Audi A4 vs uusi Accord vs Mondeo

189 kommenttia
«134567

Autocar, tuo autontuntijoiden raamattu, vertailee uusimmassa numerossaan Audi A-nelosta, Honda Accordia ja Ford Mondeota, kaikki dieselversioita. Poimin testiraportin tekstistä plussat ja miinukset, jotka näyttävät auto autolta seuraavilta:



Hondan plussat ja miinukset:



+ Kabiinin laatuvaikutelma, muotoilu ja materiaalit

+ Ajoasento

+ Hiljaisuus

+ Varustelu

+ Onnistunut ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmä



- Kaikissa olosuhteissa ei niin etevä alusta kuin Fordissa

- Turhan paljon nappuloita kojetaulussa



Audin plussat ja miinukset:



+ Kabiinin laatuvaikutelma, muotoilu ja materiaalit

+ Pienimmät CO2-päästöt

+ Joukon hienostunein diesel-moottori



- Meluisampi kuin tämän luokan autolta voi odottaa

- Ei kovin mukava alusta

- Ei ajettavuudessa Hondan ja Fordin tasolla

- Suuri ratti

- Liian kevyt ohjaus

- Liian hidas ohjaus

- Liian tunnoton ohjaus

- Moottori niin takana että polkimet sijoitettu vinoon

- Vaikea löytää hyvää ajoasentoa

- Varustelussa toivomisen varaa

- Ei niin vahva paketti että oikeuttaisi premium-hintaan



Fordin plussat ja miinukset



+ Eniten ominaisuuksia rahaan nähden

+ Tilavin matkustamo

+ Tilavin tavaratila

+ Joukon paras ajettavuus pikku marginaalilla

+ Joukon paras mukavuus pikku marginaalilla

+ Informatiivinen ohjaus



- Kabiini paikoin halvan ja hauraan tuntuinen

- Polkimet ja kuljettajan istuin liian korkealla

- Kömpelöt ulkomitat, suurempi kuin Volvo V70

- Suuri ratti

- Suurin kulutus



Lopputuloksena lehti ilmoittaa, että paras kokonaisuutena on Ford, toisena Honda ja peränpitäjänä Audi. Erityisesti kritisoidaan Audin ajettavuuteen liittyviä seikkoja, mutta sehän on lehden mukaan ollut aina Audin ongelma. Honda sen sijaan pääsee ajettavuudessa ja mukavuudessa erittäin lähelle Mondeota ja BMW:n 3-sarjaa.



Vielä oma havaintoni: mainoskuvissa uusi A4 on näyttänyt tyylikkäältä, mutta lehden testissä esiintyi tummansininen auto, joka näytti todella sopimattomalta Audiin; koko auto näytti jotenkin omituiselta, pieneltä ja keulakin kuin bulldogin naama, tummat ajovalot hukkuivat tummaan maaliin. Valitkaa ihmeessä Audiinne hopeanharmaa väri! Silloin auton mustanpuhuvat ajovalot näyttävät tyylikkäiltä. Mutta makuasioitahan nämä.



Mondeo on taas ulkonäöltään unettavan tylsä. Samaa on Autocarkin valittanut. Lisäksi Mondeo on järkyttävän iso. Kauppojen pihoilla jo näkee, miten perheenäidit ovat farmarivolvojensa kanssa lirissä ja pellit naarmuilla. Että Mondeo on vieläkin isompi, kertoo, ettei se ainakaan kaupunkilaisen ajopeli voi olla - maaseudulla asia on erikseen.



Hondassa taasen ihmettelen sen suurta painoa, jota on 100 kiloa enemmän kuin saman kokoisessa Audissa. Johtuuko varusteista? Tuskin kokonaan. Luultavasti turvarakenteetkin ovat molemmissa samaa tasoa. Ehkä Audi käyttää alumiinia? Joka tapauksessa Honda painaa törkeät 1632kg kun Audi vain 1535 ja jättimäinen Mondeokin 1571 kiloa.



Hondan ulkonäkö kyllä on helposti etevin tästä porukasta ( ja monesta muustakin). Ford on tylsä, Audi kömpelö ja Honda urheilullinen, mitä ulkonäköön tulee. Makuasioita jälleen. Ja paljon vaikuttavat myös auton väri, vanteet ja spoilerit sun muut.



Uudelle Accordille sopii kyllä povata menestystä, vaikkei se edullinen olekaan.



  
  • Onhan näitä testejä monenlaisia. Tuolla on vähän toisenlainen tulos A4:n ja Mondeon suhteen. Accord tosin puuttuu.

    http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/vergleichstest/hxcms_article_509687_14009.hbs?ext_site_number=2



    1. Audi A4 1,8T

    2. VW Passat 1,8T

    3. MB C 180 kompressor

    4. Ford Mondeo 2,0

    5. BMW 318

    6. Renault Laguna 2,0

    7. Mazda6 2,0

    8. Opel Vectra 2,2

    9. Saab 9-3 1,8t

    10. Peugeot 407

    11. Chrysler Sebring 2,0



    Onhan Mondeo ja Passat pyyhkineet lattiaa useassa testissä mm. C-luokan Mersulla ja 3-sarjan Bemarilla, joten pieniä nuo erot on ja sopivasti painottamalla saadaan autotesteissä vaikka mitä tuloksia.



    Itse suhtaudun noihin Autocarin poimintoihin aika varauksellisesti, kun en ole testiä nähnyt. Olisiko noissa poiminnoissa mukana pientä värittämistäkin haluttuun suuntaan? Jotenkin tuossa on haluttu eniten mollata Audia, kun sen miinuslista näyttää paljon pitemmältä kuin Mondeon ja Accordin.



    Mitä ulkonäköön tulee, niin

    - Audi A4 on turhan hillityn varovaisesti muotoiltu, mutta tyylikkään ja arvokkaan oloinen kuitenkin. Sisätilojen vaikutelma on lähes parasta mitä nykyautoista löytyy.

    - Mondeo taas on ylimuotoiltu kromauksilla ja kiiltävillä takavaloilla ja sisätilojen vaikutelma on aika heppoinen, suorastaan tyylitön joillakin varustelutasoilla ylikiiltävine kojelautoineen tai kammottavine puujäljitelmineen. Sisätilat meni oikeastaan takapakkia edellisestä mallista.

    - Uusi Accord taas on sedanina mitäänsanomattoman varovainen kopio edellisestä mallista, mutta farmari on mennyt edellisestä eteenpäin ja on jopa tyylikkään näköinen verrattuna rumaan edeltäjään. Sisätilat on liikaa teknistä kikkailua Hondan nykytyyliin ja nappuloita on ihan liikaa. Sisätilat meni myös oikeastaan takapakkia edellisestä mallista.



    Jos joku uusi perusperheauto pitäisi nostaa esiin onnistuneen muotoilun ansiosta, niin se on uusi Mazda6. Poikkeuksetta sen koeajot alkaa aina muotoilun kehumisella ja niin myös Iltalehden koeajossa kommentoitiin: "Syötävän kaunis farmari"

    http://www.iltalehti.fi/autot/200804247550170_at.shtml



      
  • itse kävin vertailun ja koeajon a4 ja mondeon välillä (siitä juttelinkin jo toisessa ketjussa)...päädyn a4:seen.....ja näin jälkikäteen ei ainakiin harmita...saa nähdä kun saan autoni joskus ( 4 kk odotusaika)



    mitä a4 väriin tulee, on totta, että a4:sen keulan muodot jotenkin hukkuu tummiin väreihin, vaalet värit sopivat mielstäni huomattavasti paremmin.....itse päädyin hopeaan...vaikka audin metallivärihinnoittelu hyllä hirvitti (1380 EUR !)...

      
  • Aivan, kyllähän näitä testien lopputuloksia saadaan vaikka minkälaisia. Pitääkin testin sisältö lukea ja painottaa itselleen tärkeitä seikkoja eikä vain katsoa loppupisteitä ja -sijoituksia. Vaikka Mondeossa onkin ruhtinaallinen tavaratila, mitä hyötyä siitä on, ellei ole sille mitään käyttöä? Ja niin edelleen.



    Tuo Autocarin kutsuminen "raamatuksi" oli tietenkin piruilua. Aika puolueellinen lehtihän se on. Ei voi välttyä ajattelemasta, että ne yrittävät tekohengittää brittiläisinä pidettyjä merkkejä tai muuten suosivat autoja, jotka ovat sikäläisittäin suosittuja.



    Autocarin mielestä hyviä autoja ovat BMW, Volkswagen, Audi ( paitsi ajettavuus ), Range Rover, Land Rover ( erityisesti ), Bentley, Rolls-Royce ja Ford, joka on todella suosittu. Lisäksi Jaguaria hehkutellaan joka välissä ja se uusi XF on kuulemma parempi kuin 5-bemari....



    P**koja autoja heidän mielestään ovat sitten Volvo ( sitä ei koskaan kehuta ), kaikki jenkkiautot ( ovat kai kateellisia kun jenkeillä vielä on omaa autoteollisuutta ), Renault ja Fiat ( paitsi 500 kun se on niin söde ) - esimerkiksi.



    Autocar on myös peribrittiläinen siinä mielessä, etteivät ne KOSKAAN pisteytä vertailtavien autojen ominaisuuksia vaan ajelevat niillä ja sitten fiilispohjalta nostavat jonkun ykköseksi. Onpa käynyt niinkin, että joku auto on teknisesti parempi mutta kun joku toinen onkin uskottavampi, haluttavampi, premiumimpi, sydäntävärisyttävämpi jne niin se onkin voittanut... Esimerkiksi germaanit aina pisteyttävät testinsä mutta tuskin britti... no, vetäväthän ne sakemannitkin usein kotiinpäin. Että sillälailla. Taitaa olla tämä meidän Tekniikan maailma ainoa luotettava tiedon lähde. Vai mitä?



    Mutta jos Mondeo-luokasta puhutaan niin aika vaikea valinta tulisi meikäläiselle Hondan ja Mazdan välillä. Mazda on sulavalinjaisempi mutta Honda taas maskuliinisempi. Mazdan alusta on kuulemma kova, Hondassa lehtien mukaan onnistuneempi. Farmariversio uudesta Accordista ei ole kovin onnistunut. Vanha oli selvästi parempi, jykevännäköinen auto!



      
  • Uusi XF on useankin lehden mielestä parempi kuin 5-sarjalainen. Ajettavuudeltaan suurin osa lehdistä on nostanut sen 5-sarjan yläpuolelle.

      
  • itse kokeilin 9-3:sta, a4:sta, ja mondeota.

    mondeossa oli kyllä eniten autoa, niin ominaisuuksien ja kokonsakin puolesta. eihän se re-juppikauden a4 statukselle mahda mitään, mutta mun käteen sopivampi silti.

      
  • Lopputuloksia lienee yhtä monta erilaista kuin on vertailuakin.



    Itse en esim. tilojen puolesta 9-3:aa ja Mondeota pidä lainkaan vertailukelpoisina, Saab jää Fordista valovuoden jälkeen. Vaikka muuten hyvä auto onkin.

      
  • Mondeo on kyllä paljon paremman näköinen kuin uusi A4 tai Accord tai joku 93... makuasioita tietenki. :sunglasses:

    Aika kummallista kun Audissa nimenomaan ajettavuuteen muka panostettu ja silti ei pärjää tämmösille "perus" kärryille....

      
  • "Mondeo on kyllä paljon paremman näköinen kuin uusi A4"

    itse olen tietysti enään jäävi väittelemään asiasta, mutta olen silti sitä mieltä että

    tuo a4:sen led-valokeula on aikasen hienon näköinen tuolla liikenteen seassa...foordi ei taida käääntää pahemmin vastaatulevien päitä...A4 sedanin peräpää taas on aika mitäänsanomaton...

      
  • Anders-Simo:



    "Fordin plussat ja miinukset

    + Eniten ominaisuuksia rahaan nähden

    + Tilavin matkustamo

    + Tilavin tavaratila

    + Joukon paras ajettavuus pikku marginaalilla

    + Joukon paras mukavuus pikku marginaalilla

    + Informatiivinen ohjaus

    - Kabiini paikoin halvan ja hauraan tuntuinen

    - Polkimet ja kuljettajan istuin liian korkealla

    - Kömpelöt ulkomitat, suurempi kuin Volvo V70

    - Suuri ratti

    - Suurin kulutus



    ... Lisäksi Mondeo on järkyttävän iso. Kauppojen pihoilla jo näkee, miten perheenäidit ovat farmarivolvojensa kanssa lirissä ja pellit naarmuilla. Että Mondeo on vieläkin isompi, kertoo, ettei se ainakaan kaupunkilaisen ajopeli voi olla - maaseudulla asia on erikseen."




    Kohta 30.000 km uusikoppaisella Mondeolla ajaneena uskoisin itselläni olevan jonkinlaista näkemysta yllä oleviin väittämiin. Ulkonäköön ja sisutuksen näyttävyyteen en ota kantaa, ne ovat makuasioita. Itselläni valinnan ratkaisivat ajo-ominaisuudet, tilat, varusteet ja mukavuus.



    Yllä olevista plussista voi olla vain samaa mieltä, mutta miinuksista itseäni eivät millään tavalla ole häirinneet polkimien ja ratin sijoitus. Pituuteni on 182 cm ja saan mitä mainioimman ajoasennon penkkiä hieman ala-asennostaan nostamalla (eli liian korkealla se ei ole itseni mittaiselle kuskille) ja rattia sopivasti säätämällä. Myöskään ratin koko ei ole missään vaiheessa aiheuttanut mitään huomioita. Kabiinin hauraudesta olen myös eri mieltä. Materiaalit ovat auton hintaluokkaan nähden aivan laadukkaita, säätimien ja viiksien käyttö sekä vaste tunnokasta. Kulutus on auton kokoon ja painoon nähden myös täysin kohtuullista.



    Pienihän Mondeo ei ole, mutta päivittäin pääkaupungin liikenteessä ajavana mitään ongelmia ei koko ole aiheuttanut parin ensimmäisen päivän totuttelun jälkeen. Parkkipaikka löytyy siinä kuin edelliselle hieman pienemmällekin autolleni ja pellitkin ovat kuosissa. Käyttöominaisuudet ovat mainiot, meno maistui myös talvella, vaikkei kovia pakkastestejä ollutkaan. Ja ainakin tähän asti kilometrit ovat olleet huolettomia, ei minkäänlaisia häiriöitä.



    Uutta A4:ää en valintavaiheessa tietenkään ajanut, koska sitä ei vielä viime kesänä voinut koeajaa, mutta sen hetkinen Accord, CR-V, C5, Laguna, Sebring, Octavia, Epica, Sonata, Vectra, Passat, 407, Qashqai ja Avensis tuli suht perusteellisesti tutkittua ja ajettua, joten vertailupohjaa Fordiin kyllä oli. Seuraavaan auton vaihtoon on luultavasti jokunen vuosi, joten saas nähdä mitä silloin on tarjolla.

      
  • http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/209069/ford_mondeo.html



    Tuo ei ainakaan tue tuota halvan ja hauraan tuntuista kabiinia. Tosin sitä Ghia-mallin puujäljitelmää moitittiin kai sitten halvaksi, mutta kabiinin laatua muuten ylistettiin.

      
  • alfred 100: tuo a4:sen led-valokeula on aikasen hienon näköinen tuolla liikenteen seassa...foordi ei taida käääntää pahemmin vastaatulevien päitä...A4 sedanin peräpää taas on aika mitäänsanomaton...



    sanoisin että tuo led keula melko tökeröä muotikikkailua... ja kyllä mondeo esim. tango-metallivärissä (oranssinpunainen) on liikenteessä todella paljon hienompi ja kääntää päät paljon tehokkaammin kuin mitäänsanomattoman näköinen ja varovasti muotoiltu A4 :snotty:

      
  • "sanoisin että tuo led keula melko tökeröä muotikikkailua..."

    veikkaanpa vaan että tuo tökeryys yleistyy jatkossa huomattavasti

    led valojen käytöllä on pari järkevää etua: vähentää hiemen polttoaineenkulutusta + säästää kalliita xenon polttimoita......

    näyttääpä uuteen ooppeliinkin (insignia) tulevan ledit...



    palatakseni aluperäiseen aiheeseen, niin uskon että tuo uusi accordi on varmasti hyvä pakkaus, uskon että se pyrkii tosissaan siihen pr***** luokkaan.

      
  • alfred100:


    led valojen käytöllä on pari järkevää etua: vähentää hiemen polttoaineenkulutusta + säästää kalliita xenon polttimoita......
    näyttääpä uuteen ooppeliinkin (insignia) tulevan ledit...




    Ihan hyvän näköiset nuo kyllä on.



    Säästävät ne energiaakin vähän. Ksenoneita Audi ei ole tähänkään asti päivävaloasennossa käsittääkseni kuluttanut.



    Kun rivistöstä menee yksi led pimeäksi tai umpio rikkoutuu, niin mitenhän on vaihdon laita ja mitä maksaa? Umpio jossa on ksenonit ja led-rivi ei varmaan ole ihan halpa Audin hinnat tuntien... Ja voiko ledejä vaihtaa erikseen vai onko ne vaihdettava koko satsi kerralla?



    Yksi ongelma Ledeissä on: ne eivät tuota lämpöä, joten ei pysy lampun lasitkaan lumisateeessa sulana.

      
  • AkiK:


    Ihan hyvän näköiset nuo kyllä on.




    Näköjään tuo jakaa mielipiteet. Itse ensimmäisen kerran ledirivin nähtyäni luulin sen olevan joku teinituningviritys, mutta uudenkarhea Audihan se olikin ihan alkuperäisenä.



    Vielä ei ole mielipide asiasta muuttunut. Ehkä noihin ledeihin joskus tottuu. Tai sitten ei.

      
  • Mondeo käyttöautoksi ja Audi naapureita varten? :xmas:

      
  • pääsin saksanmaalla päästelemään vuokratulla A4 2.0TFSI:llä

    hymy eii ole vieläkään laskenut naamalta....mahtava moottori ! väähtöä kuin diiselissä (eikä vääntö lopu kierrosten nosutessa kuten diiseleissä yleens&#228:wink: ja tehoja riittävästi

    350Nm/211hv.....kulutuskin oli mittarin mukaan rauhallisessa maantieajossa 5,9 l....baanalal bensaa kului "vähän" enemmän......kuka kaipaa diiseliä ?

      
  • Uudessa Autobild Suomessa on testattu dieseleitä Audi A4, Ford Mondeo ja Citroen C5. Jos Mondeossa olisi ollut paremmat jarrut, se olisi voittanut testin vieläkin ylivoimaisemmin kuin mitä se nyt voitti. Citroenin ja Audin ero oli vain kolme pistettä.

      

  • selvissin elävänä.....no nyt on jussit jusittu ja paluu arkeen....



    Jos Mondeossa olisi ollut paremmat jarrut, se olisi voittanut testin vieläkin ylivoimaisemmin kuin mitä se nyt voitti


    joo jos ja jos.... jos audi olisi isompi niin se olis voittanut vieläkin ylivoimaisemmin.....

    voorti kuittassi voiton puhtaasti tiloilaan....14 pisrettä enemmän tiloista ja perävaunun vetokyvystä...(voortin voitto testissä 6 pistett&#228:wink: ...jos näitä ominaisuuksia ei tarvitse niin epäselvää ei ole .....



    moottori ja alusta audissa ylivoimainen...paras laaatuvaukutuelma ..pahaat istuimet ja ajoasento..



    eli riippuu mitä autoltaan hakee...ajettavuutta,laatua,toimivaa moottoria..niin valitse audi...jos vedät painavaa peräkärryä ja rahtaat peräkontissa ammatiksesi paoljon roinaaa..niin valitse foorti....



    hups....elkää pahaastuko tekstin piikittelevästä luonteesta....on vähän huono päivä....ja paluu arkeen ahdistaa.....







      
  • alfred100:



    joo jos ja jos.... jos audi olisi isompi niin se olis voittanut vieläkin ylivoimaisemmin.....
    voorti kuittassi voiton puhtaasti tiloilaan....14 pisrettä enemmän tiloista ja perävaunun vetokyvystä...(voortin voitto testissä 6 pistett&#228:wink: ...jos näitä ominaisuuksia ei tarvitse niin epäselvää ei ole .....

    moottori ja alusta audissa ylivoimainen...paras laaatuvaukutuelma ..pahaat istuimet ja ajoasento..

    eli riippuu mitä autoltaan hakee...ajettavuutta,laatua,toimivaa moottoria..niin valitse audi...jos vedät painavaa peräkärryä ja rahtaat peräkontissa ammatiksesi paoljon roinaaa..niin valitse foorti....




    Minusta nämä on niin keinotekoisia testejä ottaa joku premiumluokan kärryn pienempi painos tavallisia perheautoja vastaan. On päivänselvää, että isompien premiumien kokoluokkaan (Audi A6, MB E, BMW 5-, Volvo S80 jne) paisuneet perheautot vie pisteet reilusti kotiin tiloista. Tila-arvotelut voi siis jättää täysin omaan arvoonsa noista testeistä. Samaten käyttökustannukset on aina noissa premiumeissa vähän korkeampia suuremman hankintahinnan takia, joten nekin voi jättää omaan arvoonsa. Ainoat täysin vertailukelpoiset kohdat onkin ajettavuutta, mukavuutta, jarruja, istuimia yms. koskevat vertailut, joissa koko tai hankintahinta ei pääse suoraan vaikuttamaan.



    Ford Mondeota pitäisi verrata koon puolesta Audi A6:een, koska ovat ihan samaa kokoluokkaa ja siinä vertailussa Mondeo ei pärjää, kun ei saa tiloista etumatkaa. Audi A6:n laatuvaikutelma, hiljaisuus, mukavuus, tyylikkyys jne veisivät "teinituunattua" Mondeota kuin pässiä narussa.

      
  • Mä uskallan kuitenkin väittää, että valtaosa isoista vakavasti otettavista autolehdistä pitää Mondeota parempana ajettavana kuin aanelkkua. Niin pidän minäkin. Siltikin A4 on melko todennäköinen seuraaja bemarillemme.

      
  • Periaatteessa varmaan kaikki ovat samaa mieltä siitä, että isoilla premiumautoilla on selvä etumatka isoihin tavisautoihin nähden, koska premium-autojen valmistuskustannukset ovat huomattavasti suuremmat, ja siksi niiden täytyykin olla parempia. Muutenhan niitä ei kannattaisi edes valmistaa. Näkeehän tuon Mondeon ulkokuorestakin, että valmistuskustannukset ovat premiumautoja alhaisemmat.



    AutoBildin testaustapa kieltämättä ei välttämättä sovellu henkilölle, jolla on varaa käyttää autoon 45.000 e - 50.000 e. Tuolloin raha ei aseta rajoituksia. AutoBildhän testaa autoja hintaluokittain, plus vielä pisteyttää hankintahinnan ja varustetason.



    Uskaltaisin kuitenkin väittää, että rahalla/budjetilla on aika monelle varsin keskeinen merkitys. Välttämättä ei aina joka ikisellä suuremman auton tarvitsijalla ole varaa siihen Audi A6:een.



    Kai tuohon testiin viittaaminen joka tapauksessa oli ehkä peräti oikeutettua, koska Mondeon ja Audin ajettavuutta pidettiin suurin piirtein yhtä hyvinä.



      
  • andertz:

    Periaatteessa varmaan kaikki ovat samaa mieltä siitä, että isoilla premiumautoilla on selvä etumatka isoihin tavisautoihin nähden, koska premium-autojen valmistuskustannukset ovat huomattavasti suuremmat, ja siksi niiden täytyykin olla parempia. Muutenhan niitä ei kannattaisi edes valmistaa. Näkeehän tuon Mondeon ulkokuorestakin, että valmistuskustannukset ovat premiumautoja alhaisemmat.

    AutoBildin testaustapa kieltämättä ei välttämättä sovellu henkilölle, jolla on varaa käyttää autoon 45.000 e - 50.000 e. Tuolloin raha ei aseta rajoituksia. AutoBildhän testaa autoja hintaluokittain, plus vielä pisteyttää hankintahinnan ja varustetason.

    Uskaltaisin kuitenkin väittää, että rahalla/budjetilla on aika monelle varsin keskeinen merkitys. Välttämättä ei aina joka ikisellä suuremman auton tarvitsijalla ole varaa siihen Audi A6:een.

    Kai tuohon testiin viittaaminen joka tapauksessa oli ehkä peräti oikeutettua, koska Mondeon ja Audin ajettavuutta pidettiin suurin piirtein yhtä hyvinä.




    Mondeo on varmasti hyvä auto monilta ominaisuuksiltaan ja taitaa olla tilavin perheautoluokan vaihtoehdoista. Ajettavuuskin on hyvää luokkaa testien mukaan. Hyvä vaihtoehto siis runsaasti tilaa hakevalle, kun budjetti on noin 35 tonnia.



    Sitten kun tullaan muotoiluun, tyylikkyyteen, laatuvaikutelmaan, hiljaisuuteen, varustelumahdollisuuksiin, imagoon jne. premium-autojen vahvoihin ominaisuuksiin, niin Mondeon eväät ei vaan enää riitä. Esim. tehokkaisiin moottoreihin ei ole Mondeossa saatavilla automaattia eli siitä ei ole premiumluokan kilpailijaksi. Halvemmallakin voi tehdä tyylikästä muotoilua eli ei tuo asia ihan puhtaasti valmistuskustannuksista ole kiinni. Mondeosta vaan näkee liian selvästi, että se on halvalla tehty.



    Itsellä on tämän hetken kovimmat odotukset tulevasta Opel Insigniasta, joka tavoittelee koolla ja ominaisuuksilla myös jo premium-luokkaa. Insignian muotoilu ja moottorivalikoima ainakin haastavat premium-luokan autot, tiedä sitten vielä ominaisuuksista. Insignia näyttää ainakin kuvissa huomattavasti Mondeota tyylikkäämmältä ja onhan Opelilla jo kokemusta premium-luokan tavoittelusta Omegan tiimoilta.

      
  • Opelilla tosiaan kokemusta premium TAVOITTELUSTA Omegan kanssa. No, ainakin huoltolaskut tuntui olevan premium tasoisia, kun vehje joutui siellä viettämään aikaansa enemmän kuin lakisallii.



    Mondeosta sen verran, että ei tuota melua tuntunut olevan sen enemmän kuin a4 dieselissäkään. Lisäksi mä lasken sen suureksi plussaksi imagon suhteen, että se EI ole Audi/BMW/MB/mitänäitänspremiumejaonkaan.

      
  • Jaa, että Kugan kojelauta nätti? Kyllä Mondeon on paremman näköinen. Yhtä kaikki, eipä juuri minkään Fordin kojelauta ole miellyttänyt pitkään aikaan. Sama juttu Opeleiden kanssa. Uusi Insignia tosin miellyttää suuresti.

    http://img369.imageshack.us/img369/8607/insigniaaw7id3.jpg

    Uuden C5:n kojelauta näyttää myös erittäin hyvältä:

    http://www.c5.citroen.com/swf/medias/download/C5_8.jpg



    Tällä viikolla parkkipaikalla tuli katseltua uutta Modeota Ghia-varustelulla ja kyllä sen muotoilu miellytti silmää suuresti. Samalla havahduin, että sehän on helkkarin suuri auto. Oma, edellisen korimallin C5 näytti pieneltä sen rinnalla. Jotenkin Ford on omissa mielikuvissa ollut kovin harmaa ja mielenkiinnoton auto sitten Sierran päivien. Nyt pitää vähän petrata Ford-tietoutta. Isän Focus oli jonkinmoinen pettymys. Mondeo taitaa olla eri maata.

      
  • Jotenkin tuo sitikka näyttää kyllä sellaiselta nappulaviidakolta, että hui kauhistus...on kai niissä logiikka mutta silti.... :open_mouth:

      
  • Uudet isot perheautot tavoittelee tänä päivänä kovasti jo premiumluokan asiakkaita. Selkeää yritystä on ainakin C5:llä ja Insignialla. Mondeon muotoilusta on mitään hillittyä arvokkuutta turha hakea ja ei sen sporttisuuskaan ole kovin onnistunutta. Mazda6 taas onnistuu paljon paremmin nuorekkaassa sporttisuudessa ja miellyttää kovasti minun silmääni. C5:n kojelaudan suunnittelijalle antaisin potkut, koska tuollaista sekamelkaa nappulaviidakkoa ei odottaisi enää nykypäivän autolta ja rattikin on kamala nappulaviidakko. Ulkoapäin C5 on onnistunut ja ihan tyylikäs auto, varsinkin kun sitä vertaa kamalaan edeltäjään.



    Niinhän se on, että nuo isot perheautot alkaa mennä monelta osin ohi pienemmistä premiumeista. Järkiperustein valiten on varmaan järkevämpää ostaa tuollainen iso perusperheauto, jonka hinta/ominaisuudet suhde on hyvä, mutta jos sitä tilaa ei tarvitse niin paljoa ja tyylikkyys, arvokkuus, tunneseikat ja imago vaikuttavat valintaan, niin sitten jonkin Audi A4:n valinta on perusteltua. Ja saahan noihin premiumeihin tehokkaita moottoreita ja automaatteja, toisin kuin noihin perusperheautoihin, joihin ei kovin tehokkaita moottoreita saa ja automaatinkin saanti on hyvin rajoitettua.



    Itse kyllä pidän A6, MB E, BMW 5-, Volvo S80, Jaguar XF jne. isompien premiumien tyylikkyyttä, laatuvaikutelmaa, imagoa, hiljaisuutta ja mukavuutta vielä selvän pykälän parempina kuin mitä nuo perheautot pystyvät tarjoamaan. Yksittäisissä ominaisuuksissa toki haastavat perheautot jo noitakin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit