Onko noissa moottoreissa säädettävät öljypumput? Käsittääkseni BMW:llä on säädettävät vesipumput ja -kierrot.
Pumppujen säädöistä en tiedä kun ei ole tarvinnut purkaa, mutta jotain säätöjä öljykierroissakin on koska moottorin (ja sitä myötä mekaanisen öljympupun) sammuttua öljykiertoa jatketaan osassa moottoria sähköisen pumpun turvin esim. turbon jäähdytyksen/voitelun turvaamiseksi.
@Lukija31722 kirjoitti:
Niinhän tuolla näyttää lukevan, lataamista siis vain muualla kuin kotona. Onneksi oma (itselataava)hybridi (todellakin) pitää huolen siitä että moottori lämpenee nopeasti ja pysyy lämpimänä, tosin polttoainetalouden kustannuksella - silti kulutus 2 litraa tuota pienempi satasella (tietysti omassa kenties erilaisessa käytössä, kenties jopa epätaloudellisemmassa?)
En itsekään päässyt edellisellä plugarilla WLTP arvoon 1.9l/100km, vaan 3v/85tkm aikana keskikulutus asettui 2.2l/100km. Kuten aikaisemmin mainitsin, ajoista oli n. 2/3 sähköllä, eli karkeasti laskien tuosta voisi päätellä kokonaikulutukseksi 6.6l/100km, jos vertaisi samanmoiseen pelkällä bensiinimoottorilla varustettuun. Rouvan kaasujalalla olisi varmaan WLTP lupaus täyttynyt.
@Lukija31722 kirjoitti:
Niinhän tuolla näyttää lukevan, lataamista siis vain muualla kuin kotona. Onneksi oma (itselataava)hybridi (todellakin) pitää huolen siitä että moottori lämpenee nopeasti ja pysyy lämpimänä, tosin polttoainetalouden kustannuksella - silti kulutus 2 litraa tuota pienempi satasella (tietysti omassa kenties erilaisessa käytössä, kenties jopa epätaloudellisemmassa?)
En itsekään päässyt edellisellä plugarilla WLTP arvoon 1.9l/100km, vaan 3v/85tkm aikana keskikulutus asettui 2.2l/100km. Kuten aikaisemmin mainitsin, ajoista oli n. 2/3 sähköllä, eli karkeasti laskien tuosta voisi päätellä kokonaikulutukseksi 6.6l/100km, jos vertaisi samanmoiseen pelkällä bensiinimoottorilla varustettuun. Rouvan kaasujalalla olisi varmaan WLTP lupaus täyttynyt.
Tuo 6,6 ei ole pääteltävissä tuosta 2/3 sähköajosta, sillä ladattukin sähkö liikuttaa osaltaan autoa apuvoimana myös polttomoottorin käydessä.
@Lukija31722 kirjoitti:
Niinhän tuolla näyttää lukevan, lataamista siis vain muualla kuin kotona. Onneksi oma (itselataava)hybridi (todellakin) pitää huolen siitä että moottori lämpenee nopeasti ja pysyy lämpimänä, tosin polttoainetalouden kustannuksella - silti kulutus 2 litraa tuota pienempi satasella (tietysti omassa kenties erilaisessa käytössä, kenties jopa epätaloudellisemmassa?)
En itsekään päässyt edellisellä plugarilla WLTP arvoon 1.9l/100km, vaan 3v/85tkm aikana keskikulutus asettui 2.2l/100km. Kuten aikaisemmin mainitsin, ajoista oli n. 2/3 sähköllä, eli karkeasti laskien tuosta voisi päätellä kokonaikulutukseksi 6.6l/100km, jos vertaisi samanmoiseen pelkällä bensiinimoottorilla varustettuun. Rouvan kaasujalalla olisi varmaan WLTP lupaus täyttynyt.
Tuo 6,6 ei ole pääteltävissä tuosta 2/3 sähköajosta, sillä ladattukin sähkö liikuttaa osaltaan autoa apuvoimana myös polttomoottorin käydessä.
Tuo on totta, eikä pelkästään liikuta vaan talviaikaan myös lämmittää.
Omaa plugaria olen käyttänyt siinä mielessä samalla tavalla, kuin edellisiä dieselmoottorisia, että sen jälkeen kun polttomoottori on käynnistynyt, olen ajanut moottoriöljyt aina kunnolla lämpimäksi ennen kuin olen antanut moottorin sammua. Kyllä bensakone on saanut välillä huilata jopa pari viikkoa putkeen, mutta samoin harrasteauton kuutosbokseri huilaa välillä kuukausiakin ilman ruostumisongelmia. Plugarin pitkän ajan keskikulutus on ollut 2,6 L/100 km ja n. 10 kWh/100 km.
Kummallakaan en siis aja "kylmillä öljyillä" stop-start -pätkäajoa.
Pumppujen säädöistä en tiedä kun ei ole tarvinnut purkaa, mutta jotain säätöjä öljykierroissakin on koska moottorin (ja sitä myötä mekaanisen öljympupun) sammuttua öljykiertoa jatketaan osassa moottoria sähköisen pumpun turvin esim. turbon jäähdytyksen/voitelun turvaamiseksi.
En itsekään päässyt edellisellä plugarilla WLTP arvoon 1.9l/100km, vaan 3v/85tkm aikana keskikulutus asettui 2.2l/100km. Kuten aikaisemmin mainitsin, ajoista oli n. 2/3 sähköllä, eli karkeasti laskien tuosta voisi päätellä kokonaikulutukseksi 6.6l/100km, jos vertaisi samanmoiseen pelkällä bensiinimoottorilla varustettuun. Rouvan kaasujalalla olisi varmaan WLTP lupaus täyttynyt.
Tuo 6,6 ei ole pääteltävissä tuosta 2/3 sähköajosta, sillä ladattukin sähkö liikuttaa osaltaan autoa apuvoimana myös polttomoottorin käydessä.
Tuo on totta, eikä pelkästään liikuta vaan talviaikaan myös lämmittää.
Omaa plugaria olen käyttänyt siinä mielessä samalla tavalla, kuin edellisiä dieselmoottorisia, että sen jälkeen kun polttomoottori on käynnistynyt, olen ajanut moottoriöljyt aina kunnolla lämpimäksi ennen kuin olen antanut moottorin sammua. Kyllä bensakone on saanut välillä huilata jopa pari viikkoa putkeen, mutta samoin harrasteauton kuutosbokseri huilaa välillä kuukausiakin ilman ruostumisongelmia. Plugarin pitkän ajan keskikulutus on ollut 2,6 L/100 km ja n. 10 kWh/100 km.
Kummallakaan en siis aja "kylmillä öljyillä" stop-start -pätkäajoa.