TM:n linja

116 kommenttia
124»
  • @Kumppani kirjoitti:
    Ei muutu asennettu jousi, ei. Mutta on mielipidekysymys/makuasia silti, onko jousitus missäkin autossa "kova" tai "pehmeä".

    Se on eri asia mistä kukin tykkää.

      
  • muokattu 03.12.2024 12:25

    No älä! Sitä sanotaan kuitenkin mielipidekysymykseksi mistä kukin tykkää. Tai makuasiaksi, valitse kumpi vaan.

    Tähän siis viittaan minä ainakin:
    @Lukija336949 kirjoitti tänään 08:07: Kova tai pehmeä jousitus ei ole mielipidekysymys

    On se. Käyttäjäkokemus merkitsee juuri sitä.

      
  • muokattu 03.12.2024 14:52

    @Kumppani kirjoitti:
    No älä! Sitä sanotaan kuitenkin mielipidekysymykseksi mistä kukin tykkää. Tai makuasiaksi, valitse kumpi vaan.

    Tähän siis viittaan minä ainakin:
    @Lukija336949 kirjoitti tänään 08:07: Kova tai pehmeä jousitus ei ole mielipidekysymys

    On se. Käyttäjäkokemus merkitsee juuri sitä.

    Jousi pysyy samana.
    Jos auto nypyttään ja kolahtelee kuopissa, se ei muuksi muutu mielipiteellä.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    Jos auto nypyttään ja kolahtelee kuopissa, se ei muuksi muutu mielipiteellä

    Kaikkien henkilöautojen jousituksen saa nypyttämään ja kolahtelemaan kuopissa. Toiset tekevät sen helpommin, toiset vaatii vähän rajumpaa menoa. Ja kuoppiakin on tietysti erilaisia. Toiset aistivat nypytykset ja kolahtelut eri tavoin samoissa autoissakin. Ja ajavat eri tavoin.

    Helppo esimerkki: monelle vaikka ralliauton "kovat iskarit" toimii just oikein, toisille ne ovat liikaa. Riippuu missä ja miten ajaa. Ralli-iskareitakin on tietysti erilaisia, koska yhdet tykkää kovista ja toiset vielä kovemmista.

    On siis aste-eroja, tulkintoja yms. jotka on mielipidekysymyksiä.

      
  • Tuosta unohdit formulat, nehän tärisee kuulema epätasaisella radalla, niin että häiritsee näköä.
    Vitsi vitsi, anna olla koko juttu,

      
  • Se on vaan jännä juttu että ajossani tällä hetkellä olevista autoista kovin alusta on siinä vähiten sporttisessa.

      
  • muokattu 03.12.2024 15:56

    @Lukija336949 kirjoitti:

    Tuosta unohdit formulat, nehän tärisee kuulema epätasaisella radalla, niin että häiritsee näköä

    Ei varmaan formulakuskien mielestä, joten mielipidekysymys.

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Se on vaan jännä juttu että ajossani tällä hetkellä olevista autoista kovin alusta on siinä vähiten sporttisessa

    Jopa sporttisuus on mielipidekysymys! Ainakin tällä palstalla on ollut....

      
  • muokattu 03.12.2024 16:02

    Varmaan joku katumaasturi, jossa valmistaja on yrittänyt rajoittaa kallistelua.

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Ei varmaan formulakuskien mielestä, joten mielipidekysymys.

    Nimenomaan formulakuski on sanaolut.
    Edelleen jousitus ei muutu mielipiteen mukaan, kyllä se vaatii teknisiä muutoksia.

      
  • Formulat ovat tunnettuja siitä, että ne tärisevät epätasaisella radalla, mikä voi häiritä kuljettajien näköä ja keskittymistä. Tämä johtuu siitä, että Formula 1 -autot on suunniteltu äärimmäisen jäykiksi ja aerodynaamisiksi, mikä tekee niistä herkkiä radan epätasaisuuksille. Tärinä voi olla niin voimakasta, että se vaikuttaa kuljettajien näkökykyyn ja aiheuttaa ns. "tärinäsumua".

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:

    Ei varmaan formulakuskien mielestä, joten mielipidekysymys.

    Nimenomaan formulakuski on sanaolut.
    Edelleen jousitus ei muutu mielipiteen mukaan, kyllä se vaatii teknisiä muutoksia.

    Mikä sitten on kovan ja pehmeän jousituksen virallinen määritelmä määritelmä?

      
  • Onko TM:n linjassa eroa kovalla ja pehmeällä jousituksella?

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Varmaan joku katumaasturi, jossa valmistaja on yrittänyt rajoittaa kallistelua.

    Aika lähelle osui - tila-auto.

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:

    Ei varmaan formulakuskien mielestä, joten mielipidekysymys.

    Nimenomaan formulakuski on sanaolut.
    Edelleen jousitus ei muutu mielipiteen mukaan, kyllä se vaatii teknisiä muutoksia.

    Mikä sitten on kovan ja pehmeän jousituksen virallinen määritelmä määritelmä?

    https://vavavoomproductions.com/fi/kuinka-jousen-jaykkyyden-kaava-maaritetaan/

      
  • muokattu tänään 08:04

    @Lukija336949 kirjoitti:

    Nimenomaan formulakuski on sanonut

    Eivät varmastikaan vaihtaisi jousitusta toiseen. Voivat itse niiden säätöihin vaikuttaakin.

    Sinun mielestä voi käytännössä haitata näkemistä, mutta formulakuskin mielestä jousitus hoitaa hienosti kurvit ja nyppylät ja kaikkeen tottuu ym.

    Sama ralliauton iskari on perheautossa varmaan kovan tuntuinen, mutta ralliautossa oikein hyvä. Ja toisinpäin: perheauton iskareilla ei varmaan ajeta rallia, joten perheajossa ihan kivat, mutta rallissa ihan lillut.

    Mielipidekysymys kuitenkin, riippuu ajetusta vauhdista vaikkapa ja siitä kuka on kuskina ja kummassa autossa.

    Edelleen jousitus ei muutu mielipiteen mukaan, kyllä se vaatii teknisiä muutoksia

    Mutta onko jousitus "kova" vai "pehmeä" on tulkinnallista silti, eli mielipidekysymys. Yhdelle saman perheauton jousitus on "kova" ja toiselle "pehmeä". Tai riippuen siihen mihin on tottunut aiemmissa autoissa. Ja kun auton käyttötarkoitusta ei ole määritelty näihin väittelyihin alkujaan.

    Kummallekaan adjektiiville ei ole olemassa mittaria, joka kuvastaa mielipiteitä aukottomasti. Jopa valmistajien myyntipuheissa "kova" tai "pehmeä" voi tarkoittaa mitä vaan ja kun ei ole vain kahta vaihtoehtoa. Välimallin pehmeyksiä ja kovuuksia lisäksi, joten mikä on "kynnysarvo", jossa adjektiivi vaihtuu jompaan kumpaan suuntaan? Voihan yhtäkkiä joku iskari ollakin "liian [tähän jompikumpi adjektiivi]

    Mielipidekysymys. Ihan simppeliä.

      2
  • @Kumppani kirjoitti:

    Mielipidekysymys. Ihan simppeliä.

    Ei muuta jousen kovuutta tai pehmyttä pätkääkään.

      
  • Meillä tavallisilla katukuskeilla varmaankin mielipidekysymys, mutta nyt kun mukaan on otettu ralli-ja formulakuskitkin, niin muuttuu asia enemmänkin kysymykseksi suorituskyvystä.

      
  • muokattu tänään 09:40

    @Lukija336949 kirjoitti:

    Ei muuta jousen kovuutta tai pehmyttä pätkääkään

    Toki musta on musta ja valkoinen on valkoista, jos sinulta kysyy.

    Tärkeintä on valita oikea jousi oikeaan paikkaan ja käyttöön. Valinta on mielipidekysymys arvojen "kova" ja "pehmeä" eri asteikoilla. Kyllä hyllystä tavaraa löytyy.

    Tämä "kaavalinkkisi" ei kerro miten lasketaan "kovuus" tai "pehmeys" eri autoihin
    (https://vavavoomproductions.com/fi/kuinka-jousen-jaykkyyden-kaava-maaritetaan/) tai miten katukuski valitsee "kovat" tai "pehmeät" jouset autoonsa. Ja jonkun kaverin mielestä menee pieleen kuitenkin.

    @Jokeri kirjoitti:

    .....nyt kun mukaan on otettu ralli-ja formulakuskitkin, niin muuttuu asia enemmänkin kysymykseksi suorituskyvystä

    Ja kuten tunnettua, niin väkisin mielipidekysymys! Sen takia kisojen jälkeen sitten todetaan, että iskarin valinta (tai rengastuksen tms) on mennyt nappiin, tai persilleen. Jonkun mielipide on valittu ja valitsija osui tai teki hudin. Noissa tapauksissa valinta on "kovan" ja "kovan" välillä ja jos se olekaan yhtäkkiä simppeliä, niin sekin todistaa että on mielipidekysymyksestä kyse, kun "kova" ei kertonutkaan ratkaisua.

      1
  • Jousituksen jäykkyys ei muutu pelkillä mielipiteillä, jouset on vain vaihdettava.

      
  • muokattu tänään 09:44

    Joo, kyllä yksittäinen iskari on tehtaalta lähtenyt sellaisena kuin tehdas on sen laskenut tehtäväksi. Mutta jonkun mielestä se on silti "sopiva", "liian pehmeä", tai "liian kova". Riippuu käyttötarpeesta ja valinta voi mennä myös vaihdettaessa pieleen, toki voi viedä parempaan suuntaankin. Valinta johon vaihdetaan on mielipidekysymys, joka riippuu siitä mitä vaikutusta lähdetään hakemaan. Ei ole vain kahta vaihtoehtoa kaiken päälle, koska tehtaiden välilläkin on tulkintoja aiheesta.

      
  • muokattu tänään 09:57

    Jousituksen kovuus ei muutu koeajan mieltymyksen mukaan.

      
  • muokattu tänään 10:11

    Ainakin säädettävissä muuttuu. Mutta juu, iskari ei muuksi muutu, se on ja pysyy iskarina.

    Et varmaan tarkoita että vaihtaisi valmistusmateriaaliansa vaikkapa metallista muoviksi kesken kaiken? Tai iskariin valmistusta varten valittu metalli kovenisi tai pehmenisi käytön aikana? Eikös siinä ole joku vika silloin?

    Minä ainakin väittelen vain siitä, millaiseksi ajaminen koetaan autolla, sikäli kuin se riippuu jousituksesta. Ja se on mielipide-, ei valmistusmateriaalikysymys.

    Vaihtotarve on mieltymysasia.

      1
  • Juu, säädettävä jousitus muuttuu s ä ä t ä m ä l l ä.
    Jousituksen kovuus ei muutu vertailu sähköautoissa koeajan mieltymyksen mukaan.

      
  • muokattu tänään 15:12

    Ei muutu tietenkään.

    Vaan kun yksi tykkää äidistä, niin toinen tyttärestä (varmaan joku molemmistakin). Auton jousituksen kovuus ja pehmeys on mielipidekysymys, eli tulkinnallista, vaikka et jousitusta vaihtaa voisikaan.

    Rattikin pysyy paikallaan, vaikka liikkuu eestaas ja ylösalas. On mielipidekysymys mikä on sen "tarpeeksi" liikkumista.

      
  • Jousen puristusvoima, eli jousivakio, pysyy samana riippumatta siitä, kuka jousen puristaa. Tämä johtuu siitä, että jousen puristusvoima määräytyy jousen materiaalin ja rakenteen perusteella, ei puristajan voimasta tai mielipiteestä.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija336949 kirjoitti:

    Ei muuta jousen kovuutta tai pehmyttä pätkääkään

    Toki musta on musta ja valkoinen on valkoista, jos sinulta kysyy.

    Tärkeintä on valita oikea jousi oikeaan paikkaan ja käyttöön. Valinta on mielipidekysymys arvojen "kova" ja "pehmeä" eri asteikoilla. Kyllä hyllystä tavaraa löytyy.

    Tämä "kaavalinkkisi" ei kerro miten lasketaan "kovuus" tai "pehmeys" eri autoihin
    (https://vavavoomproductions.com/fi/kuinka-jousen-jaykkyyden-kaava-maaritetaan/) tai miten katukuski valitsee "kovat" tai "pehmeät" jouset autoonsa. Ja jonkun kaverin mielestä menee pieleen kuitenkin.

    @Jokeri kirjoitti:

    .....nyt kun mukaan on otettu ralli-ja formulakuskitkin, niin muuttuu asia enemmänkin kysymykseksi suorituskyvystä

    Ja kuten tunnettua, niin väkisin mielipidekysymys! Sen takia kisojen jälkeen sitten todetaan, että iskarin valinta (tai rengastuksen tms) on mennyt nappiin, tai persilleen. Jonkun mielipide on valittu ja valitsija osui tai teki hudin. Noissa tapauksissa valinta on "kovan" ja "kovan" välillä ja jos se olekaan yhtäkkiä simppeliä, niin sekin todistaa että on mielipidekysymyksestä kyse, kun "kova" ei kertonutkaan ratkaisua.

    On kuljettaja voinut huoltotauon jälkeisen pätkän jälkeen myös todeta jotenkin näin: Löysättiin huollossa etupäätä ja vauhti alkoi löytymään.

    Onko siinä kyse mielipiteestä vai toteutuneesta asiasta minkä kello todistaa?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit