Pakollinen ISA piippari

43 kommenttia
2»
  • @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @Late1969 kirjoitti:

    "Minusta ongelma ei ole se piippari"

    ja

    Eihän tuo piippaa, jos ajaa välillä 1-100 km/h, onhan siinä toleranssia.

    Onko niissä? Piippaileeko mittarilukeman mukaan, vai vakkarilla asetetun todellisen nopeuden mukaan?

    Laten kopioiman lakitekstin mukaan piippaa nopeusmittarin mukaan. Toisin sanoen, jos tapani mukaan laitan vakkariin +5km/h, niin piippailee. Kuinka kauan se sitten jaksaa siitä muistutella, en tiedä vielä.

    Toivottavasti tuossa kopioimassani on virhe, siinähän luvataan hälytys jo 100%:n nopeudesta.

    Niin se minun käsitykseni / kokemukseni perusteella on toteutettu ainakin yhdessä autossa joka oli yönyli koeajossa. Heti kun mittarinopeus ylittää sallitun edes 1kmh:n verran niin se piippaa. Voi toki olla että "heti" on 6 sekuntia, mutta kuitenkin.

    Katsotaan nyt miltä maistuu jahka se tulee jokapäiväiseen käyttöön.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @Late1969 kirjoitti:

    "Minusta ongelma ei ole se piippari"

    ja

    Eihän tuo piippaa, jos ajaa välillä 1-100 km/h, onhan siinä toleranssia.

    Onko niissä? Piippaileeko mittarilukeman mukaan, vai vakkarilla asetetun todellisen nopeuden mukaan?

    Laten kopioiman lakitekstin mukaan piippaa nopeusmittarin mukaan. Toisin sanoen, jos tapani mukaan laitan vakkariin +5km/h, niin piippailee. Kuinka kauan se sitten jaksaa siitä muistutella, en tiedä vielä.

    Toivottavasti tuossa kopioimassani on virhe, siinähän luvataan hälytys jo 100%:n nopeudesta.

    Niin se minun käsitykseni / kokemukseni perusteella on toteutettu ainakin yhdessä autossa joka oli yönyli koeajossa. Heti kun mittarinopeus ylittää sallitun edes 1kmh:n verran niin se piippaa. Voi toki olla että "heti" on 6 sekuntia, mutta kuitenkin.

    Katsotaan nyt miltä maistuu jahka se tulee jokapäiväiseen käyttöön.

    Jos ISA-piipparilla saadaan plussanopeudet Suomessa pois, voidaan kylttejä nostaa kympillä, sitten 20 vuoden kuluttua.

      
  • muokattu 26.01.2024 13:03

    @Late1969 kirjoitti:
    Jos nopeusmittari toimii, sen perusteella voi ajaa noin 100 eikä nopeus nouse liikaa. Jos satasen nopeudessa ajaakin 98-99, onko se suuri ongelma?

    Ei ole. Mutta jokaisen auton eri tavoin väärin kalibroitu mittari on, koska se johtaa nopeuseroihin. Keskimääräistä tarkemmalla mittarillasi saavutat minun autoni joka kulkee satasen asetuksella vain 97 km/h. Tai kulkisi, ellen olisi samalla asetuksella vain 96 km/h kulkevan uudemman mallin saavutettuani joutunut napsuttelemaan ensin hetkeksi yhden napsun alaspäin ja sen jälkeen ensimmäisessä mahdollisessa ohituspaikassa kuusi ylöspäin.

    Turhauttavan tästä tekee se, että nykyautojen hienot digidigimittarit ovat surkeita räpellyksiä vaikkapa modernin tarkkaan Volvo 740 GLE:n mittariin verrattuna. Mittarin tarkkuus on suurempi kuin vanhanaikaisen mittarin lukematarkkuus, mutta todellinen nopeus on aina kuljettajan paikalta katsottuna jossain kohdassa leveän viisarin alla. Suurin epätarkkuus aiheutuu siis mittarin näyttölaitteesta. Eihän tuo Volvonkaan mittari tehtaalta lähtiessä tarkka ollut, mutta se nopeusmittari onkin kalibroitu mittarihuollossa VDO:n eikä Volvon spekseihin samalla kun koko mittaripaneli kävi huollossa toisen mittarin vikaannuttua. Uudetkin autot tietävät todellisen ajonopeuden alle +/- 1 km/h tarkkuudella, mutta tätä tietoa ei haluta näyttää kuljettajalle.

    Näillä näytöillä minusta on ihan kohtuullista kysyä onko autotehtailla yhtään nopeusmittareihin pehehtynyttä? Jos ei ole, sellainen kannattaa palkata. Ja jos on jo, se pitää erottaa nyt heti.

    Mittaria ei koskaan saa satatarkaksi ja toiseen suuntaan tuunattuna se olisi tahattomia ylinopeuksia aiheuttava. Yleensä on pakko valita pienin paha ja toimia sen mukaan.

    Mitä väliä on absoluuttisella tarkuudella, kun auton oma nopeustieto on kuitenkin maantienopeuksilla selvästi alle 1 km/h sisällä todellisuudesta?

    Vaikkapa 97.3 - 100.7 km/h nopeusvaihelu ei ole oikeasti mikään ongelma kenellekään. Nopeusmittarin tarkkuuden naulaaminen max 1 % heitolle uusilla auton vakiorenkailla ei aiheuttaisi mitään ongelmaa kenellekään ja se toisi eri autojen mittarinopeudet niin lähelle toisiaan, että ainakin mittarinopeudella ajavien nopeuserot pienenisivät nykyiseen verrattuna merkityksettömiksi.

      1
  • Eikös tuon ylinopeuspiipparin saa halutessaan kytketyksi pois päältä? Jos muistin oikein, sitten ratkaisu ei ole enää kaukana. Itse protoilin tällä kymmenisen vuotta sitten autossa, josta ei täydellisen väylärakenteen vuoksi löydy enää +12 voltin ohjaussignaalia lisäkaukovaloreleen ohjaamiseksi:

    https://www.canm8.com/can-bus-interfaces/lighting-control-interfaces.html

    Tätä en ole asentanut itse, mutta joitain kuulemma häiritsee Stop-Start nappulan painaminen käynnistyksen jälkeen:

    https://www.canm8.com/special-vehicle-solutions/start-stop-auto-off-systems.html

    Valmistajalla on jo nyt kyvykkyys tehdä väylällä erilaisia asioita, joiden komentamisen jotkut autoilijat haluavat delegoida automatiikalle. Saatavana on myös eri tarkoituksiin kustoimoituja väyläohjaimia:

    https://www.canm8.com/special-vehicle-solutions/custom-product-design.html

    Olen hämmästynyt, ellei nopeuspiipparin kuljettajan puolesta hiljentävä kontrolleri ole hyllytavaraa jo ensi vuoden aikana, ellei peräti aiemminkin?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Jos nopeusmittari toimii, sen perusteella voi ajaa noin 100 eikä nopeus nouse liikaa. Jos satasen nopeudessa ajaakin 98-99, onko se suuri ongelma?

    Ei ole. Mutta jokaisen auton eri tavoin väärin kalibroitu mittari on, koska se johtaa nopeuseroihin. Keskimääräistä tarkemmalla mittarillasi saavutat minun autoni joka kulkee satasen asetuksella vain 97 km/h. Tai kulkisi, ellen olisi samalla asetuksella vain 96 km/h kulkevan uudemman mallin saavutettuani joutunut napsuttelemaan ensin hetkeksi yhden napsun alaspäin ja sen jälkeen ensimmäisessä mahdollisessa ohituspaikassa kuusi ylöspäin.

    Turhauttavan tästä tekee se, että nykyautojen hienot digidigimittarit ovat surkeita räpellyksiä vaikkapa modernin tarkkaan Volvo 740 GLE:n mittariin verrattuna. Mittarin tarkkuus on suurempi kuin vanhanaikaisen mittarin lukematarkkuus, mutta todellinen nopeus on aina kuljettajan paikalta katsottuna jossain kohdassa leveän viisarin alla. Suurin epätarkkuus aiheutuu siis mittarin näyttölaitteesta. Eihän tuo Volvonkaan mittari tehtaalta lähtiessä tarkka ollut, mutta se nopeusmittari onkin kalibroitu mittarihuollossa VDO:n eikä Volvon spekseihin samalla kun koko mittaripaneli kävi huollossa toisen mittarin vikaannuttua. Uudetkin autot tietävät todellisen ajonopeuden alle +/- 1 km/h tarkkuudella, mutta tätä tietoa ei haluta näyttää kuljettajalle.

    Näillä näytöillä minusta on ihan kohtuullista kysyä onko autotehtailla yhtään nopeusmittareihin pehehtynyttä? Jos ei ole, sellainen kannattaa palkata. Ja jos on jo, se pitää erottaa nyt heti.

    Mittaria ei koskaan saa satatarkaksi ja toiseen suuntaan tuunattuna se olisi tahattomia ylinopeuksia aiheuttava. Yleensä on pakko valita pienin paha ja toimia sen mukaan.

    Mitä väliä on absoluuttisella tarkuudella, kun auton oma nopeustieto on kuitenkin maantienopeuksilla selvästi alle 1 km/h sisällä todellisuudesta?

    Vaikkapa 97.3 - 100.7 km/h nopeusvaihelu ei ole oikeasti mikään ongelma kenellekään. Nopeusmittarin tarkkuuden naulaaminen max 1 % heitolle uusilla auton vakiorenkailla ei aiheuttaisi mitään ongelmaa kenellekään ja se toisi eri autojen mittarinopeudet niin lähelle toisiaan, että ainakin mittarinopeudella ajavien nopeuserot pienenisivät nykyiseen verrattuna merkityksettömiksi.

    Nopeusmittarin näytöllä ei ole paljoa väliä, kun tavoitenopeudet ovat erilaisia. Joku ajaa alle sataa, toinen sataa ja kolmas sallitun verran yli sataa. Ja päälle tavoitenopeuden ohjaava henkilö tai laite heittää koko ajan muutaman yksikön verran.

    Kerrottiinkohan jossain, että on olemassa GPS-nopeusmittareita? Irtovempeleitä on, mutta siis ihan auton mittarina. Silloin ei voimansiirron heitot haittaa, mutta tulee tietysti uusia haasteita. Esim. Garmin-navi jumii välillä ja tunneleissa näyttää vanhaa nopeutta, paikan se niissä osaa kyllä mitata.

    Turha tarkkuus on tekni(lli)stä tietämättömyyttä, sanotaan.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Eikös tuon ylinopeuspiipparin saa halutessaan kytketyksi pois päältä?

    Toki saa varmaan kaikissa merkeissä useammallakin tavalla. Tällaista sanoi bemarin osalta faq:

    "The Speed Limit Info in your BMW with Operating System 8 gives a visual warning and if necessary an acoustic warning if you exceed the speed limit. To deactivate it in BMW iDrive for the current journey, use the voice input of the BMW Intelligent Personal Assistant (e.g.: "Hey BMW! Deactivate warnings for speed limits!"). Pressing and holding the "SET" button on the steering wheel also directly deactivates the warnings. Alternatively, by pressing the driver assistance button on the centre console, you can access the "Driver assistance" menu, select "Driving" > "Speed Limit Assist" >"Warning if exceeded" and deactivate the warnings there. You can also save the settings (e.g. "Warning for speed limit") as a shortcut. However, due to legal regulations, the visual and acoustic warning is active again on the next journey."

    Pois kytkentä voidaan siis tehdä:
    1. Äänikomennolla
    2. Painamalla ohjauspyörän "SET" namiskaa pidempään
    3. "Driver Assistance" valikon kautta
    4. Tallettamalla deaktivoinnin pikavalikkoon

    Eli keinoja on useita, mutta aktivoituu aina uudelleen ajoneuvon käynnistyksen jälkeen - tuskin kauan kestää "epävirallisen" pysyvän deaktivoinnin koodausta odotella, mutta liekköhän jatkossa peruste hylkäykseen vuosikatsastuksessa(?)

      4
  • Mahtaako olla yleinen ilmiö, että adaptiivisen vakionopeudensäätimen (ACC) ollessa käytössä auto kiihdyttää nopeutta ylämäessä? Ainakin diessel Passat Alltrack kiihdyttää ylämäessä 2-4 km/h, ja alamäessä hidastaa hieman alle asetetun nopeuden. Jos autossa olisi ISA-piippari, niin se piipittäisi aina ylämäissä, jos ajaisi ACC päällä ja yrittäisi ajaa suurinta sallittua nopeutta.

      
  • muokattu 29.01.2024 14:36

    @Frog kirjoitti:
    Mahtaako olla yleinen ilmiö, että adaptiivisen vakionopeudensäätimen (ACC) ollessa käytössä auto kiihdyttää nopeutta ylämäessä? Ainakin diessel Passat Alltrack kiihdyttää ylämäessä 2-4 km/h, ja alamäessä hidastaa hieman alle asetetun nopeuden. Jos autossa olisi ISA-piippari, niin se piipittäisi aina ylämäissä, jos ajaisi ACC päällä ja yrittäisi ajaa suurinta sallittua nopeutta.

    Omassa toisessa säätimellisessä autossa tavallinen tasanopeussäädin toimii juuri päinvastoin eli reagoi hitaasti ylämäessä ja nopeus tippuu. Alamäessä menee vastaavasti yli eli yrittää pitää keskinopeuden oikeana. Siinä menee hermot, vaikka auton ylinopeushälytys ei olekaan päällä. Ei toimiva tasanopeussäädin saa heilua +/- 4 Suomen maisemissa.

    ACC:n takia pitäisi keksiä uusi nimi suomeksi. Jo vakionopeussäädin on väärä, kun mitään vakiota ei ole. Tasanopeus olisi parempi, mutta ACC vaihtelee nopeutta oman halunsa mukaan. Jonoutumisavustin?

      
  • @Frog kirjoitti:
    Mahtaako olla yleinen ilmiö, että adaptiivisen vakionopeudensäätimen (ACC) ollessa käytössä auto kiihdyttää nopeutta ylämäessä? Ainakin diessel Passat Alltrack kiihdyttää ylämäessä 2-4 km/h, ja alamäessä hidastaa hieman alle asetetun nopeuden. Jos autossa olisi ISA-piippari, niin se piipittäisi aina ylämäissä, jos ajaisi ACC päällä ja yrittäisi ajaa suurinta sallittua nopeutta.

    Talouden sähköautossa ei tuota ilmiötä ole, mutta toisessa polttomoottorikäyttöisessä ilmiö näkyy kyllä, joskin ei ihan noin suurena. Alamäessä nopeus voi kasvaa 1-2km yli rajoitusnopeuden riippuen mäen jyrkkyydestä, tai sen muutoksesta, ennenkuin jarruutus alkaa. Ylämäessä asetusarvo pysyy aika hyvin jos ei sitten mäessä ole suuria kaltevuusmuutoksia, eli jos ylämäki loppuu "yllättäen" niin nopeus kyllä saattaa hetkellisesti nousta 1km/h yli asetusnopeuden ennekuin ohjausjärjestelmä ehtii tähän reagoida. Varmaan kaikki säädettävissä olevia suureita ja riippuvat myös valmistajan toteutuksesta ja järjestelmässä käytetyistä komponenteista. Uudemmissa autoissa tarkkuus saadaan kasvaneen laskentatehon vuoksi paremmaksi.

      1
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Frog kirjoitti:
    Mahtaako olla yleinen ilmiö, että adaptiivisen vakionopeudensäätimen (ACC) ollessa käytössä auto kiihdyttää nopeutta ylämäessä? Ainakin diessel Passat Alltrack kiihdyttää ylämäessä 2-4 km/h, ja alamäessä hidastaa hieman alle asetetun nopeuden. Jos autossa olisi ISA-piippari, niin se piipittäisi aina ylämäissä, jos ajaisi ACC päällä ja yrittäisi ajaa suurinta sallittua nopeutta.

    Talouden sähköautossa ei tuota ilmiötä ole, mutta toisessa polttomoottorikäyttöisessä ilmiö näkyy kyllä, joskin ei ihan noin suurena. Alamäessä nopeus voi kasvaa 1-2km yli rajoitusnopeuden riippuen mäen jyrkkyydestä, tai sen muutoksesta, ennenkuin jarruutus alkaa. Ylämäessä asetusarvo pysyy aika hyvin jos ei sitten mäessä ole suuria kaltevuusmuutoksia, eli jos ylämäki loppuu "yllättäen" niin nopeus kyllä saattaa hetkellisesti nousta 1km/h yli asetusnopeuden ennekuin ohjausjärjestelmä ehtii tähän reagoida. Varmaan kaikki säädettävissä olevia suureita ja riippuvat myös valmistajan toteutuksesta ja järjestelmässä käytetyistä komponenteista. Uudemmissa autoissa tarkkuus saadaan kasvaneen laskentatehon vuoksi paremmaksi.

    Aika huima, mutta olen kuullut että joissain muissakin konsernin autoissa sama ominaisuus, itselläni huomaa
    ylämäkeen riuhtaisun ja alamäkeen kovan jarrutuksen. oli pakko ottaa autom. jarruvalo toiminto pois. kun vauhti kuitenkin pysyi hallinnassa. tuon kun saisi säädettyä pehmeämmäksi niin olisi hyvä, sen huomaa lähinnä pikkuteillä 80 vauhdissa kun pieniä ylä-alamäkiä kokoajan.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    tuskin kauan kestää "epävirallisen" pysyvän deaktivoinnin koodausta odotella, mutta liekköhän jatkossa peruste hylkäykseen vuosikatsastuksessa(?)

    Juuri siksi ehdotinkin tyyppihyväksynnäsdä pakollisen varusteen säilyttämistä toiminnassa, mutta oletusarvo päinvastaiseksi vaihdettuna.

    Ei tuo Start-Stop kontrollerikaan poista tyyppihyväksynnän normimittauksessa mukana ollutta laitetta vaan ainoastaan lähettää kuljettajan puolesta "start-stop OFF" komennon väylälle painaa nappia auton käynnistyessä. Auto on täysin toimintakuntoinen ja käyttäytyy samoin kuin jos kuljettaja olisi painanut kojetaulun nappulaa ihan itse. Start-stop on käytettävissä heti kun kuljettaja painaa asianomaista nappia uudestaan.

    Kyllä nopeuspiippariin voidaan teknisesti soveltaa samaa auton vakio-ominaisuuden oletusarvon automaattista vaihtoa. Laillisuudesta en lupaa mitään, mutta katsastuksessakaan ei jää kiinni kun muistaa sitä ennen nappuloida auton katsastuksen ajaksi takaisin tehdasasetuksiin.

    Jos pää ei kestä piipparia, itse joko automatisoisin vaadittavan näppäilysekvenssin sormiini tai asentaisin ylimääräisen ohjainlaitteen tekemään sen puolestani paljon mieluummin kuin rikkoisin auton poistamalla vaaditun ominaisuuden. Omassa käytössäni en näe muuta ongelmaa kuin päin persettä näyttävän nopeusmittarin.

      
  • @Frog kirjoitti:
    Mahtaako olla yleinen ilmiö, että adaptiivisen vakionopeudensäätimen (ACC) ollessa käytössä auto kiihdyttää nopeutta ylämäessä? Ainakin diessel Passat Alltrack kiihdyttää ylämäessä 2-4 km/h, ja alamäessä hidastaa hieman alle asetetun nopeuden. Jos autossa olisi ISA-piippari, niin se piipittäisi aina ylämäissä, jos ajaisi ACC päällä ja yrittäisi ajaa suurinta sallittua nopeutta.

    Omassa käytössä olevissa autoissa ei ole ACC vakkaria, mutta en normivakkarin käytöllä huomaa merkittävää nopeudenvaihtelua normaaleissa pienissä mäissä.. Ainut niin iso mäki mikä tulee mieleen toimenpiteitä kuskilta vaatien alaspäin mennessä on VT12 oleva Sarkolanahde.
    Muuten kuvittelisin koodarin laittaneen ISA-piipparin niin ettei se hälytä ACC:n kanssa alamäkeen ajettaessa. Eli säädetyn ajonopeuden ollessa sallitun rajoissa hälytystä ei tulisi kun kuski ei koske muuta kuin rattiin.

      
  • muokattu 01.02.2024 07:24

    Minulla on käytössä vain noita tavallisia vakkareita: Hybridi menee tasan tarkkaan samaa nopeutta kaikissa tilanteissa. Ylämäessä moottorin kierrokset nousee ja alamäessä akku latautuu. Myös TDI-DSG menee hyvin tasaisesti, mutta siitä loppuu puhti pienessäkin ylämäessä ja se siirtyy seiskalta kutoselle ilman sen suurempaa draamaa. Alamäessä vauhti ei pysy kurissa niin hyvin kuin hybridissä. Robottivaihteellisessa autossa loivissa mäissä vauhti pysyy hyvin kohdallaan mutta kun mennään niin jyrkkään mäkeen että auto vaihtaa pienemmälle, siinä tapahtuu pieni nopeuden tippuminen jonka jälkeen auto kiihdyttää asetettuun nopeuteen. Myös silloin kun alamäki alkaa hyvin nopeasti vauhti saattaa hetkeksi hieman nousta hidastuakseen sitten. Aikanaan oli myös sellainen auto, jonka nopeus vakkarilla seilasi koko ajan pari kilometriä ylös ja alas.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit