Miten parkki voisi mennä päälle ajon aikana ? Silloinhan jotakin hajoaisi, koska parkki ei ole sama kuin vapaa ? Manuaaleissa ei taida olla muuta parkkiasentoa kuin että jätetään vaihde silmään niin ettei auto liiku.
Ajoittain näkee niitä jotka eivät koe tarpeelliseksi käyttää pysäköintijarrua, vaan luulevat että vaihteiston P-asento riittää - auto heilahtaa kun autosta nousee ulos. Kaipa se automaatin P-asento pitää auton paikoillaan paremmin kuin manuaalin ykkösvaihde, mutta ihmetyttää onko se käsijarrun kytkeminen raskasta, vai onko kyseessä olettama että se kytkeytyy automaattisesti vaihdevivun asennon perusteella?
Minulla automaatin suurin vaihde voisi olla raskaampikin, kun huomioidaan että Suomessa suurin sallittu on jossakin mittarinopeus 130 km/h, täällä kun ei siis tarvita hyvää kiihtyvyyttä jossakin +160 km/h vauhdeissa.
@▫️ kirjoitti:
Miten parkki voisi mennä päälle ajon aikana ? Silloinhan jotakin hajoaisi, koska parkki ei ole sama kuin vapaa ? Manuaaleissa ei taida olla muuta parkkiasentoa kuin että jätetään vaihde silmään niin ettei auto liiku.
Mersussa (jolla itse olen jonkin verran ajellut) vaihdevipu on tuulilasin pyyhkimien vivun paikalla ratin oikealla puolella ja näyttää suunnilleen tuulilasin pyyhkimien vivulta. Pakille vipua nostetaan keskiasennosta 2 pykälää ylös ja eteenpäin ajettaessa 2 pykälää alas ja aina vipu palautuu keskiasentoon. P-asento painetaan vivun pään nappulasta. 1 pykälä ylös tai alas laittaa vaihteiston vapaalle. Jos tietokone tottelisi muulla autolla tottuneen kuljettajan komentoja, jotain varmaankin hajoaisi, mutta onneksi tietokone toteuttanee vain järkevät komennot (tosin vapaalle vaihteisto vaihtaa vauhdissakin). Eli P ei mene päälle ajossa (luultavasti, en ole kokeillut) vaikka Mersun viiksivaihdevipuun tottumaton sitä yrittäisikin. (Itse laitoin vain auton vauhdissa vapaalle, kun sateen alkaessa tarkoitus oli käyttää pyyhkijöitä ja liikautin vipua.) Aivan kätevä tuota on käyttää, kunhan vaan tottuu.
@▫️ kirjoitti:
Itse käytän käsijarrua. Ja peräkärryn kiinnilaitossa kohta ramppejakin.
Peräkärryn kiinnilaitossa ramppeja? En ymmärrä ollenkaan, mitä tarkoitat.
Minä käytän tarvittaessa käsijarrua. Autotallissa tai -katoksessa sille ei ole tarvetta, koska auto pysyy paikallaan vaihteellakin (ja joskus en laita sitäkään, jos tiedän etukäteen olevan tarvetta siirtää autoa, joka onistuu työntämälläkin - automaatti tosin ei hyväksy kuin P-asentoon pysäköimisen, joten sitä ei työnnellä ilman virta-avainta). Jos tulee niin suuri luonnonmullistus, että auto lähtee liikkeelle tasaisella lattialla, niin sitten tulee.
@Lukija31722 kirjoitti:
Minä käytän tarvittaessa käsijarrua. Autotallissa tai -katoksessa sille ei ole tarvetta, koska auto pysyy paikallaan vaihteellakin (ja joskus en laita sitäkään, jos tiedän etukäteen olevan tarvetta siirtää autoa, joka onistuu työntämälläkin - automaatti tosin ei hyväksy kuin P-asentoon pysäköimisen, joten sitä ei työnnellä ilman virta-avainta). Jos tulee niin suuri luonnonmullistus, että auto lähtee liikkeelle tasaisella lattialla, niin sitten tulee.
Yksi vanhemmille vaijerikäyttöisellä pysäköintijarrulla varustetuille Mersuille ominainen luonnonmullistus on jo muutaman sadan tuhannen ajokilometrin jälkee takkuava jarru, joka tyypillisesti toimii kyllä kytkettäessä, mutta ei enää palauta kunnolla.
Korjaussarja on yksinkertainen, aina pysäköidessä polkaistaan jarru päälle. Omani oli meille tullessaan jo alle 100.000 km matkalla alkanut tarttua silloin tällöin, mutta siellä se on edelleen tehtaan paketissa ja nyt yli 250.000 km ajettuna toimii aivan loistavasti.
Uudempien sähköisten toimintavarmuudesta ei ole omaa kokemusta, mutta koska mekanismi käyttää takajarrujen paloja sähköisesti, tuo pienen moottorin vetämä seisontajarru on aika vihamielisessä ympäristössä kuralle, vedelle ja suolalle alttiina, joten oma arvaukseni on, että sähköinen pysäköintijarru jumittuu ennen satulan mekaniikan jumittumiseen kuin sähkömoottorin käyttötuntien loppumiseen?
Peräkärryn ajorampit ymmärrän, mutta minäkin olisin utelias kuulemaan miten ramppeja käytetään kytkettäessä peräkärryä vetäjään?
@740 GLE kirjoitti:
Yksi vanhemmille vaijerikäyttöisellä pysäköintijarrulla varustetuille Mersuille ominainen luonnonmullistus on jo muutaman sadan tuhannen ajokilometrin jälkee takkuava jarru, joka tyypillisesti toimii kyllä kytkettäessä, mutta ei enää palauta kunnolla.
Korjaussarja on yksinkertainen, aina pysäköidessä polkaistaan jarru päälle. Omani oli meille tullessaan jo alle 100.000 km matkalla alkanut tarttua silloin tällöin, mutta siellä se on edelleen tehtaan paketissa ja nyt yli 250.000 km ajettuna toimii aivan loistavasti.
Ohje käy kaikille auton varusteille - käytä niitä, ainakin nyt vähintään kerran kuussa.
@Jore44 kirjoitti:
Miksi autoa pitää siirtää työntämällä?
Jos ottaa vaikka ruohonleikkurin tms. ahtaasta paikasta, niin on helpompaa siirtää autoa vähän tieltä etusormella, kuin lähteä hakemaan avainta sisältä.
(Etusormella nyt oli vähän liioittelua, mutta auto liikkuu kevyesti tasaisella lattialla.)
Oma vakiovastaukseni samaan kysymykseen johtuu hieman lyhyehköstä katoksesta, jonka vuoksi auto on usein varsin lähellä tallin ovea. Mikä tahansa kippioven avaamista vaativa operaatio alkaa tönäisemällä autoa puoli metriä taakse päin.
@740 GLE kirjoitti:
Uudempien sähköisten toimintavarmuudesta ei ole omaa kokemusta, mutta koska mekanismi käyttää takajarrujen paloja sähköisesti, tuo pienen moottorin vetämä seisontajarru on aika vihamielisessä ympäristössä kuralle, vedelle ja suolalle alttiina, joten oma arvaukseni on, että sähköinen pysäköintijarru jumittuu ennen satulan mekaniikan jumittumiseen kuin sähkömoottorin käyttötuntien loppumiseen?
Ei nyt suoranaisesti liity MB, mutta jos on auto-hold toiminto sähköisen käsijarrun yhteydessä, niin tällä saa ainakin pidettyä osat liikkuvina kun joka pysähdyksessä ajaa paloja ees/taas.
@740 GLE kirjoitti:
Mielenkiintoista! Käytetäänkö joissain autoissa tuollaisia rakenteita, joissa tuo mäkipidätin on toteutettu pysäköintijarrujen voimalla?
Omassani seisontajarru on perinteinen mekaaninen vaijerivetoinen ja HOLD on tehty muulla tavoin, enkä tunne uudempia rakenteita.
Olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että tuo auto-hold on nimenomaan mahdollistunut sähköisen käsijarrun avulla - tai siis itsellä ei sellaista mallia ole ollut koskaan, jossa olis ollut auto-hold toiminnallisuus ja normaali vaijerivetoinen käsijarru.
Edit: piti ihan googlettaa - ja tosiaan ainakin kahdenlaista toiminnallisuutta näyttää olevan, eli
tuo auto-hold hoidetaan sähköisen pysäköintijarrun avulla tai sitten käytetään ajovakaudenhallintajärjestelmää "muistamaan" jarrupainearvo ennen kuin jalka nostetaan jarupolkimelta, ja vapauttamaan se kaasupolkimelle siirrtyyäessä.
@[ZeiMZei] kirjoitti:
Edit: piti ihan googlettaa - ja tosiaan ainakin kahdenlaista toiminnallisuutta näyttää olevan, eli
tuo auto-hold hoidetaan sähköisen pysäköintijarrun avulla tai sitten käytetään ajovakaudenhallintajärjestelmää "muistamaan" jarrupainearvo ennen kuin jalka nostetaan jarupolkimelta, ja vapauttamaan se kaasupolkimelle siirryttäessä.
Kiitos tämän tiedon vahvistuksesta. Omassani on juuri tuo jälkimmäinen. Kun jarruvaijeri on nykyautoissa monellakin merkillä korvattu jarrusatulaa ohjaavalla väyläkaapelilla, on sitä kautta luontevaa toteuttaa myös jarrujen pitotoiminta.
@Lukija31722 kirjoitti:
Minä käytän tarvittaessa käsijarrua. Autotallissa tai -katoksessa sille ei ole tarvetta, koska auto pysyy paikallaan vaihteellakin (ja joskus en laita sitäkään, jos tiedän etukäteen olevan tarvetta siirtää autoa, joka onistuu työntämälläkin - automaatti tosin ei hyväksy kuin P-asentoon pysäköimisen, joten sitä ei työnnellä ilman virta-avainta). Jos tulee niin suuri luonnonmullistus, että auto lähtee liikkeelle tasaisella lattialla, niin sitten tulee.
Yksi vanhemmille vaijerikäyttöisellä pysäköintijarrulla varustetuille Mersuille ominainen luonnonmullistus on jo muutaman sadan tuhannen ajokilometrin jälkee takkuava jarru, joka tyypillisesti toimii kyllä kytkettäessä, mutta ei enää palauta kunnolla.
Korjaussarja on yksinkertainen, aina pysäköidessä polkaistaan jarru päälle. Omani oli meille tullessaan jo alle 100.000 km matkalla alkanut tarttua silloin tällöin, mutta siellä se on edelleen tehtaan paketissa ja nyt yli 250.000 km ajettuna toimii aivan loistavasti.
Uudempien sähköisten toimintavarmuudesta ei ole omaa kokemusta, mutta koska mekanismi käyttää takajarrujen paloja sähköisesti, tuo pienen moottorin vetämä seisontajarru on aika vihamielisessä ympäristössä kuralle, vedelle ja suolalle alttiina, joten oma arvaukseni on, että sähköinen pysäköintijarru jumittuu ennen satulan mekaniikan jumittumiseen kuin sähkömoottorin käyttötuntien loppumiseen?
Peräkärryn ajorampit ymmärrän, mutta minäkin olisin utelias kuulemaan miten ramppeja käytetään kytkettäessä peräkärryä vetäjään?
Rampeilla olen passannut matkailuvaunun vaateriin, kun on sattunut kalteva tontti. Voi tietysti pitää myös varmistuksena kytkettäessä vetoautoon, jos ei luota käsijarruun. Ikävämpi juttu, jos lähtee semmoinen puolitoistatonninen vaunu itsekseen kuljeksimaan.
Kiinnostava vika MB W212. Matalissa nopeuksissa voi pakki mennä päälle. "Tietyissä Mercedes-malleissa on ilmennyt vika, joka heittää automaattivaihteiston P:lle eli pysäköintivaihteelle matalilla nopeuksilla ajettaessa. Aiheesta on virinnyt vilkas keskustelu Mercedes-Benz-harrastajien Facebook-ryhmässä."
Lisätään nyt sentään sen verran oikeaa tietoakin jännittävän sensaation joukkoon, että ongelma on kyllä aivan todellinen, mutta automaatissa ei ole mitään vikaa. Syyllinen on virtalukko, joka ei vikaantuessaan tunnista enää avainta luotettavasti. Siitä seuraa sitten aivan kaikkea sellaista, mitä avaimen puuttumisesta voi seurata.
Tunnettu ongelma koskee korimalleja W166 (ML), W204 (C), W212 (E), W218 (CLS) ja W246 (B) ja niiden tunnettuja VIN-koodilla tunnistettavia yksilöitä. Keskustelua käydään ilmeisesti siitä, millä ehdoilla virtalukon vaihto kuuluu tehtaan ja milloin omistajan maksettavaksi?
Virtalukon piirikortin korttivika on usein ammattilaisen korjattavissa. Jos ei, niin uusi osa on tonnin luokkaa ja sen sarjoittaminen auton kanssa ei useimmissa kotitalleissa onnistu, koska vaatii ymmärrettävistä syistä ammattilaisen ja yhteydet tehtaalle. Nämä tiedot siis eivät ole takaisinkutsusta vaan korjaamoille jaellusta korjausohjeesta tämän ongelman ilmetessä. Muiden autojen korjaamotoimintaa en tunne ollenkaan, enkä tätäkään sisäpiiriläisenä, mutta Suomen Mercedes-Benz Klubin jäsenenä ehdin jonkin aikaa käyttää valmistajan korjaamoille tarjoamaa WIS (Workshop Information System) online palvelua, jonka ohjeilla voi purkaa Mersunsa yksiin muttereihin ja koota sen uudelleen aivan oikein. Eli korjausopas avaa koko autosta aivan kaiken selkeiksi askel askeleelta korjausohjeiksi. Ikävää, että tehdas ei uskaltanut jatkaa palvelua, joka sai amatööriasentajankin tuntemaan itsensä todellista tasoaan osaavammaksi, mutta ymmärrän kyllä vastuukysymykset, jos joku olisi toheloinut itsensä hengiltä airbagia vaihtaessaan tai sen väärin asennettuaan kolaroituaan.
Minua tässä episodissa ihmetyttää lähinnä se, miksi minun 2012 mallinen W212 ei kuulu korjausohjeissa yksilöityyn ongelmalliseen VIN-koodisarjaan. Nimittäin näissä vanhemmissakin on ollut jonkin verran virtalukon vikoja, jotka johtavat avaimen lukuongelmiin, mutta ne ilmenevät yleensä käynnistysongelmina ainakin niissä C- ja E-sarjoissa, joita olen seurannut. Tuon ikäisen Mersun "avain" ei ole enää mekaaninen avain, vaan optisesti luettava tunnistin, joka käytetään virta-avaimen tapaan. Jostain syystä vanhempien autojen avaimen tunnistuksen pettäminen ei aiheuta ajettaessa sen kummempaa hämminkiä vaan auto vain jättää lopulta käynnistymättä. Toisaalta, luin vain englanninkielisen korjausohjeen, joten käännösvirheenkään mahdollisuus ei ole täysin poissuljettu sen osalta mistä VIN-koodista alkaen ongelma on alkanut?
Omanikin kyllä pysäköi itsensä, mihinkään hallintalaitteisiin koskematta, mutta en muista ulkoa onko automaatin P-asennon kytkemisen ehtona avaimen poisto vai kuljettajan oven avaaminen? Onkohan uudemmissa 2013 W212 facelift-malleissa (Iltalehden kuvassa) jotain automaatin ohjauksen logiikkaa muutettu siten, että pysäköinti avaimet poistettaessa tapahtuu eri tavalla? Tämä ei taida selvitä kuin kokeilemalla?
@HybridRules: tässäkin on yksi syy selvittää oman auton VIN-koodin taustat, koska sen ja sähköisen huoltolokin perusteella saa selville onko jokin omasta mielestä kiinnostava päivitys jo tehtynä omassa autossa.
@Yosemite J kirjoitti:
Rampeilla olen passannut matkailuvaunun vaateriin, kun on sattunut kalteva tontti. Voi tietysti pitää myös varmistuksena kytkettäessä vetoautoon, jos ei luota käsijarruun. Ikävämpi juttu, jos lähtee semmoinen puolitoistatonninen vaunu itsekseen kuljeksimaan.
Tämä selvä. En tainnut olla ainoa, joka jäi miettimään käsin työnneltävää kevytperävaunua? Isomman toistatonnisen kärryn kanssa pitää tietenkin ollakin raskaan kaluston otteet, joissa kärry pysäköidään paikalleen kunnolla ja lähtiessä vetäjä peruutetaan suoraan kohdalle kytkennän lukitusta varten, koska kärry ei paljain käsin heilahda yhtään minnekään.
Itse käytän kärryn nokkapyörää samassa tarkoituksessa myös kytkentää irrottaessani. Kärry parkkiin ja kiilat pyörien eteen ja sitten veivataan kärryn nokkapyörää 5 - 10 cm ylöspäin. Kytkintä irti, ja auton vetokuula putoaa pois vetokidasta.
Miten parkki voisi mennä päälle ajon aikana ? Silloinhan jotakin hajoaisi, koska parkki ei ole sama kuin vapaa ? Manuaaleissa ei taida olla muuta parkkiasentoa kuin että jätetään vaihde silmään niin ettei auto liiku.
Ajoittain näkee niitä jotka eivät koe tarpeelliseksi käyttää pysäköintijarrua, vaan luulevat että vaihteiston P-asento riittää - auto heilahtaa kun autosta nousee ulos. Kaipa se automaatin P-asento pitää auton paikoillaan paremmin kuin manuaalin ykkösvaihde, mutta ihmetyttää onko se käsijarrun kytkeminen raskasta, vai onko kyseessä olettama että se kytkeytyy automaattisesti vaihdevivun asennon perusteella?
Minulla automaatin suurin vaihde voisi olla raskaampikin, kun huomioidaan että Suomessa suurin sallittu on jossakin mittarinopeus 130 km/h, täällä kun ei siis tarvita hyvää kiihtyvyyttä jossakin +160 km/h vauhdeissa.
Mersussa (jolla itse olen jonkin verran ajellut) vaihdevipu on tuulilasin pyyhkimien vivun paikalla ratin oikealla puolella ja näyttää suunnilleen tuulilasin pyyhkimien vivulta. Pakille vipua nostetaan keskiasennosta 2 pykälää ylös ja eteenpäin ajettaessa 2 pykälää alas ja aina vipu palautuu keskiasentoon. P-asento painetaan vivun pään nappulasta. 1 pykälä ylös tai alas laittaa vaihteiston vapaalle. Jos tietokone tottelisi muulla autolla tottuneen kuljettajan komentoja, jotain varmaankin hajoaisi, mutta onneksi tietokone toteuttanee vain järkevät komennot (tosin vapaalle vaihteisto vaihtaa vauhdissakin). Eli P ei mene päälle ajossa (luultavasti, en ole kokeillut) vaikka Mersun viiksivaihdevipuun tottumaton sitä yrittäisikin. (Itse laitoin vain auton vauhdissa vapaalle, kun sateen alkaessa tarkoitus oli käyttää pyyhkijöitä ja liikautin vipua.) Aivan kätevä tuota on käyttää, kunhan vaan tottuu.
Itse käytän käsijarrua. Ja peräkärryn kiinnilaitossa kohta ramppejakin.
Peräkärryn kiinnilaitossa ramppeja? En ymmärrä ollenkaan, mitä tarkoitat.
Minä käytän tarvittaessa käsijarrua. Autotallissa tai -katoksessa sille ei ole tarvetta, koska auto pysyy paikallaan vaihteellakin (ja joskus en laita sitäkään, jos tiedän etukäteen olevan tarvetta siirtää autoa, joka onistuu työntämälläkin - automaatti tosin ei hyväksy kuin P-asentoon pysäköimisen, joten sitä ei työnnellä ilman virta-avainta). Jos tulee niin suuri luonnonmullistus, että auto lähtee liikkeelle tasaisella lattialla, niin sitten tulee.
Mitä ovat nämä "rampit"? Miksi autoa pitää siirtää työntämällä?
Yksi vanhemmille vaijerikäyttöisellä pysäköintijarrulla varustetuille Mersuille ominainen luonnonmullistus on jo muutaman sadan tuhannen ajokilometrin jälkee takkuava jarru, joka tyypillisesti toimii kyllä kytkettäessä, mutta ei enää palauta kunnolla.
Korjaussarja on yksinkertainen, aina pysäköidessä polkaistaan jarru päälle. Omani oli meille tullessaan jo alle 100.000 km matkalla alkanut tarttua silloin tällöin, mutta siellä se on edelleen tehtaan paketissa ja nyt yli 250.000 km ajettuna toimii aivan loistavasti.
Uudempien sähköisten toimintavarmuudesta ei ole omaa kokemusta, mutta koska mekanismi käyttää takajarrujen paloja sähköisesti, tuo pienen moottorin vetämä seisontajarru on aika vihamielisessä ympäristössä kuralle, vedelle ja suolalle alttiina, joten oma arvaukseni on, että sähköinen pysäköintijarru jumittuu ennen satulan mekaniikan jumittumiseen kuin sähkömoottorin käyttötuntien loppumiseen?
Peräkärryn ajorampit ymmärrän, mutta minäkin olisin utelias kuulemaan miten ramppeja käytetään kytkettäessä peräkärryä vetäjään?
Ohje käy kaikille auton varusteille - käytä niitä, ainakin nyt vähintään kerran kuussa.
Jos ottaa vaikka ruohonleikkurin tms. ahtaasta paikasta, niin on helpompaa siirtää autoa vähän tieltä etusormella, kuin lähteä hakemaan avainta sisältä.
(Etusormella nyt oli vähän liioittelua, mutta auto liikkuu kevyesti tasaisella lattialla.)
Jo selvis.
Oma vakiovastaukseni samaan kysymykseen johtuu hieman lyhyehköstä katoksesta, jonka vuoksi auto on usein varsin lähellä tallin ovea. Mikä tahansa kippioven avaamista vaativa operaatio alkaa tönäisemällä autoa puoli metriä taakse päin.
Ei nyt suoranaisesti liity MB, mutta jos on auto-hold toiminto sähköisen käsijarrun yhteydessä, niin tällä saa ainakin pidettyä osat liikkuvina kun joka pysähdyksessä ajaa paloja ees/taas.
Mielenkiintoista! Käytetäänkö joissain autoissa tuollaisia rakenteita, joissa tuo mäkipidätin on toteutettu pysäköintijarrujen voimalla?
Omassani seisontajarru on perinteinen mekaaninen vaijerivetoinen ja HOLD on tehty muulla tavoin, enkä tunne uudempia rakenteita.
Olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että tuo auto-hold on nimenomaan mahdollistunut sähköisen käsijarrun avulla - tai siis itsellä ei sellaista mallia ole ollut koskaan, jossa olis ollut auto-hold toiminnallisuus ja normaali vaijerivetoinen käsijarru.
Edit: piti ihan googlettaa - ja tosiaan ainakin kahdenlaista toiminnallisuutta näyttää olevan, eli
tuo auto-hold hoidetaan sähköisen pysäköintijarrun avulla tai sitten käytetään ajovakaudenhallintajärjestelmää "muistamaan" jarrupainearvo ennen kuin jalka nostetaan jarupolkimelta, ja vapauttamaan se kaasupolkimelle siirrtyyäessä.
Kiitos tämän tiedon vahvistuksesta. Omassani on juuri tuo jälkimmäinen. Kun jarruvaijeri on nykyautoissa monellakin merkillä korvattu jarrusatulaa ohjaavalla väyläkaapelilla, on sitä kautta luontevaa toteuttaa myös jarrujen pitotoiminta.
Rampeilla olen passannut matkailuvaunun vaateriin, kun on sattunut kalteva tontti. Voi tietysti pitää myös varmistuksena kytkettäessä vetoautoon, jos ei luota käsijarruun. Ikävämpi juttu, jos lähtee semmoinen puolitoistatonninen vaunu itsekseen kuljeksimaan.
Kiinnostava vika MB W212. Matalissa nopeuksissa voi pakki mennä päälle. "Tietyissä Mercedes-malleissa on ilmennyt vika, joka heittää automaattivaihteiston P:lle eli pysäköintivaihteelle matalilla nopeuksilla ajettaessa. Aiheesta on virinnyt vilkas keskustelu Mercedes-Benz-harrastajien Facebook-ryhmässä."
Keskustelun aloittaja kertoo vian ilmenneen autossa Mercedes-Benz W 212, joka on vuosimallia 2013. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4cab2ae0-9a61-4672-99f7-db9e24f4b410
Lisätään nyt sentään sen verran oikeaa tietoakin jännittävän sensaation joukkoon, että ongelma on kyllä aivan todellinen, mutta automaatissa ei ole mitään vikaa. Syyllinen on virtalukko, joka ei vikaantuessaan tunnista enää avainta luotettavasti. Siitä seuraa sitten aivan kaikkea sellaista, mitä avaimen puuttumisesta voi seurata.
Tunnettu ongelma koskee korimalleja W166 (ML), W204 (C), W212 (E), W218 (CLS) ja W246 (B) ja niiden tunnettuja VIN-koodilla tunnistettavia yksilöitä. Keskustelua käydään ilmeisesti siitä, millä ehdoilla virtalukon vaihto kuuluu tehtaan ja milloin omistajan maksettavaksi?
Virtalukon piirikortin korttivika on usein ammattilaisen korjattavissa. Jos ei, niin uusi osa on tonnin luokkaa ja sen sarjoittaminen auton kanssa ei useimmissa kotitalleissa onnistu, koska vaatii ymmärrettävistä syistä ammattilaisen ja yhteydet tehtaalle. Nämä tiedot siis eivät ole takaisinkutsusta vaan korjaamoille jaellusta korjausohjeesta tämän ongelman ilmetessä. Muiden autojen korjaamotoimintaa en tunne ollenkaan, enkä tätäkään sisäpiiriläisenä, mutta Suomen Mercedes-Benz Klubin jäsenenä ehdin jonkin aikaa käyttää valmistajan korjaamoille tarjoamaa WIS (Workshop Information System) online palvelua, jonka ohjeilla voi purkaa Mersunsa yksiin muttereihin ja koota sen uudelleen aivan oikein. Eli korjausopas avaa koko autosta aivan kaiken selkeiksi askel askeleelta korjausohjeiksi. Ikävää, että tehdas ei uskaltanut jatkaa palvelua, joka sai amatööriasentajankin tuntemaan itsensä todellista tasoaan osaavammaksi, mutta ymmärrän kyllä vastuukysymykset, jos joku olisi toheloinut itsensä hengiltä airbagia vaihtaessaan tai sen väärin asennettuaan kolaroituaan.
Minua tässä episodissa ihmetyttää lähinnä se, miksi minun 2012 mallinen W212 ei kuulu korjausohjeissa yksilöityyn ongelmalliseen VIN-koodisarjaan. Nimittäin näissä vanhemmissakin on ollut jonkin verran virtalukon vikoja, jotka johtavat avaimen lukuongelmiin, mutta ne ilmenevät yleensä käynnistysongelmina ainakin niissä C- ja E-sarjoissa, joita olen seurannut. Tuon ikäisen Mersun "avain" ei ole enää mekaaninen avain, vaan optisesti luettava tunnistin, joka käytetään virta-avaimen tapaan. Jostain syystä vanhempien autojen avaimen tunnistuksen pettäminen ei aiheuta ajettaessa sen kummempaa hämminkiä vaan auto vain jättää lopulta käynnistymättä. Toisaalta, luin vain englanninkielisen korjausohjeen, joten käännösvirheenkään mahdollisuus ei ole täysin poissuljettu sen osalta mistä VIN-koodista alkaen ongelma on alkanut?
Omanikin kyllä pysäköi itsensä, mihinkään hallintalaitteisiin koskematta, mutta en muista ulkoa onko automaatin P-asennon kytkemisen ehtona avaimen poisto vai kuljettajan oven avaaminen? Onkohan uudemmissa 2013 W212 facelift-malleissa (Iltalehden kuvassa) jotain automaatin ohjauksen logiikkaa muutettu siten, että pysäköinti avaimet poistettaessa tapahtuu eri tavalla? Tämä ei taida selvitä kuin kokeilemalla?
@HybridRules: tässäkin on yksi syy selvittää oman auton VIN-koodin taustat, koska sen ja sähköisen huoltolokin perusteella saa selville onko jokin omasta mielestä kiinnostava päivitys jo tehtynä omassa autossa.
Tämä selvä. En tainnut olla ainoa, joka jäi miettimään käsin työnneltävää kevytperävaunua? Isomman toistatonnisen kärryn kanssa pitää tietenkin ollakin raskaan kaluston otteet, joissa kärry pysäköidään paikalleen kunnolla ja lähtiessä vetäjä peruutetaan suoraan kohdalle kytkennän lukitusta varten, koska kärry ei paljain käsin heilahda yhtään minnekään.
Itse käytän kärryn nokkapyörää samassa tarkoituksessa myös kytkentää irrottaessani. Kärry parkkiin ja kiilat pyörien eteen ja sitten veivataan kärryn nokkapyörää 5 - 10 cm ylöspäin. Kytkintä irti, ja auton vetokuula putoaa pois vetokidasta.