Muutama vuosi sitten arvioitiin, että renkaiden koko tulee pienentymään. Sitä perusteltiin päästöjen pienentymisellä. Pienten pyörien vastukset ovat pienempiä, kuului perustelu. Nyt sähköautoissa kehitys on aivan toiseen suuntaan? Ratsastetaanko tässä sähkömoottorin paremmilla ominaisuuksilla vai onko kyse jostain muusta? Esim kantavuudesta?
Kyllähän raskaassa autossa pitää olla kantavuuden vuoksi kookas rengas. Sähköautoissa on vähän tarjolla myös vastusten suhteen optimoitua suhteellisen kapeaa mutta halkaisijaltaan isoa pyörää.
Rengaskoon* suureneminen pienentää päästöjä - polkupyörissäkin on suuret renkaat siksi että ne vastustaisivat mahd. vähän matkantekoa eivätkä löytäisi jokaista kuoppaa tiestä. Sähköautossa jos missä taloudellinen rengas on tärkeä .
Säästöpossuversiooissa käytettiin kapeita renkaita, koska noiden autoversioiden paino ei poikennut tavallisista malleista. Sähköautoissa tilanne on toinen. Muutenkin sama kehitys on edennyt. Kun ennen keskiluokan perheauto painoi 1000 kg, oli sen rengaskoko 165/80-13 tjsp. Nykyään painoa on 1400 kg ja rengaskoko 205/55-16.
Tuskin kovin paljoa tulevat rengaskoot pienenemään, koska moottoritehot (olipa kyseessä sitten polttomoottorit tai sähköauto tai jotain siltä väliltä) sekä ajoneuvojen painot ovat kasvaneet. Moottoritehojen ja painon kasvun johdosta myös jarrut pitää mitoittaa suuremmiksi joka taas johtaa siihen, että tarvitaan isompi vanne että pyörä sopii pyörimään suurentuneiden jarrusatuloiden/sylinterien vuoksi. Tämä taas tarkoittaa suurempaa rengaskokoa.
Ei ole ollenkaan harvinaista että joissain myytävissä autoissa on vakiona esim. 17" rengastus, eikä siihen sovi 16" tuuman pyörät ollenkaan. Lisäksi saattaa olla että 17" tuuman koosta soveltuvia vanteita ei löydy tarvikemallina ollenkaan, koska valmistaja on mitoittanut jarrujärjestelmän niin "tiukaksi" että vain valmistajan tarjoamat alkuperäisvanteet 17" koossa sopivat pyörimään ja täyttävät riittävän kantavuuden vaatimukset, eli tarvikekoossa joutuu menemään 18" kokoihin.
Sitten lähes koossa kuin koossa löytyy myös XL merkittyjä renkaita. XL (Extra Load) on korkeamman kuormitusluokan rengas jonka rakenne/kumiseos/kulutuskestävyys poikkeaa samanlaisesta, ilman XL merkintää olevasta renkaasta. Vaatimus XL renkaaseen löytyy yleensä rekisteriotteesta, eli isommat farkut ja katumaasturit, sekä painavammat sähköautot todennäköisesti on varustettu XL merkityllä renkaalla (ainakin tehtaalta lähtiessään) - toki voi olla että jälkiasennuksena myöhemmin on valittu "halvempi" pienemmän kantavuuden rengas, joka ei täytä myöskään ajoneuvolle asetettuja vaatimuksia ja voi mahdollisesti aiheuttaa myös hylkäyksen vuosikatsastuksessa.
Sama auto YKJ-955
Moottori
Etukäteen mallimerkinnän Sport ja R-line pelottivat, josko alusta on kiristetty liian tiukaksi. Onneksi mukavuus on säilynyt matalaprofiilirenkaista huolimatta. Matkanteon kruunaa matala melutaso.
Tekniikan Maailma
Jousituksen pintakovuus häiritsee etenkin nupukivetyksellä, mutta tavanomainen tienpinnan epätasaisuuskin tuntuu selvästi. Karhea tienpinta tulee koria pitkin matkustamoon ja huumaa korvia. Onneksi moottorin ja ohjauksen yhteistyö toimii hienosti ja antaa anteeksi pieniä epämukavuuksia.