Uusi Golf 8.5

103 kommenttia
«134

Toivottavasti tämä tulee myös Suomen valikoimiin:

"Tavallisista TSI-bensiinimoottoreista löytyvät samat vaihtoehdot, mutta niiden parina on kuusivaihteinen manuaali. "

Olen tässä murehtinut, mihin aikanaan vaihdan golfini, kun manuaali poistuu valikoimista, kuten tähän asti eri lehtien jutuissa on annettu ymmärtää. Mutta tuo lainaus oli "moottori"-lehden sivuilta, ja sen mukaan tulevaa golfia ainakin valmistetaan käsivaihteisena.

TM:n sivuilla näkynyt pieni kuva uudesta golfista, sen kaunis vaaleansininen väri, se herätti myös ihastukseni. Miksi näin pieni uutinen ja pieni kuva näin suuresta asiasta?

  
  • Miksi haluat pysyä manuaalissa?

      
  • Manuaali on kuin hyvä ohjaus. Huonoillakin voi kyllä ajaa, mutta miksi.

      
  • Joskus muinoin automaatit olivat toki kamalia, mutta jos puhutaan nykyaikaisista autoista minun on vaikea ymmärtää mitä parempaa manuaalissa on.

      
  • Kinastelu löytyy jostakin keskustelusta, mutta ainahan sen voi aloittaa uudelleen. Paras manuaalin ominaisuus on moottorijarrutus, kun puhutaan vanhanaikaisista polttiksista. Ja muutoinkin manuaalissa kuski on oikeassa, ei auto. Siksi taitaa olla manuaalisesti ohjattavia automaatteja.

      
  • Tietääkseni kaikkia volkkarin automaatteja voi ajaa manuaalisesti, oikein rattiläpysköillä, ei tarvitse keppiä lattialla hämmentää.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Tietääkseni kaikkia volkkarin automaatteja voi ajaa manuaalisesti, oikein rattiläpysköillä, ei tarvitse keppiä lattialla hämmentää.

    Mutta miksi automaattia ajaisi manuaalisesti, jos on automaatin halunnut? Yleensä haluaa ajaa automaatilla, mutta kun haluaa ajaa oikeasti, pitää olla manuaalimahdollisuus?

      
  • Manuaalilla ajaminen on hauskaa. Lisäetuna voi saada pienen polttoainesäästön, jos hallitsee taloudellisen ajotavan. Todennäköisesti manuaali on myös kestävämpi ja halvempi pitkällä aikavälillä.

      
  • Miksi, siksi jos autoa ei saa kuin automaatilla, ja kaveri haluaa ajaa manuaalisesti, niin läpät tulee käyttöön.

      1
  • muokattu 21.02.2024 14:03

    @Urja kirjoitti:

    Manuaalilla ajaminen on hauskaa.

    Makuasia. Mutta olen ajanut autoilla, joilla se on ollut kyllä hauskaa(kin).

    Lisäetuna voi saada pienen polttoainesäästön, jos hallitsee taloudellisen ajotavan.

    Tuo kuulostaa kovasti kasariaikojen oletukselta. Toteutuman voi tietysti vertailla vain silloin,
    jos on testattu samalla matkalla samaa automallia, josta voisi valita manuaalin ja automaatin.

    Kun on autoja, joista saa vain automaatilla olevan vaihtoehdon, niin väite on hyvin spekulatiivinen.

    Todennäköisesti manuaali on myös kestävämpi ja halvempi pitkällä aikavälillä.

    Tuokin kuulostaa kovin kasariaikojen oletukselta. Ja toistona: kun on autoja, joista saa vain automaatilla olevan vaihtoehdon, niin väite on hyvin spekulatiivinen.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Urja kirjoitti:

    Manuaalilla ajaminen on hauskaa.

    Makuasia. Mutta olen ajanut autoilla, joilla se on ollut kyllä hauskaa(kin).

    Lisäetuna voi saada pienen polttoainesäästön, jos hallitsee taloudellisen ajotavan.

    Tuo kuulostaa kovasti kasariaikojen oletukselta. Toteutuman voi tietysti vertailla vain silloin,
    jos on testattu samalla matkalla samaa automallia, josta voisi valita manuaalin ja automaatin.

    Kun on autoja, joista saa vain automaatilla olevan vaihtoehdon, niin väite on hyvin spekulatiivinen.

    Todennäköisesti manuaali on myös kestävämpi ja halvempi pitkällä aikavälillä.

    Tuokin kuulostaa kovin kasariaikojen oletukselta. Ja toistona: kun on autoja, joista saa vain automaatilla olevan vaihtoehdon, niin väite on hyvin spekulatiivinen.

    Onneksi Kumppani sentään lyö faktaa keskusteluun, kun moittii toista sen puutteesta. Voisitko Kumppani laittaa jotain ihan oikeaa tietoa välillä eikä aina vain toisten mollaamisveivaamista?

      1
  • muokattu 21.02.2024 15:32
    • Ford Escort III:lla oli aikoinaan kiva ajella - testasin usein kun sukulaisella oli. Muuten manuaalit olivat vain - noh, manuaaleja. Harrasteautossani on tietysti. Nyt ajelen tyytyväisenä automaatilla.

    • Manuaalin ja automaatin säästökisan tulokset voi vertailla vain, jos on samasta autosta molemmat versiot. Muuten pidän edelleen hypoteettisena väitteenä, joskin piti paikkansa kauan sitten, aika lailla sääntönä muistini mukaan. Oletko eri mieltä, tai onko sinulla parempi mutu?

    • En tiedä miltä vuosikymmeneltä olevien autojen automaatteja voisi pitää vähemmän kestävämpinä kuin manuaaleja. Ja alkaa olla pikku hiljaa vaikeampi verratakin, kun Suomessakin suositaan automaatteja. Oletko eri mieltä, tai onko sinulla parempi mutu?

    Ja heti perään muistin, että olihan sitä DSG-lootien kanssa pulmia aikanaan ja muistan kuulleeni Audin Multitronicista samansuuntaista. Vaan eikös nekin ole mennyttä aikaa jo?

    Ai niin vielä: et sitten kysynyt Urjalta samaa?

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Kinastelu löytyy jostakin keskustelusta, mutta ainahan sen voi aloittaa uudelleen. Paras manuaalin ominaisuus on moottorijarrutus, kun puhutaan vanhanaikaisista polttiksista. Ja muutoinkin manuaalissa kuski on oikeassa, ei auto. Siksi taitaa olla manuaalisesti ohjattavia automaatteja.

    Ei ollut tarkoitus aloittaa kinaa, olin ihan vilpittömästi kiinnostunut.

      
  • Miksi monessa automaattivaihteisessa autossa on vaihdekeppi keskikonsolissa?

      
  • @Josef kirjoitti:
    Miksi monessa automaattivaihteisessa autossa on vaihdekeppi keskikonsolissa?

    Varmaankin siksi ettei se vaihteisto ole niin automaattinen, että tietäisi automaattisesti haluaako kuski eteen vai taakse tai sitten pysyä paikoillaan. Keskikonsoliin yltää sitä paitsi niin oikealta kuin vasemmaltakin ohjaavat.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Miksi monessa automaattivaihteisessa autossa on vaihdekeppi keskikonsolissa?

    Varmaankin siksi ettei se vaihteisto ole niin automaattinen, että tietäisi automaattisesti haluaako kuski eteen vai taakse tai sitten pysyä paikoillaan. Keskikonsoliin yltää sitä paitsi niin oikealta kuin vasemmaltakin ohjaavat.

    Sen menosuunnan voi kertoa monella muullakin tavalla kuin vaihdekepillä keskikonsolissa.
    Jos oisin autosuunnittelija, niin laittaisin keskikonsoliin jotain vähän järkevämpää kuin vaihdekepin.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Miksi haluat pysyä manuaalissa?

    Tässä toimii periaate "ei pidä korjata sitä, mikä ei ole rikki", tosin sanoen ei muutoksia ("pysy käsivaihteisessa") ellei muutos varmasti ole parannus (en näe mitään parannusta, pikemminkin päinvastoin - oma päätösvalta pienenee, ja onhan automaateissakin vaihteenvalitsimin).

    Palataan asiaan, kun auto osaa itse vaihtaa peruutusvaihteen, esimerkiksi sanallisella komennolla.

      
  • @qpii kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Miksi haluat pysyä manuaalissa?

    Tässä toimii periaate "ei pidä korjata sitä, mikä ei ole rikki", tosin sanoen ei muutoksia ("pysy käsivaihteisessa") ellei muutos varmasti ole parannus (en näe mitään parannusta, pikemminkin päinvastoin - oma päätösvalta pienenee, ja onhan automaateissakin vaihteenvalitsimin).

    Palataan asiaan, kun auto osaa itse vaihtaa peruutusvaihteen, esimerkiksi sanallisella komennolla.

    Olin itsekin joskus sitä mieltä että en halua automaattia, suunnilleen samoista syistä kuin sinäkin. Mielipide perustui 80-90-lukujen automaatteihin. Kun sitten kuitenkin vaihdoin automaattiin (en muista enää miksi) reilu 10 vuotta sitten, huomasin olleeni väärässä, tai ainakin näkemykseni perustuneen vanhentuneisiin mielikuviin ja kokemuksiin. Esimerkiksi silloinen Volkkarin DSG toimi mainosti, enkä enää haluaisi hämmentää vaihdekeppiä, varsinkaan kaupunkiliikenteessä.

      
  • Onhan automaatti iso muutos ja parannus, kytkinpoljin on pois, jarrua voi käyttää vasemmalla ja kaasua oikealla jalalla. Aktiivisella nopeussäätimellä vähän niitäkin.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @qpii kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Miksi haluat pysyä manuaalissa?

    Tässä toimii periaate "ei pidä korjata sitä, mikä ei ole rikki", tosin sanoen ei muutoksia ("pysy käsivaihteisessa") ellei muutos varmasti ole parannus (en näe mitään parannusta, pikemminkin päinvastoin - oma päätösvalta pienenee, ja onhan automaateissakin vaihteenvalitsimin).

    Palataan asiaan, kun auto osaa itse vaihtaa peruutusvaihteen, esimerkiksi sanallisella komennolla.

    Olin itsekin joskus sitä mieltä että en halua automaattia, suunnilleen samoista syistä kuin sinäkin. Mielipide perustui 80-90-lukujen automaatteihin. Kun sitten kuitenkin vaihdoin automaattiin (en muista enää miksi) reilu 10 vuotta sitten, huomasin olleeni väärässä, tai ainakin näkemykseni perustuneen vanhentuneisiin mielikuviin ja kokemuksiin. Esimerkiksi silloinen Volkkarin DSG toimi mainosti, enkä enää haluaisi hämmentää vaihdekeppiä, varsinkaan kaupunkiliikenteessä.

    Suorahkolla maantiellä on automaatti parempi kuin manuaali, kun nopeutta ei ole tarve säätää kuin kaasulla. Yleensähän on päällä suurin vaihde, joka saattaa olla jopa liian pitkä joihinkin ylämäkiin ja risteysrajoituksen jälkeiseen kiihdytykseen. Niissä ei välttämättä tule vaihdetuksi pienemmälle, vaikka kannattaisi. Automaatti vaihtaa.

    Katselin TM:n vanhinta X1:n koeajoa ja siinä kehuttiin automaatin käsivalintamahdollisuutta mutkaisella tiellä ja moottorijarrutusta varten.

      
  • muokattu 23.02.2024 10:38

    Nykyään kun suurimmaksi osaksi tulee ajettua (neljällä rakenteeltaan täysin erityyppisellä) automaattivaihteistolla, on erittäin kiva aina välillä siirtyä vaihtelun vuoksi manuaalin rattiin. Ennenvanhaan oli toisinpäin - oli joskus harvoin kiva päästä kokeilemaan automaattia.

      
  • muokattu 23.02.2024 10:04

    Minullekin on mukavaa vaihtelua ajaa manuaalivaihteisella harrasteautollani. En ole ko. automallin automaatilla päässyt kokeilemaan edes. Ei vissiin ole yhtään sellaista näkynyt edes kokoontumisissa.

    @qpii kirjoitti:

    ellei muutos varmasti ole parannus (en näe mitään parannusta, pikemminkin päinvastoin - oma päätösvalta pienenee, ja onhan automaateissakin vaihteenvalitsimin).

    No jos jotenkin kuvittelet, ettet ole enää autosi herra ja valtias, jos siinä on automaattivaihteet, niin mikä jottei noinkin voi ajatella. Aika harvassa automaattivaihteisessa autossa on noita vaihteenvalitsimiakin, mutta mitä sitten vaikka onkin?

    Jotenkin voisin tulkita kuitenkin siis niin, ettet ole juurikaan testannut autoja automaattivaihtein, tai ainakin siitä on aikaa. Tuossa edellä Latekin kertoi miten "päätösvalta" voi joillakin tarkoittaa myös vaihteen valitsemisen väärin, tai jopa vaihtamisen unohtamisenkin. Ei toki sinun tapauksessa, tai Urjan!

    Palataan asiaan, kun auto osaa itse vaihtaa peruutusvaihteen, esimerkiksi sanallisella komennolla

    Mitä ratkaisevaa uutta silloin on tapahtunut, että vasta siksi siirtyisit automaattiin, noin periaatetasolla?

    Etkä muuten taida olla vaihtamassa sähköautoonkaan ihan justiinsa, tai edes plugariin? Vai oletko kuullut manuaalivaihteisesta sähköautosta? Jenkeissä automaatti on tainnut olla oletusvaihteisto ties kuinka pitkään, eli et asu siellä, etkä omista jenkkiautoa.

    Alkaa olla suhteellisen kauan ajoista, jolloin Suomiautoissa automaattivaihteet ja ilmastointi maksoivat - kevyesti karrikoiden - lähes puolet uuden auton hinnasta, kumpikin erikseen siis. Ja ne autot mihin noita oli ylipäätään tarjolla ruksittavaksi, maksoivat jo valmiiksi niin paljon, että harvalla oli varaa edes karvalakkiversioon (ilman noita kahta varustettakaan siis).

    Siksi Suomessa ajettiin manuaalivaihteisilla autoilla enimmäkseen. Vain varakkaimmilla ja tuntuvin verohelpotuksin takseja hankkivilla oli automaatit, ilmastoinnista tod.näk. tingittiin kuitenkin. Sanotaanko varovasti, että puhutaan ainakin 80-luvusta taaksepäin, mutta aika pitkälti koko viime vuosituhannesta, ysäri mukaan lukien siis. Vasta tällä vuosituhannella ilmastointi on yleistynyt kaikissa segmenteissä. Saako enää uutta autoa ilman manuaalistakaan ilmastointia?

    Uusia autoja ostettaessa, automaattivaihteet ovat nykyään valtavirtaa. Muutama vuosi sitten oli jo näkyvissä, että vain neljännes oli ostettu manuaalina (https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7612a215-98e3-4a06-b584-1495e6c31958). Lisäksi käytettyjen autojen ostajat suosivat automaatteja todella paljon, se on jo suosituimpia ellei suosituin varuste toivelistalla (https://www.is.fi/autot/art-2000010117197.html). Suomen autokanta huomioiden, niin vanhemmasta päästä olevat taitavat olla kanssa manuaalivaihtein, onhan niitä paljon liikenteessä tietysti. Ysärivuosimalleista taaksepäin tosi harvassa on ilmastoitu auto myös.

    Ja tarkennuksena, etten tiedä sen tarkemmin millainen tilanne oli aikoinaan vaikka muualla Euroopassa, kun uusien autojen verotus oli silloin niin erilaista kuin täällä. Toki muistan, että kadehdittiin ruotsalaisia sukulaisia, jotka tulivat uusilla ja hienoilla autoilla, koska autot olivat edullisempia siellä muutenkin. Mutta manuaalivaihtein taisivat nekin olla.

    Suomessakin on joku kummallinen jäänne ajokorttien suorittamisen kanssa, että jos olet ajanut automaattivaihteisella harjoituksissa ja inssissä, et kortin saatuasi voi ajaa manuaalivaihteisella. Mutta toisin päin onnistuu: manuaalivaihteisella autolla ajettu kortti oikeuttaa ajamaan automaattivaihteista autoa.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Minullekin on mukavaa vaihtelua ajaa manuaalivaihteisella harrasteautollani. En ole ko. automallin automaatilla päässyt kokeilemaan edes. Ei vissiin ole yhtään sellaista näkynyt edes kokoontumisissa.

    @qpii kirjoitti:

    ellei muutos varmasti ole parannus (en näe mitään parannusta, pikemminkin päinvastoin - oma päätösvalta pienenee, ja onhan automaateissakin vaihteenvalitsimin).

    No jos jotenkin kuvittelet, ettet ole enää autosi herra ja valtias, jos siinä on automaattivaihteet, niin mikä jottei noinkin voi ajatella. Aika harvassa automaattivaihteisessa autossa on noita vaihteenvalitsimiakin, mutta mitä sitten vaikka onkin?

    Jotenkin voisin tulkita kuitenkin siis niin, ettet ole juurikaan testannut autoja automaattivaihtein, tai ainakin siitä on aikaa. Tuossa edellä Latekin kertoi miten "päätösvalta" voi joillakin tarkoittaa myös vaihteen valitsemisen väärin, tai jopa vaihtamisen unohtamisenkin. Ei toki sinun tapauksessa, tai Urjan!

    Palataan asiaan, kun auto osaa itse vaihtaa peruutusvaihteen, esimerkiksi sanallisella komennolla

    Mitä ratkaisevaa uutta silloin on tapahtunut, että vasta siksi siirtyisit automaattiin, noin periaatetasolla?

    Etkä muuten taida olla vaihtamassa sähköautoonkaan ihan justiinsa, tai edes plugariin? Vai oletko kuullut manuaalivaihteisesta sähköautosta? Jenkeissä automaatti on tainnut olla oletusvaihteisto ties kuinka pitkään, eli et asu siellä, etkä omista jenkkiautoa.

    Alkaa olla suhteellisen kauan ajoista, jolloin Suomiautoissa automaattivaihteet ja ilmastointi maksoivat - kevyesti karrikoiden - lähes puolet uuden auton hinnasta, kumpikin erikseen siis. Ja ne autot mihin noita oli ylipäätään tarjolla ruksittavaksi, maksoivat jo valmiiksi niin paljon, että harvalla oli varaa edes karvalakkiversioon (ilman noita kahta varustettakaan siis).

    Siksi Suomessa ajettiin manuaalivaihteisilla autoilla enimmäkseen. Vain varakkaimmilla ja tuntuvin verohelpotuksin takseja hankkivilla oli automaatit, ilmastoinnista tod.näk. tingittiin kuitenkin. Sanotaanko varovasti, että puhutaan ainakin 80-luvusta taaksepäin, mutta aika pitkälti koko viime vuosituhannesta, ysäri mukaan lukien siis. Vasta tällä vuosituhannella ilmastointi on yleistynyt kaikissa segmenteissä. Saako enää uutta autoa ilman manuaalistakaan ilmastointia?

    Uusia autoja ostettaessa, automaattivaihteet ovat nykyään valtavirtaa. Muutama vuosi sitten oli jo näkyvissä, että vain neljännes oli ostettu manuaalina (https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7612a215-98e3-4a06-b584-1495e6c31958). Lisäksi käytettyjen autojen ostajat suosivat automaatteja todella paljon, se on jo suosituimpia ellei suosituin varuste toivelistalla (https://www.is.fi/autot/art-2000010117197.html). Suomen autokanta huomioiden, niin vanhemmasta päästä olevat taitavat olla kanssa manuaalivaihtein, onhan niitä paljon liikenteessä tietysti. Ysärivuosimalleista taaksepäin tosi harvassa on ilmastoitu auto myös.

    Ja tarkennuksena, etten tiedä sen tarkemmin millainen tilanne oli aikoinaan vaikka muualla Euroopassa, kun uusien autojen verotus oli silloin niin erilaista kuin täällä. Toki muistan, että kadehdittiin ruotsalaisia sukulaisia, jotka tulivat uusilla ja hienoilla autoilla, koska autot olivat edullisempia siellä muutenkin. Mutta manuaalivaihtein taisivat nekin olla.

    Suomessakin on joku kummallinen jäänne ajokorttien suorittamisen kanssa, että jos olet ajanut automaattivaihteisella harjoituksissa ja inssissä, et kortin saatuasi voi ajaa manuaalivaihteisella. Mutta toisin päin onnistuu: manuaalivaihteisella autolla ajettu kortti oikeuttaa ajamaan automaattivaihteista autoa.

    Myös USAssa oikeat automiehet ovat aina ajaneet manuaalilla. Se on kuulunut myös elokuvissa, joissa liki aina on manuaaliauton äänet, vaikka autossa on automaattiloota.

    Suomessa on ollut käsitys, että manuaali vaatii kuljettajalta enemmän ja joskus niin onkin eikä huomiokykyä riitä enää liikenteeseen. Siksi manuaalikortilla saa ajaa automaattia, mutta toisinpäin ei onnistu.

    Hesassa sattui ikävä taksionnettomuus. Kommenteissa vanha taksari kirjoitti, että vaihde piti aina laittaa Peelle, kun asiakkaan kanssa toimittiin. Siinä olisi yksi mahdollinen syy onnettomuudelle, kuskilla oli jalka noussut jarrulta vahingossa kun vaihde oli Deellä. Sähköautosyöksyistä on luettu muualta. Manuaalissa kytkimen polkeminen voi hieman nostaa syöksykynnystä, vaikka on sekin tainnut onnistua.

      
  • muokattu 23.02.2024 10:46

    @Late1969 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Minullekin on mukavaa vaihtelua ajaa manuaalivaihteisella harrasteautollani. En ole ko. automallin automaatilla päässyt kokeilemaan edes. Ei vissiin ole yhtään sellaista näkynyt edes kokoontumisissa.

    @qpii kirjoitti:

    ellei muutos varmasti ole parannus (en näe mitään parannusta, pikemminkin päinvastoin - oma päätösvalta pienenee, ja onhan automaateissakin vaihteenvalitsimin).

    No jos jotenkin kuvittelet, ettet ole enää autosi herra ja valtias, jos siinä on automaattivaihteet, niin mikä jottei noinkin voi ajatella. Aika harvassa automaattivaihteisessa autossa on noita vaihteenvalitsimiakin, mutta mitä sitten vaikka onkin?

    Jotenkin voisin tulkita kuitenkin siis niin, ettet ole juurikaan testannut autoja automaattivaihtein, tai ainakin siitä on aikaa. Tuossa edellä Latekin kertoi miten "päätösvalta" voi joillakin tarkoittaa myös vaihteen valitsemisen väärin, tai jopa vaihtamisen unohtamisenkin. Ei toki sinun tapauksessa, tai Urjan!

    Palataan asiaan, kun auto osaa itse vaihtaa peruutusvaihteen, esimerkiksi sanallisella komennolla

    Mitä ratkaisevaa uutta silloin on tapahtunut, että vasta siksi siirtyisit automaattiin, noin periaatetasolla?

    Etkä muuten taida olla vaihtamassa sähköautoonkaan ihan justiinsa, tai edes plugariin? Vai oletko kuullut manuaalivaihteisesta sähköautosta? Jenkeissä automaatti on tainnut olla oletusvaihteisto ties kuinka pitkään, eli et asu siellä, etkä omista jenkkiautoa.

    Alkaa olla suhteellisen kauan ajoista, jolloin Suomiautoissa automaattivaihteet ja ilmastointi maksoivat - kevyesti karrikoiden - lähes puolet uuden auton hinnasta, kumpikin erikseen siis. Ja ne autot mihin noita oli ylipäätään tarjolla ruksittavaksi, maksoivat jo valmiiksi niin paljon, että harvalla oli varaa edes karvalakkiversioon (ilman noita kahta varustettakaan siis).

    Siksi Suomessa ajettiin manuaalivaihteisilla autoilla enimmäkseen. Vain varakkaimmilla ja tuntuvin verohelpotuksin takseja hankkivilla oli automaatit, ilmastoinnista tod.näk. tingittiin kuitenkin. Sanotaanko varovasti, että puhutaan ainakin 80-luvusta taaksepäin, mutta aika pitkälti koko viime vuosituhannesta, ysäri mukaan lukien siis. Vasta tällä vuosituhannella ilmastointi on yleistynyt kaikissa segmenteissä. Saako enää uutta autoa ilman manuaalistakaan ilmastointia?

    Uusia autoja ostettaessa, automaattivaihteet ovat nykyään valtavirtaa. Muutama vuosi sitten oli jo näkyvissä, että vain neljännes oli ostettu manuaalina (https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7612a215-98e3-4a06-b584-1495e6c31958). Lisäksi käytettyjen autojen ostajat suosivat automaatteja todella paljon, se on jo suosituimpia ellei suosituin varuste toivelistalla (https://www.is.fi/autot/art-2000010117197.html). Suomen autokanta huomioiden, niin vanhemmasta päästä olevat taitavat olla kanssa manuaalivaihtein, onhan niitä paljon liikenteessä tietysti. Ysärivuosimalleista taaksepäin tosi harvassa on ilmastoitu auto myös.

    Ja tarkennuksena, etten tiedä sen tarkemmin millainen tilanne oli aikoinaan vaikka muualla Euroopassa, kun uusien autojen verotus oli silloin niin erilaista kuin täällä. Toki muistan, että kadehdittiin ruotsalaisia sukulaisia, jotka tulivat uusilla ja hienoilla autoilla, koska autot olivat edullisempia siellä muutenkin. Mutta manuaalivaihtein taisivat nekin olla.

    Suomessakin on joku kummallinen jäänne ajokorttien suorittamisen kanssa, että jos olet ajanut automaattivaihteisella harjoituksissa ja inssissä, et kortin saatuasi voi ajaa manuaalivaihteisella. Mutta toisin päin onnistuu: manuaalivaihteisella autolla ajettu kortti oikeuttaa ajamaan automaattivaihteista autoa.

    Myös USAssa oikeat automiehet ovat aina ajaneet manuaalilla. Se on kuulunut myös elokuvissa, joissa liki aina on manuaaliauton äänet, vaikka autossa on automaattiloota.

    Noita elokuvaääniä ei kyllä monestikaan paljon ajatella. Otetaan esimerkki: Minua on suunnattomasti häirinnyt esim. Terminator 2-elokuva. Siinä poika (Connor) ajaa nelitahtiendurolla mutta elokuvaan on laitettu 2-t enduron ääni. Tai poika vääntää paikoillaan kaasua, moottori ensin ottaa kierroksia mutta kierrokset laskevat vaikkei poika käännä kaasua pois.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Minullekin on mukavaa vaihtelua ajaa manuaalivaihteisella harrasteautollani. En ole ko. automallin automaatilla päässyt kokeilemaan edes. Ei vissiin ole yhtään sellaista näkynyt edes kokoontumisissa.

    @qpii kirjoitti:

    ellei muutos varmasti ole parannus (en näe mitään parannusta, pikemminkin päinvastoin - oma päätösvalta pienenee, ja onhan automaateissakin vaihteenvalitsimin).

    No jos jotenkin kuvittelet, ettet ole enää autosi herra ja valtias, jos siinä on automaattivaihteet, niin mikä jottei noinkin voi ajatella. Aika harvassa automaattivaihteisessa autossa on noita vaihteenvalitsimiakin, mutta mitä sitten vaikka onkin?

    Jotenkin voisin tulkita kuitenkin siis niin, ettet ole juurikaan testannut autoja automaattivaihtein, tai ainakin siitä on aikaa. Tuossa edellä Latekin kertoi miten "päätösvalta" voi joillakin tarkoittaa myös vaihteen valitsemisen väärin, tai jopa vaihtamisen unohtamisenkin. Ei toki sinun tapauksessa, tai Urjan!

    Palataan asiaan, kun auto osaa itse vaihtaa peruutusvaihteen, esimerkiksi sanallisella komennolla

    Mitä ratkaisevaa uutta silloin on tapahtunut, että vasta siksi siirtyisit automaattiin, noin periaatetasolla?

    Etkä muuten taida olla vaihtamassa sähköautoonkaan ihan justiinsa, tai edes plugariin? Vai oletko kuullut manuaalivaihteisesta sähköautosta? Jenkeissä automaatti on tainnut olla oletusvaihteisto ties kuinka pitkään, eli et asu siellä, etkä omista jenkkiautoa.

    Alkaa olla suhteellisen kauan ajoista, jolloin Suomiautoissa automaattivaihteet ja ilmastointi maksoivat - kevyesti karrikoiden - lähes puolet uuden auton hinnasta, kumpikin erikseen siis. Ja ne autot mihin noita oli ylipäätään tarjolla ruksittavaksi, maksoivat jo valmiiksi niin paljon, että harvalla oli varaa edes karvalakkiversioon (ilman noita kahta varustettakaan siis).

    Siksi Suomessa ajettiin manuaalivaihteisilla autoilla enimmäkseen. Vain varakkaimmilla ja tuntuvin verohelpotuksin takseja hankkivilla oli automaatit, ilmastoinnista tod.näk. tingittiin kuitenkin. Sanotaanko varovasti, että puhutaan ainakin 80-luvusta taaksepäin, mutta aika pitkälti koko viime vuosituhannesta, ysäri mukaan lukien siis. Vasta tällä vuosituhannella ilmastointi on yleistynyt kaikissa segmenteissä. Saako enää uutta autoa ilman manuaalistakaan ilmastointia?

    Uusia autoja ostettaessa, automaattivaihteet ovat nykyään valtavirtaa. Muutama vuosi sitten oli jo näkyvissä, että vain neljännes oli ostettu manuaalina (https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7612a215-98e3-4a06-b584-1495e6c31958). Lisäksi käytettyjen autojen ostajat suosivat automaatteja todella paljon, se on jo suosituimpia ellei suosituin varuste toivelistalla (https://www.is.fi/autot/art-2000010117197.html). Suomen autokanta huomioiden, niin vanhemmasta päästä olevat taitavat olla kanssa manuaalivaihtein, onhan niitä paljon liikenteessä tietysti. Ysärivuosimalleista taaksepäin tosi harvassa on ilmastoitu auto myös.

    Ja tarkennuksena, etten tiedä sen tarkemmin millainen tilanne oli aikoinaan vaikka muualla Euroopassa, kun uusien autojen verotus oli silloin niin erilaista kuin täällä. Toki muistan, että kadehdittiin ruotsalaisia sukulaisia, jotka tulivat uusilla ja hienoilla autoilla, koska autot olivat edullisempia siellä muutenkin. Mutta manuaalivaihtein taisivat nekin olla.

    Suomessakin on joku kummallinen jäänne ajokorttien suorittamisen kanssa, että jos olet ajanut automaattivaihteisella harjoituksissa ja inssissä, et kortin saatuasi voi ajaa manuaalivaihteisella. Mutta toisin päin onnistuu: manuaalivaihteisella autolla ajettu kortti oikeuttaa ajamaan automaattivaihteista autoa.

    Myös USAssa oikeat automiehet ovat aina ajaneet manuaalilla. Se on kuulunut myös elokuvissa, joissa liki aina on manuaaliauton äänet, vaikka autossa on automaattiloota.

    Noita elokuvaääniä ei kyllä monestikaan paljon ajatella. Otetaan esimerkki: Minua on suunnattomasti häirinnyt esim. Terminator 2-elokuva. Siinä poika (Connor) ajaa nelitahtiendurolla mutta elokuvaan on laitettu 2-t enduron ääni. Tai poika vääntää paikoillaan kaasua, moottori ensin ottaa kierroksia mutta kierrokset laskevat vaikkei poika käännä kaasua pois.

    En muista mikä katsomani amerikkalainen elokuva (vai sarja?) parisen vuotta sitten oli kyseessä, mutta niin vain oli Model S Teslaankin saatu vaihtamisäänet kiihdytyksessä.

      
  • muokattu 23.02.2024 11:29

    @Late1969 kirjoitti:

    Suomessa on ollut käsitys, että manuaali vaatii kuljettajalta enemmän ja joskus niin onkin eikä huomiokykyä riitä enää liikenteeseen.

    Miten tuollaisen käsityksen vahvistaisi? Onko se ajokorttirajoituksen suhteen oikein koskaan pitänyt kutinsa?

    Myös USAssa oikeat automiehet ovat aina ajaneet manuaalilla.

    Yhtä lailla voitaisiin sitten todeta, että Suomessa oli vielä viime vuosituhannella vain oikeita automiehiä, vai? Mitäs nykyään sitten ollaan, kun useimmat ostavat tai toivovat automaattivaihteista.

    Sähköautoilun mukana "tosimiähet" joutunevat tyytymään automaattiin. Onneksi sentään pärinöitä on kehitelty efektiksi, ehkä se lohduttaa?

    Miten nuo "oikeat automiehet" (mitä ikinä ovatkaan) näkyvät Jenkkilän myyntitilastoissa tänä päivänä?

    Se on kuulunut myös elokuvissa, joissa liki aina on manuaaliauton äänet, vaikka autossa on automaattiloota.

    Tarkoitatko että leffojen foley -teknikot vaihtavat auton saundit?

    Hesassa sattui ikävä taksionnettomuus (automaattivaihteiselle)

    Voi voi. Sattuuhan sitä, manuaalillakin. Mutta tarinasi ei kerro vanhan taksarin kokemuksesta oikein mitään. Oliko esim. ajanut 30v manuaalilla ja heti kun istui automaattiautoon, niin tuo sattui. Jne.

    Minun anoppini saatiin vaihtamaan automaattivaihteiseen yhden autollani tehdy koeajon jälkeen. Meidän motiivina oli, ettei hän aiemmalla manuaaliautollaan oikein onnistunut vaihtamisissaan optimaalisti. Ihastui heti ja on nyt ajanut vuosikausia automaatilla tyytyväisenä, jo 3. menossa. Pitänyt mukavuustekijänä alusta asti.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Late1969 kirjoitti:

    Suomessa on ollut käsitys, että manuaali vaatii kuljettajalta enemmän ja joskus niin onkin eikä huomiokykyä riitä enää liikenteeseen.

    Miten tuollaisen käsityksen vahvistaisi? Onko se ajokorttirajoituksen suhteen oikein koskaan pitänyt kutinsa?

    Myös USAssa oikeat automiehet ovat aina ajaneet manuaalilla.

    Yhtä lailla voitaisiin sitten todeta, että Suomessa oli vielä viime vuosituhannella vain oikeita automiehiä, vai? Mitäs nykyään sitten ollaan, kun useimmat ostavat tai toivovat automaattivaihteista.

    Sähköautoilun mukana "tosimiähet" joutunevat tyytymään automaattiin. Onneksi sentään pärinöitä on kehitelty efektiksi, ehkä se lohduttaa?

    Miten nuo "oikeat automiehet" (mitä ikinä ovatkaan) näkyvät Jenkkilän myyntitilastoissa tänä päivänä?

    Se on kuulunut myös elokuvissa, joissa liki aina on manuaaliauton äänet, vaikka autossa on automaattiloota.

    Tarkoitatko että leffojen foley -teknikot vaihtavat auton saundit?

    Hesassa sattui ikävä taksionnettomuus (automaattivaihteiselle)

    Voi voi. Sattuuhan sitä, manuaalillakin. Mutta tarinasi ei kerro vanhan taksarin kokemuksesta oikein mitään. Oliko esim. ajanut 30v manuaalilla ja heti kun istui automaattiautoon, niin tuo sattui. Jne.

    Minun anoppini saatiin vaihtamaan automaattivaihteiseen yhden autollani tehdy koeajon jälkeen. Meidän motiivina oli, ettei hän aiemmalla manuaaliautollaan oikein onnistunut vaihtamisissaan optimaalisti. Ihastui heti ja on nyt ajanut vuosikausia automaatilla tyytyväisenä, jo 3. menossa. Pitänyt mukavuustekijänä alusta asti.

    En lainkaan ymmärrä laidasta laitaan lentäviä kommenttejasi. Pitäisikö olla aina 10 lähdeviitettä jokaiselle tiedolle vai mitä haluat? Aamullinen kommenttisi oli hienoa asiaa, tämä jälkimmäinen puhemies Halla-ahoa mukaillen keskisormen näyttöä. Pitäisikö minun ja muiden poistua täältä ja saisit jatkaa yksin vai mikä on tavoitteesi? Presidenttiehdokashaastattelussa HA kertoi kuinka hänen kommenttejaan pitää tulkita, kerro sinäkin omasta puolestasi.

      1
  • @qpii kirjoitti:
    Palataan asiaan, kun auto osaa itse vaihtaa peruutusvaihteen, esimerkiksi sanallisella komennolla.

    Tuoreimmat Teslat arvaavat liikkeellelähdössä todennäköisimmin käytettävän suunnan valmiiksi eikä niissä ole minkäänlaista vaihdevipua, vaan suunta valitaan keskinäytön vasemmasta laidasta. Pieleenmenomahdollisuuksien määrä tuskin vähentyy verrattuna polkimien ja vaihdevivun kanssa sähläämiseen, mutta onpahan taas tehty eri tavalla.

    Oma teoriani on, että takavuosina monet automiehet vastustivat automaattivaihteistoa siitä yksinkertaisesta syystä, etteivät olleet varmoja miten automaatin saa liikkeelle. P-R-N-D - häh?

      
  • muokattu 23.02.2024 15:48

    @Late1969 kirjoitti:

    En lainkaan ymmärrä laidasta laitaan lentäviä kommenttejasi.

    Kiitos samoin! Mitä yritit kertoa kun toit vanhaa taksaria ja jenkkiautoilijat mukaan juuri sen mainitsemasi kommentin jälkeen. Niitä minä kommentoin, joten mitä sinä höpiset laidasta laitaan -kommenteista, sinähän ne toit mukaan!

    En saanut tolkkua olikos se automaattilootien puolesta vai vastaan, tai kerroitko kuskeista. Ja arvaa mitä: siksi kysyin kysymyksiä.

      
  • Taitaa olla useimmiten niin, kerran automaatti aina automaatti, ja kerran sähköauto aina sähköauto. Tai sitten ei, viittaan yleensä keskustelijoiden negatiiviseen asenteeseen kannanottoihini.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Taitaa olla useimmiten niin, kerran automaatti aina automaatti, ja kerran sähköauto aina sähköauto. Tai sitten ei, viittaan yleensä keskustelijoiden negatiiviseen asenteeseen kannanottoihini.

    Paljonko on kerran? Olen ajanut kuukausia automaattilaatikoilla eri autoilla, mutta omaksi hankkimiseen ei ole tullut riittävää kipinää. Jos muuten sopivassa autossa olisi automaatti, ei se auton ostamista estäisi. Jos ostaa automaatin, voiko jatkaa ajoa vanhoilla manuaaliautoilla vai pitääkö niistä luopua? Kai se on tottumiskysymys, on liian tottunut käyttämään jarrupoljinta vasta loppupysäytykseen.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit