Uusi vai käytetty auto?

21 kommenttia

Jos katsotaan asiaa vain turvallisuuden kannalta, niin onko uusi turvallisempi, kuin 7-8v. ikäinen käytetty? Jos hieman tarkennetaan, niin taloudessa oleva vuoden 2005 Golf on saamassa uudenlaista roolia, eli enemmän maantieajoa. Ajatus olisi, että auto olisi hieman turvallisempi. Jos budjetti on esim. 15 000€ +/- pari tonnia, niin uusia autoja on pikkuautoluokassa vaikka millaisia tarjolla. Toisaalta, kun esim. Volvo on tunnetusti turvallinen, niin samaan hintaan saisi 7-8v. ikäisen pikkuvolvon v40, tai S/V60. Onkohan siis uusi Dacia turvallisempi, kuin vanha Volvo?

  
  • muokattu 19.04.2021 19:19

    Turvallisuus on hyvä kriteeri auton valinnassa. Unohtaisin kuitenkin vanhat Volvot käsityksellä vanha Volvo on uusia autoja turvallisempi, näin ei asia tietenkään ole.

    Näiden keskikokoisten ja isojen autojen turvallisuustaso on erinomainen +.

    Keskikokoiset autot

    Alfa Romeo Giulia 16->

    Audi A4 16->

    Jaguar XE 15->

    Mercedes C-Luokka 14->

    Subaru Levorg 16->

    Toyota Prius 16->

    Isot autot

    BMW 5-Serie 17->

    Jaguar XF 15->

    Mercedes E-luokka 16->

    Skoda Superb 15->

    Toyota Avensis 15->

    Volvo S90/V90 16->

    VW Arteon 17->

    Tässä hieman vanhempien autojen osalta 5 tähteen yltäneet mallit. Näihin saatat päästä 15 000 eurolla kiinni. Hintavertailut voit tutkia itse mitä mikäkin malli maksaa.

    Toyota RAV4, 2013–2018
    Volvo XC90, 2002–2015
    Volvo XC60, 2008–2017
    Honda CRV, 1998–2006
    Toyota RAV4, 2005–2012
    Mercedes-Benz E-sarja, 2009–2016
    BMW 5-sarja, 2004–2009
    Volvo V70 / S80, 2007–2016
    Volkswagen Passat, 2008–2014
    Audi A6, 1998–05

    Uudempi pikkuauto sekin on huomattavasti turvallisempi kuin vanha Volvo.

      
  • muokattu 19.04.2021 19:38

    Kuljettajan merkitys turvallisuuteen on oikeastaan se kaikkein tärkein, mutta jos auton kannalta miettii asiaa niin ESP tulisi olla varusteena.

      
  • @Mauri20 kirjoitti:
    Jos katsotaan asiaa vain turvallisuuden kannalta, niin onko uusi turvallisempi, kuin 7-8v. ikäinen käytetty? Jos hieman tarkennetaan, niin taloudessa oleva vuoden 2005 Golf on saamassa uudenlaista roolia, eli enemmän maantieajoa. Ajatus olisi, että auto olisi hieman turvallisempi. Jos budjetti on esim. 15 000€ +/- pari tonnia, niin uusia autoja on pikkuautoluokassa vaikka millaisia tarjolla. Toisaalta, kun esim. Volvo on tunnetusti turvallinen, niin samaan hintaan saisi 7-8v. ikäisen pikkuvolvon v40, tai S/V60. Onkohan siis uusi Dacia turvallisempi, kuin vanha Volvo?

    Turvallisuudessa on ainakin kaksi puolta: ajatteletko pelkästään auton sisällä matkustavien turvallisuutta vai ulkopuolisia, esim. jalankulkijoita. Turvallisuustestien pisteytyksissä on välillä niin, että huonommat pisteet tulee siksi, että jalankulkijoiden kannalta auto on pahempi kolarikumppani, vaikka auto olisi matkustajilleen hyvinkin turvallinen.

    Testituloksista käy ilmi, mistä pistemenetykset johtuvat.

    Jos on vaihtoehtona Volvo, jossa on CitySafe-järjestelmä, se voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta en tiedä minkä ikäisissä tuo järjestelmä on mukana.

      
  • muokattu 19.04.2021 23:07

    Dacia vähän huono esimerkki ku sai vain kaksi tähteä kolaritesteissä.

    Onko uusissa pikkuautoissa jo viimeisimmät ajoavustimet ja automaattijarrukset vai tuleeko ne Eu:n pakottamana vasta 2022 malleihin. Uusimmista ajoavustimista on varmasti turvallisuutta parantamaan ja korjaamaan joskus itselle sattuneita huomion herpaantumisia.

    Uusien autojen turvatyyny sovellutukset on kyllä kehittyneet vanhoista.

    Tarkoititko auton pääasiassa kaupunki ja lähiöajoon jos volkkarin varasit maantielle. Kaupungeissa nopeudet pienempiä eikä korit joudu koville kolareissa.

      
  • Tässä on huomioitava että tähtien myöntämisen kriteerit ovat muuttuneet.
    Dacian tähtimäärää alensi varustelun alhainen määrä, eli tavallaan syynä on auton edullinen hinta.
    Varsinaisen kolarin kannalta auto ei liene erityisen huono, ja autossa on pakollinen ESP mikä saattaa puuttua monesta 2000-luvun autosta.

      1
  • @Mauri20 kirjoitti:
    Jos katsotaan asiaa vain turvallisuuden kannalta, niin onko uusi turvallisempi, kuin 7-8v. ikäinen käytetty? Jos hieman tarkennetaan, niin taloudessa oleva vuoden 2005 Golf on saamassa uudenlaista roolia, eli enemmän maantieajoa. Ajatus olisi, että auto olisi hieman turvallisempi. Jos budjetti on esim. 15 000€ +/- pari tonnia, niin uusia autoja on pikkuautoluokassa vaikka millaisia tarjolla. Toisaalta, kun esim. Volvo on tunnetusti turvallinen, niin samaan hintaan saisi 7-8v. ikäisen pikkuvolvon v40, tai S/V60. Onkohan siis uusi Dacia turvallisempi, kuin vanha Volvo?

    tracktestin listalla parhaat plussan saaneet ovat vielä liian kalliita 15.000 €urolla ostettavaksi, mutta sitä kategoriaa seuraavasta listasta löytyy kyllä valikoimaa hyvin.

    Onko täysin varmaa, että teidän perheenne liikkumisen suurin riski on valittu automalli? Jos turvallisuus on oikeasti tärkeää, onko mahdollista tehdä jotain myös kuljettajien muuttamiseksi turvallisemmiksi?

      
  • Kiitos asiallisista ajatuksia herättävistä kommenteista. Topi27: Volkkari on ollut jo jonkin aikaa taloudessa ja sen korvaajaa miettimässä, kun lähiajon tilalle tulee enemmän maantietä. 740 GLE, mihin viittaat kuljettajan muuttamisella? Omaan asenteeseeni voin vaikuttaa, mutta en siihen, että ikää karttuu ja väkisinkin sitä myötä käsittääkseni riski virheisiin. Enkä muiden ajotapoihin, tai virheisiin. Kymmeniä vuosia on kuitenkin ajokokemusta neli- ja kaksipyöräisillä, mutta toki aina voi parantaa. Taitaa tosiaan olla ratkaisematon paikka, onko 7-8v. ikäinen ns. premium auto ( ei siis välttis Volvo, oli vaan esimerkkinä) turvallisempi autossa olijoille ja ympäristölle, kuin saman hintaluokan, mutta siis pienemmän kokoluokan uusi kulkine. Pohdinta ja sanailu jatkukoon.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Onko täysin varmaa, että teidän perheenne liikkumisen suurin riski on valittu automalli? Jos turvallisuus on oikeasti tärkeää, onko mahdollista tehdä jotain myös kuljettajien muuttamiseksi turvallisemmiksi?

    Kun se turvallisuus ei ole läheskään aina itsestä kiinni, rattijuopot, kitkarenkailla ajavat ym. Meidänkin päälle on ajettu kun on seisottu ruuhkassa kaksi kertaa, molemmilla kerroilla takapenkillä olosi ollut ahdasta.

      
  • @Mauri20 kirjoitti:
    Volkkari on ollut jo jonkin aikaa taloudessa ja sen korvaajaa miettimässä, kun lähiajon tilalle tulee enemmän maantietä.

    Isompi auto ei välttämättä kuluta ainakaan paljon enempää kuin pieni silloin kun ajot ovat tasaista maantieajoa, jossa suurempaa kilomäärää ei tarvitse jatkuvasti kiihdytellä. Sopivasti valittu isompi asettaa monet pikkuautot noloon tilanteeseen maantieajon kulutusvertailussa. Kulutuksen merkitystä korostetaan usein auton valinnassa, mutta jos suurin osa ajoista on maantiellä, silloin kulutuserojen merkitys vähenee tai jopa katoaa.

    Automallien keskimääräinen onnettomuusalttius ja tyypillisesti vakuutusyhtiön piikkiin korjattavien rakenteiden hinta ja työn monimutkaisuus nostaa tyypillisesti isompien ja uutena kalliimpien autojen vakuutusmaksuja. Kalliimpien autojen osalta tosin hintahaitari leviää mallikohtaisesti enemmän kuin pikkuautoilla. Kalliita vakuutusmaksuja ei voi yleistää isompien autojen rasitteeksi, mutta MuTuna arvioisin että isommasta ja uutena kalliimmasta autosta on helpompaa löytää kalliit vakuutusmaksut kuin pienemmästä ja uutena halvemmasta?

    Ja vielä yksi näkökulma on huollot ja korjaukset. Uutena kalliin auton ylläpidolla ei ole tapana halventua kilometrien kertyessä.

    Lähestymme eri tulokulmasta, koska minulla ei pikkuauto ole koskaan ollut edes vaihtoehto, joten valintani on siis ostaa se minulle sopivan kokoinen joko uutena tai käytettynä. Aiemmin ostin uusia, viime aikoina olen tähdännyt 2 - 3 vuotiaaseen, jonka saa huolella valiten vähän ajettuna tehdastakuulla puolella uuden hinnasta. Ajan nyt sinun valintseulaasi helposti osuvan vuoden 2012 autolla, jonka ostin vuonna 2014 puolella uuden hinnasta 70.000 km ajettuna. Nyt on tiimaa taulussa yli 250.000 km ja vaikka kulutuksessa en muille häviäkään, maksan preemiota huoltojen ja vakuutusten muodossa.

    740 GLE, mihin viittaat kuljettajan muuttamisella? Omaan asenteeseeni voin vaikuttaa, mutta en siihen, että ikää karttuu ja väkisinkin sitä myötä käsittääkseni riski virheisiin. Enkä muiden ajotapoihin, tai virheisiin. Kymmeniä vuosia on kuitenkin ajokokemusta neli- ja kaksipyöräisillä, mutta toki aina voi parantaa.

    Tuossa on jo hyvinkin paljon tartuntapintaa. Tilanteesi kuulostaa todella hyvältä, koska olet tietoinen asenteistasi, sinulla on näkemystä muistakin ajoneuvoista kuin B-luokasta ja näet parantamisen mahdollisuuksia.

    Motoristina tiedät jo ennestään, että muiden tekemät virheet eivät ole hyväksyttävä syy osallistua tarjottuun kolaritilaisuuteen. Ehjänä perille saapumista tavoittelevan kannattaa opetella ajamaan defensiivisellä tavalla, jossa minimoi alttiutensa joutua omien havaintovirheidensä lisäksi myös muiden aiheuttamiin kolareihin. Vaikka ikääntymistä ei voi pysäyttää, sen vaikutusta oman ajamisen riskeihin voi kompensoida omaa ajotapaa säätämällä.

    Jos auton ominaisuudet vaikkapa aktiivisen turvallisuuden kannalta onnettomuuksien estäjänä ovat tärkeitä, eikös niitä ominaisuuksia kannata myös opetella käyttämään? Saatan olla muita hidasälyisempi, mutta minulla tämäkään ei tapahtunut itsestään. Moottoripyörä oli minulle oman haavoittuvuuteni vuosituhannen vaihteessa konkretisoinut laite, jonka hankittuani ostin saman tien ajokoulutuspaketin myös moottoripyöriin erikoistuneelta (SMOK) päätyökseen raskaan liikenteen ammattilaisia kouluttavalta ajokouluttajalta. Sen jälkeen osallistuin myös muihin ajokoulutuksiin sekä ennakoivan ajon kannalta motoristi survival hengessä että rahaharjoitteluun ajoneuvon käsittelyä parantamaan.

    Tästä vuosikymmienien tietoista harjoitteluhistoriastani huolimatta ammattilaisen kouluttajan vetämässä autokerhon talviajokoulutuksessa toissa talvena koin kaksi silmät avaavaa virhettäni, joista otin molemmista kotiläksyn opetella pois vanha huono tapa. Mielenkiintoista tässä on se, että aiemmalla EAK-historiallani olisin pystynyt kouluttajan materiaalia hetken vilkaistuani pitämään saman luennon itsekin. Tiesin siis luennon sanoman pulpetissa istuessani, mutta SIITÄ HUOLIMATTA ratin takana vedin väistökokeen nykyautolla aivan kuin 740 GLE:lla (jota ei ole vaihdettu talvirenkaille enää 14 vuoteen). Olin siis siirtynyt jo yli 10 vuotta sitten vanhanaikaisesta täysin avustimettomasta kuljettajan ajettavasta autosta nykyaikaisella ajonhallinnalla varustettuun autoon, jota silti ajoin edelleen omin käsin avustimia hyödyntämättä aivan kuin Suojelusenkeliä ei olisi ollutkaan. Törmäykseen johtavassa tositilanteessa olisi väärän ajotapani seurauksena ollut tarpeettoman suuri jäännösnopeus törmäyshetkellä.

    Olimme perheen kesken kahdella autolla ja saimme koeajaa talvipintaisella harjoitusradalla myös aivan uutta saman valmistajan autoa, joten saimme näytteet 2000-luvun, 2010-luvun ja 2020 vuosimallin ajonhallinnan kuljettajalle tarjoamasta avusta. Niitä kaikkia ajetaan hieman eri tavalla sitten kun ajamisella on merkitystä. Poikani lähti koulutuksessa tekemänsä vertailun jälkeen suoraan rengaskauppaan huomattuaan oman autonsa renkaiden kuluneen kelvottoman huonoiksi.

    Kyse ei siis ole kilpailusta siitä kuka on paras, vaan siitä mitä omaan ajamiseen liittyviä riskejä pystyy minimoimaan. Koska virheemme ovat omiamme, siksi myös eri kuljettajien tarvitsemat korjaussarjat ovat erilaisia.

    Taitaa tosiaan olla ratkaisematon paikka, onko 7-8v. ikäinen ns. premium auto ( ei siis välttis Volvo, oli vaan esimerkkinä) turvallisempi autossa olijoille ja ympäristölle, kuin saman hintaluokan, mutta siis pienemmän kokoluokan uusi kulkine. Pohdinta ja sanailu jatkukoon.

    Samaa mieltä. Ei tähän löydy yksikäsitteistä vastausta. Yksi tärkeä syy on, että samankin korimallin peräkkäiset versiot poikkeavat toisistaan merkittävästi. Siksi samankin vuosimallin kesken verrattaessa aivan vasta uusiutunut malli saattaa hyvinkin olla elinkaarensa loppupäässä olevaa saman vuosimallin uutta autoa turvallisempi.

    Volvonkin osalta V70 ja V90 ovat aivan eri vehkeitä. Siksi ehdotukseni on miettiä mikä muu siinä autossa on tärkeää ja etsiä näihin kaikkiin vaatimuksiin sopiva malli, jonka turvallisuus on hyvällä tasolla. Motoristi tietää moottoripyörän olevan jokseenkin niin turvallinen kuin sen kuljettaja. Autoilijan lisäturvana on passiivinen turvallisuus törmäyksissä, mutta ei sekään eliminoi kuljettajan vaikutusta onnettomuuteen joutumisen todennäköisyyteen.

      2
  • @_Quu kirjoitti:
    Kun se turvallisuus ei ole läheskään aina itsestä kiinni, rattijuopot, kitkarenkailla ajavat ym. Meidänkin päälle on ajettu kun on seisottu ruuhkassa kaksi kertaa, molemmilla kerroilla takapenkillä olosi ollut ahdasta.

    Montako peräänajoa olet väistänyt huomatessasi mitä on vaarassa tapahtua?

    Motoristi Survivalin läpikäynyt ei istu autossakaan puoli metriä edelle pysähtyneet takapuskurista säätämässä radiota vaan hänellä on ripeän startin mahdollistava vaihde kasetissa jo valmiina, katse peileissä ja nokan edessä sen verran vapaata tilaa, että on minne poistua tarvittaessa.

    Mielestäni vaikeampi tilanne on ensimmäisen pysähtyjän kannalta, koska hän ei aina pysty raivaamaan pysähtymisen syytä pois tieltään. Ellei silloin ole ketään lähellä takana ei myöskään voi köydellä työntäen "hinata" takaatulevaa varovasti pysähdyksiin.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Mauri20 kirjoitti:
    Jos katsotaan asiaa vain turvallisuuden kannalta, niin onko uusi turvallisempi, kuin 7-8v. ikäinen käytetty? Jos hieman tarkennetaan, niin taloudessa oleva vuoden 2005 Golf on saamassa uudenlaista roolia, eli enemmän maantieajoa. Ajatus olisi, että auto olisi hieman turvallisempi. Jos budjetti on esim. 15 000€ +/- pari tonnia, niin uusia autoja on pikkuautoluokassa vaikka millaisia tarjolla. Toisaalta, kun esim. Volvo on tunnetusti turvallinen, niin samaan hintaan saisi 7-8v. ikäisen pikkuvolvon v40, tai S/V60. Onkohan siis uusi Dacia turvallisempi, kuin vanha Volvo?

    tracktestin listalla parhaat plussan saaneet ovat vielä liian kalliita 15.000 €urolla ostettavaksi, mutta sitä kategoriaa seuraavasta listasta löytyy kyllä valikoimaa hyvin.

    Onko täysin varmaa, että teidän perheenne liikkumisen suurin riski on valittu automalli? Jos turvallisuus on oikeasti tärkeää, onko mahdollista tehdä jotain myös kuljettajien muuttamiseksi turvallisemmiksi?

    Näitä tarkoitin, teksti lipsahti vain yläpuolelle kun piti laittaa alas.

    Toyota RAV4, 2013–2018
    Volvo XC90, 2002–2015
    Volvo XC60, 2008–2017
    Honda CRV, 1998–2006
    Toyota RAV4, 2005–2012
    Mercedes-Benz E-sarja, 2009–2016
    BMW 5-sarja, 2004–2009
    Volvo V70 / S80, 2007–2016
    Volkswagen Passat, 2008–2014
    Audi A6, 1998–05

    Tässä hieman vanhempien autojen osalta 5 tähteen yltäneet mallit. Näihin saatat päästä 15 000 eurolla kiinni. Hintavertailut voit tutkia itse mitä mikäkin malli maksaa.

      
  • muokattu 22.04.2021 13:05

    XC60 voi mennä yli budjetin, mutta ainakin listan Audeihin, Volkkareihin, Bemareihin, muihin Volvoihin ja Mersuihin pääsee 15.000 € hinnalla varmasti, eikä tarvitse edes tyytyä ikäluokkansa ensimmäisiin ja eniten ajettuihin. Tuossa ikäluokassa löytyy vielä erittäin hyväkuntoisiakin yksilöitä.

    Kotiläksyjä kannattaa tehdä hieman ennalta, koska tuossa hintaluokassa valinnoilla on jo merkitystä. Hyvin valittu oikeasti rehellinen yksilö osaa olla vielä vuosia uuden tasolla luotettavuudessaan. Mitään muuta kuin oikeasti hyvää ei kannata edes harkita, koska rakennussarjan ja hyvän yksilön välinen hintaero on enää kohtuullisen pieni. Tuon ikäluokan ja hintaluokan autolta on täysin realistista odottaa virheetöntä toimintaa jokaista kojetaulun valaistuksen pikku yksityiskohtaa myöden.

    Esimerkkinä tästä meiltä on juuri nyt lähdössä myyntiin listan 60/70/80 sarjan Volvoja edeltäneen mallisarjan yksilö, joka on kulkenut koko ikänsä ilman yhtään ainoaa mission abort failurea jo 18 vuoden ajan. Yhä siisti ja toimiva auto on lähtenyt aina pyydettäessä ja on myös saapunut omin voimin perille. Tämä ei ole aloittajan hakema uudehko Volvo, koska on S80 alkuperäisen korimallin facelift version ensimmäistä vuosikertaa ja vasta...HUOM: VASTA ihan vähän alle 300.000 km ajettu ja siksi jo alle 5 tonnin hintaluokassa. Siltikään mistään ei vuoda, valu eikä tipu mitään ja auto menee yhä täysiä huoltovälejä ilman nestelisäyksiä kesken huoltovälin. Paitsi polttonestettä, jonka kulutusta tämän ikäluokan Volvon ostajan ei sovi pelätä.

    Oma ehdotukseni olisi valita omaan käyttöön sopiva malli vaikkapa yllä olevasta listasta, valita nyt jo hyvin tunnettujen vikasarjojen ja tunnettujen tyyppivikojen pohjalta korimallin lisäksi myös voimalinja, jonka jo käytössä koetut elkeet sopivat omaan mielenmaisemaan. Kohteena olevia malleja ei kannata ottaa kovin monta, koska työmäärä kasvaa jokaisen korimallin myötä.

    Kun mallit on valittu, merkkikerhoista löytyy lisää eri tekniikkaversioiden käytännön kokemuksia ohjaamaan itselle sopivaa tekniikkavalintaa.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Volvo XC90, 2002–2015

    Paluu avaukseen on tässä. Britannian liikenteessä toistakymmentä vuotta markkinoilla ollut automalli, jolla on täysin puhdas kuolintilasto. Sumujen saarella ei isossa Volvossa matkustaneita ole vielä kuollut liikenneonnettomuudessa ketään.

    Aika jäätävä tilastotieto, johon täytyy jo liittyä hieman hyvää tuuriakin, ettei ole sattunut täystuho tilastotappiota kohdalle:

    https://www.telegraph.co.uk/news/2018/04/15/britains-safest-car-revealed-no-road-deaths-16-years/

    Alkupään mallien neliveto on yhtä surkea kuin Honda CRV:nkin ja polttoainetalous on paljon Hondaa huonompi, mutta vastapainoksi kyyti on mukavaa ja tilaa on ihan mihin käyttöön tahansa. Erikoiskunniamainintana on korkean korin kattoluukun hieno aerodynamiikka, jonka turvin kattoluukulle tyypillisen ilmavirran tohinan sijasta linnunlaulu (if available) puissa kuuluu selvästi autoon sisälle. Hölmöjä asioita jää mieleen eri autoista :smile:

      1
  • "Uudempi pikkuauto sekin on huomattavasti turvallisempi kuin vanha Volvo."

    900-sarja taitaa perustua 700-sarjaan joka lanseerattiin vuonna 1982. 700-sarjaa valmistettiin 1982-1992. Eli tracktest puhuu nyt 39 vuotta vanhasta turvatekniikasta. Itse olin vuonna 1982 vielä alaikäinen. Eivätkä autot olleet kovin hääppösiä vuonna 1982. Mikähän mahtoi olla esimerkiksi Datsun Cherryn turvallisuustaso. Tai BMW 3-sarjan (E 30).

      
  • Yksi XC70 on jo pihassa, niin ei ole toiselle XC-sarjalaiselle tarvetta, vaan ennemminkin aloituksessa miettimäni kokoluokan V40/S-V60 autolle. Siihen liene menee myös A3/A4 esim, tai Auris jne. Ja kun bensalla pitäisi kulkea, niin mietityttää Audin tietty maine ja jos jotain -14 ja uudempaa haikailee, niin taas hinta nousee. Mesellä voisi olla A-sarjassa jotain? Ei ole tullut ajeltua juurikaan noita kokoluokkia Volkkaria lukuun ottamatta, mutta joku vuosi sitten oli tilaisuus ajaa V40 ja A3 samalla kertaa ja Volvo tuntui hiljaisemmalta. Vaihtoehtojan on, jos turvallisuus on oletuksena kaikissa kutakuinkin samaa luokkaa.

      
  • @Mauri20 kirjoitti:
    Yksi XC70 on jo pihassa, niin ei ole toiselle XC-sarjalaiselle tarvetta, vaan ennemminkin aloituksessa miettimäni kokoluokan V40/S-V60 autolle. Siihen liene menee myös A3/A4 esim, tai Auris jne. Ja kun bensalla pitäisi kulkea, niin mietityttää Audin tietty maine ja jos jotain -14 ja uudempaa haikailee, niin taas hinta nousee. Mesellä voisi olla A-sarjassa jotain? Ei ole tullut ajeltua juurikaan noita kokoluokkia Volkkaria lukuun ottamatta, mutta joku vuosi sitten oli tilaisuus ajaa V40 ja A3 samalla kertaa ja Volvo tuntui hiljaisemmalta. Vaihtoehtojan on, jos turvallisuus on oletuksena kaikissa kutakuinkin samaa luokkaa.

    Toyotalla saa luotettavia kilometrejä. Siitä on erilaista tiepalvelu- ja katsastustilastoa mielipiteeni tueksi.

      
  • Kyllä uuden auton valinnasssa täytyy oottaahuomioon myös ihmisoikeus asiat. Volvo on kiinalainen ja kiinalaiset sortaa Uiguureja, eli valitsemme muita merkkejä.

      
  • muokattu 23.04.2021 07:32

    @Mauri20 kirjoitti:

    Jos katsotaan asiaa vain turvallisuuden kannalta, niin onko uusi turvallisempi, kuin 7-8v. ikäinen käytetty?

    Tarkkaan ottaen tuohon voit vastata vain ottamalla toiveautosi ja verrata sen kolaritähtiä tämän päivän versiolla ja 7-8v sitten, eikö niin?

    EuroNCAP -testi ei taida ihan hirveästi olla muuttunut perustaltaan noiden vuosien välillä, mutta on testikohtia ainakin parannettu ja/tai täydennetty muistaakseni. Täysien tähtien määräkin taisi kasvaa yhdellä jossakin kohtaa (saa korjata tarvittaessa)

    Onkohan siis uusi Dacia turvallisempi, kuin vanha Volvo?

    Jos Dacian ja Volvon testitulokset olisivat tismalleen vakiot mallista riippumatta kummallakin merkillä, niin homma olisi helppo ehkä tarkistaa siitä linkistä jonka laitoin Euroncapin sivulle, eikö vain? Mutta sanoisin, että kummallakin tuloksia tarkemmin katsottaessa eroa syntyy jo merkin sisälläkin malleittain ja turvallisuuskohdittainkin. Ilmoitettu kokonaistähtimäärä kertoo kyllä sekin paljon, ei siinä mitään. Onko auton koolla merkitystä, niin eipä taida olla parhaimpien turvallisuuteen panostavien valmistajien mallien välillä. Joskus taannoin pienempi kori oli turvattomampi kuin isompi, mutta kehitys on mennyt eteenpäin.

    Tietysti jos Dacia on saanut vaikka 3 tähteä nyt 2020-2021 ja samoin vuoden 2014 mallilla ja Volvo koko vuosituhannen ajan varmaankin täydet tähdet kaikilla malleilla, niin hommahan on aika selkeä päätellä, eikö vain.

    Toisin kuin muut, niin en suosittele merkin merkkiä enkä mallia, vaan kehotan vain haarukoimaan hetken aikaa vaikka nettiauto.comia hintahaarukassa 15 000€ +/- pari tonnia. Hakukriteerit korimallista alkaen kohdilleen ja katsot mitä tulee löydöiksiä.

    Sitten poimit sieltä mielenkiintoisimmat vaihtoehdot. Merkki- ja mallivalikoima tuskin on kovin kirjava enää tuossa vaiheessa, joten turvallisuusvertailu EuroNCAP:in sivuilta pitäisi onnistua suhteellisen pienellä vaivalla.

    Nuo merkkejä ja malleja tarjoavat ovat täysin selkeästi vain omien suosikkiensa mannekiinejä näköjään. Voivat he toki neuvoa, mutta valinnan pitäisi olla kyllä sinun tarpeesi, budjettisi ja makusi mukainen. Ei heidän makunsa muuta testituloksia esimerkiksi, jos se on tärkeä kriteeri sinulle.

    Onnea hakuun, on se tavallaan ihan olennainen osa autokuumeen oireita tuollainen selvittely.

      1
  • "Kyllä uuden auton valinnasssa täytyy oottaahuomioon myös ihmisoikeus asiat. Volvo on kiinalainen ja kiinalaiset sortaa Uiguureja, eli valitsemme muita merkkejä."

    Suomessa on menossa väestönvaihdos, täällä ei ole tilaa millekään uiguurille jos hakee suojelua.

      
  • Update. Kiitos kommenteista, Golf vaihtui tuoreempaan Golfiin ja budjetti ei pahasti paukkunut yli. Vuosittainen vero pieneni, kulutus pieneni ja turvallisuus ainakin paperilla lisäänty ja toivottavasti myös muiden tielläliikkujien (mm.ACC, FrontAssist jne.). Toistaiseksi tyytyväinen tähän ratkaisuun. Pitäsköhän tuota nelikko-työjuhtaakin alkaa päivittää? Ehkä myöhemmin 😋

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit