Hybridit

30 kommenttia

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-honda-cr-v-perusvarman-ladattava-ja-lastattavampi-painos/

Moottori on saanut ladattavan hybridin yläpuolelle täyshybridin. Mikähän niiden ero on? Jutun lataushybridi kulkee pelkällä sähköllä eli jotkut kutsuvat jo sitä täyshybridiksi.

"Myöskään tavaratila ei kärsi lataushybridin korkeajänniteakusta, sillä akku on sijoitettu kardaanitunneliin. Ikävä kyllä autossa ei ole myöskään sähkömoottorilla varustettua taka-akselia, jolloin lataushybridin saa ainoastaan etuvetoisena. Sen sijaan täyshybridiversio on tuttuun tapaan saatavilla myös joka nurkasta raapivana mallina."

  
  • Täyshybridin lataa ajonaikana, lataushybridi pitää ladata sähköverkosta.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Täyshybridin lataa ajonaikana, lataushybridi pitää ladata sähköverkosta.

    Kyllä se lataushybridi latautuu ajon aikana siinä missä itselataava täyshybridikin, tai vieläkin enemmän koska suuren akun takia pitkissä alamäissä lataustilaa on enemmän sekä sen ja järkevän sähköajon mahdollistamisen takia niin lataustehot kuin ajotehot ovat suuremmat. Itselataavan täyshybridin sähköajon tehohan riittää vain häthätää mopoauton perässä pysymiseen, kun lataushybridissä sähköllä on tarkoitus ajaa ihan normaalin liikenteen mukana, eikä itselataavan hybridin sähköajolla ole edes muuta tarkoitusta kuin välttää polttomoottorin pieniä ja siksi ominaiskulutukseltaan heikkoja kuormitustilanteita. Lataushybridiä siis ei pidä ladata sähköverkosta mutta se on kaikinpuolin hyödyllistä.

      3
  • Hybridit on kahden eri energianlähteen tai kahden moottorin ajoneuvoja (useimmiten se on sähkö ja bensa, mutta on myös diesel+sähkö, tai bensa+kaasu, tai bensa+etanoli, ja kauan sitten oli bensa+petrooli). Sitten voi olla myös 48 Voltin avustavia järjestelmiä. Hybridit voivat olla jotakin muutakin yhdistelmää, kuten toimistotyö+etätyö.

    https://www.ttl.fi/teemat/tyoelaman-muutos/etatyo-hybridityo-ja-monipaikkainen-tyo

    Tekniikka on oma juttunsa, mutta sitten on myös tekniikan eli investoinnin hinta. Diesel vie vähemmän litroja, mutta nykyään litrahinta on jopa kalliimpi kuin 95-oktaanisen bensan, ja sitten on päiväkohtainen vero, reilun 1 euron vuorokaudelta. Yleensä myös hankintahinta on bensaversiota kalliimpi.

    Ladattava hybridi on kalliimpi ostaa, vaikka autoveroprosenttien osalta ladattavan hybridin ostaja maksaa (auto-)veroa vähemmän kuin halvimman perusmallin ostaja. Ja sitäkin kannattaa pohtia onko ladattavalle hybridille latauspaikkaa, vai tuleeko lataamisesta satunnaista. Omakotiasujalle ladattava hybridi voi olla kätevämpi kuin kerrostaloasujalle jolle jopa parkkipaikan etsiminen voi olla työlästä.

    • Hinnastoa kun selasin, niin taas kerran voi huomata että 121 g/km voi olla autoveroltaan kalliimpi kuin 125 g/km, vain siksi ja koska auton varustetaso on parempi. Tämä Suomen autoverotus eli autokannan uudistumisen haittaaminen ei ole enää vihervasemmiston vastuulla, - vaikka toisaalta vihervasemmisto (Rahaa on -periaatteellaan) on viime vuoden "rasismi"ajojahdeillaan ja lakkoilullaan hidastamassa kaikkea uudistustyötä.
      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Täyshybridin lataa ajonaikana, lataushybridi pitää ladata sähköverkosta.

    Kyllä se lataushybridi latautuu ajon aikana siinä missä itselataava täyshybridikin, tai vieläkin enemmän koska suuren akun takia pitkissä alamäissä lataustilaa on enemmän sekä sen ja järkevän sähköajon mahdollistamisen takia niin lataustehot kuin ajotehot ovat suuremmat. Itselataavan täyshybridin sähköajon tehohan riittää vain häthätää mopoauton perässä pysymiseen, kun lataushybridissä sähköllä on tarkoitus ajaa ihan normaalin liikenteen mukana, eikä itselataavan hybridin sähköajolla ole edes muuta tarkoitusta kuin välttää polttomoottorin pieniä ja siksi ominaiskulutukseltaan heikkoja kuormitustilanteita. Lataushybridiä siis ei pidä ladata sähköverkosta mutta se on kaikinpuolin hyödyllistä.

    Hybriditerminologian suhteen on tosiaan ihmeellistä sekoilua jopa toimittajilla. Ehkä itselataava -nimitys on vaan niin vaikea käyttää, vaikka juuri se on erottava tekijä. PHEV on siis myös täyshybridi, jolla tarkoitetaan kykyä ajaa erikseen sekä polttis-, että sähköajoa. Olen joissakin artikkeleissa törmännyt jopa sellaiseen, että "Toyota-tyyppisestä" itselataavasta täyshybridistä on käytetty kevythybridi -termiä.

      
  • muokattu 11.02.2024 12:19

    Kevythybridissä on polttomoottorin lisäksi pieni ajoakku ja sähkömoottori. Kevythybridijärjestelmän teho on yleensä n. 10 kW, mikä ei mahdollista pelkällä sähköllä ajamista.
    2023:
    Toyota Hiluxin kevythybridi esitellään ensi vuonna

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Täyshybridin lataa ajonaikana, lataushybridi pitää ladata sähköverkosta.

    Kyllä se lataushybridi latautuu ajon aikana siinä missä itselataava täyshybridikin, tai vieläkin enemmän koska suuren akun takia pitkissä alamäissä lataustilaa on enemmän sekä sen ja järkevän sähköajon mahdollistamisen takia niin lataustehot kuin ajotehot ovat suuremmat. Itselataavan täyshybridin sähköajon tehohan riittää vain häthätää mopoauton perässä pysymiseen, kun lataushybridissä sähköllä on tarkoitus ajaa ihan normaalin liikenteen mukana, eikä itselataavan hybridin sähköajolla ole edes muuta tarkoitusta kuin välttää polttomoottorin pieniä ja siksi ominaiskulutukseltaan heikkoja kuormitustilanteita. Lataushybridiä siis ei pidä ladata sähköverkosta mutta se on kaikinpuolin hyödyllistä.

    Hybriditerminologian suhteen on tosiaan ihmeellistä sekoilua jopa toimittajilla. Ehkä itselataava -nimitys on vaan niin vaikea käyttää, vaikka juuri se on erottava tekijä. PHEV on siis myös täyshybridi, jolla tarkoitetaan kykyä ajaa erikseen sekä polttis-, että sähköajoa. Olen joissakin artikkeleissa törmännyt jopa sellaiseen, että "Toyota-tyyppisestä" itselataavasta täyshybridistä on käytetty kevythybridi -termiä.

    Piti käydä Hondan sivuilla katsomassa ja täyshybridi onkin itselataava. Mikähän moisesta tekee niin täyden. Jos sillä ei voisi ajaa sekä sähkömoottorilla että polttomoottorilla, ei se olisi hybridi ollenkaan.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Täyshybridin lataa ajonaikana, lataushybridi pitää ladata sähköverkosta.

    Kyllä se lataushybridi latautuu ajon aikana siinä missä itselataava täyshybridikin, tai vieläkin enemmän koska suuren akun takia pitkissä alamäissä lataustilaa on enemmän sekä sen ja järkevän sähköajon mahdollistamisen takia niin lataustehot kuin ajotehot ovat suuremmat. Itselataavan täyshybridin sähköajon tehohan riittää vain häthätää mopoauton perässä pysymiseen, kun lataushybridissä sähköllä on tarkoitus ajaa ihan normaalin liikenteen mukana, eikä itselataavan hybridin sähköajolla ole edes muuta tarkoitusta kuin välttää polttomoottorin pieniä ja siksi ominaiskulutukseltaan heikkoja kuormitustilanteita. Lataushybridiä siis ei pidä ladata sähköverkosta mutta se on kaikinpuolin hyödyllistä.

    Hybriditerminologian suhteen on tosiaan ihmeellistä sekoilua jopa toimittajilla. Ehkä itselataava -nimitys on vaan niin vaikea käyttää, vaikka juuri se on erottava tekijä. PHEV on siis myös täyshybridi, jolla tarkoitetaan kykyä ajaa erikseen sekä polttis-, että sähköajoa. Olen joissakin artikkeleissa törmännyt jopa sellaiseen, että "Toyota-tyyppisestä" itselataavasta täyshybridistä on käytetty kevythybridi -termiä.

    Piti käydä Hondan sivuilla katsomassa ja täyshybridi onkin itselataava. Mikähän moisesta tekee niin täyden. Jos sillä ei voisi ajaa sekä sähkömoottorilla että polttomoottorilla, ei se olisi hybridi ollenkaan.

    Hybridihän on suomennettuna risteytymä tai risteytys. Jos auto liikuttamiseen käytetään polttomoottoria ja sähkömoottoria niin se on noiden tekniikoiden risteytys vaikkei sillä voisikaan ajaa polttomoottori sammutettuna.

      
  • Honda ÄLYKÄS HYBRIDI
    Sähkömoottoriajo
    Sähkömoottoriajossa kiihdytetään välittömästi pysähtyneestä tilasta käyttämällä sähkömoottorin voimaa.
    Hybridiajo
    Hybridiajo käyttää sähkö- ja bensiinimoottoria yhdessä jokapäiväisissä ajotilanteissa optimaalisen suorituskyvyn ja energisen kiihdytyksen saavuttamiseksi
    Polttomoottoriajo
    Polttomoottoriajossa käytetään polttomoottoria korkeampien nopeuksien ylläpitämiseksi, akun latautuessa samalla.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-honda-cr-v-perusvarman-ladattava-ja-lastattavampi-painos/

    Moottori on saanut ladattavan hybridin yläpuolelle täyshybridin. Mikähän niiden ero on? Jutun lataushybridi kulkee pelkällä sähköllä eli jotkut kutsuvat jo sitä täyshybridiksi.

    "Myöskään tavaratila ei kärsi lataushybridin korkeajänniteakusta, sillä akku on sijoitettu kardaanitunneliin. Ikävä kyllä autossa ei ole myöskään sähkömoottorilla varustettua taka-akselia, jolloin lataushybridin saa ainoastaan etuvetoisena. Sen sijaan täyshybridiversio on tuttuun tapaan saatavilla myös joka nurkasta raapivana mallina."

    Wikipedian mielestä täyshybridi ajaa sähköllä aina, kun mahdollista. Toinen hybriditekniikka on kevythybridi.

    Sarjahybridissä sähkömoottori pyörittää aina pyöriä ja polttis tuottaa sähköä. Rinnakkaishybridissä pyöriä pyörittää vuoroin sähkö- ja vuoroin polttomoottori.

    Muistelen lukeneeni joko täältä TM:n keskustelusta tai jostain muualta netissä, että Toyotan hybridiä kutsutaan täyshybridiksi, koska polttomoottorin ja vetävien pyörien välillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä, Quu muistaakseni kertoi tämän.

    Wikipedian määritelmän mukaan sekä ladattava että itselataava hybridi ovat täyshybridejä.

    Onko noissa Hondan versioissa sama CVT moottori, mutta toinen ladattavalla isolla akulla ja toinen ilman ladattavaa akkua? Vai onko ladattavassa hybridissä perinteinen bensamoottori ja vaihteisto ja täyshybridissä cvt-vaihteisto?

    Minusta jutun toimittaja on kirjoittanut hassusti, että ladattavan hybridin yläpuolella on täyshybridi. Ellei sitten tarkoita sitä, ettei ladattavassa mallissa ole nelivetoa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Muistelen lukeneeni joko täältä TM:n keskustelusta tai jostain muualta netissä, että Toyotan hybridiä kutsutaan täyshybridiksi, koska polttomoottorin ja vetävien pyörien välillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä, Quu muistaakseni kertoi tämän.

    Moottori:
    Täyshybridi on joka tapauksessa todellinen hybridi, jonka voi jo nimestäkin osin päätellä. Kaikkein kehittyneimmällä hybridijärjestelmällä voidaan liikkua kummalla tahansa kahdesta voimanlähteestä tai vaikka molempienkin avulla. Tavallisimmin kyse on poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmästä.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Muistelen lukeneeni joko täältä TM:n keskustelusta tai jostain muualta netissä, että Toyotan hybridiä kutsutaan täyshybridiksi, koska polttomoottorin ja vetävien pyörien välillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä, Quu muistaakseni kertoi tämän.

    Moottori:
    Täyshybridi on joka tapauksessa todellinen hybridi, jonka voi jo nimestäkin osin päätellä. Kaikkein kehittyneimmällä hybridijärjestelmällä voidaan liikkua kummalla tahansa kahdesta voimanlähteestä tai vaikka molempienkin avulla. Tavallisimmin kyse on poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmästä.

    Moottori olisi voinut ensin määritellä, mikä lehden mielestä on täyshybridi. Wikipedian määritelmän mukaan sekä itselataava että ladattava hybridi on täyshybridi. Eikä haittaisi, että moottori antaisi edes vihjeen siitä, mikä on epätodellinen hybridi erotuksena todelliselle hybridille.

    Kysymyshän on vain termeille muodostuneista mielikuvista ja merkityksistä.

    Mikrohybridillä tarkoitetaan stop/start -toimintoa wikipedian mukaan. Siinä venytetään hybridi-sanan merkitystä jo melko paljon.

    Onko Toyota hybridin voimalinja sellainen, että auto ei liiku ilman sähkömoottorin osallistumista eli oliko niin, että autossa on planeettavaihde, jossa planeettapyörästöä pyöritetään sähkömoottorilla?

      
  • Tämä hybridi oli tässä
    Ei maksa vaivaa jaaritella enempää

      
  • muokattu 12.02.2024 08:16

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Muistelen lukeneeni joko täältä TM:n keskustelusta tai jostain muualta netissä, että Toyotan hybridiä kutsutaan täyshybridiksi, koska polttomoottorin ja vetävien pyörien välillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä, Quu muistaakseni kertoi tämän.

    Moottori:
    Täyshybridi on joka tapauksessa todellinen hybridi, jonka voi jo nimestäkin osin päätellä. Kaikkein kehittyneimmällä hybridijärjestelmällä voidaan liikkua kummalla tahansa kahdesta voimanlähteestä tai vaikka molempienkin avulla. Tavallisimmin kyse on poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmästä.

    Onko Toyota hybridin voimalinja sellainen, että auto ei liiku ilman sähkömoottorin osallistumista

    On. Jos sähköt katkaistaan sähkömoottoreilta, auto ei liiku mihinkään vaikka kuinka huudattaisi polttomoottoria. Polttomoottorin voima vain karkaisi planeettapyörästön aurinkopyörän kautta hukkaan samoin kuin se karkaa tasauspyörästöstä luistavan pyörän kautta hukkaan.

    eli oliko niin, että autossa on planeettavaihde, jossa planeettapyörästöä pyöritetään sähkömoottorilla?

    Kehäpyörän yhteydessä on sähkömoottorigeneraattori ja suora välitys renkaisiin, aurinkopyörän yhteydessä on myös sähkömoottorigeneraattori ja polttomoottori liikuttaa vapaasti akselinsa ympäri pyöriviä planeettapyöriä eteenpäin kehäpyörän ja aurinkopyörän välissä.

    Auto siis voi liikkua sähköllä tai polttomoottorilla ja sähköllä mutta ei pelkällä polttomoottorilla. Autossa on vaihdekepissä N eli vapaa-asento mutta se ei tee mitään muuta kuin katkaisee virrat sähkömoottorigeneraattoreilta (ja estää samalla akun lataamisen).

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Muistelen lukeneeni joko täältä TM:n keskustelusta tai jostain muualta netissä, että Toyotan hybridiä kutsutaan täyshybridiksi, koska polttomoottorin ja vetävien pyörien välillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä, Quu muistaakseni kertoi tämän.

    Moottori:
    Täyshybridi on joka tapauksessa todellinen hybridi, jonka voi jo nimestäkin osin päätellä. Kaikkein kehittyneimmällä hybridijärjestelmällä voidaan liikkua kummalla tahansa kahdesta voimanlähteestä tai vaikka molempienkin avulla. Tavallisimmin kyse on poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmästä.

    Onko Toyota hybridin voimalinja sellainen, että auto ei liiku ilman sähkömoottorin osallistumista

    On. Jos sähköt katkaistaan sähkömoottoreilta, auto ei liiku mihinkään vaikka kuinka huudattaisi polttomoottoria. Polttomoottorin voima vain karkaisi planeettapyörästön aurinkopyörän kautta hukkaan samoin kuin se karkaa tasauspyörästöstä luistavan pyörän kautta hukkaan.

    eli oliko niin, että autossa on planeettavaihde, jossa planeettapyörästöä pyöritetään sähkömoottorilla?

    Kehäpyörän yhteydessä on sähkömoottorigeneraattori ja suora välitys renkaisiin, aurinkopyörän yhteydessä on myös sähkömoottorigeneraattori ja polttomoottori liikuttaa vapaasti akselinsa ympäri pyöriviä planeettapyöriä eteenpäin kehäpyörän ja aurinkopyörän välissä.

    Auto siis voi liikkua sähköllä tai polttomoottorilla ja sähköllä mutta ei pelkällä polttomoottorilla. Autossa on vaihdekepissä N eli vapaa-asento mutta se ei tee mitään muuta kuin katkaisee virrat sähkömoottorigeneraattoreilta (ja estää samalla akun lataamisen).

    Jostain muistelen lukeneeni, että tuota periaatetta kutsuttaisiin täyshybriiksi, mutta wikipedia ei sellaista tunnista. Plugareissa on ainakin yleensä kaksi toisistaan riippumatonta voimanlähdettä, voi ajaa sähköllä tai polttiksella yksistään.

    Aloittajan Honda-mietiskelyssä kiinnostaa, onko artikkelissa mainituissa täyshybridissä ja plugarissa sama kone ja toisessa iso ajoakku ja toisessa ei vai onko plugarissa perinteinen polttis ja sen rinnalla sähkömoottori. Jos plugarissa on perinteinen polttis, niin sitten voi ymmärtää, että toista kutsutaan täyshybridiksi ja toista plugariksi. Se on sitten vielä oma juttunsa, että onko täyshybridi plugarin yläpuolella vai päinvastoin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Muistelen lukeneeni joko täältä TM:n keskustelusta tai jostain muualta netissä, että Toyotan hybridiä kutsutaan täyshybridiksi, koska polttomoottorin ja vetävien pyörien välillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä, Quu muistaakseni kertoi tämän.

    Moottori:
    Täyshybridi on joka tapauksessa todellinen hybridi, jonka voi jo nimestäkin osin päätellä. Kaikkein kehittyneimmällä hybridijärjestelmällä voidaan liikkua kummalla tahansa kahdesta voimanlähteestä tai vaikka molempienkin avulla. Tavallisimmin kyse on poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmästä.

    Onko Toyota hybridin voimalinja sellainen, että auto ei liiku ilman sähkömoottorin osallistumista

    On. Jos sähköt katkaistaan sähkömoottoreilta, auto ei liiku mihinkään vaikka kuinka huudattaisi polttomoottoria. Polttomoottorin voima vain karkaisi planeettapyörästön aurinkopyörän kautta hukkaan samoin kuin se karkaa tasauspyörästöstä luistavan pyörän kautta hukkaan.

    eli oliko niin, että autossa on planeettavaihde, jossa planeettapyörästöä pyöritetään sähkömoottorilla?

    Kehäpyörän yhteydessä on sähkömoottorigeneraattori ja suora välitys renkaisiin, aurinkopyörän yhteydessä on myös sähkömoottorigeneraattori ja polttomoottori liikuttaa vapaasti akselinsa ympäri pyöriviä planeettapyöriä eteenpäin kehäpyörän ja aurinkopyörän välissä.

    Auto siis voi liikkua sähköllä tai polttomoottorilla ja sähköllä mutta ei pelkällä polttomoottorilla. Autossa on vaihdekepissä N eli vapaa-asento mutta se ei tee mitään muuta kuin katkaisee virrat sähkömoottorigeneraattoreilta (ja estää samalla akun lataamisen).

    Jostain muistelen lukeneeni, että tuota periaatetta kutsuttaisiin täyshybriiksi, mutta wikipedia ei sellaista tunnista. Plugareissa on ainakin yleensä kaksi toisistaan riippumatonta voimanlähdettä, voi ajaa sähköllä tai polttiksella yksistään.

    Aloittajan Honda-mietiskelyssä kiinnostaa, onko artikkelissa mainituissa täyshybridissä ja plugarissa sama kone ja toisessa iso ajoakku ja toisessa ei vai onko plugarissa perinteinen polttis ja sen rinnalla sähkömoottori. Jos plugarissa on perinteinen polttis, niin sitten voi ymmärtää, että toista kutsutaan täyshybridiksi ja toista plugariksi. Se on sitten vielä oma juttunsa, että onko täyshybridi plugarin yläpuolella vai päinvastoin.

    Aloittajan väärä tulkinta oli kyseessä, täyshybridi ei ole hybridinä mikään huippu, kun katsoo Hondan sivuilta. Sen paremmin ei mieli kestä katsoa esittelyä, autoissahan kivat kuvat ovat pääasia ja todellisuus pidetään mahdollisimman hankalana löytää.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Muistelen lukeneeni joko täältä TM:n keskustelusta tai jostain muualta netissä, että Toyotan hybridiä kutsutaan täyshybridiksi, koska polttomoottorin ja vetävien pyörien välillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä, Quu muistaakseni kertoi tämän.

    Moottori:
    Täyshybridi on joka tapauksessa todellinen hybridi, jonka voi jo nimestäkin osin päätellä. Kaikkein kehittyneimmällä hybridijärjestelmällä voidaan liikkua kummalla tahansa kahdesta voimanlähteestä tai vaikka molempienkin avulla. Tavallisimmin kyse on poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmästä.

    Onko Toyota hybridin voimalinja sellainen, että auto ei liiku ilman sähkömoottorin osallistumista

    On. Jos sähköt katkaistaan sähkömoottoreilta, auto ei liiku mihinkään vaikka kuinka huudattaisi polttomoottoria. Polttomoottorin voima vain karkaisi planeettapyörästön aurinkopyörän kautta hukkaan samoin kuin se karkaa tasauspyörästöstä luistavan pyörän kautta hukkaan.

    eli oliko niin, että autossa on planeettavaihde, jossa planeettapyörästöä pyöritetään sähkömoottorilla?

    Kehäpyörän yhteydessä on sähkömoottorigeneraattori ja suora välitys renkaisiin, aurinkopyörän yhteydessä on myös sähkömoottorigeneraattori ja polttomoottori liikuttaa vapaasti akselinsa ympäri pyöriviä planeettapyöriä eteenpäin kehäpyörän ja aurinkopyörän välissä.

    Auto siis voi liikkua sähköllä tai polttomoottorilla ja sähköllä mutta ei pelkällä polttomoottorilla. Autossa on vaihdekepissä N eli vapaa-asento mutta se ei tee mitään muuta kuin katkaisee virrat sähkömoottorigeneraattoreilta (ja estää samalla akun lataamisen).

    Jostain muistelen lukeneeni, että tuota periaatetta kutsuttaisiin täyshybriiksi, mutta wikipedia ei sellaista tunnista. Plugareissa on ainakin yleensä kaksi toisistaan riippumatonta voimanlähdettä, voi ajaa sähköllä tai polttiksella yksistään.

    Toyotassa kun nuo sähkömoottorigeneraattorit hoitavat myös vaihteiston tehtävät, niin ilman niitä, pelkällä polttomoottorilla, ei voi ajaa, mutta kuitenkin niin voi, ettei akkuvirtaa käytetä liikkumiseen vaikka sähkövirta kulkeekin noiden kahden sähkömoottorigeneraattorin välillä. Sitä, ettei akkuvirtaa käytetä liikkumiseen voisi tietysti (lievästi yksinkertaistaen) sanoa pelkällä polttomoottorilla liikkumiseksi.

    (Harmi, ettei ole tullut tippaakaan perehdyttyä Hondan voimansiirtoon.)

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Muistelen lukeneeni joko täältä TM:n keskustelusta tai jostain muualta netissä, että Toyotan hybridiä kutsutaan täyshybridiksi, koska polttomoottorin ja vetävien pyörien välillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä, Quu muistaakseni kertoi tämän.

    Moottori:
    Täyshybridi on joka tapauksessa todellinen hybridi, jonka voi jo nimestäkin osin päätellä. Kaikkein kehittyneimmällä hybridijärjestelmällä voidaan liikkua kummalla tahansa kahdesta voimanlähteestä tai vaikka molempienkin avulla. Tavallisimmin kyse on poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmästä.

    Onko Toyota hybridin voimalinja sellainen, että auto ei liiku ilman sähkömoottorin osallistumista

    On. Jos sähköt katkaistaan sähkömoottoreilta, auto ei liiku mihinkään vaikka kuinka huudattaisi polttomoottoria. Polttomoottorin voima vain karkaisi planeettapyörästön aurinkopyörän kautta hukkaan samoin kuin se karkaa tasauspyörästöstä luistavan pyörän kautta hukkaan.

    eli oliko niin, että autossa on planeettavaihde, jossa planeettapyörästöä pyöritetään sähkömoottorilla?

    Kehäpyörän yhteydessä on sähkömoottorigeneraattori ja suora välitys renkaisiin, aurinkopyörän yhteydessä on myös sähkömoottorigeneraattori ja polttomoottori liikuttaa vapaasti akselinsa ympäri pyöriviä planeettapyöriä eteenpäin kehäpyörän ja aurinkopyörän välissä.

    Auto siis voi liikkua sähköllä tai polttomoottorilla ja sähköllä mutta ei pelkällä polttomoottorilla. Autossa on vaihdekepissä N eli vapaa-asento mutta se ei tee mitään muuta kuin katkaisee virrat sähkömoottorigeneraattoreilta (ja estää samalla akun lataamisen).

    Jostain muistelen lukeneeni, että tuota periaatetta kutsuttaisiin täyshybriiksi, mutta wikipedia ei sellaista tunnista. Plugareissa on ainakin yleensä kaksi toisistaan riippumatonta voimanlähdettä, voi ajaa sähköllä tai polttiksella yksistään.

    Toyotassa kun nuo sähkömoottorigeneraattorit hoitavat myös vaihteiston tehtävät, niin ilman niitä, pelkällä polttomoottorilla, ei voi ajaa, mutta kuitenkin niin voi, ettei akkuvirtaa käytetä liikkumiseen vaikka sähkövirta kulkeekin noiden kahden sähkömoottorigeneraattorin välillä. Sitä, ettei akkuvirtaa käytetä liikkumiseen voisi tietysti (lievästi yksinkertaistaen) sanoa pelkällä polttomoottorilla liikkumiseksi.

    (Harmi, ettei ole tullut tippaakaan perehdyttyä Hondan voimansiirtoon.)

    Voidaan puhua hybridi-käyttövoimasta tai hybridi-voimalinjasta, jotka eivät ole sama asia. Toyota-hybridi on voimalinjan teknisen ratkaisun osalta hybridi, mutta käyttövoiman osalta bensiiniauto. (Paitsi, että töpseliladattava Toyota-hybridi on hybridi myös käyttövoiman osalta.)

    Toyota hybridiä voisi ehkä kutsua "täys"hybridiksi, koska siinä on sähkö voimalinjassa mukana liikuttamassa autoa, vaikka ajetaan bensakoneella. Sitä ei olisi mielekästä kutsua sähköautoksi, vaikka sillä voikin ajaa sähköllä ilman, että polttis on mukana ollenkaan, koska ajosäde pelkällä sähköllä on niin olematon (kilometrin-pari?) Toyotan voimalinja on suunniteltu nimenomaan polttomoottorin ja sähkömoottoreiden yhteiskäyttöön eli hybridiksi. Mutta koska Toyotassa sähkö tuotetaan "itselatauksella" bensiinimoottorin avulla, niin käyttövoimaltaan se ei ole hybridi vaan pelkästään bensiiniauto. Akussakin oleva sähkö on generoitu bensiinimoottorin käyttövoimalla. Myös regeneroinilla, mutta pääasiassa bensalla.

    Plugarit ovat sekä voimalinjan tekniikan että käyttövoiman osalta hybridejä ja ne voivat toimia joko sähköautoina (vaatimattomalla kertalatauksen rangella, 35 - 130km) tai polttomoottoriautoina.

    Kun sotketaan bensaa ja sähköä auton liikuttamiseen, niin mahdollisuus ladata töpselisähköä tekee polttomoottori-hybridistä hybridin myös käyttövoimaltaan. Joten Toyotan hybridit, joita voi ladata töpselisähköllä, ovat hybridejä myös käyttövoimaltaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Muistelen lukeneeni joko täältä TM:n keskustelusta tai jostain muualta netissä, että Toyotan hybridiä kutsutaan täyshybridiksi, koska polttomoottorin ja vetävien pyörien välillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä, Quu muistaakseni kertoi tämän.

    Moottori:
    Täyshybridi on joka tapauksessa todellinen hybridi, jonka voi jo nimestäkin osin päätellä. Kaikkein kehittyneimmällä hybridijärjestelmällä voidaan liikkua kummalla tahansa kahdesta voimanlähteestä tai vaikka molempienkin avulla. Tavallisimmin kyse on poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmästä.

    Onko Toyota hybridin voimalinja sellainen, että auto ei liiku ilman sähkömoottorin osallistumista

    On. Jos sähköt katkaistaan sähkömoottoreilta, auto ei liiku mihinkään vaikka kuinka huudattaisi polttomoottoria. Polttomoottorin voima vain karkaisi planeettapyörästön aurinkopyörän kautta hukkaan samoin kuin se karkaa tasauspyörästöstä luistavan pyörän kautta hukkaan.

    eli oliko niin, että autossa on planeettavaihde, jossa planeettapyörästöä pyöritetään sähkömoottorilla?

    Kehäpyörän yhteydessä on sähkömoottorigeneraattori ja suora välitys renkaisiin, aurinkopyörän yhteydessä on myös sähkömoottorigeneraattori ja polttomoottori liikuttaa vapaasti akselinsa ympäri pyöriviä planeettapyöriä eteenpäin kehäpyörän ja aurinkopyörän välissä.

    Auto siis voi liikkua sähköllä tai polttomoottorilla ja sähköllä mutta ei pelkällä polttomoottorilla. Autossa on vaihdekepissä N eli vapaa-asento mutta se ei tee mitään muuta kuin katkaisee virrat sähkömoottorigeneraattoreilta (ja estää samalla akun lataamisen).

    Jostain muistelen lukeneeni, että tuota periaatetta kutsuttaisiin täyshybriiksi, mutta wikipedia ei sellaista tunnista. Plugareissa on ainakin yleensä kaksi toisistaan riippumatonta voimanlähdettä, voi ajaa sähköllä tai polttiksella yksistään.

    Toyotassa kun nuo sähkömoottorigeneraattorit hoitavat myös vaihteiston tehtävät, niin ilman niitä, pelkällä polttomoottorilla, ei voi ajaa, mutta kuitenkin niin voi, ettei akkuvirtaa käytetä liikkumiseen vaikka sähkövirta kulkeekin noiden kahden sähkömoottorigeneraattorin välillä. Sitä, ettei akkuvirtaa käytetä liikkumiseen voisi tietysti (lievästi yksinkertaistaen) sanoa pelkällä polttomoottorilla liikkumiseksi.

    (Harmi, ettei ole tullut tippaakaan perehdyttyä Hondan voimansiirtoon.)

    Voidaan puhua hybridi-käyttövoimasta tai hybridi-voimalinjasta, jotka eivät ole sama asia. Toyota-hybridi on voimalinjan teknisen ratkaisun osalta hybridi, mutta käyttövoiman osalta bensiiniauto. (Paitsi, että töpseliladattava Toyota-hybridi on hybridi myös käyttövoiman osalta.)

    Toyota hybridiä voisi ehkä kutsua "täys"hybridiksi, koska siinä on sähkö voimalinjassa mukana liikuttamassa autoa, vaikka ajetaan bensakoneella. Sitä ei olisi mielekästä kutsua sähköautoksi, vaikka sillä voikin ajaa sähköllä ilman, että polttis on mukana ollenkaan, koska ajosäde pelkällä sähköllä on niin olematon (kilometrin-pari?) Toyotan voimalinja on suunniteltu nimenomaan polttomoottorin ja sähkömoottoreiden yhteiskäyttöön eli hybridiksi. Mutta koska Toyotassa sähkö tuotetaan "itselatauksella" bensiinimoottorin avulla, niin käyttövoimaltaan se ei ole hybridi vaan pelkästään bensiiniauto. Akussakin oleva sähkö on generoitu bensiinimoottorin käyttövoimalla. Myös regeneroinilla, mutta pääasiassa bensalla.

    Plugarit ovat sekä voimalinjan tekniikan että käyttövoiman osalta hybridejä ja ne voivat toimia joko sähköautoina (vaatimattomalla kertalatauksen rangella, 35 - 130km) tai polttomoottoriautoina.

    Kun sotketaan bensaa ja sähköä auton liikuttamiseen, niin mahdollisuus ladata töpselisähköä tekee polttomoottori-hybridistä hybridin myös käyttövoimaltaan. Joten Toyotan hybridit, joita voi ladata töpselisähköllä, ovat hybridejä myös käyttövoimaltaan.

    Regenerointi ei luo energiaa, se on aina jostain muualta peräisin. Kumma kyllä hybridius ei liity energialähteisiin, vaan voimanlähteisiin. Pitää olla polttis ja lisäksi sähkö- tai paineilmamoottori. Jossakin kerrottiin, että polttomoottoria ajettaisiin paineilmalla, olisikohan se hybridi vai dual fuel.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Muistelen lukeneeni joko täältä TM:n keskustelusta tai jostain muualta netissä, että Toyotan hybridiä kutsutaan täyshybridiksi, koska polttomoottorin ja vetävien pyörien välillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä, Quu muistaakseni kertoi tämän.

    Moottori:
    Täyshybridi on joka tapauksessa todellinen hybridi, jonka voi jo nimestäkin osin päätellä. Kaikkein kehittyneimmällä hybridijärjestelmällä voidaan liikkua kummalla tahansa kahdesta voimanlähteestä tai vaikka molempienkin avulla. Tavallisimmin kyse on poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmästä.

    Onko Toyota hybridin voimalinja sellainen, että auto ei liiku ilman sähkömoottorin osallistumista

    On. Jos sähköt katkaistaan sähkömoottoreilta, auto ei liiku mihinkään vaikka kuinka huudattaisi polttomoottoria. Polttomoottorin voima vain karkaisi planeettapyörästön aurinkopyörän kautta hukkaan samoin kuin se karkaa tasauspyörästöstä luistavan pyörän kautta hukkaan.

    eli oliko niin, että autossa on planeettavaihde, jossa planeettapyörästöä pyöritetään sähkömoottorilla?

    Kehäpyörän yhteydessä on sähkömoottorigeneraattori ja suora välitys renkaisiin, aurinkopyörän yhteydessä on myös sähkömoottorigeneraattori ja polttomoottori liikuttaa vapaasti akselinsa ympäri pyöriviä planeettapyöriä eteenpäin kehäpyörän ja aurinkopyörän välissä.

    Auto siis voi liikkua sähköllä tai polttomoottorilla ja sähköllä mutta ei pelkällä polttomoottorilla. Autossa on vaihdekepissä N eli vapaa-asento mutta se ei tee mitään muuta kuin katkaisee virrat sähkömoottorigeneraattoreilta (ja estää samalla akun lataamisen).

    Jostain muistelen lukeneeni, että tuota periaatetta kutsuttaisiin täyshybriiksi, mutta wikipedia ei sellaista tunnista. Plugareissa on ainakin yleensä kaksi toisistaan riippumatonta voimanlähdettä, voi ajaa sähköllä tai polttiksella yksistään.

    Toyotassa kun nuo sähkömoottorigeneraattorit hoitavat myös vaihteiston tehtävät, niin ilman niitä, pelkällä polttomoottorilla, ei voi ajaa, mutta kuitenkin niin voi, ettei akkuvirtaa käytetä liikkumiseen vaikka sähkövirta kulkeekin noiden kahden sähkömoottorigeneraattorin välillä. Sitä, ettei akkuvirtaa käytetä liikkumiseen voisi tietysti (lievästi yksinkertaistaen) sanoa pelkällä polttomoottorilla liikkumiseksi.

    (Harmi, ettei ole tullut tippaakaan perehdyttyä Hondan voimansiirtoon.)

    Voidaan puhua hybridi-käyttövoimasta tai hybridi-voimalinjasta, jotka eivät ole sama asia. Toyota-hybridi on voimalinjan teknisen ratkaisun osalta hybridi, mutta käyttövoiman osalta bensiiniauto. (Paitsi, että töpseliladattava Toyota-hybridi on hybridi myös käyttövoiman osalta.)

    Toyota hybridiä voisi ehkä kutsua "täys"hybridiksi, koska siinä on sähkö voimalinjassa mukana liikuttamassa autoa, vaikka ajetaan bensakoneella. Sitä ei olisi mielekästä kutsua sähköautoksi, vaikka sillä voikin ajaa sähköllä ilman, että polttis on mukana ollenkaan, koska ajosäde pelkällä sähköllä on niin olematon (kilometrin-pari?) Toyotan voimalinja on suunniteltu nimenomaan polttomoottorin ja sähkömoottoreiden yhteiskäyttöön eli hybridiksi. Mutta koska Toyotassa sähkö tuotetaan "itselatauksella" bensiinimoottorin avulla, niin käyttövoimaltaan se ei ole hybridi vaan pelkästään bensiiniauto. Akussakin oleva sähkö on generoitu bensiinimoottorin käyttövoimalla. Myös regeneroinilla, mutta pääasiassa bensalla.

    Plugarit ovat sekä voimalinjan tekniikan että käyttövoiman osalta hybridejä ja ne voivat toimia joko sähköautoina (vaatimattomalla kertalatauksen rangella, 35 - 130km) tai polttomoottoriautoina.

    Kun sotketaan bensaa ja sähköä auton liikuttamiseen, niin mahdollisuus ladata töpselisähköä tekee polttomoottori-hybridistä hybridin myös käyttövoimaltaan. Joten Toyotan hybridit, joita voi ladata töpselisähköllä, ovat hybridejä myös käyttövoimaltaan.

    Regenerointi ei luo energiaa, se on aina jostain muualta peräisin. Kumma kyllä hybridius ei liity energialähteisiin, vaan voimanlähteisiin. Pitää olla polttis ja lisäksi sähkö- tai paineilmamoottori. Jossakin kerrottiin, että polttomoottoria ajettaisiin paineilmalla, olisikohan se hybridi vai dual fuel.

    Eipä kaasuautoakaan sanota hybridiksi vaikka kahta polttoainetta käyttääkin.

      1
  • Asennetarra vanhan Opel Omegan takalasissa:

    "Hybridi Opel polttaa öljyä ja hermoja"

      2
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Muistelen lukeneeni joko täältä TM:n keskustelusta tai jostain muualta netissä, että Toyotan hybridiä kutsutaan täyshybridiksi, koska polttomoottorin ja vetävien pyörien välillä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä, Quu muistaakseni kertoi tämän.

    Moottori:
    Täyshybridi on joka tapauksessa todellinen hybridi, jonka voi jo nimestäkin osin päätellä. Kaikkein kehittyneimmällä hybridijärjestelmällä voidaan liikkua kummalla tahansa kahdesta voimanlähteestä tai vaikka molempienkin avulla. Tavallisimmin kyse on poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmästä.

    Onko Toyota hybridin voimalinja sellainen, että auto ei liiku ilman sähkömoottorin osallistumista

    On. Jos sähköt katkaistaan sähkömoottoreilta, auto ei liiku mihinkään vaikka kuinka huudattaisi polttomoottoria. Polttomoottorin voima vain karkaisi planeettapyörästön aurinkopyörän kautta hukkaan samoin kuin se karkaa tasauspyörästöstä luistavan pyörän kautta hukkaan.

    eli oliko niin, että autossa on planeettavaihde, jossa planeettapyörästöä pyöritetään sähkömoottorilla?

    Kehäpyörän yhteydessä on sähkömoottorigeneraattori ja suora välitys renkaisiin, aurinkopyörän yhteydessä on myös sähkömoottorigeneraattori ja polttomoottori liikuttaa vapaasti akselinsa ympäri pyöriviä planeettapyöriä eteenpäin kehäpyörän ja aurinkopyörän välissä.

    Auto siis voi liikkua sähköllä tai polttomoottorilla ja sähköllä mutta ei pelkällä polttomoottorilla. Autossa on vaihdekepissä N eli vapaa-asento mutta se ei tee mitään muuta kuin katkaisee virrat sähkömoottorigeneraattoreilta (ja estää samalla akun lataamisen).

    Jostain muistelen lukeneeni, että tuota periaatetta kutsuttaisiin täyshybriiksi, mutta wikipedia ei sellaista tunnista. Plugareissa on ainakin yleensä kaksi toisistaan riippumatonta voimanlähdettä, voi ajaa sähköllä tai polttiksella yksistään.

    Toyotassa kun nuo sähkömoottorigeneraattorit hoitavat myös vaihteiston tehtävät, niin ilman niitä, pelkällä polttomoottorilla, ei voi ajaa, mutta kuitenkin niin voi, ettei akkuvirtaa käytetä liikkumiseen vaikka sähkövirta kulkeekin noiden kahden sähkömoottorigeneraattorin välillä. Sitä, ettei akkuvirtaa käytetä liikkumiseen voisi tietysti (lievästi yksinkertaistaen) sanoa pelkällä polttomoottorilla liikkumiseksi.

    (Harmi, ettei ole tullut tippaakaan perehdyttyä Hondan voimansiirtoon.)

    Voidaan puhua hybridi-käyttövoimasta tai hybridi-voimalinjasta, jotka eivät ole sama asia. Toyota-hybridi on voimalinjan teknisen ratkaisun osalta hybridi, mutta käyttövoiman osalta bensiiniauto. (Paitsi, että töpseliladattava Toyota-hybridi on hybridi myös käyttövoiman osalta.)

    Toyota hybridiä voisi ehkä kutsua "täys"hybridiksi, koska siinä on sähkö voimalinjassa mukana liikuttamassa autoa, vaikka ajetaan bensakoneella. Sitä ei olisi mielekästä kutsua sähköautoksi, vaikka sillä voikin ajaa sähköllä ilman, että polttis on mukana ollenkaan, koska ajosäde pelkällä sähköllä on niin olematon (kilometrin-pari?) Toyotan voimalinja on suunniteltu nimenomaan polttomoottorin ja sähkömoottoreiden yhteiskäyttöön eli hybridiksi. Mutta koska Toyotassa sähkö tuotetaan "itselatauksella" bensiinimoottorin avulla, niin käyttövoimaltaan se ei ole hybridi vaan pelkästään bensiiniauto. Akussakin oleva sähkö on generoitu bensiinimoottorin käyttövoimalla. Myös regeneroinilla, mutta pääasiassa bensalla.

    Plugarit ovat sekä voimalinjan tekniikan että käyttövoiman osalta hybridejä ja ne voivat toimia joko sähköautoina (vaatimattomalla kertalatauksen rangella, 35 - 130km) tai polttomoottoriautoina.

    Kun sotketaan bensaa ja sähköä auton liikuttamiseen, niin mahdollisuus ladata töpselisähköä tekee polttomoottori-hybridistä hybridin myös käyttövoimaltaan. Joten Toyotan hybridit, joita voi ladata töpselisähköllä, ovat hybridejä myös käyttövoimaltaan.

    Regenerointi ei luo energiaa, se on aina jostain muualta peräisin. Kumma kyllä hybridius ei liity energialähteisiin, vaan voimanlähteisiin. Pitää olla polttis ja lisäksi sähkö- tai paineilmamoottori. Jossakin kerrottiin, että polttomoottoria ajettaisiin paineilmalla, olisikohan se hybridi vai dual fuel.

    Eipä kaasuautoakaan sanota hybridiksi vaikka kahta polttoainetta käyttääkin.

    Tuo onkin hyvä pointti, että sitä ei sanota hybridiksi. Kuten kirjoitin pari kommenttia sitten, niin kyse on siitä, mitä on totuttu sanan merkitsevän. Kyllä autossa voi olla hybridi käyttövoima eli kahden käyttövoiman sekoitus. Jos kaasuautoa ei sanota hybridiksi, niin se on vain seuraus puhekieleen vakiintuneesta hybridin merkityksestä tarkoittamaan sähkö- ja polttomoottorin sekoitusta. Hybridi sanana ei ota kantaa siihen , mitä kahta asiaa on sekoitettu.

    Hybridiautojen kohdalla on oleellista, että ns. Toyota-tyyppisen hybridin käyttövoima on bensiini ja plugarien käyttövoimana on polttoaineen ja sähkön sekoitus eli hybridi käyttövoima.

    Alun perin hybridi tarkoitti roomalaisen ja muuta alkuperää olevan lasta, tai vapaan ja orjan lasta.

      
  • muokattu 12.02.2024 14:58

    Hybridiajoneuvo tarkoittaa kahden tai useamman eri voimanlähteen yhdistelmää käyttävää ajoneuvoa, esimerkiksi ottomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmää.
    Ottomoottori pyörii vaikka häkäpöntöllä silti se ei tee siitä yksinään hybridiä.
    Jos tuota ei ymmärrä on viisaita lukea vaikka Aku ankkaa

      
  • @Quu kirjoitti:
    Hybridiajoneuvo tarkoittaa kahden tai useamman eri voimanlähteen yhdistelmää käyttävää ajoneuvoa, esimerkiksi ottomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmää.
    Ottomoottori pyörii vaikka häkäpöntöllä silti se ei tee siitä yksinään hybridiä.
    Jos tuota ei ymmärrä on viisaita lukea vaikka Aku ankkaa

    Hybridi tarkoittaa nimenomaan kahden, ei useamman, voimanlähteen yhdistelmää. Jos olisi kolme voimanlähdettä, voitaisiin puhua tribridi-autosta.

    Vaikka autoista puhuttaessa käytettäisiin hybridi-nimitystä vain kahden voimanlähteen autoista, ei se poista sitä tosiasiaa, että joissain hybrideissä käyttövoimana on vain bensiini ja toisissa sähkön ja polttoaineen hybridikäyttövoima.

    Eikö sinun muuten pitänyt jo lopettaa tämä hybrideistä jaarittelu?

      
  • muokattu 12.02.2024 15:46

    Ja, että asia olisi oikein selkeää, niin: https://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridipolkupyörä

    Vastaa autoissa samaa, kuin citymaasturia kutsuttaisiin hybridiautoksi.

      
  • muokattu 12.02.2024 16:42

    @HybridRules kirjoitti:

    Vaikka autoista puhuttaessa käytettäisiin hybridi-nimitystä vain kahden voimanlähteen autoista, ei se poista sitä tosiasiaa, että joissain hybrideissä käyttövoimana on vain bensiini ja toisissa sähkön ja polttoaineen hybridikäyttövoima

    Kehitäpäs ensimmäiselle ihan oma termisi? Katsotaan meneekö läpi automaailmassa.

    Lisää luettavaa:
    https://www.caranddriver.com/features/a26390899/what-is-hybrid-car/

    https://www.wpowerproducts.com/blog/generator-engine-fuels/5-things-you-didnt-know-about-bi-fuel-and-dual-fuel/

    https://en.wikipedia.org/wiki/Flexible-fuel_vehicle

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Vaikka autoista puhuttaessa käytettäisiin hybridi-nimitystä vain kahden voimanlähteen autoista, ei se poista sitä tosiasiaa, että joissain hybrideissä käyttövoimana on vain bensiini ja toisissa sähkön ja polttoaineen hybridikäyttövoima

    Kehitäpäs ensimmäiselle ihan oma termisi? Katsotaan meneekö läpi automaailmassa.

    Lisää luettavaa:
    https://www.caranddriver.com/features/a26390899/what-is-hybrid-car/

    https://www.wpowerproducts.com/blog/generator-engine-fuels/5-things-you-didnt-know-about-bi-fuel-and-dual-fuel/

    https://en.wikipedia.org/wiki/Flexible-fuel_vehicle

    En ymmärrä, mitä kirjoitat. Eikä minulla ole tarvetta kehitellä tähän aihepiiriin uusia termejä eri käsitteille.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    En ymmärrä, mitä kirjoitat.

    Tuossa edellä oli keskustelua mm. siitä mikä on teknisesti hybridiä.

    Eikä minulla ole tarvetta kehitellä tähän aihepiiriin uusia termejä eri käsitteille

    No miksi sitten kyseenalaistat jo olemassa olevia termejä, jotka on vakiintuneet?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    En ymmärrä, mitä kirjoitat.

    Tuossa edellä oli keskustelua mm. siitä mikä on teknisesti hybridiä.

    Eikä minulla ole tarvetta kehitellä tähän aihepiiriin uusia termejä eri käsitteille

    No miksi sitten kyseenalaistat jo olemassa olevia termejä, jotka on vakiintuneet?

    Pyritkö vänkäämään ihan väkisin jotain väittelyä?? En minä ole kyseenalaistanut mitään termejä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Regenerointi ei luo energiaa, se on aina jostain muualta peräisin.

    Kineettinen energia on aina jostakin peräisin.

    Regenerointi voidaan ottaa talteen akkuun sähköksi joka saadaan taas muuttettua liike-energiaksi - ei toki iki-liikkujasta ole kyse, tai perinteiseen tapaan se voidaan muuttaa myös lämmöksi jarrulevyihin. Sähkö voidaan siis muuttaa takaisin liike-energiaksi, mutta jarrujen lämpöä ei hyödynnetä mitenkään.

    Polttomoottorin sivutuotteena tulee lämpöä, ja talvella se hyödynnetään matkustamon lämmitykseen - kesällä se lämpö menee hukkaan. Talvella sähköautossa tarvitaan sähköä lämmitykseen - sähköä jota kesäolosuhteissa käytetään vain ajamiseen.

    Ei ladattava hybridi tyhjällä akulla välttämättä mikään talousihme ole, mutta keskikulutukseltaan se lienee parempi kuin samantehoinen auto perinteisellä moottorilla. Hybridiä n. 2 kW/h akulla ei voi ladata, mutta toisaalta sen ei tarvitse kuljettaa raskasta akkua mukanaan. Siinä hyötyy mm. siten että se välttää kaikkein kuluttavinta, eli ykkösvaihteella ajoa jos akku ei ole päässyt ihan tyhjäksi.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Itselataavan täyshybridin sähköajon tehohan riittää vain häthätää mopoauton perässä pysymiseen, kun lataushybridissä sähköllä on tarkoitus ajaa ihan normaalin liikenteen mukana, eikä itselataavan hybridin sähköajolla ole edes muuta tarkoitusta kuin välttää polttomoottorin pieniä ja siksi ominaiskulutukseltaan heikkoja kuormitustilanteita.

    Rouvani työsuhdetäyshybridissä sähkömoottorin teho on 92 kW, joka sinänsä riittäisi normaalin liikenteen mukana pysymiseen (luultavasti moottori on sama kuin auton lataushybridiversiossa). Tehon puutteen sijasta sähköajoa rajoittaa 1,1 kWh ajoakku, joka mahdollistaa vain parin kilometrin yhtenäiset taajama-ajot sähköllä. Lämpimillä säillä auto kuitenkin kulkee puolisoni 25 km työmatkan parhaimmillaan puoliksi sähköllä, vaikka matka sisältää kymmenkunta kilometriä 100 km/h rajoitettua moottoritietä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit