Hybridin kulutus, taas kerran

78 kommenttia
13»
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Tässä talvella on tullut mittailtua kulutuksia (mittariston näytön perusteella) tuollaisella reilun 10 km työmatkalla, jossa on noin 2/3 kuudenkympin rejoitusta ja 1/3 kahdeksaa kymppiä lähes tasamaalla. 1. auton normikulutus on 4,4 l/100km 2. 4,2 l/100 km ja 3. auton 7,4 l/100km (bensiini 1,8 l 129 hp, 2006, tila-auto). Lopputulos on aikuisen oikeasti se, että kaikki kuluttavat tuolla matkalla käytännössä suunnilleen saman verran, ellei jopa tuo 3. vähiten. Sanomattakin on selvää, että eniten pettynyt olen hybridin ja dieselin kulutuslukemiin. Hybridi ei mene vielä tuolla matkalla noin hitaasti ajettaessa käytännössä ollenkaan "talousmoodiin" vaan moottori käy koko ajan lämmittäen itseään, matkustamoa sekä akkua ja dieselin webasto lämmittää koko matkan yrittäen epätoivoisesti saaada moottoria ja matkustamoa lämpimäksi, missä se ei onnistu esilämmityksestä huolimatta.

    Talviajo lyhyellä matkalla on tosiaan kallista puuhaa. 10 km työmatkalla päätyisin varmaan ainakin yhtä isoille lukemille kuin sinäkin?

    Pelkän sähkölämmityksen jälkeen minunkin dieselini poikkeuksellisen tarkka ajotietokone näyttää jo -10 asteessa yli 20 litraa sadalle noin ensimmäisen kilometrin (kun asteikko loppuu 20 litraan). 25 km työmatkallani ajomatkan keskikulutus laskee kuitenkin nopeasti ja vasta viimeiset kilometrit viimeistelevät 25 km ajomatkan talvikulutuksen noin 6 litraan sadalla.

    Sähkölämmityksen avuksi viimeiset 10 - 15 minuuttia ennen lähtöä Webastolla tohottaen nostavat noin kympin pakkasessa moottorin lämpömittarin reilusti yli sähkölämmityksen terminaalilämpötilan jatkuvassa lämmityksessä.

    Ajomatkojen lisäksi havaintomme ero taitaa olla siinä, että minä käytän pelkkää Webastoa erittäin harvoin, koska lähes 5 kW Thermotopin tehokaan ei saa varttitunnissa aikaan juuri mitään. Epäsuora nestekiertoinen lämmitys on ihan eri asia kuin 5 kW PTC vastukset ilmakanavissa. Pelkällä Webastolla puoli tuntia olisi varmaan lyhin lämmitysjakso, josta pitäisi lähteä lisäämään kovempaa pakkasta kohden?

    Kun moottorin lämpö on ensin parin tunnin sähkölämmityksellä nostettu yli +20 asteen lämmin neste kiertää lohkossa jo valmiiksi, siihen varttitunniksi Webaston lisäteho + iso kierto lämmittimen kennon kautta lähettää auton matkaan valmiiksi lämpimänä sisältä ja konetilasta. Sammutan Webaston hyvin pian ajoon lähdettyäni moottorin lämmön noustessa yli 50 asteen yleensä jo kotikadulla. Webastolla sähkön lisäksi lämmitettäessä kohtuupakkasen työmatkakulutus perillä on lähempänä viitosta kun se pelkällä sähkölämmityksellä lähtien on lähellä kuutosta. Varttitunnin Webaston kulutus siis katoaa 25 km työmatkalla aika tasoihin, mutta lämpimämmällä autolla on mukavampi ajaa.

    Ihme kyllä, tuo pre-evo Webasto lähti taas tulille tänäkin syksynä 11. talveensa vaikka sitä haukutaan niin sysipaskaksi, että ainoa varaosa koko keksintöön on taksimiesten tietotoimiston mukaan pinni- ja letkuyhteensopiva Evo-mallin kamiina. Ilmeisesti 10 - 15 minuuttia on jo niin pitkä käyntijakso, ettei se nokea pannua ylenpalttisesti?

    Dieselille ja normi bensakoneelle sentään riittää pelkkä moottorin lämmitys alkulämmöksi taloudellisuutta ajatellen, mutta hybridistä pitäisi saada myös akku lämpimäksi ja tässä mallissa ohjaamokin, koska akun lämmitykseen ja jäähdytykseen käytetään matkustamon poistoilmaa. (Onneksi alun huonompi taloudellisuus sentään vain nopeuttaa ohjaamon ja akun lämpenemistä) Suurempi nopeusrajoitus ekan 10 km matkalla ei käytännössä ainakaan lisää kulutusta dieselissä ja varsinkaan hybridissä talvella, melkein tuntuu että toisinpäin.

    Sen verran joutuu korjaamaan, että tuo diesel kyllä tarvitsee Webaston lisälämpöä myös tien päällä pakkasella - mitä hitaampi nopeusrajoitus, sitä enemmän.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Sen verran joutuu korjaamaan, että tuo diesel kyllä tarvitsee Webaston lisälämpöä myös tien päällä pakkasella - mitä hitaampi nopeusrajoitus, sitä enemmän.

    Viimasuoja auton keulaan pitäisi olla vakiovaruste (toisaalta auton jalkatiloissa kumimatotkin voi olla maksullinen lisävaruste) , mutta jälkiasennettunakin se toimii hyvin. Ilmeisesti ilmanvastus pienenee sivuvaikutuksena kun keulasta vähenee aukot.

      
  • muokattu 25.04.2022 13:44

    Jotkut lataushybridit saavat moitteita sähköajon huonohkosta kiihtyvyydestä jne, mutta kuinka paljon tehoa saadaan ulos itselataavasta hybridistä (jossa on 105 kW:n sähkömoottori) sähköajossa. Mistään tuota lukua ei löydy, mutta minulla on ollut käytössä toinen auto, jossa on tehomittari ja johon voin verrata tuota itselataavaa.

    Omaan hybridiin sähkömoottori antaa tekniikkatietojen mukaan 31 kW:n lisäpuhdin polttomoottorin käydessä, mutta sen se tekee tosiaan vasta kun kaasupoljin on painettu kick-down -pykälän yli. Netistä olen saanut ongittua että latausteho hidastuksissa on maksimissaan 17 kW. Paljonkos tehoa saadaan ulos maksimissaan itselataavan sähköajossa? Tehomittarilliseen autoon verrattaessa päädyin tulokseen, että sähköajon maksimiteho autoni (IS) normaalissa ajotilassa polttomoottori pysähtyneenä on noin 10 kW ja sähköajotilassa jonkin verran enemmän. Ei siis ihme, että pelkällä sähköajolla tekisi tiukkaa pysyä mopoautonkaan mukana kiihdytyksessä ja tasamaalla pelkkä sähkövoima riittää max. 70 mittarinopeuteen. Sinällään tuolla ei ole yhtään mitään merkitystä, sillä itselataava tuottaa kaiken liikkumisenergian bensiinistä, toisin kuin ladattava hybridi. Sähköajolla vain pysäytetään polttomoottori silloin kuin se toimisi huonolla hyötysuhteella liian vähäisen kuormituksen takia tai jopa vastustaisi liikkumista moottorijarrutuksella.

    Kuinkapa paljon virtaa sopii hybridiakkuun verrattuna normiautoon? Omassa hybridissä akun nettokapasiteetti on 0,7 kWh joka on suunnilleen sama mikä on henkilöauton isohkon 12 V lyijyakun kokonaiskapasiteetti, eli ei paljon mitään tai sadasosa sähköautosta.

    Ps. Joku voi ihmetellä, miksi autossa on 105 kW:n sähkömoottori mutta lisätehoa saadaan vain 31 kW. Se johtuu siitä että sähkömoottori yhdessä generaattorin kanssa korvaa vaihteiston olemassaolon, jolloin suurin osa sähkömoottorin tarvitsemasta sähkövirrasta tulee polttomoottorin pyörittämältä generaattorilta ja vain tuo 31 kW akulta.

      
  • Minulla se kulutus on edelleen sama 3.8-4.8 ( eli noin 4,5l /100km/vuodessa keskimäärin) kesällä, talvella, maantiellä ja kaupungissa. Se on hybridi, eikä kertaakaan ladattu. Kohtuuhintainen ja varmatoiminen ja muutenkin hyvä auto. Ei siis erittäin hyvä tai huippu tai paras. Takuu 10 vuotta/160000km.
    Vaihtaisin täyssähköön golf/corolla kokoluokasta jos niitä saisi uutena alle 35000€. Muuten jatketaan miettimättä desejä ja euroja sen enempää.

      
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Minulla se kulutus on edelleen sama 3.8-4.8 ( eli noin 4,5l /100km/vuodessa keskimäärin) kesällä, talvella, maantiellä ja kaupungissa. Se on hybridi, eikä kertaakaan ladattu. Kohtuuhintainen ja varmatoiminen ja muutenkin hyvä auto. Ei siis erittäin hyvä tai huippu tai paras. Takuu 10 vuotta/160000km.
    Vaihtaisin täyssähköön golf/corolla kokoluokasta jos niitä saisi uutena alle 35000€. Muuten jatketaan miettimättä desejä ja euroja sen enempää.

    Mutta entä liito-orava? Mietitkö yhtään heidän kannaltaan?

    Toinen asia, mikä kiinnostaa: luuletko ihmisten, jotka viimeiseen asti onnistuvat välttelemään sähköauton hankkimista, ylpeilevän vuosien päästä saavutustaan pysytellä tupruttelijoina niin pitkään kuin mahdollista?

      
  • Sieltä onkin tulossa seuraava hybridin kehitysversio, tämä onkin jo kolmevuotias, päästään tupruttelemaan uusimmalla hybriditekniikalla, ja maailma pelastuu.

      
  • Omalla takavetohybridillä keskikulutus nyt talven jälkeen tasan 5,0 - ei kannata. Ex. DSG-etuvetodieselfarkulla kulutus oli vielä litran verran enemmän - kannatti vielä vähemmän. Appiukon blugarin keskikulutus näytti olevan koeajolla 5,4 litraa - ei sekään kannata. Kai sitä sähköautolla pitäisi rueta ajamaan, mutta tutkitusti se on vieläkin kalliimpaa, eli ei kannata senkään vertaa vaikka ajoenergia onkin halpaa.

    Mikäs neuvoksi? Pitäisi varmaan löytää alle pihistelijän tai 740GLE tapaiset supersäästäväiset autot? Tai ajaa nopeusrajoituksia tiukasti kunnioittaen? Tai pysyä kotona?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Mikäs neuvoksi? Pitäisi varmaan löytää alle pihistelijän tai 740GLE tapaiset supersäästäväiset autot? Tai ajaa nopeusrajoituksia tiukasti kunnioittaen? Tai pysyä kotona?

    Pysy kotona, se onkin persaukisen ainoa vaihtoehto.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Omalla takavetohybridillä keskikulutus nyt talven jälkeen tasan 5,0 - ei kannata. Ex. DSG-etuvetodieselfarkulla kulutus oli vielä litran verran enemmän - kannatti vielä vähemmän. Appiukon blugarin keskikulutus näytti olevan koeajolla 5,4 litraa - ei sekään kannata. Kai sitä sähköautolla pitäisi rueta ajamaan, mutta tutkitusti se on vieläkin kalliimpaa, eli ei kannata senkään vertaa vaikka ajoenergia onkin halpaa.

    Mikäs neuvoksi? Pitäisi varmaan löytää alle pihistelijän tai 740GLE tapaiset supersäästäväiset autot? Tai ajaa nopeusrajoituksia tiukasti kunnioittaen? Tai pysyä kotona?

    Osta sähköauto osamaksulla, niin saat bensarahat parempaan käyttöön. Kerran se vain kirpaisee, hanki sähköauto jo nyt sen sijaan, että poltat pari vuotta rahaa bensaostohin ja vasta sitten ostat sähköauton. Myös huoltokulujen säästöt voit jyvittaa sähköauton rahoitukseen. Mutta osta kunnollinen sähköauto eli omien ajotarpeitteisi mukainen latausteho + range.

      
  • muokattu 10.07.2022 10:41

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Omalla takavetohybridillä keskikulutus nyt talven jälkeen tasan 5,0 - ei kannata. Ex. DSG-etuvetodieselfarkulla kulutus oli vielä litran verran enemmän - kannatti vielä vähemmän. Appiukon blugarin keskikulutus näytti olevan koeajolla 5,4 litraa - ei sekään kannata. Kai sitä sähköautolla pitäisi rueta ajamaan, mutta tutkitusti se on vieläkin kalliimpaa, eli ei kannata senkään vertaa vaikka ajoenergia onkin halpaa.

    Mikäs neuvoksi? Pitäisi varmaan löytää alle pihistelijän tai 740GLE tapaiset supersäästäväiset autot? Tai ajaa nopeusrajoituksia tiukasti kunnioittaen? Tai pysyä kotona?

    Osta sähköauto osamaksulla, niin saat bensarahat parempaan käyttöön. Kerran se vain kirpaisee, hanki sähköauto jo nyt sen sijaan, että poltat pari vuotta rahaa bensaostohin ja vasta sitten ostat sähköauton. Myös huoltokulujen säästöt voit jyvittaa sähköauton rahoitukseen. Mutta osta kunnollinen sähköauto eli omien ajotarpeitteisi mukainen latausteho + range.

    Eipä minun tarvitse ostaa mitään sähköautoa osamaksulla. Itse asiassa en ole ikinä ostanut mitään autoa osamaksulla tai velalla. Mutta silti mietin mielelläni ostokseni kokonaiskustannuksia. Taitaa olla viisainta ajella noilla kolmella olemassaolevalla autolla ja moottoripyörällä. Edelleenkin raha kuitenkin vain kertyy pankkitilille menettämään arvoaan inflaation takia. 740GLE sentään investoi viksusti aurinkopaneeleihin - itse olen vasta asennuttamassa ilmalämpöpumppua. Olen pitänyt tähän saakka alle 25000 kWh sähkönkulutusta kuitenkin kohtuullisena 220 m² talon + 65 m² autotallin kokonaiskulutuksena joissa ainut lämpö on suora sähkölämmitys.

      
  • muokattu 10.07.2022 10:41

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Omalla takavetohybridillä keskikulutus nyt talven jälkeen tasan 5,0 - ei kannata. Ex. DSG-etuvetodieselfarkulla kulutus oli vielä litran verran enemmän - kannatti vielä vähemmän. Appiukon blugarin keskikulutus näytti olevan koeajolla 5,4 litraa - ei sekään kannata. Kai sitä sähköautolla pitäisi rueta ajamaan, mutta tutkitusti se on vieläkin kalliimpaa, eli ei kannata senkään vertaa vaikka ajoenergia onkin halpaa.

    Mikäs neuvoksi? Pitäisi varmaan löytää alle pihistelijän tai 740GLE tapaiset supersäästäväiset autot? Tai ajaa nopeusrajoituksia tiukasti kunnioittaen? Tai pysyä kotona?

    Osta sähköauto osamaksulla, niin saat bensarahat parempaan käyttöön. Kerran se vain kirpaisee, hanki sähköauto jo nyt sen sijaan, että poltat pari vuotta rahaa bensaostohin ja vasta sitten ostat sähköauton. Myös huoltokulujen säästöt voit jyvittaa sähköauton rahoitukseen. Mutta osta kunnollinen sähköauto eli omien ajotarpeitteisi mukainen latausteho + range.

    Eipä minun tarvitse ostaa mitään sähköautoa osamaksulla. Itse asiassa en ole ikinä ostanut mitään autoa osamaksulla tai velalla. Mutta silti mietin mielelläni ostokseni kokonaiskustannuksia. Taitaa olla viisainta ajella noilla kolmella olemassaolevalla autolla ja moottoripyörällä. Edelleenkin raha kuitenkin vain kertyy pankkitilille menettämään arvoaan inflaation takia.

    Merkillinen näkökulma asioihin. Jos muuten vaan mariset bensakuluista, niin pakkoko tällä palstalla on marista siitä. Kotona pysyminen saattaa olla oikein hyvä vaihtoehto sinulle.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Omalla takavetohybridillä keskikulutus nyt talven jälkeen tasan 5,0 - ei kannata. Ex. DSG-etuvetodieselfarkulla kulutus oli vielä litran verran enemmän - kannatti vielä vähemmän. Appiukon blugarin keskikulutus näytti olevan koeajolla 5,4 litraa - ei sekään kannata. Kai sitä sähköautolla pitäisi rueta ajamaan, mutta tutkitusti se on vieläkin kalliimpaa, eli ei kannata senkään vertaa vaikka ajoenergia onkin halpaa.

    Mikäs neuvoksi? Pitäisi varmaan löytää alle pihistelijän tai 740GLE tapaiset supersäästäväiset autot? Tai ajaa nopeusrajoituksia tiukasti kunnioittaen? Tai pysyä kotona?

    Osta sähköauto osamaksulla, niin saat bensarahat parempaan käyttöön. Kerran se vain kirpaisee, hanki sähköauto jo nyt sen sijaan, että poltat pari vuotta rahaa bensaostohin ja vasta sitten ostat sähköauton. Myös huoltokulujen säästöt voit jyvittaa sähköauton rahoitukseen. Mutta osta kunnollinen sähköauto eli omien ajotarpeitteisi mukainen latausteho + range.

    Eipä minun tarvitse ostaa mitään sähköautoa osamaksulla. Itse asiassa en ole ikinä ostanut mitään autoa osamaksulla tai velalla. Mutta silti mietin mielelläni ostokseni kokonaiskustannuksia. Taitaa olla viisainta ajella noilla kolmella olemassaolevalla autolla ja moottoripyörällä. Edelleenkin raha kuitenkin vain kertyy pankkitilille menettämään arvoaan inflaation takia.

    Merkillinen näkökulma asioihin. Jos muuten vaan mariset bensakuluista, niin pakkoko tällä palstalla on marista siitä. Kotona pysyminen saattaa olla oikein hyvä vaihtoehto sinulle.

    Täytyy todeta, että en minä oikeassa elämässä marise - tätä palstaa lukuunottamatta ja tännekin kirjoittelen usein lievästi satiirisesti koska moni muukin suhtautuu niin tarkasti kuluihin. Oikeasti ei voi muuta sanoa kuin että "elämä on".

      1
  • muokattu 10.07.2022 12:02

    @HybridRules kirjoitti:
    Mutta entä liito-orava? Mietitkö yhtään heidän kannaltaan?

    Myöhäistä. Olisin mielelläni ruokkinut liito-oravayhdyskuntaa estääkseni puistoalueeksi kaavoitetun takapihani rakentamisen, mutta eivätpä suvainneet saapua paikalle. Jäljellä olevissa pihapuissa kiipeilee edelleen vain noita tavallisia oravia. Ruokin minä niitäkin lintujen ohella, mutta ne eivät estäneet aiemman kaavan muutosta.

    Toinen asia, mikä kiinnostaa: luuletko ihmisten, jotka viimeiseen asti onnistuvat välttelemään sähköauton hankkimista, ylpeilevän vuosien päästä saavutustaan pysytellä tupruttelijoina niin pitkään kuin mahdollista?

    Tästä en osaa sanoa, mutta mahdollisimman suurella ja paljon kuluttavalla sähköautolla ajavien olen kyllä kuullut ylpeilevän kaupasta ostetulla puhtaalla omatunnollaan.

    Anteeksi vain kun vastaan tähänkin kysymykseesi vaikka se ei ollutkaan minulle. Kysymyksesi ei koske minua, koska en välttele sähköautoja, vaan päinvastoin ostaisin mielelläni sellaisen itsellenikin kun vain keksisin miten vaihtaa nykyinen autoni vastaavaan sähköiseen kannattavasti. Vielä en ole siinä onnistunut.

    Ongelmani on vähän sama kuin Lukijallakin, en oikein keksi mitkä näistä vehkeistä kannattavat omistajalleen kun kaikista aiheutuu kuluja.

    Saattaa olla, että jossain vaiheessa vaihdan ihan huvikseni vaikka ei kannattaisikaan "koska mä halusin tällasen".

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mutta entä liito-orava? Mietitkö yhtään heidän kannaltaan?

    Myöhäistä. Olisin mielelläni ruokkinut liito-oravayhdyskuntaa estääkseni puistoalueeksi kaavoitetun takapihani rakentamisen, mutta eivätpä saapuneet paikalle. Meillä pihapuissa kiipeilee edelleen vain noita tavallisia oravia. Ruokin minä niitäkin lintujen ohella, mutta ne eivät estäneet aiemman kaavan muutosta.

    Toinen asia, mikä kiinnostaa: luuletko ihmisten, jotka viimeiseen asti onnistuvat välttelemään sähköauton hankkimista, ylpeilevän vuosien päästä saavutustaan pysytellä tupruttelijoina niin pitkään kuin mahdollista?

    Tästä en ole varma, mutta paljon kuluttavalla sähköautolla ajavien olen kuullut ylpeilevän tällä suorituksellaan toistuvasti.

    Elämä on helppoa, kun puhtaan omatunnon ja teknisen edistyksellisyyden saa ostaa kaupasta osamaksulla, vaikka toimitusajat valitettavan pitkiä ovatkin.

    Todelliset kulutusoptimointihankkeet ovat vasta prototyyppiasteella. Käytännöllisen perheauton liikutteluun tarvittavan energiamäärän vähentäminen kiinnostaa vain harvoja, kun puhtain omatunto ja kiiltävin sädekehä seuraa kaikkein korkeimman ja leveimmän auton suurinta mahdollista otsapinta-alaa.

    Sinä olet taloudellisuusajo-ajattelun vanki. Minulla on hyvin kulutusoptimoitu auto tällä hetkellä. Ei tarvitse tinkiä auton kuljetuskyvystä, omaan tarpeeseen riittävästä vetokyvystä, auton suorituskyvystä ja mukavasta matkustamisesta. Ja silti ympäristöä kuormittava kulutus on pieni.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Mikäs neuvoksi? Pitäisi varmaan löytää alle pihistelijän tai 740GLE tapaiset supersäästäväiset autot?

    Yksi vaihtoehto on tietenkin myös säästäväinen ajotapa?

    Tai ajaa nopeusrajoituksia tiukasti kunnioittaen?

    Tämä on hyvä! Aika usein kulutus kasvaa kun tingitään nopeudesta. Etenkin toistuvana ilmiönä se on tuhoisaa keskikulutuksen kannalta. Pitkän ajan keskikulutus on kääntäen verrannollinen keskinopeuteen, joten saavutetusta nopeudesta ei kannata luopua aiheettomasti.

    Tämä tekee etenkin talviajosta toisinaan varsin viihdyttävää.

      1
  • muokattu 10.07.2022 12:42

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Edelleenkin raha kuitenkin vain kertyy pankkitilille menettämään arvoaan inflaation takia.

    tahdonvoimani äärimmilleen pinnistäen vältän kirjoittamasta (taas) novellia suosikkiaiheestani.

    740GLE sentään investoi viksusti aurinkopaneeleihin

    Investoinnin järkevyydestä ei ollut epäilyksiä, mutta myönnän olleeni epävarma tietoisen ylimitoituksen järkevyydestä ennen kuin perheessä on yhtään sähköautoa. Vallitseva maailman tilanne on toivottavasti ohimenevä anomalia, mutta jopa ylikapasiteetin hankinta osui nyt varsin kohdilleen, kun verkkoon myytävästä sähköstä saa korkeampaa hintaa kuin itse ostamastaan.

    Vanhan mitoitusperiaatteen nojalla suurin osa tuotannosta kulutetaan itse ja sähkölasku käy juhannuksen aikoihin lähellä nollaa. Jos muutaman panelin lisäämällä saa viiden kuukauden sähkölaskun toukokuusta syyskuulle katoamaan kokonaan, myös lisäinvestoinnin tuotto ylittää odotukset. Tämän hinnoitteluanomalian en voi tosin odottaa jatkuvan pysyvästi, mutta voinhan minä ostaa vaikka sähköauton, ellei myytävästä sähköstä saa tulevaisuudessa kunnon korvausta?

    Ford F-150 osaa syöttää akuistaan taloon päin, joten voisi olla ihan kätevä hankinta? Harrastusvehkeet sopivat kyytiin, työpaikalla saa ladata ilmaiseksi hituvirralla ja sähkön voi tuoda kotona yöllä käytettäväksi kun panelien tuottama sähkö on myyty päivällä kalliiseen hintaan. Sitäpaitsi sähköauto on sitä ekologisempi mitä isompi se on, joten F-150 kuski pääsee varmasti kuoltuaan Jeesuksen viereen istumaan keskustelemaan kummankin vanhasta Taunuksesta. Minulla oli aikanaan kaksikin.

    itse olen vasta asennuttamassa ilmalämpöpumppua. Olen pitänyt tähän saakka alle 25000 kWh sähkönkulutusta kuitenkin kohtuullisena 220 m² talon + 65 m² autotallin kokonaiskulutuksena joissa ainut lämpö on suora sähkölämmitys.

    Hyvin vedetty, etenkin jos asukkaita on useampia!

    ILP on käytännössä ilmaista mukavuutta, koska sähkötalossa se säästää talven aikana kesällä lämmitykseen kuluttamansa energian. Viilennyksestä huolimatta kannattaa muistaa vanha nyrkkisääntö, että jokainen ylimääräinen watti kuluttaa pari wattia lisää sen hukkalämmön viilentämiseen. Energiatehokkainta viilennystä on siis jokainen käyttämättä jätetty watti, joka säästää kolminkerroin myös viilennystarpeen vähentyessä.

    Kuuman veden käyttö on näkyvä osa sähkönkulutusta ja se on asukkaiden ja heidän urheiluharrastustensa funktio. Uimarit nostavat kodin sähkönkulutusta pyöräilijöitä vähemmän, koska he saunovat hallilla eivätkä pese lenkkikamppeita päivittäin.

    Meillä meni 130 m2 talossa viime vuonna lähes sama, eli 23.500 kWh. Tässä on tosin näkyvä osuus jatkuvalämmitteisellä Hetivalmis kiukaalla ja ulkoporealtaalla. Mutta ne ovatkin ekologisia, koska toimivat sähköllä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Sinä olet taloudellisuusajo-ajattelun vanki.

    Vuosia sitten olin, nyt olen vapaa. En aja turvallisesti koska se on minulle hyväksi, vaan koska se on minun kannaltani myös mukavin tapa. Kulutus on vain motoristi-EAK:n sivuvaikutus.

    En enää näe mielekkääksi poistua taloudellisuusajosta kuin moottoriradalla ja muissa ajoharjoituksissa ja ajoittaisessa jarrujen herkistelyssä.

      1
  • muokattu 10.07.2022 14:32

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Edelleenkin raha kuitenkin vain kertyy pankkitilille menettämään arvoaan inflaation takia.

    tahdonvoimani äärimmilleen pinnistäen vältän kirjoittamasta (taas) novellia suosikkiaiheestani.

    740GLE sentään investoi viksusti aurinkopaneeleihin

    Investoinnin järkevyydestä ei ollut epäilyksiä, mutta myönnän olleeni epävarma tietoisen ylimitoituksen järkevyydestä ennen kuin perheessä on yhtään sähköautoa. Vallitseva maailman tilanne on toivottavasti ohimenevä anomalia, mutta jopa ylikapasiteetin hankinta osui nyt varsin kohdilleen, kun verkkoon myytävästä sähköstä saa korkeampaa hintaa kuin itse ostamastaan.

    Vanhan mitoitusperiaatteen nojalla suurin osa tuotannosta kulutetaan itse ja sähkölasku käy juhannuksen aikoihin lähellä nollaa. Jos muutaman panelin lisäämällä saa viiden kuukauden sähkölaskun toukokuusta syyskuulle katoamaan kokonaan, myös lisäinvestoinnin tuotto ylittää odotukset. Tämän hinnoitteluanomalian en voi tosin odottaa jatkuvan pysyvästi, mutta voinhan minä ostaa vaikka sähköauton, ellei myytävästä sähköstä saa tulevaisuudessa kunnon korvausta?

    Ford F-150 osaa syöttää akuistaan taloon päin, joten voisi olla ihan kätevä hankinta? Harrastusvehkeet sopivat kyytiin, työpaikalla saa ladata ilmaiseksi hituvirralla ja sähkön voi tuoda kotona yöllä käytettäväksi kun panelien tuottama sähkö on myyty päivällä kalliiseen hintaan. Sitäpaitsi sähköauto on sitä ekologisempi mitä isompi se on, joten F-150 kuski pääsee varmasti kuoltuaan Jeesuksen viereen istumaan keskustelemaan kummankin vanhasta Taunuksesta. Minulla oli aikanaan kaksikin.

    itse olen vasta asennuttamassa ilmalämpöpumppua. Olen pitänyt tähän saakka alle 25000 kWh sähkönkulutusta kuitenkin kohtuullisena 220 m² talon + 65 m² autotallin kokonaiskulutuksena joissa ainut lämpö on suora sähkölämmitys.

    Hyvin vedetty, etenkin jos asukkaita on useampia!

    ILP on käytännössä ilmaista mukavuutta, koska sähkötalossa se säästää talven aikana kesällä lämmitykseen kuluttamansa energian. Viilennyksestä huolimatta kannattaa muistaa vanha nyrkkisääntö, että jokainen ylimääräinen watti kuluttaa pari wattia lisää sen hukkalämmön viilentämiseen. Energiatehokkainta viilennystä on siis jokainen käyttämättä jätetty watti, joka säästää kolminkerroin myös viilennystarpeen vähentyessä.

    Kuuman veden käyttö on näkyvä osa sähkönkulutusta ja se on asukkaiden ja heidän urheiluharrastustensa funktio. Uimarit nostavat kodin sähkönkulutusta pyöräilijöitä vähemmän, koska he saunovat hallilla eivätkä pese lenkkikamppeita päivittäin.

    Meillä meni 130 m2 talossa viime vuonna lähes sama, eli 23.500 kWh. Tässä on tosin näkyvä osuus jatkuvalämmitteisellä Hetivalmis kiukaalla ja ulkoporealtaalla. Mutta ne ovatkin ekologisia, koska toimivat sähköllä.

    Veden lämmitykseen menee käytännössä 10 kWh/vrk ja kuukausikulutukset näyttää olevan tänä vuonna: 3347, 2915, 2498, 2151, 1286 ja 782 kWh/kk. En tiedä mikä merkitys ilmanvaihdolla on sähkönkulutukseen, mutta tämä talo ainakin on sen verran vanha että talossa on painovoimainen ilmanvaihto. Myöskin kesähelteillä pärjää yllättävän hyvin, kun kaikki verkolliset ikkunat on öisin selällään ja päivisin visusti kiinni - suurehko sisätila lämpenee päivän aikana yllättävän vähän, varsinkin alakerrassa. Saunaa ei superhelteillä tule mieleenkään lämmittää. Katsotaan nyt mitä se ilp tuo tullessaan, jos nyt säästäisi vaikka 500 kWh/kk jokaisena noin kahdeksana lämmityskuukautena. Loppuina neljänä kuukautena pakollinen märkä- ym. tilojen lattialämmitys, jota ei ilp:kaan tultua käännetä pois, kyllä pitää lämpötilan riittävänä koko talossa. Pitää sitten aikanaan haukkua/kehua laite tuossa ilp-ketjussa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit