Mielestäni hybridiauton polttomoottori joutuu kovalle rasitukselle kun se päräytetään käyntiin talvipakkasella kesken kovan kiihdytyksen. Näin usein tapahtuu kun kiihdytys alkaa sähkökäytöllä ja sitten tarvitaan lisää hönkää polttomoottorilta. Miten tällainen kylmäkäyttö huomioidaan moottorin toiminnassa ja tekniikassa.
Olen tätä dealereilta kysellyt, mutta en ole vastausta saanut. Löytyyköhän täältä tietäjiä? Kuulostellaan.
Täällä on luonnollisesti kaikki tietous, varsinainen tekoälyn vastakohta, eli luomuäly ja wikipedioiden wiki!
Kun ei osata guuglea käyttää, niin avitan: tämä löytyi hyvin helposti, auttaako:
https://tekniikanmaailma.fi/hybridiauto-moottori-kylmakaynnistys/
Tämä vastasi osittain kysymykseeni. Kiitos siitä. Toisaalta olen kiinnostunut ovatko vastaavat ei-hybridi ja hybridi polttomoottorit samoja vai onko näissä hybridiversioita, joissa on erilaisia ratkaisuja voitelun tms. suhteen.
omnhan näitä versioita erilaisiin lämmön talteenottoihin ja nopeisiin lämityksiin esim.
https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_heat_recovery_system#Chevrolet_EGHR
Kysyin tätä asiaa ostettuani auton Hämeen Auton Volvo omamekaanikolta. Hän vastasi, että nykyään öljyt ovat niin hyviä että ei vaikuta mitään. Ihmettelin kyllä tätä ja samalla sitäkin, kun auton käynnistää kovalla pakkasella, joloin polttomoottori käynnistyy, niin hän sanoi samaa öljyt niin hyviä. Volvossa käytetään Mobilin 1:stä, jota on ollut saatavissa voiko sanoa kymmeniä vuosia.
Voi sanoa ja se on aivan totta. Nykyisin tosin uusissa moottoreissa käytetään energian säästön vuoksi usein 0W viskositeetti-indeksin öljyä, joten eihän se samaa tavaraa ole kuin uudehkoon 740 GLE:n moottoriin yli 30 vuotta sitten kaatamani öljy.
Minua epäilyttää tässä hybridin polttomoottorin kylmäkäynnistyksessä suoraan tehokierroksille öljynpaineella toimivat osat kuten jakoketjun kiristin? Onneksi oma ajosykli on sellainen, että ei tarvitse harkita hybridiä, vaan dieselin ja täyssähkön välissä ei ole mitään kiinnostavaa (meille). Nykyisen autoni ensimmäisten vuosikertojen dieselmoottorin öljynpaineella toimiva ketjun kiristin hakkasi kylmäkäynnistyksissä ketjun vaihtokuntoon ennen aikojaan ennen kuin kiristimen rakenne korjattiin päivitetyllä osalla. Riski on siis aivan todellinen.
Jos isoakkuista hybridiä ajaisin, olisin hyvin kiinnostunut pelkkään sähkötoimisuuteen pakottavasta ajomoodista, jolla voisi käyttää rauhassa sähkömoottorin kaiken suorituskyvyn polkematta mäntämoottoria hereille ollenkaan.
--740 GLE
Eikös Mobil 1 merkilläkin löydy aika montaa viskositeetti luokitusta, vai puhutaanko nyt perus 5W50? Bemarin lataushybrideissä pitää käyttää 0W20 BMW LL17FE+ luokituksen omaavaa öljyä, juuri noiden kylmäkäynnistys ja muiden suojausvaatimusten vuoksi (ja silti on löytynyt ruosteessa olevia nokka-akseleita kun moottori ei ole kuukausiin käynyt - ainakaan lämpimäksi saakka).