Tyyliä nykyautoissa?

12 kommenttia

Onnistuneesti hankittua autoahan ei vaihdeta eikä uusille ole tarvetta, joten omassa käytössä ei ole yhtään nykyaikaista autoa. Mutta kuvia on tullut katseltua ja ihmeteltyä. Ovatko nykyaikaiset näyttömittaristot ja niiden asennukset tyylikkäitä ja muutoin fiksuja? Entä muu sisustus, pitäisikö ostohalujen herätä? Vai tuleeko ihastus (omassa) autossa olemisesta?

En toki muutoinkaan ymmärrä sisustusasioita. En ole ikinään ymmärtänyt ruskeaa nahkasisustusta hienossa autossa, halvassa se olisi halvan näköinen kun luultavasti olisi kuitenkin simuloitua nahkaa.

Joku toinen saa avata keskustelun autojen ulkonäöstä ja käytännöllisyydestä.

  
  • Makuasioissa en lähde neuvomaan ketään, koska olen myynyt tyylitajuni tarpeettomana jo vuosia sitten. Ulkonäkökysymyksien ohella näissä valinnoissa on myös teknisiä ominaisuuksia ja kustannuskysymyksiä, mutta riippuu käyttäjän arvostuksista ja tarpeista mistä "kannattaa" maksaa.

    Näytöt mahdollistavat enemmän informaatiota ja vapaammin asemoituna kuin perinteiset mittaripurkit. Ne tekevät sen todennäköisesti myös halvemmalla kuin sama määrä tietoa perinteisin keinoin. Mielestäni navigaattoriköytössä iso karttapohja on parempi kuin pienet symbolit, mutta siitä huolimatta haluan kuljettajana mahdollisuuden valita karttaopastuksen kuljettajan mittaritauluun suuren monitoiminäytön lisäksi, koska jälkimmäisellä on muutakin käyttöä, jonka vuoksi reittiavustus ei saa keskeytyä.

    Pidemmällä matkalla vaihdan klassisen pyöreiden mittarien asetuksen moderniin yhteen ympyrään koottuun versioon saadakseni ratin alemmas syliin mitään infoa peittämättä.

    Ruskea ja beige on vaikea väri. Punertava lämminsävyinen ruskea näyttää minun silmääni hyvältä, kellerävän ruskea ei. Vaaleaa sisustusta en huolisi kuin nahkaisena puhtaanapidon vuoksi. Hyvin hoidettu nahka kestää pitkään uuden näköisenä ja -tuoksuisena. Vasta pesty ja suojattu nahka on miellyttävä ja pitkällä matkalla voi vaihtaa hieman asentoa liukumalla istuimella. Pitkänukkainen plyysi on myös miellyttävä ja hyvin tukeva pinta ja kestää yhtä hyvin. Lasten suklaajäätelön siivoaminen penkeiltä on isompi operaatio kuin nahkapinnalta ja kuivana pakkastalvena kipinät sinkoilevat autosta noustessa staattisen sähkön vuoksi. Asentoa vaihtaessa pitää ensin nousta seisomaan penkiltä. Nahka on talvella kylmä, mutta lampaantalja penkillä ei ole. Nahka on kuuma kesällä, paitsi tuuletettu nahkaistuin, joka ei ole.

    Pilalle kuivumaan päästetyn nahkasisustuksen pelastaminen on vaikeaa. Laadukkaan mutta likaisen plyysiverhoilun saa vielä pestyksi hämmästyttävän siistiksi.

    Keinonahalle en keksi hyvää perustelua. Monet niistä ovat heikompia kuin nahka tai hyvälaatuinen kangas ja nahan muut huonot puolet (kylmyys ja hiostavuus) ovat mukana ilman nahan miellyttävää pehmeyttä ja 10-vuotiaan auton ovea avatessa vastaan tulevaa nahkatehtaan uuden nahan tuoksua. Suhtaudun bio-, eko- ja muihin nahkajäljitelmiin kuten yrityksiin jäljitellä pihviä. Tehkää mieluummin rehellinen ja hyvä tekstiiliverhoilu tai kasvisruoka ilman teeskentelyä, niin kumpi tahansa kelpaa minulle.

    Etenkin Mersun Artico keinokumi on surkea esitys. Kylmää, hiostavaa, jäykkää ja epämukavaa. Sen suurin etu on nopea hajoaminen, jonka jälkeen istuimen voi korjata oikealla nahalla kunnolliseksi. Kahden Mersun sisustusta olen korjauttanut noin 100.000 km ajetusta autosta. Ensimmäinen vain korjattiin, toinen lähti täysin lapasesta ja verhoilija pyydettiin leikkelemään koko sisustus kaavoiksi, joiden perusteella hän ompeli käsityönä täyden nahkasisustuksen. ALVillinen hintakin oli selvästi halvempi kuin Veholta ostettava autoverollinen nahkasisustuksen hinta. Vuodet ovat osoittaneet laadunkin olevan kestävää, koska nyt jo vanha käsin ommeltu tekijän ohjauksessa itse valitsemillani nahkavuodilla tehty verhoilu on sekä upean näköinen että erittäin mukava. Mukavuutta toki auttaa sekin, että hoikan kuljettajan nähdessään verhoilija kysyi haluanko istuimet Mersutyylisen napakaksi vai hieman pintapehmennettyinä. Lisäpehmustetun täysin säädettävän ja kuljettajan painon mukaan verhoillun istuimen mukavuutta on vaikea voittaa uudessakaan autossa.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    Näytöt mahdollistavat enemmän informaatiota ja vapaammin asemoituna kuin perinteiset mittaripurkit. Ne tekevät sen todennäköisesti myös halvemmalla kuin sama määrä tietoa perinteisin keinoin. Mielestäni navigaattoriköytössä iso karttapohja on parempi kuin pienet symbolit, mutta siitä huolimatta haluan kuljettajana mahdollisuuden valita karttaopastuksen kuljettajan mittaritauluun suuren monitoiminäytön lisäksi, koska jälkimmäisellä on muutakin käyttöä, jonka vuoksi reittiavustus ei saa keskeytyä.

    Paljon joutuu ajelemaan vierailla mannuilla, jotta noista olisi yhtään mitään hyötyä.

    Pidemmällä matkalla vaihdan klassisen pyöreiden mittarien asetuksen moderniin yhteen ympyrään koottuun versioon saadakseni ratin alemmas syliin mitään infoa peittämättä.

    Joutuuko jossain ajoneuvossa muutamaan ajoasentoa pitkälle matkalle, onpa ergonomiaa taas mietitty
    tutti suussa ko valmistajan tehtaalla.

    Pitkänukkainen plyysi on myös miellyttävä ja hyvin tukeva pinta ja kestää yhtä hyvin. Lasten suklaajäätelön siivoaminen penkeiltä on isompi operaatio kuin nahkapinnalta ja kuivana pakkastalvena kipinät sinkoilevat autosta noustessa staattisen sähkön vuoksi. Asentoa vaihtaessa pitää ensin nousta seisomaan penkiltä.

    onko jossain ajoneuvossa vielä plyyshi sisustoja?

    Keinonahalle en keksi hyvää perustelua.

    ei kukaan keksi, paitsi ko.kopin valmistaja, on yhtä halpaa kuin perus penkkikangas.

    Lisäpehmustetun täysin säädettävän ja kuljettajan painon mukaan verhoillun istuimen mukavuutta on vaikea voittaa uudessakaan autossa.

    onko sinulla ilmalla lämpiävät/jäähtyvät istuimet, ilmeisesti ei? kesällä nuo liian pehmeät istuimet saattaa tuntua
    liian kuumilta?

      
  • muokattu 16.05.2023 09:42

    Kuinka monta tuntia vuorokaudessa te siellä autossa istutte tuijottamassa sisustuksia, kun takapuoli ei kestä vakiopenkkejä.
    Minä istuin vuosikausia aamulla 1.45 h ja illalla 1.45 h 5 pv viikko aivan autojen vakiopenkeillä, eikä muutenkaan auto ajaessa ihailla sisustusta.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Kuinka monta tuntia vuorokaudessa te siellä autossa istutte tuijottamassa sisustuksia, kun takapuoli ei kestä vakiopenkkejä.
    Minä istuin vuosikausia aamulla 1.45 h ja illalla 1.45 h 5 pv viikko aivan autojen vakiopenkeillä, eikä muutenkaan auto ajaessa ihailla sisustusta.

    Harvoin sisustuksia ihaillaan, mutta sisustus voi tökätä silmään ja siksi porautua aivoihin. Helppo esimerkki on ns. Tokyo Night -tyyppiset soittimet ja vastaavat, joiden typeryyteen palaa useimpien hermot. Varmaan uudet ledinauhat aiheuttavat samaa. Valoisalla välkkyvät pinnat ja lukukelvottomat näytöt harmittavat tai se, että etulasista näkee lähinnä oman kojelaudan.

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:
    Paljon joutuu ajelemaan vierailla mannuilla, jotta noista olisi yhtään mitään hyötyä.

    Totta. Puhelimellakin selviää kyllä. Mutta jos autossa on navigaattori ja jos se on käytössä silloin kun joku muu keksii tähystellä keskinäytöllä jotain aivan muuta, silloin on hyvä, että kuljettaja saa valita ajo-opastuksen MYÖS omaan näyttöönsä tekivätpä muut viihdejärjestelmällä mitä tahansa.

    En tavoitellutkaan mitään yleisohjetta, vaan näen hyvinkin erilaiset valinnat perusteltuina näkökulmasta riippuen.

    Joutuuko jossain ajoneuvossa muutamaan ajoasentoa pitkälle matkalle, onpa ergonomiaa taas mietitty
    tutti suussa ko valmistajan tehtaalla.

    Jotkut henkilöt kokevat sen mukavaksi, mutta ei ole pakko ellei tahdo.

    Vaihdan aivan tietoisesti asentoa myös pitkällä polkupyörälenkillä ja vaihdan uintitapaa tietoisesti myös kesken teräsmiehen 3800 metrin uinnin, koska koen sen vähemmän rasittavaksi kuin tasaisen junnaamisen samaan muottiin jämähtäneenä.

    onko jossain ajoneuvossa vielä plyyshi sisustoja?

    Vakionahan tuo on ollut varsin harvinainen aina, mutta lisävarusteena saa kaikenlaista.

    ei kukaan keksi, paitsi ko.kopin valmistaja, on yhtä halpaa kuin perus penkkikangas.

    Jep. Muut valinnat riippuvat käyttötilanteesta mutta tätä on vaikea perustella? Ehkä senkin silti joku muu osaa, koska käytetyn ostajan kannalta näitä tilataan harmittavan paljon?

    onko sinulla ilmalla lämpiävät/jäähtyvät istuimet, ilmeisesti ei? kesällä nuo liian pehmeät istuimet saattaa tuntua
    liian kuumilta?

    Köyhäilymalli, vain lämmitetty mutta ei tuuletettu. Ja olipa lämmitys kuinka tehokas tahansa (omassani ei ole), aina se nahka tuntuu kylmältä autoon istuessa talvella vaikka tehokas lämmitys parantaakin tilannetta nopeasti.

    Oma suosikkini olisi tuuletettu nahkaistuin. Ehkä seuraavassa sitten...

      1
  • @Quu kirjoitti:
    Kuinka monta tuntia vuorokaudessa te siellä autossa istutte tuijottamassa sisustuksia, kun takapuoli ei kestä vakiopenkkejä.

    Tässä kävi toisin päin, eli keinonahka ei kestänyt takapuolta ja sen korjaus lähti vähän lapasesta kun pyysin kaikkien istuinten uudelleenverhoilun.

    Halvempi silti kuin tilata Veholta nahkasisustus autoon.

      
  • muokattu 16.05.2023 12:12

    @740 GLE kirjoitti:
    Pidemmällä matkalla vaihdan klassisen pyöreiden mittarien asetuksen moderniin yhteen ympyrään koottuun versioon saadakseni ratin alemmas syliin mitään infoa peittämättä.

    Mikähän ihme siinä on, että monella automerkillä pitää säätää ratti liian ylös nähdäkseen koko mittariston - paitsi niissä joille TM antaa moitteita että ratti jää syystä tai toisesta liian alas. Ratti on väärässä paikassa silloin jos käsiä ei pidemmällä matkalla jaksa pitää kunnolla ratissa.

    Totta. Puhelimellakin selviää kyllä. Mutta jos autossa on navigaattori ja jos se on käytössä silloin kun joku muu keksii tähystellä keskinäytöllä jotain aivan muuta, silloin on hyvä, että kuljettaja saa valita ajo-opastuksen MYÖS omaan näyttöönsä tekivätpä muut viihdejärjestelmällä mitä tahansa.

    Multa nuo autojen omat navigaattorit on jääneet hyvin vähälle käytölle. Syynä on se, että Google Maps tuntuu helppokäyttöisemmältä ja sitä voi käyttää tarpeen mukaan joko auton- tai puhelimen näytöltä ja lisäksi sitä käytetään joka autossa samalla logiikalla. Monesti myös reitti on valmiina jo ennen autoon istumista.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Multa nuo autojen omat navigaattorit on jääneet hyvin vähälle käytölle. Syynä on se, että Google Maps tuntuu helppokäyttöisemmältä ja sitä voi käyttää tarpeen mukaan joko auton- tai puhelimen näytöltä ja lisäksi sitä käytetään joka autossa samalla logiikalla. Monesti myös reitti on valmiina jo ennen autoon istumista.

    niin, monessa autossa ollut peilaukset käytössä vuosia, itse käytän amigouta kun tutkatolpat unohtuu
    pitemmillä reissuilla aina kesäisin ;) muuten saattaisi saada muutaman passikuvan.

      
  • Google Maps tuntuu helpolta, kun siinä saa useimmiten kohteen suoraan hausta, ei tarvitse sählätä osoitteen kanssa. Ja helppo se on vielä silloin, jos pysyy valtatiellä. Mutta usein huvittaa ajaa vähän pienempiä teitä, joille GMkin löytää reitityksen. Reitin voi valita lähdössä, mutta sen pysyvyys on heikko. Turhan usein GM luulee eksyneensä reitiltä ja laskee uuden. Sitten mennään taas kohti valtatietä, jos ei itse ole tarkkana. Tuo reitiltä eksyminenhän tapahtuu helposti niin, ettei käännykään ohjeen mukaan kenenkään pihaan, jonka kautta oikaiseminen säästäisi 50 metriä.

      
  • Näyttöpohjaisen käyttöliittymän ehkäpä suurin etu on kustomoitavuus ja päivitettävyys. Kustomoitavuus mahdollistaa kussakin tilanteessa olennaisen tiedon - ja toimintojen - esittämisen selkeästi. Päivitettävyys mahdollistaa sen, että autoon voidaan tuoda uusia ominaisuuksia, tai entisten parannuksia, kun se ei vaadi uuden fyysisen painikkeen ruuvausta kojetauluun.

    Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö fyysisillekin namikoille olisi paikkansa.

      2
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Näyttöpohjaisen käyttöliittymän ehkäpä suurin etu on kustomoitavuus ja päivitettävyys. Kustomoitavuus mahdollistaa kussakin tilanteessa olennaisen tiedon - ja toimintojen - esittämisen selkeästi. Päivitettävyys mahdollistaa sen, että autoon voidaan tuoda uusia ominaisuuksia, tai entisten parannuksia, kun se ei vaadi uuden fyysisen painikkeen ruuvausta kojetauluun.

    Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö fyysisillekin namikoille olisi paikkansa.

    onko siis ajettavuus unohtunut tärkeimpänä ajoneuvon ominaisuutena, kaiken maailman turhia näyttöjä
    viritellään muutoinkin jo lähes ajotaidottomalle kansalle, ja talvella ihmetellään kun ei ole lentokentän
    aurauskalustoa siinä yhdessä ainoassa pienessä lumipyryssä... säälittävää.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Näyttöpohjaisen käyttöliittymän ehkäpä suurin etu on kustomoitavuus ja päivitettävyys. Kustomoitavuus mahdollistaa kussakin tilanteessa olennaisen tiedon - ja toimintojen - esittämisen selkeästi. Päivitettävyys mahdollistaa sen, että autoon voidaan tuoda uusia ominaisuuksia, tai entisten parannuksia, kun se ei vaadi uuden fyysisen painikkeen ruuvausta kojetauluun.

    Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö fyysisillekin namikoille olisi paikkansa.

    Saako noita näyttöjä parannella itse? Vai tuleeko uusia entistä värikkäämpiä parannuksia otana halusi tai ei?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit