Saabilta tuloillaan seuraavaksi:
Mitäs sanoo raati?
Minua hieman meinaa häiritä alati lisääntyvä krominmäärä (vrt. Audit, VW:t jne) Ja nyt myös sumuvalot kehystettyinä kuten uudessa Volvossa.
Muuten kohtalaisen onnistunut uudistus. Lienee paremman ja sopusuhtaisemman näköinen luonnossa. Parempi minusta ainakin mitä nykyinen 9-5 malli jossa kromia on varmaan vielä enemmän.
Räyhäkkään näköinen pirssi.
Olen tietysti "Saabistina" puolueellinen mutta onhan tuo mielestäni aivan saa**lin hyvän näköinen. Iloista, että Saab teki faceliftin, jonka ansiosta 9-3 uskaltaa sanoa Audille ja Bemarille entistä selvemmin että pois alta
Aika kivasti onnistuttu ottamaan niitä Aero-X vaikutteita mukaan. Yksi tuollainen 212 hepan tuplaturbodieselillä ja nelivedolla, kiitos
saabin keulaan kuuluu runsas kromi. Hyvältä näyttää.
Onkohan noi uudet valot yhtä huonot kun kaikisa muissa nykyautoissa...
Toivottavasti eivät Saabilla ole menneet pilaamaan hyvää autoa huonoilla valoilla.
Toivottavasti eivät Saabilla ole menneet pilaamaan hyvää autoa huonoilla valoilla.
Näkökulma kysymys. Helsingissä asuvana ja päiväsaikaan mökille jne. ajavana en muista, koska olisin viimeksi pitkiä käyttänyt. Välillä ärsyttää TMn valovouhotus. Ja ainahan voi laittaa lisävalot, vieläpä ilman autoveron osuutta hinnassa.
Näkökulmakysymys tosiaan, mutta kyllä jokaisen autonvalmistajan velvollisuuksiin kuuluu mielestäni varustaa autonsa kunnollisilla valoilla. Ne ovat kuitenkin tärkeimpiä turvavarusteita mitä autossa on.
Toivottavasti eivät Saabilla ole menneet pilaamaan hyvää autoa huonoilla valoilla.
Näkökulma kysymys. Helsingissä asuvana ja päiväsaikaan mökille jne. ajavana en muista, koska olisin viimeksi pitkiä käyttänyt. Välillä ärsyttää TMn valovouhotus. Ja ainahan voi laittaa lisävalot, vieläpä ilman autoveron osuutta hinnassa.
jep etelä-suomessa on katuvalot niin ajovaloilla ei sinänsä ole mitään merkitystä...
Toivottavasti eivät Saabilla ole menneet pilaamaan hyvää autoa huonoilla valoilla.
Näkökulma kysymys. Helsingissä asuvana ja päiväsaikaan mökille jne. ajavana en muista, koska olisin viimeksi pitkiä käyttänyt. Välillä ärsyttää TMn valovouhotus. Ja ainahan voi laittaa lisävalot, vieläpä ilman autoveron osuutta hinnassa.
täällä Pohjoissuomessa pitkiä valoja käytetään enemmän kuin lyhviä.
9-3 SportSedanissa oli TM:n testissä siihen mennessä parhaat testatut valot (2003). Toivottavasti tuosta ei uudessa mennä takapakkia. Nämä konserni säästöt on valitettava tosiasia, joka onneksi vielä ei ole kovin suurelta osin näkyvää, muuten kuin yleensä vähemmän merkitsevissä asioissa. Edellä mainitut "independent" merkit vaikkapa Bmw kyllä ottaa sitten hinnassa huomioon, ettei konserni säästöjä ole.
Minulle juuri Volvo ja Saab ovat edelleen pohjoismaista suunnittelua ja ideologiaa parhaiten edustavia autoja, vaikka merkkien johto onkin siirtynyt Ruotsista pois aikaa sitten. Mutta se siitä.
Yllättävää ei toisaalta ole että Saab ei ole ollenkaan niin arvostettu auto Saksassa kuin vaikkapa Britanniassa. Volvo käsittääkseni omaa turvallisen auton maineen samankaltaisena suurimmassa osassa maista joissa autoa myydään.
Olen vahvasti vastaan sitä ajatusta, että Saab ja Volvo ois Opel/Ford osasista koottuna wannabe premium autoja. Samalla logiikalla voidaan vetää suoria johtopäätöksiä vaikkapa Skodan ja Audin välillä. Turhaa spekulointia moinen.
Jos haluaa ostaa auton ilman rasitteita ja kompromisseja esim. pohjalevyn suhteen, ( miten nuo rasitteet ja kompromissit pohjalevyssä ilmenevät? )on paras suunnata katse saksalaisiin
( Saab ja Volvo perustuvat saksalaisiin )
ja sieltä varsinkin Mercedes ja BMW tekevät autonsa ilman kenenkään sanelelua tai/ja asettaen rajoja kompromissien muodossa.
( miten Mercedes ja BMW ovat vapaita sanelusta ja kompromisseista, mutta GM ja Ford eivät? )
Valitettavasti Saab ja Volvo ovat kuin hieman paremmat painokset Opelista ja Fordista.
( miten niin valitettavasti? Pärjääväthän Opel ja Ford mainiosti Mercedekselle ja BMW:lle hintaluokissaan )
Laitanpa minäkin kommenttini valoista.
No, ei nyt ihan kaikilla teillä katuvaloja ole. Itse enimmäkseen 100 km säteellä pääkaupunkiseudusta ajelevana arvostan lisäpitkiä suuresti. Liikun aika paljon aikoina, jolloin muu liikenne on vähäistä.
Mutta itse asiaan eli Saabin faceliftiin. Onhan se varmaan joidenkin mielestä hienoa, että jotkin merkit pyrkivät saamaan auton keulasta räyhäkkään näköisen. Itse vaan en ymmärrä sitä. Pitääkö auton muotoilun voimalla korostaa jotain kilpailutilannetta? Jotkin eläimet nostavat karvansa pystyyn, levittävät siipensä tai/ja korostavat jotain värejä uhatessaan toista? Pyrkiikö autojen muotoilu samaan? Halutaanko keulan ilmeellä tosiaan antaa vaikutelma toisen taustapeiliin, että pois alta?
Saabin kohdalla mielestäni pahin ongelma jäi meikkauksessa korjaamatta. Auto näyttä edestä katsottuna paksun kattonsa kanssa joltain 80-luvun farmari-Subarulta.
Mielipideasioita. Itse (saabistina tosin) pidän face liftiä onnistuneena ja auto on jo pitkään edustanut hyvää muotoilua toisin kuin 95. Hieman tosin tuo kromin määrä arveluttaa.
Ei siinä mitään, esim viimeisin A6 oli mielestäni käsittämättömän ruman näköinen, ja nyt hyvännäköinen...mieli muuttuu. Moni automerkki näyttää paremmalta/huonommalta vasta pienen venailun jälkeen.
Toisekseen, harvoin on tuotantomallit sitten loppupelissä kuitenkaan niin saman näköisiä. Missä protomallin kuvassa autossa on alle 18" vanteet vrt todennäköiset myyntimallit?
Niin - RÄYHEEN näköinen peli
Mitäs sanoo raati?
Minua hieman meinaa häiritä alati lisääntyvä krominmäärä (vrt. Audit, VW:t jne) Ja nyt myös sumuvalot kehystettyinä kuten uudessa Volvossa.
Muuten kohtalaisen onnistunut uudistus. Lienee paremman ja sopusuhtaisemman näköinen luonnossa. Parempi minusta ainakin mitä nykyinen 9-5 malli jossa kromia on varmaan vielä enemmän.
Jep,jep. Hyvältä näyttää! Uusiin malleihin (useilla merkeillä) tullut/tulossa särmää/kulmikkuutta eli,sopivasti "räyhäkkyyttä".
turha vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä jonkun photarikuvan perusteella. oheisessa kuvassa varsin valmiin näköinen keula, josta valonpesimet löytyvät.
kuva
en ymmärrä, miten fordin (tai opelin) käyttämä pohjalevy tekisi jostain autosta automaattisesti kompromissin. varsinkin focus ja mondeo tarjoavat mielestäni ensiluokkaiset ajo-ominaisuudet "normiajoon".
Menee ohi threadin, mutta...
Hieman erikoisia kommentteja ajovalojen tarpeesta ruuhka-Suomessa.
Täällähän niille kohdistuu vieläkin suuremmat vaatimukset. Maantieliikenteessä joutuu (ei pääse) ajamaan turhan paljon lähivaloilla, jolloin niiden on tosiaan oltava kunnolliset.
Lisäksi esim. moottoriteillä pimeässä kaukovalot ovat ainoat oikeat jos edellämenijöitä ei ole. Monissa paikoissa kaukovalojen käyttäminen vain muutaman sekunnin ajan "pelastaa illan". Katuvalojen olemassaolo ei tarkoita etteikö kaukovaloja voisi käyttää tai etteikö niistä olisi hyötyä.
Mielenkiintoista päästä lukemaan teknisiä juttuja sitten kun...
Toisilla foorumeilla huomiota on kiinitetty paitsi ajovalojen päällä olevaan LED (?)-valonauhaan ja sumareiden vierellä oleviin antureihin, joita on veikkailtu adaptiivisen vakkarin tuntoelimiksi.
Välillä aiheestakin:
Ihan tyylikkään näköinen tuo uusi facelifti, vaikka enemmän se olisi mielestäni tarpeen 95:een, joka on kohtalaisen hölmön näköinen. Odotan vain innolla tätä: http://www.carmagazine.co.uk/secret_new_car.php?sid=264&page=1 jos se nyt edes jossain määrin tuon näköisenä toteutuu. Tuohon uuteen 95:een on luvattu myös lopultakin se kauan kaivattu neliveto.
Sitten offtopic:
Mitä tuohon Saabin laatukysymykseen tulee, niin onhan se vaan valitettavasti tullut alaspäin GM:n takia. Onneksi ei sentään olla tiputtu vielä esim. Mersun tasolle. En ylipäätään ymmärrä miksi vouhotetaan niin paljon saksalaisesta laatutyöstä, kun esim juuri mersut ovat vaikka kuinka kauan olleet aika susia. Audi ja BMW ovat sentään vähän parempia sillä sektorilla.
Saabilla luotettavuus on ainakin omien kokemusteni ja kuulemani perusteella kohdallaan, ajettavuudesta ja muista osa-alueista puhumattakaan. GM:n vaikutus on kyllä valitettava, mutta onneksi eivät ole ehtineet vielä kokonaan hyvää merkkiä pilaamaan. Hyvä esimerkki muuten tuosta osien laadun huononemisesta on uusien Saabien lastuttaminen verrattuna vanhoihin: mitä uudempi malli (=enemmän GM:n p*skaa), sitä kalliimpia ovat esim. Nordicin virityspaketit, kun GM:n osat eivät kestä tehonlisäystä - hyvä kun pysyvät kasassa vakiotehoillakaan.
Lisää kuvaa tulevasta:
http://www.km77.com/00/saab/9-3/g01.asp
Pari kuvaa nyt hopeisestakin autosta. Edelleen näyttää hyvältä. Mutta ulkonäkö on kyllä aikalailla tois-sijainen seikka.
Lampunpesimillä tuolla edellä tarkoitettanee pyyhkijöitä, jotka poistuivat Saabeista jokunen vuosi sitten. Painepesimet löytyy. Myös noista uusista kuvista (jotka ei ole Photoshoppeja, vaan aitoja Saabin pressi kuvia).
Näkemättä on vielä lienee silti perusmallit, koska netistä löytyvien tietojen (rekisteritiedot) kyseiset autot on molemmat 2,8t Aero malleja. Tuskin ihan noin ärhäkkää lookia kaikkiin malleihin tulee. Eivät kaikki pidä tuollaisesta pullistelusta.
Itse en ihan allekirjoita kaikkia noita GM väitteitä. Jos niillä saadaan auto pysymään markkinoilla ja hinta kilpailukykyisenä kuten nyt, niin siitä vaan. Taitaa olla jopa nykyiset koneet ensimmäisiä ilman tyyppivikoja olevia sitten vuoden ´98? Virityskestävyys on toinen juttu. Uudet 2l koneet kun kuluttaa huomattavasti vanhoja vähemmän, ja päästöt pienemmät. Silti niistäkin otetaan 210hp/300Nm mikä on kunnioitettava teho. Koneiden ajettavuuskin on uusissa huomattavasti vanhoja parempi. Ja näitä GM perheen osia vaikka on moitittu esim sisustuksessa, niin niissä lienee kestävyys ja laatu entistä parempaa.
Toivotaan Saabille silti parempaa tulevaisuutta. Saab merkki on muuten Norjassa ja Tanskassa myydyimpien top-5:ssä. Norjassa taisi olla jopa toisena. Suomessa jossain sijalla 25+ about...
Saab on Saab, vaikka onkin GM-auto nykyisin. Fordien ja Opelien pohjalle on helppo ruveta tekemään hyvillä ominaisuuksilla olevia premiumautoja.
Hyvin sanottu. Itselle jäi periaatteessa varsinkin Opelista koeajon jälkeen erittäin positiivinen tunnelma. Mondeota tuli kokeiltua ja koeauto oli varmaan joku maanatai versio kun mikään ei toiminut kovin jouhevasti. Mutta yleensäkin, Fordilla osataan tehdä hyvin ajettavia autoja. Erityisesti alustan toiminta esim uudessa Focuksessa on melkoisen hieno. STi:ssä oikea malliesimerkki sporttialustan toiminnasta.
Harvoin VAG konsernin tuotoksiakaan moititaan siksi, että ne on "konserniosista" koottuja. Jos ne yleiskomponentit on hyviä, niin sehän on vain ostajalle positiivinen asia. Suuret määrät laskee hintaa. Edes jotain mahdollisuuksia kilpailla Japanin yms suunnan autojen kanssa hinnoissa. Vaikka tänäpäivänä ei omasta mielestäni paras hintalaatu suhde tulekaan enää Jaappanin suunnalta.
Olen ihan samaa mieltä, usein turvavarusteista puhuttaessa unohdetaan tärkeimmät varusteet ja keskitytään teknisiin hienouksiin. Minusta auton tärkein turvavaruste on kunnolliset renkaat ja Abs-jarrut. Toisaalta mikään turvavaruste ei auta jos kuljettaja on idiootti.
Uusi saab 9-3 on kyllä maukkaan näköinen peli ja näyttää enemmän saabilta kuin edellinen korimalli. Minusta on hyvä, että autojen muoti on tällä hetkellä melko agressiivinen. 80-90-lukujen laatikkoautot olivat varsin mitään sanomattomia ja nykyaikanakin monet autot näyttävät samalta. Esim. uudet civicit ja 3-sarjan bmw:t ovat onnistuneesti muotoiltuja autoja jotka erottuvat massasta. Seat leon ja volkswagen golf ovat tekniikaltaan melko samanlaisia, mutta muotoilulla niistä on saatu täysin erityyppisiä autoja.
Minusta olisi hienoa jos autotehtaat uskaltaisivat tuoda rohkeammin uusiin autoihin piirteitä konseptiautoista, koska ne ovat omaperäisiä ja mielenkiintoisen näköisiä.
MUTTA...
Valitettavasti monet ihmiset yrittävät välttää keinolla millä hyvänsä massasta erottumisen ja heitä varten on olemassa toyota...
Valitettavasti monet ihmiset yrittävät välttää keinolla millä hyvänsä massasta erottumisen ja heitä varten on olemassa toyota...
Ensinnäkin pahoittelut pahasti offtopiciksi menevästä vastauksestani, mutta viestisi suorastaan huutaa Toyota-miehen kommenttia
Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että onhan persoonallisia autoja mukava katsella liikenteessä. Kyllähän se muutaman sekunnin mittaisen mielenkohotuksen tarjoaa, kun näkee iltapäiväruuhkassa erikoisen auton(asia jota harva nainen ymmärtää ) Erilaisuus on aina rikkaus, liikenteessäkin, joten on hienoa, että on massasta erottuvia autoja.
Toisaalta en allekirjoita väitettä, että Toyotalla ajavat haluaisivat viimeiseen asti erotua massasta. Onhan RAV4 ostetuin katumaasturi Suomessa ja kai tuon luokan autot jo erottuvat massasta? Sitä paitsi mainitsemasi Civikin kauneudesta voi olla montaa mieltä...
En myöskään ymmärrä mitä valitettavaa siinä on, että joku ajaa Toyotalla. En usko, että kenellekään pääkriteeri Toyotan tai muun tavisauton ostoon on massasta erottumattomuus. Ehkä joillekin riittää autossa hyvät perusominaisuudet ja luotettavat huoltopalvelut. Ja miksiköhän joku auto ei erotua massasta? Siksi, että sitä ostetaan niin paljon, että ihmiset tottuvat katselemaan sitä liikenteessä. Kai nyt suureen myyntimäärään on muitakin syitä kuin vain halu hukkua massaan.
Lisäksi eikö tarve erottua massasta yleensä kerro halusta kohottaa itsetuntoa? Ostetaan erikoinen auto, jotta saisi huomiota? Ihmisillä on lukemattomia keinoja erottua massasta. Helpoimpia ovat varmaankin auton osto(ellei ole täysin PA) ja erikoinen pukeutuminen. Hieman enemmän vaivaa joutuu näkemään kroppansa muokkauksen eteen. Tosin Suomessa joutuu aina pukeutumaan niin paksusti, että ei kai sekään taida kannattaa...
Menipäs siinä taas tehokkaasti työaikaa. Pitänee ryhtyä hommiin, että saa lainat maksettua Toyotasta
Hyvä CarinaE!!!
ASIAA JOKA SANA!!!
Tulee tosiaankin mieleen että ihminen joka tärkeimmistä autonvalintakriteereistä pitää auton näyttävyyttä ja erottumista muista, mistä se kertoo? Ei tule muuta mieleen kuin että onpa ihmeen heikko itsetunto jonka boostaamiseen tarvitaan jotain erikoisempaa autoa. Samaa huomaa tässä koiraharrastajana että on ihmisiä jotka hankkivat ison ja voimakastahtoisen ja erittäin vahtiviettisen koiran vaikka eivät omaisikaan riittävää itsetuntoa tai koulutustaitoa koiran ohjaamiseen. Mennäkseni takaisin autoihin, samaa näkee sitten liikenteessä jossa muista piittaamattomalla ajotyylillään yhdisttettynä erikoiseen autoonsa, ainakin minulle viestii nousukasmaisuudesta ja nimenomaan huonosta itsetunnosta.
Minun itsetuntoni kestää sen että kaikenmaailman tavisjuntit ajaa samanlaisella, jopa samanvärisellä autolla kuin minäkin. En tosiaankaan pahoita päivääni sillä että en erotu massasta. Silläkin vajaalla 40kEurolla olisin varmasti saanut käytetyn jonkun tosi erikoisen näköisen auton joka näkyy varmasti mutta kun tarvitsimme vain ehdottoman luotettavaa peliä.
Toinen mistä saan aina hyvät naurut joka kerta on se kun joku volkkarimies selittää ostostaan että sillä halusi erottua massasta..
ASIAA JOKA SANA!!!
Tulee tosiaankin mieleen että ihminen joka tärkeimmistä autonvalintakriteereistä pitää auton näyttävyyttä ja erottumista muista, mistä se kertoo? Ei tule muuta mieleen kuin että onpa ihmeen heikko itsetunto jonka boostaamiseen tarvitaan jotain erikoisempaa autoa. Samaa huomaa tässä koiraharrastajana että on ihmisiä jotka hankkivat ison ja voimakastahtoisen ja erittäin vahtiviettisen koiran vaikka eivät omaisikaan riittävää itsetuntoa tai koulutustaitoa koiran ohjaamiseen. Mennäkseni takaisin autoihin, samaa näkee sitten liikenteessä jossa muista piittaamattomalla ajotyylillään yhdisttettynä erikoiseen autoonsa, ainakin minulle viestii nousukasmaisuudesta ja nimenomaan huonosta itsetunnosta.
Minun itsetuntoni kestää sen että kaikenmaailman tavisjuntit ajaa samanlaisella, jopa samanvärisellä autolla kuin minäkin. En tosiaankaan pahoita päivääni sillä että en erotu massasta. Silläkin vajaalla 40kEurolla olisin varmasti saanut käytetyn jonkun tosi erikoisen näköisen auton joka näkyy varmasti mutta kun tarvitsimme vain ehdottoman luotettavaa peliä.
Toinen mistä saan aina hyvät naurut joka kerta on se kun joku volkkarimies selittää ostostaan että sillä halusi erottua massasta..
Ei kai siitä itse asiassa olekaan kyse, että yleisellä automerkillä/mallilla ajavat olisivat (kovin paljon) huonompia ihmisiä kuin erikoisuuden tavoittelijatkaan. Minusta on vaan mukava kun oma auto löytyy/erottuu parkkipaikalta. Jotkut laittavat ylimääräiset pennoset matkailuun tai vaikkapa astanga-joogaan kun taas meillä sijoitettiin autoiluun.
Sinänsä otsikkoon palatakseni - aika raju omistamisen halu tuli tuollaiseen 180 hepan tuplaturbofarmarisaabiin.
-damien: "Minusta on hyvä, että autojen muoti on tällä hetkellä melko agressiivinen."
Miksi? Eikö persoonallisuus ilman agressiivisuutta riitä?
KonstaKoo: "Ei kai siitä itse asiassa olekaan kyse, että yleisellä automerkillä/mallilla ajavat olisivat (kovin paljon) huonompia ihmisiä kuin erikoisuuden tavoittelijatkaan. Minusta on vaan mukava kun oma auto löytyy/erottuu parkkipaikalta."
Erottuisiko persoonallinen auto parkkipaikalta, jos ei tavisautoja olisikaan? Jos kaikki olisivat erikoisia, ehkä vain eniten erikoiset autot erottuisivat?
Itselläni ei ongelmaa oman beigen värisen tavisauton kanssa ole ollut. Ei niitä kuitenkaan niin paljon ole, että todellista sekoittumisen vaaraa olisi. Massasta se ei ehkä tyylinsä puolesta eroa, mutta se ei minua haittaa. Ulkonäkö miellyttää, koska linjat ovat tasapainoiset toisin kuin monissa persoonallisesti muotoilluissa autoissa.
Sinänsä otsikkoon palatakseni - aika raju omistamisen halu tuli tuollaiseen 180 hepan tuplaturbofarmarisaabiin.
ilmeisesti Saabi sai/saa ensimmäisenä tuon uuden Fiat konsernin twinturbo dieselin, aika kivat väännöt 320Nm 1250rpm ja Max 400, myöhemmin tulee vielä 190 heppainen joka on varattu vain Fiat konsernille, litrateho on aika lähellä Bemarin tulevaa 2 litraista dieseliä
Miksi? Eikö persoonallisuus ilman agressiivisuutta riitä?
KonstaKoo: "Ei kai siitä itse asiassa olekaan kyse, että yleisellä automerkillä/mallilla ajavat olisivat (kovin paljon) huonompia ihmisiä kuin erikoisuuden tavoittelijatkaan. Minusta on vaan mukava kun oma auto löytyy/erottuu parkkipaikalta."
Erottuisiko persoonallinen auto parkkipaikalta, jos ei tavisautoja olisikaan? Jos kaikki olisivat erikoisia, ehkä vain eniten erikoiset autot erottuisivat?
Itselläni ei ongelmaa oman beigen värisen tavisauton kanssa ole ollut. Ei niitä kuitenkaan niin paljon ole, että todellista sekoittumisen vaaraa olisi. Massasta se ei ehkä tyylinsä puolesta eroa, mutta se ei minua haittaa. Ulkonäkö miellyttää, koska linjat ovat tasapainoiset toisin kuin monissa persoonallisesti muotoilluissa autoissa.
Aikalailla oli huumoriksi tuo kommentti tarkoitettu. Lähinnä kai tarkoitin sitä, ettei se, että valitsee auton vaikka sitten vähän harvinaisemmista merkeistä ja malleista, ole mitään erikoisuuden tavoittelua. Niin siis meillä on nyt 150 hepan dieselillä tuo Saabin 9-3 SC.
Pikkuisen saivartelua, mutta sanon kuitenkin: onhan 'Bemussa' jo ollut pitkän aikaa 2-litrainen diesel jossa 200hv ja 410Nm, Suomi-siperiassa vaan ei myydä Alpina D3:sta...
Pikkuisen saivartelua, mutta sanon kuitenkin: onhan 'Bemussa' jo ollut pitkän aikaa 2-litrainen diesel jossa 200hv ja 410Nm, Suomi-siperiassa vaan ei myydä Alpina D3:sta...
joo mutta se on Alpina ei Bemu jos lisää saivarrellaan, joka siis luokitellaan Saksassa omaksi merkiksi...kyllähän maailmalta löytyy varmaan tuonkin yli olevia virivehkeitä....