Nyt tiedetään minne Mersun pellit menevät, niistä tehdään polttomoottoreita hybrideihin.
Heittäisin jutun neuvoon vastakkaisen näkemyksen: ongelmana on moottorin lämpeneminen liian lyhyeksi aikaa. Moottorin pitäisi pysyä kunnolla kylmänä tai käydä tuntitolkulla kuten polttisautoissa. Lyhytaikainen lämpimäksiajo vain kastelee moottorin sisältä, kun lämpötilanmuutokset aiheuttavat ilman vaihtumisen, mutta ei takaa kunnon kuivumista. Sama ilmiöhän näkyy polttiksissa, jos niillä ajetaan vain muutaman kilometrin pätkiä, jatkuvasti seisova polttomoottori ei taas kastu ja ruostu sisältä.
Automiehille tuttu juttu. Lämmönvaihteluiden takia moottoriin kehittyy kosteutta, kosteus kerääntyy sinne mistä moottori ns hengittää (vent, kopan kannen alle). Syynä tähän on useimmiten pätkäajo, jolloin moottori ei saavuta riittävää käyntilämpötilaa. Kosteus haihtuu pitemmässä ajossa, jolloin moottori kuumenee ajettaessa riittävästi. Tämän ilmiö ei ole uusi, vaan täysin tuttu juttu kaikille perehtyneille. Puhdas metalli ruostuu pinnasta hyvin nopeasti kosteuden vaikutuksessa, eihän tässä ole mitään uutta ja ihmeellistä.
Trolli Topi veti yhden merkin tikun nokkaan, mutta tämä ilmiö on huomattavasti laajempi. Koskien kaikkia vastaavia hybridejä, merkistä riippumatta. Uskokaa tai älkää, mutta sähkömoottoreihinkin kerääntyy lämmetessään ja jäähtyessään kosteutta.
@tracktest kirjoitti:
Trolli Topi veti yhden merkin tikun nokkaan, mutta tämä ilmiö on huomattavasti laajempi. Koskien kaikkia vastaavia hybridejä, merkistä riippumatta. Uskokaa tai älkää, mutta sähkömoottoreihinkin kerääntyy lämmetessään ja jäähtyessään kosteutta.
Eikös sen jutun kirjoittaja ollut Manu? Eikö vapaa oikea media saa kirjoittaa yhdestä merkistä?
Sähkömoottoreissa on tarvittaessa kuivaus vastuksin tai käämeihin ajettavan virran avulla. Lisäksi hengitysmäärä ja sitä kautta kondensio on minimaalinen polttomoottoriin verrattuna.
@Late1969 kirjoitti:
Nyt tiedetään minne Mersun pellit menevät, niistä tehdään polttomoottoreita hybrideihin.
Heittäisin jutun neuvoon vastakkaisen näkemyksen: ongelmana on moottorin lämpeneminen liian lyhyeksi aikaa. Moottorin pitäisi pysyä kunnolla kylmänä tai käydä tuntitolkulla kuten polttisautoissa. Lyhytaikainen lämpimäksiajo vain kastelee moottorin sisältä, kun lämpötilanmuutokset aiheuttavat ilman vaihtumisen, mutta ei takaa kunnon kuivumista. Sama ilmiöhän näkyy polttiksissa, jos niillä ajetaan vain muutaman kilometrin pätkiä, jatkuvasti seisova polttomoottori ei taas kastu ja ruostu sisältä.
Lisäksi EGR ja hiukkaspönttö tukkeutuvat pikkuhiljaa kun eivät lämpene kunnolla. Öljynlaatu näyttelee myös isoa kuvaa, eli moottoriöljyn (jos öljynvaihtoa sitä ei suorita merkkiliike) tulee täyttää autonvalmistajan vaatimukset (sitä kalliimpaa longlifeä tulee käyttää ominaisuuksien vuoksi vaikka öljynvaihtovälin puolittaisikin, jos siis autonvalmistaja on näin öljylaaduksi määritellyt). Voin vain kuvitella kuluttajasuojalautakuntaan lähetettyjen ilmoitusten määrää, kun öljynvaihto on suoritettu jossain pikahuollossa ja sinne on laskettu sitä std. 5W30 litkua, joka ei välttämättä taas täytä autonvalmistajan kyseiselle mallille asettamia vaatimuksia ja jonka johdosta moottorin yläkerta on sitten hetken kuluttua ruosteessa). Vanhemmissa lataushybrideissä ongelma ei välttämättä ole niin suuri koska sähköajon niukkuuden vuoksi polttomoottori käy suhteellisen paljon, uudemmissa toki ohjelmallisia "pakkokäynnistyksiä" jne., mutta nyt kun lataushybridiranget rupeavat olemaan jopa yli 100km, niin voin arvata että ongelmia tulee.
Tässä nyt on aihe, josta toivon TM:n tekevän jutun. Itsekin mietin hybridiä, koska välillä on pidempiä ajoja pääosan ollessa lyhyttä asointiajoa.
Keskustelin asiasta liikkeen myyjän kanssa alkuvuodesta. Hänkin toi esiin juuri näitä haittatekijöitä. Itse asiassa hän oli sitä mieltä, että Pasi vaihtoehto on joko sähköauto tai perinteinen polttomoottori auto.
Päädyin siihen, että ajamme nykyisillä polttomoottori autoilla.
@Late1969 kirjoitti:
Nyt tiedetään minne Mersun pellit menevät, niistä tehdään polttomoottoreita hybrideihin.
Heittäisin jutun neuvoon vastakkaisen näkemyksen: ongelmana on moottorin lämpeneminen liian lyhyeksi aikaa. Moottorin pitäisi pysyä kunnolla kylmänä tai käydä tuntitolkulla kuten polttisautoissa. Lyhytaikainen lämpimäksiajo vain kastelee moottorin sisältä, kun lämpötilanmuutokset aiheuttavat ilman vaihtumisen, mutta ei takaa kunnon kuivumista. Sama ilmiöhän näkyy polttiksissa, jos niillä ajetaan vain muutaman kilometrin pätkiä, jatkuvasti seisova polttomoottori ei taas kastu ja ruostu sisältä.
Lisäksi EGR ja hiukkaspönttö tukkeutuvat pikkuhiljaa kun eivät lämpene kunnolla. Öljynlaatu näyttelee myös isoa kuvaa, eli moottoriöljyn (jos öljynvaihtoa sitä ei suorita merkkiliike) tulee täyttää autonvalmistajan vaatimukset (sitä kalliimpaa longlifeä tulee käyttää ominaisuuksien vuoksi vaikka öljynvaihtovälin puolittaisikin, jos siis autonvalmistaja on näin öljylaaduksi määritellyt). Voin vain kuvitella kuluttajasuojalautakuntaan lähetettyjen ilmoitusten määrää, kun öljynvaihto on suoritettu jossain pikahuollossa ja sinne on laskettu sitä std. 5W30 litkua, joka ei välttämättä taas täytä autonvalmistajan kyseiselle mallille asettamia vaatimuksia ja jonka johdosta moottorin yläkerta on sitten hetken kuluttua ruosteessa). Vanhemmissa lataushybrideissä ongelma ei välttämättä ole niin suuri koska sähköajon niukkuuden vuoksi polttomoottori käy suhteellisen paljon, uudemmissa toki ohjelmallisia "pakkokäynnistyksiä" jne., mutta nyt kun lataushybridiranget rupeavat olemaan jopa yli 100km, niin voin arvata että ongelmia tulee.
[ZeiMZei] vastaappas nyt suoraan mitä mieltä olet tämän auton ostosta? BMW 545e sedan xDrive M Sport. Suora hyppäys sähköautoon ei ole ajankohtaista.
[ZeiMZei] vastaappas nyt suoraan mitä mieltä olet tämän auton ostosta? BMW 545e sedan xDrive M Sport. Suora hyppäys sähköautoon ei ole ajankohtaista.
Jos 5-sarjan sedan lataushybridiä olisin nyt ostamassa (uskaltaisin näistä uutisista huolimatta ostaa tietäen oman käyttöprofiilini), niin varmaan itse päätyisin tuohon varsinkin kun siihen saa nykyään myös vetokoukun (joka itsellä on yleensä kriteerinä). Omassa käytössäni moottori "pysyisi öljyissään" koska sähkörange on suhteellisen lyhyt ja perävaunua tulee mökkimatkoilla vedettyä jos ei nyt joka viikko, niin joka toinen ainakin. Miinuspuolena on ettei tuolla moottorivaihtoehdolla saa farkkuna. Omalla kohdallani saattaapi vaan olla, että nyt vähän toistakuukautta "täyssähköilleenä" parin lataushybridin jälkeen, ei ole enää paluuta polttomoottorikäyttöiseen/avusteiseen - ainakaan uuden auton kohdalla.
[ZeiMZei] vastaappas nyt suoraan mitä mieltä olet tämän auton ostosta? BMW 545e sedan xDrive M Sport. Suora hyppäys sähköautoon ei ole ajankohtaista.
Jos 5-sarjan sedan lataushybridiä olisin nyt ostamassa (uskaltaisin näistä uutisista huolimatta ostaa tietäen oman käyttöprofiilini), niin varmaan itse päätyisin tuohon varsinkin kun siihen saa nykyään myös vetokoukun (joka itsellä on yleensä kriteerinä). Omassa käytössäni moottori "pysyisi öljyissään" koska sähkörange on suhteellisen lyhyt ja perävaunua tulee mökkimatkoilla vedettyä jos ei nyt joka viikko, niin joka toinen ainakin. Miinuspuolena on ettei tuolla moottorivaihtoehdolla saa farkkuna. Omalla kohdallani saattaapi vaan olla, että nyt vähän toistakuukautta "täyssähköilleenä" parin lataushybridin jälkeen, ei ole enää paluuta polttomoottorikäyttöiseen/avusteiseen - ainakaan uuden auton kohdalla.
Kiitos rohkaisevasta vastauksestasi. Ei ongelmia täälläkään.
@Late1969 kirjoitti:
Nyt tiedetään minne Mersun pellit menevät, niistä tehdään polttomoottoreita hybrideihin.
Heittäisin jutun neuvoon vastakkaisen näkemyksen: ongelmana on moottorin lämpeneminen liian lyhyeksi aikaa. Moottorin pitäisi pysyä kunnolla kylmänä tai käydä tuntitolkulla kuten polttisautoissa. Lyhytaikainen lämpimäksiajo vain kastelee moottorin sisältä, kun lämpötilanmuutokset aiheuttavat ilman vaihtumisen, mutta ei takaa kunnon kuivumista. Sama ilmiöhän näkyy polttiksissa, jos niillä ajetaan vain muutaman kilometrin pätkiä, jatkuvasti seisova polttomoottori ei taas kastu ja ruostu sisältä.
Lisäksi EGR ja hiukkaspönttö tukkeutuvat pikkuhiljaa kun eivät lämpene kunnolla. Öljynlaatu näyttelee myös isoa kuvaa, eli moottoriöljyn (jos öljynvaihtoa sitä ei suorita merkkiliike) tulee täyttää autonvalmistajan vaatimukset (sitä kalliimpaa longlifeä tulee käyttää ominaisuuksien vuoksi vaikka öljynvaihtovälin puolittaisikin, jos siis autonvalmistaja on näin öljylaaduksi määritellyt). Voin vain kuvitella kuluttajasuojalautakuntaan lähetettyjen ilmoitusten määrää, kun öljynvaihto on suoritettu jossain pikahuollossa ja sinne on laskettu sitä std. 5W30 litkua, joka ei välttämättä taas täytä autonvalmistajan kyseiselle mallille asettamia vaatimuksia ja jonka johdosta moottorin yläkerta on sitten hetken kuluttua ruosteessa). Vanhemmissa lataushybrideissä ongelma ei välttämättä ole niin suuri koska sähköajon niukkuuden vuoksi polttomoottori käy suhteellisen paljon, uudemmissa toki ohjelmallisia "pakkokäynnistyksiä" jne., mutta nyt kun lataushybridiranget rupeavat olemaan jopa yli 100km, niin voin arvata että ongelmia tulee.
egr ei tukkeudu kuin liian heikosta öljystä todellakin, joka huohottuu siivilän läpi 'shellimäisesti' ruskeana kurana takaisin kiertoon, saattaapi siinä muuttuva imusarjakin saada osansa ilosta, varsinkin jos turbolla terästetty kuuma puhallusilma
hiukkasloukku toimii kun annetaan välillä matka ajoa, ja jos sitä ei ole saatavilla, niin kierrokset
nousee tyhjäkäynnillä hieman merkiksi tapahtumasarjasta, kestää muutaman sadan kilometrin välein
dieseleissä kymmen minuuttia...
toivottavasti uusissa lataushybrideissä olisi isompi öljytilavuus ja vain alle litraisia E85 moottoreita vastaamaan nykyiseen ilmastonmuutokseen, ja vastaavasti isompi sähkömoottorivoima, jos lataushybridiä
nyt tulevaisuudessa enää kannattaa edes valmistaa...
@Late1969 kirjoitti:
Nyt tiedetään minne Mersun pellit menevät, niistä tehdään polttomoottoreita hybrideihin.
Heittäisin jutun neuvoon vastakkaisen näkemyksen: ongelmana on moottorin lämpeneminen liian lyhyeksi aikaa. Moottorin pitäisi pysyä kunnolla kylmänä tai käydä tuntitolkulla kuten polttisautoissa. Lyhytaikainen lämpimäksiajo vain kastelee moottorin sisältä, kun lämpötilanmuutokset aiheuttavat ilman vaihtumisen, mutta ei takaa kunnon kuivumista. Sama ilmiöhän näkyy polttiksissa, jos niillä ajetaan vain muutaman kilometrin pätkiä, jatkuvasti seisova polttomoottori ei taas kastu ja ruostu sisältä.
Lisäksi EGR ja hiukkaspönttö tukkeutuvat pikkuhiljaa kun eivät lämpene kunnolla. Öljynlaatu näyttelee myös isoa kuvaa, eli moottoriöljyn (jos öljynvaihtoa sitä ei suorita merkkiliike) tulee täyttää autonvalmistajan vaatimukset (sitä kalliimpaa longlifeä tulee käyttää ominaisuuksien vuoksi vaikka öljynvaihtovälin puolittaisikin, jos siis autonvalmistaja on näin öljylaaduksi määritellyt). Voin vain kuvitella kuluttajasuojalautakuntaan lähetettyjen ilmoitusten määrää, kun öljynvaihto on suoritettu jossain pikahuollossa ja sinne on laskettu sitä std. 5W30 litkua, joka ei välttämättä taas täytä autonvalmistajan kyseiselle mallille asettamia vaatimuksia ja jonka johdosta moottorin yläkerta on sitten hetken kuluttua ruosteessa). Vanhemmissa lataushybrideissä ongelma ei välttämättä ole niin suuri koska sähköajon niukkuuden vuoksi polttomoottori käy suhteellisen paljon, uudemmissa toki ohjelmallisia "pakkokäynnistyksiä" jne., mutta nyt kun lataushybridiranget rupeavat olemaan jopa yli 100km, niin voin arvata että ongelmia tulee.
hiukkasloukku toimii kun annetaan välillä matka ajoa, ja jos sitä ei ole saatavilla, niin kierrokset
nousee tyhjäkäynnillä hieman merkiksi tapahtumasarjasta, kestää muutaman sadan kilometrin välein
dieseleissä kymmen minuuttia...
Tämä nyt ei liity hybrideihin, mutta myös nykydiesel hajoaa jos sitä ei käytä riittävän pitkää aikaa hiukkassuodattimen polton ollessa käynnissä. Viimeistään silloin kun pakoputken kuva tulee mittaristoon joutuu ajamaan kunnes kuva sammuu vaikka matka kohteeseen olisikin ollut lyhyt (Škoda). Kuva ilmestyy mittaristoon, jos ajomatkat ovat olleet niin lyhyitä ettei poltto ole onnistunut ajallaan.
@pnieminen74 kirjoitti:
egr ei tukkeudu kuin liian heikosta öljystä todellakin, joka huohottuu siivilän läpi 'shellimäisesti' ruskeana kurana takaisin kiertoon, saattaapi siinä muuttuva imusarjakin saada osansa ilosta, varsinkin jos turbolla terästetty kuuma puhallusilma
hiukkasloukku toimii kun annetaan välillä matka ajoa, ja jos sitä ei ole saatavilla, niin kierrokset
nousee tyhjäkäynnillä hieman merkiksi tapahtumasarjasta, kestää muutaman sadan kilometrin välein
dieseleissä kymmen minuuttia...
Ehkä tukkeutuminen oli tuossa EGR tapauksessa väärä sanavalinta, jumittuminen EGR tapauksessa ja tukkeutuminen hiukkasloukun kanssa. Toisaalta enemmän dieseleiden ongelma (eikä näin ollen ihan suoraan lataushybridi ongelma niiden ollesssa pääosin bensiinimoottorilla varustettuja), vaikkakin nuo hiukkasloukut alkavat olla melko yleisiä myös bensa-autoissa ja näin ollen myös lataushybrideissä.
.
Eikö se kuitenkin ole noki eikä öljy, joka EGR venttiilin jumii (eikä öljyä muutenkaan kuuluisi kovin suuria määriä olla pakokaasun seassa). Sitten kun se EGR venttiili on juminut auki, niin partikkelimäärä kasvaa sen verran suureksi että lopulta myös se hiukkasloukku tukkeutuu. Tämä siis lähinnä "kylmien" moottoreiden ongelma. Se ruskea kura on yleensä "vesittynyttä öljyä", kun se kosteus ei haihdu moottoriöljystä pois, koska öljy ei kuumene tarpeeksi lyhyiden käyntijaksojen vuoksi.
Diesel-moottori pysyy kunnossa jos on EURO3 eli ei loukkua tehtaalta lähtiessäkään. Moottori ja imusarja pysyy puhtaana kun sopivaan tiivisteeseen on sattunut peltilätkä joka pitää mössöt poissa kierrosta.
@pnieminen74 kirjoitti:
egr ei tukkeudu kuin liian heikosta öljystä todellakin, joka huohottuu siivilän läpi 'shellimäisesti' ruskeana kurana takaisin kiertoon, saattaapi siinä muuttuva imusarjakin saada osansa ilosta, varsinkin jos turbolla terästetty kuuma puhallusilma
hiukkasloukku toimii kun annetaan välillä matka ajoa, ja jos sitä ei ole saatavilla, niin kierrokset
nousee tyhjäkäynnillä hieman merkiksi tapahtumasarjasta, kestää muutaman sadan kilometrin välein
dieseleissä kymmen minuuttia...
Ehkä tukkeutuminen oli tuossa EGR tapauksessa väärä sanavalinta, jumittuminen EGR tapauksessa ja tukkeutuminen hiukkasloukun kanssa. Toisaalta enemmän dieseleiden ongelma (eikä näin ollen ihan suoraan lataushybridi ongelma niiden ollesssa pääosin bensiinimoottorilla varustettuja), vaikkakin nuo hiukkasloukut alkavat olla melko yleisiä myös bensa-autoissa ja näin ollen myös lataushybrideissä.
.
Eikö se kuitenkin ole noki eikä öljy, joka EGR venttiilin jumii (eikä öljyä muutenkaan kuuluisi kovin suuria määriä olla pakokaasun seassa). Sitten kun se EGR venttiili on juminut auki, niin partikkelimäärä kasvaa sen verran suureksi että lopulta myös se hiukkasloukku tukkeutuu. Tämä siis lähinnä "kylmien" moottoreiden ongelma. Se ruskea kura on yleensä "vesittynyttä öljyä", kun se kosteus ei haihdu moottoriöljystä pois, koska öljy ei kuumene tarpeeksi lyhyiden käyntijaksojen vuoksi.
Kyllä juu, se menee jumiin. Syy on moottorin huohotin, ja huonot öljyt tai väärä suunnittelu ja liian lyhyt ja suora putki kampikammiosta imusarjaan ilman kunnollisia sihtejä(hidastavat höyryyntyvän öljynveden kulkua imusarjaan.. jos ottaa pois ja päästää maahan, niin muistaakseni vaikuttaa tyhjäkäyntiin jonkin verran, putki tasaa ja pidättää painetta... autopuolen immeiset tietänevät paremmin.
@pnieminen74 kirjoitti:
egr ei tukkeudu kuin liian heikosta öljystä todellakin, joka huohottuu siivilän läpi 'shellimäisesti' ruskeana kurana takaisin kiertoon, saattaapi siinä muuttuva imusarjakin saada osansa ilosta, varsinkin jos turbolla terästetty kuuma puhallusilma
hiukkasloukku toimii kun annetaan välillä matka ajoa, ja jos sitä ei ole saatavilla, niin kierrokset
nousee tyhjäkäynnillä hieman merkiksi tapahtumasarjasta, kestää muutaman sadan kilometrin välein
dieseleissä kymmen minuuttia...
Ehkä tukkeutuminen oli tuossa EGR tapauksessa väärä sanavalinta, jumittuminen EGR tapauksessa ja tukkeutuminen hiukkasloukun kanssa. Toisaalta enemmän dieseleiden ongelma (eikä näin ollen ihan suoraan lataushybridi ongelma niiden ollesssa pääosin bensiinimoottorilla varustettuja), vaikkakin nuo hiukkasloukut alkavat olla melko yleisiä myös bensa-autoissa ja näin ollen myös lataushybrideissä.
.
Eikö se kuitenkin ole noki eikä öljy, joka EGR venttiilin jumii (eikä öljyä muutenkaan kuuluisi kovin suuria määriä olla pakokaasun seassa). Sitten kun se EGR venttiili on juminut auki, niin partikkelimäärä kasvaa sen verran suureksi että lopulta myös se hiukkasloukku tukkeutuu. Tämä siis lähinnä "kylmien" moottoreiden ongelma. Se ruskea kura on yleensä "vesittynyttä öljyä", kun se kosteus ei haihdu moottoriöljystä pois, koska öljy ei kuumene tarpeeksi lyhyiden käyntijaksojen vuoksi.
Kyllä juu, se menee jumiin. Syy on moottorin huohotin, ja huonot öljyt tai väärä suunnittelu ja liian lyhyt ja suora putki kampikammiosta imusarjaan ilman kunnollisia sihtejä(hidastavat höyryyntyvän öljynveden kulkua imusarjaan.. jos ottaa pois ja päästää maahan, niin muistaakseni vaikuttaa tyhjäkäyntiin jonkin verran, putki tasaa ja pidättää painetta... autopuolen immeiset tietänevät paremmin.
On ilmennyt myös EGR jäähdyttimen vuotoja josta on seurannut muovisten imusarjojen ylikuumenemista ja moottoreiden tulipaloja. Muutenkin egr systeemit laittaa putket tukkoon, netistä löytyy kuvia joissa 50mm putki on sisäpuolelta niin tukossa, ettei sormi mahtuisi.
@pnieminen74 kirjoitti:
egr ei tukkeudu kuin liian heikosta öljystä todellakin, joka huohottuu siivilän läpi 'shellimäisesti' ruskeana kurana takaisin kiertoon, saattaapi siinä muuttuva imusarjakin saada osansa ilosta, varsinkin jos turbolla terästetty kuuma puhallusilma
hiukkasloukku toimii kun annetaan välillä matka ajoa, ja jos sitä ei ole saatavilla, niin kierrokset
nousee tyhjäkäynnillä hieman merkiksi tapahtumasarjasta, kestää muutaman sadan kilometrin välein
dieseleissä kymmen minuuttia...
Ehkä tukkeutuminen oli tuossa EGR tapauksessa väärä sanavalinta, jumittuminen EGR tapauksessa ja tukkeutuminen hiukkasloukun kanssa. Toisaalta enemmän dieseleiden ongelma (eikä näin ollen ihan suoraan lataushybridi ongelma niiden ollesssa pääosin bensiinimoottorilla varustettuja), vaikkakin nuo hiukkasloukut alkavat olla melko yleisiä myös bensa-autoissa ja näin ollen myös lataushybrideissä.
.
Eikö se kuitenkin ole noki eikä öljy, joka EGR venttiilin jumii (eikä öljyä muutenkaan kuuluisi kovin suuria määriä olla pakokaasun seassa). Sitten kun se EGR venttiili on juminut auki, niin partikkelimäärä kasvaa sen verran suureksi että lopulta myös se hiukkasloukku tukkeutuu. Tämä siis lähinnä "kylmien" moottoreiden ongelma. Se ruskea kura on yleensä "vesittynyttä öljyä", kun se kosteus ei haihdu moottoriöljystä pois, koska öljy ei kuumene tarpeeksi lyhyiden käyntijaksojen vuoksi.
Kyllä juu, se menee jumiin. Syy on moottorin huohotin, ja huonot öljyt tai väärä suunnittelu ja liian lyhyt ja suora putki kampikammiosta imusarjaan ilman kunnollisia sihtejä(hidastavat höyryyntyvän öljynveden kulkua imusarjaan.. jos ottaa pois ja päästää maahan, niin muistaakseni vaikuttaa tyhjäkäyntiin jonkin verran, putki tasaa ja pidättää painetta... autopuolen immeiset tietänevät paremmin.
Oman bensamoottorisen EGR meni jumiin ilmeisesti akselin vääntymisen takia. Venttiilissä on pienen edestakaisen liikkeen tekevä mäntä ja se jumitti, paitsi kiiltävän puhtaana. Vähäinenkin määrä hiilivety-vesi-tahmaa riitti aukiliimautumiseen. Mäntää pyörittämällä näki, että pieni heitto oli. Korjaamolta löytyi toinen käytetty ja hylätty ja siinä oli sama vika. Mäntä makaa vaaka-asennossa, ehkä pakokaasujen lämpö sen varren taivuttaa. Ja seoshan menee niin laihaksi venttiilin jumittaessa, että tyhjäkäynti loppuu heti ja tuleehan siitä vikailmoitus.
EGR on yllättävän aktiivinen. Luulisi, että se aukeaisi vasta suurella kuormituksella tiputtamaan NOxeja, mutta aukeaa se kylmässäkin moottorissa tyhjäkäynnillä. Olisiko lämmitystä varten se toiminto. Mitään eroa käynnissä ei huomaa oli EGR sitten toimiva tai kanava aina ummessa.
@Late1969 kirjoitti:
EGR on yllättävän aktiivinen. Luulisi, että se aukeaisi vasta suurella kuormituksella tiputtamaan NOxeja, mutta aukeaa se kylmässäkin moottorissa tyhjäkäynnillä. Olisiko lämmitystä varten se toiminto. Mitään eroa käynnissä ei huomaa oli EGR sitten toimiva tai kanava aina ummessa.
Nykyautojen (ja viime vuosikymmenen autojen) EGR-venttiilin sekoitussuhdetta ohjataan jatkuvasti kuormituksen ja tehopyynnön mukaan. W212 diesel-Eemelissä venttiili näyttää olevan tyhjäkäynnillä ja suurella kuormituksella kiinni. Muissa tilanteissa sille menee ajon aikana ohjauskomentoja jatkuvasti.
Tämä moottori ei tosin ole aivan tyypillinen tapaus, koska isolla kuormituksella se törmää ahtopaineen rajoitukseen jo 1360 RPM käyntinopeudella. Siksi typen oksidien muodostumiseen otolliset suuren paineen ja suuren lämpötilan olosuhteet ovat mahdollisia jo hitaillakin pyörimisnopeuksilla.
Se on kokonaisuutena hyvä asia, koska se merkitsee, että juuri noissa olosuhteissa ajettuna kyseinen moottori kuluttaa vähän polttoainetta.
Edellisen vanhemman tekniikan dieselini EGR oli "tulpattuna" jonkin aikaa asettamalla venttiiliä ohjaavalle kontrollerille suurimmaksi sekoitussuhteeksi 0%. Koska en huomannut autossa mitään muutosta, palautin sen tehtaan asetuksiin. Nykyinen on saanut olla (voimalinjan osalta) tehtaan spekseissä. Ymmärrän kyllä EGR:n nokeavan imusarjaa, mutta kun ajan autoillani vain joitain satoja tuhansia kilometrejä, niin en ole vielä törmännyt käytännön ongelmiin tämän ilmiön kanssa.
Jossain vaiheessa noettu imusarja aiheuttaa tietenkin ongelmia, mutta jos sitä ennen ehtii ajaa jotain 300.000 - 400.000 km, niin onko sietämättömän iso juttu käyttää imusarja pois ja puhdistettavana vaikkapa samalla kuin vaihtaa ahtimen?
Tässähän on kyse poikkeuksista, tämä ei päde yleisellä tasolla. Ongelmiin on selvä syy polttomoottorin käyttämättömyys. Ongelmia ei synny jos polttomoottoria käytetään normaaliin tapaan. Koreileva lähti trollaamaan kuten trolli Topi.
@tracktest kirjoitti:
Tässähän on kyse poikkeuksista, tämä ei päde yleisellä tasolla. Ongelmiin on selvä syy polttomoottorin käyttämättömyys. Ongelmia ei synny jos polttomoottoria käytetään normaaliin tapaan. Koreileva lähti trollaamaan kuten trolli Topi.
Vaikka hybridissä olisikin BMWn moottori, ei kai sillä ajeta kuin polttiksella? Kaikki sähkötekniikka olisi vain ylimääräisenä kuormana.
@tracktest kirjoitti:
Tässähän on kyse poikkeuksista, tämä ei päde yleisellä tasolla. Ongelmiin on selvä syy polttomoottorin käyttämättömyys. Ongelmia ei synny jos polttomoottoria käytetään normaaliin tapaan. Koreileva lähti trollaamaan kuten trolli Topi.
Miten jonkin tolkun lehden artikkelin tägääminen voi olla trollaamista?
Tuskin edes olet tutustunut artikkeliin, koska ko. autolla on ajettu polttomoottorilla suhteessa huomattavan paljon.
Kyseinen lehti ei ole millään tasolla tasokas. Onneksi täällä on korkealla tasolla olevia julkaisuja. Odotellaan vaan Tekniikan Maailman juttua aiheesta saadaan hieman eri kulma asioihin.
@tracktest kirjoitti:
Tässähän on kyse poikkeuksista, tämä ei päde yleisellä tasolla. Ongelmiin on selvä syy polttomoottorin käyttämättömyys. Ongelmia ei synny jos polttomoottoria käytetään normaaliin tapaan. Koreileva lähti trollaamaan kuten trolli Topi.
Vaikka hybridissä olisikin BMWn moottori, ei kai sillä ajeta kuin polttiksella? Kaikki sähkötekniikka olisi vain ylimääräisenä kuormana.
@tracktest kirjoitti:
Tässähän on kyse poikkeuksista, tämä ei päde yleisellä tasolla. Ongelmiin on selvä syy polttomoottorin käyttämättömyys. Ongelmia ei synny jos polttomoottoria käytetään normaaliin tapaan. Koreileva lähti trollaamaan kuten trolli Topi.
Miten jonkin tolkun lehden artikkelin tägääminen voi olla trollaamista?
Tuskin edes olet tutustunut artikkeliin, koska ko. autolla on ajettu polttomoottorilla suhteessa huomattavan paljon.
Käyttämättömyyden pituushan on ratkaiseva, ei se miten paljon on ajettu.
Moottorien (polttomoottori ja sähkömoottori) käyttötunnit saa kyllä selville ainakin artikkeleissa olleiden moottorien osalta tehtaan diagnostiikkasoftalla (käymällä merkkihuollossa tai asiaan perehtyneen auto harrastajan pakeilla. Teemu oli minillä ajellut polttomoottorilla, mutta entä edellinen omistaja? Melkein 3.5v auto ja mittarilukema 27tkm (siis Teemun ostaessa). Reilusti alle 10tkm/v. Liekköhän moottori käynyt lämpimäksi kertaakaan edellisellä omistajalla (?). Se, että latauskaapelit on tehtaan pussissa ei välttämättä kerro mitään. Itsellä edellisen plugarin lähtiessä vaihtoon 3v/85tkm jälkeen asiointilatauskaapeli oli edelleen tehtaan pussissa, väliaikaiskaapeli oli otettu pussista pois, koska käytettiin ehkä 10kertaa 3v aikana. Silti sähköajoa oli 2/3 ajetuista kilometristä, kun nopein/helpoin lataustapa oli autokatoksen kiinteä wallbox.
Mutta sitten se sillä sai ja pitikin ajaa ja vieläpä sport-asennossa, että moottori varmasti kiekuu korkealta ja kovaa.
Ps. Juttuun on piilotettu RVS-mainos...
Idea siinä sport asennon käytössä on, ettei järjestelmä sammuta moottoria rullatessa tai pysähtyessä (ts. pakottaa moottorin käymään)
225xe oli itsellänikin ostoslistavaihtoehtona pari vuotta sitten. Tämän jutun perusteella ei yhtään harmita, ettei se tullut valituksi.
Nyt tiedetään minne Mersun pellit menevät, niistä tehdään polttomoottoreita hybrideihin.
Heittäisin jutun neuvoon vastakkaisen näkemyksen: ongelmana on moottorin lämpeneminen liian lyhyeksi aikaa. Moottorin pitäisi pysyä kunnolla kylmänä tai käydä tuntitolkulla kuten polttisautoissa. Lyhytaikainen lämpimäksiajo vain kastelee moottorin sisältä, kun lämpötilanmuutokset aiheuttavat ilman vaihtumisen, mutta ei takaa kunnon kuivumista. Sama ilmiöhän näkyy polttiksissa, jos niillä ajetaan vain muutaman kilometrin pätkiä, jatkuvasti seisova polttomoottori ei taas kastu ja ruostu sisältä.
Automiehille tuttu juttu. Lämmönvaihteluiden takia moottoriin kehittyy kosteutta, kosteus kerääntyy sinne mistä moottori ns hengittää (vent, kopan kannen alle). Syynä tähän on useimmiten pätkäajo, jolloin moottori ei saavuta riittävää käyntilämpötilaa. Kosteus haihtuu pitemmässä ajossa, jolloin moottori kuumenee ajettaessa riittävästi. Tämän ilmiö ei ole uusi, vaan täysin tuttu juttu kaikille perehtyneille. Puhdas metalli ruostuu pinnasta hyvin nopeasti kosteuden vaikutuksessa, eihän tässä ole mitään uutta ja ihmeellistä.
Trolli Topi veti yhden merkin tikun nokkaan, mutta tämä ilmiö on huomattavasti laajempi. Koskien kaikkia vastaavia hybridejä, merkistä riippumatta. Uskokaa tai älkää, mutta sähkömoottoreihinkin kerääntyy lämmetessään ja jäähtyessään kosteutta.
Eikös sen jutun kirjoittaja ollut Manu? Eikö vapaa oikea media saa kirjoittaa yhdestä merkistä?
Sähkömoottoreissa on tarvittaessa kuivaus vastuksin tai käämeihin ajettavan virran avulla. Lisäksi hengitysmäärä ja sitä kautta kondensio on minimaalinen polttomoottoriin verrattuna.
Lisäksi EGR ja hiukkaspönttö tukkeutuvat pikkuhiljaa kun eivät lämpene kunnolla. Öljynlaatu näyttelee myös isoa kuvaa, eli moottoriöljyn (jos öljynvaihtoa sitä ei suorita merkkiliike) tulee täyttää autonvalmistajan vaatimukset (sitä kalliimpaa longlifeä tulee käyttää ominaisuuksien vuoksi vaikka öljynvaihtovälin puolittaisikin, jos siis autonvalmistaja on näin öljylaaduksi määritellyt). Voin vain kuvitella kuluttajasuojalautakuntaan lähetettyjen ilmoitusten määrää, kun öljynvaihto on suoritettu jossain pikahuollossa ja sinne on laskettu sitä std. 5W30 litkua, joka ei välttämättä taas täytä autonvalmistajan kyseiselle mallille asettamia vaatimuksia ja jonka johdosta moottorin yläkerta on sitten hetken kuluttua ruosteessa). Vanhemmissa lataushybrideissä ongelma ei välttämättä ole niin suuri koska sähköajon niukkuuden vuoksi polttomoottori käy suhteellisen paljon, uudemmissa toki ohjelmallisia "pakkokäynnistyksiä" jne., mutta nyt kun lataushybridiranget rupeavat olemaan jopa yli 100km, niin voin arvata että ongelmia tulee.
Tässä nyt on aihe, josta toivon TM:n tekevän jutun. Itsekin mietin hybridiä, koska välillä on pidempiä ajoja pääosan ollessa lyhyttä asointiajoa.
Keskustelin asiasta liikkeen myyjän kanssa alkuvuodesta. Hänkin toi esiin juuri näitä haittatekijöitä. Itse asiassa hän oli sitä mieltä, että Pasi vaihtoehto on joko sähköauto tai perinteinen polttomoottori auto.
Päädyin siihen, että ajamme nykyisillä polttomoottori autoilla.
[ZeiMZei] vastaappas nyt suoraan mitä mieltä olet tämän auton ostosta? BMW 545e sedan xDrive M Sport. Suora hyppäys sähköautoon ei ole ajankohtaista.
Jos 5-sarjan sedan lataushybridiä olisin nyt ostamassa (uskaltaisin näistä uutisista huolimatta ostaa tietäen oman käyttöprofiilini), niin varmaan itse päätyisin tuohon varsinkin kun siihen saa nykyään myös vetokoukun (joka itsellä on yleensä kriteerinä). Omassa käytössäni moottori "pysyisi öljyissään" koska sähkörange on suhteellisen lyhyt ja perävaunua tulee mökkimatkoilla vedettyä jos ei nyt joka viikko, niin joka toinen ainakin. Miinuspuolena on ettei tuolla moottorivaihtoehdolla saa farkkuna. Omalla kohdallani saattaapi vaan olla, että nyt vähän toistakuukautta "täyssähköilleenä" parin lataushybridin jälkeen, ei ole enää paluuta polttomoottorikäyttöiseen/avusteiseen - ainakaan uuden auton kohdalla.
Kiitos rohkaisevasta vastauksestasi. Ei ongelmia täälläkään.
Käyttäkää sitä polttomoottoria ei tule ongelmia. Käytön puutteessa ongelmia saattaa syntyä, jos polttomoottori on pitkään käyttämättömänä.
egr ei tukkeudu kuin liian heikosta öljystä todellakin, joka huohottuu siivilän läpi 'shellimäisesti' ruskeana kurana takaisin kiertoon, saattaapi siinä muuttuva imusarjakin saada osansa ilosta, varsinkin jos turbolla terästetty kuuma puhallusilma
hiukkasloukku toimii kun annetaan välillä matka ajoa, ja jos sitä ei ole saatavilla, niin kierrokset
nousee tyhjäkäynnillä hieman merkiksi tapahtumasarjasta, kestää muutaman sadan kilometrin välein
dieseleissä kymmen minuuttia...
toivottavasti uusissa lataushybrideissä olisi isompi öljytilavuus ja vain alle litraisia E85 moottoreita vastaamaan nykyiseen ilmastonmuutokseen, ja vastaavasti isompi sähkömoottorivoima, jos lataushybridiä
nyt tulevaisuudessa enää kannattaa edes valmistaa...
Tämä nyt ei liity hybrideihin, mutta myös nykydiesel hajoaa jos sitä ei käytä riittävän pitkää aikaa hiukkassuodattimen polton ollessa käynnissä. Viimeistään silloin kun pakoputken kuva tulee mittaristoon joutuu ajamaan kunnes kuva sammuu vaikka matka kohteeseen olisikin ollut lyhyt (Škoda). Kuva ilmestyy mittaristoon, jos ajomatkat ovat olleet niin lyhyitä ettei poltto ole onnistunut ajallaan.
Ehkä tukkeutuminen oli tuossa EGR tapauksessa väärä sanavalinta, jumittuminen EGR tapauksessa ja tukkeutuminen hiukkasloukun kanssa. Toisaalta enemmän dieseleiden ongelma (eikä näin ollen ihan suoraan lataushybridi ongelma niiden ollesssa pääosin bensiinimoottorilla varustettuja), vaikkakin nuo hiukkasloukut alkavat olla melko yleisiä myös bensa-autoissa ja näin ollen myös lataushybrideissä.
.
Eikö se kuitenkin ole noki eikä öljy, joka EGR venttiilin jumii (eikä öljyä muutenkaan kuuluisi kovin suuria määriä olla pakokaasun seassa). Sitten kun se EGR venttiili on juminut auki, niin partikkelimäärä kasvaa sen verran suureksi että lopulta myös se hiukkasloukku tukkeutuu. Tämä siis lähinnä "kylmien" moottoreiden ongelma. Se ruskea kura on yleensä "vesittynyttä öljyä", kun se kosteus ei haihdu moottoriöljystä pois, koska öljy ei kuumene tarpeeksi lyhyiden käyntijaksojen vuoksi.
Diesel-moottori pysyy kunnossa jos on EURO3 eli ei loukkua tehtaalta lähtiessäkään. Moottori ja imusarja pysyy puhtaana kun sopivaan tiivisteeseen on sattunut peltilätkä joka pitää mössöt poissa kierrosta.
Kyllä juu, se menee jumiin. Syy on moottorin huohotin, ja huonot öljyt tai väärä suunnittelu ja liian lyhyt ja suora putki kampikammiosta imusarjaan ilman kunnollisia sihtejä(hidastavat höyryyntyvän öljynveden kulkua imusarjaan.. jos ottaa pois ja päästää maahan, niin muistaakseni vaikuttaa tyhjäkäyntiin jonkin verran, putki tasaa ja pidättää painetta... autopuolen immeiset tietänevät paremmin.
On ilmennyt myös EGR jäähdyttimen vuotoja josta on seurannut muovisten imusarjojen ylikuumenemista ja moottoreiden tulipaloja. Muutenkin egr systeemit laittaa putket tukkoon, netistä löytyy kuvia joissa 50mm putki on sisäpuolelta niin tukossa, ettei sormi mahtuisi.
Oman bensamoottorisen EGR meni jumiin ilmeisesti akselin vääntymisen takia. Venttiilissä on pienen edestakaisen liikkeen tekevä mäntä ja se jumitti, paitsi kiiltävän puhtaana. Vähäinenkin määrä hiilivety-vesi-tahmaa riitti aukiliimautumiseen. Mäntää pyörittämällä näki, että pieni heitto oli. Korjaamolta löytyi toinen käytetty ja hylätty ja siinä oli sama vika. Mäntä makaa vaaka-asennossa, ehkä pakokaasujen lämpö sen varren taivuttaa. Ja seoshan menee niin laihaksi venttiilin jumittaessa, että tyhjäkäynti loppuu heti ja tuleehan siitä vikailmoitus.
EGR on yllättävän aktiivinen. Luulisi, että se aukeaisi vasta suurella kuormituksella tiputtamaan NOxeja, mutta aukeaa se kylmässäkin moottorissa tyhjäkäynnillä. Olisiko lämmitystä varten se toiminto. Mitään eroa käynnissä ei huomaa oli EGR sitten toimiva tai kanava aina ummessa.
Nykyautojen (ja viime vuosikymmenen autojen) EGR-venttiilin sekoitussuhdetta ohjataan jatkuvasti kuormituksen ja tehopyynnön mukaan. W212 diesel-Eemelissä venttiili näyttää olevan tyhjäkäynnillä ja suurella kuormituksella kiinni. Muissa tilanteissa sille menee ajon aikana ohjauskomentoja jatkuvasti.
Tämä moottori ei tosin ole aivan tyypillinen tapaus, koska isolla kuormituksella se törmää ahtopaineen rajoitukseen jo 1360 RPM käyntinopeudella. Siksi typen oksidien muodostumiseen otolliset suuren paineen ja suuren lämpötilan olosuhteet ovat mahdollisia jo hitaillakin pyörimisnopeuksilla.
Se on kokonaisuutena hyvä asia, koska se merkitsee, että juuri noissa olosuhteissa ajettuna kyseinen moottori kuluttaa vähän polttoainetta.
Edellisen vanhemman tekniikan dieselini EGR oli "tulpattuna" jonkin aikaa asettamalla venttiiliä ohjaavalle kontrollerille suurimmaksi sekoitussuhteeksi 0%. Koska en huomannut autossa mitään muutosta, palautin sen tehtaan asetuksiin. Nykyinen on saanut olla (voimalinjan osalta) tehtaan spekseissä. Ymmärrän kyllä EGR:n nokeavan imusarjaa, mutta kun ajan autoillani vain joitain satoja tuhansia kilometrejä, niin en ole vielä törmännyt käytännön ongelmiin tämän ilmiön kanssa.
Jossain vaiheessa noettu imusarja aiheuttaa tietenkin ongelmia, mutta jos sitä ennen ehtii ajaa jotain 300.000 - 400.000 km, niin onko sietämättömän iso juttu käyttää imusarja pois ja puhdistettavana vaikkapa samalla kuin vaihtaa ahtimen?
Uutta pukkaa:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maahantuoja-ja-auton-myyja-korvasivat-teemun-minin-venttiilikoneiston-parin-tonnin-remontin-auton-nokka-akseli-oli-syopynyt-ja-ruosteessa/
Tässähän on kyse poikkeuksista, tämä ei päde yleisellä tasolla. Ongelmiin on selvä syy polttomoottorin käyttämättömyys. Ongelmia ei synny jos polttomoottoria käytetään normaaliin tapaan. Koreileva lähti trollaamaan kuten trolli Topi.
Vaikka hybridissä olisikin BMWn moottori, ei kai sillä ajeta kuin polttiksella? Kaikki sähkötekniikka olisi vain ylimääräisenä kuormana.
Miten jonkin tolkun lehden artikkelin tägääminen voi olla trollaamista?
Tuskin edes olet tutustunut artikkeliin, koska ko. autolla on ajettu polttomoottorilla suhteessa huomattavan paljon.
Kyseinen lehti ei ole millään tasolla tasokas. Onneksi täällä on korkealla tasolla olevia julkaisuja. Odotellaan vaan Tekniikan Maailman juttua aiheesta saadaan hieman eri kulma asioihin.
No ei!
Käyttämättömyyden pituushan on ratkaiseva, ei se miten paljon on ajettu.
Moottorien (polttomoottori ja sähkömoottori) käyttötunnit saa kyllä selville ainakin artikkeleissa olleiden moottorien osalta tehtaan diagnostiikkasoftalla (käymällä merkkihuollossa tai asiaan perehtyneen auto harrastajan pakeilla. Teemu oli minillä ajellut polttomoottorilla, mutta entä edellinen omistaja? Melkein 3.5v auto ja mittarilukema 27tkm (siis Teemun ostaessa). Reilusti alle 10tkm/v. Liekköhän moottori käynyt lämpimäksi kertaakaan edellisellä omistajalla (?). Se, että latauskaapelit on tehtaan pussissa ei välttämättä kerro mitään. Itsellä edellisen plugarin lähtiessä vaihtoon 3v/85tkm jälkeen asiointilatauskaapeli oli edelleen tehtaan pussissa, väliaikaiskaapeli oli otettu pussista pois, koska käytettiin ehkä 10kertaa 3v aikana. Silti sähköajoa oli 2/3 ajetuista kilometristä, kun nopein/helpoin lataustapa oli autokatoksen kiinteä wallbox.
Moottori ruosteessa, keskikulutus 7,2 l/100km, pieni lataushybridi, ylittää käsityskyvyn.