Olen viestiketjun aloittaja, kovin on keskustelu rönsyillyt kauas otsikosta. Jos tämä olisi lukion aine, niin reput tulisi suurimmalle osalle porukkaa pahasta ohi aineen kirjoittamisesta. Toteaa nimimerkillä Kokemusta Omaava
DSG-7:n kestävyys ei tässä sitten tullut vahvistettua kumpaankaan suuntaan Täytyy jatkaa nettisurffailuja
Mulla toi DSG laatikko kesti 54000 km. Naapurilla 40000 ja yhdellä toisella tutulla 43000 km eli en kyllä suosittele moista tekelettä kenellekkään. Toimiessaan se on kyllä kieltämätta tosi mukava mutta 5000 eken "korjaus" (ellei satu olemaan vielä takuu voimassa)50000 km välein tekee kyllä kansanauton huoltojen hinnaksi aivan eri lukemat kun esim. lehtien testeissä mainitaan. Onkin käsittämätöntä, että nämä meidän lehdet jaksavat jatkuvasti kehua ja mainostaa ko. laatikkoa mutta se lienee jo toinen juttu.
Minuakin kiinnostaisi kuulla vähän lisää yksityiskohtia. Mihin autoihin ja moottoreihin nämä hajonneet laatikot oli yhdistetty? Oliko hajoamisella jonkinlaisia oireita, ja miten lopullinen hajoaminen tapahtui. Loppuiko veto, syttyikö merkkivaloja vai miten rikkoontuminen ilmeni?
Itselläni on tilattuna Golf 1.2 TSI DSG. Vaikka kyseessä on leasingauto, eli taloudellista merkitystä ei ole, kiinnostaa silti tietää mitä voi olla odotettavissa. Kestävyydellä on myös sellaista periaatteellista merkitystä, että en haluaisi olla tukemassa huonolaatuisen kertakäyttötavaran tuottamista.
Mulla toi DSG laatikko kesti 54000 km. Naapurilla 40000 ja yhdellä toisella tutulla 43000 km
Olen kateellinen hyvästä havainnointikyvystäsi, itselläni ei ole hajuakaan siitä kuinka monta kilometriä tutuillani tai naapureillani on autojensa mittareissa, ei edes silloin kun heillä on autossaan jotain hajonnut...
Mulla toi DSG laatikko kesti 54000 km. Naapurilla 40000 ja yhdellä toisella tutulla 43000 km
Olen kateellinen hyvästä havainnointikyvystäsi, itselläni ei ole hajuakaan siitä kuinka monta kilometriä tutuillani tai naapureillani on autojensa mittareissa, ei edes silloin kun heillä on autossaan jotain hajonnut...
Ei niistä kilometreistä yleensä kukaan meteliä pidäkään. Tosin jos herra A kertoo herra B:lle uudehkon auton vaihteiston särkyneen, herra B todennäköisesti sanoo: "ai, onpa huono tuuri, paljonko sillä on ajettu?".
Onkin käsittämätöntä, että nämä meidän lehdet jaksavat jatkuvasti kehua ja mainostaa ko. laatikkoa mutta se lienee jo toinen juttu.
Koeajettuani käsitän oikein hyvin miksi DSGtä kehutaan. Kyllä se käyttöominaisuuksiltaan on mehulinkoon verrattuna todella hieno.
Tyypillinen lehtijuttu katsoo uutta autoa lyhemmän matkan kuin ostaja, joten kestävyys ei välttämättä lyhyellä tutustumisella tule esiin vaikka käyttöominaisuuksiin olisi perehdytty hyvinkin huolellisesti.
Lehti haluaa palvella lukijoitaan julkaisemalla jutun silloin kun se on ajankohtainen, eli uuden tekniikan ilmaantuessa markkinoille eikä vasta sitten kun sillä on ajettu 100.000 km parin vuoden kuluessa.
Olen vakavasti eri mieltä HHietalahden väitteestä. Olemme ajaneet vaimon kanssa 1,6 DTi Golf 7v. DSG:llä 9000 km kesän aikana. DSG pelaa hienosti kunhan sen kanssa pääsee liikkeelle. Peruuttaminen kaltevassa parkkiruudussa ylämäkeen on lähes kauhun paikka. Auto ryntää taaksepäin sellaisella vauhdilla että vallan hirvittää. Siirry siinä sitten tarkasti 30 cm taaksepäin! Samoin jyrkässä ylämäkiliittymässä autohallista, jossa joutuu pysähtymään ei auta kuin pitää auto paikoillaan käsijarrun avulla. Vaihteistonohjaus ilmeisesti tarkkailee jarrupainetta eikä kytke vetoa päälle. Tai sitten kun kytkee, jää paikalle mustaa viivaa etupyörien sutiessa.
Tulee kyllä ajossa näissä paikoissa ikävä Volvon (kardaanivetoisten) laatikoiden toiminta. Pystyy helposti siirtämään autoa vaikka vain 10 cm eteen tai taaksepäin vaikka ajoalusta ei aivan tasainen olisikaan. Ajossa tulee siis Volvoa ikävä, mutta polttoainemittarin luona ikävä laantuu! Perheellä on ollut ajossa 3 kpl kardaaniVolvoa, 2 kpl poikittaismoottoriVolvoa ja 2 kpl poikittaismoottoriOpelia, kaikki automaattilootalla. Jotenka VW:N DSG ei ole automaattilaatikko, vaan robottivaihteisto. Ja laatikon toiminta on joissakin tilanteissa jokseenkin arvelluttavaa.
Olen vakavasti eri mieltä HHietalahden väitteestä. Olemme ajaneet vaimon kanssa 1,6 DTi Golf 7v. DSG:llä 9000 km kesän aikana. DSG pelaa hienosti kunhan sen kanssa pääsee liikkeelle. Peruuttaminen kaltevassa parkkiruudussa ylämäkeen on lähes kauhun paikka. Auto ryntää taaksepäin sellaisella vauhdilla että vallan hirvittää. Siirry siinä sitten tarkasti 30 cm taaksepäin!
Seison korjattuna ja myönnän ihastukseni DSG:hen perustuvan koeajolenkkiin, jolla pidin nopeasti ja täsmällisesti vaihtavasta laatikosta joka pakkovaihdolla alas osaa myös selkeän moottorijarrutuksen.
Peruuttamiseen en kiinnittänyt huomiota ja mehulinkoautomaatin ryömiminen on tosiaan jossain tilanteissa myös etu.
Minulle tässä keskustelussa näyttää olevan se hyvä puoli, että nyt tiedän seuraavan autoni olevan manuaalivaihteinen
Mitä nyt itse kukin sitten sillä mehulingolla tarkoittaa, mutta joka tapauksessa momentinmuunnin tai vaikkapa tavan nestekytkin kehittyneellä lukituksella ovat edelleen mahtavia laitteita kevyemmänkin kaluston vaihteistoihin kulumattomuutensa ja hienon hallittavuutensa takia. Ei monimutkaista kytkinten modulaatiota esim. parkituksessa tai liikkeellelähdöissä - perävaunun vedosta puhumattakaan - vain lineaarisesti kasvavaa vetoa. Ja heti kun ollaan päästy liikkeelle niin naps - lukko kiinni ja järeä värähtelynvaimennin poistaa voimalinjan tutinat ja vaihtosokit.
Olen vakavasti eri mieltä HHietalahden väitteestä. Olemme ajaneet vaimon kanssa 1,6 DTi Golf 7v. DSG:llä 9000 km kesän aikana. DSG pelaa hienosti kunhan sen kanssa pääsee liikkeelle. Peruuttaminen kaltevassa parkkiruudussa ylämäkeen on lähes kauhun paikka. Auto ryntää taaksepäin sellaisella vauhdilla että vallan hirvittää. Siirry siinä sitten tarkasti 30 cm taaksepäin! Samoin jyrkässä ylämäkiliittymässä autohallista, jossa joutuu pysähtymään ei auta kuin pitää auto paikoillaan käsijarrun avulla. Vaihteistonohjaus ilmeisesti tarkkailee jarrupainetta eikä kytke vetoa päälle. Tai sitten kun kytkee, jää paikalle mustaa viivaa etupyörien sutiessa.
Tulee kyllä ajossa näissä paikoissa ikävä Volvon (kardaanivetoisten) laatikoiden toiminta. Pystyy helposti siirtämään autoa vaikka vain 10 cm eteen tai taaksepäin vaikka ajoalusta ei aivan tasainen olisikaan. Ajossa tulee siis Volvoa ikävä, mutta polttoainemittarin luona ikävä laantuu! Perheellä on ollut ajossa 3 kpl kardaaniVolvoa, 2 kpl poikittaismoottoriVolvoa ja 2 kpl poikittaismoottoriOpelia, kaikki automaattilootalla. Jotenka VW:N DSG ei ole automaattilaatikko, vaan robottivaihteisto. Ja laatikon toiminta on joissakin tilanteissa jokseenkin arvelluttavaa.
Tässä on yksi noista DSG:n huonoista ominaisuuksista hyvin kiteytettynä. Lisäksi laitteella on kylmänä liikkeele lähteminen usein aika hupaisan näköistä. Myöskin hidastustöyssyt on myrkkyä laatikolle. Yhdessä asia DSG on hyvä. Se on maailman paras 0-100km/h laatikko. Se vaikuttaa varmasti paljon vähän laatikolla ajaneiden mielipiteisiin. itsellä kahden auton ja reilun 100tkm kokemus.
NHB:n väitteet öljynvaihdon tarpeettomuudesta ovat täyttä roskaa! Itsehän omistan 1999 vuosimallin Volvo s80:sen jolla on ajettu yli 300tkm. Laatikkoon on vaihdettu öljyt säännöllisesti 60 tkm:n välein KUTEN MAAHANTUOJAN HUOLTO-ORGANISAATIO SUOSITTELEE! Vaihtojen vuoksi tuo laatikkokin on kestänyt niin hienosti vaikka aikanaan kun malli tuli markkinoille oli 200tkm tekemätön paikka. Syynä juuri se ettei laatikon öljyjä muka tarvinut vaihtaa lainkaan! Tämäö mokahan sitten vähin äänin korjattiin myöhemmin. Myöskin väite siitä ettei öljynvaihto auta epäpuhtauksien poistossa vaan jopa lisää epäpuhtauksien määrää on järjetön! Ainakin volvon laatikkoon vaihto tehdään huuhtelemalla jolloin "epäpuhtaudet" tulevat varmasti ulos! Muutenkaan en ymmärrä NHB:n huoltamattomuuden ylistämistä. Itse en ikinä vaihtaisi öljyjä autooni 30000 km:n välein. Sillä keinolla ei pitkälle pötkitä! Omassani vaihtoväli on 20000km ja vaihdan silti 10000km:n välein. Hauskinta tässä oli se, että kun juttelin Autosalvan mekaanikon kanssa, joka omistaa myös Volvo s80:sen kertoi hän, ettei missään nimessä aja 20000 km:ä samoilla öljyillä. Näillä uusilla longlife autoilla tuskin tullaan ajamaan yhtä paljon kuin vanhemmilla autoilla. Epäilenpä vaan.
Jospa NHB kommentoikin yleisellä tasolla sellaisia automaatteja, joille öljynvaihtoa ei ole suositeltu huoltotoimenpiteenä?
Volvon surullisenkuuluisalle A-W:lle öljynvaihto on huolto-ohjelmassa ja ainakin meidän hieman uudemman facelift S80 mallin osalta muistaakseni 80.000 km välein.
Ja se öljy ei ole halvinta mahdollista, vaan juuri tuohon laatikkoon tarvittavaa erikoisöljyä jota siinä on käytännössä pakko käyttää että laatikko toimisi. Taitaa olla alun kolmattakymppiä litra eikä ämpärillinen riitä kierrättäen vaihtoon.
Eli 80.000 km välein kytkinremontin hinta siitä "ilosta" että bensaa kuluu enemmän kuin auton liikuttamiseksi olisi tarpeen ja ettei kytkin koskaan irrota kunnolla eikä koskaan pidä kunnolla (ilman turbiinin lukitusta).
Volvo maalasi itsensä nurkkaan asentaessaan pitkän moottorin väärin päin, minkä jälkeen ei enää ollut kovin hyviä automaatteja valittavana.
Mutta joo, öljynvaihdoista ei tosiaan kannata tinkiä, jos automaattina on tuo Aisin-Warner. Bensamoottorin kyljessä se vielä jotenkin kestääkin, mutta dieselit noita ovat ravistelleet romuksi aika tiuhaan tahtiin.
NHB:n väitteet öljynvaihdon tarpeettomuudesta ovat täyttä roskaa!
Myöskin väite siitä ettei öljynvaihto auta epäpuhtauksien poistossa vaan jopa lisää epäpuhtauksien määrää on järjetön! Ainakin volvon laatikkoon vaihto tehdään huuhtelemalla jolloin "epäpuhtaudet" tulevat varmasti ulos!
Aika köyhää perustella mitään tuon Volvon perusteella. On yleisesti tiedossa oleva fakta, ettei se laatikko ole kestävä. Itse olen nähnyt lukuisia autoja, joilla on ajettu +0,5 miljoonaa valmistajan suositusten mukaisesti huoltaen. Eivätkö nämä autot ole aivan selvä peruste siitä, ettei tämä välttämättä ole täyttä roskaa?
Miten niin väitteeni on järjetön? Kysy joskus öljyistä keskiverto asentajaa paremmin asioista perillä olevalta henkilöltä uusien öljyjen puhtaudesta. On aivan kiistaton fakta, että uusissa öljyissä on monesti enemmän hiukkasia kuin mitä tarkemmille järjestelmille sallitaan. Öljyjen kestävyys selviää yksinkertaisesti analysoimalla öljy. Ota näyte jostakin 20 000 km ajetusta autosta ja selvitä öljyn kunto. Jos öljy on vielä hyvässä kunnossa, olisi sen vaihtaminen ollut turhaa. Itse olen tuon jo tehnyt. Ominaisuuksiltaan kunnossa olevan öljyn vaihtaminen on vain ja ainoastaan turhaa.
Huuhtelu on tietenkin hyvä juttu, mutta on aika naiivia uskoa kaikkien epäpuhtauksien lähtevän huuhtelun aikana. Jos seinämiin on ehtinyt kertyä paljon epäpuhtauksia, niin ne eivät lyhyessä ajassa liukene öljyyn. Harvalla huuhtelijalla riittää aikaa huuhdella kaikki öljy pois.
Longlife koneilla on ajettu jo niin paljon, että jos huolto-ohjelman mukainen toiminta johtaisi varmaan tuhoon, niin moottoreita hajoilisi pilvin pimein.
Ensinnäkin autossni on T6 moottori joten siinä on GM:n nelivaihteinen aski. Öljynvaihto ei ole koskaan tarpeetonta. Se vanha öljy on kerännyt epäpuhtauksia itseensä sekä siihen on tiivistynyt kondenssivettä. Ei siellä sisällä oleva sisällä yhtään vähempää epäpuhtauksia kuin se uusikaan öljy vaan enemmän. Sehän on itsestään selvää. Ehkäpä uskon kokenutta asentajaa enemmän kuin NHB:tä joka saattaa olla ties millainen huru-ukko.On olemassa lukuisia muitakin automerkkejä joihin on jälkeenpäin tullut suositus öljyjenvaihdosta kun laatikot/perät eivät olekaan kestäneet vaikka ovatkin "sealed for life". Esim jaguarin automaatit ja neliveto X-typen neliveto ovat tällaisia. Myös mersuforumilta olen lueskellut suosituksia automaatin öljynvaihtoon/vähintään suositeltua tiheämpääm vaihtamiseen. Ehkäpä uskon näitäkin kokemuksen osoittamia totuuksia ennemmin kuin NHB:tä. Ei näillä longlife autoilla ole vielä ajettu lähellekään niin paljon perinteisillä öljynvaihtoväleillä varustetuilla autoilla on ajettu joten kyllä näyttö vielä puuttuu.
Semmoista automaattia ei vissiin ole keksitty, joka ei hyökkäile paikallaan oltaessa, siis kun vaihdetaan R-asennon ja D-asennon välillä (Subaru Forester bensa esimerkiksi).
Olen vakavasti eri mieltä HHietalahden väitteestä. Olemme ajaneet vaimon kanssa 1,6 DTi Golf 7v. DSG:llä 9000 km kesän aikana. DSG pelaa hienosti kunhan sen kanssa pääsee liikkeelle. Peruuttaminen kaltevassa parkkiruudussa ylämäkeen on lähes kauhun paikka. Auto ryntää taaksepäin sellaisella vauhdilla että vallan hirvittää. Siirry siinä sitten tarkasti 30 cm taaksepäin! Samoin jyrkässä ylämäkiliittymässä autohallista, jossa joutuu pysähtymään ei auta kuin pitää auto paikoillaan käsijarrun avulla.
Tuntuu oudolta kun DSG:n yksi vahvuuksista on tuo liikkeellelähtö ilman kaasun painamista. Käskin kavereiden testata pystyykö heidän väkivahvat diisselit samaan:
Asuntovaunu perässä lähdetään liikkeelle tyhjäkäynnillä loivaan ylämäkeen. DSG-laatikko suoriutui siitä helposti, kiitos hyvän moottorinohjauksen (bensakone) Manuaaliaskiset diisselit ei inahtaneetkaan vaan kone sammui.
Toki VAG:n 7-pykäläisessä DSG:ssä on omat ongelmansa ja heikkoutensa säätöjen paikallaanpysymisen suhteen.
Paras laatikko itselläni on ollut vanhan ysitonnisen ZF. Se toimi kuin ajatus ja turbiini oli lukossa lähes koko ajan. Sehän pudottaa kulutusta. Kilometrejä kertyi 275000
95:sen AisinWarner toimi myös upeasti. Kilometrejä kertyi n. 170000. Vaunun siirtely oli sillä kaikkein helpointa. Kulutuskin oli asiallinen (kiitos hyvän ohjelmiston). Maantienopeuksilla n. 7,5 ja kaupungissa hieman alle 10. DSG bensakoneella on toki etevämpi. Maantiellä alhaisimmat kulutukset n. 5,4
Semmoista automaattia ei vissiin ole keksitty, joka ei hyökkäile paikallaan oltaessa, siis kun vaihdetaan R-asennon ja D-asennon välillä (Subaru Forester bensa esimerkiksi).
DSG ei liikahda mihinkään vaihdettaessa D:n ja R:n välillä. Kepistä kuuluu vain pari naksahdusta.
On erikoista, että TM ei reagoi tähän"kään" uutiseen millään tapaa, vaikka muiden merkkien ongelmista ja takaisinkutsuista ympäri maailman revitään isot uutiset.
Itseänikin ihmetyttää TM:n vaitiolo tästä asiasta, ilmeisesti mahdolliset mainostulojen menetykset pelottavat tätä "täysin puolueetonta" lehteä. Samaten TSI-ongelmista ollaan oltu ilmeisesti täysin hiljaa, Tuulilasi "uskalsi" siitäkin uutisoida: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volkswagenin-tsi-moottorien-jakoketjuongelmat
Sattuipa toissanumerossa olevan koeajossa Skoda Rapid 1.4 TSI DSG, eli auto jossa on nämä molemmat murheenkryynit. Mutta itse jutussa ei aihetta sivuttu laisinkaan...
Muistini mukaan kiinalainen VWG-jälleenmyyjä on antanut 10v / 160 tkm takuun noille DSG-vaihteistoille. Ei suinkaan siellä noin vanhoja / noin paljon ajettuja laatikoita edes ole? Nimimerkki "NHB" voisi asiaan perehtyneenä ja enemmän maailmaa nähneenä antaa oman lausunnon?
Olen vakavasti eri mieltä HHietalahden väitteestä. Olemme ajaneet vaimon kanssa 1,6 DTi Golf 7v. DSG:llä 9000 km kesän aikana. DSG pelaa hienosti kunhan sen kanssa pääsee liikkeelle. Peruuttaminen kaltevassa parkkiruudussa ylämäkeen on lähes kauhun paikka. Auto ryntää taaksepäin sellaisella vauhdilla että vallan hirvittää. Siirry siinä sitten tarkasti 30 cm taaksepäin! Samoin jyrkässä ylämäkiliittymässä autohallista, jossa joutuu pysähtymään ei auta kuin pitää auto paikoillaan käsijarrun avulla. Vaihteistonohjaus ilmeisesti tarkkailee jarrupainetta eikä kytke vetoa päälle. Tai sitten kun kytkee, jää paikalle mustaa viivaa etupyörien sutiessa.
Tulee kyllä ajossa näissä paikoissa ikävä Volvon (kardaanivetoisten) laatikoiden toiminta. Pystyy helposti siirtämään autoa vaikka vain 10 cm eteen tai taaksepäin vaikka ajoalusta ei aivan tasainen olisikaan. Ajossa tulee siis Volvoa ikävä, mutta polttoainemittarin luona ikävä laantuu! Perheellä on ollut ajossa 3 kpl kardaaniVolvoa, 2 kpl poikittaismoottoriVolvoa ja 2 kpl poikittaismoottoriOpelia, kaikki automaattilootalla. Jotenka VW:N DSG ei ole automaattilaatikko, vaan robottivaihteisto. Ja laatikon toiminta on joissakin tilanteissa jokseenkin arvelluttavaa.
kyllä juu just näin käsijarrulla ja vaihde päällä oletpa kyllä toope vaimoinesi ei ole ihme jos loota hajoaa
mitä jos kokeilisit jarrupolkimen avulla hidastaa menoa niin ei tarvii sudittaa turhaan tai oata sitte vaikka lada,,,
Siis moottoriöljyn, ei moottorin vaihtoväli.. Tsorge tämä äidinkielen munaaminen..!
Asterion:
Mulla toi DSG laatikko kesti 54000 km. Naapurilla 40000 ja yhdellä toisella tutulla 43000 km eli en kyllä suosittele moista tekelettä kenellekkään. Toimiessaan se on kyllä kieltämätta tosi mukava mutta 5000 eken "korjaus" (ellei satu olemaan vielä takuu voimassa)50000 km välein tekee kyllä kansanauton huoltojen hinnaksi aivan eri lukemat kun esim. lehtien testeissä mainitaan. Onkin käsittämätöntä, että nämä meidän lehdet jaksavat jatkuvasti kehua ja mainostaa ko. laatikkoa mutta se lienee jo toinen juttu.
Tarkentaisitko jptm vielä sen verran, että oliko noissa tapauksissa kyseessä 7-vaihteinen DSG?
Minuakin kiinnostaisi kuulla vähän lisää yksityiskohtia. Mihin autoihin ja moottoreihin nämä hajonneet laatikot oli yhdistetty? Oliko hajoamisella jonkinlaisia oireita, ja miten lopullinen hajoaminen tapahtui. Loppuiko veto, syttyikö merkkivaloja vai miten rikkoontuminen ilmeni?
Itselläni on tilattuna Golf 1.2 TSI DSG. Vaikka kyseessä on leasingauto, eli taloudellista merkitystä ei ole, kiinnostaa silti tietää mitä voi olla odotettavissa. Kestävyydellä on myös sellaista periaatteellista merkitystä, että en haluaisi olla tukemassa huonolaatuisen kertakäyttötavaran tuottamista.
jptm:
Olen kateellinen hyvästä havainnointikyvystäsi, itselläni ei ole hajuakaan siitä kuinka monta kilometriä tutuillani tai naapureillani on autojensa mittareissa, ei edes silloin kun heillä on autossaan jotain hajonnut...
Asterion:
Ei niistä kilometreistä yleensä kukaan meteliä pidäkään. Tosin jos herra A kertoo herra B:lle uudehkon auton vaihteiston särkyneen, herra B todennäköisesti sanoo: "ai, onpa huono tuuri, paljonko sillä on ajettu?".
jptm:
Koeajettuani käsitän oikein hyvin miksi DSGtä kehutaan. Kyllä se käyttöominaisuuksiltaan on mehulinkoon verrattuna todella hieno.
Tyypillinen lehtijuttu katsoo uutta autoa lyhemmän matkan kuin ostaja, joten kestävyys ei välttämättä lyhyellä tutustumisella tule esiin vaikka käyttöominaisuuksiin olisi perehdytty hyvinkin huolellisesti.
Lehti haluaa palvella lukijoitaan julkaisemalla jutun silloin kun se on ajankohtainen, eli uuden tekniikan ilmaantuessa markkinoille eikä vasta sitten kun sillä on ajettu 100.000 km parin vuoden kuluessa.
Olen vakavasti eri mieltä HHietalahden väitteestä. Olemme ajaneet vaimon kanssa 1,6 DTi Golf 7v. DSG:llä 9000 km kesän aikana. DSG pelaa hienosti kunhan sen kanssa pääsee liikkeelle. Peruuttaminen kaltevassa parkkiruudussa ylämäkeen on lähes kauhun paikka. Auto ryntää taaksepäin sellaisella vauhdilla että vallan hirvittää. Siirry siinä sitten tarkasti 30 cm taaksepäin! Samoin jyrkässä ylämäkiliittymässä autohallista, jossa joutuu pysähtymään ei auta kuin pitää auto paikoillaan käsijarrun avulla. Vaihteistonohjaus ilmeisesti tarkkailee jarrupainetta eikä kytke vetoa päälle. Tai sitten kun kytkee, jää paikalle mustaa viivaa etupyörien sutiessa.
Tulee kyllä ajossa näissä paikoissa ikävä Volvon (kardaanivetoisten) laatikoiden toiminta. Pystyy helposti siirtämään autoa vaikka vain 10 cm eteen tai taaksepäin vaikka ajoalusta ei aivan tasainen olisikaan. Ajossa tulee siis Volvoa ikävä, mutta polttoainemittarin luona ikävä laantuu! Perheellä on ollut ajossa 3 kpl kardaaniVolvoa, 2 kpl poikittaismoottoriVolvoa ja 2 kpl poikittaismoottoriOpelia, kaikki automaattilootalla. Jotenka VW:N DSG ei ole automaattilaatikko, vaan robottivaihteisto. Ja laatikon toiminta on joissakin tilanteissa jokseenkin arvelluttavaa.
Päkä:
Seison korjattuna ja myönnän ihastukseni DSG:hen perustuvan koeajolenkkiin, jolla pidin nopeasti ja täsmällisesti vaihtavasta laatikosta joka pakkovaihdolla alas osaa myös selkeän moottorijarrutuksen.
Peruuttamiseen en kiinnittänyt huomiota ja mehulinkoautomaatin ryömiminen on tosiaan jossain tilanteissa myös etu.
Minulle tässä keskustelussa näyttää olevan se hyvä puoli, että nyt tiedän seuraavan autoni olevan manuaalivaihteinen
Aisinin tekeleitä voi pitää mehulinkoina. ZF:n 6- ja 8-vaihteiset laatikot ovat aivan eri asia.
Mitä nyt itse kukin sitten sillä mehulingolla tarkoittaa, mutta joka tapauksessa momentinmuunnin tai vaikkapa tavan nestekytkin kehittyneellä lukituksella ovat edelleen mahtavia laitteita kevyemmänkin kaluston vaihteistoihin kulumattomuutensa ja hienon hallittavuutensa takia. Ei monimutkaista kytkinten modulaatiota esim. parkituksessa tai liikkeellelähdöissä - perävaunun vedosta puhumattakaan - vain lineaarisesti kasvavaa vetoa. Ja heti kun ollaan päästy liikkeelle niin naps - lukko kiinni ja järeä värähtelynvaimennin poistaa voimalinjan tutinat ja vaihtosokit.
Itsellä on tuollainen laatikko ja voin sanoa, ettei ole ainakaan vielä ollut mitään ongelmia vaan hyvin kestänyt ja toiminut.
Niclas_:
No montako satkua?
Päkä:
Tässä on yksi noista DSG:n huonoista ominaisuuksista hyvin kiteytettynä. Lisäksi laitteella on kylmänä liikkeele lähteminen usein aika hupaisan näköistä. Myöskin hidastustöyssyt on myrkkyä laatikolle. Yhdessä asia DSG on hyvä. Se on maailman paras 0-100km/h laatikko. Se vaikuttaa varmasti paljon vähän laatikolla ajaneiden mielipiteisiin. itsellä kahden auton ja reilun 100tkm kokemus.
NHB:n väitteet öljynvaihdon tarpeettomuudesta ovat täyttä roskaa! Itsehän omistan 1999 vuosimallin Volvo s80:sen jolla on ajettu yli 300tkm. Laatikkoon on vaihdettu öljyt säännöllisesti 60 tkm:n välein KUTEN MAAHANTUOJAN HUOLTO-ORGANISAATIO SUOSITTELEE! Vaihtojen vuoksi tuo laatikkokin on kestänyt niin hienosti vaikka aikanaan kun malli tuli markkinoille oli 200tkm tekemätön paikka. Syynä juuri se ettei laatikon öljyjä muka tarvinut vaihtaa lainkaan! Tämäö mokahan sitten vähin äänin korjattiin myöhemmin. Myöskin väite siitä ettei öljynvaihto auta epäpuhtauksien poistossa vaan jopa lisää epäpuhtauksien määrää on järjetön! Ainakin volvon laatikkoon vaihto tehdään huuhtelemalla jolloin "epäpuhtaudet" tulevat varmasti ulos! Muutenkaan en ymmärrä NHB:n huoltamattomuuden ylistämistä. Itse en ikinä vaihtaisi öljyjä autooni 30000 km:n välein. Sillä keinolla ei pitkälle pötkitä! Omassani vaihtoväli on 20000km ja vaihdan silti 10000km:n välein. Hauskinta tässä oli se, että kun juttelin Autosalvan mekaanikon kanssa, joka omistaa myös Volvo s80:sen kertoi hän, ettei missään nimessä aja 20000 km:ä samoilla öljyillä. Näillä uusilla longlife autoilla tuskin tullaan ajamaan yhtä paljon kuin vanhemmilla autoilla. Epäilenpä vaan.
Jospa NHB kommentoikin yleisellä tasolla sellaisia automaatteja, joille öljynvaihtoa ei ole suositeltu huoltotoimenpiteenä?
Volvon surullisenkuuluisalle A-W:lle öljynvaihto on huolto-ohjelmassa ja ainakin meidän hieman uudemman facelift S80 mallin osalta muistaakseni 80.000 km välein.
Ja se öljy ei ole halvinta mahdollista, vaan juuri tuohon laatikkoon tarvittavaa erikoisöljyä jota siinä on käytännössä pakko käyttää että laatikko toimisi. Taitaa olla alun kolmattakymppiä litra eikä ämpärillinen riitä kierrättäen vaihtoon.
Eli 80.000 km välein kytkinremontin hinta siitä "ilosta" että bensaa kuluu enemmän kuin auton liikuttamiseksi olisi tarpeen ja ettei kytkin koskaan irrota kunnolla eikä koskaan pidä kunnolla (ilman turbiinin lukitusta).
Volvo maalasi itsensä nurkkaan asentaessaan pitkän moottorin väärin päin, minkä jälkeen ei enää ollut kovin hyviä automaatteja valittavana.
Mutta joo, öljynvaihdoista ei tosiaan kannata tinkiä, jos automaattina on tuo Aisin-Warner. Bensamoottorin kyljessä se vielä jotenkin kestääkin, mutta dieselit noita ovat ravistelleet romuksi aika tiuhaan tahtiin.
Nuori autoilija:
Aika köyhää perustella mitään tuon Volvon perusteella. On yleisesti tiedossa oleva fakta, ettei se laatikko ole kestävä. Itse olen nähnyt lukuisia autoja, joilla on ajettu +0,5 miljoonaa valmistajan suositusten mukaisesti huoltaen. Eivätkö nämä autot ole aivan selvä peruste siitä, ettei tämä välttämättä ole täyttä roskaa?
Miten niin väitteeni on järjetön? Kysy joskus öljyistä keskiverto asentajaa paremmin asioista perillä olevalta henkilöltä uusien öljyjen puhtaudesta. On aivan kiistaton fakta, että uusissa öljyissä on monesti enemmän hiukkasia kuin mitä tarkemmille järjestelmille sallitaan. Öljyjen kestävyys selviää yksinkertaisesti analysoimalla öljy. Ota näyte jostakin 20 000 km ajetusta autosta ja selvitä öljyn kunto. Jos öljy on vielä hyvässä kunnossa, olisi sen vaihtaminen ollut turhaa. Itse olen tuon jo tehnyt. Ominaisuuksiltaan kunnossa olevan öljyn vaihtaminen on vain ja ainoastaan turhaa.
Huuhtelu on tietenkin hyvä juttu, mutta on aika naiivia uskoa kaikkien epäpuhtauksien lähtevän huuhtelun aikana. Jos seinämiin on ehtinyt kertyä paljon epäpuhtauksia, niin ne eivät lyhyessä ajassa liukene öljyyn. Harvalla huuhtelijalla riittää aikaa huuhdella kaikki öljy pois.
Longlife koneilla on ajettu jo niin paljon, että jos huolto-ohjelman mukainen toiminta johtaisi varmaan tuhoon, niin moottoreita hajoilisi pilvin pimein.
Ensinnäkin autossni on T6 moottori joten siinä on GM:n nelivaihteinen aski. Öljynvaihto ei ole koskaan tarpeetonta. Se vanha öljy on kerännyt epäpuhtauksia itseensä sekä siihen on tiivistynyt kondenssivettä. Ei siellä sisällä oleva sisällä yhtään vähempää epäpuhtauksia kuin se uusikaan öljy vaan enemmän. Sehän on itsestään selvää. Ehkäpä uskon kokenutta asentajaa enemmän kuin NHB:tä joka saattaa olla ties millainen huru-ukko.On olemassa lukuisia muitakin automerkkejä joihin on jälkeenpäin tullut suositus öljyjenvaihdosta kun laatikot/perät eivät olekaan kestäneet vaikka ovatkin "sealed for life". Esim jaguarin automaatit ja neliveto X-typen neliveto ovat tällaisia. Myös mersuforumilta olen lueskellut suosituksia automaatin öljynvaihtoon/vähintään suositeltua tiheämpääm vaihtamiseen. Ehkäpä uskon näitäkin kokemuksen osoittamia totuuksia ennemmin kuin NHB:tä. Ei näillä longlife autoilla ole vielä ajettu lähellekään niin paljon perinteisillä öljynvaihtoväleillä varustetuilla autoilla on ajettu joten kyllä näyttö vielä puuttuu.
Semmoista automaattia ei vissiin ole keksitty, joka ei hyökkäile paikallaan oltaessa, siis kun vaihdetaan R-asennon ja D-asennon välillä (Subaru Forester bensa esimerkiksi).
Tuntuu oudolta kun DSG:n yksi vahvuuksista on tuo liikkeellelähtö ilman kaasun painamista. Käskin kavereiden testata pystyykö heidän väkivahvat diisselit samaan:
Asuntovaunu perässä lähdetään liikkeelle tyhjäkäynnillä loivaan ylämäkeen. DSG-laatikko suoriutui siitä helposti, kiitos hyvän moottorinohjauksen (bensakone) Manuaaliaskiset diisselit ei inahtaneetkaan vaan kone sammui.
Toki VAG:n 7-pykäläisessä DSG:ssä on omat ongelmansa ja heikkoutensa säätöjen paikallaanpysymisen suhteen.
Paras laatikko itselläni on ollut vanhan ysitonnisen ZF. Se toimi kuin ajatus ja turbiini oli lukossa lähes koko ajan. Sehän pudottaa kulutusta. Kilometrejä kertyi 275000
95:sen AisinWarner toimi myös upeasti. Kilometrejä kertyi n. 170000. Vaunun siirtely oli sillä kaikkein helpointa. Kulutuskin oli asiallinen (kiitos hyvän ohjelmiston). Maantienopeuksilla n. 7,5 ja kaupungissa hieman alle 10. DSG bensakoneella on toki etevämpi. Maantiellä alhaisimmat kulutukset n. 5,4
DSG ei liikahda mihinkään vaihdettaessa D:n ja R:n välillä. Kepistä kuuluu vain pari naksahdusta.
Volkswagen recalls 384,000 cars in China over gearbox problems
http://europe.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130320/ANE/130329999/volkswagen-recalls-384181-cars-in-china-over-gearbox-problems#axzz2O4OJg7Ah
On erikoista, että TM ei reagoi tähän"kään" uutiseen millään tapaa, vaikka muiden merkkien ongelmista ja takaisinkutsuista ympäri maailman revitään isot uutiset.
Onneksi Tuulilasi on sentään rohkeampi http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volkswagen-kutsuu-kiinassa-384-181-dsg-autoa-korjaukseen. Näyttää VW:n meininki olevan kaikkialla samanlaista. Mitään ei korjata vapaaehtoisesti, vaan yritetään lykätä korjauksia niin kauan, että takuu menee umpeen. Onneksi Kiinassa laadunvalvontavirasto hoiti homman kotiin.
Itseänikin ihmetyttää TM:n vaitiolo tästä asiasta, ilmeisesti mahdolliset mainostulojen menetykset pelottavat tätä "täysin puolueetonta" lehteä. Samaten TSI-ongelmista ollaan oltu ilmeisesti täysin hiljaa, Tuulilasi "uskalsi" siitäkin uutisoida: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volkswagenin-tsi-moottorien-jakoketjuongelmat
Sattuipa toissanumerossa olevan koeajossa Skoda Rapid 1.4 TSI DSG, eli auto jossa on nämä molemmat murheenkryynit. Mutta itse jutussa ei aihetta sivuttu laisinkaan...
Muistini mukaan kiinalainen VWG-jälleenmyyjä on antanut 10v / 160 tkm takuun noille DSG-vaihteistoille. Ei suinkaan siellä noin vanhoja / noin paljon ajettuja laatikoita edes ole? Nimimerkki "NHB" voisi asiaan perehtyneenä ja enemmän maailmaa nähneenä antaa oman lausunnon?
Päkä:
kyllä juu just näin käsijarrulla ja vaihde päällä oletpa kyllä toope vaimoinesi ei ole ihme jos loota hajoaa
mitä jos kokeilisit jarrupolkimen avulla hidastaa menoa niin ei tarvii sudittaa turhaan tai oata sitte vaikka lada,,,
Rakennetaanko Kiinan ja Yhdysvaltain markkinoille tarkoitetut DSG-laatikot eri piirustuksilla kuin Euroopan markkinoille tarkoitetut?
Ehkä kuitenkin haluaisin heikon USA/Kiina laatikon jossa on 10V/160tkm takuu kuin kestävän eurooppa lootan jossa on 2v takuu.
http://www.reuters.com/article/2013/05/09/volkswagen-japan-idUSL6N0DQ14M20130509
http://www.teknikensvarld.se/2013/05/02/39920/volkswagen-svarar-om-var-havererade-dsg-lada-i-tiguan/
Olikohan TM:n katumaasturitestin Tiguanissa prikat oikein asennettu?