ISA (Inteligent Speed Assistance) on pakollinen uusissa autoissa. On syytä epäillä, onko ylinopeudesta piippaavasta järjestelmästä enemmän hyötyä vai haittaa Suomen sääoloissa. Usein talvella liikennemerkit ovat lumen peitossa, ja auton kamera ei tunnista nopeusrajoitusta. Kun kuljettaja tietää, että nopeusrajoitus on suurempi mitä auton järjestelmä tietää, haitallinen piipitys halutaan saada pois. Piipityksen poissaanti voi olla syvälläkin valikon takana, ja sitä etsittäessä huomio liikenteeseen vähenee. Vähintäänkin jatkuva piipitys lisää kuljettajan ärtymystä, mikä ei koskaan ole hyväksi liikenteessä. Toisaalta tunnolliset kuljettajat jotka eivät halua kuunnella piipitystä tulevat sitten ajamaan takuuvarmasti alle suurimman sallitun nopeuden, ja näin lisäävät kärsimättömien kuljettajien ohitustarvetta jopa riskillä.
Tämä ISA on taas yksi esimerkki EU:n hölmöistä päätöksistä, jossa ammutaan tykillä kärpästä. Eivät pienet ylinopeudet lisää liikenneonnettomuuksia vaan suuret, ja niitä tämä piippari ei tule poistamaan.
Voikin olla niin, että uuden auton yhdeksi ostokriteeriksi tulee, kuinka helposti ISA-piipittäjän saa kytkettyä pois päältä.
Suomessa ei ole totuttu noudattamaan nopeusrajoituksia, joten onhan tuo turha piipitys ikävää.
Ylinopeuksien turvallisuus pitäisi saada myös onnettomuustutkijoiden tietoon. He aina jaksavat väittää, että ylinopeudet ovat mukana turhan monessa onnettomuudessa.
Tähän on helppo ratkaisu.
"lentoonlähtölista"
Siitä vaan käy läpi eri asiat, mitkä pitää kytkeä tai poistaa ja sen jälkeen voi hyvillä mielin peruuttaa ulos tallista ja lähteä autoilemaan.
Minulla oli koeajossa tuollainen piippari, jonka tilasinkin siitä huolimatta. Suurin ongelma sen kanssa on kun pyrkii ajamaan rajoitusten mukaan. Helposti nopeus kuitenkin seilaa muutaman kilometritunnin verran, jolloin se rajoitus tulee alitettua ja ylitettyä melko usein.
Tässä autossa oli hetkittäin sellainen kakofonia erilaisia varoituksia viemässä huomiota ja keskittymistä, ettei se kyllä mitenkään voi lisätä turvallisuutta.
Yksi rivi lisää karavaanarin tsekkilistaan:
-antenni alhaalla?
-rappu ylhäällä?
-vaimo kyydissä?
-piippari vaiennettu?
ISAa näkyi olevan eri malleja, jopa aktiivisesti ylinopeuden leikkaavia. Sellainen pitäisi kaikille saada, jollain epätoivon ylinopeuden sallivalla toiminnolla varustettuna. Ylinopeudesta voisi lähteä tililtä sopiva summa ja liian monesta tieto poliisille.
Tällaisten määräysten tekijöiden tyhmyydestä kertoo paljon se, että moottoripyöräilijöille ehdotettiin muuta liikennettä matalampia nopeusrajoituksia aivan vakavissaan. Valitettavasti nuo päättäjät eivät ole olleet paikalla silloin, kun järkeä jaettiin.
Kuulostaa fiksulta. Useimmat meistä moottoripyöräilijöistä emme hallitse pyörää yhtä hyvin kuin autoa ja varsinkin äkkitilanteet ovat vaikeita. Jarrutusmatkatkin venyvät, osa ei uskalla käyttää etujarrua kuin nimeksi. Meidän näkyvyys liikenteessä on usein huonompi kuin autojen. Ja valitettavasti osa autoilijoista ajattelee, että tuo on vain moottoripyörä(ilijä).
Kyllä minä hallitsen autot sekä moottoripyörät.
Olisi sitten enska, crossi, rata tai vauhtimatka-ajo, niin kyllä pyörä pysyy tassuissa.
Sama auton kanssa, oli sitten offroudia, liukasta tai tiukkaa kymiringin mutkaa, niin autoilla vedetään, sin minkä vehkeet myötä antaa.
Jos ei riitä, niin aina voi vetää moottorikelkalla crossiradalla kunnon hyppyjä...
Taisi olla liikenteestä puhe. Hallinta lakkaa, kun toiset tulee järjettömästi eteen.
Minusta ongelma ei ole se piippari vaan tarkasti oman nopeutensa mittaavan auton nopeusmittarin kalibroinnin ryZZiminen.
Jos mittari-100 olisi suunnilleen 100 km/h, en todellakaan viitsisi napsutella lisänapsuja suoraan tasakympeille osuvaan vakionopeussäätimeen. Nyt se mittari näyttää mitä sattuu, joten tasakympin päälle tulee napsuteltua "muutama lisää"
Tämän mittaripelleilyn syylliset voisi siirtää lapiohommiin, kun paperityöt mitä ilmeisimmin eivät ole corekompetenssialueella.
Joo, mutta jos hallitsee vehkeet, niin voi ehkä jotain tehdä ennen törmäystä...
Motoristin pää pyörii kuin pöllöllä, koska pitää koko ajan tarkkailla herkeämättä ympäristöä ja tehdä monimutkaisia riskianalyysejä kaikesta.
Mitenhän nykyään, kun motoristiakin ollaan tuudittamassa kaiken maailman kypäräpuhelimilla musiikin ja podcastien onnelliseen uneen...
Jos nopeusmittari toimii, sen perusteella voi ajaa noin 100 eikä nopeus nouse liikaa. Jos satasen nopeudessa ajaakin 98-99, onko se suuri ongelma?
Mittaria ei koskaan saa satatarkaksi ja toiseen suuntaan tuunattuna se olisi tahattomia ylinopeuksia aiheuttava. Yleensä on pakko valita pienin paha ja toimia sen mukaan.
@Late1969 kirjoitti:
Monessako muussa autossa - jos omaasi vertaat vai - mittari näyttää edes noinkin tarkasti?
Ymmärsin tässä tarkoitettavan sitä, että nykyautot alkavat piippailemaan sen mukaan mitä mittari näyttää, ei sen mikä olisi todellinen nopeus. Jolloin lisänapsautukset vakkariin varmasti ärsyttävät kun siitä tulee pelkkää piippaamista?
"Minusta ongelma ei ole se piippari"
Hyvä laki, vielä kun piippausväli tihenisi nopeudennousun mukaa. Eikä todellakaan poiskytkettävissä siviilikäytössä.
Mikä jottei, kunhan toteutus olisi riittävän hyvä. Ensinnäkin pitäisi sallia muutaman, esim 5 km/h:n toleranssi jottei piipitystä tarvitse kuunnella koko ajan jos ajaa vaikkapa nopeutta 99-101. Toiseksi sen pitäisi jotenkin tunnistaa ne rajoitukset riittävän luotettavasti.
Skoda jolla ajelen löytää useita 50 ja 80 km/h rajoituksia ainakin Kehä 3:lta ja Hämeenlinnanväylältä, vaikka oikeasti rajoitus on 100km/h. Se ei piippaa, se hidastaa, mikä on aika ikävä tilanne yht äkkiä.
Kunnon varoitusäänellä saataisiin kuriin ainakin osa nopeusrajoitus + alle sakkorajan ajajat.
Korkein sallittu nopeus saisi oikean merkityksen
Ja sitten vielä se ikävin lisääntyvä tapa moottoritiellä hiostaa ohittajaa ajamaan ylinopeutta, ohituksen nopeuttamiseksi.
Eihän tuo piippaa, jos ajaa välillä 1-100 km/h, onhan siinä toleranssia. Mutta joku fiksumpi voisi etsiä ISAn määritelmän, itse en sitä ihan heti löytänyt.
Toki joo, mutta haluaisin mielelläni säätää vakkarin siihen sallittuun maksimiin, eli vaikkapa 100 km/h, ja siitä seuraa että se piippailee tämän tästä.
Katsotaan nyt, viikon kuluttua saan piipparin itselleni.
En ehdi nyt lukemaan, pitää tehdä töitä.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=OJ:L:2021:409:FULL
Pykälää riittää, mutta tuollainen pysähtyi ruutuun 3 sekunnin pyörityksen jälkeen:
"Porrastettu äänimerkki ja porrastettu tuntohavaintoon perustuva varoitus on annettava, kun jokin seuraavista edellytyksistä täyttyy tasaisella ajonopeudella:
a) Nopeusmittarin näyttämä nopeus ≥ 130 % tunnistetusta nopeusrajoituksesta 3,0 sekunnin ajan ja pitempään.
b) Nopeusmittarin näyttämä nopeus ≥ 120 % tunnistetusta nopeusrajoituksesta 4,0 sekunnin ajan ja pitempään.
c) Nopeusmittarin näyttämä nopeus ≥ 110 % tunnistetusta nopeusrajoituksesta 5,0 sekunnin ajan ja pitempään.
d) Nopeusmittarin näyttämä nopeus ≥ 100 % tunnistetusta nopeusrajoituksesta 6,0 sekunnin ajan ja pitempään."
Aikatoleranssia annettaisiin, nopeus ei. Mutta muualla voi lukea sitten jotain muuta.
@Late1969 kirjoitti:
ja
Onko niissä? Piippaileeko mittarilukeman mukaan, vai vakkarilla asetetun todellisen nopeuden mukaan?
Yritä nyt miettiä ja kirjoittaa ihan itse, älä leikkele ajatuksia toisille. Laita vaikka 20-rivinen kommentti ilman lainauksia meille luettavaksi. Pääsemme mekin mukaan keskusteluun.
Niin?
Laten kopioiman lakitekstin mukaan piippaa nopeusmittarin mukaan. Toisin sanoen, jos tapani mukaan laitan vakkariin +5km/h, niin piippailee. Kuinka kauan se sitten jaksaa siitä muistutella, en tiedä vielä.
Ulkomailla olen joskus vuokrannut auton sijasta kaksipyöräisen. Mopo on aina jäänyt vuokraamatta siksi ettei sillä voi ajaa turvallisesti muun liikenteen mukana vaan autot ohittelevat sitä kapeilla teillä koko ajan ja usein vaarallisen läheltä. Vai vielä Suomeenkin tientukkomoottoripyöriä jatkuvasti ohitettavaksi, siinäpä ajatus...
Se on totta että moottoripyörällä pitää opetella ajamaan ihan tosissaan. Itsellä eniten vaati harjoittelua kunnollisen työntöohjauksen opettelu. Tehojarrutus on siihen nähden itselle helppoa. (Varmaankin siksi että jo 15 v. iässä tuli mopolla jarrutettua vaikka kuinka usein täystehojarrutuksia mutta työntöohjauksen taitamista sillä ei tarvittu mihinkään.)
@M880 kirjoitti:
Juuri tuota ajoin takaa. Ja tuo +5km/h saattaa korjata todellisen nopeuden paremmaksi, ettei ole Laten sanoin "tientukkona".
Ja kun näistä teksteistä tehdään aina omia tulkintoja, niin 740GLE:n kommentin minä luin niin, että "piippaus sinänsä ei haittaisi", ellei se käyttäytyisi juuri noin. Mutta se on vain minun tulkintani.
Ajoit takaa, mutta et viitsinyt tarkistaa? Nytkin olisi linkin takana koko laki tarjolla, mutta arvaat mieluummin. Ja päälle laitat omia tulkintojasi toisten kirjoittamaksi. Ei täällä yleensä laiteta sanoja toisen suuhun ja väitetä omia ajatuksia toisten tuotoksiksi.
@Late1969 kirjoitti:
Kyllä minä joudun toistaiseksi arvailemaan, miten toteutukset toimivat käytännössä. Spekuloin siinä kuin sinäkin sen kanssa, miksi jengi kokee piippailut häiritseväksi.
Täällä vaan joutuu tekemään tulkintoja sinunkin kirjoituksistasi. Se riippuu kirjoittajan ilmaisusta ja tarkkuudesta kirjoituksissaan. Ei sellaisen pitäisi sinua hämmentää, höhh!
Tuota kuulee jeesustelijoilta välillä, joo.....
Toivottavasti tuossa kopioimassani on virhe, siinähän luvataan hälytys jo 100%:n nopeudesta.