Onko valmistajien into sähköautoihin hiipumassa-artikkeli 27.5.24 - mielenkiintoista tilastoa Euroop

55 kommenttia
2»
  • @HybridRules kirjoitti:

    En ole ennen kehdannut kysyä, mutta miksi sinä haluat ostaa juuri niitä huonoja autoja, jotka edellinen omistaja on vaihtanut pois jo parin-kolmen vuoden kuluttua, kun se on alkanut jo tuntua vanhalta? Upouuden Enyaqin saisit samaan hintaan.

    Miten käytetty auto olisi huono?. Itse ostin 8500km ajetun reilun vuoden vanhan i7 neljän vuoden takuulla. Toki auto oli edelleen kallis ja ei mitenkään perusteltavissa järkiostokseksi,mutta silti koen että sain näin itselle paremman auton kuin hankkimalla uuden i5 tai Teslan S-mallin. Vaikka tunteella auto tulee ostettua, niin joku raja pääomakuluissa on hyvä olla, 740GLEllä raja on tiukempi kuin mulla mutta peruaate.on kuitenkin mullakin sama.

      2
  • @Lukija33539 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    En ole ennen kehdannut kysyä, mutta miksi sinä haluat ostaa juuri niitä huonoja autoja, jotka edellinen omistaja on vaihtanut pois jo parin-kolmen vuoden kuluttua, kun se on alkanut jo tuntua vanhalta? Upouuden Enyaqin saisit samaan hintaan.

    Miten käytetty auto olisi huono?. Itse ostin 8500km ajetun reilun vuoden vanhan i7 neljän vuoden takuulla. Toki auto oli edelleen kallis ja ei mitenkään perusteltavissa järkiostokseksi,mutta silti koen että sain näin itselle paremman auton kuin hankkimalla uuden i5 tai Teslan S-mallin. Vaikka tunteella auto tulee ostettua, niin joku raja pääomakuluissa on hyvä olla, 740GLEllä raja on tiukempi kuin mulla mutta peruaate.on kuitenkin mullakin sama.

    740-GLE sanoo, että auto, josta ostaja luopuu jo parin vuoden jälkeen on huono. Minä en sano. Olen vain miettinyt joskus ennenkin GLE:n juttujen ristiriitaa, kun hän tuomitsee autonsa esim. kolmen vuoden jälkeen uuteen vaihtavat, mutta itse ostaa juuri näitä tuoreina pois vaihdettuja. Jos luet kommentin, johon minä kirjoitin tuon oman kommenttini, niin GLE siinä ihmettelee, kun ihmiset ostavat niin huonon auton, että se pitää vaihtaa pois parin-kolmen vuoden jälkeen.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    ...että se pitää vaihtaa pois parin-kolmen vuoden jälkeen.

    Tarkoituksella irroitin asiayhteydesä tämän sivulauseen.
    Nythän on niin että varsinkin Saksassa ainakin BMW ja Mercedes mahdollistavat työntekijöilleen uuden auton ostomahdollisuuden muutaman vuoden välein lähes tuotantohintaan, eli siis huomattavasti halvemmalla kuin sen liikkeestä saisi. Alunperin tämä mahdollisuus oli vuoden välein, ja niinpä muodostui tuo "Jahreswagen" termi, eli sen vuoden jälkeen työntekijä myi tuon omistamansa auton ja osti uuden tilalle. Näissä tehtaan suoraan työntekijäille myymissä (tai liisaamissa) autoissa on useasti suoraan jonkin sortin extended warranty (4-5 vuotta). Itsekin tuon, jo vanhan, nyt 10-vuotiaan 5-sarjalaisen tuotatin suhteellisen paljon ajettuna (145tkm) kolmivuotiaana tehtaan liisinkiajoneuvojen poolista - kyseisen ajoneuvon tehdastakuu oli 5-vuotta. Hintaa oli kolmasosa uuden hinnasta (johtuen juuri suuresta ajokilometrimäärästä) ja varusteina lähes kaikki mitä voi ruksailla. Nythän se on jo lähes arvoton, mittarissa 300tkm.

      2
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    ...että se pitää vaihtaa pois parin-kolmen vuoden jälkeen.

    Tarkoituksella irroitin asiayhteydesä tämän sivulauseen.
    Nythän on niin että varsinkin Saksassa ainakin BMW ja Mercedes mahdollistavat työntekijöilleen uuden auton ostomahdollisuuden muutaman vuoden välein lähes tuotantohintaan, eli siis huomattavasti halvemmalla kuin sen liikkeestä saisi. Alunperin tämä mahdollisuus oli vuoden välein, ja niinpä muodostui tuo "Jahreswagen" termi, eli sen vuoden jälkeen työntekijä myi tuon omistamansa auton ja osti uuden tilalle. Näissä tehtaan suoraan työntekijäille myymissä (tai liisaamissa) autoissa on useasti suoraan jonkin sortin extended warranty (4-5 vuotta). Itsekin tuon, jo vanhan, nyt 10-vuotiaan 5-sarjalaisen tuotatin suhteellisen paljon ajettuna (145tkm) kolmivuotiaana tehtaan liisinkiajoneuvojen poolista - kyseisen ajoneuvon tehdastakuu oli 5-vuotta. Hintaa oli kolmasosa uuden hinnasta (johtuen juuri suuresta ajokilometrimäärästä) ja varusteina lähes kaikki mitä voi ruksailla. Nythän se on jo lähes arvoton, mittarissa 300tkm.

    Siis minähän olen jyrkästi sitä mieltä, että ei autoja kolmen vuoden käytön jälkeen sen tähden vaihdeta, että ne koettaisiin huonoiksi. Se on GLE, joka näin väittää. Sinun pitäisi opastaa häntä tässä asiassa. Ja onhan se epäloogista, että kun GLE on sitä mieltä, että kuluttaja on ostanut huonon auton, koska vaihtaa sen pois jo kolmen vuoden jälkeen, niin hän itse varta vasten ostelee juuri noita huonoja autoja. Jokin hänen logiikassaan ei oikein täsmää. Ellei sitten tosiaan halua ostaa huonoa autoa tarkoituksella. Kuten GLE itse sanoo, "kukin tyylillään".

      
  • muokattu 13.06.2024 17:17

    Minä vaihdan auton < 3 > vuodenvälein, kun tykkään uusista autoista.
    Työsuhdeautot vaihdettiin useamminkin kun liisaajat ei tykänneet yli 100000 km ajetuista autoista.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Minä vaihdan auton < 3 > vuodenvälein, kun tykkään uusista autoista.
    Työsuhdeautot vaihdettiin useamminkin kun liisaajat ei tykänneet yli 100000 km ajetuista autoista.

    100000km/ 3 vuotta raja minullakin on ollut sellainen sykolokinen raja alkaa miettiä auton vaihtoa. Joskus jo aikaisemmin, kun joku minulle uusi asia on alkanut kiinnostaa. Tämä jälkimmäinen toteutui, kun plugari-Volvo toimi porttina sähköautoiluun. Jos olisi silloin ollut isohko sähkö-Volvo tarjolla, en olisi ehkä merkkiä vaihtanut. Itse asiassa plugari-Volvokin tuli minulla vähän vahingossa, kun minulle esiteltiin pyytämättä ja yllättäen plugaritekniikkaa, jota en aikaisemmin ollut tullut edes ajatelleeksi.

    Kyllähän auton voisi vaihtaa uuteen käytettyynkin, mutta en osaa jaaritella auton vaihtoa niin kauaa, että olisin koskaan löytänyt parin vuoden ikäisistä menopeliä, jossa olisi ollut uusimmat ominaisuudet mukana.

      
  • muokattu 13.06.2024 20:33

    Mehän emme voi tietää auton ensimmäisen omistajan syitä autonsa myyntiin tai vaihtoon uuteen (tai käytettyyn). Minulle kyllä kelpaa valmiiksi sisäänajettu ehjä auto haluamillani ominaisuuksilla ja varusteilla puoleen hintaan vastaavan uuden hinnasta, kunhan kaikki optiot väriä myöten vastaavat omia vaatimuksiani, mieluiten vielä tehtaan takuulla. Onneksi ainakin Saksan markkinoilta yleensä löytyy valikoimaa rittävästi sopivan valinnan tekemiseen. Tosin viimeisin harraste/kesäauto sattui löytymään kyllä ihan aitojen Suomi-autojen valikoimasta.

      
  • Nyt uuden s-auton ostajille tulee kiire. Uutisista voi lukea suojatulleista ja kuinka Tesla aikoo tilanteen rahastaa nostamalla hintoja. Uuden auton tilanneet, mutta myöhemmin saavat pääsevät maksamaan lisää 4%, jonka verran voi hintaa nostaa Suomessa. Saattavat myös käytettyjen hinnat nousta ja miksipä eivät muutkin amerikkalaiset ja eurooppalaiset nostaisi hintoja ensi kuussa.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:
    Nyt uuden s-auton ostajille tulee kiire. Uutisista voi lukea suojatulleista ja kuinka Tesla aikoo tilanteen rahastaa nostamalla hintoja. Uuden auton tilanneet, mutta myöhemmin saavat pääsevät maksamaan lisää 4%, jonka verran voi hintaa nostaa Suomessa. Saattavat myös käytettyjen hinnat nousta ja miksipä eivät muutkin amerikkalaiset ja eurooppalaiset nostaisi hintoja ensi kuussa.

    Tuskin nostaa, Euroopan varastot on täynnä myymättömiä sähköautoja.

      
  • muokattu 15.06.2024 18:49

    EU asettaa kiinalaisille sähköautoille kovat rangaistustullit.

    Niiden laajuus liikkuu valmistajasta riippuen noin 17–38 prosentin välillä. Tällä hetkellä tuontiautoista pitää maksaa kymmenen prosentin tariffi. Uusi rangaistustulli tulee vanhan tullin päälle.

    Komission mukaan keinotekoisin halvalla myytävät kiinalaiset autot estävät eurooppalaisia valmistajia siirtämästä kustannusten kasvua hintoihin, mikä johtaa tappioihin. Epäreilu kilpailu vaarantaa eurooppalaisten valmistajien investoinnit sähköiseen tulevaisuuteen ja voi johtaa työpaikkojen menetyksiin. Autoteollisuus työllistää Euroopassa suoraan ja epäsuoraan lähes 13 miljoonaa ihmistä.

    👍👍👍

      1
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    EU asettaa kiinalaisille sähköautoille kovat rangaistustullit.

    Niiden laajuus liikkuu valmistajasta riippuen noin 17–38 prosentin välillä. Tällä hetkellä tuontiautoista pitää maksaa kymmenen prosentin tariffi. Uusi rangaistustulli tulee vanhan tullin päälle.

    Komission mukaan keinotekoisin halvalla myytävät kiinalaiset autot estävät eurooppalaisia valmistajia siirtämästä kustannusten kasvua hintoihin, mikä johtaa tappioihin. Epäreilu kilpailu vaarantaa eurooppalaisten valmistajien investoinnit sähköiseen tulevaisuuteen ja voi johtaa työpaikkojen menetyksiin. Autoteollisuus työllistää Euroopassa suoraan ja epäsuoraan lähes 13 miljoonaa ihmistä.

    👍👍👍

    Onneksi mikään vakavasti otettava eurooppalainen, amerikkalainen tai niiden niminen valmistaja ei tuota autojaan Kiinassa. Olisi epäreilua, jos sama valmistaja tuottaa autoja halvalla Kiinassa ja saa silti tullimuurin edut itselleen.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    EU asettaa kiinalaisille sähköautoille kovat rangaistustullit.

    Niiden laajuus liikkuu valmistajasta riippuen noin 17–38 prosentin välillä. Tällä hetkellä tuontiautoista pitää maksaa kymmenen prosentin tariffi. Uusi rangaistustulli tulee vanhan tullin päälle.

    Komission mukaan keinotekoisin halvalla myytävät kiinalaiset autot estävät eurooppalaisia valmistajia siirtämästä kustannusten kasvua hintoihin, mikä johtaa tappioihin. Epäreilu kilpailu vaarantaa eurooppalaisten valmistajien investoinnit sähköiseen tulevaisuuteen ja voi johtaa työpaikkojen menetyksiin. Autoteollisuus työllistää Euroopassa suoraan ja epäsuoraan lähes 13 miljoonaa ihmistä.

    👍👍👍

    Onneksi mikään vakavasti otettava eurooppalainen, amerikkalainen tai niiden niminen valmistaja ei tuota autojaan Kiinassa. Olisi epäreilua, jos sama valmistaja tuottaa autoja halvalla Kiinassa ja saa silti tullimuurin edut itselleen.

    Kiinan valtio ei varmaankaan subventoi ulkomaalaisia yrityksiä

      
  • muokattu 16.06.2024 07:22

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    EU asettaa kiinalaisille sähköautoille kovat rangaistustullit.

    Niiden laajuus liikkuu valmistajasta riippuen noin 17–38 prosentin välillä. Tällä hetkellä tuontiautoista pitää maksaa kymmenen prosentin tariffi. Uusi rangaistustulli tulee vanhan tullin päälle.

    Komission mukaan keinotekoisin halvalla myytävät kiinalaiset autot estävät eurooppalaisia valmistajia siirtämästä kustannusten kasvua hintoihin, mikä johtaa tappioihin. Epäreilu kilpailu vaarantaa eurooppalaisten valmistajien investoinnit sähköiseen tulevaisuuteen ja voi johtaa työpaikkojen menetyksiin. Autoteollisuus työllistää Euroopassa suoraan ja epäsuoraan lähes 13 miljoonaa ihmistä.

    👍👍👍

    Onneksi mikään vakavasti otettava eurooppalainen, amerikkalainen tai niiden niminen valmistaja ei tuota autojaan Kiinassa. Olisi epäreilua, jos sama valmistaja tuottaa autoja halvalla Kiinassa ja saa silti tullimuurin edut itselleen.

    Kiinan valtio ei varmaankaan subventoi ulkomaalaisia yrityksiä

    Kiina voi auttaa niitäkin kuten Suomen hallitus polkemalla työntekijöitä halvempaan työhön. Siksihän Kiinaan on menty, työntekijöitä saa mielinmäärin ja lähes ilmaiseksi.

      
  • muokattu 19.06.2024 13:47

    @HybridRules kirjoitti:

    --740 GLE

    Ei Enyaq kovin paljon pienempi ole kuin EQE

    Taitaa olla jopa isompi?

    ja Skodahan on sinun todistuksen mukaan huippulaatua.

    Ei, vaan huippu ajettava ja sopivan tilava, mutta uudehkolla E-sarjalaisella koeajolle saapuvan korvaan ikävän meluisa. Siis ei absoluuttisesti varmaan paha, mutta hiljaiseksi odotetun sähköauton WAU-efekti puuttuu. Käy itse koeajamassa Enyaq ja EQC tai EQE SUV samana päivänä peräkkäin niin huomaat eron, todennäköisesti jopa omaankin autoosi nähden varsin halpa EQC esiintyy miellyttävän hiljaisena (vaikka onkin sähköautona ihan prototyyppi Teslaan verrattuna).

    Ja olisi vielä parempi, jos ei ensin Neuvostoliitto ja sittemmin volkkari pakottaisi tekemään huonompaa laatua kuin mitä Skoda oikeasti haluaisi ja osaisi. Taidat jakaa autot niihin, joiden taso on sinulle riittävä ja niihin, jotka kyllä riittävät muille.

    Jaan autot niihin, jotka riittävät minulle ja niihin jotka eivät riitä. Koska otan vapauden valita omasta puolestani ihan itse, liberaalina ihmisenä odotan muiden tekevän samoin.

    Vai miksi sinun täytyy odottaa 3-4 vuotta, jotta saat haluamasi auton käytettynä samaan hintaan kuin saisit upouuden laadukkaan Skodan?

    Syyt ovat samat kuin dieselinkin ostossa. Yksi ostaa uuden Superb farkun, toinen saman hintaisen ja saman kokoisen käytetyn Eemelin. Jotain asioita siinä Eemelissä on ihan oikeastikin tehty paremmin, mutta se on oma asia kuinka tärkeänä niitä pitää. Minulle tilat ja mukavuus ja ryhdikkäästi kuormansa kantava ison farkun jousitus ovat kivoja olemassa mutta ei niin kiva että maksaisin siitä 35 - 40.000 €, joten ostan omani ensimmäiseltä omistajalta käytettynä.

    Minua päinvastoin ihmetyttää miten joku osaa perustella itselleen niin huonon auton hankinnan, että se tuntuu vanhalta jo parin - kolmen vuoden kuluttua, mutta kukin tyylillään. C-sarjalaistani nykyistä edelliseen autooni vaihtaessani kävin koeajamassa myös saman korimallin (S204) uutta esittelyautoa. En keksinyt yhtään syytä, miksi olisin lähtenyt pidemmälle vaikkapa parin päivän pääkaupunkikeikalle tuolla uudella esittelyautolla, koska oma reilusti yli 200.000 km ajettu 6 vuotta vanha saman korimallin autoni oli kaikessa ajamiseen liittyvässä parempi. Paremmat istuimet, paremmat valot, parempi moottori. Vanhempi oli siis sitä aikanaan uutena tilattaessa tehtyjen valintojensa vuoksi mukavampi ajaa vaikka olikin hinnaltaan alle kolmasosan uudesta. Totta kai siinä vanhassa on uutta vähemmän elinajanodotetta jäljellä, mutta mitä väliä kun ajan joka tapauksessa vain muutamia satoja tuhansia kilometrejä ajetuilla, joten auton biohajoaminen tai epäluotettavuus ei ole mikään ongelma?

    Ei tähän ole yksikäsitteistä valintakaavaa. Omalta osaltani näen että minulla on niin tarkka käsitys siitä millaisella haluan ajaa, että sijoittajaroolini kieltää minua ostamasta haluamaani uutena pääomakulujen vuoksi. Se sama sijoitusanalyytikko tuntee moottoripääminäni sen verran hyvin, että se kieltää ostamasta myös jotain "se on vain auto" kapistusta, koska sellaisen lähtölaskenta alkaa yleensä varsin pian. Tähän samaan kohtaan karsiutui myös EQB, vaikka merkki ja käyttöliittymä onkin jo ennestään tuttu.

    Ehkä Skoda Enyaqin huono puoli minun kannaltani on, että se on vain tavallinen auto, vaikka monin tavoin varsin hyvä auto onkin?

    En ole ennen kehdannut kysyä, mutta miksi sinä haluat ostaa juuri niitä huonoja autoja, jotka edellinen omistaja on vaihtanut pois jo parin-kolmen vuoden kuluttua, kun se on alkanut jo tuntua vanhalta? Upouuden Enyaqin saisit samaan hintaan.

    Touché! Hyvä pointti tuossa kysymyksessäsi! Enpä ole ennen ajatellutkaan asiaa tuolta kantilta.

    Enyaqin hintaan pätee sama logiikka kuin Mersunkin, eli sekin on taloudellisempaa ostaa käytettynä kunhan sähköautojen hintakehitys normalisoituu arvon aleneman nopeutuessa.

    Enyaq tuli ostoslistalleni mukaan nimenomaan halpana käytettynä jonka tilat riittävät. Valitettavasti pienimmän 50 kWh akun kanssa tulee 1-vaihelaturi, joka ei toimi aurinkopanelien kanssa yhtä hyvin kuin 3-vaiheinen. 60 kWh akulla takavetomallikin jäi vielä diesel-Mersuuni verrattuna kalliiksi.

    Jos hinta nousee uuden Skodan tasolle, sitten odotukset nousevat aivan oikeutetusti hinnan myötä ja vertailuun tulee mukaan paljon muutakin kiinnostavaa, myös sähköisenä.

    --740 GLE

      1
  • muokattu 19.06.2024 14:26

    @Lukija33539 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    En ole ennen kehdannut kysyä, mutta miksi sinä haluat ostaa juuri niitä huonoja autoja, jotka edellinen omistaja on vaihtanut pois jo parin-kolmen vuoden kuluttua, kun se on alkanut jo tuntua vanhalta? Upouuden Enyaqin saisit samaan hintaan.

    Miten käytetty auto olisi huono?. Itse ostin 8500km ajetun reilun vuoden vanhan i7 neljän vuoden takuulla. Toki auto oli edelleen kallis ja ei mitenkään perusteltavissa järkiostokseksi,mutta silti koen että sain näin itselle paremman auton kuin hankkimalla uuden i5 tai Teslan S-mallin. Vaikka tunteella auto tulee ostettua, niin joku raja pääomakuluissa on hyvä olla, 740GLEllä raja on tiukempi kuin mulla mutta peruaate.on kuitenkin mullakin sama.

    Olen kanssasi samaa mieltä, mutta ymmärsin HybridRulesin viitanneen arviooni "niin huonosta autosta että se tekee mieli vaihtaa pois jo parin vuoden ikäisenä". Tämä periaate kuulostaa kieltämättä ristiriitaiselta kun elvistelen itse sen lausujana ostavani juuri tuollaisia hyvin nopeasti hylättyjä malleja.

    Aivan aiheesta HR minut otti kiinni tuosta epäloogisuudesta! Sellaisen tarkennuksen kuitenkin esitän, että puhuin omistajan mielipiteestä enkä auton absoluuttisesta huonoudesta. Tunnistan itsekin tilanteen, jossa auto ei ole löheskään lopussa mutta silti se tekee mieli vaihtaa pois. Siksi on taloudellisesti järkevää ostaa jotain sellaista mistä pitää vielä vuosien kuluttuakin.

    --740 GLE

      
  • muokattu 19.06.2024 14:22

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Minä vaihdan auton < 3 > vuodenvälein, kun tykkään uusista autoista.
    Työsuhdeautot vaihdettiin useamminkin kun liisaajat ei tykänneet yli 100000 km ajetuista autoista.

    100000km/ 3 vuotta raja minullakin on ollut sellainen sykolokinen raja alkaa miettiä auton vaihtoa. Joskus jo aikaisemmin, kun joku minulle uusi asia on alkanut kiinnostaa. Tämä jälkimmäinen toteutui, kun plugari-Volvo toimi porttina sähköautoiluun. Jos olisi silloin ollut isohko sähkö-Volvo tarjolla, en olisi ehkä merkkiä vaihtanut. Itse asiassa plugari-Volvokin tuli minulla vähän vahingossa, kun minulle esiteltiin pyytämättä ja yllättäen plugaritekniikkaa, jota en aikaisemmin ollut tullut edes ajatelleeksi.

    Kyllähän auton voisi vaihtaa uuteen käytettyynkin, mutta en osaa jaaritella auton vaihtoa niin kauaa, että olisin koskaan löytänyt parin vuoden ikäisistä menopeliä, jossa olisi ollut uusimmat ominaisuudet mukana.

    Tuontiauto voi olla myös AitoSuomiAutoa paremmin varustettu. Rouvan auton uushankintahinnan määritys jäi kesken hieman yli 70.000 € hintaan, mikä sekin on kosminen rahamäärä nelosdieselistä vaikka ei lopullinen hintalappu olekaan. Siinä vaiheessa oli vielä hinnoittelematta 8 autoon asennettua kantakortista löytyvää varustetta, jotka antavat autolle tietoisuuden ympäristöstään ja kyvyn ohjata itse itseään muun liikenteen ja muuttuvien rajoitusten keskellä. Mersu ei kehtaa puhua autonomiasta, vaan ohjausassistentista. Se ajaa niin kauniilla käsialalla, että tarkasti klassisia linjoja noudattava auton omistaja ei tykkää tuosta assistentista joka valittaa kuskin käsistä ratissa. Auton ja pehmeitä linjoja ajavan kuljettajan käsiala on niin samanlainen että kuskin läsnäolon servolta tunnistava auto ei havaitse kuljettajan käsiä. Moottoripyöräilijänä omaa näkemääni äärimmilleen maksimoivana syvälle kaarteeseen ajaen minua tuo assistentti ei häiritse ollenkaan, koska se tuntee minun ajavan kaarteet hieman eri tavoin. Minä taas pidän assistentin tarjoamasta "Wanhan Mersun" ohjauksesta kun kaarteeseen käännetty auto ei tappele kuskille vastaan pyrkimällä keskittämään ohjauksen kesken kaarteen.

    Yleisistä merkeistä on Saksassa tarjolla aivan kaikki variaatiot. Voimalinjan tekniikan ja varusteiden lisäksi saa valita värit ja sisustusmateriaalitkin uuden tapaan ja oman hakuseulan täyttävä auto on pihassa nopeammin kuin uusi tehtaalta tilattu.

    ZeiMZei avasi käytetyn Saksantuonnin periaatteen. Itse olen optimoinut tämän äärimmilleen ostamalla mallin elinkaaren puolivälin facelift-mallin ilmaannuttua katukuvaan teknisesti hyvin saman kaltaisen pre-facelift version. Konepellin alla on yleensä molemmissa samat tavarat mutta uudistetun mallin eri näköiset naamapellit ja isommat takavalot pudottavat kaikkein rajuimmin edeltäneen korimallin uusimpien ja kalleimpien yksilöiden arvostuksen.

    Ostin pre-facelift Ceeni kolmivuotiaana saman mallin faceliftin tultua markkinoille. W212 Eemelini oli viimeistä pre-facelift vuosimallia ja ostin sen vuosi faceliftin jälkeen. Rouvan S213 on alkuperäisen korimallin niin uusi versio että jopa MercedesMe etätoiminnot ja sovelluskauppa toimii ongelmitta 4G yhteyden ylitse. Tähtäimessä on siis alkuperäisen mallisarjan loppupään tuotantoviikot, jolloin malli on jo suhteellisen toimiva ja seuraajan ilmestyessä markkinoille, se on myös suhteellisen halpa ostaa.

    Naapurit näkevät automme vanhaksi malliksi uusista Suomen kilvistä huolimatta, mutta sen kanssa on vain elettävä.

    --740 GLE

      1
  • @Lukija48689 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Minä vaihdan auton < 3 > vuodenvälein, kun tykkään uusista autoista.
    Työsuhdeautot vaihdettiin useamminkin kun liisaajat ei tykänneet yli 100000 km ajetuista autoista.

    100000km/ 3 vuotta raja minullakin on ollut sellainen sykolokinen raja alkaa miettiä auton vaihtoa. Joskus jo aikaisemmin, kun joku minulle uusi asia on alkanut kiinnostaa. Tämä jälkimmäinen toteutui, kun plugari-Volvo toimi porttina sähköautoiluun. Jos olisi silloin ollut isohko sähkö-Volvo tarjolla, en olisi ehkä merkkiä vaihtanut. Itse asiassa plugari-Volvokin tuli minulla vähän vahingossa, kun minulle esiteltiin pyytämättä ja yllättäen plugaritekniikkaa, jota en aikaisemmin ollut tullut edes ajatelleeksi.

    Kyllähän auton voisi vaihtaa uuteen käytettyynkin, mutta en osaa jaaritella auton vaihtoa niin kauaa, että olisin koskaan löytänyt parin vuoden ikäisistä menopeliä, jossa olisi ollut uusimmat ominaisuudet mukana.

    Tuontiauto voi olla myös AitoSuomiAutoa paremmin varustettu. Rouvan auton uushankintahinnan määritys jäi kesken hieman yli 70.000 € hintaan, mikä sekin on kosminen rahamäärä nelosdieselistä vaikka ei lopullinen hintalappu olekaan. Siinä vaiheessa oli vielä hinnoittelematta 8 autoon asennettua kantakortista löytyvää varustetta, jotka antavat autolle tietoisuuden ympäristöstään ja kyvyn ohjata itse itseään muun liikenteen ja muuttuvien rajoitusten keskellä. Mersu ei kehtaa puhua autonomiasta, vaan ohjausassistentista. Se ajaa niin kauniilla käsialalla, että tarkasti klassisia linjoja noudattava auton omistaja ei tykkää tuosta assistentista joka valittaa kuskin käsistä ratissa. Auton ja pehmeitä linjoja ajavan kuljettajan käsiala on niin samanlainen että kuskin läsnäolon servolta tunnistava auto ei havaitse kuljettajan käsiä. Moottoripyöräilijänä omaa näkemääni äärimmilleen maksimoivana syvälle kaarteeseen ajaen minua tuo assistentti ei häiritse ollenkaan, koska se tuntee minun ajavan kaarteet hieman eri tavoin. Minä taas pidän assistentin tarjoamasta "Wanhan Mersun" ohjauksesta kun kaarteeseen käännetty auto ei tappele kuskille vastaan pyrkimällä keskittämään ohjauksen kesken kaarteen.

    Yleisistä merkeistä on Saksassa tarjolla aivan kaikki variaatiot. Voimalinjan tekniikan ja varusteiden lisäksi saa valita värit ja sisustusmateriaalitkin uuden tapaan ja oman hakuseulan täyttävä auto on pihassa nopeammin kuin uusi tehtaalta tilattu.

    ZeiMZei avasi käytetyn Saksantuonnin periaatteen. Itse olen optimoinut tämän äärimmilleen ostamalla mallin elinkaaren puolivälin facelift-mallin ilmaannuttua katukuvaan teknisesti hyvin saman kaltaisen pre-facelift version. Konepellin alla on yleensä molemmissa samat tavarat mutta uudistetun mallin eri näköiset naamapellit ja isommat takavalot pudottavat kaikkein rajuimmin edeltäneen korimallin uusimpien ja kalleimpien yksilöiden arvostuksen.

    Ostin pre-facelift Ceeni kolmivuotiaana saman mallin faceliftin tultua markkinoille. W212 Eemelini oli viimeistä pre-facelift vuosimallia ja ostin sen vuosi faceliftin jälkeen. Rouvan S213 on alkuperäisen korimallin niin uusi versio että jopa MercedesMe etätoiminnot ja sovelluskauppa toimii ongelmitta 4G yhteyden ylitse. Tähtäimessä on siis alkuperäisen mallisarjan loppupään tuotantoviikot, jolloin malli on jo suhteellisen toimiva ja seuraajan ilmestyessä markkinoille, se on myös suhteellisen halpa ostaa.

    Naapurit näkevät automme vanhaksi malliksi uusista Suomen kilvistä huolimatta, mutta sen kanssa on vain elettävä.

    --740 GLE

    Ostaisit joskus sellaisen auton, ettei sitä tarvitse noin laajasti perustella. On kuin olisit myymässä juuri ostamaasi autoa tai pelkäät toisten tuomiota siitä.

    Todellisuudessa on muuten saksalaisten merkkien mallirynnäkkö ollut niin laajaa ja käsittämätöntä, ettei kukaan muu kuin perehtynyt ymmärrä niiden arvosta mitään. Vanhaan aikaan Mersut osattiin, mutta nykyään naapurit eivät niille arvoa anna, paitsi jos teillä on kisa menossa.

      1
  • Heti ajoon sivuilta ja maantuojilta löytyy uusia rekisteröimättömiä autoja viikon parin toimitusajalla, ulkoväreistäkin löytyy aina käyttökelpoinen kunhan on valkoinen tai musta, metallivärejä kartan, ja mitä väliä niillä sisustusväreillä on autolla kujettaan siirtymät, ei siellä oleskella sisuksia ihailemassa.

      
  • Suomessa tosiaan näkee, jos joku on ostanut itselleen auton. Joku sellainenkin valitsee rohkean valkoisen tai mustan, mutta muutama harva värillinen auto taitaa olla itse maksettu. Vai eikö niitä kalliimpia autoja vain käytännössä saa värillisinä.

      1
  • muokattu 19.06.2024 15:57

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Minä vaihdan auton < 3 > vuodenvälein, kun tykkään uusista autoista.
    Työsuhdeautot vaihdettiin useamminkin kun liisaajat ei tykänneet yli 100000 km ajetuista autoista.

    100000km/ 3 vuotta raja minullakin on ollut sellainen sykolokinen raja alkaa miettiä auton vaihtoa. Joskus jo aikaisemmin, kun joku minulle uusi asia on alkanut kiinnostaa. Tämä jälkimmäinen toteutui, kun plugari-Volvo toimi porttina sähköautoiluun. Jos olisi silloin ollut isohko sähkö-Volvo tarjolla, en olisi ehkä merkkiä vaihtanut. Itse asiassa plugari-Volvokin tuli minulla vähän vahingossa, kun minulle esiteltiin pyytämättä ja yllättäen plugaritekniikkaa, jota en aikaisemmin ollut tullut edes ajatelleeksi.

    Kyllähän auton voisi vaihtaa uuteen käytettyynkin, mutta en osaa jaaritella auton vaihtoa niin kauaa, että olisin koskaan löytänyt parin vuoden ikäisistä menopeliä, jossa olisi ollut uusimmat ominaisuudet mukana.

    Tuontiauto voi olla myös AitoSuomiAutoa paremmin varustettu. Rouvan auton uushankintahinnan määritys jäi kesken hieman yli 70.000 € hintaan, mikä sekin on kosminen rahamäärä nelosdieselistä vaikka ei lopullinen hintalappu olekaan. Siinä vaiheessa oli vielä hinnoittelematta 8 autoon asennettua kantakortista löytyvää varustetta, jotka antavat autolle tietoisuuden ympäristöstään ja kyvyn ohjata itse itseään muun liikenteen ja muuttuvien rajoitusten keskellä. Mersu ei kehtaa puhua autonomiasta, vaan ohjausassistentista. Se ajaa niin kauniilla käsialalla, että tarkasti klassisia linjoja noudattava auton omistaja ei tykkää tuosta assistentista joka valittaa kuskin käsistä ratissa. Auton ja pehmeitä linjoja ajavan kuljettajan käsiala on niin samanlainen että kuskin läsnäolon servolta tunnistava auto ei havaitse kuljettajan käsiä. Moottoripyöräilijänä omaa näkemääni äärimmilleen maksimoivana syvälle kaarteeseen ajaen minua tuo assistentti ei häiritse ollenkaan, koska se tuntee minun ajavan kaarteet hieman eri tavoin. Minä taas pidän assistentin tarjoamasta "Wanhan Mersun" ohjauksesta kun kaarteeseen käännetty auto ei tappele kuskille vastaan pyrkimällä keskittämään ohjauksen kesken kaarteen.

    Yleisistä merkeistä on Saksassa tarjolla aivan kaikki variaatiot. Voimalinjan tekniikan ja varusteiden lisäksi saa valita värit ja sisustusmateriaalitkin uuden tapaan ja oman hakuseulan täyttävä auto on pihassa nopeammin kuin uusi tehtaalta tilattu.

    ZeiMZei avasi käytetyn Saksantuonnin periaatteen. Itse olen optimoinut tämän äärimmilleen ostamalla mallin elinkaaren puolivälin facelift-mallin ilmaannuttua katukuvaan teknisesti hyvin saman kaltaisen pre-facelift version. Konepellin alla on yleensä molemmissa samat tavarat mutta uudistetun mallin eri näköiset naamapellit ja isommat takavalot pudottavat kaikkein rajuimmin edeltäneen korimallin uusimpien ja kalleimpien yksilöiden arvostuksen.

    Ostin pre-facelift Ceeni kolmivuotiaana saman mallin faceliftin tultua markkinoille. W212 Eemelini oli viimeistä pre-facelift vuosimallia ja ostin sen vuosi faceliftin jälkeen. Rouvan S213 on alkuperäisen korimallin niin uusi versio että jopa MercedesMe etätoiminnot ja sovelluskauppa toimii ongelmitta 4G yhteyden ylitse. Tähtäimessä on siis alkuperäisen mallisarjan loppupään tuotantoviikot, jolloin malli on jo suhteellisen toimiva ja seuraajan ilmestyessä markkinoille, se on myös suhteellisen halpa ostaa.

    Naapurit näkevät automme vanhaksi malliksi uusista Suomen kilvistä huolimatta, mutta sen kanssa on vain elettävä.

    --740 GLE

    Ostaisit joskus sellaisen auton, ettei sitä tarvitse noin laajasti perustella.

    Olen kokeillut sitäkin eikä se ollut hyvä idea. Luulin olevani jo sen ikäinen että "se on vain auto", mutta sellaisen lähtölaskenta alkaa kovin pian.

    On kuin olisit myymässä juuri ostamaasi autoa tai pelkäät toisten tuomiota siitä.

    Vastasin minulle osoitettuun kysymykseen miksi käytetty eikä saman hintainen uusi.

    Vastasin myös meidän tapauksessamme virheelliseen oletukseen että uusi auto olisi käytettyä paremmin varusteltu.

    Rouva ajoi edellisellä autollaan 18 vuotta. Minä vaihdoin oman 8 vuodelle budjetoimani hätäisemmin jo 10 vuoden jälkeen. Kummankin uusi omistaja kehuu autoaan itse joten minun ei tarvitse.

    Todellisuudessa on muuten saksalaisten merkkien mallirynnäkkö ollut niin laajaa ja käsittämätöntä, ettei kukaan muu kuin perehtynyt ymmärrä niiden arvosta mitään. Vanhaan aikaan Mersut osattiin, mutta nykyään naapurit eivät niille arvoa anna, paitsi jos teillä on kisa menossa.

    Anteeksi varomaton kommenttini vanhan mallin erottumisesta uusista kilvistä huolimatta. Meillä Pohojammaalla ei pruukata kysyä neuvoja krannista.

    Kieli pois poskesta: Olen johdonmukaisesti kertonut etten usko yritykseen arvioida varallisuutta auton perusteella joten oletin tämän olevan yleisesti tiedossa.

    --740 GLE

      1
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Heti ajoon sivuilta ja maantuojilta löytyy uusia rekisteröimättömiä autoja viikon parin toimitusajalla, ulkoväreistäkin löytyy aina käyttökelpoinen kunhan on valkoinen tai musta, metallivärejä kartan, ja mitä väliä niillä sisustusväreillä on autolla kujettaan siirtymät, ei siellä oleskella sisuksia ihailemassa.

    Sittenhän valinta on sinulle helppo, mistä onnittelut!

    Meilläkin valinta on helppo, ostamme mieleisemme. Hakuseulaan sopivan auton löytäminen tosin kestää yleensä joitain viikkoja.

    --740 GLE

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:
    Suomessa tosiaan näkee, jos joku on ostanut itselleen auton. Joku sellainenkin valitsee rohkean valkoisen tai mustan, mutta muutama harva värillinen auto taitaa olla itse maksettu. Vai eikö niitä kalliimpia autoja vain käytännössä saa värillisinä.

    En tiedä onko 70 - 80 k€ hintainen kallis, mutta saahan niitä toki myös värillisenä kun heittää AitoSuomiAuton taksihinnaston lepikkoon ja ottaa esiin Designo-hinnaston, josta löytyy kattavampi valikoima värejä ja sisustusmateriaaleja.

    Tämä valinta toki hylkää noin 99% tarjolla olevista vaihdokeista, mutta mitäpä väliä sillä on kun haussa on vain yksi kappale ja Rouva tahtoo hyasintinpunaisen metallivärin mustalla sisustuksella. Itse lisäsin vain hänen värisuunnitelmaansa sopivan kojetaulun ja keskikonsolin värin että tulee kokonaimen väriyhdistelmä eikä huomimattoman näköisesti erilaisia sekaisin.

    Happy wife, happy life.

    Hyvää Juhannusta!

      2
  • Jahtaavat cyberrikollisia?

      2
  • Bemari on tiukasti kehittämässä sähköautoja eikä hiipumassa pois.

    https://www.teslarati.com/bmw-expects-electric-m-will-beat-everything/

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit