Hybridi ja pakkanen

25 kommenttia

Oletetaan, että ajoakku on täysin ladattu ja lähden moottoritienopeuksilla 30 asteen pakkasessa yön yli ulkona seisseellä hybridillä liikkeelle. Olen ajannut kolmisenkymmentä km, akku on tyhjä ja polttomoottori käynnistyy. Mitä tapahtuu??

  
  • Matka jatkuu.

      
  • Jos on 30 pakkasta, niin kyllä se lataushybridikin käynnistyy (siis sen polttomoottori) saman tien kun lähdet liikkeelle. Saattaa vaan olla haasteellista löytää olosuhdetta jossa olisi 30 astetta pakkasta jossain moottoritien lähistöllä. Torniossa voi ehkä kerran kymmenessä vuodessa tuollainen olosuhde olla. Pohjoisempana voi pakkaslukema täyttyä muutaman kerran vuodessa, mutta moottoritietä ei ole lähimaillakaan.

      
  • Mie oon nähnyt, kun lataushybridiin on asennettu lohko- ja sisätilalämmitin...
    Yritin miettiä miksi, mutta en keksinyt mitään järkevää syytä.

      
  • muokattu 02.04.2023 19:17

    Esilämmityksestä on aina hyötyä, oli käyttövoima mikä hyvänsä. Turvallisuus ennen kaikkea, pitäisi olla kaikkien mielessä ennen ajoon lähtöä. Lämpimästä tallista ei aina pääse liikenteeseen. :smile:

    https://www.lumme-energia.fi/blogi/lammitatko-autosi-oikein

      1
  • @Turussa kirjoitti:
    Oletetaan, että ajoakku on täysin ladattu ja lähden moottoritienopeuksilla 30 asteen pakkasessa yön yli ulkona seisseellä hybridillä liikkeelle. Olen ajannut kolmisenkymmentä km, akku on tyhjä ja polttomoottori käynnistyy. Mitä tapahtuu??

    Kuinka moni hybridi lähtee liikkeelle tuossa kelissä ilman polttista, kuinka moni hybridi kulkee moottoritienopeutta akulla edes kesällä. Mutta vastauksena, kurvaat Auran absille lataamaan ja kahville.

      1
  • BMW 530e (330e) koki moottorivaurioita kun sähköllä ajettiin kotoa moottoritien rampille ja siitä nilkka suoraksi ja kone käynnistyi ekaa kertaa jääkylmänä.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    BMW 530e (330e) koki moottorivaurioita kun sähköllä ajettiin kotoa moottoritien rampille ja siitä nilkka suoraksi ja kone käynnistyi ekaa kertaa jääkylmänä.

    Ihan mielenkiinnosta kyselen, että millaisia moottorivaurioita syntyi?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Esilämmityksestä on aina hyötyä, oli käyttövoima mikä hyvänsä. Turvallisuus ennen kaikkea, pitäisi olla kaikkien mielessä ennen ajoon lähtöä. Lämpimästä tallista ei aina pääse liikenteeseen. :smile:

    https://www.lumme-energia.fi/blogi/lammitatko-autosi-oikein

    Esilämmitys polttomoottorille, jonka jälkeen polttomoottori viilennetään sähköajolla, jonka jälkeen polttomoottori käynnistyy.
    Niin mitä siinä esilämmitetään. Sähköyhtiön tulosta ja harakoita?

      
  • Sitä minä vain, että jos ja kun moottoritienopeuksilla talvella (Lapissa 100km rajoitus talvella kaikilla pääteillä) polttomoottori pärähtää käyntiin, miten se kohmeinen öljy oikein virkistyy voitelemaan.
    Voi olla, että Tårneåälv lauhduttaa Torniossa, mutta idempänä on suht usein -30C, siis talvella.

      
  • @Turussa kirjoitti:
    Sitä minä vain, että jos ja kun moottoritienopeuksilla talvella (Lapissa 100km rajoitus talvella kaikilla pääteillä) polttomoottori pärähtää käyntiin, miten se kohmeinen öljy oikein virkistyy voitelemaan.
    Voi olla, että Tårneåälv lauhduttaa Torniossa, mutta idempänä on suht usein -30C, siis talvella.

    5W öljy, pumpattavuus -35°C, 10W -30°C.

      2
  • @hrai kirjoitti:

    @Turussa kirjoitti:
    Sitä minä vain, että jos ja kun moottoritienopeuksilla talvella (Lapissa 100km rajoitus talvella kaikilla pääteillä) polttomoottori pärähtää käyntiin, miten se kohmeinen öljy oikein virkistyy voitelemaan.
    Voi olla, että Tårneåälv lauhduttaa Torniossa, mutta idempänä on suht usein -30C, siis talvella.

    5W öljy, pumpattavuus -35°C, 10W -30°C.

    Lisäksi nykyöljyjen kalvon pitäisi pysyä pitkään. Ennen kalvo oli valunut pois ennen kylmästarttia ja moottori pyöri kuivana.

      
  • @hrai kirjoitti:
    5W öljy, pumpattavuus -35°C, 10W -30°C.

    0W (pumpattavuus -40°C) - tätähän ne on jo vuosikaudet käyttäneet

      2
  • Onko siis niin, että lataushybridi uudistaa koko ajattelun polttomoottorin esilämmityksen tarpeesta, eli poistaa sen... ;)

      
  • Vastauksena provosoivaan kysymykseen: polttiksen esilämmityksen tarpeesta on puhuttu vuosikymmenet. Mutta onko joku nähnyt luotettavan vertailututkimuksen aiheesta? Nykymoottoreilla ja nykyöljyillä? Niinpä.

    Mitä tulee hybrideihin niiden polttomoottoreiden käyttösyklit ja käyttömäärät ovat takuulla erilaisia kuin mihin on totuttu. Monella hybridillä, mm. omallani, polttomoottorin käyttötunnit ovat verraten vähäisiä. Käyttämättömyyskin ainakin teoriassa aiheuttaa korroosioita moottorin sisällä. Toisaalta vähäinen käyttö antaa eliniälle lisää kalenteriaikaa.

    Joka tapauksessa oma tapani on ennen moottoritielle, tms. tuloa pakkokäynnistää polttis rauhallisemmassa vauhdissa. Tämä on aika helppoa. Toisin sanoen akkujen energian voi käyttää pidemmällä matkalla valitsemallaan pätkällä.

      
  • @Josef kirjoitti:
    Onko siis niin, että lataushybridi uudistaa koko ajattelun polttomoottorin esilämmityksen tarpeesta, eli poistaa sen... ;)

    Esilämmitys ei ole täydellinen ratkaisu mihinkään, joten nykyaikaisesti ajatellen se on järjetön, kuten vaikka tuulivoima. Mutta vanhanaikaisesti osiin pilkkomalla asia voi saada ajateltavaa.

    Moottorit käynnistyvät nykyisin lähes kaikissa Suomen pakkasissa tuosta vain ja normaalipakkasilla taitaa voitelukin pelata eikä käynnistys vastaa enää tankillisen ajoa kulumisen kannalta. Esilämmityksellä saa moottorin ja osan voimansiirtoa vähäkitkaisemmaksi ja moottori lämpenee nopeammin siirtyen normaalipalotapahtumaan eli polttoainetta säästyy. Kilowattitunti vähäpäästöistä sähköä esilämmitykseen parantaa myös ilmanlaatua kummasti.

      2
  • @Late1969 kirjoitti:

    Lisäksi nykyöljyjen kalvon pitäisi pysyä pitkään. Ennen kalvo oli valunut pois ennen kylmästarttia ja moottori pyöri kuivana.

    Se kalvon pysyvyys tässä lataushybridijutussa se suurin ongelma ehkä onkin. Jos polttomoottori on käynnistymättä viikkoja (joskus jopa kuukausia) pelkän sähköajon vuoksi, niin kalvoa ei välttämättä enää ole kun sitä tarvittaisiin.
    Kehitys on tuollakin alueella kehittynyt. Bemarin ensimmäisen generaation lataushybrideissä (koska allekirjoittaneella ei ole omakohtaista kokemusta muun merkin plugareista) en havainnut aikaan (tai polttomoottorin käyttämättömyyteen) perustuvia pakkokäynnistyksiä ja huhupuheiden mukaan tämä aiheutti ongelmia ainakin siinä suhteessa, että kondensoitunut vesi ei poistunut öljystä ja öljy "harmaantui" näissä meidän olosuhteissa huomattavasti auton ilmoittamaa öljynvaihtoväliä nopeammin. Toisen generaation plugarit oli jo paremmin ohjelmoituja tuonkin suhteen, eli jossain välissä (kun tietyt ehdot täyttyvät) auto käynnistää itsensä ja pyrkii käyttämään polttomoottorin lämpimäksi vaikka ajoakustossa olisikin kapasiteettia sähköllä ajamiseen. Joka tapauksessa varsinkin näissä plugareissa kannattaa pysyä niissä valmistajan suosittelemissa öljyissä (jos vaikka jotain "välivaihtoja" haluaakin suorittaa), siis ei ainakaan viskositeettia/laatua tulisi muutella omatoimisesti juurikin tuon kalvon pysymisen kannalta.

      1
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    Lisäksi nykyöljyjen kalvon pitäisi pysyä pitkään. Ennen kalvo oli valunut pois ennen kylmästarttia ja moottori pyöri kuivana.

    Se kalvon pysyvyys tässä lataushybridijutussa se suurin ongelma ehkä onkin. Jos polttomoottori on käynnistymättä viikkoja (joskus jopa kuukausia) pelkän sähköajon vuoksi, niin kalvoa ei välttämättä enää ole kun sitä tarvittaisiin.
    Kehitys on tuollakin alueella kehittynyt. Bemarin ensimmäisen generaation lataushybrideissä (koska allekirjoittaneella ei ole omakohtaista kokemusta muun merkin plugareista) en havainnut aikaan (tai polttomoottorin käyttämättömyyteen) perustuvia pakkokäynnistyksiä ja huhupuheiden mukaan tämä aiheutti ongelmia ainakin siinä suhteessa, että kondensoitunut vesi ei poistunut öljystä ja öljy "harmaantui" näissä meidän olosuhteissa huomattavasti auton ilmoittamaa öljynvaihtoväliä nopeammin. Toisen generaation plugarit oli jo paremmin ohjelmoituja tuonkin suhteen, eli jossain välissä (kun tietyt ehdot täyttyvät) auto käynnistää itsensä ja pyrkii käyttämään polttomoottorin lämpimäksi vaikka ajoakustossa olisikin kapasiteettia sähköllä ajamiseen. Joka tapauksessa varsinkin näissä plugareissa kannattaa pysyä niissä valmistajan suosittelemissa öljyissä (jos vaikka jotain "välivaihtoja" haluaakin suorittaa), siis ei ainakaan viskositeettia/laatua tulisi muutella omatoimisesti juurikin tuon kalvon pysymisen kannalta.

    Merimoottoreissa automatiikka pyöräyttää moottoria sopivin väliajoin, jos se ei ole muutoin käytössä. Esivoiteluöljypumppu käy vielä useammin ja pitää moottorin voideltuna, mutta ilman pyöräytystä laakerit kuluisivat laivan tärinässä epätasaisesti. Mitenkähän on hybridien kanssa, jos moottori tärisee jatkuvasti ilman voitelua ja asennonvaihtoa.

      
  • muokattu 20.04.2023 09:17

    Voin kertoa oman itselataavan hybridin toiminnasta pakkasessa. Ykkösprioriteetti autolla on selvästi saada moottori mahdollisimman nopeasti lämpimäksi. Siinä vaiheessa ei paljoa lämpöä puhalleta matkustamoon, sähkövastuksista huolimatta, eikä bensaa säästellä. Kun moottori on suunnilleen normaalissa lämpötilassa noin 3-4 km ajon jälkeen, alkaa matkustamon lämmitys toden teolla, eikä siinäkään vaiheessa paljoa bensaa säästellä. Alkumatkasta moottori kuluttaa bensaa jopa kaasupoljin ylhäällä moottorijarrutuksella ajettaessa. Reilu vuosi sitten pakkanen käväisi hetken 30 asteessa jolloin polttomoottorin ekaan sammumiseen maantieajossakin meni 30 km. Kaupunkiajo sähköllä noin kylmässä oli mahdollista vain hetken aikaa maantieltä tulon jälkeen mutta muuten auto oli sitä mieltä että lämpöä pitää tuottaa jolloin polttomoottori käy koko ajan ja bensankulutus on suurempaa kuin normaalisti.

    Normaalisti auton voi laittaa käynnistettäessä "sähköajotilaan", jolloin autolla voi varovasti kaasua painaen ajaa vähän matkaa sähköllä polttomoottorin käynnistymättä mutta jos pakkasta on esim. 25 astetta niin polttomoottori käynnistyy välittömästi eikä auton edes pieni siirto sähköllä onnistu.

      
  • Jatketaanpa vielä oman itselataavan hybridin "järjettömästä" kulutuksesta viileässä tai kylmässä, kun lähdetään liikkeelle kylmällä autolla. Sillä on selvästi taloudellisempaa (l/100km) ajaa 110 lasissa 20 km kuin 10 km kuuttakymppiä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Jatketaanpa vielä oman itselataavan hybridin "järjettömästä" kulutuksesta viileässä tai kylmässä, kun lähdetään liikkeelle kylmällä autolla. Sillä on selvästi taloudellisempaa (l/100km) ajaa 110 lasissa 20 km kuin 10 km kuuttakymppiä.

    Siis sama kuin työmatkassa: 10 km reitillä menee 8 l/100km. Jos kiertää 100 km, menee vain 6 l/100km. Sadan kilsan reitti on siis taloudellisempi.

      
  • muokattu 28.04.2023 12:53

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Jatketaanpa vielä oman itselataavan hybridin "järjettömästä" kulutuksesta viileässä tai kylmässä, kun lähdetään liikkeelle kylmällä autolla. Sillä on selvästi taloudellisempaa (l/100km) ajaa 110 lasissa 20 km kuin 10 km kuuttakymppiä.

    Siis sama kuin työmatkassa: 10 km reitillä menee 8 l/100km. Jos kiertää 100 km, menee vain 6 l/100km. Sadan kilsan reitti on siis taloudellisempi.

    Menneellä viikolla ajelin muutamaan kertaan 65 kilsan ajomatkoja jossa noin puolet sataa, ja loppu kahdeksaa kymppiä muutaman tietyökilometrin ja kaupunkiajon ohessa kulutuksen ollessa 4,7 l/100km. Sitten tänään 2 asteen lämmössä 9 km reitillä jossa on noin kolmannes kahdeksaa- ja 2 kolmannesta kuuttakymppiä kulutuksen ollessa 7,1 l/100km. Ei oikein muuta voi sanoa kuin että alkumatkan kulutus on "järjetöntä" verrattuna pidempään matkaan eli menee tasan päin vastoin kuin lataushybrideissä. Tosin ei tuo 7,1 litraa ole mitenkään ennenkuulumatonta 223 heppaiselle bensa-autolle ja tehottomampi TDI-DSG vie kuitenkin minulla vähän enempi dieseliä.

      
  • muokattu 26.07.2023 08:36

    Nyt kesän otollisissa olosuhteissa tuo ym. auto on kulkenut tuota vastaavaa matkaa 4,2 litran mittarikeskikulutuksella, mikä on myös ko auton NEDC-normikulutus. Eli olen nähnyt nyt sellaisen ihmeen että hybridi on kulkenut jopa normikulutuksellaan. Ainut, mistä on pitänyt luopua tuohon päästäkseen on nopeat ohitukset ja niistä on voinut luopua siksi että on ollut määräaika milloin on pitänyt olla perillä ja aikaa on ollut ajaa muutama kilometri yhdeksän kympin mittarinopeutta 110:n sijaan.

    Hurraahuudon paikka - hybridi kulki jo parikin kertaa ajomatkan NEDC-normikulutuksellaan. (65+65 km maantietä + noin 10 km välissä kaupunkiajoa parin tunnin taukoineen.)

      
  • muokattu 26.07.2023 10:06

    Riippuu vähän hybridin iästä onko huurraa-huutojen paikka vai ei.

    Ensimmäiset NEDC mitatut autot menivät aivan väkisin ympärivuotisena kaikkien ajojen keskiarvonakin selvästi alle NEDC normilukemansa. Viime vuosikymmenellä valmistajat olivat jo oppineet optimoimaan mittaustilannetta niin paljon, että niitä pitää ajaa jo varsin tarkasti päästäkseen ympärivuotisena keskiarvona vetovehtävistä ja ahkerasta Webaston käytöstä huolimatta NEDC normiin.

    Eikös se tiukin normilukema hybridille ole nimenomaan lataushybridin normilukema, joka käytännössä vaatii ajosykliä, joka mahdollistaa riittävän suuren sähköajon?

      
  • muokattu 26.07.2023 10:27

    Tuolle 2015 vm. itselataavalle normikulutukseen pääseminen on hurraahuutojen arvoinen suoritus vaikkei se mitenkään erityisen epätaloudellinen olekaan. Paitsi alkumatkasta ja alkumatka on sitä pidempi mitä kylmempi on sää tai mitä hitaammin ajaa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Turussa kirjoitti:
    Oletetaan, että ajoakku on täysin ladattu ja lähden moottoritienopeuksilla 30 asteen pakkasessa yön yli ulkona seisseellä hybridillä liikkeelle. Olen ajannut kolmisenkymmentä km, akku on tyhjä ja polttomoottori käynnistyy. Mitä tapahtuu??

    Kuinka moni hybridi lähtee liikkeelle tuossa kelissä ilman polttista, kuinka moni hybridi kulkee moottoritienopeutta akulla edes kesällä. Mutta vastauksena, kurvaat Auran absille lataamaan ja kahville.

    Harva, jos mikään. Mitä olen omistanut niin kovalla pakkasella polttomootori lähtee käynnistäessä päälle, sammuu jossain vaiheessa ja käynnistyy taas myöhemmin. Kesällä ja talvella pääsee kyllä sähköllä moottoritiellä, ei ongelmia.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit