa pitkiä matkoja ajavalle. Onko nuo autot suunnattu kaupunkiajoa ajaville omakotiasujille?

  
  • Jos ei ole latausmahdollisuutta kotona ja ajaa pelkästään pitkiä matkoja, niin kannattaa unohtaa lataushybridit ja valita joko täyssähkö tai diesel. Lataushybridi on ominmillaan silloin kun sen voi laittaa aina yöksi latautumaan jolloin ainakin osa seuraavan päivän ajoista mennään sähköllä.
    Itsellä menossa toinen lataushybridi, eikä tässäkään ole kuin himpun ylii 30l tankki (viittaamasi merkin pienempi versio). Nykyinen täyttää ensiviikolla vuoden, ja mittarissa on 23tkm (ja polttoaineen keskikulutus tuolla matkalla 2.0l/100km, sähköä n. 21kWh/100km - tuota sähkön kulutusta nostaa huomattavasti näin talvella tuo lämmitykseen tarvittava sähköenergia ainakin omalla kohdallani. Vaikka käytänkin esilämmitystä niin auto on ulkona katoksessa ja esim. nyt kuluvan viikon aikana lämpötilat eivät juuri -10 yläpuolelle ole nousseet.)

    Tuo löytämäsi 6.0-9.8l/100km täytyy olla "tyhjällä tankilla" sekalaisessa ajossa mitattua tai kyllä varmaan matka-ajossa saa 6l/100km kulumaan tuollaisella 530e jos pääsee vetämään moottoritietä 120-130kmh. Nykyisellä plugarilla ei tosiaan ole yli 500km yhtäjaksoisista vedoita kokemuksia,mutta edellisen generaation vastaavalla (jossa oli myöskin hiukan yli 30l tankki), niin kierrellessä ruotsia ja norjaa ristiin rastiin (puhtaasti matka-ajoa), niin autoa joutui tankaamaan 550-700km välein. En kyllä pitänyt tuota erityisen rasittavana - itse ainakin olen valmis pitämään tauon tuollaisen 600km yhtäjaksoisen ajomatkan jälkeen.

      2
  • muokattu 09.01.2021 14:31

    Taloudellisuuden takaa se että tätä mainittua mallia (BMW 530e) ladataan toimintamatkan mukaisesti noin 50 kilometrin välein. Autoa hankkiessa on hyvä ymmärtää se mihin tarkoitukseen auton hankkii. Päivitetyn version tankin koko on 46 l.

    Tekniset tiedot

    BMW 530e xDrive A Charged Edition
    MOOTTORI R4, 1 998 cm³, 135 kW (184 hv)/5 000–6 500 r/min, 290 Nm/1 350–4 250 r/min, sähkömoottori 83 kW (113 hv)/3 170 r/min, 250 Nm/3 170 r/min, hybridijärjestelmä 185 kW (252 hv), 420 Nm

    SUORITUSKYKY 0–100 km/h 6,2 s, huippunopeus 235 km/h (sähköllä 140 km/h)

    KULUTUS 1,7 l/100 km, bensiini, 21,6–25,7 kWh/100 km

    CO2-PÄÄSTÖT 39 g/km

    AJOAKKU 12,0 kWh

    VOIMANSIIRTO A8, neliveto

    MITAT p 4 936, l 1 868, k 1 479 mm, akseliväli 2 968 mm, omamassa 1 935 kg, vetomassa 750 kg, tavaratila 410 l, tankki 46 l

    HINTA 59 224 euroa

      
  • @Pasi31 kirjoitti:
    Olisi mielenkiintosta nähdä näistä pug-in hybrideistä kulutulukemia pelkällä bensiinillä. Ainakin kaupunkilaisille se on todellisuutta, kun kerrostalossa ei voi ladata. Nimittäin polttoainesäiliöt ovat hyvin pieniä. Esim BMW 530e tankki on vain 44 litraa. Polttoaineenkulutukseksi netistä olen löytänut kaikkea 6.0 -9.8 litran välillä. Tämähän tietää tankaamista jopa alle 500 km välein. Aika rasittavaa pitkiä matkoja ajavalle. Onko nuo autot suunnattu kaupunkiajoa ajaville omakotiasujille?

    Mun kokemus ladattavasta hybridistä menee kokolailla joka suhteessa toisin kuin tuo sinun maalailema kuva. Latailin hybridiäni kaupungissa kerrostalon parkkihallin latauspisteissä, työpaikalla, pysäköintihalleissa ja kauppojen pihoilla. Tarjolla oli latausmahdollisuuksia yli oman tarpeeni. Ladattavan hybridini tankkiin sopi 58 litraa bensaa, jolla pääsi noin tuhat kilometriä ilman ulkopuolista ladattua sähköä niin maantiellä kuin kaupungissakin. Pienempikin tankki olisi riittänyt ja ollut ehkä suotavaakin, niin ei bensa ei olisi ehtinyt makaamaan tankissa yhtä pitkään.

    Tuskinpa tuo Bemarikaan pitkää matkaa ajettaessa kymppiä kuluttaa. 7 litran kulutuksella tuolla bemarin tankilla ajaa 630 kilometriä. Itse pidän mielelläni 1-2 taukoa tuollaisella matkalla. Rasittavaa olisi ajaa koko matka ilman taukoja.

      
  • @Pasi31 kirjoitti:
    Olisi mielenkiintosta nähdä näistä pug-in hybrideistä kulutulukemia pelkällä bensiinillä. Ainakin kaupunkilaisille se on todellisuutta, kun kerrostalossa ei voi ladata. Nimittäin polttoainesäiliöt ovat hyvin pieniä. Esim BMW 530e tankki on vain 44 litraa. Polttoaineenkulutukseksi netistä olen löytänut kaikkea 6.0 -9.8 litran välillä. Tämähän tietää tankaamista jopa alle 500 km välein. Aika rasittavaa pitkiä matkoja ajavalle. Onko nuo autot suunnattu kaupunkiajoa ajaville omakotiasujille?

    Odota tämän kevään TM-talviautovertailua, niin luultavasti saat aika hyvän kuvan monen lataushybridin kulutuksista. Tähän saakka joka ikinen talvivertailussa ollut lataushybridi on lyönyt tiskiin vertailun suurimman polttoaineen kulutuslukeman (tyhjällä akulla) ja pienimmän (täydellä akulla).

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Pasi31 kirjoitti:
    Olisi mielenkiintosta nähdä näistä pug-in hybrideistä kulutulukemia pelkällä bensiinillä. Ainakin kaupunkilaisille se on todellisuutta, kun kerrostalossa ei voi ladata. Nimittäin polttoainesäiliöt ovat hyvin pieniä. Esim BMW 530e tankki on vain 44 litraa. Polttoaineenkulutukseksi netistä olen löytänut kaikkea 6.0 -9.8 litran välillä. Tämähän tietää tankaamista jopa alle 500 km välein. Aika rasittavaa pitkiä matkoja ajavalle. Onko nuo autot suunnattu kaupunkiajoa ajaville omakotiasujille?

    Mun kokemus ladattavasta hybridistä menee kokolailla joka suhteessa toisin kuin tuo sinun maalailema kuva. Latailin hybridiäni kaupungissa kerrostalon parkkihallin latauspisteissä, työpaikalla, pysäköintihalleissa ja kauppojen pihoilla. Tarjolla oli latausmahdollisuuksia yli oman tarpeeni. Ladattavan hybridini tankkiin sopi 58 litraa bensaa, jolla pääsi noin tuhat kilometriä ilman ulkopuolista ladattua sähköä niin maantiellä kuin kaupungissakin. Pienempikin tankki olisi riittänyt ja ollut ehkä suotavaakin, niin ei bensa ei olisi ehtinyt makaamaan tankissa yhtä pitkään.

    Tuskinpa tuo Bemarikaan pitkää matkaa ajettaessa kymppiä kuluttaa. 7 litran kulutuksella tuolla bemarin tankilla ajaa 630 kilometriä. Itse pidän mielelläni 1-2 taukoa tuollaisella matkalla. Rasittavaa olisi ajaa koko matka ilman taukoja.

    Lataushybridi on taloudellisemmillaan taajamatyyppisessä ajossa, missä niitä pystytään lataamaan mahdollisimman usein. Juuri niin kuten edellä kuvasit.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Odota tämän kevään TM-talviautovertailua, niin luultavasti saat aika hyvän kuvan monen lataushybridin kulutuksista. Tähän saakka joka ikinen talvivertailussa ollut lataushybridi on lyönyt tiskiin vertailun suurimman polttoaineen kulutuslukeman (tyhjällä akulla) ja pienimmän (täydellä akulla).

    Saitko hyvän kuvan kulutuksista? :D

    Yleisesti ottaen, miksi ostaa ladattava hybridi jos ei lataa sitä akkua? Härskeintä tämä on työsuhdeautojen vapaalla autoedulla, mutta jos ne polttoainekortit ottaa pois ja muutetaan etu käyttöeduksi (kuten siinä Leaseplanin jutussa oli) niin jo alkaa kulutuslukemat tippumaan. Jos ajaa yli sen akun kantaman, niin silloinhan tulee laskea kulutus koko matkan mukaan. Harva kuitenkaan ajaa päivittäin yli 60km pätkiä, mitä nuo uusimmat plugarit taitaa kestää. Tuntuu monella olevan periaatteellinen vastustus kaikkea uutta kohtaan ja sitten nakellaan olkiukoilla.

      
  • Oma korealainen plugari reilun 40l täydellä bensatankilla & vajaan 10kWh täyteen ladatulla akulla arvioi toimintasäteeksi 1050km, joka vastaa hyvinkin käytännön kokemusta. Millään aiemmalla bensa-autolla en ole noin pitkää matkaa pystynyt ajamaan tankkaamatta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit