Luin TM:n artikkelin otsikon aiheesta ja kommentoin seuraavaa.
Artikkelissa esitetty auton käyttötarkoitus ei ole paras mahdollinen lataushybridille pitkien päivittäisten ajojen johdosta.
Sain uuden MB C300e:n tammikuussa 2023. Päivittäiset ajomatkani ovat suhteellisen lyhyet, joten auton 110 - 130 km:n sähköajomatkat riittävät hyvin päivittäiseen ajoon. Pisin matkani on tähän mennessä ollut Espoo - Tampere - Espoo. Sekin onnistui hyvin pelkällä sähköllä, kun Hämeenlinnan kohdalla latasin auton 50kW:n pikalatauksella, mikä kesti alle 20 min.
Tähän mennessä olen suorittanut kaikki ajot pelkällä sähköllä. Polttomoottoria olen käyttänyt kerran suosituksen mukaisesti voimalinjan voitelun vuoksi.
TM:n artikkelissa oli mielestäni virhe, kun mainittiin että auton akun kapasiteetti on 25,4 kWh, mikä pitää kyllä paikkansa, mutta koska se on bruttokapasiteetti, lataustilanteessa puhutaan nettokapasiteetista, mikä on pienempi eli noin 20 kWh:n luokkaa.
Ajokustannukseni ovat erittäin alhaiset, kun käytän pääasiassa 11 kW:n kotilaturia, jonka sähkön hinta on noin 10c/kWh.
Olen erittäin tyytyväinen autooni.
Minä ajoin aikanaan kolmisen vuotta plugarilla, jonka nimellinen sähkösäde oli 40km ja latausteho vain 3kW. Turhauduin siihen, että sähköajo loppui aina alkuunsa paitsi ihan kotikulmilla pyöriessä eikä matka-ajossa voinut=kannattanut ladata surkean lataustehon takia. Olisin tilannut mersun, jonka tyyppiä en enää muista, mutta SUV se oli ja sähkösäde n. 100km. Sellainen outous siinä oli, että webasto puuttui. Olisin sen hyväksynyt, mutta tilaus jäi tekemättä, koska autoa ei vielä silloin ollut saatavana. Jälkikäteen olen aina joskus muistellut, että kyllä oli tuuria, ettei autoa vielä silloin voinut tilata, koska ostinkin sitten täyssähköauton.
Mikä sinulla on syynä, että otit plugarin etkä täyssähköä? Minulla oli aikoinaan epäilys, että latausmahdollisuuksia ei ole riittävästi ja toisekseen silloin 2020 alkuvuodesta täyssähköjen tarjonta "oikeaksi autoksi luokiteltavissa" sähköautoissa oli aika kapea. Mutta kun löysin itselleni sopivan en ole hetkeäkään katunut, että heivasin polttomoottorin tyystin yli laidan.
Yksi syy on se, että asun rivitaloasunnossa, jossa voin ladata hybridiä omalla laturilla (3 x 16 A = 11kW). Asunto-osakeyhtiössä pitää kaikkia osakkaita kohdella samalla tavalla, eikä yhtiömme sähköliittymä kestäisi kaikille täyssähköauton vaatima lataustehoa, tai kaikilla pitäisi olla latauksen rajoitussysteemi, mutta sellaista ei vielä ole eikä taloyhtiö ole halukas sitä hankkimaan.
Toiseksi tämä auto on hinnaltaan huomattavasti edullisempi kuin vastaavanlaatuinen täyssähköauto.
Kolmanneksi tämä auto toimii munulla täysin kuin täyssähköauto, koska akun kapasiteetti riittää kaikkiin ajoihini (esim. tällä hetkellä ajomatka on 127 km), mutta varalla on vielä tarvittaessa polttomoottori, jos vaikka joutuisin vetämään raskasta peräkärryä pitkän matkan niin se onnistuu vaivatta.
Otin tähän autoon pikalataus systeemin, mikä maksoi noin 600 € ja se sallii käyttää täyssähköautojen latureita, joilla saan 20 ja 50 kW:n pikalataulset. Se on osoittautunut erittäin hyödylliseksi, kun saa noin kahdessakymmenessä minuutissa täyden latauksen eli parhaimmillaan yli 100 km lisämatkaa.
Plugareissa pikalataussysteemi on tosiaan hyvä, koska ajoakku on pieni. Varmasti kannatti hankkia sellainen eikä hintakaan kuulosta pahalta. Minäkin olisin varmaan ajanut kauemmin plugarilla, jos latausteho olisi ollut parempi ja ajoakku tuota suuruusluokkaa kuin sinulla on. Enää en vaihda pois sähköautosta. Mieluummin pidän keulapellin alla tarpeellista tavaraa polttomoottorin sijasta. Kyllä sähkärilläkin hyvin peräkärryä vetää.
Kotilataukseen riittää sähköautollakin 3x16A. Se on yleisin sähköautojen AC-latausteho.
Minä taas olin viime kesänä hyvin tyytyväinen, kun oman "itselataavan" hybridin pitkän ajan keskikulutus näytti 5,1 l/100km ja appiukon ahkerasti kotona ladatun hybridin 5,4. Seuraavaksi GLE on hyvin tyytyväinen, kun Mersun dieselin vastaava lukema on vielä pienempi.
Miksi olit tyytyväinen? Minun auton bensan keskikulutus on ollut vuoden 2020 heinäkuusta lähtien 0.0 l/100km. Eikä dieseliäkään ole kulunut tippaakaan. Minusta sinulla ei ole syytä tyytyväisyyteen autosi keskikulutukseen.
Olet täysin oikeassa mutta tuo tyytyväisyys koski vain tuota vertailutilannetta, ei vertailua kaikkiin autoihin.
No appiukkosi vain ajaa enemmän kuin mihin plugarin sähkörange taipuu. Appiukkosi kuitenkin voi ajaa sähköenergialla, jota simä et pysty tekemään. Eli good for your appiukko. Fiksu mies arvatenkin.
Joo, ja appiukolla on 395 heppaa (V90 farkku) ja mulla vain 223 (IS). Appiukko säästi bensaa kylläkin sillä kun poliisi vei kortin vähäksi aikaa ylinopeuden takia.
Lyhyillä matkoilla ladattava tosissaan menee lähestulkoon sähköllä, kun taas alkumatkasta tuo "itselataava" kuluttaa karseasti lämmittääkseen itsensä nopeasti.
Autoni on farmari, joten tilaa on riittävästi ja vetokoukkukin löytyy, jos on tarvetta.
On totta, että 3x16A riittää täyssähköautoon, mutta sen latausaika voi parhaimmillaan olla moninkertainen hybridiin verrattuna. Jos taaloyhtiömme kaikilla kahdellatoista olisi täyssähköauto ja kaikki lataisivat 11kW:n teholla pitkiä aikoja, taloyhtiön sähköpääkeskus ei kestäisi sitä. Sen sijaan se kestäisi, jos autot olisivat hybridejä, jolloin samanaikainen kuormitus olisi vähäisempi. Tämä tilanne on asiantuntijan selvittämä.
Eihän se latausaika siihen huipputehovaatimukseen vaikuta. Saman verran tehoa tarvitaan jos 12 lataushybridiä lataa 11kW teholla kuin että 12 täyssähköä lataisi samalla teholla. Toki lataushybridien akut täyttyvät kokonsa vuoksi nopeammin, eli latausaika on lyhyempi, mutta tämä ei huipputehovaatimukseen vaikuta.
Älykkäällä kuormanhallinnalla sen sijaan voidaan varmistaa, ettei huipputeho nouse taloyhtiön pääsulakekoon mahdollistaman maksimin yli.
11kW riittää täyssähköauton "hidaslataukseen" (ja puoletkin tuosta tehosta, jos ladataan yön yli), eipä kovin moni täyssähkömerkki/malli pysty edes kovemmalla teholla lataamaan.
Täyssähköautot, ainakin testien mukaan, kuluttavat keskimäärin vähemmän sähköä sataa kilometriä kohden kuin lataushybridit sähkökäytöllä. Jos siis lataushybrideilläkin ajetaan melkein kokonaan sähköllä, ei vastaavat ajot sähköautolla kuluta sen enempää sähköä eikä kuormita sähköpääkeskustakaan enempää. Täyssähköautoonkin lataa virtaa yönseudussa sen 150-200 km vaikka 1x16A virralla. Sillä jo useimpien perheitten päivittäisajojen pitäisi hoitua.
Appiukkosi on siis fiksu, mutta ajoittain epäonninen.
Ilmeneekö epäonnisuus jostain kohtaa kirjoitettua? Ja fiksuus?
Eikö noilla hybrideillä pidä ajaa muna kaasupolkimen alla, ettei polttomoottori käynnisty vähän väliä vaikka akussa olisikin sähköä?
Ei ainakaan "itselataavalla" eikä se tuossa V90:ssakaan käynnisty vahingossa. Tuolle itselataavalle ainakin minun ohjeeni pidempikestoisessa kaupunkiajossa on että kiihdytä niin nopeasti että polttomoottori käynnistyy, jos vain pystyt. Muuten se kuluttaa muutamalla kilometrillä akkunsa tyhjäksi jonka jälkeen polttomoottori sitten käy koko ajan kunnes akussa on taas virtaa riittävästi. Kokonaiskulutus pysyy pienempänä, kun kiihdyttää ripeästi jolloin polttomoottori "käy oikeaan aikaan" ja lataa samalla myös akkua ja lepää muun ajan. Akun varaus pysyy riittävänä ettei tarvitse käydä ja ladata akkua liikennevaloissa. Toinen tärkeä ohje on että aja ainakin talvella alkumatka mielummin kovaa kuin hitaasti. Sillätavalla järjestelmä siirtyy huomattavasti nopeammin bensiiniä paljon kuluttavan "lämmityskäytön" sijasta normaaliin taloudelliseen moodiin.
Oletetaanpa, että sähköautolla ajetaan 150 kilometriä päivässä ja sähköä kuluu 30 kilowattituntia. Latausajaksi määritellään 8 tuntia. Lataustehoa tarvitaan näinollen 3,75 kW. Kolmivaiheisena tulee vaihevirraksi 5,5 ampeeria. 200 kilometriä hoituisi kymmenessä tunnissa 4 kW:n teholla (3x6 A virralla). Normaalikriteereillä suunniteltu sähköverkko tuon kestää muun kulutuksen ohessa. Tosin jos kaikki lataukset otetaan kiinteistön mittauksesta, kuten kerrostaloissa, voidaan joutua huipputehoa rajoittamaan, vaikka jonkin verran kuormitus lomittuu jo luonnostaan.
Fiksu kuin mikä, koska ajaa plugarilla eikä itselataavalla. Vielä fiksumpi olisi, jos sähkäri. Epäonninen, koska jäi poliisin haaviin. m.o.t.
Laturit tarvitaan kuitenkin (taloyhtiöissä ei 3-vaihevirtaa tyypillisesti ole jaossa missään). Jos laturit on parkkiruudun yhteydessä niin niitä tarvitaan enemmän kuin muutama.
Viittaatko tässä ympäristönsuojeluun? Jos puhutaan vain säästöistä, huomautan ystävällisesti, että pulitat kuitenkin autostasi melko huiman summan vuosittain.
Laskeskelin vain käytännössä tarvittavaa tehoa. Senkin ehkä yläkanttiin. Monessa rivitalossa lataus voidaan toteuttaa huoneiston verkon kautta. Pienemmissä rivareissa kiinteistön mittauksen perässäkin tehoja saattaa löytyä riittävästi. Laturi tietenkin pitää olla ja kerrostaloissa huipputehon valvonta käytännössä välttämätön. Niissä saattaa myös olla enemmän ongelmia asennepuolella. Ja autolämmitystolpat on 3-vaiheisesti ketjutettu. Kaapelin poikkipinta saattaa riittää ryhmävarokkeiden suurentamiseenkin
Rahan käytön suuntaamisesta voidaan puhua. Polttonesteeseen tuhlaaminen on hölmöä, mutta jos joku siihen mielellään käyttää rahaa, niin ei se tietysti minulle kuulu.
Tuossa tietysti voisi arasti kysyä, että onko fiksumpaa kuluttaa bensiiniä 5,1 l/100km vai X määrä sähköä + 5,4 l/100km bensiiniä.
@HybridRules kirjoitti:
Ethän sinä muuten sähkäreitä täällä suosittelisi, jollet katsoisi sen niiden "myynti- tai puhemiehenä" sinulle kuuluvan. Näin voisi varsin helposti tulkita siis.
Et varmaankaan ole välttynyt siltäkään huomiolta, että sähkäreillä ajamisen helppous ei ole mitenkään päivänselvää, pro/con -puolet yleisestikin.
Aika usein se liittyy auton hankintaan, kun tällä palstalla ollaan. Ja tietysti myös hankintaa miettivien mielessä tykönäänkin.
Varmaan ymmärsit kuitenkin (koska olet fiksu sähkärikuski, tai jotakin) mistä tuossa oli kyse. Vink: autoilun kokonaiskustannukset taloudessa. Todennäköisesti verrattuna tuloihin ja muihin kiinteisiin menoihin vaikkapa. Olisiko ylläri?
Sen jälkeen tulee vasta jeesustelut maailman pelastamisesta sähkäreillä ja plugareilla, yhtä lailla konkretiakin, eli mistä monet kommentoivat tuossa, kuten lautausmahdollisuudet ylipäätään, saati asuntotyypistä johtuvat, ajoranget, kulutukset jne.
"Fiksua" ei ole yksiselitteinen asia. Kun voi käyttää tehokasta V90 plugaria noin pienellä kulutuksella, niin se on fiksua, jos siltä kantilta ajattelee. Jos haluaa minimoida polttonesteen kulutuksen, niin ei se ole oikein hyvin onnistunut 5.1 l/100km kulutuksella bensaa. Silloin kannattaisi unohtaa hybridi ja ostaa optimaalisen ikäinen/hintainen ja vähän kuluttava dieselauto.
Auton ostohintaa ei minun mielestäni kannata verrata käyttövoiman kulutuksen hintaan vaan käyttötuoteinvestoinnissa on tärkeintä, että saa itselleen mahdollisimman miellyttävän kulkupelin. Raha ratkaisee tietysti lopulta.
Suuntaamisesta? Sinulta menee reilut 15 tonnia vuodessa auton maksuihin, liekö kukaan ”tuhlari” jos polttaa vaikka dieseliä 5,5L satasella ja 20.000km ajoihin menee 2000 euroa vuodessa? En usko, että tämä on oikea foorumi tulla kertomaan, ostin sähköauton ja säästän.
Mulla nyt on kokemusta reilut 60000 km 2,0 l 150 hp etuvetodieselfarkku-TDI-DSG:stä ja sen jälkeen 2,0 200 hp nelivetodieselfarkku-TDI-DSG:stä eikä kummankaan keskikulutus pärjää kummallekkaan noista em. autoista. Noissa dieseleissä kulutusmittaus vielä valehtelee hirveästi talvisin koska lisälämmitin vetää kaiken polttoaineen sen ohi. Kumpikaan noista dieseleistä ei pääse myöskään 740GLE:n Mersun lukemiin. Ei niihin toisaalta ole myöskään tehty em. Mersun optimointeja kuten jäähdyttimen suojaamista kylmältä, kuten ei noihin hybrideihinkään.
Minä en näe, että mikään polttomoottoriauto auttaisi minun ajoilla oleellisesti vähentämään kulutusta. Sähköauto tai riittävän matkan sähköllä kulkeva lataushybridi olisivat ainut ratkaisu.
PS: TM-talvitestejä kun on seurannut pidemmältä ajalta niin vertailun suurimman mitatun kulutuslukeman (Lataamatta, kylmänä) on yleensä lyönyt pöytään diesel tai lataushybridi vaikka molemmat ovatkin otollisemmassa mittauksessa olleet taloudellisia.
Monessa mökissä tulee pääsulakkeet vastaan, jos on sähkölämmitys ja talvi. Niissä on jo vaihtokytkentä, jossa lämmitys ja kiuas eivät voi olla päällä yhtä aikaa. Kuukauden pakkasella auton lataaminen voi olla mahdotonta, kun lämmitys menee päälle ja pois jatkuvasti. Auto latautuu, mutta hitaasti, jos laturi osaa ottaa sähköä aina kun virtaa riittää.
Asunto-osakeyhtiöissä ongelmaa on asennepuolella. Vaikka kulut niissä tasataankin kaikille, sähköautolatausta helpottaisi, jos lataajat maksaisivat reilusti kaiken aiheuttamansa ja vähän yli. Yleensä taitaa olla juuri toisinpäin, lataajat haluavat olettaa, että kaikilla muillakin on mahdollisuus hankkia 40-100 tuhannen sähköauto ja nauttia yhteisestä latauksesta.
En todellakaan sano, että ostin sähköauton ja säästän. Sanon, että ostin auton, jolla ajan todella mielelläni ja olen tyytyväinen, ettei kalliin ostohinnan lisäksi enää ole kalliita käyttökuluja. Olen ostanut aikaisemmin kalliita polttiksia ja niissä on ollut kalliin ostohinnan lisäksi merkittäviä käyttökuluja sekä polttonesteiden että pakollisten määräaikaishuoltojen osalta.
Jos haluaisin päästä kehumaan säästöillä, pitäisi ostaa auto, johon en olisi 100% tyytyväinen.
Minulla on ilmainen lataus superchargereilla, mutta se on enemmän psykologinen tyytyväisyystekijä, koska sen tuoma rahallinen säästö on vuositasolla melko olematon. Tuntuu kivalta pitkällä matkalla kurvata laturille ja tökätä piuha kiinni ja ajatella, ettei se maksa mitään. Teslan lataushinnat taitavat olla kalliin puoleisia, koska silloin tällöin näkee Tesloja ladattavan superchargereiden vieressä toisella maksullisella laturilla. Esim Akaa ja Hartola. Rahallinen ero ei voi olla kovin suuri, mutta se psykologia.
Ok, en ole asiantuntija tässä asiassa. Joskus olen kuullut joidenkin ihmettelevän, että miksi ottaisi hybridin, kun dieselillä pääsee samalla tai vähemmällä. Itselläni ei ole kokemusta asiasta.
@HybridRules kirjoitti:
Paino sanalla "mahdollisimman", kuten ymmärtänet. Skaala on sitten laaja, joka monesti unohtuu.
No shit. Uskon ettet kuvittele kaikissa talouksissa olevan yhtä laajat mahdollisuudet miettiä mitä valkkaisi, kuin vaikkapa sinulla vaikuttaa olevan. Tai jopa niinkin voi olla, että joku kohdentaa rahankäyttönsä johonkin aivan muuhun kuin autoon mielummin.
Asiaa voidaan ja tulee peilata suoraan Suomen uusien henkilöautojen keskihintaan hankittaessa. Uusista sähköautoista ei taida mikään olla varsinaisesti lähelläkään, vaan mennään reippaasti ohi. Kertooko se siitä, ettei pysty hankkimaan uutta sähkäriä, vai ettei pidä sijoitusta niin tärkeänä, niin ei taida oikeaa vastausta löytyä, mutta tilasto on tilasto.
Ettei jäisi väärää käsitystä, niin en tarkoita rahan käytön suuntaamisella auton polttoaine- tai muita kuluja vaan sitä, että kukin meistä arvostaa mitä arvostaa ja suuntaa rahan käyttöään sen mukaan. Kun rahaa on aina niukasti siihen nähden, mitä kukin mieluummin haluaisi sitä olevan, niin joutuu valitsemaan, mihin käyttää minkäkin osuuden omista rahoistaan. Minulle tuli kerran vuosia sitten tunne, että haluan jotain erilaisempaa kuin siihen asti käyttämäni autot, joissa ei sinänsä ollut mitään vikaa. Oli ollut farmari-Mondeoita pitkä jono. Päätin käyttää enemmän rahaa autoon, kun ei ollut enää isoja lainojakaan lyhennettävänä. Suuntasin siis rahan käyttöä autoiluun aikaisempaa enemmän ja ensimmäinen "uuden filosofian" autohankintani oli Jeep Grand Cherokee diesel-koneella. Sitten oli kaksi Discovery4 autoa. Noissa kaikissa oli suuren hankintahinnan (jonka sai aikaan autovero) lisäksi selvästi kuukausikuluissa tuntuva polttoainekulu ja pakollisia määräaikaishuoltoja, jotka nekään eivät olleet ollenkaan ilmaisia. Volvo XC90T8 oli jo auto, jossa kalliilla hinnalla sai hienosti vastinetta rahoilleen ja myös polttoainekulut pienenivät. Sitten Tesla MX räjäytti pankin. Iso auto, minimaaliset käyttökulut ja hankintahintakin vähän alempi kuin edeltäjillä Jeeppiä lukuun ottamatta. Ja auto itsessään on kuin minua varten tehty, koska se poikkeaa perinteisestä tyylistä tehdä auto. Siinä on sitä jotain uutta, jota Mondeoiden jälkeen olin etsinyt.
Olen siis suunnannut rahan käyttöä autoiluun paljon isomman osan tuloistani kuin moni muu, mutta se on minun valintani. Ei noita autoja halvemmalla saanut.