Onko automaattivaihteisen auton kahdeksas vaihde niin sanottu "ylivaihde" ? :)

46 kommenttia
2»
  • Miten parkki voisi mennä päälle ajon aikana ? Silloinhan jotakin hajoaisi, koska parkki ei ole sama kuin vapaa ? Manuaaleissa ei taida olla muuta parkkiasentoa kuin että jätetään vaihde silmään niin ettei auto liiku.

      
  • Ajoittain näkee niitä jotka eivät koe tarpeelliseksi käyttää pysäköintijarrua, vaan luulevat että vaihteiston P-asento riittää - auto heilahtaa kun autosta nousee ulos. Kaipa se automaatin P-asento pitää auton paikoillaan paremmin kuin manuaalin ykkösvaihde, mutta ihmetyttää onko se käsijarrun kytkeminen raskasta, vai onko kyseessä olettama että se kytkeytyy automaattisesti vaihdevivun asennon perusteella?

    Minulla automaatin suurin vaihde voisi olla raskaampikin, kun huomioidaan että Suomessa suurin sallittu on jossakin mittarinopeus 130 km/h, täällä kun ei siis tarvita hyvää kiihtyvyyttä jossakin +160 km/h vauhdeissa.

      
  • muokattu 29.04.2021 15:40

    @▫️ kirjoitti:
    Miten parkki voisi mennä päälle ajon aikana ? Silloinhan jotakin hajoaisi, koska parkki ei ole sama kuin vapaa ? Manuaaleissa ei taida olla muuta parkkiasentoa kuin että jätetään vaihde silmään niin ettei auto liiku.

    Mersussa (jolla itse olen jonkin verran ajellut) vaihdevipu on tuulilasin pyyhkimien vivun paikalla ratin oikealla puolella ja näyttää suunnilleen tuulilasin pyyhkimien vivulta. Pakille vipua nostetaan keskiasennosta 2 pykälää ylös ja eteenpäin ajettaessa 2 pykälää alas ja aina vipu palautuu keskiasentoon. P-asento painetaan vivun pään nappulasta. 1 pykälä ylös tai alas laittaa vaihteiston vapaalle. Jos tietokone tottelisi muulla autolla tottuneen kuljettajan komentoja, jotain varmaankin hajoaisi, mutta onneksi tietokone toteuttanee vain järkevät komennot (tosin vapaalle vaihteisto vaihtaa vauhdissakin). Eli P ei mene päälle ajossa (luultavasti, en ole kokeillut) vaikka Mersun viiksivaihdevipuun tottumaton sitä yrittäisikin. (Itse laitoin vain auton vauhdissa vapaalle, kun sateen alkaessa tarkoitus oli käyttää pyyhkijöitä ja liikautin vipua.) Aivan kätevä tuota on käyttää, kunhan vaan tottuu.

      
  • Itse käytän käsijarrua. Ja peräkärryn kiinnilaitossa kohta ramppejakin.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Itse käytän käsijarrua. Ja peräkärryn kiinnilaitossa kohta ramppejakin.

    Peräkärryn kiinnilaitossa ramppeja? En ymmärrä ollenkaan, mitä tarkoitat.

    Minä käytän tarvittaessa käsijarrua. Autotallissa tai -katoksessa sille ei ole tarvetta, koska auto pysyy paikallaan vaihteellakin (ja joskus en laita sitäkään, jos tiedän etukäteen olevan tarvetta siirtää autoa, joka onistuu työntämälläkin - automaatti tosin ei hyväksy kuin P-asentoon pysäköimisen, joten sitä ei työnnellä ilman virta-avainta). Jos tulee niin suuri luonnonmullistus, että auto lähtee liikkeelle tasaisella lattialla, niin sitten tulee.

      
  • Mitä ovat nämä "rampit"? Miksi autoa pitää siirtää työntämällä?

      
  • muokattu 03.05.2021 11:54

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Minä käytän tarvittaessa käsijarrua. Autotallissa tai -katoksessa sille ei ole tarvetta, koska auto pysyy paikallaan vaihteellakin (ja joskus en laita sitäkään, jos tiedän etukäteen olevan tarvetta siirtää autoa, joka onistuu työntämälläkin - automaatti tosin ei hyväksy kuin P-asentoon pysäköimisen, joten sitä ei työnnellä ilman virta-avainta). Jos tulee niin suuri luonnonmullistus, että auto lähtee liikkeelle tasaisella lattialla, niin sitten tulee.

    Yksi vanhemmille vaijerikäyttöisellä pysäköintijarrulla varustetuille Mersuille ominainen luonnonmullistus on jo muutaman sadan tuhannen ajokilometrin jälkee takkuava jarru, joka tyypillisesti toimii kyllä kytkettäessä, mutta ei enää palauta kunnolla.

    Korjaussarja on yksinkertainen, aina pysäköidessä polkaistaan jarru päälle. Omani oli meille tullessaan jo alle 100.000 km matkalla alkanut tarttua silloin tällöin, mutta siellä se on edelleen tehtaan paketissa ja nyt yli 250.000 km ajettuna toimii aivan loistavasti.

    Uudempien sähköisten toimintavarmuudesta ei ole omaa kokemusta, mutta koska mekanismi käyttää takajarrujen paloja sähköisesti, tuo pienen moottorin vetämä seisontajarru on aika vihamielisessä ympäristössä kuralle, vedelle ja suolalle alttiina, joten oma arvaukseni on, että sähköinen pysäköintijarru jumittuu ennen satulan mekaniikan jumittumiseen kuin sähkömoottorin käyttötuntien loppumiseen?

    Peräkärryn ajorampit ymmärrän, mutta minäkin olisin utelias kuulemaan miten ramppeja käytetään kytkettäessä peräkärryä vetäjään?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Yksi vanhemmille vaijerikäyttöisellä pysäköintijarrulla varustetuille Mersuille ominainen luonnonmullistus on jo muutaman sadan tuhannen ajokilometrin jälkee takkuava jarru, joka tyypillisesti toimii kyllä kytkettäessä, mutta ei enää palauta kunnolla.

    Korjaussarja on yksinkertainen, aina pysäköidessä polkaistaan jarru päälle. Omani oli meille tullessaan jo alle 100.000 km matkalla alkanut tarttua silloin tällöin, mutta siellä se on edelleen tehtaan paketissa ja nyt yli 250.000 km ajettuna toimii aivan loistavasti.

    Ohje käy kaikille auton varusteille - käytä niitä, ainakin nyt vähintään kerran kuussa.

      1
  • muokattu 03.05.2021 12:16

    @Jore44 kirjoitti:
    Miksi autoa pitää siirtää työntämällä?

    Jos ottaa vaikka ruohonleikkurin tms. ahtaasta paikasta, niin on helpompaa siirtää autoa vähän tieltä etusormella, kuin lähteä hakemaan avainta sisältä.

    (Etusormella nyt oli vähän liioittelua, mutta auto liikkuu kevyesti tasaisella lattialla.)

      
  • Jo selvis.

      
  • Oma vakiovastaukseni samaan kysymykseen johtuu hieman lyhyehköstä katoksesta, jonka vuoksi auto on usein varsin lähellä tallin ovea. Mikä tahansa kippioven avaamista vaativa operaatio alkaa tönäisemällä autoa puoli metriä taakse päin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Uudempien sähköisten toimintavarmuudesta ei ole omaa kokemusta, mutta koska mekanismi käyttää takajarrujen paloja sähköisesti, tuo pienen moottorin vetämä seisontajarru on aika vihamielisessä ympäristössä kuralle, vedelle ja suolalle alttiina, joten oma arvaukseni on, että sähköinen pysäköintijarru jumittuu ennen satulan mekaniikan jumittumiseen kuin sähkömoottorin käyttötuntien loppumiseen?

    Ei nyt suoranaisesti liity MB, mutta jos on auto-hold toiminto sähköisen käsijarrun yhteydessä, niin tällä saa ainakin pidettyä osat liikkuvina kun joka pysähdyksessä ajaa paloja ees/taas.

      1
  • Mielenkiintoista! Käytetäänkö joissain autoissa tuollaisia rakenteita, joissa tuo mäkipidätin on toteutettu pysäköintijarrujen voimalla?

    Omassani seisontajarru on perinteinen mekaaninen vaijerivetoinen ja HOLD on tehty muulla tavoin, enkä tunne uudempia rakenteita.

      
  • muokattu 04.05.2021 12:54

    @740 GLE kirjoitti:
    Mielenkiintoista! Käytetäänkö joissain autoissa tuollaisia rakenteita, joissa tuo mäkipidätin on toteutettu pysäköintijarrujen voimalla?

    Omassani seisontajarru on perinteinen mekaaninen vaijerivetoinen ja HOLD on tehty muulla tavoin, enkä tunne uudempia rakenteita.

    Olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että tuo auto-hold on nimenomaan mahdollistunut sähköisen käsijarrun avulla - tai siis itsellä ei sellaista mallia ole ollut koskaan, jossa olis ollut auto-hold toiminnallisuus ja normaali vaijerivetoinen käsijarru.

    Edit: piti ihan googlettaa - ja tosiaan ainakin kahdenlaista toiminnallisuutta näyttää olevan, eli
    tuo auto-hold hoidetaan sähköisen pysäköintijarrun avulla tai sitten käytetään ajovakaudenhallintajärjestelmää "muistamaan" jarrupainearvo ennen kuin jalka nostetaan jarupolkimelta, ja vapauttamaan se kaasupolkimelle siirrtyyäessä.

      
  • muokattu 04.05.2021 15:10

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Edit: piti ihan googlettaa - ja tosiaan ainakin kahdenlaista toiminnallisuutta näyttää olevan, eli
    tuo auto-hold hoidetaan sähköisen pysäköintijarrun avulla tai sitten käytetään ajovakaudenhallintajärjestelmää "muistamaan" jarrupainearvo ennen kuin jalka nostetaan jarupolkimelta, ja vapauttamaan se kaasupolkimelle siirryttäessä.

    Kiitos tämän tiedon vahvistuksesta. Omassani on juuri tuo jälkimmäinen. Kun jarruvaijeri on nykyautoissa monellakin merkillä korvattu jarrusatulaa ohjaavalla väyläkaapelilla, on sitä kautta luontevaa toteuttaa myös jarrujen pitotoiminta.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Minä käytän tarvittaessa käsijarrua. Autotallissa tai -katoksessa sille ei ole tarvetta, koska auto pysyy paikallaan vaihteellakin (ja joskus en laita sitäkään, jos tiedän etukäteen olevan tarvetta siirtää autoa, joka onistuu työntämälläkin - automaatti tosin ei hyväksy kuin P-asentoon pysäköimisen, joten sitä ei työnnellä ilman virta-avainta). Jos tulee niin suuri luonnonmullistus, että auto lähtee liikkeelle tasaisella lattialla, niin sitten tulee.

    Yksi vanhemmille vaijerikäyttöisellä pysäköintijarrulla varustetuille Mersuille ominainen luonnonmullistus on jo muutaman sadan tuhannen ajokilometrin jälkee takkuava jarru, joka tyypillisesti toimii kyllä kytkettäessä, mutta ei enää palauta kunnolla.

    Korjaussarja on yksinkertainen, aina pysäköidessä polkaistaan jarru päälle. Omani oli meille tullessaan jo alle 100.000 km matkalla alkanut tarttua silloin tällöin, mutta siellä se on edelleen tehtaan paketissa ja nyt yli 250.000 km ajettuna toimii aivan loistavasti.

    Uudempien sähköisten toimintavarmuudesta ei ole omaa kokemusta, mutta koska mekanismi käyttää takajarrujen paloja sähköisesti, tuo pienen moottorin vetämä seisontajarru on aika vihamielisessä ympäristössä kuralle, vedelle ja suolalle alttiina, joten oma arvaukseni on, että sähköinen pysäköintijarru jumittuu ennen satulan mekaniikan jumittumiseen kuin sähkömoottorin käyttötuntien loppumiseen?

    Peräkärryn ajorampit ymmärrän, mutta minäkin olisin utelias kuulemaan miten ramppeja käytetään kytkettäessä peräkärryä vetäjään?

    Rampeilla olen passannut matkailuvaunun vaateriin, kun on sattunut kalteva tontti. Voi tietysti pitää myös varmistuksena kytkettäessä vetoautoon, jos ei luota käsijarruun. Ikävämpi juttu, jos lähtee semmoinen puolitoistatonninen vaunu itsekseen kuljeksimaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit