Polestar ja BMW veikkaavat: suurien näyttöruutujen aika on väistymässä

62 kommenttia
2
  • @Lukija99381 kirjoitti:
    En kyllä ymmärrä, miten auton ruudun hipaisunäppäimiä voi kunnolla käyttää ajon aikana. Näin ainakin, jos ajaa muita kuin uusia tai vasta uudelleen päällystettyjä moottoriteitä. Muut väylät ovat varsinkin näin keväällä niin kuoppaisessa kunnossa, että oikeaan näppäimeen osuu yleensä vain vahingossa.

    Tietysti ruudun hipaisunäppäimet ovat halpoja toteuttaa ja helppo muuntaa kunkin käyttäjän mukaisiksi, mutta niiden ajonaikainen ergonomia on todella surkea, mikä haittaa melkoisesti kuljettajan keskittymistä varsinaiseen tehtäväänsä.

    Kertoisitko esimerkin, mitä toimintoa sinusta oli hankala käyttää kosketusnäytöltä

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Muistan kuin eilisen päivän, kun haimme ensimmäistä autoa juuri kortin saaneelle jälkikasvulle toiselta puolen Suomea, en katsonut karttaa lähtiessä enkä välillä ja perille mentiin ilman sähellystä.

    Aivan huikeeta! Ehkä se perustuu tähän:

    Ei nämä ole uskon asioita jos paikat on tuttuja vuosien varrelta ne on sitä edelleen

    Tutut paikat on tottakai tuttuja. Mutta entäs ne vieraat? Joten en usko, mutta kuulostathan sinä omasta mielestäsi navipäältä.

      2
  • muokattu 13.05.2022 20:52

    @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Muistan kuin eilisen päivän, kun haimme ensimmäistä autoa juuri kortin saaneelle jälkikasvulle toiselta puolen Suomea, en katsonut karttaa lähtiessä enkä välillä ja perille mentiin ilman sähellystä.

    Aivan huikeeta! Ehkä se perustuu tähän:

    Ei nämä ole uskon asioita jos paikat on tuttuja vuosien varrelta ne on sitä edelleen

    Tutut paikat on tottakai tuttuja. Mutta entäs ne vieraat? Joten en usko, mutta kuulostathan sinä omasta mielestäsi navipäältä.

    Haluat olla eri mieltä kaikesta ja sinulla on siihen oikeus. Kuten olen sanonut koko Suomi on kartta ja se matka oli osa siitä kartasta jonka olin mieleeni painanut. Jos saat tämän auki niin hyvä.

      
  • muokattu 13.05.2022 22:24

    @tracktest kirjoitti:

    Haluat olla eri mieltä kaikesta ja sinulla on siihen oikeus.

    Niin, olenko eri mieltä, vai ainoastaan epäilevä.

    Kuten olen sanonut koko Suomi on kartta ja se matka oli osa siitä kartasta jonka olin mieleeni painanut. Jos saat tämän auki niin hyvä.

    Ei siinä ole mitään avaamista, että liikkuu tuttua, lukuisia kertoja ajettua reittiä kaupunkien välillä. Et sinä sellaisella minua hämmästytä, päätiet tulee varmasti tutuksi niillä mainitsemillasi kilsoilla.

    Saatko mitenkään avattua sitä, kattaako se kartta päässäsi myös sellaiset paikat päässäsi, joissa et ole käynyt? Siltä nimittäin kuulostat ja se vähän hämmentää.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    Varmuuden vuoksi totean, että Teslan päivitykset eivät ainakaan toistaiseksi maksa mitään.

    Aivan. Siitä huolimatta Teslan osakkeen arvostusta perustellaan jatkuvasti softakaupalla. Jokin tässä yhtälössä ei täsmää, joten joko arvostustasoon tulee korjaus tai päivityksille hinta. En edes lähde arvailemaan kumpi on todennäköisempi?

    Teslan OTA-päivitykset eivät ole bling-blingiä, jotta voisi sanoa päivityksiä tulevan vaan niissä on oikeasti sisältöä.

    OTA päivitys on sinänsä varsin hyvä parannus. Kun 100.000 autoa on ilmoittanut OTAna telemetriatiedon, joka indikoi saman softabugin tunnistimia vahtivassa kontrollerissa, on järjetöntä pakottaa ne 100.000 autoa korjaamolle asentajan johdon päästä päivitettäväksi, kun saman päivityksen voi paljon kätevämmin downloadata autoihin radioteitse.

    Ongelmana tässä on kustannusten jako. Niin kauan kun päivitykset tehdään korjaamolla, on varmaa että omistaja saa itse valita maksaako päivityksestä vai ei. Jos auto lakkaa toimimasta, niin eihän sille vaihtoehtoa tietenkään ole. OTA päivitys ei menetelmänä suoraan pakota toimintatavan muutokseen, mutta se mahdollistaa kk-maksullisen järjestelmän luomisen, jossa valmistaja ylläpitää auton softaa tietokoneiden ja puhelinten tapaan.

    Jäljet pelottavat.

      1
  • muokattu 14.05.2022 10:39

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä ajan nykyään usein navigaattori päällä, jotta voin ajaa NavigateOnAutoPilot -automaattiohjauksella ja jotta näen energian kulutuksen ja lisäksi, jotta voin seurata arviota perilletuloajasta, jos olen menossa tapaamiseen. Reitin löytämisen takia tulee Suomessa ajaessa harvoin tarpeen käyttää navia.

    Poronhoito- ja riista-alueella lisäetuna tulee ohjelmoidulle reitille osuva TMC informaatio, joka varoittaa myös villieläimistä tiellä. Ajan tuttua reittiä mökille kesäisin navi päällä koska silloin varoitukset eivät jää oman tarkkaavaisuuden varaan vaan auton navigaattori pakottaa tuoreet varoitukset näyttöön kohdetta lähestyttäessä.

    Ainakaan minun autoni navi ei seuraa ajettavalle tielle asetettuja varoituksia ellei reittiä ole ohjelmoituna.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Varmuuden vuoksi totean, että Teslan päivitykset eivät ainakaan toistaiseksi maksa mitään.

    Aivan. Siitä huolimatta Teslan osakkeen arvostusta perustellaan jatkuvasti softakaupalla. Jokin tässä yhtälössä ei täsmää, joten joko arvostustasoon tulee korjaus tai päivityksille hinta. En edes lähde arvailemaan kumpi on todennäköisempi?

    Teslan OTA-päivitykset eivät ole bling-blingiä, jotta voisi sanoa päivityksiä tulevan vaan niissä on oikeasti sisältöä.

    OTA päivitys on sinänsä varsin hyvä parannus. Kun 100.000 autoa on ilmoittanut OTAna telemetriatiedon, joka indikoi saman softabugin tunnistimia vahtivassa kontrollerissa, on järjetöntä pakottaa ne 100.000 autoa korjaamolle asentajan johdon päästä päivitettäväksi, kun saman päivityksen voi paljon kätevämmin downloadata autoihin radioteitse.

    Ongelmana tässä on kustannusten jako. Niin kauan kun päivitykset tehdään korjaamolla, on varmaa että omistaja saa itse valita maksaako päivityksestä vai ei. Jos auto lakkaa toimimasta, niin eihän sille vaihtoehtoa tietenkään ole. OTA päivitys ei menetelmänä suoraan pakota toimintatavan muutokseen, mutta se mahdollistaa kk-maksullisen järjestelmän luomisen, jossa valmistaja ylläpitää auton softaa tietokoneiden ja puhelinten tapaan.

    Jäljet pelottavat.

    Eihän puhelimien ja Windowsin päivitykset ole maksullisia?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Vielä.

    Etkö pelkää, että taivas putoaa niskaan? Sekään ei ole tapahtunut. Vielä.

      1
  • muokattu 16.05.2022 12:00

    Noo, ei se ehkä ihan aiheeton pelko ole. Moni autovalmistaja myy tai haluaa myydä ominaisuuksia kuukausi- tai vuosimaksuilla. VAG tekee sitä ja esimerkiksi Stellantis aikoo tienata niillä.

    https://www.torquenews.com/3768/why-stellantis-expects-big-profits-subscription-services

    Ei se toki ole ihan sama asia kuin (navigaattorin) päivityksen maksullisuus, mutta ei olisi suuri ihme jos koko navigaattori muuttuisi kk-maksulliseksi palveluksi.

    Edit: Lähes jokaisella toimialalla mietitään miten omat palvelut voisi paketoida subscription:eiksi, eli kuukausimaksullisiksi tuotteiksi. Jatkuva kassavirta on kiinnostavampaa kuin one off -kaupat, ja sitä seuraa myös investointipankkiiri(n palkkaama konsultti) kun pohditaan valuaatiota, ja tietysti myös pörssianalyytikko.

    Kaikki trendit ajavat XaaS (x as a Service) palvelumalliin, oli sitten kyse elokuvien vuokrauksesta tai muusta viihteestä, parturista, hisseistä, kahvista tai autoista.

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Noo, ei se ehkä ihan aiheeton pelko ole. Moni autovalmistaja myy tai haluaa myydä ominaisuuksia kuukausi- tai vuosimaksuilla. VAG tekee sitä ja esimerkiksi Stellantis aikoo tienata niillä.

    https://www.torquenews.com/3768/why-stellantis-expects-big-profits-subscription-services

    Ei se toki ole ihan sama asia kuin (navigaattorin) päivityksen maksullisuus, mutta ei olisi suuri ihme jos koko navigaattori muuttuisi kk-maksulliseksi palveluksi.

    Edit: Lähes jokaisella toimialalla mietitään miten omat palvelut voisi paketoida subscription:eiksi, eli kuukausimaksullisiksi tuotteiksi. Jatkuva kassavirta on kiinnostavampaa kuin one off -kaupat, ja sitä seuraa myös investointipankkiiri(n palkkaama konsultti) kun pohditaan valuaatiota, ja tietysti myös pörssianalyytikko.

    Kaikki trendit ajavat XaaS (x as a Service) palvelumalliin, oli sitten kyse elokuvien vuokrauksesta tai muusta viihteestä, parturista, hisseistä, kahvista tai autoista.

    Eikä se välttämättä ole huono asia. Nykyään monet PC-ohjelmat, jotka olivat ennen todella kalliita ostaa, saa kohtuuhintaisina vuosimaksuilla.

    Ohjelmiston jatkuvan kehittämisen hinnoitteleminen kertaostoiksi on huono malli sekä myyjälle että ostajalle.

    Toistaiseksi Tesla on tarjonnut ilmaisia lounaita, koska Teslan ohjemapäivityksissä tulee autoon uusia ominaisuuksia eikä niistä veloiteta mitään. Minun autossa on moni asia kehittynyt oston jälkeen ilman, että on tarvinnut maksaa mitään lisää. Auto on nyt parempi kuin ostaessa paitsi, että siinä on enemmän kilometrejä mittarissa. Onko mikään muu automerkki ikinä tarjonnut samaa? Ainakaan minulla olleista autoista ei yksikään muu kuin Tesla.

    Joka tapauksessa on omituista puhua autoa huonontavana tekijänä sitä, että valmistaja tarjoaa kehitystä ja uusia ominaisuuksia oston jälkeenkin ja vieläpä veloituksetta ainakin toistaiseksi.

    Päivityksiähän ei ole pakko ladata, mutta sitten pitää varmaankin toimia kuin perinneauton kanssa ja jättää auto päivittämättä niin kauan kuin sitä pitää itsellään. En kyllä ymmärrä kuka ja miksi haluaisi tehdä niin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Etkö pelkää, että taivas putoaa niskaan? Sekään ei ole tapahtunut. Vielä.

    Pysyvätkö softalisenssit auton käyttäjälle ilmaisena vai onko Teslan softamyynnin arvolla perusteltu osakkeen fair value väärin arvioitu?

    Tässä kysymyksessä taivas ei ole putoamassa minun niskaani, mutta joko Teslan auton tai Teslan osakkeen omistaja joutuu väistämättä pettymään koska molempien odotus ilmaisesta ja samaan aikaan maksullisesta softalisenssistä ei voi toteutua samassa todellisuudessa.

      1
  • Saako myös vanhimpiin Tesloihin päivityksiä vai onko rauta muuttunut sen verran vuosien varrella ettei samat päivitykset toimi vm.2014 vs 2022?
    Softa itsessään ei maksa jos se joka tapauksessa tehdään uusimpiin mutta sitten alkaa tulla ylimääräisiä kuluja jos päivityksiä tehdään eri paketeilla vanhempiin malleihin. iPhone on ratkaissut asian niin, ettei vanhempiin saa kuin jotain kriittisiä tietoturvapäivityksiä - piiloviestintää ”osta uusi puhelin”

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Toistaiseksi Tesla on tarjonnut ilmaisia lounaita, koska Teslan ohjemapäivityksissä tulee autoon uusia ominaisuuksia eikä niistä veloiteta mitään. Minun autossa on moni asia kehittynyt oston jälkeen ilman, että on tarvinnut maksaa mitään lisää. Auto on nyt parempi kuin ostaessa paitsi, että siinä on enemmän kilometrejä mittarissa. Onko mikään muu automerkki ikinä tarjonnut samaa? Ainakaan minulla olleista autoista ei yksikään muu kuin Tesla.

    Ainakin tuohon rouvan Bemmiin on tullut OTAna jotain uusia ominaisuuksia.
    Remote software update 21-03 toi - mm. mahdollisuuden takavalojen pakottamiseen päälle päiva-ajovalojen kanssa (ruksi ruutuun valikossa, androidauto tuki jne.).
    Remote software update 21-07 toi release notesien mukaan:

    • Lane Departure Warning system: optimisation on narrow roads
    • Lane Departure Warning system: optimised for bends
    • Connected Music with Spotify: you can now also listen to podcasts
    • Improved driver recognition: start with your profile already loaded
    • Improved volume control with Android phones
      Google näyttää löytävän release notesit ja niiden mukana tulleet ominaisuudet aika hyvin. Toki monet päivityksen on sellasia ettei välttämättä huomaa normaalikäytössä.
      
  • Paljon puhutaan siitä, että autot sitä ja tätä netin kautta.

    Mutta miten se auto sinne nettiin oikein pääsee.
    Onko autossa oma liittymä (sim-kortti), jonka joku maksaa vai oman älypuhelimen kautta.

    Ei minun navi varoita ruuhkista, tietöistä tai eläimistä, koska ei siinä ole nettiä.

      1
  • muokattu 16.05.2022 14:38

    Taitaa olla useammanlaisia ratkaisuja olemassa. Nykyautoissa on saattaa olla 2 sim korttia (tai eSIMmiä). Toinen hätäpuheluja/paikannusta varten (taisi tulla pakollisesksi 31.3.2018 jälkeen valmistetuissa) ja toinen kaiken maailman lisäpalveluja varten (yhteys esim. 4G LTE/5G jne). Joissain malleissa on vain tuo yksi "SIM" hätäpuheluja varten ja toinen on sitten omassa kännykässäsi jonka datayhteyden turvin dataa liikkuu (jos näin sallitaan). Yksi vaihtoehto on myös että auto pystyy käyttämään omaa wifi yhteyttään kannetavan tietokoneen tavoin, eli se kytkeytyy vaikka sinun kotiwifiverkkoon, silloin kun se on sopivasti saatavilla vaikka kotipihallasi.

    ja muistelin väärin edellisessä viestissä, eli androidauto tuohon rouvan koslaan tuli jo 20-07 paketissa, niin se aika rientää...

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Noo, ei se ehkä ihan aiheeton pelko ole. Moni autovalmistaja myy tai haluaa myydä ominaisuuksia kuukausi- tai vuosimaksuilla. VAG tekee sitä ja esimerkiksi Stellantis aikoo tienata niillä.

    https://www.torquenews.com/3768/why-stellantis-expects-big-profits-subscription-services

    Ei se toki ole ihan sama asia kuin (navigaattorin) päivityksen maksullisuus, mutta ei olisi suuri ihme jos koko navigaattori muuttuisi kk-maksulliseksi palveluksi.

    Edit: Lähes jokaisella toimialalla mietitään miten omat palvelut voisi paketoida subscription:eiksi, eli kuukausimaksullisiksi tuotteiksi. Jatkuva kassavirta on kiinnostavampaa kuin one off -kaupat, ja sitä seuraa myös investointipankkiiri(n palkkaama konsultti) kun pohditaan valuaatiota, ja tietysti myös pörssianalyytikko.

    Kaikki trendit ajavat XaaS (x as a Service) palvelumalliin, oli sitten kyse elokuvien vuokrauksesta tai muusta viihteestä, parturista, hisseistä, kahvista tai autoista.

    Eikä se välttämättä ole huono asia. Nykyään monet PC-ohjelmat, jotka olivat ennen todella kalliita ostaa, saa kohtuuhintaisina vuosimaksuilla.

    Ohjelmiston jatkuvan kehittämisen hinnoitteleminen kertaostoiksi on huono malli sekä myyjälle että ostajalle.

    Yhtäältä totta, toisaalta esimerkiksi ne Stellantiksen kaavailemat uudet voitot tarkoittavat samalla että kuluttaja maksaa jatkuvasti, ja yhteensä enemmän. Sama koskee niitä monia muitakin liiketoimintoja joissa nimenomaan pyritään maksimoimaan pitkän aikavälin tuotot.

    Ei siinä ole mitään pahaa, mutta kun "kaikki" siirtyy kk-hinnoitteluksi niin kyllä se alkaa kuluttajan kukkarossa näkyä. En minä kovin mielelläni maksaisi vaikkapa parkkitutkasta kuukausimaksua, jos sen voi ostaa kerralla auton mukana. Koska tuottojen ennustetaan kasvavan, lienee selvää että näennäisen edullisesta kk-hinnasta huolimatta elinkaarikustannus kasvaa. Ja mikä on tällaisen PSaaS (Parking Sensor as a Service) tuettu käyttöaika? Loppuuko sen ylläpito ja toimivuus vaikkapa 10v kohdalla, koska valmistaja katsoo että ajoneuvon käyttöikä on nyt täynnä, eikä vanhoja laitteistoja enää tueta?

    Viihteen puolella en ole koskaan maksanut viihteestä niin paljon kuin maksan nyt, siis siihen aikaan kun kaikki piti ostaa erikseen ja fyysisesti omakseen. Tv/elokuvastriimit, äänikirjat, spotify, ja sen lisäksi muutama lehtitilaus jos ne haluaa laskea samaan sarjaan. Toki palvelu on hyvää ja tarjontaa yllin kyllin (mutta aikaa niiden kuluttamiseen vähemmän), eivätkä ne pakollisia tietenkään ole.

      3
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Saako myös vanhimpiin Tesloihin päivityksiä vai onko rauta muuttunut sen verran vuosien varrella ettei samat päivitykset toimi vm.2014 vs 2022?
    Softa itsessään ei maksa jos se joka tapauksessa tehdään uusimpiin mutta sitten alkaa tulla ylimääräisiä kuluja jos päivityksiä tehdään eri paketeilla vanhempiin malleihin. iPhone on ratkaissut asian niin, ettei vanhempiin saa kuin jotain kriittisiä tietoturvapäivityksiä - piiloviestintää ”osta uusi puhelin”

    Tiedän yhden vuosimallin 2015 Model S:n ja siihen tulee päivityksiä, sen hardwaren asettamien rajoituksien takia ei ihan samoja kuin minun äksään. Vm 2015 Teslassa on AP1 (autopilot 1), jonka softa on Mobileye-nimisen (Israelilaisen) firman tekemä ja autossa ei ole niin montaa kameraa kuin minun äksässä, joten autopilot ei saa uusia ominaisuuksia ainakaan samassa määrin kuin autot, joissa on AP2. 2015 Teslassa on keskinäytön hardware MCU1, kun uusissa on MCU2 tai MCU3, joten siinäkin on eroa. MCU1:n voi kyllä vaihtaa MCU2:een eli keskinäytön hardwaren voi uusia.

    Pävityksiä eli uusia ominaisuuksia tulee siis myös vanhoihin Tesloihin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Etkö pelkää, että taivas putoaa niskaan? Sekään ei ole tapahtunut. Vielä.

    Pysyvätkö softalisenssit auton käyttäjälle ilmaisena vai onko Teslan softamyynnin arvolla perusteltu osakkeen fair value väärin arvioitu?

    Tässä kysymyksessä taivas ei ole putoamassa minun niskaani, mutta joko Teslan auton tai Teslan osakkeen omistaja joutuu väistämättä pettymään koska molempien odotus ilmaisesta ja samaan aikaan maksullisesta softalisenssistä ei voi toteutua samassa todellisuudessa.

    En ole tutustunut tuohon osakesijoittajan näkökulmaan ollenkaan. Eikö kuitenkin Teslan vahva softaosaaminen näy auton toteutuksessa selvästi? Osakkeen arvostus softapuolen ansioista ei kai välttämättä tarkoita, että Tesla myy softalisenssejä vaan voihan se kaiketi tarkoittaa, että softaosaaminen on tärkeä kilpailutekijä Teslan hyväksi?

    Niin tai näin, en jättäisi Teslaa ostamatta siksi, että pelkäisin mahdollisesti tulevia lisenssimaksuja.

    Perinnevalmistajat näyttävät tekevän perinneautoja, joissa on sähkömoottori polttomoottorin tilalla. Muuten ovat yhtä tylsiä kuin ennenkin. Teslan viehätys on siinä, että sähköinen voimalinja on hyvä ja että autossa on muutenkin innovatiivisia ja käyttökelpoisia ominaisuuksia. Ja pitkiä matkoja ajaessa Teslan latausasemat tekevät matka-ajosta helppoa ja nopeaa.

      
  • @Josef kirjoitti:
    Paljon puhutaan siitä, että autot sitä ja tätä netin kautta.

    Mutta miten se auto sinne nettiin oikein pääsee.
    Onko autossa oma liittymä (sim-kortti), jonka joku maksaa vai oman älypuhelimen kautta.

    Ei minun navi varoita ruuhkista, tietöistä tai eläimistä, koska ei siinä ole nettiä.

    Tesla on nettiin kytketty autossa olevan SIM-kortin kautta, jonka avulla auto on yhteydessä Teslan pilveen. Tällainen "perusyhteys" on maksuton. Kuskilla on omien sovellustensa käyttämistä varten kaksi vaihtoehtoa: oman puhelimen mobiilitukiasemaa voi käyttää nettiyhteyteen kytkemällä auton wifillä oman puhelimen mobiilitukiasemaan. Toinen vaihtoehto on maksaa 10,- kuukaudessa ns. Premium Connectivitystä, jolloin auton oma nettiyhteys on käytettävissä omiin sovelluksiin.

    Minulla on kotona ja työpaikalla wifi, joka "yltää" autoon saakka ja auto kytkeytyy niihin automaattisesti. Softapäivityksien lataaminen edellyttää wifi-yhteyttä. Ajaessakin voi ladata, kun pitää puhelimen tukiasemana. Päivityksen asentamisen aikana autoa ei voi käyttää. Asentamisen aikana auton ei tarvitse olla wifiin yhteydessä.

    Teslassa on Chromium-softaan perustuva internet-selain, jolla voi selata nettiä kuten PC:llä, mutta auton selain toimii hitaammin kuin PC:llä tai puhelimella selatessa.

      
  • muokattu 16.05.2022 15:51

    @Josef kirjoitti:
    Ei minun navi varoita ruuhkista, tietöistä tai eläimistä, koska ei siinä ole nettiä.

    Minulla on yli 10-vuotiaassa autossa kovin kompelösti käytettävä nettikin, kojetauluun integroitua selainta myöten, mutta näihin varoituksiin ei tarvita kuin RDS radio. Liikenneinfo tarjotaan navigaattorille radion TMC infon kautta.

    Mökkimatkalla joko napsautan tutun reitin naviin tai kaupungista hieman etäännyttyäni etsin suoraan kaikki valtatien 20 ilmoitukset. Ensimmäisenä on yleensä Tulliväylän ruuhkatilanne Oulun päässä, toinen vakioilmoitus on Pintamolla konkoilevat sarvipäät. Niiden väliset ilmoitukset ovat minulle kiinnostavia. Tässä on porokelloon verrattuna se etu, että se varoittaa sarvipäiden lisäksi muistakin ilmiöistä.

      1
  • muokattu 16.05.2022 16:23

    @M880 kirjoitti:
    Yhtäältä totta, toisaalta esimerkiksi ne Stellantiksen kaavailemat uudet voitot tarkoittavat samalla että kuluttaja maksaa jatkuvasti, ja yhteensä enemmän.

    Tätä samaa softalaskutuksen kehitystä on kerrottu jo pitkän aikaa osana Teslan korkean arvostuskertoimen perusteeksi. Jos analyytikoiden autotehtaille arvioima tuleva softaliikevaihto jaetaan lähitulevaisuudessa valmistuvien autojen lukumäärällä, siitä tulee auton omistajan kannalta ikävän suuri numero autoa kohden.

    Sitähän en tiedä, mikä tässä antaa periksi, ilmaiset päivitykset vai tuottotavoitteet?

    Ei siinä ole mitään pahaa, mutta kun "kaikki" siirtyy kk-hinnoitteluksi niin kyllä se alkaa kuluttajan kukkarossa näkyä. En minä kovin mielelläni maksaisi vaikkapa parkkitutkasta kuukausimaksua, jos sen voi ostaa kerralla auton mukana.

    BTDT. Ihastuksissamme katsoimme vaimoni uuden auton minun vanhan autoni ajopäiväkirjan ja polttoainetilanteen seuranta-applikaatioita selvästi laajemmasta MercedesMe valikoimasta kavereille brassailtavien fantsujen ominaisuuksien tarjontaa. Itsensä pysäköivä ja itseään moottoritienopeudella ohjaava auto osaa kyllä ajaa itsensä myös parkkiruutuun ja sieltä pois samaa operaatiota viereisessä ruudussa tekevään Teslaan osumatta ja ison punaisen nokilekan lipuminen parkkiruutuun käsin koskematta on aivan varmasti näyttävä mediastuntti.

    Mutta onko se oikeasti muutaman euron kuukausimaksun arvoinen? Meille ei ole, koska viereen osuu vielä niin usein jokin muu kuin Summon-toiminnolla varustettu Tesla, että oma auto säilyy siistimpänä kun pysäköi suosiolla vähän kauemmas. Eli lisenssi jäi lunastamatta, kuten monta muutakin sinänsä ihan näppärää ominaisuutta.

    Isompaan parkkiruutuun auto saa toki pysäköidä itsensä automaaatilla, jos autossa istuva kuski sitä haluaa. Minä en tosin uskalla käyttää tätäkään ominaisuutta, koska auton tilannekuva on jo lähialueella niin pajon parempi kuin minulla, että se pystyy käyttämään selvästi minua tiukempia toleransseja. Minä en uskalla istua kyydissä katsomassa, kun auto vetää itsensä alle 10 sentin toleransseilla ahtaaseen parkkiruutuun minulle sokeassa kulmassa olevien esteiden väliin. Onneksi auto osaa veivata itsensä myös ulos siitä parkkiruudusta jos vaimoni on sen siihen käskenyt pysäköityä ja kuski vaihtuu tauolla.

    Koska tuottojen ennustetaan kasvavan, lienee selvää että näennäisen edullisesta kk-hinnasta huolimatta elinkaarikustannus kasvaa.

    Tai vaihtoehtoisesti maksavien uusia ominaisuuksia ostavien asiakkaiden määrä kasvaa? Ainakaan toistaiseksi näitä ohjelmallisia ominaisuuksia ei käsittääkseni ole muutettu taannehtivasti maksulliseksi, kuten HybridRuleskin meitä muistuttaa.

    Ja mikä on tällaisen PSaaS (Parking Sensor as a Service) tuettu käyttöaika? Loppuuko sen ylläpito ja toimivuus vaikkapa 10v kohdalla, koska valmistaja katsoo että ajoneuvon käyttöikä on nyt täynnä, eikä vanhoja laitteistoja enää tueta?

    Tämä kodin elektroniikkaa selvästi pidempi elinkaariodotus on autoelektroniikan ja -softan hankaluus, joka tekee aika herkästi autoista jo markkinoille tullessaan vanhanaikaisia. Projektin käynnistyessä ei uskalleta ottaa vähän ennen auton esittelyä aikataulutettua softaplatformia, ettei ulkoinen riippuvuus varmasti viivästytä automallin esittelyä.

    @HybridRules kirjoitti:
    Eikö kuitenkin Teslan vahva softaosaaminen näy auton toteutuksessa selvästi? Osakkeen arvostus softapuolen ansioista ei kai välttämättä tarkoita, että Tesla myy softalisenssejä vaan voihan se kaiketi tarkoittaa, että softaosaaminen on tärkeä kilpailutekijä Teslan hyväksi?

    Jos Teslan arvostustaso perustuisi pelkästään kilpailuetuun, silloin Teslan arvostuksen yläraja olisi suunnilleen siinä, että Tesla omistaa yksin koko automarkkinan ja muut valmistajat kuolevat pois. Se hintataso ylittyi jo, eli odotuksena on nimenomaan kasvava softa- ja lisenssilaskutus.

    Minäkin voisin maksaa jotain huoltosopimuksesta, jonka nojalla vaikkapa häiriötapauksessa joko minä tai auto itse voisi pyytää diagnostiikkaa, vikakoodien analyysiä ja auton eri kontrollerien softaversioiden vertailua ja tarvittaessa päivitystä ja lopuksi minulle raportti havainnoista. Helpompaahan se olisi kuin soittaa MB-Osalle ja tilata aikaa seuraavaksi päiväksi. Tässä on sama riski kuin Pohjanmaalla on vähän kaikessa: liika on liikaa, mutta kohtuus on liian vähän :smiley:

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Yhtäältä totta, toisaalta esimerkiksi ne Stellantiksen kaavailemat uudet voitot tarkoittavat samalla että kuluttaja maksaa jatkuvasti, ja yhteensä enemmän.

    Tätä samaa softalaskutuksen kehitystä on kerrottu jo pitkän aikaa osana Teslan korkean arvostuskertoimen perusteeksi. Jos analyytikoiden autotehtaille arvioima tuleva softaliikevaihto jaetaan lähitulevaisuudessa valmistuvien autojen lukumäärällä, siitä tulee auton omistajan kannalta ikävän suuri numero autoa kohden.

    Sitähän en tiedä, mikä tässä antaa periksi, ilmaiset päivitykset vai tuottotavoitteet?

    Ei siinä ole mitään pahaa, mutta kun "kaikki" siirtyy kk-hinnoitteluksi niin kyllä se alkaa kuluttajan kukkarossa näkyä. En minä kovin mielelläni maksaisi vaikkapa parkkitutkasta kuukausimaksua, jos sen voi ostaa kerralla auton mukana.

    BTDT. Ihastuksissamme katsoimme vaimoni uuden auton minun vanhan autoni ajopäiväkirjan ja polttoainetilanteen seuranta-applikaatioita selvästi laajemmasta MercedesMe valikoimasta kavereille brassailtavien fantsujen ominaisuuksien tarjontaa. Itsensä pysäköivä ja itseään moottoritienopeudella ohjaava auto osaa kyllä ajaa itsensä myös parkkiruutuun ja sieltä pois samaa operaatiota viereisessä ruudussa tekevään Teslaan osumatta ja ison punaisen nokilekan lipuminen parkkiruutuun käsin koskematta on aivan varmasti näyttävä mediastuntti.

    Mutta onko se oikeasti muutaman euron kuukausimaksun arvoinen? Meille ei ole, koska viereen osuu vielä niin usein jokin muu kuin Summon-toiminnolla varustettu Tesla, että oma auto säilyy siistimpänä kun pysäköi suosiolla vähän kauemmas. Eli lisenssi jäi lunastamatta, kuten monta muutakin sinänsä ihan näppärää ominaisuutta.

    Isompaan parkkiruutuun auto saa toki pysäköidä itsensä automaaatilla, jos autossa istuva kuski sitä haluaa. Minä en tosin uskalla käyttää tätäkään ominaisuutta, koska auton tilannekuva on jo lähialueella niin pajon parempi kuin minulla, että se pystyy käyttämään selvästi minua tiukempia toleransseja. Minä en uskalla istua kyydissä katsomassa, kun auto vetää itsensä alle 10 sentin toleransseilla ahtaaseen parkkiruutuun minulle sokeassa kulmassa olevien esteiden väliin. Onneksi auto osaa veivata itsensä myös ulos siitä parkkiruudusta jos vaimoni on sen siihen käskenyt pysäköityä ja kuski vaihtuu tauolla.

    Koska tuottojen ennustetaan kasvavan, lienee selvää että näennäisen edullisesta kk-hinnasta huolimatta elinkaarikustannus kasvaa.

    Tai vaihtoehtoisesti maksavien uusia ominaisuuksia ostavien asiakkaiden määrä kasvaa? Ainakaan toistaiseksi näitä ohjelmallisia ominaisuuksia ei käsittääkseni ole muutettu taannehtivasti maksulliseksi, kuten HybridRuleskin meitä muistuttaa.

    Ja mikä on tällaisen PSaaS (Parking Sensor as a Service) tuettu käyttöaika? Loppuuko sen ylläpito ja toimivuus vaikkapa 10v kohdalla, koska valmistaja katsoo että ajoneuvon käyttöikä on nyt täynnä, eikä vanhoja laitteistoja enää tueta?

    Tämä kodin elektroniikkaa selvästi pidempi elinkaariodotus on autoelektroniikan ja -softan hankaluus, joka tekee aika herkästi autoista jo markkinoille tullessaan vanhanaikaisia. Projektin käynnistyessä ei uskalleta ottaa vähän ennen auton esittelyä aikataulutettua softaplatformia, ettei ulkoinen riippuvuus varmasti viivästytä automallin esittelyä.

    @HybridRules kirjoitti:
    Eikö kuitenkin Teslan vahva softaosaaminen näy auton toteutuksessa selvästi? Osakkeen arvostus softapuolen ansioista ei kai välttämättä tarkoita, että Tesla myy softalisenssejä vaan voihan se kaiketi tarkoittaa, että softaosaaminen on tärkeä kilpailutekijä Teslan hyväksi?

    Jos Teslan arvostustaso perustuisi pelkästään kilpailuetuun, silloin Teslan arvostuksen yläraja olisi suunnilleen siinä, että Tesla omistaa yksin koko automarkkinan ja muut valmistajat kuolevat pois. Se hintataso ylittyi jo, eli odotuksena on nimenomaan kasvava softa- ja lisenssilaskutus.

    Minäkin voisin maksaa jotain huoltosopimuksesta, jonka nojalla vaikkapa häiriötapauksessa joko minä tai auto itse voisi pyytää diagnostiikkaa, vikakoodien analyysiä ja auton eri kontrollerien softaversioiden vertailua ja tarvittaessa päivitystä ja lopuksi minulle raportti havainnoista. Helpompaahan se olisi kuin soittaa MB-Osalle ja tilata aikaa seuraavaksi päiväksi. Tässä on sama riski kuin Pohjanmaalla on vähän kaikessa: liika on liikaa, mutta kohtuus on liian vähän :smiley:

    Onko sinulla antaa joku lähde tiedolle Teslan arvostustasosta tulevien softalisenssien myynnin pohjalta. Onko muuten kysymys Teslan softan lisenssioimisesta muille autonvalmistajille vai siitä, että kuluttajilta halutaan lisenssimaksuja?

    Nythän esim. Mobileye on softatalo, joka myy softalisenssejä autonvalmistajille. Teslassa ei ole BirdEye-näkymää siksi, että Tesla ei ole halunnut ostaa siihen lisenssiä, kuten muut sitä käyttävät ovat tehneet. Toisaalta se softa on patentilla suojattu kuulemma. Teslan kameratkaan kylläkään eivät tue sitä suoraan, koska eteenpäin katsovat kamerat ovat ylhäällä tuulilasissa eikä niihin siis saa näkymää ihan auton keulan edestä alhaalta. Tesla on kuitenkin ilmoittanut tekevänsä vektorinäkymän, joka jollain lailla toteuttaa saman asian.

    Kun FSD-on valmis, se perustuu edullisen hintaiseen kameratekniikkaan ja markkinoilla saattaa olla montakin autonvalmistajaa, jotka mieluummin ostavat lisenssin Teslalta kuin tekevät koko kehitystyön itse. Pelkkä arvaus, ei ole minulla esittää lähteitä näille ajatuksille.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Ei minun navi varoita ruuhkista, tietöistä tai eläimistä, koska ei siinä ole nettiä.

    Minulla on yli 10-vuotiaassa autossa kovin kompelösti käytettävä nettikin, kojetauluun integroitua selainta myöten, mutta näihin varoituksiin ei tarvita kuin RDS radio. Liikenneinfo tarjotaan navigaattorille radion TMC infon kautta.

    Mökkimatkalla joko napsautan tutun reitin naviin tai kaupungista hieman etäännyttyäni etsin suoraan kaikki valtatien 20 ilmoitukset. Ensimmäisenä on yleensä Tulliväylän ruuhkatilanne Oulun päässä, toinen vakioilmoitus on Pintamolla konkoilevat sarvipäät. Niiden väliset ilmoitukset ovat minulle kiinnostavia. Tässä on porokelloon verrattuna se etu, että se varoittaa sarvipäiden lisäksi muistakin ilmiöistä.

    Onko sinun tai rouvan autossa nettiselain, jolla voi esim. lukea iltasanomien verkkolehden? Minua vain kiinnostaa, onko muissa autoissa oikea nettiselain ja sellainen näyttö, jolle sen voi avata. Internet-yhteys sinänsähän on ollut monissa autoissa jo kauan mahdollinen.

      
  • Jos jotakuta kiinnostaa, millaisia softapäivityksiä Tesla on tarjonnut sen kahden vuoden aikana, kun minulla on ollut Model X, niin ohessa linkkejä. Päivityskuvauksissa on mainittu, mitä malleja se koskee ja millä markkina-alueella mikäkin päivitys on ollut ladattavissa.

    Minulle tuli ensimmäinen päivitys (2020.28.1) ladattavaksi 10.07.2020 eli ihan Tesla-asiakkuuden alkumetreillä:

    https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2020.28.1/release-notes

    Tällä hetkellä minulla on 27.04.2022 ladattu päivitys, jonka versionumero on 2022.12.3.2. ja julkaistuja päivityksiä, jotka eivät vielä ole tulleet minulle saakka, näyttää olevan muutama odottamassa.

    Yllä olevan linkin kautta voi selata päivitysten release noteja, jos asia kiinnostaa,

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Onko sinulla antaa joku lähde tiedolle Teslan arvostustasosta tulevien softalisenssien myynnin pohjalta. Onko muuten kysymys Teslan softan lisenssioimisesta muille autonvalmistajille vai siitä, että kuluttajilta halutaan lisenssimaksuja?

    Luin aiheesta sijoitusaiheisella foorumilla esitetyn laskelman talven aikana. Tarkkaa viitettä en voi valitettavasti antaa, koska olen ikäni vuoksi siirtynyt jo puolustuspeliin, jossa en seuraa kasvuosakkeita lainkaan ja Teslaakin vain puhtaasti uteliaisuudesta ja hyvin etäältä.

    Tesla ei ole pelkkä autofirma, mutta jotain voi päätellä tulevista odotuksista siitäkin, että P/E luvun mukaan Teslan osakkeen ostaja joutuu maksamaan Teslan tienaamasta yhdestä dollarista noin 20x sen mitä Daimlerin tai BMW:n ja 10x sen mitä Toyotan ostaja maksaa oman yrityksensä tienaamasta dollarista.

      
  • muokattu 17.05.2022 11:23

    @HybridRules kirjoitti:
    Onko sinun tai rouvan autossa nettiselain, jolla voi esim. lukea iltasanomien verkkolehden? Minua vain kiinnostaa, onko muissa autoissa oikea nettiselain ja sellainen näyttö, jolle sen voi avata. Internet-yhteys sinänsähän on ollut monissa autoissa jo kauan mahdollinen.

    Vuoden 2012 W212:ssani on. Selailu on vaan niin köpelö käyttää, että aika harvalle se täyttää "selaimen" tunnusmerkistöä. Mutta kyllä se parkkipaikalla ennalta ohjelmoidut kirjanmerkit osaa hakea siedettävin ponnistuksin. Mutta jos valita saa, mieluummin kysyn apuja Androidin puheohjauksella.

    Pitäisipä muuten kokeilla, voisiko tuolla kiertää vaikkapa youtuben kautta Mersun kojetaulussa esitettävän liikkuvan kuvan eston ajon aikana? W211 salli videomateriaalin kojetaulunäytössä vain yhtä bittiä kääntämällä, mutta W212 konfiguraatio ei sitä enää tarjoa. Videot saa kyllä näyttöön kun huijaa AV-järjestelmää luulemaan auton olevan paikallaan, mutta en jaksanut lähteä protoilemaan tätä, koska tiedossa on jo ikävä sivuvaikutus kun samalla navi menettää auton nopeus- ja matkatiedon, jota käytetään satelliittinavigoinnin tukena katvealueilla. Tehtaan speksissä oleva auto osaa ohjata kilometrien tunnelissa maan alla oikeisiin risteyksiin koska auton oma matkan mittaus on siihen riittävän tarkkaa.

    En ihmettele, ettei autossa ollut minua iäkkäämmän edellisen omistajan jäljiltä yhtään ainoaa kirjanmerkkiä. Jo puhelimen paritus vaatii lisäkilkkeitä, koska auto jäi jo vanhan kommunikaatiotekniikkansa vangiksi. Auto vaatii ns. Dial-up profiilin (DUN) eikä se osaa nyky-Androidien tukemaa Personal Area Network (PAN) bluetooth profiilia. Auton päivittäminen olisi vaikeampaan, joten puhelimeen pitää ensin asentaa DUN-profiilia tukeva softa, joka opettaa Androidille sellaisen Bluetooth-murteen, jota vanha autokin osaa. Sen jälkeen selaimen käyttö on asetetuilla kirjanmerkeillä jotenkuten mahdollista.

    Uudemmasta S213 mallista on koko selaintoiminto poistettu kokonaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Varmuuden vuoksi totean, että Teslan päivitykset eivät ainakaan toistaiseksi maksa mitään.

    Aivan. Siitä huolimatta Teslan osakkeen arvostusta perustellaan jatkuvasti softakaupalla. Jokin tässä yhtälössä ei täsmää, joten joko arvostustasoon tulee korjaus tai päivityksille hinta. En edes lähde arvailemaan kumpi on todennäköisempi?

    Teslan OTA-päivitykset eivät ole bling-blingiä, jotta voisi sanoa päivityksiä tulevan vaan niissä on oikeasti sisältöä.

    OTA päivitys on sinänsä varsin hyvä parannus. Kun 100.000 autoa on ilmoittanut OTAna telemetriatiedon, joka indikoi saman softabugin tunnistimia vahtivassa kontrollerissa, on järjetöntä pakottaa ne 100.000 autoa korjaamolle asentajan johdon päästä päivitettäväksi, kun saman päivityksen voi paljon kätevämmin downloadata autoihin radioteitse.

    Ongelmana tässä on kustannusten jako. Niin kauan kun päivitykset tehdään korjaamolla, on varmaa että omistaja saa itse valita maksaako päivityksestä vai ei. Jos auto lakkaa toimimasta, niin eihän sille vaihtoehtoa tietenkään ole. OTA päivitys ei menetelmänä suoraan pakota toimintatavan muutokseen, mutta se mahdollistaa kk-maksullisen järjestelmän luomisen, jossa valmistaja ylläpitää auton softaa tietokoneiden ja puhelinten tapaan.

    Jäljet pelottavat.

    Eihän puhelimien ja Windowsin päivitykset ole maksullisia?

    Tesla potkittiin ulos S&P 500:n vastuullisuus­indeksistä

    https://www.hs.fi/talous/art-2000008827070.html

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Varmuuden vuoksi totean, että Teslan päivitykset eivät ainakaan toistaiseksi maksa mitään.

    Aivan. Siitä huolimatta Teslan osakkeen arvostusta perustellaan jatkuvasti softakaupalla. Jokin tässä yhtälössä ei täsmää, joten joko arvostustasoon tulee korjaus tai päivityksille hinta. En edes lähde arvailemaan kumpi on todennäköisempi?

    Teslan OTA-päivitykset eivät ole bling-blingiä, jotta voisi sanoa päivityksiä tulevan vaan niissä on oikeasti sisältöä.

    OTA päivitys on sinänsä varsin hyvä parannus. Kun 100.000 autoa on ilmoittanut OTAna telemetriatiedon, joka indikoi saman softabugin tunnistimia vahtivassa kontrollerissa, on järjetöntä pakottaa ne 100.000 autoa korjaamolle asentajan johdon päästä päivitettäväksi, kun saman päivityksen voi paljon kätevämmin downloadata autoihin radioteitse.

    Ongelmana tässä on kustannusten jako. Niin kauan kun päivitykset tehdään korjaamolla, on varmaa että omistaja saa itse valita maksaako päivityksestä vai ei. Jos auto lakkaa toimimasta, niin eihän sille vaihtoehtoa tietenkään ole. OTA päivitys ei menetelmänä suoraan pakota toimintatavan muutokseen, mutta se mahdollistaa kk-maksullisen järjestelmän luomisen, jossa valmistaja ylläpitää auton softaa tietokoneiden ja puhelinten tapaan.

    Jäljet pelottavat.

    Eihän puhelimien ja Windowsin päivitykset ole maksullisia?

    Tesla potkittiin ulos S&P 500:n vastuullisuus­indeksistä

    https://www.hs.fi/talous/art-2000008827070.html

    Vaikka kommentoit minun kommenttiin, joka oli ihan eri aiheesta, niin en osaa tuohon uutisen ottaa kantaa. Kai S&P 500:lla on omat kotkotuksensa ja politiikkansa. Ovatko muut autonvalmistajat edelleen mukana listalla?

      
  • muokattu 19.05.2022 18:31

    Perinteiset katkaisimet on korvattu kymmenellä pienellä interaktiivisella kytkimellä, joiden näyttöä ja sisältöä voi muuttaa mieleisekseen.

    image

    image

    Renault
    Malli: Scenic Vision

    Teho: 160 kW (218 hv) + polttokenno 15 kW

    Akku: 40 kWh

    Mitat: 4 490x1 900x1 590 mm (pxlxk)

    Akseliväli: 2 835 mm

    Omamassa: 1 700 kg

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/91118cb6-62a2-4db8-8332-34c31114f6bd?ref=ampparit:321a

    https://tekniikanmaailma.fi/renault-paljasti-keskikokoisen-tila-auton-palaavan-mallistoon-esitteli-nakemyksensa-katumaasturimaisemmasta-ja-sahkomoottorilla-varustetusta-scenicista/?shared=1236534-53cf516d-500

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit